Lapsi sermin taakse

ihmittelen kovasti

Moi!

Halusin kysyä, että onko se oikein, että opettaja laittoi meidän 11v pojan luokasta erilleen.
Siis oven viereen ja sermin taakse, niin ettei poikaa näe mitään muuta kun opettaja ja taulua. Poikaa itse sanoi syyksi että se pälpätteli liika ja keskitymisen takia kuulema.
Toinen kaveri laitettiin istumaan nenä seinään vasten ja selkä luokkaan päin, pari muutakin poika on istumapaikkoja vaihtanut, mutta istuu kuitenkin oikein päin.
Onko se lasta kohtaan oikein?Pitäisikö siihen alistua tai mitä?
Kiitos jos joku jaksaa vaivautuia vastamaan.
T: ulkomaalta tullut äiti

85

5710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aineenope ja äiti

      ...muiden lasten ja heidän vanhempiensa alistua siihen, että sinun poikasi jatkuvasti häiritsee opetusta ja muiden keskittymistä? No, ope tuskin on tarkoittanut tätä rangaistukseksi vaan myös sinun lapsesi avuksi! Keksipä sitten itse parempi tapa saada hänen rauhoittumaan, opiskelemaan ja antamaan työrauha muille ja mene sitten vasta koululle valittamaan.

      • olisi varmaan

        sinunkaan tarvinnut noin kärkkäästi vastata.
        Mutta mun poika on kanssa joutunut sermin taakse ihan sen takia että huomio keskittyisi olennaiseen, eli opetukseen.


      • oudoja viestejä
        olisi varmaan kirjoitti:

        sinunkaan tarvinnut noin kärkkäästi vastata.
        Mutta mun poika on kanssa joutunut sermin taakse ihan sen takia että huomio keskittyisi olennaiseen, eli opetukseen.

        moi!

        Aina niidä oudoja, äksyjä ja jopa tyhmiä vastauksia näkee tulevan kelle vaan.
        En ymmärrä miksi pitä joku vastata jos asia ei kiinosta, ap. viesti ärsyttää tai ei oo mitään kokemusta asiasta . Miksi ylipäätä joku vaan halua toiselle huonoa viestiä lähettää, en tajua. kai se pelasta sen äksyn päivän.

        Miten kauan muuden Sun lapsesi istui sermin takana ja mitä lapsesi itse siitä ajatteli?

        Itse kasvoin yhden vanhan ja typerän naisopettajan pilkkaamisen ja kiusaamisen alla monta vuotta. Siis oikeesti pilkkaamista perheestäni, äitini työpaikasta, vanhempien erosta ja sitä kaikkea kovalla äänellä koko luokan edessä.
        Minulla on traumoja vieläkin vaikka on jo keskiikäinen.


      • ..................
        oudoja viestejä kirjoitti:

        moi!

        Aina niidä oudoja, äksyjä ja jopa tyhmiä vastauksia näkee tulevan kelle vaan.
        En ymmärrä miksi pitä joku vastata jos asia ei kiinosta, ap. viesti ärsyttää tai ei oo mitään kokemusta asiasta . Miksi ylipäätä joku vaan halua toiselle huonoa viestiä lähettää, en tajua. kai se pelasta sen äksyn päivän.

        Miten kauan muuden Sun lapsesi istui sermin takana ja mitä lapsesi itse siitä ajatteli?

        Itse kasvoin yhden vanhan ja typerän naisopettajan pilkkaamisen ja kiusaamisen alla monta vuotta. Siis oikeesti pilkkaamista perheestäni, äitini työpaikasta, vanhempien erosta ja sitä kaikkea kovalla äänellä koko luokan edessä.
        Minulla on traumoja vieläkin vaikka on jo keskiikäinen.

        Oudoa on myös se, että siirrät omat traumasi asenteisiin lapsesi koulunkäyntiä ja opettajaa kohtaan.


      • oli vajaan
        oudoja viestejä kirjoitti:

        moi!

        Aina niidä oudoja, äksyjä ja jopa tyhmiä vastauksia näkee tulevan kelle vaan.
        En ymmärrä miksi pitä joku vastata jos asia ei kiinosta, ap. viesti ärsyttää tai ei oo mitään kokemusta asiasta . Miksi ylipäätä joku vaan halua toiselle huonoa viestiä lähettää, en tajua. kai se pelasta sen äksyn päivän.

        Miten kauan muuden Sun lapsesi istui sermin takana ja mitä lapsesi itse siitä ajatteli?

        Itse kasvoin yhden vanhan ja typerän naisopettajan pilkkaamisen ja kiusaamisen alla monta vuotta. Siis oikeesti pilkkaamista perheestäni, äitini työpaikasta, vanhempien erosta ja sitä kaikkea kovalla äänellä koko luokan edessä.
        Minulla on traumoja vieläkin vaikka on jo keskiikäinen.

        kk:n ja pelkästään äikän ja matikantunnit ja tykkäsi olla koska ympärillä ei ollut niin paljon huomioitavaa joten pystyi keskittymään paremmin eli kysymys ei ollut rangaistuksesta.


      • vastauksestasi
        oli vajaan kirjoitti:

        kk:n ja pelkästään äikän ja matikantunnit ja tykkäsi olla koska ympärillä ei ollut niin paljon huomioitavaa joten pystyi keskittymään paremmin eli kysymys ei ollut rangaistuksesta.

        Hyvää kun näet asia niin, jospa se helpottaa vähäsen minunkin ajatusta asiasta.
        Hyvää syksyä!


      • Helevetinihanen

        Vittu nytte MINUN HOMOPETTERI OSAA KÄYTTÄYTYÄ JOO NYT LOPPUU SE PASKANJAUHANTA Minun lapsea harmitaa kun hänellä ei ole kavereita joille jutella NIIN ONKO SE MUITTE VIKA HÄÄH VEÄ ITTES HIRTEE VIT UN PASKAAA


    • opepope

      Eiköhän tarkoituksena ollut auttaa lastasi keskittymään. Jos ylimääräiset ärsykkeet häiritsevät lapsen keskittymistä ja oppimista, tuo on mielestäni ihan ok tapa. Työ- ja oppimisrauha saadaan sekä häiritsijälle että muille.

      • äiti ulkomaalta

        Noh, toivottavasti olet oikeessa siinä sermin asiassa. Ajattelen vaan että Suomessa ollaan hurjan tarkkoja ajattelemään, miltä lapsesta tuntuu ja kärsikö sen tunne-elämä ja kaikki muu sellainen. Niin ainakin annetaan yleiskuva.
        Totus on sit näköjään kuitenkin eri asia.

        Meidän koulussa olen pannut merkille kyllä sen, että lasten ja lasten välissä opet teevät eroja.
        Joitakin lapsia rankaistaan ihan pikkujutuista, riitä joku hihhittelu tai joku oikeesti vahinkossa tehty juttu. Mutta oma lapsukainen kun toista kiusaa ihan muiden edessä ja jos siitä menee jotain sanomaan,(siis asiallisesti keskustelemään!) niin se ei ole mikä tarpeeksi iso juttu, että omalle lapselle edes sanoa mitään.
        Sellaista suosimista oman ja vierän välissä kun on niin vaikea on sitten sitä sermiakin hyväksyä, kun se osuu oman lapsen kohdalle.


      • äiti30v
        äiti ulkomaalta kirjoitti:

        Noh, toivottavasti olet oikeessa siinä sermin asiassa. Ajattelen vaan että Suomessa ollaan hurjan tarkkoja ajattelemään, miltä lapsesta tuntuu ja kärsikö sen tunne-elämä ja kaikki muu sellainen. Niin ainakin annetaan yleiskuva.
        Totus on sit näköjään kuitenkin eri asia.

        Meidän koulussa olen pannut merkille kyllä sen, että lasten ja lasten välissä opet teevät eroja.
        Joitakin lapsia rankaistaan ihan pikkujutuista, riitä joku hihhittelu tai joku oikeesti vahinkossa tehty juttu. Mutta oma lapsukainen kun toista kiusaa ihan muiden edessä ja jos siitä menee jotain sanomaan,(siis asiallisesti keskustelemään!) niin se ei ole mikä tarpeeksi iso juttu, että omalle lapselle edes sanoa mitään.
        Sellaista suosimista oman ja vierän välissä kun on niin vaikea on sitten sitä sermiakin hyväksyä, kun se osuu oman lapsen kohdalle.

        Joo, niin ollaan tarkkoja ajattelemaan, että kukaan ei loukkaantuisi. Meinaan sitä, että kaikilla on tietynlaiset oikeudet ja niiden tulisi jopa toteutua kaikkien kohdalla.

        Mutta sitten on velvollisuuksiakin. Eli ei pelkästään voi miettiä, että loukkaantuuko oma lapsi. Jos häiritsee koko ajan muuta luokkaa tai häiriintyy muusta luokasta niin eipä sillä opettajalla ole oikein muita menetelmiä.

        Kun ruumiillinen väkivalta ja henkinen samoin (onneksi) on kielletty ja pidemmän päälle ei voi käytävässäkään pitää rauhoittumassa, kuulostaa sermin taakse laittaminen aika hyvältä vaihtoehdolta. Itse ehkä kävisin lapsen kanssa läpi niitä asioita, joihin hänen tulisi kiinnittää huomiota (hiljaa pysyminen, kuunteleminen, kauniisti käyttäytyminen, impulssikontrolli), jotta "pääsisi" pois sermin takaa.

        Suomalaiset lapsethan kasvatetaan pienestä asti hiljaisiksi. Huonona puolena on se, että meillä on maa täynnä ihmisiä, jotka eivät saa suutaan auki eivätkä osaa puolustaa oikeuksiaan. Yhtenä lukuisista hyvistä puolista se, että koulussa opetusaikana voidaan keskittyä asiasisältöön eikä kurinpitoon.

        Toki joissain kouluissa on ns. valmistavia luokkia maahanmuuttajataustaisille lapsille. Mitä olen jutellut ystävieni eka- ja tokaluokkalaisten lasten kanssa, olen käsittänyt, että sellainen voisi olla yksi vaihtoehto sermille. Mutta käsittääkseni siinä sitten keskitytään tapoihin ja sopivaan käyttäytymiseen niin paljon, että tiedollinen oppiminen ei etene samaa vauhtia muun luokan kanssa ja saattaa jo ensimmäisinä vuosina jäädä luokalle.

        Voi olla että olen viimeisen virkkeen asioista jotain käsitänyt väärin.


      • ap.
        äiti30v kirjoitti:

        Joo, niin ollaan tarkkoja ajattelemaan, että kukaan ei loukkaantuisi. Meinaan sitä, että kaikilla on tietynlaiset oikeudet ja niiden tulisi jopa toteutua kaikkien kohdalla.

        Mutta sitten on velvollisuuksiakin. Eli ei pelkästään voi miettiä, että loukkaantuuko oma lapsi. Jos häiritsee koko ajan muuta luokkaa tai häiriintyy muusta luokasta niin eipä sillä opettajalla ole oikein muita menetelmiä.

        Kun ruumiillinen väkivalta ja henkinen samoin (onneksi) on kielletty ja pidemmän päälle ei voi käytävässäkään pitää rauhoittumassa, kuulostaa sermin taakse laittaminen aika hyvältä vaihtoehdolta. Itse ehkä kävisin lapsen kanssa läpi niitä asioita, joihin hänen tulisi kiinnittää huomiota (hiljaa pysyminen, kuunteleminen, kauniisti käyttäytyminen, impulssikontrolli), jotta "pääsisi" pois sermin takaa.

        Suomalaiset lapsethan kasvatetaan pienestä asti hiljaisiksi. Huonona puolena on se, että meillä on maa täynnä ihmisiä, jotka eivät saa suutaan auki eivätkä osaa puolustaa oikeuksiaan. Yhtenä lukuisista hyvistä puolista se, että koulussa opetusaikana voidaan keskittyä asiasisältöön eikä kurinpitoon.

        Toki joissain kouluissa on ns. valmistavia luokkia maahanmuuttajataustaisille lapsille. Mitä olen jutellut ystävieni eka- ja tokaluokkalaisten lasten kanssa, olen käsittänyt, että sellainen voisi olla yksi vaihtoehto sermille. Mutta käsittääkseni siinä sitten keskitytään tapoihin ja sopivaan käyttäytymiseen niin paljon, että tiedollinen oppiminen ei etene samaa vauhtia muun luokan kanssa ja saattaa jo ensimmäisinä vuosina jäädä luokalle.

        Voi olla että olen viimeisen virkkeen asioista jotain käsitänyt väärin.

        Kiitos viestistäsi.
        Sellaisen viestin lukeminen saa ajattelemaan ja näkemään asiat vähä eritavalla ja asia ei tuntuukin enää yhtä pahalta ...
        ... kun mitä joitakin viestejä lukiessä, mistä jää väkisin kuva, että hyökätään sen sijaista että jotain rakentava puhuttaisi. Toi tyyli "luuletko sinä???" on epäkohteljas ja tyly .Ei loukkaaminen ja hyökkäminen tuo koskaan toivottua tulosta, sen kai nyt jokainen pitäisi tietä.
        Eilen kävimme vanhempain illassa ja keskustelimme open kanssa. Kyllä näkee olevan, että pojalla on keskitymisvaikeuksia . Näin kun ope nyt sen asian kunnolla selitteli, niin ei se asia tuntunut enää yhtä pahalta mitä sitä yllättäen kuulessa pojalta sitä sermin taakse joudumistä.
        Kai se on hyvää sitten siellä sermin takana vähä miettiä ja oppia keskittymään kunnes sitten pääse pois.


    • voi voi

      Eiköhän ole lapsesi kannalta parempi, että hän istuu luokassa sen sermin takana kuin käytävässä. Yhdellä oppilaalla ei ole oikeutta häiritä toisten opiskelurahaa pälpättämällä koko ajan. Ja kun hän kuitenkin on luokassa sen sermin takana niin saadaan muille ja hänelle itselleen työrauha. Huonompi homma se on, jos hän käytävään joutuu, koska silloin hän ei saa opetusta.
      Joitakin keinoja opettajillakin pitää työrauhan saamiseksi olla... ajattele vaikka itse. Ennen sai lyödä karttakepillä. Nyt ei, mutta voi kauheeta, jos sermin taakse joutuu. Jos osaa antaa toisille työrauhan, niin ei joudu.

      • mutta kun

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.


      • kasvattaja myös
        mutta kun kirjoitti:

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.

        luottaa opettajan ammattitaitoon. Tai jos siitä epäilyksiä, miksi et menisi seuraamaan joskus tunnin kulkua?
        Miksi juuri opettajan lapset pitäisi laittaa sermin taakse?

        Ei ole helppoa olla nykykoulun ope. Jos keksit parempia keinoja, menepä ehdottamaan. Noin meidänkin koulussa voitaisiin toimia. Harkinnassa on, lapsen parhaaksi.


      • tiedät,
        mutta kun kirjoitti:

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.

        miten muut luokan oppilaat käyttäytyvät? Oman lapsesi kertomuksen perusteellako? Ei kannata uskoa kaikkea, mitä lapset opettajasta kertovat. Eivät opettajatkaan usko kaikkea, mitä lapset vanhemmistaan kertovat!
        Melkein jokainen lapsi kaunistelee asiat omaksi parhaakseen, niin minunkin lapseni tekevät. Meillä aikuisilla täytyy vain olla suodatin toiminnassa. Miksi ihmeessä joku opettaja toimisi tahallaan väärin ja lasten vahingoksi?? En jaksa ymmärtää. Sermi- ym. tilanteet käsitellään yksi kerrallaan kun ne vastaan tulevat, ei koulu tai opettaja ole mikään rangaistusautomaatti. Ryhmätyötilanteissa saa jutella yleensä kaverin kanssa jonkin verran, uutta asiaa opiskeltaessa ei. Eli tuo "pälpättämisen" ajankohtakin varmaan tuntuu seuraamuksissa. Minusta jokaisella lapsella täytyy olla koulussa oikeus saada opetusta ja oppimisrauha ja niille, jotka sitä estävät, kuuluu rangaistus. Jos sinulla on asiasta kysyttäväää, mikset kysy suoraan opettajalta? Täältä käsin on vähän vaikea neuvoa kun ei tiedä tilannetta.


      • Ekaluokkalaisen mummo
        mutta kun kirjoitti:

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.

        ettei opettaja ole sinunkin lapsellesi sanonut, ja varmasti monta kertaa, että koita nyt olla hiljaa? Kun kiellot eivät tehoa, niin pakkohan jotain on tehdä.

        Kyllä minusta on erittäin väärin, jos muut joutuvat jatkuvasti kärsimään jonkun häirikkökäyttäytymisestä.

        Mistä sinä sitäpaitsi tiedät, että muut pälpättävät ihan samalla tavalla? Se on vain sinun lapsesi kertomaa.

        On aikamoinen kynnys mennä rankaisemaan toisen lasta varsinkin, kun koko luokka seuraa tilannetta ja kertoo tapahtumat kotonaan miten sattuu.

        Pitäisikö opettajan siis, varmuuden vuoksi aina, kun rankaisee sinun häirikkölastasi, rankaista omiaankin?
        Siinäpä myös kysymys.


      • että pitäkö?
        Ekaluokkalaisen mummo kirjoitti:

        ettei opettaja ole sinunkin lapsellesi sanonut, ja varmasti monta kertaa, että koita nyt olla hiljaa? Kun kiellot eivät tehoa, niin pakkohan jotain on tehdä.

        Kyllä minusta on erittäin väärin, jos muut joutuvat jatkuvasti kärsimään jonkun häirikkökäyttäytymisestä.

        Mistä sinä sitäpaitsi tiedät, että muut pälpättävät ihan samalla tavalla? Se on vain sinun lapsesi kertomaa.

        On aikamoinen kynnys mennä rankaisemaan toisen lasta varsinkin, kun koko luokka seuraa tilannetta ja kertoo tapahtumat kotonaan miten sattuu.

        Pitäisikö opettajan siis, varmuuden vuoksi aina, kun rankaisee sinun häirikkölastasi, rankaista omiaankin?
        Siinäpä myös kysymys.

        ...että pitäkö aina ope rankaista omakin lasta kun se rankaise mun häirikkölastani?
        Taiait nyt mennä aiheest ohi.
        Kysyin ihan alussa, että onko se sermin taakse laittaminen oikein?
        Mitä tulee siihen open omiin lapsiin, niin kyllä, minusta jos muita rankaistaan pälpätyksestä niin kyllä pitäisi oma lasta rankaista toisen kiusaamisesta, tai mistä vaan kun aihetta on.
        Tai pitäisi pidää edes puhuttelu, koska toisen lasta ei saa kiusata niin kuin ei saa tietysti kesken tunnin puhua ja häiritä muiden opiskelua.
        Siitä kiusaamisesta oli nimenoman open kanssa keskustelua, luepas tarkemmin. Open mielestä se ei vaan ollut niin iso asia, että siitä numeroa tehdä.
        Minun tyttärelle se oli iso asia kun sitä kesken ruoan jonotusta lihavaksi hihhiteltiin ja muita asioita komentoitiin. Mutta sehän on varmaankin oikein koska open lapsi on open lapsi ja "sekarotuinen" puoliks suomalainen pullukka on ihan eri juttu.
        Mutta antaa olla. Ei siinä palstalla ole järkeä mitään kysyä eikä mitään puhua, osalla näkee olevan se oma ajatusmaailma vaan se oikea eikä minä jaksaa täällä riiella.
        Enkä viitsikään enää lukea keskusteluja siitä enempää. Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät. Näinhän yleensä ajatellaan ja osaa sanoo sen usein ääneen.
        Sorry, että tyhmänä teidän hiekkalaatikkon tulin. Enpä tulee enää.


      • ökldf
        että pitäkö? kirjoitti:

        ...että pitäkö aina ope rankaista omakin lasta kun se rankaise mun häirikkölastani?
        Taiait nyt mennä aiheest ohi.
        Kysyin ihan alussa, että onko se sermin taakse laittaminen oikein?
        Mitä tulee siihen open omiin lapsiin, niin kyllä, minusta jos muita rankaistaan pälpätyksestä niin kyllä pitäisi oma lasta rankaista toisen kiusaamisesta, tai mistä vaan kun aihetta on.
        Tai pitäisi pidää edes puhuttelu, koska toisen lasta ei saa kiusata niin kuin ei saa tietysti kesken tunnin puhua ja häiritä muiden opiskelua.
        Siitä kiusaamisesta oli nimenoman open kanssa keskustelua, luepas tarkemmin. Open mielestä se ei vaan ollut niin iso asia, että siitä numeroa tehdä.
        Minun tyttärelle se oli iso asia kun sitä kesken ruoan jonotusta lihavaksi hihhiteltiin ja muita asioita komentoitiin. Mutta sehän on varmaankin oikein koska open lapsi on open lapsi ja "sekarotuinen" puoliks suomalainen pullukka on ihan eri juttu.
        Mutta antaa olla. Ei siinä palstalla ole järkeä mitään kysyä eikä mitään puhua, osalla näkee olevan se oma ajatusmaailma vaan se oikea eikä minä jaksaa täällä riiella.
        Enkä viitsikään enää lukea keskusteluja siitä enempää. Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät. Näinhän yleensä ajatellaan ja osaa sanoo sen usein ääneen.
        Sorry, että tyhmänä teidän hiekkalaatikkon tulin. Enpä tulee enää.

        Eihän tässä keskustelussa kukaan nostanut lapsen ulkomaalaistaustaa esiin, ei kukaan muu kuin sinä itse! Miten olisi voinutkaan kun ei siitä kukaan edes tiennyt. Niin että turha vouhottaa ja leimata suomalaisia tyyliin "Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät". Kysyit mielipiteitä ja niitä sait. Jos täällä kyselee asioita, kannattaa varautua siihen, että vastauksia myös tulee. Vai mikä oli alkuperäisen viestisi tarkoitus???


      • .....
        että pitäkö? kirjoitti:

        ...että pitäkö aina ope rankaista omakin lasta kun se rankaise mun häirikkölastani?
        Taiait nyt mennä aiheest ohi.
        Kysyin ihan alussa, että onko se sermin taakse laittaminen oikein?
        Mitä tulee siihen open omiin lapsiin, niin kyllä, minusta jos muita rankaistaan pälpätyksestä niin kyllä pitäisi oma lasta rankaista toisen kiusaamisesta, tai mistä vaan kun aihetta on.
        Tai pitäisi pidää edes puhuttelu, koska toisen lasta ei saa kiusata niin kuin ei saa tietysti kesken tunnin puhua ja häiritä muiden opiskelua.
        Siitä kiusaamisesta oli nimenoman open kanssa keskustelua, luepas tarkemmin. Open mielestä se ei vaan ollut niin iso asia, että siitä numeroa tehdä.
        Minun tyttärelle se oli iso asia kun sitä kesken ruoan jonotusta lihavaksi hihhiteltiin ja muita asioita komentoitiin. Mutta sehän on varmaankin oikein koska open lapsi on open lapsi ja "sekarotuinen" puoliks suomalainen pullukka on ihan eri juttu.
        Mutta antaa olla. Ei siinä palstalla ole järkeä mitään kysyä eikä mitään puhua, osalla näkee olevan se oma ajatusmaailma vaan se oikea eikä minä jaksaa täällä riiella.
        Enkä viitsikään enää lukea keskusteluja siitä enempää. Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät. Näinhän yleensä ajatellaan ja osaa sanoo sen usein ääneen.
        Sorry, että tyhmänä teidän hiekkalaatikkon tulin. Enpä tulee enää.

        en leiki teidän kanssa kun ette ole mun kanssa samaa mieltä?

        Ja aina kaiken syy on ulkomaalaisuus. Niinkö?


      • sitten
        kasvattaja myös kirjoitti:

        luottaa opettajan ammattitaitoon. Tai jos siitä epäilyksiä, miksi et menisi seuraamaan joskus tunnin kulkua?
        Miksi juuri opettajan lapset pitäisi laittaa sermin taakse?

        Ei ole helppoa olla nykykoulun ope. Jos keksit parempia keinoja, menepä ehdottamaan. Noin meidänkin koulussa voitaisiin toimia. Harkinnassa on, lapsen parhaaksi.

        opettajan lasta ei pitäisi laittaa sermin taakse,jos häiritsee samaten kuin joku toinenkin lapsi ja hänet siitä syystä laitetaan?


      • on aina
        että pitäkö? kirjoitti:

        ...että pitäkö aina ope rankaista omakin lasta kun se rankaise mun häirikkölastani?
        Taiait nyt mennä aiheest ohi.
        Kysyin ihan alussa, että onko se sermin taakse laittaminen oikein?
        Mitä tulee siihen open omiin lapsiin, niin kyllä, minusta jos muita rankaistaan pälpätyksestä niin kyllä pitäisi oma lasta rankaista toisen kiusaamisesta, tai mistä vaan kun aihetta on.
        Tai pitäisi pidää edes puhuttelu, koska toisen lasta ei saa kiusata niin kuin ei saa tietysti kesken tunnin puhua ja häiritä muiden opiskelua.
        Siitä kiusaamisesta oli nimenoman open kanssa keskustelua, luepas tarkemmin. Open mielestä se ei vaan ollut niin iso asia, että siitä numeroa tehdä.
        Minun tyttärelle se oli iso asia kun sitä kesken ruoan jonotusta lihavaksi hihhiteltiin ja muita asioita komentoitiin. Mutta sehän on varmaankin oikein koska open lapsi on open lapsi ja "sekarotuinen" puoliks suomalainen pullukka on ihan eri juttu.
        Mutta antaa olla. Ei siinä palstalla ole järkeä mitään kysyä eikä mitään puhua, osalla näkee olevan se oma ajatusmaailma vaan se oikea eikä minä jaksaa täällä riiella.
        Enkä viitsikään enää lukea keskusteluja siitä enempää. Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät. Näinhän yleensä ajatellaan ja osaa sanoo sen usein ääneen.
        Sorry, että tyhmänä teidän hiekkalaatikkon tulin. Enpä tulee enää.

        kiusatulle iso asia eikä opettajan lapsella ole yhtään sen enempää oikeutta kiusata kuin muillakaan.


      • sitruuna3
        mutta kun kirjoitti:

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.

        Tuota noin. Tästä pälpättämisestä/häiritsemisen tasostahan (muiden vastaava vs. sinun lapsesi toteuttama) ei ilmeisesti ole mitään muuta todistetta kuin lapsesi sana.

        Omasta kokemuksesta uskallan väittää, että väärin tehneellä (tässä tapauksessa koulun järjestyssääntöjä luokassa häiriköinnin osalta rikkoneella) lapsella on taipumus valehdella tapahtumista rangaistuksen ja/tai häpeän tunteen välttämiseksi.

        Josta todettakoon tällainen itsestäänselvyys, että rehellisyydestä ei kannata rankaista, vaikka viestin sisältö ottaisikin päähän.

        Sinuna menisin seuraamaan opetusta. Tai sitten en tekisi mitään. Hyvin harvassa ovat ne tilanteet, joissa korkeakoulutason pedagogi a) toimisi väärin ylipäänsä b) ja varsinkaan tilanteessa, jossa hänen oma lapsi / omat lapsensa ovat samassa luokassa. Kyllä siinä tietää opettajakin niin silmätikuksi joutuvansa ja kaikkien kyttääävän, että "lelliikö" lapsiaan, että toimii varmasti oikeudenmukaisesti ihan viimeiseen asti.

        P.S. Sillä luuleeko edellinen kirjoittaja jotain vai ei, ei varmasti ole mitään merkitystä asian kannalta. Vain sillä mitä oikeasti on tapahtunut. Omaan silmään kalahtaa hieman sinun ... hmm.. nokkiin ottaminen tai sellainen asenne, että lastasi varmasti sorsitaan automaattisesti.

        Miksi niin tapahtuisi?


      • kasvattaja
        sitten kirjoitti:

        opettajan lasta ei pitäisi laittaa sermin taakse,jos häiritsee samaten kuin joku toinenkin lapsi ja hänet siitä syystä laitetaan?

        jos hänellä keskittymisongelma ja se on hänelle parasta.

        Rangaistusmuotona sitä ei käytetä. Keskustelu ym. menetelmät käytössä silloin.

        Ollessani omien lasteni opettaja käsittelin heitä taatusti ankarammin kuin muita esim. arvostelussa. Kymppiä en antanut tokariin vaikka olisi ansainnut. Seuraava ope sen sitten teki. Nyt ehkä en olisi niin arka. Asiassa on tämäkin puoli. He ovat muutenkin aina suurennuslasin alla. Mutta eivät kiusaajia eikä ongelmaoppilaita olleet. Sen verran ammattillista pätevyyttä sentään minullakin :)


      • Ekaluokkalaisen mummo
        että pitäkö? kirjoitti:

        ...että pitäkö aina ope rankaista omakin lasta kun se rankaise mun häirikkölastani?
        Taiait nyt mennä aiheest ohi.
        Kysyin ihan alussa, että onko se sermin taakse laittaminen oikein?
        Mitä tulee siihen open omiin lapsiin, niin kyllä, minusta jos muita rankaistaan pälpätyksestä niin kyllä pitäisi oma lasta rankaista toisen kiusaamisesta, tai mistä vaan kun aihetta on.
        Tai pitäisi pidää edes puhuttelu, koska toisen lasta ei saa kiusata niin kuin ei saa tietysti kesken tunnin puhua ja häiritä muiden opiskelua.
        Siitä kiusaamisesta oli nimenoman open kanssa keskustelua, luepas tarkemmin. Open mielestä se ei vaan ollut niin iso asia, että siitä numeroa tehdä.
        Minun tyttärelle se oli iso asia kun sitä kesken ruoan jonotusta lihavaksi hihhiteltiin ja muita asioita komentoitiin. Mutta sehän on varmaankin oikein koska open lapsi on open lapsi ja "sekarotuinen" puoliks suomalainen pullukka on ihan eri juttu.
        Mutta antaa olla. Ei siinä palstalla ole järkeä mitään kysyä eikä mitään puhua, osalla näkee olevan se oma ajatusmaailma vaan se oikea eikä minä jaksaa täällä riiella.
        Enkä viitsikään enää lukea keskusteluja siitä enempää. Tietän kyllä miten suurin osa suomalaisista kohtelee ulkomailta tulleita. Varkaat, huorat tai vähintään suomalaisten verorahoilla elijät. Näinhän yleensä ajatellaan ja osaa sanoo sen usein ääneen.
        Sorry, että tyhmänä teidän hiekkalaatikkon tulin. Enpä tulee enää.

        Laita lapsesi laihdutuskuurille, niin minäkin aikoinani omalle tyttärelleni tein. Tarkan valvonnan alaisena ilman muuta.

        Minun tyttäreni on supisuomalainen, mutta niin vaan joutui koulukiusaamisen uhriksi, ei ulkomaalaisuuden, eikä pullukkuuden, vaan sairauden vuoksi.

        Minä todella tiedän koulukiusaamisesta lähes kaiken, koska siihen aikaan asia ei vielä ollut mitenkään yleisesti esillä, eikä kiusaajia ollut tapana rankaista. Sitä pidettiin lähes normaalina lasten keskinäisenä nahisteluna.

        En missään vaiheessa syytellyt opettajia, vaikka tyttäreni joutui vaihtamaan ensin luokkaa, ja sitten vielä koulua ja lopuksi erityiskouluun, jonne hänet mielenterveyden säilyttämiseksi itse hain ottamalla koulutarkastajaan yhteyttä.
        Siinä olikin selittämistä, koska tytön keskiarvo oli 9.

        Minun oli myös anottava hänelle, ja tietysti samalla koko luokalle, pari tuntia viikossa ylimääräisiä englannintunteja sillä perusteella, että hän aikoi pyrkiä lukioon.
        Koulun rehtori ei siihen pystynyt. Minä pystyin.

        Tyttö oli aina ollut aktiivinen oppilas, mutta sairautensa vuoksi ei motorisesti pystynyt ottamaan osaa toisten harrastamiin liikunnallisiin juttuihin, joten joutui syrjityksi.

        Hän oli yleisesti opettajien suosiossa, lukuunottamatta voimistelun-, käsityön- ja kotitalousopettajia.
        Kuitenkin piirustuksessa oli kiitettävä arvosana ja hän on sitä aina harrastanutkin, jopa yksityisessä koulussaa.

        Itse asiassa luulen, että opettajien suosion osoittaminen vain pahensi tilannetta, koska aiheutti kateutta.
        Ymmärsin, että opettajat sillä tavoin koittivat tehdä parhaansa hänen hyväkseen.

        Ehkä nykyaikana pystyttäisiin parempiin keinoihin ja tuloksiin, mutta niinkuin sanottu, asia ei silloin vielä ollut pop.

        Kyllä minä olen aikoinani tuntenut kovaakin katkeruutta määrättyjä kiusaajia ja muutamaa em. opettajaakin kohtaan, mutta nyt pystyn jo ajattelemaan, etteivät he tosissaan ymmärtäneet mitä vahinkoa saivat aikaan.

        Kun tyttäreni meni iltalukioon, tilanne muuttui totaalisesti. Eihän hänestä päältäpäin juuri mitään huomannut ja kun ei ollut niitä em. aineita, hän ei juurikaan muista erottunut. Samoin on tapahtunut myöhemmissä oppilaitoksissa.

        Kaiken kokemamme perusteella olen sitä mieltä, että opettajat kyllä tekevät parhaansa tällaisissa tapauksissa, varsinkin nykyaikana.

        Läheskään aina ei kuitenkaan ole hyvä puuttua joka ainoaan asiaan, koska se aiheuttaa kostomentaliteettia.

        Eikä millään kaikkea havaitsekaan. Pahimpiahan ovat esim.tapaukset, ettei hyväksytä mukaan porukoihin. Tällainen tapahtuu ilman, että opettajalla on siitä hajuakaan.

        En epäile, etteikö ap:n tytär joutuisi toisinaan kärsimään ja se ei ole hyväksyttävää, mutta ei siihen auta opettajan syytteleminen. Aikaa myöten tilanne kuitenkin rauhoittuu, ihonväristä huolimatta.

        Ja edelleenkin olen sitä mieltä, ettei kenelläkään ole oikeutta luokassa häiritä opetusta. Jos jonkun särmin taakse siirtäminen ottaa näin koville, niin kokemuksesta sanon, että vähälläpä olette päässeet.


      • äiti u...
        kasvattaja kirjoitti:

        jos hänellä keskittymisongelma ja se on hänelle parasta.

        Rangaistusmuotona sitä ei käytetä. Keskustelu ym. menetelmät käytössä silloin.

        Ollessani omien lasteni opettaja käsittelin heitä taatusti ankarammin kuin muita esim. arvostelussa. Kymppiä en antanut tokariin vaikka olisi ansainnut. Seuraava ope sen sitten teki. Nyt ehkä en olisi niin arka. Asiassa on tämäkin puoli. He ovat muutenkin aina suurennuslasin alla. Mutta eivät kiusaajia eikä ongelmaoppilaita olleet. Sen verran ammattillista pätevyyttä sentään minullakin :)

        Jos olisin sen viestin saanut heti ekana niin olisi jäänyt mielipaha olematta mitä tässä parista viestistä tuli.
        Aina sitä tulee muutenkin jo vääriin ymmärtämistä kielitaiton takia ja kun asioita ei edes selitellä, niin ne tuntuu paljon pahemalta mitä ne todellisuudessa ovat.
        Rehellisesti sanottuna, olin alussa oikeesti järkytynyt ja luulin sitä rankaistukseksi koska kuka ei ottanut mitään yhdeyttä eikä me edes tiennyt, että pojalla olisi keskitymisvaikeuksia.
        Nyt kun joku fiksumpi täällä palstalla osaa asian selitellä hyvin niin ei see tuntu enää pahalta vaan päinvastoin, nyt osaan itsekin nähdä, ettei se johtunut minun ulkomaalaisuudestani tai lapsen kiusaamisesta vaan että näin on oikeesti lapselle itselle parempi.
        Voi kun olisi sellaisia Sun kaltaisia kirjoitajia enemmän ja niitä hyökkäviä, ärhäkkäitä vähemmän, niin olisi parempi mieli monella joka tänne apua ja ymmärrystä tule hakemaan.
        Kiitos.


      • ap.
        Ekaluokkalaisen mummo kirjoitti:

        Laita lapsesi laihdutuskuurille, niin minäkin aikoinani omalle tyttärelleni tein. Tarkan valvonnan alaisena ilman muuta.

        Minun tyttäreni on supisuomalainen, mutta niin vaan joutui koulukiusaamisen uhriksi, ei ulkomaalaisuuden, eikä pullukkuuden, vaan sairauden vuoksi.

        Minä todella tiedän koulukiusaamisesta lähes kaiken, koska siihen aikaan asia ei vielä ollut mitenkään yleisesti esillä, eikä kiusaajia ollut tapana rankaista. Sitä pidettiin lähes normaalina lasten keskinäisenä nahisteluna.

        En missään vaiheessa syytellyt opettajia, vaikka tyttäreni joutui vaihtamaan ensin luokkaa, ja sitten vielä koulua ja lopuksi erityiskouluun, jonne hänet mielenterveyden säilyttämiseksi itse hain ottamalla koulutarkastajaan yhteyttä.
        Siinä olikin selittämistä, koska tytön keskiarvo oli 9.

        Minun oli myös anottava hänelle, ja tietysti samalla koko luokalle, pari tuntia viikossa ylimääräisiä englannintunteja sillä perusteella, että hän aikoi pyrkiä lukioon.
        Koulun rehtori ei siihen pystynyt. Minä pystyin.

        Tyttö oli aina ollut aktiivinen oppilas, mutta sairautensa vuoksi ei motorisesti pystynyt ottamaan osaa toisten harrastamiin liikunnallisiin juttuihin, joten joutui syrjityksi.

        Hän oli yleisesti opettajien suosiossa, lukuunottamatta voimistelun-, käsityön- ja kotitalousopettajia.
        Kuitenkin piirustuksessa oli kiitettävä arvosana ja hän on sitä aina harrastanutkin, jopa yksityisessä koulussaa.

        Itse asiassa luulen, että opettajien suosion osoittaminen vain pahensi tilannetta, koska aiheutti kateutta.
        Ymmärsin, että opettajat sillä tavoin koittivat tehdä parhaansa hänen hyväkseen.

        Ehkä nykyaikana pystyttäisiin parempiin keinoihin ja tuloksiin, mutta niinkuin sanottu, asia ei silloin vielä ollut pop.

        Kyllä minä olen aikoinani tuntenut kovaakin katkeruutta määrättyjä kiusaajia ja muutamaa em. opettajaakin kohtaan, mutta nyt pystyn jo ajattelemaan, etteivät he tosissaan ymmärtäneet mitä vahinkoa saivat aikaan.

        Kun tyttäreni meni iltalukioon, tilanne muuttui totaalisesti. Eihän hänestä päältäpäin juuri mitään huomannut ja kun ei ollut niitä em. aineita, hän ei juurikaan muista erottunut. Samoin on tapahtunut myöhemmissä oppilaitoksissa.

        Kaiken kokemamme perusteella olen sitä mieltä, että opettajat kyllä tekevät parhaansa tällaisissa tapauksissa, varsinkin nykyaikana.

        Läheskään aina ei kuitenkaan ole hyvä puuttua joka ainoaan asiaan, koska se aiheuttaa kostomentaliteettia.

        Eikä millään kaikkea havaitsekaan. Pahimpiahan ovat esim.tapaukset, ettei hyväksytä mukaan porukoihin. Tällainen tapahtuu ilman, että opettajalla on siitä hajuakaan.

        En epäile, etteikö ap:n tytär joutuisi toisinaan kärsimään ja se ei ole hyväksyttävää, mutta ei siihen auta opettajan syytteleminen. Aikaa myöten tilanne kuitenkin rauhoittuu, ihonväristä huolimatta.

        Ja edelleenkin olen sitä mieltä, ettei kenelläkään ole oikeutta luokassa häiritä opetusta. Jos jonkun särmin taakse siirtäminen ottaa näin koville, niin kokemuksesta sanon, että vähälläpä olette päässeet.

        Anteeksi, olin vähä itsekin äksy silloin vastaessa.
        Mun tytöstä senverran, että se ei oo sairas, vaan aina kasvukäyrän yläpuolella. Siis iso ja tukeva, tosin kyllä maha pullotti aina melkoisesti.
        Sillä alkoi 6v jo varhaismurrosiän merkkejä tulemään, olin siitä huolissaan ja itse otin lääkärin yhdeyttä ja me pääsimme mukaan siihen tutkimusryhmään, missä oli 6-8 vuottiaat lapset.
        Siellä saadiin henkistä tuke ja todella paljon sellaista käytännön asioita, mistä ennen itse ei edes välttämättä tiennyt.
        Me olimme lapsen painon takia jo nurkkaan ajettu. Neuvola täti sanoi aika äkäisesti, että laita likka kuurille!!! Lastenlääkäri taas sanoi, että vaan tyhmä pakotta kuusi vuottiaan kuurille, ettei lapsen edessä edes voi mistään laitutuksesta puhua. Että pitää pikkuhilja muutta ruokailun tapoja, vähentää annoksia, lisätä enemmän kasviksia ja vähentää lihaa ja muuta ym. ym. alku oli aivan kamala.
        Siis likka kun oli tottunut syömään kahden aikamiehen annoksen, kunnon ruokaa, ei makeisia, niin minulle tuli jo pelko, että kun vähennettään ruokaa eikä annetta vapaasti syötä, se menee kohtaa naapurin ovelle kerjäämään. No se oli nyt lähinnä vitsinä sanottu, mutta kyllä alku oli vaikea.
        Tyttö kun itse ei koskaan ilman lupa mitään ota niin kerran löysin sen vessasta kylmät makaronit kämmeneen piilotettuna. Silloin meinasin lopetta koko asian, ajattelin, etten kertakaikkian kestä sitä. Se ei koskaan huutanut, kiljunut eikä vaatinut, hilja vaan sanoi, että äiti minulla on nälkä...
        Mutta pikkuhilja se alkoi luistaa ja nyt ei oo enää ongelmiä.
        Nyt kun tyttö kasvaa hurjaa vautia ja olen todella tarkkana sen syönin kanssa niin kyllä muutosta on tapahtunut, se on edelleen tukeva muttei maha roiku enää housujen yli.
        Liikumaan se on laiska, mutta trampoliinilla ne hyppii mielellään ja tietysti ruoka ja ruoan ajat on se tärkein tässä asiassa, niillä me mentiin.

        Meidän tytöllä ei ainakaan enää ole pahaa mieli koulussa. Pikkunen maalaiskoulu missä on vaan 20 oppilasta ja koko koulussa vaan viisi tyttöä, ei siellä onneksi kovin pahoja ongelmia tule.
        Tietysti aina ne lapset välillä kinastele ja tänä on yksi kaveri ja huomenna toinen.
        Tyttö kun silloin yksin postilaatikolla itkii että toinen sitä ruokajonossa muiden edessä lihavaksi nauroi, niin se tuntui minusta todella pahalta.
        Uskon että sitä ymmärrä jokainen äiti kun kysessä on oma lapsi. Joku pahoittaa sen mielen ja itse et voi mitenkään sitä suojella.
        Mutta kyllä, tytön kanssa on asiat kunnossa, nyt pitäisi se toinen hulivili saada keskitymään, ettei tarvitsis loppuelämään asti sermien takana kykkiä.
        Meidän ihoväri ei oo erilainen eikä lasten puheista ja nimistä kuka erotta onko suomalainen kokona tai ei, paitsi jos mä oon suunsa aukaisemassa.
        En ymmärrä miksi aina palstan asiat menee rumaksi.
        Ei ollut kyllä tarkoitus.


      • pahasti
        mutta kun kirjoitti:

        ...toiset pälpättä ihan samalla tavalla. Luuletko tosiaan, että muut ei suutakaan aukaise? Lapsia on nekin.
        Samoin open omat lapset, mutta sermin taakse jouduikin vaan yksi. Toinen poika tietysti nokka seinään vasten koko lukukaudeksi kuulema.
        Ihmittelen vaan, että miksi ei omia lapsia laitetta sermin taakse, nenä seinään vasten, miksi ne on aina jotku toisen lapset, ei open omat? Miksi omille sanottaan, että koeta nyt olla hilja ja toinen rankaistaan samasta syystä?
        Tottakai työrauha on tärkeä, mutta missä menee rajaa, kenen pälpätystä rankaistaan ja kenen oma ei?
        Siinäpä kysymys.

        vajaaälyinen. Suomessa ei opettajan omat lapset voi olla oppilaina.

        Ja hui mikä vääryys. Varmaan ihan RASISMIA, kun juuri sinun suloinen pilttisi ihan sermin taakse laitettiin.

        Voit olla takuuvarma, että tuolla asenteella menee viisi vuotta niin sermi on vaihtunut kaltereiksi... Ja painu ihmeessä sinne onnelaan, josta olet tullutkin, niin ei tarvitse kärsiä Suomen koululaitoksen kamaluudesta.


    • lätty lätissyt

      ne kakarat pitää saada kuriin ja HETI!
      S-tanan pälättävät äpärät! PILAAVAT MUIDEN LASTEN KOULUN!
      Jossain ois revitty kieli pois! Ja hakattu ehkä vähän käsiäkin lyhyemmiksi.
      MUTTA TÄÄLLÄ PULLAMÖSSÖ Suomessa paijataan ja sanotaan että sooo-soooo!
      EIKUN PIHALLE JA V_TTUUN koko koulujärjestelmästä!!!!
      HOMMAA YKSITYISOPETTAJAT!! S------TANA!

      • niin melkein

        Kävi itse kullakin mielessä...

        On se jännä, että kun tämänkin ulkomaalaisryhmän (mihin luulen äidin kuuluvan) lasten kerrotaan lehdissä vandalisoivan koulujen opetusta jo siinä määrin, että maahanmuuttajavaltaisten koulujen kantasuomalaiset oppilaat käytännössä tärväävät 9v kouluaikansa vain näitä kurinpidollisia toimia seuratessaan ja mamu-lasten mafioita vältellessään niin itsekin ihan joutuu törmäämään tällaiseen faktaan, että ei jumalauta - totta se on.

        Siis ei edes sen vertaa tajua suomalaisen yhteiskunnan hengestä ja arvoista, että ensimmäinenkin viesti oli luokkaa "arvostetaan tunne-elämää tai ainakin niin annetaan ymmärtää". Samoin liuta muita tribalistista ajattelua osoittavia seikkoja seuraavissa postauksissa.

        Rajat kiinni - humanitaarisilta maahanmuuttajilta. Kiitos.


      • ap.

        Oletkos nyt ihan terve?
        Taitat tarvita ammattiapua ja nopeasti.


      • aineenope ja äiti
        ap. kirjoitti:

        Oletkos nyt ihan terve?
        Taitat tarvita ammattiapua ja nopeasti.

        Osaan varmaan itsekin kipakasti vastata, ehkä turhankin, mutta tämän tyylinen kommentointi kyllä menee överiksi. Jos et ole samaa mieltä jonkun kanssa tai pidä jostakusta, okei, mutta se ei oikeuta sinua kommentoimaan toisen mielenterveyttä. Oletko muuten ihan asiantuntija? Tuskin.

        Eniten kuitenkin harmittaa niiden puolesta, joilla on oikeasti mielenterveyden ongelmia. Ne ovat kuule ihan tavallisia sairauksia, jotka voivat kohdata myös sinua ja läheisiäsi. Oletko valmis vittuilemaan samaan tyyliin vaikkapa syöpäsairauksista? Eikö mielenterveysongelmaisilla saisi sitten mielestäsi olla mielipiteitä ja sananvapautta?


      • ap.
        niin melkein kirjoitti:

        Kävi itse kullakin mielessä...

        On se jännä, että kun tämänkin ulkomaalaisryhmän (mihin luulen äidin kuuluvan) lasten kerrotaan lehdissä vandalisoivan koulujen opetusta jo siinä määrin, että maahanmuuttajavaltaisten koulujen kantasuomalaiset oppilaat käytännössä tärväävät 9v kouluaikansa vain näitä kurinpidollisia toimia seuratessaan ja mamu-lasten mafioita vältellessään niin itsekin ihan joutuu törmäämään tällaiseen faktaan, että ei jumalauta - totta se on.

        Siis ei edes sen vertaa tajua suomalaisen yhteiskunnan hengestä ja arvoista, että ensimmäinenkin viesti oli luokkaa "arvostetaan tunne-elämää tai ainakin niin annetaan ymmärtää". Samoin liuta muita tribalistista ajattelua osoittavia seikkoja seuraavissa postauksissa.

        Rajat kiinni - humanitaarisilta maahanmuuttajilta. Kiitos.

        Luojan kiitos, ettei kaikki suomalaiset ole niin tyhmiä ja kapean katseisija kun te kaksi.
        Suurin osaa onneksi on erilaiset.

        Ensiksi, en ole maahanmuuttaja enkä todellakaan alaa selitellä teille miksi muutin tänne.
        Toiseksi, minkaverran on suomalaisia ulkomaalla?
        kannattaisiko kehoittaa ne kaikki palamaan, ettei ne vaan joutuisi kuuntelemään samaa mitä te kaksi täällä puhutte?
        Eikös Suomella ole jo aika kansainvälistyä niin kuin muutkin maat tekee ja ovat ajat sitten tehneet?En ole ottanut Sinulta ukkoa/eukkoa, en työpaikka enkä käynyt sinua muutenkaan häiritsemässä, niin mistä se kiikasta? Onko sinulla nyt elinoltavat huonontuneet, että minä täällä asun?
        Mun poika ei oo ketään terrorisoinut eikä käsiksi käynyt eikä tule käymään. Mun poika ei oo ainoa ,kaikki muut osavat yhtä hyvin tunnilla selitellä, riehua ja pälpättä, miten viitsit sanoa, että maahaanmuuttajat sen vaan tekee?
        En ole mikä mustaihoinen maahaanmuuttaja, ei minun ja sinun kultuurissa ole mitään eroa. Mutta minussa ja sinussa on se ero, etten vihaa ihmisia , ei valkoisia eikä mustia. Mun puiolesta saa jokainen elää missä vaan ja miten vaan, kunhan ovat turvassa . Valitettavasti sun ja sen kiroilijan kaltaisia on monia, mutta usko pois, ne toiset suomalaiset , kellä on vähä enemmän suvaitsevaisuutta , ne jättä teität varjoon .
        Ja kyllä, Suomessa on hyvä elää, ainakin minulla ja sinun viesti saa minut ajattelemään, että olen parempi sinua. Piste.


      • ap.
        aineenope ja äiti kirjoitti:

        Osaan varmaan itsekin kipakasti vastata, ehkä turhankin, mutta tämän tyylinen kommentointi kyllä menee överiksi. Jos et ole samaa mieltä jonkun kanssa tai pidä jostakusta, okei, mutta se ei oikeuta sinua kommentoimaan toisen mielenterveyttä. Oletko muuten ihan asiantuntija? Tuskin.

        Eniten kuitenkin harmittaa niiden puolesta, joilla on oikeasti mielenterveyden ongelmia. Ne ovat kuule ihan tavallisia sairauksia, jotka voivat kohdata myös sinua ja läheisiäsi. Oletko valmis vittuilemaan samaan tyyliin vaikkapa syöpäsairauksista? Eikö mielenterveysongelmaisilla saisi sitten mielestäsi olla mielipiteitä ja sananvapautta?

        En "vittuile" oikeesti sairaille ihmisille enkä edes käytä sitä v-sana ollenkaan. Otin sen esille koska sinä käytit sitä ja kysyit vittuilenko?

        Sanot olevansa ainenopettaja ja hyväksyt sellaista kielenkäyttöä niin kuin toi kirjoiti? Ja moitit minun oma?

        Jos nyt mietin tarkkaan, olet varmaankin se "aineope" joka toisessa ketjussa sanoi, että säälit lapsia, kenen vanhemmat ovat itiootteja. Joko unohdit? minä en...
        Ymmärrän, että jokaisella on oma luonne ja tempperamentti, mutta kun ope väittä, että lasten vanhemmat ovat itiootteja, niin minusta on ihminen valinnut väärän ammatin.
        Mutta kuules, en ole tullut tänne sun kanssa riitelemään, se mitä tulin etsimään, mä sain sen. Ei todellakaan huvitta tässä sellaisia teksteja lukea ja loukkauksia kuunella. Vai tuleeko siitä hyvä mieli jos saa itse toisia haukkua tai toisten haukkuja lukea? Noh, siitä vaan.


      • mutta tyhmä

        Oletpas kova kiroilemään ja noitumaan, mutta etpäs sitten uskallanut kuitenkaan sanoja kokonaisesti kirjoittaa? Voi ressu.
        Olisitpa ne puolikkaat sanat jättänyt pois ja ollut kirjoittamatta kokona. Puraa vihansa muualla .
        Että ihminen olisi JOTAIN, niin rohkeus yksin ei riitä, pidä olla myös älliä , mutta sinun kovalevy onkin tyhjä ...


      • aineenope ja äiti
        ap. kirjoitti:

        En "vittuile" oikeesti sairaille ihmisille enkä edes käytä sitä v-sana ollenkaan. Otin sen esille koska sinä käytit sitä ja kysyit vittuilenko?

        Sanot olevansa ainenopettaja ja hyväksyt sellaista kielenkäyttöä niin kuin toi kirjoiti? Ja moitit minun oma?

        Jos nyt mietin tarkkaan, olet varmaankin se "aineope" joka toisessa ketjussa sanoi, että säälit lapsia, kenen vanhemmat ovat itiootteja. Joko unohdit? minä en...
        Ymmärrän, että jokaisella on oma luonne ja tempperamentti, mutta kun ope väittä, että lasten vanhemmat ovat itiootteja, niin minusta on ihminen valinnut väärän ammatin.
        Mutta kuules, en ole tullut tänne sun kanssa riitelemään, se mitä tulin etsimään, mä sain sen. Ei todellakaan huvitta tässä sellaisia teksteja lukea ja loukkauksia kuunella. Vai tuleeko siitä hyvä mieli jos saa itse toisia haukkua tai toisten haukkuja lukea? Noh, siitä vaan.

        Niin, eikö ole kauheaa, että opettaja käyttää sellaisia sanoja kuin idiootti ja vittuilla. Hui sentään. Elätkö itse sellaisessa maailmassa, jossa kaikki äidit ja isit ovat kivoja ja fiksuja ja kaikki opet puhtoisia enkeleitä? Kyllä niitä idiootteja riittää ihan joka ryhmään. Kaikki kun eivät voi olla älykkäitä ja mukavia. Että sillee. Ja tiedoksesi sekin, että aineenopeja on Suomessa kymmeniä tuhansia.


      • ap...
        aineenope ja äiti kirjoitti:

        Niin, eikö ole kauheaa, että opettaja käyttää sellaisia sanoja kuin idiootti ja vittuilla. Hui sentään. Elätkö itse sellaisessa maailmassa, jossa kaikki äidit ja isit ovat kivoja ja fiksuja ja kaikki opet puhtoisia enkeleitä? Kyllä niitä idiootteja riittää ihan joka ryhmään. Kaikki kun eivät voi olla älykkäitä ja mukavia. Että sillee. Ja tiedoksesi sekin, että aineenopeja on Suomessa kymmeniä tuhansia.

        Tietän, että ihmisia on kaikenlaisia, sitä vaan toivoo, että kun joku on lastelle ope , että hän on edes vähä fiksumpi muita.Yrittä edes muille sellaisen käsityksen jättä.
        Eikös ope ole opettamiselle lisäksi lapsille myös jonkunlainen malli ja esimerkki?

        Mutta menit aiheesta ohi.Kina tuli ihan muusta.
        Sä kritisoit minua kun ihmittelin, että onko toi kiroilia ihan terve. Et siis opettajana ihmitellut yhtä sen toisen käyttäytymistä, se jos mikä tässä on kumma.
        Moitit minua aivan kamalasti kun käytin sana "terve" ja itse toisessa ketjussa väität vanhempia itiooteiksi.
        Mutta antaa olla,turha siitä on jauhaa, kun et ole meidän koulun opetaja.
        Onneksi meidän opet ei kiroilee, ei "vittuilee" eikä käytä väkivalta. Huutavat, sitä tietysti, mutta sitä tekee nyt suurin osa opettajista.
        Nyt kun on mistä verrata, niin pakko myöntää, että meidän opettajien taso on hyvä, sermin taakse laittamisesta huolimatta.


      • aineenope ja äiti
        ap... kirjoitti:

        Tietän, että ihmisia on kaikenlaisia, sitä vaan toivoo, että kun joku on lastelle ope , että hän on edes vähä fiksumpi muita.Yrittä edes muille sellaisen käsityksen jättä.
        Eikös ope ole opettamiselle lisäksi lapsille myös jonkunlainen malli ja esimerkki?

        Mutta menit aiheesta ohi.Kina tuli ihan muusta.
        Sä kritisoit minua kun ihmittelin, että onko toi kiroilia ihan terve. Et siis opettajana ihmitellut yhtä sen toisen käyttäytymistä, se jos mikä tässä on kumma.
        Moitit minua aivan kamalasti kun käytin sana "terve" ja itse toisessa ketjussa väität vanhempia itiooteiksi.
        Mutta antaa olla,turha siitä on jauhaa, kun et ole meidän koulun opetaja.
        Onneksi meidän opet ei kiroilee, ei "vittuilee" eikä käytä väkivalta. Huutavat, sitä tietysti, mutta sitä tekee nyt suurin osa opettajista.
        Nyt kun on mistä verrata, niin pakko myöntää, että meidän opettajien taso on hyvä, sermin taakse laittamisesta huolimatta.

        opettaja ei saa huutaa. Minä en huuda, edes vittua tai idioottia. Toisi kuin kuvittelet, osa ihmisistä pystyy ajatuksistaan huolimatta hillitsemään itsensä. Miksi muuten vielä käyt täällä, eikä sinun pitänyt poistua hiekkalaatikolta?


      • tarvitsette
        ap. kirjoitti:

        Oletkos nyt ihan terve?
        Taitat tarvita ammattiapua ja nopeasti.

        te, jotka ette osaa kakaroitanne kasvattaa ihmisten tavoille.

        Pysykää s..tana siellä ulkomailla rikastuttamassa ja sulostuttamassa ihan kaltaistenne elämää... Mutta kun sosiaaliturva vetää puoleensa magneetin lailla ja eiku valittamaan jokaisesta jutusta... kai tämä hallinto-oikeuteen ainakin menee?


      • ap..
        tarvitsette kirjoitti:

        te, jotka ette osaa kakaroitanne kasvattaa ihmisten tavoille.

        Pysykää s..tana siellä ulkomailla rikastuttamassa ja sulostuttamassa ihan kaltaistenne elämää... Mutta kun sosiaaliturva vetää puoleensa magneetin lailla ja eiku valittamaan jokaisesta jutusta... kai tämä hallinto-oikeuteen ainakin menee?

        omalla ajatuksella. Minulla nääs on työ ja elämä kunnossa joten voit ihan rauhassa lopetta tuon yleisen haukkumisen, että sosiaalin turva houkuttele...
        Jos joku sotapakolainen elää sosiaalin turvan varassa., luuletko että jokainen ulkomaalta tullut.
        Ja sen kun kiroilet, siinä vaan näytät kaikille, miten matalalla on sun sosiaaliset käytöstavat. Hävettää ihan.


      • tuolla kielitaidolla
        ap.. kirjoitti:

        omalla ajatuksella. Minulla nääs on työ ja elämä kunnossa joten voit ihan rauhassa lopetta tuon yleisen haukkumisen, että sosiaalin turva houkuttele...
        Jos joku sotapakolainen elää sosiaalin turvan varassa., luuletko että jokainen ulkomaalta tullut.
        Ja sen kun kiroilet, siinä vaan näytät kaikille, miten matalalla on sun sosiaaliset käytöstavat. Hävettää ihan.

        voi Suomessa tehdä? Siivojankin tulee osata suomen kieltä paremmin. Taidat puhua läpiä päähäsi.

        Ja mitä tosiaan poikaasi tulee, niin täällä ei turhasta ketään eristetä. Katsokaa peiliin virolaiset (haiskahdat virolaiselta kirjoitustyylin perusteella, mutta voin toki olla väärässäkin) !


      • ap...
        tuolla kielitaidolla kirjoitti:

        voi Suomessa tehdä? Siivojankin tulee osata suomen kieltä paremmin. Taidat puhua läpiä päähäsi.

        Ja mitä tosiaan poikaasi tulee, niin täällä ei turhasta ketään eristetä. Katsokaa peiliin virolaiset (haiskahdat virolaiselta kirjoitustyylin perusteella, mutta voin toki olla väärässäkin) !

        ...nenä haistaa läpi tietokonen, mutta vääriin menii , valitettavasti.
        Ja mun kielitaito taisi olla kuitenkin tarpeeksi hyvä jos kerran ymmärrät. Vai eikö ymmärtänytkin ja kuvittelet vaan mitä mä kirjoittelen ja sä vastaat omien kuvitelmiin?
        Kuules, mene juo rauhassa kahvia ja nauti elämästä,ei elämä ole niin pitkää, että sitä tärvetä riiteluun ja muiden loukkaamiseen, se sun juttu menee jo vähä överiksi.Koeta pärjätä sen luonteen kanssa!


      • kerro vain
        ap... kirjoitti:

        ...nenä haistaa läpi tietokonen, mutta vääriin menii , valitettavasti.
        Ja mun kielitaito taisi olla kuitenkin tarpeeksi hyvä jos kerran ymmärrät. Vai eikö ymmärtänytkin ja kuvittelet vaan mitä mä kirjoittelen ja sä vastaat omien kuvitelmiin?
        Kuules, mene juo rauhassa kahvia ja nauti elämästä,ei elämä ole niin pitkää, että sitä tärvetä riiteluun ja muiden loukkaamiseen, se sun juttu menee jo vähä överiksi.Koeta pärjätä sen luonteen kanssa!

        Ei kukaan voi tunnistaa kansallisuuden perusteella ketään. Ja toki ymmärrän hyvin tekstiäsi, ei siinä mitään.

        En vain voi käsittää ainaista oman lapsen tekemisten puolustelua. Uskon, että opettajalla oli painavat syyt tehdä mitä teki työrauhan turvaamiseksi.

        Itselläni on neljä lasta, joten en ole jäävi kirjoittamaan asiasta.


      • ap...
        kerro vain kirjoitti:

        Ei kukaan voi tunnistaa kansallisuuden perusteella ketään. Ja toki ymmärrän hyvin tekstiäsi, ei siinä mitään.

        En vain voi käsittää ainaista oman lapsen tekemisten puolustelua. Uskon, että opettajalla oli painavat syyt tehdä mitä teki työrauhan turvaamiseksi.

        Itselläni on neljä lasta, joten en ole jäävi kirjoittamaan asiasta.

        ...kuunella enää lisää loukkauksia siitä, mistä olen kotoisin ja millaiset kaltarit missäkin ikkunan edessä on.
        Minusta ei oo kivaa se kansalisuuksien mollaminen.
        Minusta ei oo kiva minkalainen loukkaminen ja toisen halveksiminen. Aikuisethan me ollaan.
        Hyvää syksyä kaikesta huolimatta.


      • tyhjä,,,
        mutta tyhmä kirjoitti:

        Oletpas kova kiroilemään ja noitumaan, mutta etpäs sitten uskallanut kuitenkaan sanoja kokonaisesti kirjoittaa? Voi ressu.
        Olisitpa ne puolikkaat sanat jättänyt pois ja ollut kirjoittamatta kokona. Puraa vihansa muualla .
        Että ihminen olisi JOTAIN, niin rohkeus yksin ei riitä, pidä olla myös älliä , mutta sinun kovalevy onkin tyhjä ...

        ...hyvin sanottua!


      • täsmennys
        aineenope ja äiti kirjoitti:

        Osaan varmaan itsekin kipakasti vastata, ehkä turhankin, mutta tämän tyylinen kommentointi kyllä menee överiksi. Jos et ole samaa mieltä jonkun kanssa tai pidä jostakusta, okei, mutta se ei oikeuta sinua kommentoimaan toisen mielenterveyttä. Oletko muuten ihan asiantuntija? Tuskin.

        Eniten kuitenkin harmittaa niiden puolesta, joilla on oikeasti mielenterveyden ongelmia. Ne ovat kuule ihan tavallisia sairauksia, jotka voivat kohdata myös sinua ja läheisiäsi. Oletko valmis vittuilemaan samaan tyyliin vaikkapa syöpäsairauksista? Eikö mielenterveysongelmaisilla saisi sitten mielestäsi olla mielipiteitä ja sananvapautta?

        jos sanot, ettei pidä mielenterveyttä mennä kommentoimaan.
        idiootti on nimenomaan diagnoosi eräästä mielenterveydellisestä sairaudesta.

        T: Tämän alan tuntija


      • kansallisuuden perusteella
        ap... kirjoitti:

        ...kuunella enää lisää loukkauksia siitä, mistä olen kotoisin ja millaiset kaltarit missäkin ikkunan edessä on.
        Minusta ei oo kivaa se kansalisuuksien mollaminen.
        Minusta ei oo kiva minkalainen loukkaminen ja toisen halveksiminen. Aikuisethan me ollaan.
        Hyvää syksyä kaikesta huolimatta.

        mutta sinulla on toki oikeus olla kertomatta ja kunnioitan sitä.


      • ..........
        täsmennys kirjoitti:

        jos sanot, ettei pidä mielenterveyttä mennä kommentoimaan.
        idiootti on nimenomaan diagnoosi eräästä mielenterveydellisestä sairaudesta.

        T: Tämän alan tuntija

        mulle kerrottiin koulun psykologian tunnilla jo 30 vuotta sitten, että termi on vanhentunut.


      • virolainen -----
        tuolla kielitaidolla kirjoitti:

        voi Suomessa tehdä? Siivojankin tulee osata suomen kieltä paremmin. Taidat puhua läpiä päähäsi.

        Ja mitä tosiaan poikaasi tulee, niin täällä ei turhasta ketään eristetä. Katsokaa peiliin virolaiset (haiskahdat virolaiselta kirjoitustyylin perusteella, mutta voin toki olla väärässäkin) !

        No mikä vika virolaisissa on?


    • mapee

      se on ihan okei sanoin kun ope sitä ehdotti joskus. Eli mitään tuollaista eristämistä ei saa tehdä ilman huoltajan lupaa. Seinään päin saa kääntää kyllä.

      Taitaa teillä olla ope vähän hukassa kurinpidon kanssa? Toimien lähtökohtanahan pitäisi olla lapsen etu eikä open kurinpidon helpottaminen.

      Ota yhteys opeen tai reksiin tai molempiin asian selvittämiseksi. vaikka se ehkä mielestäsi on lapsenkin etu niin silti lupa pitää olla.

      • äiti u...

        Olen tainnut Sinua nähdä muillakin palstoilla ja viestejäsi on ollut kiva lukea. kiitos että vastasit.

        Tämä on nyt muillekin:
        .....
        Nyt näkee menevän tämä asia täällä palstalle turhan rumaksi enkä todella ole halukkas tässä enää tappelemaan ja puolia pitämään.
        Alunperäinen viesti unohdettään ja sitten haukuttaan vaan siksi että haluttaan haukkua.Paha mieli on saatava purettua ja sitä purataan kelle vaan ja millä hinnalla vaan?

        Miten ylipäätä sellaiset Binladenit eksyy tänne? Eikös täällä pitäisi olla aikuiset ihmiset, jotka kyselee lapsista ja lapsi-aiheseen liittyviä asioita ja saa asiallisia vastauksia? Eikös toi ole KESKUSTELU palsta?
        Miten on mahdollista että ne jotka ovat jo vanhempia,kellä on muksut kotona isistä ja äiskästä mallia ottamassa, että ne ylipäätä täällä kiroilee, huuta ja haukkuu ? Jestas sentään...


    • äiti 3:lle

      ..mitä hän ajattelisi asiasta. Hänen luokallaan on yksi poika joka on mielestäni ihan mukava (on käynyt meillä pari kertaa mm. tuomassa läksyt ja leikkimässäkin), mutta kuulemma kova "esiintymään" ja puhumaan. Tytön mukaan tämä usein häiritsee muiden työskentelyä, ja monet luokkakaverit ovat jo ihan kypsiä. Kysyin, mitä hän tykkäisi jos tällainen luokkakaveri laitettaisiin sermin taakse.

      Tyttö mietti vähän aikaa, ja tässä hänen ajatuksiaan:
      - saattaisi sermin takana oleminen vähentää "esittämistä", kun ei näe toisia
      - ainakin toiset ja ope saisivat työrauhan
      - poika itse saattaisi hyötyä kun jaksaisi keskittyä koulutehtäviin paremmin
      - mutta olisiko se pojan mielestä epäreilua?

      Mitäs jos kysyisit pojaltasi miltä asia HÄNESTÄ tuntuu? Kysy myös minkä ratkaisun poika ITSE keksisi siihen, että pälpättää eikä pysty keskittymään, lähtökohta kun kuitenkin on se, että koulutunneilla ollaan hiljaa ja seurataan opetusta. Lapsen kanssa asiasta tuskin kannattaa puhua niin että päivitellään open tekosia, niin annat vain kuvan ettei open puheita kannata kovin vakavasti ottaa. Eikä auktoriteettien kyseenalaistaminen ole lapsellesi jatkossa(kaan) hyväksi..

      • ap..

        Joo, olen mä puhunut poikani kanssa ja se sanoi itsekin, että alussa tuntui sinne sermin taakse lähettäminen pahalta, mutta nyt on jo tottunut.
        Hän kai itse sit ymmärtää, että loppujen lopuksi näin oli hyvä vaikka minusta se tuntui epäreilulta. miten kauan siellä on oltava, sitä ei poika tiennyt, mutta kaveri kuulema istuu nenä neinäänpäin koko lukuvuoden.

        Se esittäminen ja pälpättäminen näkee olevan siellä monella muullakin ongelmana, ei siellä muuden olisi kaveria laitettu nenä seinä kohten ja pari poikaa vaihtanut paikkoja.
        Enkä väitä ollenkaan, että open elämä olisi helppo sen ikäisten lasten kanssa, missä se rajojen kokeilu alkaa.
        Nyt on ainakin asia varmaa, ettei meidän oma siellä sermin takana enää puhuu .
        Toiset jatkaa varmaan samalla mallilla kun tähän asti, mutta kai se ope saa sit itse päätä, laittaako seuravaksi toisen sermin taakse, nokkat seinään vasten tai mitä sit parhaaksi näkee.
        Mutta kiitos mukavasta vastauksesta ja terkkuja tytölle!


    • sermin taakse

      eikä telkien taakse kuten ehkä siellä "ulkomailla" tehtäisiin. Suomen kouluissa on on suht löyhä kuri poikasi kaltaisille pikkuterroristeille.

      Millä oikeudella hän häiritsee muiden oppimista? On tainnut kasvatus mennä jo aika lailla pieleen. Aika säälittävää ensimmäisenä ajatella jotain koululle valittamista, kun opettaja vain yrittää taata työrauhaa muille ja jopa sille iljettävälle hirviöllesi.

      -kokemusta on opena-

      • ap...

        ...näin sitä pitä!
        Mutta jos nyt otat laput silmiltäs ja luet vielä kerran mun juttuja, niin näet, etten juossut heti koululle valittamaan. Mä kysyin täällä palstalla, että onko se oikein. Siis KYSYIN vaan mielipideitä sermin taakseen laittamisesta.
        Opettajana olisit nyt voinut sen hoksata.

        Toinen juttu, nimittelet mun poikaani terroristiksi vaikka nimenomaan kerroin ajemmin, että toiset pojat on myös joudunut samasta syystä kuka seinään päin istumaan ja kuka vaihtamaan paikkoja. Mutta opena tietysti Sä näet vaan mun poikani terroristinä. etkös ole koskaan opiskellut lapsista mitään? Etkö ymmärrä heidän käytöstä ja ajatusmaailma, kokeilunhalua ja kaikkea murrosiän alkamiseen liittyvä? Sitähän ymmärtää kyllä jokainen vanhempi itse ilman mitään koulutustakin.
        ja on todella hassu, miten väität että siellä "ulkomaalla" laitettaan heti telkkien taakse. Kuules, ihminen hyvä, kyse on vaan lapsesta. Kyse on vaan puhumisesta.
        Taitat olla rasisti kun sillalailla hyökkäät ja puhut ilman että viitsisit asiaan kunnolla paneutua ja miettiä, mistä tässä oikeesti on kyse.
        Et ole varmaan koskaan ulkomailla käynyt tai kävit ja oli niin paha kokemus, että jouduit telkkien taakse ja nyt kuvittelet että näin on kaikkialla kunhan on ulkomaa?
        Etkä tietä mun kasvatustavoista mitään.
        Minusta oli ihan hyvä idea tulla tänne kysymään, mitä ajattelevat muut äiti asiasta, mutta eihän siinä voi kenenkään kanssa mistään mitään keskustella kun sellaiset hyökkää seuraa.
        Eikös teillä todella ole mitään käytöstapoja?
        Eikö kohteljaasta keskustelusta ole kuullut koskaan mitään?
        Mitä jos kuitenkin menet vielä sinne ulkomaille ja kattelet vähä ympäriinsä, ehkä opit edes jotain mitä täällä istumalla et ole oppineet.
        Luulin tosiaan, että Suomessa opetettaan senverran hyvin, että sellaiset asiat on jo itsestään selveys. Mutta ainahan joku alalle sopimaton eksyy lasten parin työskenttelemään ja sille ei valitettavasti voi mitään.
        Voit tietysti haukkua lisää , sehän onkin fiksu tässä palstalla. Mutta jos vähä mietit niin onko siinä mitään järkeä?


      • oikeessa oot
        ap... kirjoitti:

        ...näin sitä pitä!
        Mutta jos nyt otat laput silmiltäs ja luet vielä kerran mun juttuja, niin näet, etten juossut heti koululle valittamaan. Mä kysyin täällä palstalla, että onko se oikein. Siis KYSYIN vaan mielipideitä sermin taakseen laittamisesta.
        Opettajana olisit nyt voinut sen hoksata.

        Toinen juttu, nimittelet mun poikaani terroristiksi vaikka nimenomaan kerroin ajemmin, että toiset pojat on myös joudunut samasta syystä kuka seinään päin istumaan ja kuka vaihtamaan paikkoja. Mutta opena tietysti Sä näet vaan mun poikani terroristinä. etkös ole koskaan opiskellut lapsista mitään? Etkö ymmärrä heidän käytöstä ja ajatusmaailma, kokeilunhalua ja kaikkea murrosiän alkamiseen liittyvä? Sitähän ymmärtää kyllä jokainen vanhempi itse ilman mitään koulutustakin.
        ja on todella hassu, miten väität että siellä "ulkomaalla" laitettaan heti telkkien taakse. Kuules, ihminen hyvä, kyse on vaan lapsesta. Kyse on vaan puhumisesta.
        Taitat olla rasisti kun sillalailla hyökkäät ja puhut ilman että viitsisit asiaan kunnolla paneutua ja miettiä, mistä tässä oikeesti on kyse.
        Et ole varmaan koskaan ulkomailla käynyt tai kävit ja oli niin paha kokemus, että jouduit telkkien taakse ja nyt kuvittelet että näin on kaikkialla kunhan on ulkomaa?
        Etkä tietä mun kasvatustavoista mitään.
        Minusta oli ihan hyvä idea tulla tänne kysymään, mitä ajattelevat muut äiti asiasta, mutta eihän siinä voi kenenkään kanssa mistään mitään keskustella kun sellaiset hyökkää seuraa.
        Eikös teillä todella ole mitään käytöstapoja?
        Eikö kohteljaasta keskustelusta ole kuullut koskaan mitään?
        Mitä jos kuitenkin menet vielä sinne ulkomaille ja kattelet vähä ympäriinsä, ehkä opit edes jotain mitä täällä istumalla et ole oppineet.
        Luulin tosiaan, että Suomessa opetettaan senverran hyvin, että sellaiset asiat on jo itsestään selveys. Mutta ainahan joku alalle sopimaton eksyy lasten parin työskenttelemään ja sille ei valitettavasti voi mitään.
        Voit tietysti haukkua lisää , sehän onkin fiksu tässä palstalla. Mutta jos vähä mietit niin onko siinä mitään järkeä?

        Vähän nyt provoilin turhaan. Kielenkäyttö oli tosiaan karkeaa ja asiatonta.


      • ap..
        oikeessa oot kirjoitti:

        Vähän nyt provoilin turhaan. Kielenkäyttö oli tosiaan karkeaa ja asiatonta.

        Ja kohta naurettaan molemmat koko jutulle...
        En ymmärrä miksi naiset ainaa kinastelee keskenä, kilpailevat keskenä ja haluvat ana olla paremmat kun muut.

        Ollan vaan äitejä, kasvatettaan ja puolustettaan omia muksuja , eletään rauhassa ja annetaan muillakin elää.

        En erotta enää kenen teksti on mikäkin kun ei nimimerkkejä ole. Mutta jospa eme riitelisi enää, vai mitä?

        Noh ja nyt kun ollaan molemmat rauhoituneet, niin kerro oma mielipide sermin taakseen joudumisesta, siis mitä Sä oikeesti mietit asiasta ja unohda mun ulkomaalaisuus hetkeksi.
        Olen kyllä saanut monta hyvää ja asiallista vastausta ja asiaa on pääkoppassani käsitelty, mutta ettei jäisi pahaa maku riitelystä, niin kerro.


      • siinä

        OPETTAJALLE sopivaa kielenkäyttöä, ei voi todella muuta sanoa!!


      • ap...
        siinä kirjoitti:

        OPETTAJALLE sopivaa kielenkäyttöä, ei voi todella muuta sanoa!!

        Olen nähnyt monenlaisia ihmisia työskentelemässä lasten ja vammaisten parissa. He ovat todella sopimattomia sinne. Siksi huolestuin ja halusin tietä muiden äitien mielipiden, ennen kun alan semin taakse laittamista enemmän miettimään.
        Mutta totta se on, monet menevät väärälle alalle ja käytävät valta hyväkseen. Sille ei mahda mitään.


    • mamaliini

      En ole koskaan tälläisestä sermin taakse laittamisesta kuullutkaan. Minä en äitinä kyllä sitä heti suvaitsisi, jos kotiin ei ole oltu yhteydessä siitä, että lapsi häiritsee.
      Minulla vanhempana on oikeus tietää mitä siellä koulussa tapahtuu kun lapseni on osallisena.
      Miten vanhemmat voivat puuttua lapsen käytökseen jos siitä ei informoida ja anneta mahdollisuutta selvittää.
      Ketään ei saa toisia häiritä tunneilla ja estää opiskelua sehän on selvä asia, mutta kai sitä pitää antaa edes mahdollisuus puuttua siihen.
      Nykyään kouluun saa vanhemmat mennä tunnille katselemaan miten siellä ollaan ja toimitaan. Suosittelen se voi olla hyvinkin valaisevaa.

      • mamaliini

        Jos tälläiseen rangaistukseen päädytään, pitää myös määrittää kauanko se kestää. Ei se voi olla epämääräinen aika vaan pitäisi lähteä ensin päivästä sitten kahdesta ja jos ei tehoa lisätä aikaa. Voihan olla että kyseinen sermin takana istuminen sopii toisille, mutta on asiasta sovittava myös vanhempien kanssa.


      • ....

        lapsi laitetaan pulpetteineen oven ulkopuolelle (ovi on tietysti auki) tekemään tehtäviä? Tai viereiseen luokkaan, koska häiritsee? Menetkö sitten topakkana kouluun vaatimaan, ettei saa rangaista?

        Miksi sermin taakse laittaminen olisi rangaistus? Päin vastoin. Lapselle voi olla helpotus päästä omaan rauhaan seinän taakse, jossa ei tarvitse esittää kenellekään mitään!

        Kuvastaa jotain omasta ajatusmaailmasta, jos muutoksen heti mieltää rangaistukseksi!


      • mamaliini
        .... kirjoitti:

        lapsi laitetaan pulpetteineen oven ulkopuolelle (ovi on tietysti auki) tekemään tehtäviä? Tai viereiseen luokkaan, koska häiritsee? Menetkö sitten topakkana kouluun vaatimaan, ettei saa rangaista?

        Miksi sermin taakse laittaminen olisi rangaistus? Päin vastoin. Lapselle voi olla helpotus päästä omaan rauhaan seinän taakse, jossa ei tarvitse esittää kenellekään mitään!

        Kuvastaa jotain omasta ajatusmaailmasta, jos muutoksen heti mieltää rangaistukseksi!

        Koulussa ei normaalisti istuta jonkin sermin takana itsekseen. Sitä käsittääkseni käytetään rangaistuksena. Jos lapsi häiritsee koulussa on siitä ilmoitettava vanhemmille. Mielestäni kasvatusvastuu on vanhemmilla. Miten puuttua asiaan josta ei tiedä tai on vain lapsen kertomus.
        Minä en sanonut ettei saa rangaista vaan että siitä on ilmoitettava vanhemmille ja rangaistukselle on annettava joku aika kuinka kauan se kestää.


      • ap...
        mamaliini kirjoitti:

        Koulussa ei normaalisti istuta jonkin sermin takana itsekseen. Sitä käsittääkseni käytetään rangaistuksena. Jos lapsi häiritsee koulussa on siitä ilmoitettava vanhemmille. Mielestäni kasvatusvastuu on vanhemmilla. Miten puuttua asiaan josta ei tiedä tai on vain lapsen kertomus.
        Minä en sanonut ettei saa rangaista vaan että siitä on ilmoitettava vanhemmille ja rangaistukselle on annettava joku aika kuinka kauan se kestää.

        Se oli todellakin niin, ettemme tienneet mitään koko sermistä eikä sen taakse laittamisestä.
        Asia ilmeni silloin kun kysyin pojalttani, että kenen vieressä tänävuonna istut. Vastaus oli, ettei kenenkään, hän on sermin takana.
        Se oli melkoinen järkytys, koska meillekin on aina vakutettu, ettei ole asia mistä ei voisi opettajan kanssa keskustella. Aina korostettaan sitä kotin ja koulun välistä yhteistyötä. Kaikki kuulema lasten parhaaksi...
        Ainoa asia/viesti , mikä meille tule varmasti perille on se, että pitäisi syksyllä kouluun viedä marjoja-mehuja, tai kun pitäisi askarrella tai leipoa jotain esim. myyjäisiin, että saadais luokkarahaa. Ne viestit tulee varmasti perille. Tästä meidän lapsen liiallisesta puhumisestä emme tienneet mitään. Miten sitä olisi voinut edes kieltä?
        Tässä palstalla onkin mua haukuttu ja syytetty vaika mistä ja poika nimitelty vaikka miksi, ilman että kuka olisi ajatellut asiaa vähä lähempää. Ihan kuin sokea rasissmiviha vaan on iskenyt niihin äiteihin-isihin. Ei mun pikaa ole sen kummempi kun kuka tahansa lapsi siellä koulussa, ne kaikki pälpättää, riehuu ja riitelee, ihan kuin kenen tahansa tervet lapset, mutta hyökättiin vaan sen yhden kimppuun.
        Vielä siihen sermiin :
        Minulle itselleni tuntui asia myös oudo, vielä oudommalta koska luulin sen olevan rankaistus.
        Ope kun ei ole asiasta kertonut, en todellakaan tiennyt, onko se rankaistus tai lapsen parasta ajatellen. Yksi tuttu sijaisäiti oli sitä mieltä, ettei näin voi tehdä. Minulla ei ollut itselläni tietoa, siksi meinasin kysyä täältä, luulin, että kai joku tietää ja osaa vastata. Jos kerran se on normalia käytöstä sitten on minun turha sitä sen enempää ajatella ja luotta siihen, että ope tietää mitä tekee.
        Tästä tulikin sellinen taistelunpaikka, missä pahakuriset ja yliärsyyntynyt vaan oma pahaa mieltä purkaa . Unohdettaan kokona kysymys minkä tänne esitin ja takerruttaan vaan siihen pieneen sekarotuisen terroristiin joka on sermin takana ja joka oikeesti kuuluisi kaltareiden taakseen. Todella fiksua äitejä, heh-heh!
        Onneksi löytyy aina äitejä jotka haluaa keskustella asioista asiallisesti , neuvoa ja auttaa. Teille olen oikeesti kiitollinen.
        Mutta mamaliinin viestistä otan vinkkia ja kysyn opettajalta, onko se rankaistus vai mika ja kauanko se kestää. Se ei todellakaan ole mukava kun ei tietä milloin pääse pois ja pääsekö?
        Tosiaan se toinen poikaa joka istuu nenä seinään päin, hänen on oltava näin lukukauden loppuun. Se on tietysti pojan sanoma ja lapset ei välttämättä ole kovin tarkkoja ja puhuvat muudenkin mitä sattuu.
        Kiitos mamaliini.


      • ...........
        mamaliini kirjoitti:

        Koulussa ei normaalisti istuta jonkin sermin takana itsekseen. Sitä käsittääkseni käytetään rangaistuksena. Jos lapsi häiritsee koulussa on siitä ilmoitettava vanhemmille. Mielestäni kasvatusvastuu on vanhemmilla. Miten puuttua asiaan josta ei tiedä tai on vain lapsen kertomus.
        Minä en sanonut ettei saa rangaista vaan että siitä on ilmoitettava vanhemmille ja rangaistukselle on annettava joku aika kuinka kauan se kestää.

        normaalisti ei istuta sermin takana, koska useimmat lapset pystyvät hillitsemään itsensä tunnilla hiljaisen työskentelyn aikana. Joissakin tapauksissa on lapselle hyväksi, että irtautuu näköyhteydestä muihin luokan oppilaisiin.

        Omassa luokassani on sermi. Ikinä en ole ajatellut, että sen takana istuminen olisi rangaistus! Yhtenä vuonna viidesluokkalainen vilkas poika pyysi vapaaehtoisesti, että saisi menna sermin toiselle puolelle "kun muuten vaan sählään". Hän sai olla siellä sen aikaa kun halusi (muistaakseni useamman kuukauden). Oppimistulokset paranivat radikaalisti!

        Joillakin Asperger-oppilailla on kaikilla oma "karsinansa" luokassa. Seinät auttavat vähentämään virikkeiden määrää ja huomio kiinnittyy siihen, mihin pitääkin. Ihan tavallisessakin luokassa on herkkiä ja/tai ylivilkkaita lapsia, joiden koulutyötä virikkeiden väheneminen auttaa.


      • ap...
        ........... kirjoitti:

        normaalisti ei istuta sermin takana, koska useimmat lapset pystyvät hillitsemään itsensä tunnilla hiljaisen työskentelyn aikana. Joissakin tapauksissa on lapselle hyväksi, että irtautuu näköyhteydestä muihin luokan oppilaisiin.

        Omassa luokassani on sermi. Ikinä en ole ajatellut, että sen takana istuminen olisi rangaistus! Yhtenä vuonna viidesluokkalainen vilkas poika pyysi vapaaehtoisesti, että saisi menna sermin toiselle puolelle "kun muuten vaan sählään". Hän sai olla siellä sen aikaa kun halusi (muistaakseni useamman kuukauden). Oppimistulokset paranivat radikaalisti!

        Joillakin Asperger-oppilailla on kaikilla oma "karsinansa" luokassa. Seinät auttavat vähentämään virikkeiden määrää ja huomio kiinnittyy siihen, mihin pitääkin. Ihan tavallisessakin luokassa on herkkiä ja/tai ylivilkkaita lapsia, joiden koulutyötä virikkeiden väheneminen auttaa.

        Hyvää, että ope sano oman näkökannan.
        Mutta kun se poika laitettiin sinne, ei siis omasta tahosta , niin onko siis näin, että se voi pyydä takas omaan paikkaan kun asiat sujuu paremmin tai pitäisikö minun itselläni keskustella opettajan kanssa siitä ajasta tai jos olet todella sitä mieltä, että se saatta olla poikani hyväkseen, niin minun on sitten ajateltava samoin. Ei se sermi kyllä poikaa puree, se on selvä, henkisesti se taisi olla nöyryyttävä. Minulle tuli ainakin pahaa mieli, ettemme edes tiennyt koko asiasta, luulimme, että koulu menee hyvin.
        Poika on terve, ei ole todettu mitään poikkeavaa, sen suu ei näy vaan pysyvän kiinni niin paljon kun pitäisi. Mutta opettajana varman tietät, että samalaisia on jokaisessa luokassa.
        Kaunista syksyä!


    • valituskoulutoimistoon

      ellei opettajaa saa kuriin. Tuo on jo henkistä kiusaamista lasta kohtaan, eikä ope tiedä että se on kiellettyä.
      Heti vaan asian kimppuun, eikä auta pitkittää. järkyttävää todella.

      • Ekaluokkalaisen mummo

        ja minkälaiseksi luulet pojan koulunkäynnin valituksen jälkeen muodostuvan 20:n lapsen, ja ilm. vain muutaman opettajan koulussa?

        Ei opettajaa tällaisen, ainakin hänen (luulisin)tarkoituksensa mukaan, sekä pojan parhaaksi, että työrauhan saamiseksi tarkoitetun toimenpiteen vuoksi, eroteta.

        Siinä sitten poika ja ehkä tyttökin, joutuvat tuntemaan opettajan kalseuden, vaikka hän yrittäisikin sitä peitellä.
        Ihminen se opettajakin vain on ja muistaa varmasti mikäli saa jonkinlaisen huomautuksen ylemmältä taholta.

        Kyllä minä odottaisin jonkun aikaa ja keskustelisin sen jälkeen ensin pojan kanssa hänen tuntemuksistaan.
        Mikäli poika olisi sitä mieltä, että sermi on tehnyt tehtävänsä, ottaisin uudelleen yhteyttä suoraan opettajaan. Tuskinpa opettajalla mitään intressiä poikaa sermin takana turhaan on pitää.

        Muistan kuinka itse kerran, poikani ollessa alaluokilla, soitin hänen miespettajalleen, joka oli myös koulun rehtori.
        Poika tuli päivä toisensa perään kiukkuisena normaalia myöhemmin kotiin.
        Hän istui joka päivä jälki-istunnossa, eikä ymmärtänyt miksi sitä vaan jatkui ja jatkui.
        En minäkään ymmärtänyt. Minun kouluaikoinani oli tapana, että yhdestä töppäilystä istuttiin vain yksi kerta, joten olin myös asiasta hiukan näreissäni. Poika kun ei mielestään ollut tehnyt yhtään mitään!! Ei tietenkään.

        Ajattelin, että asia on selvitettävä ja soitin rehtorille ihmetellen sitä jälki-istuntojen jatkumoa.
        Rehtori oli ensin vähän hämmentynyt, mutta sanoi sitten, että luokkaan on muodostunut 4 - 5:n muita etevämmän pojan ryhmä, jotka ovat ylimielisiä toisia kohtaan. Vai niin. Sellaisesta minulla ei ollut aavistustakaan. Eihän nyt minun poikani.

        Jälki-istunnot kuitenkin loppuivat siihen, mutta myös minä pidin pojalleni puhuttelun. Myöhemmin ei tapahtunut mitään negatiivista.
        Rehtori oli tarkkasilmäinen ja oikeassa, kun puuttui heti alussa huomaamaansa omahyväisyyteen.

        Vanhemmat eivät voi tietää, mistä kaikki "epäoikeudenmukaisuudet" johtuvat.
        Silloin täytyy sitten vaan ottaa yhteyttä opettajaan ja toivoa, että asia selviää. Jos näin ei omasta mielestä käy, kannattaa mielestäni harkita pari kertaa kuinka pitkälle asian voi viedä ilman, että lapsi joutuu siitä kärsimään vielä enemmän.


      • ap...
        Ekaluokkalaisen mummo kirjoitti:

        ja minkälaiseksi luulet pojan koulunkäynnin valituksen jälkeen muodostuvan 20:n lapsen, ja ilm. vain muutaman opettajan koulussa?

        Ei opettajaa tällaisen, ainakin hänen (luulisin)tarkoituksensa mukaan, sekä pojan parhaaksi, että työrauhan saamiseksi tarkoitetun toimenpiteen vuoksi, eroteta.

        Siinä sitten poika ja ehkä tyttökin, joutuvat tuntemaan opettajan kalseuden, vaikka hän yrittäisikin sitä peitellä.
        Ihminen se opettajakin vain on ja muistaa varmasti mikäli saa jonkinlaisen huomautuksen ylemmältä taholta.

        Kyllä minä odottaisin jonkun aikaa ja keskustelisin sen jälkeen ensin pojan kanssa hänen tuntemuksistaan.
        Mikäli poika olisi sitä mieltä, että sermi on tehnyt tehtävänsä, ottaisin uudelleen yhteyttä suoraan opettajaan. Tuskinpa opettajalla mitään intressiä poikaa sermin takana turhaan on pitää.

        Muistan kuinka itse kerran, poikani ollessa alaluokilla, soitin hänen miespettajalleen, joka oli myös koulun rehtori.
        Poika tuli päivä toisensa perään kiukkuisena normaalia myöhemmin kotiin.
        Hän istui joka päivä jälki-istunnossa, eikä ymmärtänyt miksi sitä vaan jatkui ja jatkui.
        En minäkään ymmärtänyt. Minun kouluaikoinani oli tapana, että yhdestä töppäilystä istuttiin vain yksi kerta, joten olin myös asiasta hiukan näreissäni. Poika kun ei mielestään ollut tehnyt yhtään mitään!! Ei tietenkään.

        Ajattelin, että asia on selvitettävä ja soitin rehtorille ihmetellen sitä jälki-istuntojen jatkumoa.
        Rehtori oli ensin vähän hämmentynyt, mutta sanoi sitten, että luokkaan on muodostunut 4 - 5:n muita etevämmän pojan ryhmä, jotka ovat ylimielisiä toisia kohtaan. Vai niin. Sellaisesta minulla ei ollut aavistustakaan. Eihän nyt minun poikani.

        Jälki-istunnot kuitenkin loppuivat siihen, mutta myös minä pidin pojalleni puhuttelun. Myöhemmin ei tapahtunut mitään negatiivista.
        Rehtori oli tarkkasilmäinen ja oikeassa, kun puuttui heti alussa huomaamaansa omahyväisyyteen.

        Vanhemmat eivät voi tietää, mistä kaikki "epäoikeudenmukaisuudet" johtuvat.
        Silloin täytyy sitten vaan ottaa yhteyttä opettajaan ja toivoa, että asia selviää. Jos näin ei omasta mielestä käy, kannattaa mielestäni harkita pari kertaa kuinka pitkälle asian voi viedä ilman, että lapsi joutuu siitä kärsimään vielä enemmän.

        Joo, en missään nimessä halunnut että opettaja saisi huomautuksen tai muutenkaan mitään riitä opettajan kanssa.

        Meilä on joka vuosi ollut niitä keskusteluja
        ja koulussa vanhempien illalla aina korotettaan, että pidettään yhdeyttä ja jos joku asia mietityttää, niin puhumalla asiat selviää.

        Olen jo monesti sanonnut, ettemme tiennyt koko sermistä ja pojan pälättelystä, se ilmeni vahingossa kun poika oli siellä ollut jo jonkun ajan.

        Minusta tuntui koko sermijuttu oudo, en edes tiennyt, että koko sermi on olemassa ja miksi ja milloin sitä käytettään. Säikähdin sitä ja ajattelin, että poikaa rankaistaan ja aika nöyryyttävällä tavalla. No enpä ajattelee enää koskaa monet ovat asian selitellyt ja sitä selitelyä minä alunperin kaipaasin.

        Tietän, että ope on ihminen ja hän ei oo mikä yliluonollinen , siksi en ole halunnut koskaan opelle varpaille astua. Todella pelkään, että se kiertää jollalailla lapseen takas eikä ole mukava kun lapsi jouduu kärsimään siksi, että opettaja on suuttunut.
        En halunnut suututtaa ja ennen kun ylipäätä asiasta olisin keskustellut, halusin tietä muiden, viisaimpien mielipiden, että onko minun ylipäätä syytä miettiä koko sermiä enemmän.
        Siitä hommasta tuli todella kamala. Luit varmaan niitä muitakin viestejä ja näit itse.
        Mutta ihmiset ovat nekin...

        Mikä tulee minun omaan koulunkäyntiin, niin meille ope oli jotain sellaista, ketä kunnioitettiin ja kenen tunnilla oltiin hilja. Rankaistettiin oikein nöyryyttävällä tavalla eikä meille tullut mieleenikään ruvetta turha open viha omaan niskaan saada.
        Jos jokulle on jäänyt epäselväksi, niin en todellakaan käske aamulla lapsia kouluun lähettäessä heitä olema jotenkin typeriä muita ja opea kohten. En, joka aamu sanon, että olkaa kiltist. Joo-joo tulee aina vastaukseksi.


      • olet.....
        ap... kirjoitti:

        Joo, en missään nimessä halunnut että opettaja saisi huomautuksen tai muutenkaan mitään riitä opettajan kanssa.

        Meilä on joka vuosi ollut niitä keskusteluja
        ja koulussa vanhempien illalla aina korotettaan, että pidettään yhdeyttä ja jos joku asia mietityttää, niin puhumalla asiat selviää.

        Olen jo monesti sanonnut, ettemme tiennyt koko sermistä ja pojan pälättelystä, se ilmeni vahingossa kun poika oli siellä ollut jo jonkun ajan.

        Minusta tuntui koko sermijuttu oudo, en edes tiennyt, että koko sermi on olemassa ja miksi ja milloin sitä käytettään. Säikähdin sitä ja ajattelin, että poikaa rankaistaan ja aika nöyryyttävällä tavalla. No enpä ajattelee enää koskaa monet ovat asian selitellyt ja sitä selitelyä minä alunperin kaipaasin.

        Tietän, että ope on ihminen ja hän ei oo mikä yliluonollinen , siksi en ole halunnut koskaan opelle varpaille astua. Todella pelkään, että se kiertää jollalailla lapseen takas eikä ole mukava kun lapsi jouduu kärsimään siksi, että opettaja on suuttunut.
        En halunnut suututtaa ja ennen kun ylipäätä asiasta olisin keskustellut, halusin tietä muiden, viisaimpien mielipiden, että onko minun ylipäätä syytä miettiä koko sermiä enemmän.
        Siitä hommasta tuli todella kamala. Luit varmaan niitä muitakin viestejä ja näit itse.
        Mutta ihmiset ovat nekin...

        Mikä tulee minun omaan koulunkäyntiin, niin meille ope oli jotain sellaista, ketä kunnioitettiin ja kenen tunnilla oltiin hilja. Rankaistettiin oikein nöyryyttävällä tavalla eikä meille tullut mieleenikään ruvetta turha open viha omaan niskaan saada.
        Jos jokulle on jäänyt epäselväksi, niin en todellakaan käske aamulla lapsia kouluun lähettäessä heitä olema jotenkin typeriä muita ja opea kohten. En, joka aamu sanon, että olkaa kiltist. Joo-joo tulee aina vastaukseksi.

        siinä,että kyllä joku ope voi kokea varpailleen astumisena melkein minkä tahansa ja lapsi joutuu kärsimään,on joku kokemus siitä itselläkin,mutta sellainen ope on ammattiinsa sopimaton ja kyllä asiallisesti pitäisi voida keskustella kaikista lapsen asioista ja saada tietoa,jos joku asia vaivaa mieltä.No onneksi näin useinmiten onkin.


    • alkuperäiselle

      En jaksanut lukea ihan koko viestiketjua, mutta tässä.

      Eli lapsellasi on keskittymisvaikeuksia ulkomaalaistausta, eli äidinkieli ei ole suomi? Ehkä kyse on siitä, että hänen katsotaan oppivan helpommin, kun ulkopuolisia ärsykkeitä ei ole, kun kielikin on vaikeampi kuin muille.

      Esimerkiksi erityiskouluissa käytetään paljon sermiä sen takia, että lapsi itse pystyy keskittymään opetukseen paremmin. Se pienikin ulkopuolelta tuleva rasahdus joskus häiritsee ja keskittyminen herpaantuu täysin. Älä loukkaannu, tämän vertauksen otin siksi, koska oma lapseni on ollut kielen kehityksen vaikeuksien vuoksi alkutaipaleen erityisluokalla, nyt on menestyvä opiskelija jo.

      • ...vastauksesta

        On mukavaa lukea sellaisia viestejä, kiitos.
        Joo, kyllä se näkee olevan lapselle itsellekin parempi kun pystyy rauhassa keskittymään tunnilla ja pää ei pyöri katsomaan, mitä kaverit tekee.

        Sermin paikka luvattiin eilen laitta oven vierestä ikkunaan viereen, että valoa olisi enemmän. Tänä se ei vielä todeuttunut, jospa ope saa siis ensiviikolla aikaansa sen.( Toivon todella ettei se unohduu).


      • sossun huostaan
        ...vastauksesta kirjoitti:

        On mukavaa lukea sellaisia viestejä, kiitos.
        Joo, kyllä se näkee olevan lapselle itsellekin parempi kun pystyy rauhassa keskittymään tunnilla ja pää ei pyöri katsomaan, mitä kaverit tekee.

        Sermin paikka luvattiin eilen laitta oven vierestä ikkunaan viereen, että valoa olisi enemmän. Tänä se ei vielä todeuttunut, jospa ope saa siis ensiviikolla aikaansa sen.( Toivon todella ettei se unohduu).

        pilaamasta muiden elämää... ERISTYKSIIN JOLLEKIN SAARELLE ESIMERKIKSI
        VIENANKARJALAAN.
        Siellä on sopivasti pohjalimaa niille!


      • ap...
        sossun huostaan kirjoitti:

        pilaamasta muiden elämää... ERISTYKSIIN JOLLEKIN SAARELLE ESIMERKIKSI
        VIENANKARJALAAN.
        Siellä on sopivasti pohjalimaa niille!

        Vahinko, ettei sinua aikoinaan sinne lähetetty, olisi nyt täällä palstallakin vähä rauhallisempaa.
        toiset häirikköivät lapsena ja toiset aikuisenä. Kumpi on pahempi...siinäpä miettimistä.


    • teräksestä

      hullut penskat pilaa muiden elämän...
      Äitee ja kakarat mieluiten itärajan taa tai johonkin kauas tai tosi paksuun komeroon.. teräksiseen.
      MITÄ TE TÄÄLLÄ PILAATTE MUIDEN ELÄMÄÄ???

      • ap...

        Mitä itse olet tekemässä?


      • vähä fiksumpi

        Sillalailla huutamalla näytät vaan, ettei sun ajatusmaailmassa ole kaikki ihan kunnossa.
        Milloin opit näkemään, että ihmisia on muitakin kun vaan suomalaiset? Ota ihmiset yksilöinä ja käyttäydyy heitän kohdaan myös samalla tavalla. Jos joku ulkomaalainen sua lyö turpiin, no annas sitten takas.
        Mutta kun sulle ei oo tietty ihminen tehnyt mitään, no mitäs riehut täällä?
        Vähä enemmän älliä mukaan niin hyvin menee.


    • tellu80

      Jos lapsella on vaikeutta keskittyä kun ympärillä on hälinää, pieni eristäminen helpottaa kyseisen oppilaan työskentelyä ja antaa työrauhan muille. Itselläni on samanlainen oppilas ja joskus työnnän pulpetin syrjemmäksi työrauhan takaamiseksi. Joillakin ihmisillä vain on keskittymisvaikeutta ja ympäröivä hälinä ei auta asiaa. Eristys ei ole rangaistus vaan avunantoa oppilaan opiskeluvaikeuteen.

      • ap...

        Joo, olen sen käsityksen saanut. Onneksi suurin osa viesteistä on asialliset ja niidä lue mielellään ja otan tietoksi. Kiitos.


    • täysin asiatonta käytöstä

      Puhelu vaan koulutoimistoon ja valitus opettajan käytöksestä. Ei ole yhtään ihme että lapset inoaa koulua ja opettajaa kun heitä jo opettajatkin alkavat kiusaamaan.

      Aivan selvää koulukiusaamista opettajan puolelta.
      Paljon puhutaan koulukiusaamisesta oppilaiden kesken, mutta tuo on jo opettajan puolelta oppilaan kiusaamista.
      Opettajan pitäisi näyttää esimerkkiä oppilaille, mutta tuo näyttää miten saa toisia kiusata.

      Onko lie edes pätevä opettajkaan. Joku kortistosta saatu harjoittelija tai tosi ilkeaä vanhapiika, joka ei ymmärrä miten kohdella toisia ihmisiä.

      Itse en moista sietäisi, vaan laittaisin asian eteenpäin, sillä voihan olla ettei tämä ole yksi tapaus, vaan niitä on paljon, ja lisää tulee ellei kukaan pysäytä.

      • hyvä vaihtoehto

        Olen opetustyössäni käyttänyt sermiä, mikäli olen kokenut sen olevan oppilaani parhaaksi. Olen tällöin myös keskustellut oppilaan kanssa asiasta kannustavaan ja myönteiseen sävyyn -"Mitä tuumaisit jos saisit ihan oman toimistosermin? Uskoisin,että se voisi auttaa sinua keskittymään opiskeluun paremmin."
        Sermin viereen sijoitetut oppilaat ovat kokeneet järjestelynsä tukitoimena, eivätkä rangaistuksena. Myös toiset oppilaat ovat ymmärtäneet tämän, eikä kiusaamista ole esiintynyt. Mielestäni lapset ovat yleensä melkoisen suvaitsevaisia kunhan asioista keskustellaan yhdessä. Muillakin oppilailla on erikoisjärjestelyjä esim. yksilöllistettyä oppimateriaalia ja taksilla kouluun tulemista. Yhtä hyvin joku voisi kokea nämä leimaaviksi.

        Valitettavasti vanhemmat eivät aina oikein ymmärrä näitä koulujärjestelyjä, joita opettaja tekee oppilaidensa parhaaksi. Joskus kodit pönkittävät lastensa koulukielteisyttä päivittelemällä koulun kamalia järjestelyjä. Lapset savat vanhemmilta kaipaamaansa huomiota, kun valikoiden kantelevat kotona koulussa tapahtuneita asioita.
        Vanhempien joilla on negatiivinen käsitys koulusta, kannattaisi tulla seuraamaan lastensa kouluarkea vaikka tunniksi tai päiväksi. Näin he tulisivat edes hieman tietoisemmiksi opettajan työstä, joka on paljon muutakin kuin opettamista.


      • ap...
        hyvä vaihtoehto kirjoitti:

        Olen opetustyössäni käyttänyt sermiä, mikäli olen kokenut sen olevan oppilaani parhaaksi. Olen tällöin myös keskustellut oppilaan kanssa asiasta kannustavaan ja myönteiseen sävyyn -"Mitä tuumaisit jos saisit ihan oman toimistosermin? Uskoisin,että se voisi auttaa sinua keskittymään opiskeluun paremmin."
        Sermin viereen sijoitetut oppilaat ovat kokeneet järjestelynsä tukitoimena, eivätkä rangaistuksena. Myös toiset oppilaat ovat ymmärtäneet tämän, eikä kiusaamista ole esiintynyt. Mielestäni lapset ovat yleensä melkoisen suvaitsevaisia kunhan asioista keskustellaan yhdessä. Muillakin oppilailla on erikoisjärjestelyjä esim. yksilöllistettyä oppimateriaalia ja taksilla kouluun tulemista. Yhtä hyvin joku voisi kokea nämä leimaaviksi.

        Valitettavasti vanhemmat eivät aina oikein ymmärrä näitä koulujärjestelyjä, joita opettaja tekee oppilaidensa parhaaksi. Joskus kodit pönkittävät lastensa koulukielteisyttä päivittelemällä koulun kamalia järjestelyjä. Lapset savat vanhemmilta kaipaamaansa huomiota, kun valikoiden kantelevat kotona koulussa tapahtuneita asioita.
        Vanhempien joilla on negatiivinen käsitys koulusta, kannattaisi tulla seuraamaan lastensa kouluarkea vaikka tunniksi tai päiväksi. Näin he tulisivat edes hieman tietoisemmiksi opettajan työstä, joka on paljon muutakin kuin opettamista.

        Se tosiaan on niin, ettei vanhemmat aina ymmärtää koulujärjestelyjä. siksi minusta olisi ollut asiallista myös meille kertoa miksi näin tehtiin. Hyvä selittely autta aina ymmärtämään eikä tulisi sellaista olo, että sitä tehtään ilkeyden takia.

        En ole varmaa että onko tunnille seuramaan menoo kovin hyvä ratkaisu, luulen, että ope yrittää olla kuitenkin erilainen aikuisen ihmisen läsnäollessa kun mitä olisi se lapsikatran kanssa.

        Olen kuitenkin sitä mieltä, etten haluaa missään nimessä lähtee koululle kyylämään ja tarkastamaan, tekeeko ope oikein.
        Mikä minä olen sanomaan kun en itse opettajien asioista tietä mitän.
        Mutta kyllä toivoisin, että kun jotain tapahduu tai ope jotain tekee, että se sanottais myös meille vanhemmille. ihan justisa siksi, ettei tulisi väärin ymmärtämisiä ja pahaa mieltä, että onko se nyt oikein tai ei.


      • ehkä kuitenkin
        ap... kirjoitti:

        Se tosiaan on niin, ettei vanhemmat aina ymmärtää koulujärjestelyjä. siksi minusta olisi ollut asiallista myös meille kertoa miksi näin tehtiin. Hyvä selittely autta aina ymmärtämään eikä tulisi sellaista olo, että sitä tehtään ilkeyden takia.

        En ole varmaa että onko tunnille seuramaan menoo kovin hyvä ratkaisu, luulen, että ope yrittää olla kuitenkin erilainen aikuisen ihmisen läsnäollessa kun mitä olisi se lapsikatran kanssa.

        Olen kuitenkin sitä mieltä, etten haluaa missään nimessä lähtee koululle kyylämään ja tarkastamaan, tekeeko ope oikein.
        Mikä minä olen sanomaan kun en itse opettajien asioista tietä mitän.
        Mutta kyllä toivoisin, että kun jotain tapahduu tai ope jotain tekee, että se sanottais myös meille vanhemmille. ihan justisa siksi, ettei tulisi väärin ymmärtämisiä ja pahaa mieltä, että onko se nyt oikein tai ei.

        käydä koululla tutustumassa opetukseen. Opettajat ovat yleensä tottuneet siihen, että tunneilla käy vieraita eivätkä koe niitä rasittaviksi, päinvastoin. Oppilaat taasen kokemusteni mukaan joko esittävät aluksi enkeleitä tai sitten ovat hieman tavallista levottomapia. Jokatapauksessa vierailu koululla voisi antaa todellisemman kuvan kouluarjesta kuin lapsen suusta kuultuna. Ymmärrän, että jos opettajalla on yli kaksikymmentä oppilasta, niin aika ei yksinkertaisesti riitä jokaisen kotiin kaikista erityisjärjestelyistä ilmoittamiseen. Iltapäivät venyvät helposti jo pelkän suunnittelutyön, kokousten, korjaamisten ym. parissa, eikä sitä palkkaakaan makseta kuin opetetuista tunneista.


      • mapee

        meillä lapsi on ollut sermin takana tosin opettaja on siihen asianmukaisesti luvan kysynyt. Kun lapsi ei pysy pulpetissaan oikein päin vaan pyörähtää siinä näppärästi toistuvasti väärään suuntaan niin seinä takana kitkee moisen aika pian pois. Tosin voi olla opellakin vaikeuksia pitää pokkaa kun yksi veivaa alkuun seinää vasten kymmenkunta kertaa tunnissa tai useamminkin..

        Meillä ei riittänyt edes yksi sermi vaan lapsi oli omassa eriössään tai avotoimistoss akuten vaari sitä nimitti. Hänellä oli sermi ja seinä sivuilal ja toinen sermi takanaan. Parissa viikossa huomasi että opettaja on edessä ja sen seuraaminen on paljon palkitsevampaa kuin punaista seinää vasten pyöriminen. Sermin värikin oli mikä mainioin kyseiselle lapselle! Tosin sen olen oppinut vasta nyttemmin..

        Meillä on siis todella positiivinen kokemus sermistä ja sen antamasta opetuksesta lapselle ja siitä miten se rauhoitti koko luokan työrauhaa laakista. Tosin kateellisia oli samassa luokassa kaiki muut moisesta erityiskohtelusta ja sitä oli sitten yritetty joidenkin toimesta jopa saada itselle. vanhemmilta tuli joitakin kyselyjä ja lapsilta noita kateellisia kommentteja eli kokemus ei todellakaan ole lasta vainonnut ja kaiken huipuksi hän oli siihen suostunut jo ennen kuin ope otti edes kotiin yhteyttä. Eli asia ei olisi välttämättä edennyt ilman lapsen omaa suostumusta lainkaan.

        Kyseinen opettaja on osoittanut vuosien saatossa monta muutakin oivaa konstia auttaa lasta jolla on välillä vaikeuksia keskittyä ja samalla palauttaa työrauha tilaan. Motivointiinkin on ollut monta kikkaa eli kiitollisena olemme yhteistyötä tehneet lapsen parhaaksi, lopputulos alkaa näyttää todella loistavalta..


      • äiti ulkomailta
        mapee kirjoitti:

        meillä lapsi on ollut sermin takana tosin opettaja on siihen asianmukaisesti luvan kysynyt. Kun lapsi ei pysy pulpetissaan oikein päin vaan pyörähtää siinä näppärästi toistuvasti väärään suuntaan niin seinä takana kitkee moisen aika pian pois. Tosin voi olla opellakin vaikeuksia pitää pokkaa kun yksi veivaa alkuun seinää vasten kymmenkunta kertaa tunnissa tai useamminkin..

        Meillä ei riittänyt edes yksi sermi vaan lapsi oli omassa eriössään tai avotoimistoss akuten vaari sitä nimitti. Hänellä oli sermi ja seinä sivuilal ja toinen sermi takanaan. Parissa viikossa huomasi että opettaja on edessä ja sen seuraaminen on paljon palkitsevampaa kuin punaista seinää vasten pyöriminen. Sermin värikin oli mikä mainioin kyseiselle lapselle! Tosin sen olen oppinut vasta nyttemmin..

        Meillä on siis todella positiivinen kokemus sermistä ja sen antamasta opetuksesta lapselle ja siitä miten se rauhoitti koko luokan työrauhaa laakista. Tosin kateellisia oli samassa luokassa kaiki muut moisesta erityiskohtelusta ja sitä oli sitten yritetty joidenkin toimesta jopa saada itselle. vanhemmilta tuli joitakin kyselyjä ja lapsilta noita kateellisia kommentteja eli kokemus ei todellakaan ole lasta vainonnut ja kaiken huipuksi hän oli siihen suostunut jo ennen kuin ope otti edes kotiin yhteyttä. Eli asia ei olisi välttämättä edennyt ilman lapsen omaa suostumusta lainkaan.

        Kyseinen opettaja on osoittanut vuosien saatossa monta muutakin oivaa konstia auttaa lasta jolla on välillä vaikeuksia keskittyä ja samalla palauttaa työrauha tilaan. Motivointiinkin on ollut monta kikkaa eli kiitollisena olemme yhteistyötä tehneet lapsen parhaaksi, lopputulos alkaa näyttää todella loistavalta..

        Moi, Mapee!

        Joo kyllä sillalailla muiden juttuja lukiessa ei enää se tuntuu niin katastrofaaliseltä. Nyt se jopa naurattaa itsensäkin.

        Poika ainakin muutti pimeän oven vierestä ikkunaan viereen ja se oli siitä iloinen.
        Edelleen en tietä, miten kauan poika sermin takana on, mutta kyllä se varmaan on pojalle itselle parempi kun tosiaan ole enää muuta tekemistä kun taulua katsella.

        Joku huomasi, että tämä sermin-juttu sai turhan paljon huomiota ennen kun jäi unholaan ja aloitti uuden jutun. tosin se on tarkoitettu kai nyt vaan riitelyyn ja haukkumisen.
        harmi, ettei sellaisille ole sermia, että laittais ne sinne kunnes rauhoituvat ja oppii olemaan.

        Itse kun olen ulkomaalta, ei tosiaan mikä sotapakolainen enkä kenenkään verorahoilla eliä, niin tuntuu toi ulkomaalaisten haukkuminen aivan typerältä. Joskus tuntuu, miten ylipäätä aikuisen , siht terveen ihmisen suusta kaikkea sellaista moskaa tulee, mutta näkee tulevan.

        Sinulle Mapee kiitos siitä, että otit asiallisesti kanta(samoin muille ) , suurperheen äitinä olet selvästikin suvaitsevaisempi ja katseesi avarampi .
        Kaunista syksyä!


      • mukaisuus:)
        mapee kirjoitti:

        meillä lapsi on ollut sermin takana tosin opettaja on siihen asianmukaisesti luvan kysynyt. Kun lapsi ei pysy pulpetissaan oikein päin vaan pyörähtää siinä näppärästi toistuvasti väärään suuntaan niin seinä takana kitkee moisen aika pian pois. Tosin voi olla opellakin vaikeuksia pitää pokkaa kun yksi veivaa alkuun seinää vasten kymmenkunta kertaa tunnissa tai useamminkin..

        Meillä ei riittänyt edes yksi sermi vaan lapsi oli omassa eriössään tai avotoimistoss akuten vaari sitä nimitti. Hänellä oli sermi ja seinä sivuilal ja toinen sermi takanaan. Parissa viikossa huomasi että opettaja on edessä ja sen seuraaminen on paljon palkitsevampaa kuin punaista seinää vasten pyöriminen. Sermin värikin oli mikä mainioin kyseiselle lapselle! Tosin sen olen oppinut vasta nyttemmin..

        Meillä on siis todella positiivinen kokemus sermistä ja sen antamasta opetuksesta lapselle ja siitä miten se rauhoitti koko luokan työrauhaa laakista. Tosin kateellisia oli samassa luokassa kaiki muut moisesta erityiskohtelusta ja sitä oli sitten yritetty joidenkin toimesta jopa saada itselle. vanhemmilta tuli joitakin kyselyjä ja lapsilta noita kateellisia kommentteja eli kokemus ei todellakaan ole lasta vainonnut ja kaiken huipuksi hän oli siihen suostunut jo ennen kuin ope otti edes kotiin yhteyttä. Eli asia ei olisi välttämättä edennyt ilman lapsen omaa suostumusta lainkaan.

        Kyseinen opettaja on osoittanut vuosien saatossa monta muutakin oivaa konstia auttaa lasta jolla on välillä vaikeuksia keskittyä ja samalla palauttaa työrauha tilaan. Motivointiinkin on ollut monta kikkaa eli kiitollisena olemme yhteistyötä tehneet lapsen parhaaksi, lopputulos alkaa näyttää todella loistavalta..

        Väkisinkin rupesi vähän naurattamaan:) Teillä on fiksu ope, oikea ihmissuhdeammattilainen. Niinhän se menee, että aina saa tahtonsa läpi, kun osaa esittää asiansa diplomaattisesti ja lopputulos voi olla jopa se, että toiminnan kohde uskoo itse päättäneensä asian tai antaneensa siihen luvan. Opella näyttää olevan kikat sekä oppilaille että vanhemmille. Hunajalla saa enemmän kärpäsiä kuin etikalla.

        No, parempihan se noin on, kaikki ovat tyytyväisiä. Toisaalta moni lukija täällä saa ehkä vähän väärän käsityksen siitä, että huoltajilla on jokin valta päättää siitä, missä lapsi luokassa istuu ja opettajan pitää "asianmukaisesti" kysyä lupaa. Asianmukaista on kyllä keskustella vanhempien kanssa ja vähintäänkin informoida heitä tilanteesta, mutta lupaa ei opettaja tarvitse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe