Pustulosis palmoplantaris

Kohtalotoveri?

Minulla on diagnosoitu em. psorin (?) muoto, ja jalkapohjat/kämmenet täynnä kipeitä, märkiviäkin rakkuloita, iho sittemmin kuivuu/halkeilee .... Mistä mahtaa löytyä apua - mitä olette kokeilleet? Mistä löytyy lisää tietoa ?

Käytännönvinkkejä? Lisäksi minulla on atooppinen iho, joka kuiva&kipeä etenkin talvella - siitepölyalleria, ruoka-allergiaa ja muuta "kivaa" - esim. maitotuotteet (myös Hyla-) tekevät vatsan kipeäksi ...

Meitä on Suomessa kuulemma 1000-1500 - löytyisikö näin muutama? Onko meillä "omaa ry:tä" tms?

Mitä tietoa Reiterin taudista, johon tämä kuulemma myös voi liittyä? (Siis jonkinlainen reuma)

Kirjoittaa saa: [email protected]

49

23275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle

      tehty keliakia tutkimukset
      Nykyisin keliakia selviää helposti verikokeesta tehtävällä geenitutkimuksella

      Keliakiaankin voi liittyä kaikenlaisia ihooireita

      Oletko kokeillut ihonhoitona merisuolakylpyjä tai -pesuja
      (10L vettä johon on liotettu merisuolaa 1/2 dl)
      normaalit ihorasvaukset

      • päivä kerrallaan

        Moi
        Mulla on ollut ppp-sairaus 10 vuotta diagnosoitu vaikea-asteisena. Olen ollut neljä vuotta allergiasairaalan vakituinen potilas. On kokeiltu valohoidot. Sandimmun lääkitys melkein kolme vuotta oli parhaiten tepsinyt hoito. Nyt en saa enää syödä sitä. Kokeiltiin Neotigasonia kolme kuukautta, siitä ei huomattavaa apua. Tänään kävin taas vastaanotolla, ja uusi lääke on Trexan. Olen toiveikas (pakko olla). Sairauden ollessa pahimmillaan olin sairaslomalla töistä kun en saanut kenkiä jalkaan.
        Tämä sairaushan on häiriö elimistön immuniteettijärjestelmässä, eli tällaiset ulkoiset rasvaukset ja muut kylvetykset kyllä helpottaa oireita, mutta ei ne sairautta paranna. Kaikkeahan voi tietysti kokeilla. Minäkin olen kokeillut kaikenlaiset konstit, ja pettymys on ollut aina valtava kun olen huomannut että näistä saa vain hetkellistä apua. Rakkuloilla on nimittäin taipumus tulla aina "puuskassa", ja sitten tulee tämä paranemisvaihe. Sitten taas uudet rakkulat.....
        Joskus tuntuu pahalta kun toiset ihmiset tuntuu vähättelevän tätä sairautta kun eivät tiedä tarpeeksi, hoitovinkkejä annetaan, parhaasta päästä olen lukenut tällaisen "auttaa kun pesee joka päivä jalat ja vaihtaa puhtaat sukat"!!!!!


      • Carpe diem
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Moi
        Mulla on ollut ppp-sairaus 10 vuotta diagnosoitu vaikea-asteisena. Olen ollut neljä vuotta allergiasairaalan vakituinen potilas. On kokeiltu valohoidot. Sandimmun lääkitys melkein kolme vuotta oli parhaiten tepsinyt hoito. Nyt en saa enää syödä sitä. Kokeiltiin Neotigasonia kolme kuukautta, siitä ei huomattavaa apua. Tänään kävin taas vastaanotolla, ja uusi lääke on Trexan. Olen toiveikas (pakko olla). Sairauden ollessa pahimmillaan olin sairaslomalla töistä kun en saanut kenkiä jalkaan.
        Tämä sairaushan on häiriö elimistön immuniteettijärjestelmässä, eli tällaiset ulkoiset rasvaukset ja muut kylvetykset kyllä helpottaa oireita, mutta ei ne sairautta paranna. Kaikkeahan voi tietysti kokeilla. Minäkin olen kokeillut kaikenlaiset konstit, ja pettymys on ollut aina valtava kun olen huomannut että näistä saa vain hetkellistä apua. Rakkuloilla on nimittäin taipumus tulla aina "puuskassa", ja sitten tulee tämä paranemisvaihe. Sitten taas uudet rakkulat.....
        Joskus tuntuu pahalta kun toiset ihmiset tuntuu vähättelevän tätä sairautta kun eivät tiedä tarpeeksi, hoitovinkkejä annetaan, parhaasta päästä olen lukenut tällaisen "auttaa kun pesee joka päivä jalat ja vaihtaa puhtaat sukat"!!!!!

        Tervehdys vaan kaiklle tovereille.itelläni ppp jo 20v ajan välillä ollut pois jopa 3v.mutta nyt päällänsä toistavuotta ja menossa kaaoottisenpaan päin et kauhulla taas odotan koska ei pysty käveleen ja ruokailuväineitä kädes pitään, mut kyllä se sit taas jossain vaiheessa laimenee,niin silloin on kyllä mieli korkealalla.silloin aina ihailee käsiään ja jalkojaan et ompa sileät ja pehmeet :) Zemiä kaikille ja hyvää kesän alkua T. Tanja Tampereelta


      • jossu87
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Moi
        Mulla on ollut ppp-sairaus 10 vuotta diagnosoitu vaikea-asteisena. Olen ollut neljä vuotta allergiasairaalan vakituinen potilas. On kokeiltu valohoidot. Sandimmun lääkitys melkein kolme vuotta oli parhaiten tepsinyt hoito. Nyt en saa enää syödä sitä. Kokeiltiin Neotigasonia kolme kuukautta, siitä ei huomattavaa apua. Tänään kävin taas vastaanotolla, ja uusi lääke on Trexan. Olen toiveikas (pakko olla). Sairauden ollessa pahimmillaan olin sairaslomalla töistä kun en saanut kenkiä jalkaan.
        Tämä sairaushan on häiriö elimistön immuniteettijärjestelmässä, eli tällaiset ulkoiset rasvaukset ja muut kylvetykset kyllä helpottaa oireita, mutta ei ne sairautta paranna. Kaikkeahan voi tietysti kokeilla. Minäkin olen kokeillut kaikenlaiset konstit, ja pettymys on ollut aina valtava kun olen huomannut että näistä saa vain hetkellistä apua. Rakkuloilla on nimittäin taipumus tulla aina "puuskassa", ja sitten tulee tämä paranemisvaihe. Sitten taas uudet rakkulat.....
        Joskus tuntuu pahalta kun toiset ihmiset tuntuu vähättelevän tätä sairautta kun eivät tiedä tarpeeksi, hoitovinkkejä annetaan, parhaasta päästä olen lukenut tällaisen "auttaa kun pesee joka päivä jalat ja vaihtaa puhtaat sukat"!!!!!

        terve!!
        Tässä oon nyt 22-v ja ala-asteen kolmannelta luokalta (eli nyt noin 13vuotta) oon kärsinyt kamalista ihottumista kämmenissä ja jalkapohjissa. Tulee rakkulaa ihon alle joka sitten hirveen kutinan johdosta raavitaan rikki, sittebn märkää ihottumaa joka alkaa jossain vaiheessa kuivumaan ja kesimään oikein kunnolla, kantapäissä iho on paksua kun norsulla, oon nyt lukenu tästä ppp:stä ja katsonut kuvia ja tehnyt itse diagnoosin että sehän se on. Suututtaa melkeen kun kaikki maailman lääkärit on juostu vuosien varella läpi ja ihotautilääkärin paras ja viimeinen ohje oli että "kylvetäppä suolavedessä ja katso miten sujuu". Kellään näistä lääk'äreistä oon käynny mielessäkään alkaa tutkii enemmän vaikka saikullakin on oltu ja syöty antibiootteja kun ei oo enää pystyny kävelee ja saannu pahojka infektioita kun on pohjat ihan "auki" Kortisoonirasvoja on käyttäny läpi elämän ja syönny kortisoonikuureja aina kun on meno mennyt liian pahaksi. Lopen kyllästynyt myös oon jatkuvaan ihmisten voivotteluun tai viellä kyllästyneempi olen kauhistuneisiin katseisiin ja kyselyihin ihan kuin ois spitaalinen!
        Aaltoilevasti tää menee ja just kun alkaa ihailemaan sileitä ja melkeen parantuneita jalkoja ja käsiä niin alkaa koko homma alusta rakkuloilla. Mulla pahempi kesäaikaan ja talvella vaan kuivaa kauheesti, stressi vaikuttaa asiaan myös (kait). Ruokavalio muutoksia oon myös kokeillut kun epäiltiin että vois olla iho-keliakia mutta ei taas verikokeissa näkyny mitään.
        Nyt on siis vaan kortisoonit käytössä ja tulikuuman hanan alla liottaminen ilman että veis vaivaa pois... Kävin kipeän selän takia lääkärissä mutta jalathan siellä vei huomion kun lääkäri ne näki ja kysyi että kait oon sannu kunnon tutkimukset/hoidot noihin, siihen vaan että luovuttanu oon jo jokunen vuossitte ja kortisooni "helpottaa" oloa. Lääkäri sitten pisti lähetteen iho- ja allergiasairaalaan ja nyt sieltä odottelen kutsua. Sinne kun pääsen ni en lähe ilman kunnon diagnoosia ja reseptiä ja täytyy kait sitten ite heittää ajatus ppp:stä ilmoille :) mukavaa vaan nää kesät kun ei kehtaa sandaaleita käyttää ja ranalla hautaa jalkansa hiekkaan :D eihän tähän ihan aina huumorilla suhtaudu mutta kuinkas muutenkaan kun sen kanssa pitää elää, yleens'ä kyllä itketään kivusta ja itsesäälistä ja siitä että ihmisten suuta kuuluu "no voi koita nyt kestää" joskus kiroan tuttavat lähimpään helvettiin ja toivon että ne sais yheks päiväks nää ihottumat ni loppuis toi hyssyttely, vaikka eihän tätä toivois pahimalle vihamiehellekkään. Järkyttävä kutina, hilseilevä/halkeileva iho, märkivä iho, rakkulat ei ihoa ollenkaan, kipu kun koskee esineisiin kait vaan sitten on elämää joillekkin, eka kerta kun kirjotan tästä mihinkään ja en oo oikein ees ikinä tavannu toista joka kärsis samata (luulin olevani ainoo).


      • Anonyymi
        Carpe diem kirjoitti:

        Tervehdys vaan kaiklle tovereille.itelläni ppp jo 20v ajan välillä ollut pois jopa 3v.mutta nyt päällänsä toistavuotta ja menossa kaaoottisenpaan päin et kauhulla taas odotan koska ei pysty käveleen ja ruokailuväineitä kädes pitään, mut kyllä se sit taas jossain vaiheessa laimenee,niin silloin on kyllä mieli korkealalla.silloin aina ihailee käsiään ja jalkojaan et ompa sileät ja pehmeet :) Zemiä kaikille ja hyvää kesän alkua T. Tanja Tampereelta

        Hei minulla todettiin tämä sairaus 2003 v.nyt taas ilmestyi uudestaan itse olen saanut avun vahvasta kortisooni voiteesta Dermovat 0,5 mg/g emulsiovoide (ihotauti lääkärin määräämä) . t. Kirsti


      • Anonyymi
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Moi
        Mulla on ollut ppp-sairaus 10 vuotta diagnosoitu vaikea-asteisena. Olen ollut neljä vuotta allergiasairaalan vakituinen potilas. On kokeiltu valohoidot. Sandimmun lääkitys melkein kolme vuotta oli parhaiten tepsinyt hoito. Nyt en saa enää syödä sitä. Kokeiltiin Neotigasonia kolme kuukautta, siitä ei huomattavaa apua. Tänään kävin taas vastaanotolla, ja uusi lääke on Trexan. Olen toiveikas (pakko olla). Sairauden ollessa pahimmillaan olin sairaslomalla töistä kun en saanut kenkiä jalkaan.
        Tämä sairaushan on häiriö elimistön immuniteettijärjestelmässä, eli tällaiset ulkoiset rasvaukset ja muut kylvetykset kyllä helpottaa oireita, mutta ei ne sairautta paranna. Kaikkeahan voi tietysti kokeilla. Minäkin olen kokeillut kaikenlaiset konstit, ja pettymys on ollut aina valtava kun olen huomannut että näistä saa vain hetkellistä apua. Rakkuloilla on nimittäin taipumus tulla aina "puuskassa", ja sitten tulee tämä paranemisvaihe. Sitten taas uudet rakkulat.....
        Joskus tuntuu pahalta kun toiset ihmiset tuntuu vähättelevän tätä sairautta kun eivät tiedä tarpeeksi, hoitovinkkejä annetaan, parhaasta päästä olen lukenut tällaisen "auttaa kun pesee joka päivä jalat ja vaihtaa puhtaat sukat"!!!!!

        Trexan auttoi allergiseen ihottumaan . Toivon saavani uudelleen saman lääkkeen. Nyt PPP EPÄILY. Ihokeliakiaa varten menossa verikokeeseen.


    • Rapu

      Jotain tietoa löytyy hakukoneella, esim. googlella, kun kirjoitat otsikossa olevan sairauden nimen hakuavaimeksi. Tässä linkki

      http://www.google.fi/

      Atoopikoille on oma yhdistys ja tässä linkki sen nettisivuille. Siellä on myös keskutelupalsta:

      http://www.atopialiitto.fi/

      jonne eivät juuri muut kirjoita kuin kohtalotoverit.

