Miten vanhaksi haluaisit elää?

Elämä pelissä

Katselin eilen Ylen uutta Elämä pelissä -kilpailuohjelmaa televisiosta. Kyseisessä ohjelmassa julkkikset ja tavikset kilpailevat siitä, kuka elää pisimpään tai siis kenen elinajanennuste on pisin.

Ohjelmaa katsoessa tuli vain mieleen että miten pitkään itse haluaisin elää. Olen tällä hetkellä 30-vuotias joten ajattelin että joku 70 olisi varmaan ihan sopiva elinikä. Mitä pointtia olisi suunnitella elämänsä niin että elää varmasti 90-vuotiaaksi kun voi joutua auto-onnettomuuteen huomenna?

126

17558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60-vuotias

      minulle riittäisi hyvin viisivuotta lisää.
      Elämä saisi loppua 65-vuotiaana. En toivoisi
      mädäntyväni hoitolaitoksessa ala-arvoisessa hoidossa.
      Nyt olen saanut elää hyvän ja onnellisen elämän.
      Eli harras toiveeni on "nukkua poies" 65vuotiaana.

      • Reeta-Liinu

        Onpas sinulla vitsit vähissä, sääli.

        Täytin kesällä 60-vuotta. Elän parhainta periodia elämässäni. Hoidan terveyttäni, en polta, en juo vahvoja alkoholijuomia, punaviiniä joskus. Käyn säännöllisesti lenkillä, kuntosalilla ja teen työtä osa-aikaisesti.

        Lapset tein aikuis-iässä 36 - 42-vuotiaana. He ovat vielä opiskelijoita ja tuottavat suunnattomasti mielihyvää olemalla ahkeria ja määrätietoisia etenijiä. Haluan vielä kauan olla heidän tukenaan.

        Kihlauduin viime talvena itseäni vanhemman miehen kanssa ja olemme hyvin onnellisia. Matkustelemme lomilla Suomessa ja ulkomailla. Meillä on ihania haaveita tulevaisuudesta. Toiveemme on saada elää yhdessä vähintään 20-vuotta. Luonnollisesti olemme jo siinä iässä, että jotain voi sattua, mutta olemme valmiit hoitamaan toisiamme kotona jos tarve niin vaatii.


      • toit mulle toivoo
        Reeta-Liinu kirjoitti:

        Onpas sinulla vitsit vähissä, sääli.

        Täytin kesällä 60-vuotta. Elän parhainta periodia elämässäni. Hoidan terveyttäni, en polta, en juo vahvoja alkoholijuomia, punaviiniä joskus. Käyn säännöllisesti lenkillä, kuntosalilla ja teen työtä osa-aikaisesti.

        Lapset tein aikuis-iässä 36 - 42-vuotiaana. He ovat vielä opiskelijoita ja tuottavat suunnattomasti mielihyvää olemalla ahkeria ja määrätietoisia etenijiä. Haluan vielä kauan olla heidän tukenaan.

        Kihlauduin viime talvena itseäni vanhemman miehen kanssa ja olemme hyvin onnellisia. Matkustelemme lomilla Suomessa ja ulkomailla. Meillä on ihania haaveita tulevaisuudesta. Toiveemme on saada elää yhdessä vähintään 20-vuotta. Luonnollisesti olemme jo siinä iässä, että jotain voi sattua, mutta olemme valmiit hoitamaan toisiamme kotona jos tarve niin vaatii.

        Tulin hyville mielin ku luin tuon. Itse täytin kolkyt tänä vuonna ja poden kauheeta kolmenkympin kriisiä. Tuntuu että nyt elämä on takana ja ainoa mitä tarvittais on rollaattori... Elämä menee pätkissä eikä se siksi oikein pääse alkamaankaan kun elämältä pätkäistään pohja pois säännöllisin väliajoin, kaikki on epävarmaa. Lapsia en ole uskaltanut tehdä näin epävarmaan tilanteeseen koska olen vastuuntuntoinen ihminen. Oikeastaan mietin vain tuleeko tästä elämästä loppujenlopuksikaan yhtikäs mitään vai tätä on-offiako se sitten on sinne "ihanne- elinikään" asti. Jos niin on niin enpä minäkään kovin korkeaa ihanne- elinikää voi toivoa.

        Mutta oli kiva nähdä että monien ihmisten paras periodi alkaa vasta hiukan vanhemmalla iällä, lapsetkin voi nykyään tehdä jopa nelikymppisenä. Eihän tässä hätiä mitiä, vai kuinka?


      • AleksiC

        Oho No sitähän minäkin ajattelin että 60-70 olisi ihan riittävän hyvä mutta kyllä siihen on vielä aikaa.


      • matkustelkaa...
        toit mulle toivoo kirjoitti:

        Tulin hyville mielin ku luin tuon. Itse täytin kolkyt tänä vuonna ja poden kauheeta kolmenkympin kriisiä. Tuntuu että nyt elämä on takana ja ainoa mitä tarvittais on rollaattori... Elämä menee pätkissä eikä se siksi oikein pääse alkamaankaan kun elämältä pätkäistään pohja pois säännöllisin väliajoin, kaikki on epävarmaa. Lapsia en ole uskaltanut tehdä näin epävarmaan tilanteeseen koska olen vastuuntuntoinen ihminen. Oikeastaan mietin vain tuleeko tästä elämästä loppujenlopuksikaan yhtikäs mitään vai tätä on-offiako se sitten on sinne "ihanne- elinikään" asti. Jos niin on niin enpä minäkään kovin korkeaa ihanne- elinikää voi toivoa.

        Mutta oli kiva nähdä että monien ihmisten paras periodi alkaa vasta hiukan vanhemmalla iällä, lapsetkin voi nykyään tehdä jopa nelikymppisenä. Eihän tässä hätiä mitiä, vai kuinka?

        Minä olen hurahtanut matkusteluun. Olen vuoden
        sisällä käynyt 9 pv Shanghain matkalla, 10 pv
        Thaimaassa ja nyt kesällä kuusi maata Keski-
        Euroopassa 9 pv. Aina pitää olla uusi juttu
        suunnitteilla ja jos ei ole kaveria, niin
        lähden yksin. Tänä vuonna nuo kaksi ensimmäistä
        reissua tein yksin. Ai niin se ikä. Se ei ole
        vielä ollenkaan ongelma, vaikka mittari
        näyttääkin 72 v!! Pyrkikää samaan, niin pysytte
        terveenä ja elämänne kunnossa!


      • Reeta-Liinu
        toit mulle toivoo kirjoitti:

        Tulin hyville mielin ku luin tuon. Itse täytin kolkyt tänä vuonna ja poden kauheeta kolmenkympin kriisiä. Tuntuu että nyt elämä on takana ja ainoa mitä tarvittais on rollaattori... Elämä menee pätkissä eikä se siksi oikein pääse alkamaankaan kun elämältä pätkäistään pohja pois säännöllisin väliajoin, kaikki on epävarmaa. Lapsia en ole uskaltanut tehdä näin epävarmaan tilanteeseen koska olen vastuuntuntoinen ihminen. Oikeastaan mietin vain tuleeko tästä elämästä loppujenlopuksikaan yhtikäs mitään vai tätä on-offiako se sitten on sinne "ihanne- elinikään" asti. Jos niin on niin enpä minäkään kovin korkeaa ihanne- elinikää voi toivoa.

        Mutta oli kiva nähdä että monien ihmisten paras periodi alkaa vasta hiukan vanhemmalla iällä, lapsetkin voi nykyään tehdä jopa nelikymppisenä. Eihän tässä hätiä mitiä, vai kuinka?

        Ole huoleti. Kävin kolmekymppisenä samanlaisen kriisin kuin sinäkin varmaan nyt käyt. Opiskelin ja tein työtä yhtäaikaa, loin uraa. Olin myös lopettanut kuusi vuotta kestäneen ihmissuhteen. Tuntui, että elin tyhjän päällä. Muutamassa vuodessa tapahtui paljon kuten kirjoitin. Neljäkymppiä ohitin onnellisena. Luonnollisesti elämässäni on ollut tuulta ja tuiskuakin, mutta sehän kasvattaa. Pidä huolta sekä ulkoisesta, että sisäisestä minästäsi. Olen hyvin ylpeä itsestäni. Et uskoisi jos näkisit minut, että olen jo kuusikymppinen. Sisälläni elää aina määrätietoinen pieni tyttö, jolla on tavoitteita ja haaveita.


      • Auringonpaiste
        Reeta-Liinu kirjoitti:

        Onpas sinulla vitsit vähissä, sääli.

        Täytin kesällä 60-vuotta. Elän parhainta periodia elämässäni. Hoidan terveyttäni, en polta, en juo vahvoja alkoholijuomia, punaviiniä joskus. Käyn säännöllisesti lenkillä, kuntosalilla ja teen työtä osa-aikaisesti.

        Lapset tein aikuis-iässä 36 - 42-vuotiaana. He ovat vielä opiskelijoita ja tuottavat suunnattomasti mielihyvää olemalla ahkeria ja määrätietoisia etenijiä. Haluan vielä kauan olla heidän tukenaan.

        Kihlauduin viime talvena itseäni vanhemman miehen kanssa ja olemme hyvin onnellisia. Matkustelemme lomilla Suomessa ja ulkomailla. Meillä on ihania haaveita tulevaisuudesta. Toiveemme on saada elää yhdessä vähintään 20-vuotta. Luonnollisesti olemme jo siinä iässä, että jotain voi sattua, mutta olemme valmiit hoitamaan toisiamme kotona jos tarve niin vaatii.

        Kirjoitit todella hienosti!

        Olen itse vasta "lapsonen" sinuun verraten, (26v)mutta kirjoituksesi sai minut sitä lukiessani iloiselle mielelle. Aloin itsekin pohtia, "miten kauan tahdon täällä elää". Vielä en ole ajatellut "nukkua pois", sillä olen tavannut niin ihanan ja ymmärtäväisen miehen jolla on SUPER ihana poika 1v.

        Toivon sinulle ja kihlatullesi oikein sydämeni pohjasta onnelliset (toivon mukaan saatte myös viettää sen ajan yhdessä onnellisina) ne 20 yhteistä vuotta =)

        Minä tiedän sen verran sanoa että EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA HALUAISI ELÄÄ JOS JOUTUISIN ELÄMÄÄN "VIHANNEKSENA" LETKUISSA. Silloin elämä ei olisi enää elämisen arvoista.


      • Anonyymi
        Reeta-Liinu kirjoitti:

        Onpas sinulla vitsit vähissä, sääli.

        Täytin kesällä 60-vuotta. Elän parhainta periodia elämässäni. Hoidan terveyttäni, en polta, en juo vahvoja alkoholijuomia, punaviiniä joskus. Käyn säännöllisesti lenkillä, kuntosalilla ja teen työtä osa-aikaisesti.

        Lapset tein aikuis-iässä 36 - 42-vuotiaana. He ovat vielä opiskelijoita ja tuottavat suunnattomasti mielihyvää olemalla ahkeria ja määrätietoisia etenijiä. Haluan vielä kauan olla heidän tukenaan.

        Kihlauduin viime talvena itseäni vanhemman miehen kanssa ja olemme hyvin onnellisia. Matkustelemme lomilla Suomessa ja ulkomailla. Meillä on ihania haaveita tulevaisuudesta. Toiveemme on saada elää yhdessä vähintään 20-vuotta. Luonnollisesti olemme jo siinä iässä, että jotain voi sattua, mutta olemme valmiit hoitamaan toisiamme kotona jos tarve niin vaatii.

        Ihmisen on hyvä tappaa itsensä ennen70 ikävuotta, ettei joutuisi hitaasti luhistumaan.


    • poikamies24

      ei kai sillä pituudella kauheesti voita, mulle on tärkeempää ettei joutus helvettiin, että suostuisin tekeen uskonratkaisun mahollisimman pian. Ei mua luultavasti ainakaan helvetissä sitten ne lisävuosikymmenet kovin lämmittäs

      • Ei ole

        ------


      • Tappienee

        mulle on tärkeintä se että kaikki ystävät ja omaiset voi mahdollisimman hyvin ja en odota elämältä liikoja koska loppu kumminkin tulee joskus elän päivän kerrallaan ja evoluutioteoria on minun mielestä ainoa oikea ratkaisu!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Tappienee kirjoitti:

        mulle on tärkeintä se että kaikki ystävät ja omaiset voi mahdollisimman hyvin ja en odota elämältä liikoja koska loppu kumminkin tulee joskus elän päivän kerrallaan ja evoluutioteoria on minun mielestä ainoa oikea ratkaisu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei evoluutio ole ratkaisu. Se on tapahtuma, jossa peritty geneettinen ominaisuus periytyy seuraavalle sukupolvelle, elämän kannalta parempi genetiikka syrjäyttää huonommat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei evoluutio ole ratkaisu. Se on tapahtuma, jossa peritty geneettinen ominaisuus periytyy seuraavalle sukupolvelle, elämän kannalta parempi genetiikka syrjäyttää huonommat

        Tietysti evoluutio on ratkaisu, sillä se ensin kehittää lajin ominaisuuksia ja kun ominaisuudet ei riitä ikuiseen elämään, evoluutio tappaa kaiken olemassa olevan !


    • pillereillä

      Kyllä pillereillä voi tulla vanhaksi. Jos ei muuten niin vaikka sitten melko vanhaksi. Kyllä mä haluan tulla vanhaksi ja sen teen. Mutta voinko tulla liian vanhaksi? Enpä usko. Mitä sitten on liian vanha? Milloin on nähnyt tai kokenut liikaa? Ei ole! Minun mielestäni se ei ole mahdollista.
      Otan siis edelleenkin näitä värikkäitä pillereitä ja tulen vanhaksi. Kun olen vanha, olen kokenut. Kokeneena tiedän olevani viisas. Ja entä sitten kun olen viisas? En tiedä. Kuka tietää? Jos joku tietää vastauksen niin kertokoon. Minä en. Mutta jotain tiedän. Haluan ehdottomasti vanhaksi mutta haluan toisaalta myös elää kauan ja pitkään. Tavallaan se on yksi ja sama asia, mutta toisaalta ei.

      Lyhyesti, vastaukseni on: voin elää todella kauan näiden nappien avulla! ja vielä olla onnellinen. Ja teillä ei ole siihne nokan koputtamista!!!

      • tai tosi vanha

        Siis minkä värisiä nappeja otatkaan?
        Ei kuulosta hyvältä :o/


      • sinisiä
        tai tosi vanha kirjoitti:

        Siis minkä värisiä nappeja otatkaan?
        Ei kuulosta hyvältä :o/

        .--.-.-.-


      • suosin mustia
        sinisiä kirjoitti:

        .--.-.-.-

        Jestas mitä keskustelua!


      • päivätanssit ihania
        suosin mustia kirjoitti:

        Jestas mitä keskustelua!

        Jättäkää pillereiden popsinta pois.
        Itse olen löytänyt seksin vasta näin 65 iässä.
        Se voittaa todellakin kaikki lääkkeet. Siis sehän on lääke. Sellainen luonnon mukainen tuote. Luonnollinen tuote. Päivätansseissa käy paljon viriiliä ihmisiä eikä koskaan ole tansseista tarvinnut lähteä ilman "anteliasta" seuraa. Ja seksi ei suinkaan ole nuorten mallien yksinoikeus! Voi sitä vanhemmatkin käydä tekenmässä vaikka tanssipaikan vessassa tai sitten sormipeliä tanssilattialla ;o)

        Eero


      • elät ikuisesti
        päivätanssit ihania kirjoitti:

        Jättäkää pillereiden popsinta pois.
        Itse olen löytänyt seksin vasta näin 65 iässä.
        Se voittaa todellakin kaikki lääkkeet. Siis sehän on lääke. Sellainen luonnon mukainen tuote. Luonnollinen tuote. Päivätansseissa käy paljon viriiliä ihmisiä eikä koskaan ole tansseista tarvinnut lähteä ilman "anteliasta" seuraa. Ja seksi ei suinkaan ole nuorten mallien yksinoikeus! Voi sitä vanhemmatkin käydä tekenmässä vaikka tanssipaikan vessassa tai sitten sormipeliä tanssilattialla ;o)

        Eero

        Tällainen keskustelu on ymmärrettävää, toisaalta.
        Ja toisaalta taas aivan turhaa. Sanassakin sanotaan että joka uskoo Jumalaan kaikkivaltiaaseen, on saava ikuisen elämän. Kuolemaa ei ole. Jos otat Jeesuksen Kristuksen elämääsi, elät ikuisesti. Eikö kuulostakin houkuttelevalta? Ei kuolemaa!
        Mieti tätä :o)

        Heikki


      • Anonyymi
        elät ikuisesti kirjoitti:

        Tällainen keskustelu on ymmärrettävää, toisaalta.
        Ja toisaalta taas aivan turhaa. Sanassakin sanotaan että joka uskoo Jumalaan kaikkivaltiaaseen, on saava ikuisen elämän. Kuolemaa ei ole. Jos otat Jeesuksen Kristuksen elämääsi, elät ikuisesti. Eikö kuulostakin houkuttelevalta? Ei kuolemaa!
        Mieti tätä :o)

        Heikki

        On ajansäästöä lämmittää daami jo Humpan aikana, työntämällä peukalo vittuun


      • Anonyymi
        päivätanssit ihania kirjoitti:

        Jättäkää pillereiden popsinta pois.
        Itse olen löytänyt seksin vasta näin 65 iässä.
        Se voittaa todellakin kaikki lääkkeet. Siis sehän on lääke. Sellainen luonnon mukainen tuote. Luonnollinen tuote. Päivätansseissa käy paljon viriiliä ihmisiä eikä koskaan ole tansseista tarvinnut lähteä ilman "anteliasta" seuraa. Ja seksi ei suinkaan ole nuorten mallien yksinoikeus! Voi sitä vanhemmatkin käydä tekenmässä vaikka tanssipaikan vessassa tai sitten sormipeliä tanssilattialla ;o)

        Eero

        Minäkin saan parhaat orkut tanseissa, mutta ne ei tuu tanssimisesta, vaan sormeilusta tai imennästä.


    • miksi eläisi

      niin pitkään. Tottakai vaikka 150v jos on jotain miksi eläisi niin pitkään.

      • mie vaan

        Jos pysyisi terveenä niin mikä ettei vaikka 100 vuotiaaksi. Jos jokin meneekin hullusti jalat halvaantuu, dementia iskee tai muuten vaan elämästä tulee "helvettiä" niin eikö sitä alkaisi toivomaan pikku hiljaa että pääsisi mullan alle lepoon?


    • Olen tehnyt kahdesti elinajanennuste-testin netissä ja kas kumma, kuolema odottaa edessä jo 65 vuoden iässä.

      Täytän ensi viikolla 19 vuotta.

      Mutta en minä toivokaan pitkää ja tuskallista elämää, pitäisi nauttia siitä, mitä jo on ;)

    • onnellinen mammuli :D

      Haluaisin elää niin pitkään kun terveenä pysyn ja
      järki pelaa.Nyt olen 60 vuotias ja haluaisin nauttia miehestäni,lapsistani ja lapsenlapsistani vielä
      piiiiiiiiiitkään :D
      Sairaana en toivoisi joutuvani kenenkään vaikoiksi enkä pakkohoitoon laitokseen , parempi saada silloin nukkua pois !

      • Anonyymi

        Ei auta nukkuminen, täytyy tehdä kaulakeinu eli itsemurha, Suomessa ei saa kuolla, vaikka on kovat tuskat, muuta kuin itsemurhalla


    • Pohjan-Akka

      Vanhempani ylittivät 80:n rajan. Jotenkin sitä kuvittelee menevänsä samoja polkuja, vaikka emmehän me tiedä "päivää emmekä hetkeä". Isäni alkoi jo joskus 6-kymppisenä puhua, että ei kai tässä enää kauan elä...se oli ärsyttävää...mutta eli kumminkin yli 8-kymppiseksi : ) Ei sitä meiltä kysytä, koska kuollaan.

      Kun lapset olivat pieniä, pelkäsin joskus että jos jään auton alle, tulee syöpä...tai jotain. En ole enää asiaa ajatellut. Turha asia ajatella.

      Jos saa elää ei-kärsivän sairaana, niin 9-kympin ylikin voisi elämä olla mukavaa. Sais heitellä kommenttia nettiin :o)

      • Allu

        Isomummuni Eli 97 vuotiaaksi olisi halunnut jo 80 vuotiaana mullan alle.


    • Nainen42v

      Ihminen on tarpeeton yksilö sen jälkeen kun on menettänyt kykynsä lissäntyä. Siinä siis raja. Tuskin moni haluaa elää kovin paljon yli 50:n vuoden rajapyykin.

      • geego

        Ihmiset on tulevaisuudessa nuoria vielä 200 vuotiainakin.


      • elovuutiomies

        Eipä nyt ihan noinkaan, vanhemmat ihmiset pystyvät osallistumaan nuorempien kasvattamiseen ja tukemiseen, siirtävät omaa elämänkokemustaan nuoremmille jne.. Ihminen on kuitenkin sosiaalinen laji.


      • Maraika

        Evoluution kannalta on tärkeää, että elät niin pitkään, että olet varmistanut jälkeläistesi ja heidänkin jälkeläistensä selviytymisen. Sen vuoksi ihmiset elävät pitkään, koska jälkipolvet tarvitsevat vanhempiaan vielä aikuisenakin. Se on evoluution tulosta. Jos sinulla on lapsia, niin sinullakin on syytä elää vielä vuosikymmeniä 50-vuotispäiväsi jälkeen.


      • että joku

        voikin kirjoittaa noin "kipeetä" tekstiä!!!!!!!!!!


      • ei ota kantaa.

        Et ole oikein ymmärtänyt evoluutiota. Sillä ei ole kantaa tai päämäärää.


      • Anonyymi
        Maraika kirjoitti:

        Evoluution kannalta on tärkeää, että elät niin pitkään, että olet varmistanut jälkeläistesi ja heidänkin jälkeläistensä selviytymisen. Sen vuoksi ihmiset elävät pitkään, koska jälkipolvet tarvitsevat vanhempiaan vielä aikuisenakin. Se on evoluution tulosta. Jos sinulla on lapsia, niin sinullakin on syytä elää vielä vuosikymmeniä 50-vuotispäiväsi jälkeen.

        Evoluutio tappaa lapsesi varhain jos heitä hyysäilet kun ovat jo aikuisia. Perinnöstä kyllä nauttisivat, joten..


    • reilut

      pari tuhatta vuotta olisi mukava. Ihmiset saattaisivat olla kauaskatsoisempiakin, jos elinikä olisi noin pitkä. Minen helpolla edes pitkästy.

    • niin en

      haluaisi elää pitempään kuin 50 (sekin on ehdoton maksimi) koska naiset rupsahtavat niin pahasti jo neljänkympin jälkeen, aikaisemminki usein

      • ladydomina33

        antaisin naisen kädestä jos oltais naamatusten. oli sen verran törkeää tekstiä. no ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. mieti sitä juntti.


      • vkl-isi

        Yksi mielipide, mielestäni naisesta tulee nainen 35v jälkeen. Anteeksi vain sitä nuoremmat, mutta suurimmalta osalta puuttuu tietty pehmeys.

        Vanhempi nainen tietää mitä haluaa ja siitä huokuu seksikkyys!


    • Tyttö16Vuotias

      Haluaisin elää ehkä 80 vuotiaaksi. Haluan kuitenkin kuolla ennen kuin menen vanhaksi ja höppänäksi ja joudun vanhainkotiin :( No, ehkä minun ei tarvitse vielä huolehtia siitä, olenhan vasta 16 vuotta vanha...

      http://www4.hs.fi/deadline/deadline.html Tuon testin mukaan 95% varmuudella 85 vuotiaaksi :D

      • Aino-tossut

        Minä olen jo himoinnut itselleni sika-mageita AINO-, tai miehelleni Reino-tossuja!
        Haluan kyllä kiikkua mieheni kanssa pirtissä sellaiset tossut jaloissamme (mahdollisimman terveinä)ja katsella valokuvia nuoruudestamme ja muistella menneitä, sitä yhteistä nuoruuttamme ja kenties siihen ikään saapuessamme meillä olisi myös yhteistä jälkikasvua.

        On se vanheneminen mukavaa, parempimielestäni niin kuin että alkaisi uusi teini ikä. Ei kiitos.


      • niinköhän...

        Minut kuolema korjaisi 8. toukokuuta 2068 ollessani 79 vuotias... X)
        No korjaa kun on sen aika,jospa siihen mennessä on saanut elää ikimuistoisen elämän!

        Oikein hyvää päivän jatkoa KAIKILLE ja eläkää HYVÄ elämä TERVEENÄ ja ILOISINA.

        Olkaa positiivisia persoonia, se auttaa paljon. Turhista ei kannata murjottaa ja asioille joille ei voi itse mitään, miksi stressata sellaisista?
        -En itse ainakaan viitsi kuluttaa energiaani sellaiseen =)


      • Aika mittaa meitä - etkö ehdi?
        niinköhän... kirjoitti:

        Minut kuolema korjaisi 8. toukokuuta 2068 ollessani 79 vuotias... X)
        No korjaa kun on sen aika,jospa siihen mennessä on saanut elää ikimuistoisen elämän!

        Oikein hyvää päivän jatkoa KAIKILLE ja eläkää HYVÄ elämä TERVEENÄ ja ILOISINA.

        Olkaa positiivisia persoonia, se auttaa paljon. Turhista ei kannata murjottaa ja asioille joille ei voi itse mitään, miksi stressata sellaisista?
        -En itse ainakaan viitsi kuluttaa energiaani sellaiseen =)

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1187361057


      • Anonyymi
        Aino-tossut kirjoitti:

        Minä olen jo himoinnut itselleni sika-mageita AINO-, tai miehelleni Reino-tossuja!
        Haluan kyllä kiikkua mieheni kanssa pirtissä sellaiset tossut jaloissamme (mahdollisimman terveinä)ja katsella valokuvia nuoruudestamme ja muistella menneitä, sitä yhteistä nuoruuttamme ja kenties siihen ikään saapuessamme meillä olisi myös yhteistä jälkikasvua.

        On se vanheneminen mukavaa, parempimielestäni niin kuin että alkaisi uusi teini ikä. Ei kiitos.

        Sitokaa reinot ja ainot jeesusteipillä jalkaan kiinni, ennenkuin potkaisette paripenkin nurin jalkojen alta, sillä kyllä köysi kestää painonne, jos koukut on propattu asianmukaisesti kattoon kiinni.


    • 60-70v.

      olis hyvä kun vielä muisti ja järki pelaisi ja pystyisi asumaan ja hoitamaan asiansa itsenäisesti. En halua virumaan sairaalaan letkuihin!!!!!

    • Stranius

      Minusta tuo Elämä pelissä oli järkyttävä näyttö kasvavasta terveysfasismista! Kohta kaikilla tulee olla henkilökortissa oma elinikäennuste, eikä huonolla ennusteella ole yhtäläistä oikeutta esim. julkisiin terveyspalveluihin: "Te kun kuolette joka tapauksessa noin pian."

      Tämä kuulostaa nyt liioittelulta, mutta on pian täyttä totta. Talouden nimissähän meitä vedetään nytkin yhä kireämmälle joka asiassa.

    • 72.3 vuotiaaksi

      tuon testin mukaan...

    • piankuollut

      koulen tänään. testimaan testi kertoi. hyvästi julma maailma

    • Enhaluakuolla

      Kyllä minä ainakin mielelläni eläisin mahdollisimman vanhaksi, sillä ihanteellistahan olisi kuolla "elämäänsä kyllästyneenä", eli kun elämästä olisi jo saanut tarpeeksi. Eli tavoitteena olisi tietenkin elää 100-vuotiaaksi...

      Suurta murhetta tuottaa vaan mielenterveysongelmat, sillä ilmeisesti niistä johtuen on epätodennäköistä, että eläisin 100-vuotiaaksi. Kummankin testin mukaan elän todennäköisesti vain vähän yli 80-vuotiaaksi...

      Muuta selitystä en löydä, sillä en juo enkä polta, harrastan säännölisesti liikuntaa, nukun riittävästi ja syön tervellisesti. Minulla on myös harrastuksia ja olen vakituisessa parisuhteessa.

      Eli kuolen siis liian nuorena asian vuoksi, mille en itse mitään voi... :(

      • Vai olenko väärässä.

        Eli riippuu kuinka kauan elää vanhempasi siis ihan luonnollisessa mielessä.

        Kyllä sitä 100-vuotiaaksi haluaisi elää, jotta voi katsella uuden sukupolven kasvua ja tietenkin ylpeällä mielellä.


      • Varhaiskeski-ikäinen

        Päätin jo 60-luvulla, että elän 120-140 -vuotiaaksi ja siitä pidän edelleen kiinni. Olen nyt 62-vuotias, mutta tunnen itseni 40-vuotiaaksi. Joitakin vuosia sitten pelasin vielä rullakiekkoa ja olin yhtä nopea kuin 30-vuotiaat. Refleksini ovat edelleen samaa tasoa. Aion pitää kuntoni ja vetreyteni vähintään nykyisellä tasolla, koska ne ovat tärkeitä ominaisuuksia hyvälle ja mielekkäälle vanhenemiselle sekä pitkälle iälle.


      • Anonyymi
        Varhaiskeski-ikäinen kirjoitti:

        Päätin jo 60-luvulla, että elän 120-140 -vuotiaaksi ja siitä pidän edelleen kiinni. Olen nyt 62-vuotias, mutta tunnen itseni 40-vuotiaaksi. Joitakin vuosia sitten pelasin vielä rullakiekkoa ja olin yhtä nopea kuin 30-vuotiaat. Refleksini ovat edelleen samaa tasoa. Aion pitää kuntoni ja vetreyteni vähintään nykyisellä tasolla, koska ne ovat tärkeitä ominaisuuksia hyvälle ja mielekkäälle vanhenemiselle sekä pitkälle iälle.

        Aiot, mutta et kuitenkaan onnistu, kaikki ihmiset hidastuvat vanhemmiten


    • iceQB

      Die young! tai vaikka "Too fast to live, too young to die" Kumpi tuntuukaan paremmalta. Kuolo tulee kun on tullakseen, veikkaan että olen kaiken tarpeellisen tehnyt 50 vuoteen mennessä. Sitten saa jäädä suvunjatkeille taakaks tämä elämä.

    • Nimetön

      asti, yritän nauttia, iloita ja elää täysillä jokaisen päivän. :)

    • kylvaan

      Mä voisin elää vanhaksi mutta en ikinä, ikinä halua joutua mihinkään palvelukotiin. Yritän pitää itsestäni sen verran huolta että ei olis sinne tarvetta mennä. Itseni mielestä haluaisin elää minimillään 65 vuotiaaksi tai 70 vuotiaaksi. Maksimissaan taas 75 vuotiaaksi.

    • FindRb___

      jos nyt selviää edes 60 vuotiaaksi niin ihan hyvä.

      Sitte heti ku yrittävät mua änkeä johonki vanhain kotiin niin otan kyllä auton ja ajan 200 johonki betooniseinään.

      Mielummin kuolen sitte 60 vuotiaana kotona kuin 70 vuotiaana vanhainkodissa.

      • 59v

        onko sulla kotona betoniseinää ?


      • Maraika

        Niin, miksi ei pitempään? 60-vuotiaana olet vielä töissäkin. Ei silloin mitään dementikkoja ja raihnaisia olla. Eläkeikää on vielä nostettu 65 vuoteen. Haluatko kuolla ennen kuin ehdit edes eläkkeelle. Taidat olla niin nuori, että vanhempasikin ovat vielä alle eläkeiän. Kysypä heiltä, aikovatko he kuolla 60-vuotiaina. Varmaan eivät! Eikä tämä ohjelma ollut tarkoitettukaan kovin nuorille. Valtakunnassa toivotaan, ettei tulisi laumoittain diabeetikkoja ja dementikkoja. Nuoremmat pitäisi saada ymmärtmään alkoholin/huumeiden ja tupakoinnin seuraamukset ja vanhempien lihavuuden ja liikkumattomuuden seuraamukset.


      • dementikontyttö
        Maraika kirjoitti:

        Niin, miksi ei pitempään? 60-vuotiaana olet vielä töissäkin. Ei silloin mitään dementikkoja ja raihnaisia olla. Eläkeikää on vielä nostettu 65 vuoteen. Haluatko kuolla ennen kuin ehdit edes eläkkeelle. Taidat olla niin nuori, että vanhempasikin ovat vielä alle eläkeiän. Kysypä heiltä, aikovatko he kuolla 60-vuotiaina. Varmaan eivät! Eikä tämä ohjelma ollut tarkoitettukaan kovin nuorille. Valtakunnassa toivotaan, ettei tulisi laumoittain diabeetikkoja ja dementikkoja. Nuoremmat pitäisi saada ymmärtmään alkoholin/huumeiden ja tupakoinnin seuraamukset ja vanhempien lihavuuden ja liikkumattomuuden seuraamukset.

        kyllä minun äitillä vaan dementia todettiin, ko oli 59 vuotias...ei se elämä mene aina tilastojen mukaan :(


    • Yleinen vuodattaja

      Koen olevani valmis kuolemaan nyt jo alle 30-vuotiaana. Tästä puuttuu se elämänliekki. Ahdistus ja yksinäisyys vain seurana, joita pidetään kurissa tunteita latistavilla mielialalääkkeillä. Fyysisesti olen erittäin terve ja hyväkuntoinen. En osaa elää sovussa itseni kanssa ja siksi en voi nauttia elämästä. Yhtä helvettiä jos tätä jatkuu vielä vuosikymmeniä.

      • ...

        ..NILLITÄ!


    • ..........................

      Kuinkakohan vanhaksi noin keskimäärin tunnevammautunu mies voi elää kun 14 vuotiaasta asti vetäny viinaa ja tupakkia lähes päivittäin?

    • tyttönen(17v)

      Sinänsä on vähän typerä aihe tämä "kuinka vanhaksi haluaisit elää" , koska emme yleensä päätä kuinka kauan elämme. Tulevaa ei voi ennustaa, joten kukapa tietää milloin kuolee. Siispä on typerää kysellä ikää jolloin ns. olisi valmis kuolemaan.

      En minä ainakaan ajattele kuinka pitkään haluan elää, vaan millaisen elämän haluan elää.. :)

      • Maraika

        Tyttöseni, oletkin ihan liian nuori tekemään tätä testiä. Ei Sinulla ole vielä edes. ns. elämäntapoja. Olet juuri kasvanut täyteen pituuteesi, ja kasvat vielä sekä fyysisesti että henkisesti. Testi on sopivampi vanhemmillesi. Voit unohtaa toistaiseksi ja elää normaalia nuoren elämää. Hyvää jatkoa!


      • tyttönen(17v)
        Maraika kirjoitti:

        Tyttöseni, oletkin ihan liian nuori tekemään tätä testiä. Ei Sinulla ole vielä edes. ns. elämäntapoja. Olet juuri kasvanut täyteen pituuteesi, ja kasvat vielä sekä fyysisesti että henkisesti. Testi on sopivampi vanhemmillesi. Voit unohtaa toistaiseksi ja elää normaalia nuoren elämää. Hyvää jatkoa!

        Ja milläköhän perusteella ajattelet että olisin liian nuori? Aika loukkaavaa yleistää iän perusteella.. Et tunne minua, joten turha olettaa jotain minusta.
        Ja millaistakohan sitten on normaali nuoren elämä? Sinäkö sen määrittelet?

        Tuolla jossain alempana totesit: "Ikävää, että nuoret ovat näin näköalattomia." Kommentti oli mielestäni asiaton, koska kyseessä on vain YHDEN henkilön ajatus tai näkökulma asiaan. On aivan turhaa yleistää meistä nuorista tuollaista. Kaikki eivät ole samanlaisia, eivätkä omaa samaa ajatusmaailmaa.

        Hyvää jatkoa vaan sinullekin!!


      • emma49v.
        tyttönen(17v) kirjoitti:

        Ja milläköhän perusteella ajattelet että olisin liian nuori? Aika loukkaavaa yleistää iän perusteella.. Et tunne minua, joten turha olettaa jotain minusta.
        Ja millaistakohan sitten on normaali nuoren elämä? Sinäkö sen määrittelet?

        Tuolla jossain alempana totesit: "Ikävää, että nuoret ovat näin näköalattomia." Kommentti oli mielestäni asiaton, koska kyseessä on vain YHDEN henkilön ajatus tai näkökulma asiaan. On aivan turhaa yleistää meistä nuorista tuollaista. Kaikki eivät ole samanlaisia, eivätkä omaa samaa ajatusmaailmaa.

        Hyvää jatkoa vaan sinullekin!!

        Tervehdys, tyttönen!
        Tekstisi, valitettavasti, on juuri kypsymättömän nuoren tyypillistä näsäilyä. Kuvittelet olevasi ikäisiäsi fiksumpi, tiedätkö? Niin jokaikinen sinun henkisellä kehitystasolla oleva ajattelee. Arvioisin sinun henkisen kypsyytesi edustavan lähinnä 12-14vuotiaan ajattelua, jotenka mene rauhassa koisimaan äiskäsi kainaloon ja jätä turhat kuvitelmat muutaman vuoden päähän. Olet selkeesti vielä teini.


      • tyttönen(17v)
        emma49v. kirjoitti:

        Tervehdys, tyttönen!
        Tekstisi, valitettavasti, on juuri kypsymättömän nuoren tyypillistä näsäilyä. Kuvittelet olevasi ikäisiäsi fiksumpi, tiedätkö? Niin jokaikinen sinun henkisellä kehitystasolla oleva ajattelee. Arvioisin sinun henkisen kypsyytesi edustavan lähinnä 12-14vuotiaan ajattelua, jotenka mene rauhassa koisimaan äiskäsi kainaloon ja jätä turhat kuvitelmat muutaman vuoden päähän. Olet selkeesti vielä teini.

        En todellakaan kuvittele olevani muita omanikäisiäni fiksumpi, tiedän että on monia fiksumpiakin ihmisiä. Mutta en kyllä itseäni sentään 12-14-vuotiaan tasolle arvioisi..

        Näsäily ei ole mitenkään kypsymätöntä, näin leikkisässä mielessä ;)

        Noh.. Myönnetään, että edellinen vastaus meni vähän yli (sori siitä) , mutta ärsyttää kun aletaan selittämään toisen elämästä jotain, vaikka ei tunne sitä ollenkaan.. Et varmaan tykkäis itekkään..?

        Voisin sanoa sinulle, että voisit vaikka jättää ton mun henkisen kypsyyden arvioimisen niille, jotka oikeesti mut tuntee.. Sopiiko?

        ja teiniydessähän ei ole mitään vikaa.. Kunhan ei liian lapselliseks mene.. (ainakaan liian usein)

        Hyvää syksyn jatkoa.. :)


    • terveyttä riittää

      Olen 52v.Aion elää niinkauan kuin terveyttä riittää.Jos sairastun vakavasti,en jää tänne toisten armoille.

    • Nainen1985,

      En halua olla joku 50-vuotias vanhus.

      • better life

        Hei ! Mä olen viisikymppinen, enkä todellakaan mikään "vanhus". Jos näkisit minut, voisit luulla vaikka nelikymppiseksi.

        Olen aktiivinen, iloinen, toimelias,kaikin puolin elämäni kunnossa. Älä kuule viiti mollata viisikymppisiä.


      • tyttttå

        mä ainakin haluun elää alle 70 vuotiaaksi


      • Maraika

        Ajattele vähän. Jos saat omia lapsia n. 30-vuotiaana, niin haluaisitko että he jäävät ilman toista vanhempaansa jo alle 10-vuotiaina? Lapsesi tarvitsetat sinua ihan keski-ikäisiksi asti, ja keski-iällä tarkoitan n. 50 vuotta. Minkä ikäisinä toivot omien vanhempiesi kuolevan. Etkö tunne tarvitsevasi heitä vielä? Olet ehkä vielä sinkku, mutta huomaat vanhempiesi tärkeyden viimeistään silloin, kun sinulla on omia lapsia. Ja se voi tapahtua reilusti päälle 30-vuotiaana, eli 38-vuotiaana, jolloin toivoit kuolevasi. Ikävää, että nuoret ovat näin näköalattomia.


      • tekstiä!!

        Jos meinaat tulevaisuudessa tehdä lapsia, niin ajatteletko edelleen noin?? Lapsesihan ei sinua enää tarvitse, kun olet 50v. "vanhus", vai????


    • 90.v

      Voipihan sitä jäädä auton alle vaikka tavoite olisi 70v. ??

    • äkkiä

      Kyllä sitä on tarpeeksi usein nähnyt sen että 60v jälkeen alkaa kunto heiketä asteittain eikä enää jaksa samaan tapaan hoitaa päivittäisiä askareita kuin aiemmin. Muisti pätkii eikä tahdo jaksaa vaikka eläkkeellekin olisi vielä muutamia vuosia aikaa.. Tavoitteena itsellä olisi elää siihen malliin että 55 vuotiaana viimeistään pääsisi eläkkeelle ja suunnilleen 10 vuotta jaksaisi niistä päivistä vielä nauttiakin, tosin eihän sitä tiedä vaikka lähtö olisi edessä vaikka huomispäivänä. Hienointa olisi että voisi elää terveenä niin kauan kuin elämää riittäisi ja muistaisi vielä läheistensä nimet ja kasvotkin...

      Noh, itsellä tämä ikä on vielä kaukana mutta onhan näitä eläkeaikojakin jo syytä mietiskellä...

    • riittää

      mainiosti 60 vuotta tätä hullun myllyä! liian omituinen maailma. joskus sitä ajattelee, että mitä helvettiä minä oikeastaan tänne olen joutunutkin...

    • tuottaa tulosta...

      ... muutaman vuosikymmenen päässä odottavat elinikää pidentävät hoidot. Dementia, sydänsairaudet, liikuntaelimistön sairaudet ym. vanhuuteen perinteisesti liitetyt elimistön rapistumiset tulevat olemaan historiaa aivan kuten rutto ja kuppa.

      Tällaista tutkimusta tehdään jo lujaa vauhtia useissa yliopistoissa. Ymmärrettävästi; koska suurimman haasteen länsimaiden sosiaali- ja terveyssektorille muodostaa nopeasti vanheneva väestö. Terveellinen vanhuus ja pitkäikäisyys on sidoksissa genetiikkaan eikä niinkään elintapoihin.

      Elämme tällä hetkellä tietoteknistä vallankumousta, mutta bioteknologinen vallankumous on vasta ovella...

    • running_with_scissors

      oon 58 v ja vitun hailee koska kuolen. pääasia, ettei ole kokaan tarvinnut herätä herätyskellon soittoon eikä tarvii :)

      • suorastaan kateellinen!!

        " pääasia, ettei ole kokaan tarvinnut herätä herätyskellon soittoon eikä tarvii :)"

        Hitto, olet oivaltanut sen!!


    • ikinä tiedä

      Elelen mielelläni vaikka kahdeksankymppiseksi jos on terveys tallella, mutta kun sitä ei elämästä tiedä minkälaista vaivaa sitä elämän varrella tarttuu.. Kuusikymppinen voi olla huonommassa kunnossa kuin kasikymppinen.

    • elintavoilla 81,4vuotta!

      Helvetin tylsä juttu! Onko tosiaan pakko elää noin vanhaksi?!

    • koska...

      haluaisin tietenkin elää ikuisesti nuorena ja terveenä.

      • pinokkiotar

        kun se ei mahdollista, en halua pitkää ikää.työkokemusta vanhusten parissa 18v siispä tiedän mistä puhun. Kun mennään ikään 75-80v hyvin pieni prosentti ihmisistä omatoimisia, itsenäisiä. elämänpiiri hyvin suppeaa, elämä on odottamista...kuoleman odottamista. Tiedän ,moni erimieltä. On joukossa "tervaskantoja" jotka menee ja tekee mitä haluaa, mutta tämä joukko hyvin pieni.
        En halua minnekkään vanhaikodin vuodeosastolle keriatria tuoliin istumaan.
        Terveet elämäntavatkaan eivät poista vanhuuden mukanaan tuomia vaivoja. Jokaiselle ne jossakin muodossa tulee. Mielipide hyvin kyyninen, Työ muokannut kuvaa vanhuudesta..ei niin ihannoivaksi :))


    • En tiiä minkä ikäiseksi haluisin elää, mutta olen 10 vuotias. Poltan ja juon paljon ja ei oo tietoo.

      • ja hanki tietoo

        Mikä pakko se on juoda ja polttaa paljon? Kyllä varmaan silti elät 20 vuotiaaksi, jos et nyt heti viinapulloa päivässä juo... Ei elämä ole aina sitä samaa.


      • Anonyymi

        Voihan sitä ikäänsä "säätää"loppupäästä jos siltä alkaa tuntumaan


    • paljonko_on_paljon

      Sinne seiskavitoseks' tässä mennen, elämäntapoja muuttamalla vähän yli (nyt 46).
      Perintötekijätkin näköjään vaikuttaa aika paljon...

      Toivottavasti ei tarvitse makoilla jossain sairaalassa tai muussa hoitolaitoksessa mihinkään kykenemättömänä, kun loppu aikanaan tulee.

      • paljonko_on_paljon

        Vastaavanlaisen hieman monipuolisemman testin olen joskus tehnyt noin vuonna 1995.
        Se oli amerikkalainen ja siellä kysyttiin mm. baarituttavuuksien kanssa menemisistä...jotka vaikuttivat elinaikaan - luonnollisesti.

        Saattoi olla tämä sivu:
        http://community.sparknotes.com/death/


    • Oldies

      Hyvässä kunnossa tuonne 90 paremmalle puolelle. Olisi kiva nähdä lastenlasten kasvavan, ja omien lapsien aikuisuuden.

    • Pitkäikäiseksi

      Okinawalla on enemmän satavuotiaita kuin missään muualla maailmassa ja siellä myös terveen eliniän odote on korkeampi kuin missään muualla maailmassa.

      Okinawan ruokavaliosta ja elämäntavoista kerrotaan sitä tutkineiden tutkijoiden kirjassa The Okinawa Program:

      http://tinyurl.com/3dvbjy

      Suomeksi okinawalaisten ruokavaliota ja elämäntapoja on referoitu jonkin verran Ravintoa sydämelle -kirjassa:

      http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510323888&pid=8

      Kannattaa ottaa oppia okinawalaisista. Heidän ruokavalioon kuuluu mm. runsaasti kalaa, tofua ja vihanneksia. Kulttuurissa vanhuksia ja pitkää ikää arvostetaan hyvin paljon.

    • en todellakaan

      60 vuotta pidempään. kauheeta ois olla toisten holhottavana, eikä osais tehä ite enää mitää.

    • perse.

      Toi ylen testi on ihan perseestä. Laitoin ihan kokeilumielessä kaikkiin kohtiin parhaan mahdollisen vaihtoehdon; syön kasviksia joka päivä, juon viiniä pari lasia viikossa, liikun ammattimaisesti, nukun 9 tuntia yössä, vanhemmilla ei sydänongelmia jne... ja eliniän ennuste oli siltikin vain 89 vuotta. Nykyihminen elää satavuotiaaksi paljon huonommillakin elintavoilla.

      Omituista oli sekin että kun laitoin paljon huonommat vaihtoehdot niin elinikä ei siltikään laskenut kuin 71 vuoteen ja 4kk:een.

      Testi on koottu muutenkin vähän suppeakatseisesti. Yhtä lyhyen ja ytimekkään testin olisi voinut tehdä laatimalla kysymykset vähän laajemmiksi. Esim. kysymyksen siitä ovatko omat lapset aiheuttaneet huolta tilalla olisi voinut kysyä ovatko lähi- ihmissuhteet aiheuttaneet huolia; voihan ihmiselle aiheuttaa monet muutkin lähi- ihmissuhteet ongelmineen ihan yhtä suurta stressiä kuin omat lapsetkin. Isät, äidit, sisarukset, sisarusten lapset... varsinkin jos sattuu olemaan erityisen läheiset suhteet heihin.

      Mielenterveysasioista olisi myös voinut olla kysymys/-ksiä. Vaikka ihminen eläisi muuten ihan moitteettomasti, mutta jos hän sairastaa vaikkapa vakavaa masennusta, tai jotain muuta mielenterveyden häiriötä, ei se voi olla vaikuttamatta eliniänodotteeseen.

      Lisäksi jotakin ehkä testin laatijoista itsestään kertoo se, että testissä kysyttiin onko tyytyväinen siihen mitä on tähän mennessä saavuttanut. Yksittäisen ihmisen elämänfilosofiasta riippuu se millä perusteella kokee olevansa tyytyväinen elämäänsä. Kaikkien elämänfilosofia ei perustu asioiden saavuttamiseen, kaikkien tyytyväisyys elämäänsä ei perustu siihen kuinka hyvin on tähän mennessä elämänsä _suorittanut_ ja mitä kaikkea sen aikana on _saavuttanut_.

      Että sellaista mieltä olen.

    • kokoajan

      elinikä saa ihmisellä eri arvoja koko ajan. yksinkertainen esimerkki. mikäli esim juo alkoholia jatkuvalla tahdilla koko ajan niin kuolema koittaa muutamassa tunnissa alkoholimyrkytyksen johdosta. tästä seuraakin kysynys ,että entä nyt kun juon vaan kahvia silloin tällöin kupillisen polttelen tupakkaa ja juon joskus . Vastaus siihen on että niiden yhteenlaskettu kokonaisvaikutus vaikuttaa kokonaisuudessaan lopulliseen elinikään. Mikäli aikoo siis elää pitkään pitäisi kai valita mahdollisimman taloudellinen elämänmuoto . huomioiden myös henkisen puolen. eli siis kaikki "vastoinkäymiset henkiset ja fyysiset vaikuttavat lopputulokseen. ikävä kyllä harva elää 100 vuotiaaksi tai yli. mutta parhaimpina päivinä mittari voi näyttää jopa niitä lukemia itse kenenkin kohdalla ne päivät ovat varmaan juuri niitä parhaita päiviä kun kaikki luistaa ja on hyvä olo kaikin puolin.

    • ,käynyt sairaalassa.

      Vain terveystarkastuksessa.

      Olen absolutisti, luomuviljelijä.

      Minulla on kaunis vaimo.

      Niin mitä se nyt tähän kuuluu, mutta hänkää ei ole käynyt sairaalassa muuta kuin synnyttämässä kaki lasta.

      No mitä sitte. Mutta hän on rikas ja meillä on kaikkea.

      Asumme kaukana saastuneesta hektisestä sätkyukkomaailmasta.

      Meillä ei ole kiirettä kuolemaan.

      Soudamme kesällä kauniin vaimoni kansssa yli järven kauppaan, sillon kun häm soutaa niin yleensä hän nostaa puuvilla mekkonsa vyötäisille ettei tuuli nosta sitä airoihin, ja hänellä ei ole koskaan kesäisin alushousuja.

      Hän ei ole koskaan käynyt Gynegologilla, hän ei ole koskaan käyttänyt mitää roiskesuojaa.

      Hänen pillussa ei ole nöyhtää. Sen hän pesöö järvivedellä.

      Niin , mutta minä olen mies , minä en katso kun vaimoni soutaa, ei sitä tarvitse vahtia, hän soutaa hyvin , minä kummiski melon , tai siis olen melovinani, mietin mitä metsää seuraavaksi myisin kun ohi siitä jykevän männikön ohi soudamme, että tuohon Rakas vaimoni, jos rakennuttaisin Hirsilinnan, niin vaimoni keran vastasi, mieluummin panisit vielä muutaman kerran saviusaunan lauteilla.

      No , mitäs tuosta, kunvaimoani rakastan , niin , vetäisin Jonseredin käyntiin ja pistin petäjiä nutin ja ajoin uudella Valtralla ne sahurille js saghattii sauna hirret, laitettii sauna järven rantaa, siihen ilta-aurinon puolelle.

      Nii, ja tänää just nyt on laitettu evväät pärevasuun ja on se lauantai ja savusaunaa lähen Kauniin rakkaan vaimoni kanssa savusaunan lämmitykseen ja on sitte se puhtaan pillun ilta ....taas. ;-))) Aamulla sitte nukutan pitkään taas. :-)) Voiko olla sen ihanampaa kuin aamulla vieressä käähnäävä kainis naine. Nii sitte kun se alakaa silitellä. Nii, se silittellöö joka sunnuntai-aamu. silitelly jo kolmekymmentä kaks vuotta (32) oiskoha toinen mokoma vielä jäljellä. Ei kyll silittele, ei seiso joka lauantai enää toista kolmeekymmentäkahtavuotta.

      • seisomattakin

        naisista kun ei koskaan tiiä!


    • ainaski

      en haluu elää kolkytvuotiaax sehän on karsee ikä eikä siinä iässä tapahdu mitääm kivoi juttui

    • Nimetön

      Itse olen ollut nuorena tosi pahassa onnettomuudessa. Ihmeen kaupalla ja sisulla siitä selvittiin. Olin yli kolmekymppinen kun uskalsin yrittää lasta ja onnistuin siinä. Lapseni on minulle tänä päivänä kaikki kaikessa ja hänen takiaan minun olisi parasta elää mahdollisimman kauan, mutta tiedän myös mitä on elää kituen sairaalassa toisten armoilla ja sitä en soisi kenellekkään. Niinpä olen tullut päätökseen, että olen tosi tyytyväinen jos vielä elän reilut 20 vuotta, silloin en ikäni puolesta todennäköisesti ole toisten käänneltävissä ja silloin lapsenikin olisi jo riittävän aikuinen.

    • Ikäpidennys

      Elän 999999999999 vuotiaaksi. Erikoisella aineella minkä joskus ehkä valmistan. :P

      • Toukolan Poika

        Elämä pelissä-systeemi ei anna mahdollisuutta kuin 999 vuoden ikään ja huomauttaa samalla että harvat saavuttavat semmoisen iän...

        Rehellisempää olisi kysyä: missä iässä haluat kuolla?


      • Keisarin uudet vaatteet?

    • liianvanhakuolemaan

      Minulle se testi lupasi 76 vuoden ikää ja kun kokeilin paria parannusta niin heti 83 vuotta! En halua elää niin vanhaksi!!! Vanhuksia kohdellaan nyt jo niin huonosti, että ei se tästä paremmaksi ainakaan muutu! Minä otan mieluummin ite sen insuliinin annoksen, ko että joku minuun kyllästyny hoitaja sen tekee.. ehkä 60 vuotta ois hyvä ja riittävä kaari tätä elämää :)

    • Vielä pelittää

      Kun olin 65 ja lopettelin työuraani, olin tosi lopussa. Verenpaine 190/130 veren kolesteroli- ja sokeriarvot piiputtivat hälyrajoilla, ylipainoakin oli.
      Aloitin tehokuurin, joka tarkoittaa sitä, että uin useita kilometrejä viikossa, pyöräilen useita tuhansia kilometrejä vuodessa. Kävelen tai hölkkään, hiihdän ja jumppaan. Käytän siis paljon aikaa raihnaisen ruumiini hoitoon.
      Siinä sivussa luen paljon ja teen aikani kuluksi ilmaistyötä.
      Lopetin alkoholin käytön kokonaan.
      Nyt verenpaine on 125/85 ja veriarvot ovat pysyneet kurissa, vaikka lääkitystä on vähennetty. Painokin on tippunut, PI on nyt 24.
      Aion jatkaa elämistä kun se on niin mukavaa.

    • sWedu

      Tota noin, sopiva age olis kuolla tuossa vähän alle 4-kymppisenä. OK?!

    • dhdz

      Se on semmonen juttu täällä ei maailmassa tarvi ikiä miettiä menee tää sellaseks tämä maailma

    • Sammoo Mielt.

      Meidän suku on täynnä läp järkiää yli 100-vuotiaita! Minun vanhempain vanhemmat ovat todella vanhoja. Eli ei tietoakaan vanhainkodista. Eikä siihen tarvita, kuin terveellinen ruokavalio ja urheilua mukaan sekoitettuna! Minulle on sanottu, että tulen myös elämään pitkään, jos ei yllättäen tule mitään tautia tai joudun onnettuumuuteen ja kuukahan siinä. Nykyäänkään minulla ei ole minkäänlaista taudin tautia. Olen ollut sairaalassa vain nielurisa leikkauksessa ja olin silloin eka luokalla. Urheilusta se vielä, en ole mikään himo urheilija, vaan harrastan sitä kohtuudella.

    • on ihan

      täyttä pelottelua koko homma!Itse en polta ja juon alkoholia hyvin harvoin.Ainoa mikä minulla oli testissä pahasti pielessä oli paino indeksi joka oli 33.Ja testin mukaan kupsahdan jo 58 vuotiaana...Kuka tietää,mutta ei tollasiin testeihin ole luottaminen.Pavarotin indeksi lähenteli varmaan 40 ja silti eli yli 70 vuotiaaksi.

    • Tupakka ja ilmasto.

      On mahdotonta elää yli 60 vuotiaaksi tai edes 50 vuotiaaksi jos puheet Passiivisesta Tupakoinnista pitävät paikkansa.

      Olen vauvana lähtien joutunut hengittäämään tupakan savua ja koetin välttää sitä teini ikäisenä. Vanhemmat eivät suojelleet minua siltä. Asun nyt yksin, mutta ilmassa kulkee huonoa ilmaa. Auton pakokaasut yms. ja silti vahingossa hengitän jonkun ohikulkijan tupakan savua. Jos passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kannataisiko tupakoida jotta elän pitempään? 60 vuotiaaksi ehkä en elä tässä maailmassa.

    • MaukkaMau

      Olin ihan et "jeee elän pitkään" kun tällä hetkellä vaari on 92 vuotias ja vielä auton ratissa ja koko suku täynnä 90 vuotiaita.
      Vähän aikaa sitten kuulin että isäni ei olekkaan biologinen isäni ja biologisesta ei hajuakaan.

      Nytten tätä lukiessani tajusin että puolet äidin suvusta on kuollut nuorena kaikenlaisiin tauteihin ym ja joku itsemurhaki ja silleen.

      Että eipä tämä threadi kovin mielialaa nostattanut : (

    • Meeamariia

      Ennuste noin puoli vuotta oli lääkärin ennuste kuukausi sitten.
      Haluaisin elää mummoksi ja nähdä lasteni varttuvan, haluaisin nähdä lapsenlapsiani.
      Mutta, joku on päättänyt toisin.

      • mielestä

        25v. on sopiva ikä kuolla. Silloinhan kariutuu kaikki höynä mielestä.


      • Sori, ei lääkäri kaikkea tiedä

    • Luulisin että tuollainen 60v on maksimi ikä. Sen jälkeen taitaa olla pelkkää teeskentelyä koko homma. Ei kiinnosta naiset, ei maistu juotava - kaikkea on tullut tehtyä jo moneen ja useaan kertaan. Jotta ennekuin joutuu siteisiin vanhainkotiin niin lopettan hengittämisen.

    • voisin elää

      jopa 100-vuotiaaksi, mutta että haluanko elää niin vanhaksi. En halua edes 70-80v jos terveys on mennyt ja ennen kaikkea toimintakyky.
      Pitkä ikä ei saa olla kenenkään tavoite ilman ehtoja. Itse koen niin, että jos kykenen omatoimisuuteen ja nautin elämästä, niin mikä ettei vaikka 100v.

      Kesällä oli tv:ssä dokumentti-uusinta pitkän iän saavuttaneista ja edelleen toimintakykyisista vanhuksista. Vanhin ja virein taisi olla yli 100v ja kävi omin jaloin vielä jumpassa ym...Ei se ikä vaan se kunto on määräävin onko järkeä elää vanhaksi.

      Pitkä ikä ja "elämänmakuinen elämä" on mahdollista vanhanakin ja ihminen voi vaikuttaa itsekin siihen miten terveys säilyy.
      Ei tarvii polttaa kynttilää molemmista päistä sen varaan, ettei tiedä kuoleeko huomenna...
      Jos ajattelee siten, että voin kuolla huomenna onnettomuudessa tms, niin silloin on turha suunnitella mitään...Silloin on turhaa käydä työssä, turhaa maksaa velkansa ym Miksi et jää kotiin makaamaan ja odottomaan sitä sattumakuolemaa???..Aivan outo asenne.

      Koko elämän mielekkyys perustuu erilaisiin tavoitteisiin ja suunnitelmiin ja itse koen niin, että en esim. halua olla upporikas, sillä silloin kaikki maallinen ja aineellinen on saatavilla, eikä ole mitään tavoitteita ja tavoitteen saavuttamisen antamaa nautintoa.

    • MMJKLMS

      OLISI UPEAA ELÄÄ PITKÄÄN....

    • Borneo

      Jos ei muuta syytä ole, niin ainakin muiden kiusaksi voisi yrittää elää toiselle vuosisadalle... =)

    • Rikas ja rakas

      Tärkein pointti minulle olisi, miten vanhaksi rakas aviomieheni saa elää. Ilman häntä olisi elämä kovin tylsää ja ikävää, joten sitten ei olisi sillä pitkällä elämälläkään niin paljon väliä.

      Mutta meillä on perusasiat sen verran kunnossa, että pitkä, onnellinen vanhuus voisi hyvinkin olla mahdolllinen. Olemme nyt molemmat 40-vuotiaita, ja erittäin hyväpalkkaisissa, turvatuissa ammateissa joissa saamme jatkaa eläkeikään asti. Eläkkeelle tulemme jäämään 63-vuotiaina molemmat, silloin eläke on täydet 70 % palkasta. Jos ajattelisi nykyisellä palkkatasolla, niin 2660 euroa käteen per nokka. Mutta tässä ehtii 20 vuoden aikana vielä yletä ja edetä uralla sen verran että eläkkemme on varmaan siinä 4000 euron pintaan per nokka käteen kuussa (laskettuna rahan tämänhetkisen arvon mukaan, siinä vaiheessa itse summa siis on tietenkin suurempi).

      Meillä tulee siis olemaan varsin varakas vanhuus, mikä minusta on ehdoton edellytys ja saa katsomaan toiveikkaasti tulevaisuuteen. Voimme ostaa yksityistä sairaanhoitoa, ja ehkä eri sijoitukset siihen mennessä poikivat niin että rahat riittävät jopa yksityiseen hoitokotiin, silloin kun ei enää kotona jaksa. Ja varmaan rahalla saa ostettua senkin että esim. pääsee vessaan aina kun haluaa, eikä tarvitse maata sängyssä ja tehdä vaippaan, jota ei edes vaihdeta.

      Lisäksi olemme molemmat kovasti kiinnostuneita lukemisesta, elokuvista, yms. Uskon että seuraavien vuosikymmenten kuluessa teknologia kehittyy niin, että viihdeteollisuus astuu ihan eri tasolle. Tulee elokuvia, joiden toimintaan voi ikään kuin itse mennä mukaan. Pääsee matkailemaan virtuaalisesti ja näkemään kaukaisia maita, vaikka itse ei enää jaksaisikaan matkustaa.

      Meillä on varmaan silloinkin kissoja, joita saamme helliä ja jotka tuovat kotiimme mukavaa lämpöä ja eloa.

      Toivon siis elävänä todella vanhaksi, vähintään 100-vuotiaaksi, kunhan aivot pysyvät skarppeina, ja edes jonkinlainen liikuntakyky säilyy.

      Odotan vanhuutta ihan positiivisella mielellä.

    • sasfasfagfhjfggk

      55-vuotiaaksi. Se riittää.


      Terveisin 18v. tyttö

      • Loppuliukua siitä

        Joo, olen nyt vähän päälle viisikymmentä. Kaikki yli kolmenkymmenen on ollut turhaa ja ikävää, kaikin tavoin.
        Antakaa palaa kunnolla - ja ajoissa.


    • yle areenassa
    • kärsijä.

      olen 21 ja tahdon elää 23vuotiaaksi.

    • gkli.gjkijhgugiö

      Mulle riittää että elän niin kauan kun mahdollista.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Siis voit kuolla huomenna 30 vuotiaana

    • Anonyymi

      Ainakin 80-vuotiaaksi, mutta kauan jatkuneen stressin takia se ei ehkä toteudu.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe