Nenän synnynnäinen epämuodostuma

Klyyvariinsa kyllästynyt

Hei.
Mulla on hirvittävä nenäkompleksi, eikä kyllä niin turhakaan. Nenäni on syntymästäni asti ollut vino ja vanhemmuuttaan vinous on muovannut nenästäni karmean näköisen. Vika on siinä että sivuprofiilini poikkeavat täysin toisistaan. Toinen puoli näyttää kaksi kertaa suuremmalta ja vinouden takia kyömykin on jyrkempi. Muitakin eroavaisuuksia toiseen puoleen on selvästi huomattavissa ja näin ollen toisella puolella kasvoja olen kuin "toinen ihminen".
Asia on minulle hyvin arka ja olen ollut sen takia hyvin masentunut. Itsetunto on maassa eikä kellekään oikein uskalla puhua. Aihe on ollut minulle tabu, sillä en halua muiden kiinnittävän siihen enempää huomiota.
Toki asia on saanut vielä valtavemmat mittasuhteet korvieni välissä kuin se ehkä ansaitsisi, mutta ongelma on silti näkyvä. Vikani ei siis ole pelkkää turhamaisuutta. Nenä olkoon iso ja vaikka koukkuinenkin, toivon vain vähän symmetriaa ettei tarvitsisi kokoajan piilotella toista puolta kasvoista.
Mitä haluaisin tietää onkin siis, että onkohan minulla mahdollisuutta saada korjausleikkausta ilmaiseksi vai pitääkö vaan alkaa säästämään urakalla että loppuis tämäkin kurjuus.

Muutenkin kaikenlaisia kommentteja nenäleikkauksista kuulen mielelläni.

10

2779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa vikaa ollut

Varsinaiseen kysymykseesi: tuskin saat korjausleikkausta ilmaiseksi, varsinkin jos nenässäsi ei ole mitään toiminnallista vikaa. Korjaus tulisi kyllä varmaan olemaan merkittävä parannus elämänlaatuusi. Olen itse kärsinyt samanlaisesta ongelmasta eli epäsymmetrisestä nenästä. Minullakin oli kuin kaksi erilaista nenää riippuen siitä kummasta suunnasta katsoi. Koko ajan piti miettiä kumman puolen esim. keskustelukumppani näkee. Minä mainitsin joskus jollekin kaverille nenäni vinoudesta ja vastaus oli "ei se haittaa". Kylläpä lohdutti! Varmasti sinä itse olet kaikkein kriittisin oman nenäsi suhteen, muut eivät ole edes katsoneet sitä kovin tarkasti. Mutta leikkaukseen kannattaa mennä jos itsestä siltä tuntuu. Minä kävin leikkauttamassa nenäni omalla kustannuksellani, ja olen nyt tyytyväisempi. Täydellistä nenästä ei kylläkään saa leikkaamallakaan. Kannattaisi käydä plastiikkakirurgin vastaanotolla, hän osaa analysoida mistä nenäsi vinous johtuu ja kertoa missä määrin sitä pystyy korjaamaan. Saat myös hinta-arvion ja voithan kysyä, onko edellytyksiä ilmaiseen korjaukseen julkisella puolella. Vastaanottokäynti maksaa ehkä 75 euroa, ja Kela korvaa osan. Plastiikkakirurgiasta on enemmän apua kuin psykologiasta, olen itse kokenut!

• leikattu_

Mulla oli myös selvästi normaalista poikkeava nenä, kunnes se leikattiin. Leikkaus muutti koko kasvoni miellyttävämmiksi. En ole kuitenkaan ikinä kuullut, että henkiset kärsimykset olisivat oikeuttaneet ilmaiseen leikkaukseen, ainoastaan tukkoisuus- ym. fyysiset ongelmat. Eli saat varata ison rahatukun. Se on väärin, sillä mulle leikkaus oli ihan välttämätön, että esim. jaksan käydä töissä. Mene plastiikkakirurgin luo arvioon, se kannattaa. Mua kaduttaa vain se, etten mennyt jo nuorempana. Tsemppiä!

• kiinnostaisi

tietää että mitä tällä tarkoitetaan:

Nenäleikkaukset kuuluvat sairauskulukorvauksen piiriin, kun nenää leikataan väliseinän vinouden aiheuttaman tukkoisuuden, nenän murtumien tai synnynnäisten kehityspoikkeavuuksien vuoksi.

lähinnä siis tuota synnynnäistä kehityspoikkeavuutta mietin.
      ilmeisesti ei ainakaan synnynnäistä vinoutta ja huomattavaa kosmeettista virhettä?

ei auta kun ruveta kärsivällisenä säästämään. iso raha, mutta silti pieni hinta siitä hyvänolontunteesta että pystyy olemaan aidosti läsnä sosiaalisissa tilanteissa häpeämättä itseään.

• julkisesta puolesta

• problem...

• ja..

iso kiitos vastauksista teille kahdelle. tuntuu hyvältä että joku reagoi asiaani ja vaivautuu vastaamaan. Helpottaa myös tietää että muillakin on ollut samanlaisia ongelmia. niin kauan olen puinut asiaa yksin.

• ja...

iso kiitos vastauksista teille kahdelle. tuntuu hyvältä että joku reagoi asiaani ja vaivautuu vastaamaan. Helpottaa myös tietää että muillakin on ollut samanlaisia ongelmia. niin kauan olen puinut asiaa yksin.

• Lady______26

Mulla sama vaiva. nenä on ihan "eriparia"....Olen myös miettinyt leikkausta, mutta en uskalla ottaa asian puheeksi kun en halua että siihen kiinnitetään huomiota, lisäksi pelkään leikkauksia aivan kamalasti, nukutus pelottaa, ja mahdolliset tulehdukset....Ja kaiken lisäksi, miten opiskelija pystyy säästämään rahaa siihen.:/

• Lady______26
        Lady______26 kirjoitti:

Mulla sama vaiva. nenä on ihan "eriparia"....Olen myös miettinyt leikkausta, mutta en uskalla ottaa asian puheeksi kun en halua että siihen kiinnitetään huomiota, lisäksi pelkään leikkauksia aivan kamalasti, nukutus pelottaa, ja mahdolliset tulehdukset....Ja kaiken lisäksi, miten opiskelija pystyy säästämään rahaa siihen.:/

Yksi sierain on aina tukossa ja päänsärkyä on. Yski sierain on nimittäin kapeampi (sisältä) kun toinen. Että siinä ois kans yks syy lähteä asiaa korjaamaan. Mutta miten on, pystyykö saaman ulkonenän korjausta "samalla"?

• näinpätälläkertaa
        Lady______26 kirjoitti:

Yksi sierain on aina tukossa ja päänsärkyä on. Yski sierain on nimittäin kapeampi (sisältä) kun toinen. Että siinä ois kans yks syy lähteä asiaa korjaamaan. Mutta miten on, pystyykö saaman ulkonenän korjausta "samalla"?

Minkäsuuruinen projekti tuommoinen korjausleikkaus on?

Onko kukaan tuttavistanne koskaan huomauttanut asiasta mitenkään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      467
      4034
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1692
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1526
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1474
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1408
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1375
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1316
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1229
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1079
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1078
    Aihe