      • Oma

    • rakkulakäsi

      Tein juuri netissä itsediagnoosin, ja totesin löytämieni kuvien perusteella, että taitaa mulla olla tuo pustulosis palmoplantaris. Yritin kaivaa taudista mahd. paljon tietoa, jota tosin ei hirveästi tunnu löytyvän. Yhden aika mielenkiintoisen sivun kuitenkin löysin:

      http://www3.ocn.ne.jp/~hpps/english/english.html

      Oli kyllä jonniin verran hankalahkoa englantia, mutta pääasiat tuosta kyllä ymmärsi. Kovasti siinä puhuttiin biotiinin puutteesta (Eli H-vitamiini, tai B7-vitamiini). Ajattelinpa tuosta syystä käydä ostamassa apteekista Biotisan 2,5mg -tabletteja. Saas nähdä, josko niistä olis jotain apua.

      • tietoa vailla

        Minulla tuo PPP täyttää 7-vuotta, onneksi olkoon vaan.. Silloin kun sairastuin, ei ihotautilääkärit tienneet(?), mistä taudista on kyse! Tänäpäivänä onneksi tietoa on jonkin verran. Minua kiinnostaisi kuulla teiltä kohtalotovereilta, onko teillä mahd. psoriasis ja oletteko altistuneet homeelle.. Minä epäilen noita molempia vaikuttaviksi tekijöiksi!Entä taudin tarttuvuus, sanotaan, ettei tartu, mutta kun miehelläni on sama tauti, tosin käsissä.. tosin hänkin on psoriaatikko ja asunut samoissa homeissa kun minäkin! Lääkärit eivät oikein kiellä, mutta eivät myöskään myönnä mahd.yhteyttä!


      • nainensanoo

        Tuo biotiini tosiaan tehoaa, ainakin minulla.


      • moniakokeillut

        mun diagnoosi on tehty vuosi sitten. ja melkein kaksi vuotta olen nyt käyttänyt bemetson-kortisonia ja viime kesä kului valohoidoissa. nyt kokeilin (ihan muista syistä kotiin ostettua) bebanthenia ja miten tyytyväinen olenkaan!! ei enää satu eikä punoita. vieläkin tulee ajoittain vesikelloja ja iho uusiutuu, mutta kipu, kirvely, kuumotus ja haavat on pois! eli b-vitamiinissa on tehoa!


    • Henska

      Minulla otettiin koepala ja todettiin pustulosis palmoplantaris. Oikeassa jalkapohjassa ja oikeassa kämmenessä. Iho ihan hirveässä kunnossa, rakkulat ja lepeinä lähtevä iho. Tässä minulle tehonnut hoito: raspaan jalkapohjan ja kämmenen joka toinen päivä, kuivaan huolellisesti ja levitän NuViSal koivuvaseliinia yöksi, sukka päälle koska on mustaa möhnää ja värjää. Aamulla pesen pois ja laitan perusvoidetta. Uskomaton teho ainakin minulla, iho siistiytyi jo vajaassa viikossa!!!

    • seirma

      Terveyskeskuslääkäri epäili jalkapohjissani olevaa ihottumaa ppp-taudiksi ja sain lähetteen keskussairaalan ihotautilääkärille. Aikaa meni kuukausi ennenkuin sinne pääsin ja iho oli siistiytynyt huomattavasti tuossa ajassa. Näytettä ei saatu kuin kuivuneista, ruskeista läiskistä, joten diagnoossi ei nyt saatu varmennettua. Jalkapohjani olivat kuukauden ajan täynnä kutisevia rakkuloita, nahka irtosi ja oli vaikea kävellä Nyt jalkapohjissa on vain ruskeita kuivuneita läiskiä voimakkaan kortisonivoiteen ansiosta. Kertokaapa te, joilla tauti on todettu, näistä oireistanne.

    • Pustulosis palmoplantaris

      Minulla oli vasemmassa kämmenessä Pustulosis palmoplantaris noin kolmen kuukauden ajan ja alkoi olla jo todella kipeä. Lääkäri määräsi toinen toistaan vahvempia kortisoonivoiteita, mutta eivät tuntuneet auttavan. Viimeisellä kerralla ihotautilääkäri ehdotti Vahvaa Dermovat 0.05% ja lappuhoitoa. No sopivan kokoisia lappuja ei apteekista löytynyt, joten jouduin vähän säveltämään...

      Voidetta kipeälle alueelle reilusti (n. 2 mm kerros) ja sitten elmukelmua päälle. Tämä komeus siteellä kiinni, niin että pysyi paikallaan (voidetta kannattaa pari kertaa yössa hieroa siteen läpi). Pidin 4-5 yön ajan ja vaikutukset olivat uskomattomat! Ensimmäisen yön jälkeen oli ne tummat pisteet jo lähes kadonneet ja 4 yön jälkeen alue enää hieman punotti. Nyt kahden viikon jälkeen ei taudista ole tietoakaan, vaikka en ole tuon hoitojakson jälkeen edes perusvoidetta käyttänyt.

      Kannattaa kokeilla, sillä auttoi ainakin minulla.

      • Palikka

        PPP todettiin 8 vuotta sitten, ja hoidoksi Dermovat Scalp keinoiho alueen päälle. Auttoihan se, hetken, mutta aina rakkulat palasivat.
        Mulla ei ole ollut kokonaan rakkulatonta vaihetta kertaakaan, ja olen kokeillut lähes kaikkea paitsi Sandimumm- ja muita suun kautta otettavia lääkehoitoja.

        Toisaalta, ainakaan vielä ei rakkula-alueet ole olleet niin kipeitä että olisin töistä ollut pois, vaikka rakkulointi ajoittain tosi runsasta. Lisäksi rakkula-alueet sairauden aikana levinnyt vaan.

        Olen kokeillut luontaishoitoja pikiöljyistä ruokavalioon, erilaisia rasvoja (viimeisimpänä Protopic) joista ei apua. Nyt sitten vaan odottelen mitä suraavaksi ja yritän pitää ihon sen verran notkeana rakkuloinnin välillä ettei pahasti halkeile..


      • tyttö 18
        Palikka kirjoitti:

        PPP todettiin 8 vuotta sitten, ja hoidoksi Dermovat Scalp keinoiho alueen päälle. Auttoihan se, hetken, mutta aina rakkulat palasivat.
        Mulla ei ole ollut kokonaan rakkulatonta vaihetta kertaakaan, ja olen kokeillut lähes kaikkea paitsi Sandimumm- ja muita suun kautta otettavia lääkehoitoja.

        Toisaalta, ainakaan vielä ei rakkula-alueet ole olleet niin kipeitä että olisin töistä ollut pois, vaikka rakkulointi ajoittain tosi runsasta. Lisäksi rakkula-alueet sairauden aikana levinnyt vaan.

        Olen kokeillut luontaishoitoja pikiöljyistä ruokavalioon, erilaisia rasvoja (viimeisimpänä Protopic) joista ei apua. Nyt sitten vaan odottelen mitä suraavaksi ja yritän pitää ihon sen verran notkeana rakkuloinnin välillä ettei pahasti halkeile..

        Olen 18-vuotias tyttö pohjois-savosta.
        Sain pari päivää sitten tietää että minullakin on pustulosis palmoplantaris.
        Noin puoli vuotta kestin ihme "ihottumaa" jalkapohjissa ja kokeilin niihin kaikkea mahdollista laastareista voiteisiin. Viimein menin lääkärin puheille joka kertoi heti että se voisi olla ppp ja kuvien perusteella minä osaisin lääkärille sanoa että on se tuo.
        Lääkäri sanoi että voisi helpottaa jos lopettaisi tupakanpolton. Haluaisin kuulla kokemuksianne tästä asiasta.
        Lääkäri antoi 3 viikon kuurin vahvaa kortisonia ja sen jälkeen jos ei tapahtu mitään niin ihotautilääkärille kuulema pitäisi mennä.

        Tämä koko ppp asia alkoi vaivata minun päätäni.
        Mielelläni kuulisin teidän kokemuksianne ja mielipiteitänne.


      • saara
        tyttö 18 kirjoitti:

        Olen 18-vuotias tyttö pohjois-savosta.
        Sain pari päivää sitten tietää että minullakin on pustulosis palmoplantaris.
        Noin puoli vuotta kestin ihme "ihottumaa" jalkapohjissa ja kokeilin niihin kaikkea mahdollista laastareista voiteisiin. Viimein menin lääkärin puheille joka kertoi heti että se voisi olla ppp ja kuvien perusteella minä osaisin lääkärille sanoa että on se tuo.
        Lääkäri sanoi että voisi helpottaa jos lopettaisi tupakanpolton. Haluaisin kuulla kokemuksianne tästä asiasta.
        Lääkäri antoi 3 viikon kuurin vahvaa kortisonia ja sen jälkeen jos ei tapahtu mitään niin ihotautilääkärille kuulema pitäisi mennä.

        Tämä koko ppp asia alkoi vaivata minun päätäni.
        Mielelläni kuulisin teidän kokemuksianne ja mielipiteitänne.

        Mulla on ollut psori 2-vuotiaasta lähtien, olen nyt 32. Kesästä lähtien jalkapohjat ja jalkojen syrjät punaiset ja rakkulaiset. Sitten se iski kämmeniiinkin.. Mulla on diagnosoitu pustulaarinen psoriasis ja nivelissä on psori kans. Tupakkaa en ole polttanut varmaan 6 vuoteen.
        Käsiin olen kokeillut Daivobet, Daivonex, Elocon, Bepantheniä ja perusvoiteita. Ja ei auta, iho on pehmeämpi mutta rakkulat tulee uudelleen ja uudelleen ja isompina.
        Mulla on biologiset lääkkeet jo käytössä, enbreliä käytin vuoden ja just vaihdettiin humiraan. Kumpikaan ei näytä auttavan tähän PPP-ongelmaan. Molempien vaste on huono kyllä psoriinkin. Lisäks mulla menee trexsan 2,5 mg/vko. Välillä on annos ollut 5 mg/vko. Ei auta sekään.
        OON kyllä helevetin kyrsiintyny tähän ihottumaan.
        Aattelin seuraavaksi testata:
        - Dermovat-kortisoni rasvaa (en ole käyttäny aikoihin näin vahvaa kortisonia, iho ohenee ja kimmoisuus häippää)
        - biotiinia
        - nuvisal-rasvaa
        - viimeks siklosporiinia.
        Siklosporiinia olen käyttänyt aikaisemminkin, auttoi hyvin jonkin aikaa pustulaariseen psoriin kunnes yht äkkiä ei enää mitään tehoa...

        Sori tämä vuodatus, mutta kuten huomaatte, on tauti aika monimuotoinen eikä kuitenkaan sellainen välttämättä mitä esim. wikipediassa annetaan ymmärtää..
        Kertokaa jos teillä on jotain toimivia vinkkejä tähän helekutin vaivaa!!!


      • tyttö 18
        saara kirjoitti:

        Mulla on ollut psori 2-vuotiaasta lähtien, olen nyt 32. Kesästä lähtien jalkapohjat ja jalkojen syrjät punaiset ja rakkulaiset. Sitten se iski kämmeniiinkin.. Mulla on diagnosoitu pustulaarinen psoriasis ja nivelissä on psori kans. Tupakkaa en ole polttanut varmaan 6 vuoteen.
        Käsiin olen kokeillut Daivobet, Daivonex, Elocon, Bepantheniä ja perusvoiteita. Ja ei auta, iho on pehmeämpi mutta rakkulat tulee uudelleen ja uudelleen ja isompina.
        Mulla on biologiset lääkkeet jo käytössä, enbreliä käytin vuoden ja just vaihdettiin humiraan. Kumpikaan ei näytä auttavan tähän PPP-ongelmaan. Molempien vaste on huono kyllä psoriinkin. Lisäks mulla menee trexsan 2,5 mg/vko. Välillä on annos ollut 5 mg/vko. Ei auta sekään.
        OON kyllä helevetin kyrsiintyny tähän ihottumaan.
        Aattelin seuraavaksi testata:
        - Dermovat-kortisoni rasvaa (en ole käyttäny aikoihin näin vahvaa kortisonia, iho ohenee ja kimmoisuus häippää)
        - biotiinia
        - nuvisal-rasvaa
        - viimeks siklosporiinia.
        Siklosporiinia olen käyttänyt aikaisemminkin, auttoi hyvin jonkin aikaa pustulaariseen psoriin kunnes yht äkkiä ei enää mitään tehoa...

        Sori tämä vuodatus, mutta kuten huomaatte, on tauti aika monimuotoinen eikä kuitenkaan sellainen välttämättä mitä esim. wikipediassa annetaan ymmärtää..
        Kertokaa jos teillä on jotain toimivia vinkkejä tähän helekutin vaivaa!!!

        Minulla onneks auttoi vahva kortisoni rasva biotiini. Olen tosin käyttänyt vasta kuukauden. Iho heti paremman näköinen eikä ole rakkuloita sen jälkeen tullut. Toivotaan että pysyisi tälläisenä. Olisipa tähän joku pysyvä apu.


      • Saara

        Kävin just torstaina ihotautilääkärissä ja sain hoito-ohjeeksi laittaa dermovat scalpia hyvin ohuelti rakkula-alueelle ja sen annetaan kuivua hyvin. Tämän jälkeen leikataan duoderm extra thin levystä pala (saa apteekista) ja painellaan ihottuma-aslueelle hyvin. Kannattaa lämmittää kädellä sitä ns.keinoihoa hyvin, koska se ottaa paremmin kiinni kun ihon/lapun lämmittää.

        Mulla on 30 vuoden kokemus kortisonista eikä vaikutus tehostu jos sitä laittaa vaikka puolen sentin paksuisen kasan rasvaa yhteen kohtaan. Tämän on minulle sanonut lääkäri ja hoitajat. Ohut kerros kortisonia ja jos tarvitsee lisäkosteutta niin kannattaa laittaaa rasvaista perusrasvaa kortisonin päälle.


      • tyttö 18
        Saara kirjoitti:

        Kävin just torstaina ihotautilääkärissä ja sain hoito-ohjeeksi laittaa dermovat scalpia hyvin ohuelti rakkula-alueelle ja sen annetaan kuivua hyvin. Tämän jälkeen leikataan duoderm extra thin levystä pala (saa apteekista) ja painellaan ihottuma-aslueelle hyvin. Kannattaa lämmittää kädellä sitä ns.keinoihoa hyvin, koska se ottaa paremmin kiinni kun ihon/lapun lämmittää.

        Mulla on 30 vuoden kokemus kortisonista eikä vaikutus tehostu jos sitä laittaa vaikka puolen sentin paksuisen kasan rasvaa yhteen kohtaan. Tämän on minulle sanonut lääkäri ja hoitajat. Ohut kerros kortisonia ja jos tarvitsee lisäkosteutta niin kannattaa laittaaa rasvaista perusrasvaa kortisonin päälle.

        Eipä tuo ilo ja apu ollutkaan pitkä aikaista, vahva kortisoni ja biotiini. Tämä kortisoni Bemetson ei kirvellä ellei ole todella huonona ihon pinta. Muut on kirveltäny mitä kokeillu. Uskon tuohon biotiinin vaikutukseen ja aion jatkaa niiden syömistä.
        Nyt vain odotellaan ihotautilääkärille pääsyä, jos saisi lisä apua tähän vaivaan.
        epätoivoista tämä

        Kertokaa mielellään kokemuksia tarkemmin tuosta tupakasta, että olette lopettaneet tupakan polton kun sairastuitte ja onko auttanut?
        Harkitsen itse tupakan polton lopettamista

        Ja onko tullut sairas päiviä töistä/koulusta tämän sairauden takia? miksi?


      • Graphites
        tyttö 18 kirjoitti:

        Eipä tuo ilo ja apu ollutkaan pitkä aikaista, vahva kortisoni ja biotiini. Tämä kortisoni Bemetson ei kirvellä ellei ole todella huonona ihon pinta. Muut on kirveltäny mitä kokeillu. Uskon tuohon biotiinin vaikutukseen ja aion jatkaa niiden syömistä.
        Nyt vain odotellaan ihotautilääkärille pääsyä, jos saisi lisä apua tähän vaivaan.
        epätoivoista tämä

        Kertokaa mielellään kokemuksia tarkemmin tuosta tupakasta, että olette lopettaneet tupakan polton kun sairastuitte ja onko auttanut?
        Harkitsen itse tupakan polton lopettamista

        Ja onko tullut sairas päiviä töistä/koulusta tämän sairauden takia? miksi?

        Kävin kesällä 2007 kolmella lääkärillä, joista yksi epäili jalkojen ihottuman olevan ppp:tä, muut pyörittelivät vain päätään. Menin elokuussa 2007 loppujen lopuksi homeopaatille, ja hoito-ohjeena oli kahden kuukauden ajan aamuin illoin merisuolakylvyt ja lääkityksenä Graphites ja tavallisena perushoitona kosteuttavaa rasvaa (Essex). Rakkulat kuivuivat ja hoito tehosi. Menneenä kesänä rakkulat tulivat uudestaan ja olen nyt tuolla samaisella hoitokuurilla eli apua kyllä löytyy ilman kortisooniakin. Diagnoosin tehneen lääkärin kommentti jäi mietityttämään: "Nykyään ppp:tä, samoin kuin psoriasista, tutkitaan mahdollisina stressisairauksina." Iho on kuitenkin meidän suurin elimemme ja siinä olevat sairaudet indikoivat enemmänkin sisällämme olevia sairauksia tai pahoinvointeja kuin että ne aina olisivat omia ihoon liittyviä sairauksia...


      • Kurkihirsi

        Suurkiitos ohjeistasi PP!
        Olen sairastanut PPPtä jaloissani lähes neljä vuotta. Lääkkeeni on ollut lähinnä Dermovat 0,05%. En ole saanut sen ihmeempiä hoito-ohjeita ihotautilääkäriltäni ja jalkapohjani on olleet välillä tosi kivulliset.
        Viikko sitten luin ohjeesi ja nyt yöllisten "kelmuttamisien" seurauksena jälkapohjissani on vain pientä punoitusta ja joku arpi entisistä. Ihmeellistä!
        Suosittelen kaikille, kokeilkaa.
        Tiedän että jalkapohjia on joka päivä voideltava, että ne pysyvät pehmeinä ja notkeina.
        Terveisin
        Paavo


      • LTIoo
        Graphites kirjoitti:

        Kävin kesällä 2007 kolmella lääkärillä, joista yksi epäili jalkojen ihottuman olevan ppp:tä, muut pyörittelivät vain päätään. Menin elokuussa 2007 loppujen lopuksi homeopaatille, ja hoito-ohjeena oli kahden kuukauden ajan aamuin illoin merisuolakylvyt ja lääkityksenä Graphites ja tavallisena perushoitona kosteuttavaa rasvaa (Essex). Rakkulat kuivuivat ja hoito tehosi. Menneenä kesänä rakkulat tulivat uudestaan ja olen nyt tuolla samaisella hoitokuurilla eli apua kyllä löytyy ilman kortisooniakin. Diagnoosin tehneen lääkärin kommentti jäi mietityttämään: "Nykyään ppp:tä, samoin kuin psoriasista, tutkitaan mahdollisina stressisairauksina." Iho on kuitenkin meidän suurin elimemme ja siinä olevat sairaudet indikoivat enemmänkin sisällämme olevia sairauksia tai pahoinvointeja kuin että ne aina olisivat omia ihoon liittyviä sairauksia...

        hei kaiklle jotka kärsii tästä ihottumasta,minulla on ollut koht 20v ppp,oli monta vuotta hyvänä iho,(rasvailin vain)nyt 2008 loppu vuodesta puhkesi ihan kauheeksi jalka pohjat ja kämmenet aivan tulessa,itkua väänsin mikään ei auttanut,mutta nyt löysin ihme rasvan jo 3rasvaus kerran jälkeen iho alkoi paranemaan,hyt olen viikon verran rasvaillut käsissä ei ole mitään,jalat paraneen pikku hiljaa myös.Mun tuttavatkin jopa ihmettelee.Rasva on nimeltään EUROSUN JALKOJEN HOITOVOIDE.KEHOITAN KOKEILEMAAN!viikossa huomaatte eron eikä ole kortisoonia.PPP ei ole TARTTUVAA ja TRESSI ON PAHIN VAIKUTTAJA,välttäkää tressiä.Lääkärissä olen minäkin juossut,paljon,nyt on iho hyvä.


      • Graphites
        LTIoo kirjoitti:

        hei kaiklle jotka kärsii tästä ihottumasta,minulla on ollut koht 20v ppp,oli monta vuotta hyvänä iho,(rasvailin vain)nyt 2008 loppu vuodesta puhkesi ihan kauheeksi jalka pohjat ja kämmenet aivan tulessa,itkua väänsin mikään ei auttanut,mutta nyt löysin ihme rasvan jo 3rasvaus kerran jälkeen iho alkoi paranemaan,hyt olen viikon verran rasvaillut käsissä ei ole mitään,jalat paraneen pikku hiljaa myös.Mun tuttavatkin jopa ihmettelee.Rasva on nimeltään EUROSUN JALKOJEN HOITOVOIDE.KEHOITAN KOKEILEMAAN!viikossa huomaatte eron eikä ole kortisoonia.PPP ei ole TARTTUVAA ja TRESSI ON PAHIN VAIKUTTAJA,välttäkää tressiä.Lääkärissä olen minäkin juossut,paljon,nyt on iho hyvä.

        Mistä tuota Eurosunia saa? Sain NUVISALilla ppp:n kuriin, mutta nyt tarvittaisiin jotain, jotta saa vielä ihon terveeksi...


      • LTIoo
        Graphites kirjoitti:

        Mistä tuota Eurosunia saa? Sain NUVISALilla ppp:n kuriin, mutta nyt tarvittaisiin jotain, jotta saa vielä ihon terveeksi...

        HEI!
        Eurosun jalkojen hoitovoidetta saat tilaamalla
        edust.Terttu Siren puh.nro 0400-836381 on tosi tehokas rasva,viikkoon en ole tarvinnut mitään muita rasvoja,iho on täysin ehyt.perj. tilasin 2 purkkia lisää.KOKEILE ei ainakaan pahenna tilannetta.eikä sisällä kortisoonia ym .TOIVON että auttaa myös sinulle,minä olen ainakin tyytyväinen


      • LTIoo
        Graphites kirjoitti:

        Mistä tuota Eurosunia saa? Sain NUVISALilla ppp:n kuriin, mutta nyt tarvittaisiin jotain, jotta saa vielä ihon terveeksi...

        Tilasitko sitä rasvaa,minä en ole sen jälkeen muita rasvoja käyttänyt,(2 kk:een)olen ollut tyytyväinen,rasva ei sisällä kortisooneja siin mieles se on hyvää käyttää vaik jatkuvasti se sopii myös muuallekkin ihoon,voi vapaasti käyttää.Siinä on se lanoliini mikä on parasta rasvaa iholle.Nyt täytyy tilata sitä lisää,kohta on rasvat lopussa.Tästä ppp:stä ei koskaan pääse eroon mutta voi helpottaa ajoittain,mul on nimittäin ollut niin monta vuotta.KOKEMUSTA on kertoa.Rasvan myötä ihoni on nyt hyvässä kunnossa.Pääsee jo töitäkin kokeilee.olis kiva tietää miten on sinulla.hyvää kevättä


      • Anonyymi

        Itse kokeilin Dermovat liuosta ja lappua ja sain hoidettua niillä jalkapohjan kotikonstein kuntoon!


    • Mimmu

      Oöen atoopikko ja aikanaan päässyt eroon ihottumista Sibicort voiteella.

      Nyt todettiin PPP ja vallankin jalkapohjat olivat ihan surkeina. Olen saanut vaivaan kortisonipitoista voidetta, joka oli kuin vaseliinia. Hankala käyttää, eikä mitään apua.

      Ajattelin sitten kokeilla tätä Sibicortia ja laitoin sitä jalkapohjiin kolmena nyt kolmena iltana. Todella miellyttävä voide käyttää, vähän emulsiomainen tuudissa ja käsikauppalääke apteekissa, eikä edes kallista.

      Olen kuitenkin muun vaivan vuoksi myös Clotam 100 mg, tudehduskipulääke kuurilla samaan aikaan.

      Nyt jo kolmen voitelun jälkeen jalkapohjani ovat melkein puhtaat PPP:stä.

      En tiedä kumpi on vaikuttanut Clotam tulehduskipulääke vai Sibicort, mutta tähän mennessä ainoa josta on ollut mahtava apu.

      Sibicort on mieto kortisonivoide ja olen äärettömän tyytyväinen nykyiseen tilaani jaloissa. Sitä on saatavissa myös 20 gramman tuubeissa että suosittelen kokeilla.

      Aikanaan pääsin Sibicortilla täysin eroon atoppisista ihottumista. Minulle on aikanaan määrännyt lääkettä ihotautilääkäri, kun olin tosi huonossa kunnossa.

      On auttanut myös käsiihottumaan. Minulle ainakin aivan mahtava voide. Tulehdukipulääkettä Clotamia sain usean päivän kestäneeseen päänsärkyyn.

      Onnea kaikille kokeiluissanne PPP:N hoidossa. Minun jalkani ovat jo melkein puhtoset PPP:stä ja ihana odottaa kesää ja palajaita jalkoja.

      • KPPP

        Mulla on myös ollut PPP noin kaksi vuotta. Tulee ja menee vähän hoidosta riippumatta. Tässä muutama vinkki taudin kanssa elämiseen, jos hoidoista ei ole apua. Oon huomannut, että kuuma (esmes sauna) pahentaa kutinaa ja kylmä taas auttaa. Lisäksi tavalliset antihistamiinit hillitsevät kutinaa ainakin niin, että saa nukuttua.


    • nähtävästi

      tämä ppp vajaa 20 vuotta. Ensi alkuun ihmettilin mitä se on, koska pahin rakkulavaihe teki tosiaan kävelemisen hankalaksi. Monelle lääkärille en asiasta maininnut niille joille mainitsin, väittivät jalkasieneksi. Yhteen väliin luulin sen olevan jonkinlaista allergiaa, mutta syytä ilmaantumiselle en koskaan keksinyt. Vasta viimevuosina olen pitänyt sitä jonkinlaisena oireena stressiin ja samalla huomioinut, että runsas oluen ja luultavasti muunkin alkoholin nauttiminen laukaisee rakkulavaiheen herkästi. Näin ainakin omalla kohdallani.

      • Ei allergioita

        Minulla todettiin 10 vuotta sitten PPP, jota kesti yhtäjaksoisesti 3 vuotta. Oireetonta jaksoa (tauti oli kokonaan poissa) 7 vuotta ja nyt viime syksynä puhkesi uudelleen, sekä kämmeniin että oikeaan jalkapohjaan. Mikään ei oikein ole tuntunut auttavan, mutta nyt sain Kefexin 750 mg aamuin illoin 10 päivän ajan (antibiootti). Kuuri päättyi päivä sitten ja muutaman päivän olen nyt syönyt 2,5 mg biotiinia. En osaa sanoa, kummasta johtuu, mutta ihottuma on rauhoittunut selvästi varsinkin käsissä ja punoitus on vähentynyt. Rakkuloitakaan ei ole tullut vähään aikaan mitenkään merkittävästi.

        Mikä minua ihmetyttää, on se että miksi antibiootti, joka on tarkoitettu bakteeritulehdusten hoitoon, voisi auttaa autoimmuunisairaudessa? Niiden tehoava ainehan on suunnattu bakteerin rakenteita vastaan. Käsittääkseni näissä ihottuma-alueissa on myös todella paljon immuunivasteen soluja (erilaisia valkosoluja ja lymfosyyttejä) ja tulehdusvasta-aineita. Miten tällaiseen ihoon, ainakaan kovin helpolla, voisi mikään bakteeri pesiytyä (luulisi noiden immuunivasteen solujen yms. tuhoavan bakteerien hyökkäykset)? Osaako joku viisaampi selittää?

        Myös minä olen huomannut dekspantenolin rauhoittavan vaikutuksen (BevitaR). Nyt aion myös lisätä B-vitamiinilisän ravintoon, samoin D-vitamiinia, sekä kokeilla tuota Nuvisalia. Tauti on todella rasittava ja kivulias ja vesi pahentaa oireita rajusti (kuivattanee hyvin herkästi ohuen ihokerroksen). Kaikki apu tulee tarpeen!


    • Kokemuksia PPPsta

      Itselläni pustuloosi alkoi n. 4 vuotta sitten, nyt pysynyt poissa n. 6 kk. Jatkuvana hoitona käytän Pycnogenolia n. 50mg päivässä ja suolavesijalkakylpyjä muutaman kerran kk. Myös D-vitamiinin käytöllä saattaa olla vaikutusta, otin sitä talvella n 5000 iu päivässä, siis reilusti yli suositusten. Minkäänlaisia voiteita en ole käyttänyt kuukausiin. Suklaan syönti saa ihon tuntumaan huonolta jolloin lisään jalkakylpyjä ja vaihdan sukat useamman kerran päivässä, jolloin iho alkaa taas voimaan paremmin. Halvaksi tulee, eikä ikäviä sivuvaikutuksia. Itselläni samoja huomioita aikaisemmin, Kefexin auttoi, (suolaton)vesi pahensi, biotiiniä olen myös käyttänyt, mutten ole huomannut siitä olevan huomattavaa apua. Ruusujuurta kannattaa myös kokeilla koska se ehkäisee tehokkaasti stressiä, minkä väitetään pahentavan pustuloosia.

    • MeMaAn

      PPP:n kanssa on painittu jo useampi vuosi (n. 20vuotta) täälläkin suunnalla. Tupakoin ja olin varsin stressaavassa elämäntilanteessa taudin puhjetessa -90 luvun taitteessa (olin tuolloin n. 16-vuotias). Tauti ujuttauti elämääni "pesuaineihottumana", kunnes sitten itse tajusin sen olevan jotain aivan muuta. Vuodet vierivät ja ennen ensimmäistä raskauttani, stressaavimpinani opiskeluvuosinani, tauti oli todella pahana kämmenten alueella. Tenttejä kirjoittelin puuvillahanskat kädessä, jotten tuhraisi papereita puhkeilevilla rakkuloillani.

      Sitten.. saatuani esikoiseni tauti tuntui kuukausien saatossa katoavan lähestulkoon kokonaan ja pysytteli "hallinnassani" ellellen hiljaiseloaan kymmenisen vuotta, MUTTA nyt 2. raskauteni jälkeen PPP rysähti päälle ihan uudella fortella. Aiemmin PPP:ni oli pysytellyt (yhtä vuosia sitten ollutta kertaa lukuunottamatta) kämmenten alueella, mutta nyt 1,5 vuotta sitten otti asiakseen aluevallata jalkapohjani pienissä erissä.. grrrrrrrr.. ja kyllä on inhottavaa! Iho halkeilee, kuin autiomaan kamara.

      Olen näihin päiviin asti pärjännyt miedoilla 'käsikaupan' kortisooni-voiteilla, antihistamiinilla ja punaisella Bepanthenilla. Viimepäivinä tuntunut kuitenkin siltä, että ei tahdo nuo enää meikä likkaa auttaa, joten kiitokset antamistanne hoitovinkeistä.. täytyy varmasti ihan kokeilla.

      Itse tässä vuosien saatossa olen pannut merkille, että ainakin omassa tapauksessani tuntuu PPP seuraavan aika tarkasti hormoonikiertoani, eli kuukautisia. Jotenkin tuntuisi tuo PPP reagoivan juuri stressiin ja hormonaalisiin muutoksiin (murrosikä, raskaus, vaihdevuodet).. PPP:han on yleisempää naisilla kuin miehillä. Oletteko itse tätä stressin/ hormoonien mahdollisuutta PPP:n puhkeamiseen ja oireiluun noteeranneet? Omalle äidilleni PPP puhkesi vaihdevuosien loppuvaiheessa.

    • Käsigeeli

      Minulla on ollut tämä PPP reilun vuoden.
      On kuulemma tupakoitsijoiden tauti. Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla. En ole polttanut ikinä, mutta, mutta...
      Ihotautilääkärit ovat määränneet useampia voiteita. Niistä ei ole juurikaan apua ollut. Paras hoito käsilleni on ollut antiseptinen käsigeeli. (Sitä ei kyllä lääkärit ole neuvoneet.) En usko olevan sattumaa, sillä nyt kämmeneni ovat toooooooosi hyvässä kunnossa.
      Suosittelen!

    • Ike

      Minulla todettiin muutama viikko sitten PPP. Mietiskelin, että mitä yhteistä on minulla ja tupakoitsijalla, enkä keksinyt muuta kuin huono verenkierto käsissä ja jaloissa. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta olen nyt joka päivä tallustellut lumihangessa paljain jaloin. En tiedä, onko vain sattumaa, mutta jalkapohjan iho on parempana kuin vuoteen! Kokeilkaa:) En ole laittanut lääkärin määräämää kortisonia ja psoriasis-voidetta vielä.

    • Amandada

      Kävin ihotautien erikoislääkärillä ja hän vahvisti minun ppp-diagnoosini.
      Lääkkeenä vaivaani on ollut voidetta jos toistakin. Niiden tehoon en itse kyllä jaksa enää uskoa. Sain myös tabletteja: Acid.fol. 5 mg ja Trexan. Näitä ohjeen mukaan ja niiden tehoon jopa uskon. :) En kylläkään syö kuin kuureina ja vähemmän kuin määrättiin. Ei tietty ihan ok niin toimia, mutta kun luin sivuvaikutuksista, niin siksi.
      Vaiva on ollut poissa pitkäänkin, viimeksi n. 1,5 vuotta, mutta nyt pari viikoa sitten ilmestyi uudestaan pusteleita ja aloitin tablettikuurin. Jospa nytkin katoaisi nopeasti! Tsemppiä kohtalotovereille!
      (Ja en muuten ole koskaan ollut tupakkaihminen, vaikka on kuulemma enemmän heidän vaivansa.)

    • timppa2222222

      terve!

      joulun aikoihin ilmestyi oikeaan jalkapohjaan 2x2 cm kokoinen punainen hilseilevä alue, joka sitten kasvoi ja vasempaan jalkapohjaan ilmestyik lähes identtiseen paikkaan samanmoinen, mutta huomattavasti pienempi läntti. kävin sittes helmikuussa nuorehkolla mieslääkärillä, joka kysyi, et röökaanko? toki ja paljon... sanoi heti et ppp ja määräsi dermovatia ja rasvasta perusmöhnää....

      olin sittes sairaalassa muista syistä ja siellä kävin joka päivä suihkussa ja saunassakin usein ja söin terveellisesti. ja hoidin vaivaa voiteilla suihkun jälkeen ja puuvillasukilla. kas vaiva siistiytyi lähes täysin.

      no kotiin palattuani uudet rakkulat, saatana.... nyt oikeessa jalkapohjassa 5x5 cm laikku ja lähes täysin ppp:n kaltainen, siis mut laikkuina vaan mulla. ja kämmeniä kutittaa ja niistä lähtee nahka...

      mitä mieltä ootte, kandeeko tutkituttaa vielä?? onko terveellisillä elämäntavoilla vaikutusta?? kipu on välillä kova oikeessa jalassa, saatteko minkälaista kipulääkettä??? itellä menee muuhun vaivaan bubrenorfiinia, voisko altistaa??? miten ootte vaivaa hoitaneet???

      vittu on perseestä....

      Timppa

      • terveet jalat

        Itselläni katosi pustulosis kun muutin, ongelma saattaa olla kämppäsi sisäilmassa.


    • leakim1939

      Olenpa taas lukenut PPP kommentit Teiltä kaikilta, totean poteneeni tautia yli 10 v ,että yksselittäistä paranemis keinoa en ole löytänyt! ( yhteydessä olen ollut Japanilaisten, USAn ja ruotsalaisten kansa puhumuttakaan Suomen lääkärien kanssa, olen syönyt heidän määräämiä lääkkeitä mutta ei auta.)
      Hetkellistä 1-2v:n apua on löytänyt mutta sitten taas ilmestyy PPP jalkoihin ja kahta voimakkaanpana. En ole koskaan polttanut tupakkaa. ( käsistä tauti kyllä lähti kun lopetin käsin tiskaamisen)
      Ainoa helpottava keino on ollut Ohuen Keinoihon vetäminen jalkapohjin.

    • Japitu

      Hei... minulla myös PPP diagnosoitu muutama vuosi takaperin. Pahempana jalkapohjissa kuin kämmenissä. Hyviä vihjeitä täältä jo saanut ja pitää kokeilla mikä niistä tepsii kun tuntuu välillä että mikään ei auta. Minulta kiellettiin uimahallissa käyminen ettei jalkapohjien pikkuisten haavojen kautta pääsisi pöpöjä joista saattaisi vielä kaiken päälle saada pahan tulehduksen. Siksi kysynkin nyt että onko kukaan käyttänyt uintisukkia pääseekö niistä pöpöt läpi. Yritin löytää tietoa en vielä löytänyt. Haluaisin niin pulahtaa altaaseen ja uida ...

      • Japitu

        Samalla kysyn olisiko kiinnostuneita ihmisiä liittymään Facebookissa ryhmään jossa voisi keskustella aiheesta henkilöiden kanssa joilla sama sairaus.


      • Japitu

        Ryhmässä ei ole vielä muita ... mutta jos kiinnostusta on niin löytyy nimellä pustulosis palmoplantaris (FI) ... on suljettu ryhmä


    • Anonyymi

      Oletteko kokeillu luontaisia tuotteita? Ja miten kauan?

    • Anonyymi

      Kokeile saaren taika tuotteita.

    • Anonyymi

      Pyydä lääkäriltä Dermovat voidetta se auttaa

    • Anonyymi

      Vahva Dermovat emulsio voide se vei minulta sormista nahat pois,sekä käsistä,varpaista,nyt en ole sutä käyttänyt vaikka lääkäri sanoi,että 2vk sitten 2vk taukoa ja sitten aloitat uudelleen,no vaikeeta laittaakun iho lähtee ja sitten on kipeä,sormen päät punoittavat,olen käyttänyt nyt pelkästään apo pase voidetta mutta se ei vie puno7tusta pois,kädet karheat kuin santapaperi,pitää varmaan vaan aloittaa uudelleen dermovatin käyttö,,vaikka nahka lähteekin pois,mutta lähtee myös punotus.Eipä tarvitse mennä töihin kun kädet kipeät jotain hyvää sentään tuosta voiteesta on,Psorias on hanurista sanon minä,ihmiset kyyläävät ja voivottelevat,toivon että jollekkin kyylääjälle tulee sama tauti,siinäpähän sitten häpeää käsiään

    • Anonyymi

      Minulla psorias ja kädet,sormet punoittavat sain dermovat voidetta mutta se vei sormista nahat,nyt pirun kipeät ja kämmenet karheat kuin hiekkapaperi,äsken rasvasin apo bace voiteella toivottavasti se auttaa

    • Anonyymi

      Mulla on ollut PPP kohta 2v. , kortisonia, ensin lievempää 2kk putkeen, ei aitta ut. Sitten vahvaa 2kk putkeen. Ei auttanut. Kokeiltu vaikka ka mitä välissä.
      Mulla pahimmat on jalat ja erityisesti vasen jalka. Ensin tuli rakkulat ja nyt on kun norsun nahka, paksua kuollutta nahkaa koko jalkapohja täysi jonka reunoilla si punaista kipeetä ihoa. Kävely on helv. Kivuliasta. Sukan ottaminen pois aiheuttaa kuivan nahan sateen lattialle. Kutiaa, haavautuu ja sattuu.
      Teen tietokoneella töitä. Joten töissä olen voinut olls ( etänä) jos olisin toimistolla tai tekisin muita töitä niin ei pystyisi.
      Nyt määrättiin trexan foolihappoa.
      Jos pa se auttaisi, pääsisi edes kävelemään, niin ois jo huippua. Nyt kepin avulla ja sekin sattuu. Autolla ajaminen sattuu kytkimen vuoksi. Moottoripyörä on helpompi ajaessa, mutta prkl kun siinä tarvitsee jalat laskea maahan kun pysähtyy..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe