Hei, ensimmäisen autoni "haltijana" ihmettelen nyt seuraavaa:
Olen siis pienen henkilöauton haltija, minulla on osamaksurahoitus rahoitusyhtiöön, eli velkaa on vielä. Tutkin tässä papereitani rahoitusyhtiöstä ja kauppa- ja tilaussopimusta myyjäliikkeen kanssa, ja minulle ei oikein selvästi käy ilmi, kumpi autoni omistaa, rahoitusyhtiö vai autoliike?? Ajoneuvoliikennerekisterin mukaan autoni omistaa autoliike. Mitä eroja käytännössä on sillä, että auton omistaa rahoitusyhtiö tai sitten autoliike?
Olen tilanteessa, missä mietin esim. haltijamuutosta tai auton myyntiä. Rahoitusyhtiön nettisivuilta luen, että haltijamuutoksessa tarvitaan liikkeen lupa, jos auto on autoliikkeen omistuksessa...Mitä se tarkoittaa? Vaikka autoliike on siirtänyt osamaksusopimuksen rahoitusyhtiölle, voiko liike edelleen pysyä omistajana? Muita sopimusmuutoksia voi rahoitusyhtiön sivujen mukaan tehdä rahoitusyhtiön kanssa riippumatta, omistaako liike auton vai ei.
Elämäntilanteeseeni tulee muutos, ansioihin tilapäinen lasku kun jään pidemmälle vapaalle töistä, niin kysymys kuuluukin: Voinko myydä auton yksityiselle, jos se on autoliikkeen omistama?? Ilmeisesti en?? Niin että auton myytyäni maksaisin rahoitusyhtiölle loput velasta? Vai onko autoliikkeellä oikeuksia puuttua tähän? Rahoitusyhtiön sopimuksessa sanotaan, että "velan loppuun maksuun asti ostaja säilyttää sitä (autoa) rahoitusyhtiön lukuun." Tiedän kuitenkin, että jotkut, joilla on vielä autolainaa rahoitusyhtiöön, ovat myyneet itse autonsa, ja maksaneet vaan velkansa pois. Onko tässä sitten joku ero, jos omistajana näkyy autotalo eikä rahoitusyhtiö?
Toisena vaihtoehtona pitäisin tilapäisen ansion laskun takia osamaksusopimuksen muuttamista. Onko kellään kokemusta, miten rahoitusyhtiö suhtautuu tähän, antavatko ns lyhennysvapaita kuukausia, ja millaisilla ehdoilla?
Olisi ihanteellisin ratkaisu (jos en saa yksityisesti myydä autoa) laittaa auto seisontavakuutukseen tietyksi ajaksi, ja järjestää lyhennysvapaita kuukausia rahoitusyhtiöstä. Mitenkähän onnistuisi?
Ja osaisiko joku vielä selventää, mitä eroa on sillä, että auto kuuluu autotalolle, eikä rahoitusyhtiölle (jolle maksan velkaa)?
Myynnistä tai muutoksesta
Noviisi autotyttö
1
438
Vastaukset
- Velka mies
mikä on omistaja. Siinä pitää olla samat tiedot kuin AKE:ssa. Voit myydä autosi yksityiselle tai liikkeelle: tällöiin uusi ostaja saa auton omiin nimiinsä kun loppuvelka maksetaan pois. Soita rahoitusyhtiöön ja kysy kuinka loppuvelan maksu käytännössä hoidetaan: miten summa määritetään, milloin maksu tehdään, mille tilelle yms ja mitä muuta asioita on rahoitusyhtiön kanssa sovittava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2942503Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1422284Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki132088- 1711570
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1381277Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä193898- 85896
- 183878
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala451796- 53703