Minkä vuoksi joku on kirjoittanut näin, kun on kyse viulun tallan kallistumisesta:
"mutta ÄLÄ liikuta tallaa paikaltaan ÄLÄKÄ kaada sitä. => käy huonosti... "
Mitä sitten jos talla kaatuu??
Itse noobina menin kiristelemään kieliä vahtimatta tallan asentoa, jolloin talla kaatui. Löysäsin kieliä ja nostin tallan takaisin pystyyn samaan kohtaan. Ei käynyt mitenkään "huonosti". Mitä tämä nyt meinaa??
Viulun viritys
8
2367
Vastaukset
- käynyt mitään
Ei mitään. Jos talla kaatuu se nostetaan pystyyn niin kuin teitkin, mutta siinä VOI käydä myös huonosti; jos tallaan kohdistuu väärässä asennossa liikaa painetta se voi napsahtaa poikki. Ja kielillekin on parempi ettei niitä turhaan liiemmälti löysätä ja kiristetä - parasta on siis virittäessä vain kiltisti tarkkailla tallan asentoa ja korjata sitä pystympään jos se kallistuu liikaa.
(Minun kokemukseni mukaan saa kyllä aika hurjasti kiristää kieliä että saa tallan kaatumaan...;) )- niin on...
Lisään edelliseen vielä, pahimmassa tapauksessa
kansi voi vaurioitua,se on suhteellisen pehmeää
puuta (kuusi). Tai äänipinna voi tärähdyksen ja
kielten äkillisen löystymisen vuoksi kaatua.
Sen paikalleen asettaminen vaatiikin sitten jo asiantuntemusta. Äänipinnalla on erittäin tärkeä
merkitys viulun soinnille ja äänen "värille". - ---johannar---
niin on... kirjoitti:
Lisään edelliseen vielä, pahimmassa tapauksessa
kansi voi vaurioitua,se on suhteellisen pehmeää
puuta (kuusi). Tai äänipinna voi tärähdyksen ja
kielten äkillisen löystymisen vuoksi kaatua.
Sen paikalleen asettaminen vaatiikin sitten jo asiantuntemusta. Äänipinnalla on erittäin tärkeä
merkitys viulun soinnille ja äänen "värille".Niin mikä on äänipinna? Ethän tarkoita tallaa??
- on...
---johannar--- kirjoitti:
Niin mikä on äänipinna? Ethän tarkoita tallaa??
siellä viulun sisällä etu- ja takakannen välissä oleva pieni puupalikka. Jos se kaatuu niin se kait pitää sitten niiden f-aukkojen kautta koittaa nostaa taas pystyyn, kuulostaa mielenkiintoselta hommalta...
- niin on..
on... kirjoitti:
siellä viulun sisällä etu- ja takakannen välissä oleva pieni puupalikka. Jos se kaatuu niin se kait pitää sitten niiden f-aukkojen kautta koittaa nostaa taas pystyyn, kuulostaa mielenkiintoselta hommalta...
Siis, tarkennan. Äänipinna on pystysuorassa oleva
5-6mm, paksuinen pyöreä kuusipuinen tappi. Se sijoitetaan viulun e-kielen puoleisen tallan jalan kohdalle noin 2,5mm siitä taaksepäin,siis
soittajan suuntaan. sijoittaminen tehdään
f-aukon kautta Pönkkärauta nimisellä työkalulla.
Tuo mitta ei ole ehdoton, tappia joudutaan joskus
siirtelemään parhaan soinnin saamiseksi. Ilman
äänipinnaa viulu ei ole soittokelpoinen.Paitsi
että se tukee viulun kuusipuista kantta, se johdattaa kannen värähtelyt alaspäin pohjaan.
Tällöin viulu saa ominaisen kauniin äänen. Pinnan
vaihto tai pystyyn nosto kannattaa aina teettää
alan ammattilaisella. Puhuttaessa vulun virittämisestä laajemmassa mitassa tarkoitetaan
tallan , kielien ja äänipinnan tarkistamista ja
mahdollisia vaihtoja ja oikeaa sovittamista.
Soitan itse viulua/alttoviulua, joten kirjoitan
kokemuksesta.Toivottavasti tämä lyhyt selostus
valaisiasiaa.
Ps.voit katsoa äänipinnaa f-aukon kautta. - niin on....
niin on.. kirjoitti:
Siis, tarkennan. Äänipinna on pystysuorassa oleva
5-6mm, paksuinen pyöreä kuusipuinen tappi. Se sijoitetaan viulun e-kielen puoleisen tallan jalan kohdalle noin 2,5mm siitä taaksepäin,siis
soittajan suuntaan. sijoittaminen tehdään
f-aukon kautta Pönkkärauta nimisellä työkalulla.
Tuo mitta ei ole ehdoton, tappia joudutaan joskus
siirtelemään parhaan soinnin saamiseksi. Ilman
äänipinnaa viulu ei ole soittokelpoinen.Paitsi
että se tukee viulun kuusipuista kantta, se johdattaa kannen värähtelyt alaspäin pohjaan.
Tällöin viulu saa ominaisen kauniin äänen. Pinnan
vaihto tai pystyyn nosto kannattaa aina teettää
alan ammattilaisella. Puhuttaessa vulun virittämisestä laajemmassa mitassa tarkoitetaan
tallan , kielien ja äänipinnan tarkistamista ja
mahdollisia vaihtoja ja oikeaa sovittamista.
Soitan itse viulua/alttoviulua, joten kirjoitan
kokemuksesta.Toivottavasti tämä lyhyt selostus
valaisiasiaa.
Ps.voit katsoa äänipinnaa f-aukon kautta.Jatkan vielä virittämisesta, Johannar olet ilmeisesti vasta aloittamassa viulun soiton ?
Ei kannata virittää kieliä korvakuulolta.
Viritysmittarit ovat edullisia (noin 20€)
Sillä saa tarkasti oikean sävelkorkeuden jokaiselle kielelle. On vanha perinne sinfonia
orkestereissa virittää viulut Oboen antaman a-sävelen mukaan. Sille ei ole enää mitään järkevää perustelua. Tallasta vielä,
sen paikka on f_aukkojen sisemmän loven kohdalla.
Jos sinulla on kysyttävää, vastaan mielelläni, myös soittamiseen liittyviin kysymyksiin. - sinä olet..
niin on.... kirjoitti:
Jatkan vielä virittämisesta, Johannar olet ilmeisesti vasta aloittamassa viulun soiton ?
Ei kannata virittää kieliä korvakuulolta.
Viritysmittarit ovat edullisia (noin 20€)
Sillä saa tarkasti oikean sävelkorkeuden jokaiselle kielelle. On vanha perinne sinfonia
orkestereissa virittää viulut Oboen antaman a-sävelen mukaan. Sille ei ole enää mitään järkevää perustelua. Tallasta vielä,
sen paikka on f_aukkojen sisemmän loven kohdalla.
Jos sinulla on kysyttävää, vastaan mielelläni, myös soittamiseen liittyviin kysymyksiin.Kirjoittanut palstalle jo vuonna 2006, olenko
väärässä ? jOS olen, sitten anteeksi. Älä kysy mitään viulusta, mikäli tietosi, taitosi on tuota luokkaa, pidä saatana vieköön pääsi kiinni. - kirjoittanut....
sinä olet.. kirjoitti:
Kirjoittanut palstalle jo vuonna 2006, olenko
väärässä ? jOS olen, sitten anteeksi. Älä kysy mitään viulusta, mikäli tietosi, taitosi on tuota luokkaa, pidä saatana vieköön pääsi kiinni.Vuonna 2006 mitään viulusta. Miksi niin puhut,
en varmaankaan sitten viulusta mitään tiedä !
olen viulisti, kirjoitin hyvässä tarkoitukessa
äänipinnassasta , tallassasta, kielistä ym.
Tarkoitus oli hyvä, Eikä mitään ns.vittuilua.
Olen viulunsoiton opettaja, jos haluat keskustella, jatka toisenlaiseen sävyyn, eikö vain.
ps, mistä tiedät tieto- taitoni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693