Tämmöistä tänään

Pieni Äiti

Ei nyt suoranaisesti kuulu tälle palstalle, mutta en tiiä, mille muullekaan.

Olinpas eilen kummipojan kanssa leikkipuistossa.
Kauempaa takaamme kuulin noin 8-vuotiaan pojan kailottavan äidilleen, että "tuolla yhdellä on pieni äiti". Kummipoika ei huomannut, kuullut tai tajunnut huutelijaa. On vielä niin pieni. Mutta mietin, mitä tulevaisuudessa oma lapseni ajattelee, kun törmäämme tuommoiseen huutelijaan. Minua ei hetkauta. Tosin kieltämättä teki kovasti mieli huutaa takaisin, että "tuolla yhdellä on läski äiti" (koska pojan äiti todella oli) mutta aikuisen on käyttäydyttävä kuin aikuinen. Tuntuu kuin olisi luvallista huudella ja todeta, että onpas pieni. Mutta esim. lihavuudesta ei kyllä ole korrektia huomautella vieraille. Olen muuten 143 cm ja 38 kiloa. Ois kiva kuulla, jos ootte törmänny samantapaisiin tilanteisiin...

7

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Lasten suusta kuulee totuuden. Näin se vaan on. Vähän väliä kuulee lasten ihmettelevän ääneen "erikoisempia" ihmisiä, siis normista selvästi poikkeavia: lyhyitä, pitkiä yms. Pysy sinä sentään aikuisena äläkä huutele kuten 8 vuotias.

      Luulenpa että suunta on menossa siihen että lihavuuden halveksuminen on sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin joskus aikaisemmin. Kuten röökille on käynyt.

      Tässä lihavuusvertauksessa vain erotus on se että pienuudelleen ei mahda mitään, eikä se ole haittatekijä yhteiskunnallisella tasolla, mutta jos on julmettoman läski, niin on myös ympäristöhasardi elintavoillaan ja sairausriskeillään kuormittaa yhteiskuntaa ja syö siten kaikkien veronmaksajien kukkarosta.

      • kuuluu hymytä....

        kun piltit lausuvat näitä totuuksia. Hmm. Eiköhän jokaisella ole oikeus edes jollakin tavalla ilmaista ettei pidä kommentoinneista, vaikka kuinka olisi lapsi vastassa.


      • Pieni Äiti
        kuuluu hymytä.... kirjoitti:

        kun piltit lausuvat näitä totuuksia. Hmm. Eiköhän jokaisella ole oikeus edes jollakin tavalla ilmaista ettei pidä kommentoinneista, vaikka kuinka olisi lapsi vastassa.

        Tätä juuri olen monasti miettinyt, että aiheutanko vain lisäharmia, jos jotenkin reagoisin lasten kommentteihin. Mitä lie tapahtuisi, jos menisi lapselle esim. sanomaan, että ihmisiä ei saa tuijottaa tms. Hyökkäisikö vihainen äiti tai isä kimpppuun vai luikkisiko lapsi karkuun...
        Kyllä vanhempien minun mielestä pitäisi paremmin kasvattaa lapsiaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Itse en edes ole sieltä erikoisimmasta päästä, vain muutaman sentin keskivertoa lyhyempi. Mitä lie "totuuksia lasten suusta" saavat kuulla todella pienikokoiset, pyörätuolissa istuvat, kehitysvammaiset.


      • hankala kysymys
        Pieni Äiti kirjoitti:

        Tätä juuri olen monasti miettinyt, että aiheutanko vain lisäharmia, jos jotenkin reagoisin lasten kommentteihin. Mitä lie tapahtuisi, jos menisi lapselle esim. sanomaan, että ihmisiä ei saa tuijottaa tms. Hyökkäisikö vihainen äiti tai isä kimpppuun vai luikkisiko lapsi karkuun...
        Kyllä vanhempien minun mielestä pitäisi paremmin kasvattaa lapsiaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Itse en edes ole sieltä erikoisimmasta päästä, vain muutaman sentin keskivertoa lyhyempi. Mitä lie "totuuksia lasten suusta" saavat kuulla todella pienikokoiset, pyörätuolissa istuvat, kehitysvammaiset.

        Jotakin kauttahan ne lapsetkin sitten joskus oppivat edes jonkinmoisia tapoja (jos oppivat, en ole ihan varma tästäkään :-/) Ellei vanhempi reagoi, kyllä "kohteella" minusta on täysi lupa vähintään tuhahduksin ja merkitsevin ilmein reagoida epämiellyttäviin mölinöihin, vaikkakin se lapsen huomio todella harvoin lieneekään erityisen arvotettu. Vaikea ongelma. Asia liippaa marginaalisesti itseäkin, koska olen mieheksi verrattain lyhyt(168cm) ja mikä selvästi ongelmallisempaa, selvästi (ilmeisesti) ikäistäni nuoremman oloinen/näköinen. Olen kuitenkin 36-vuotias, joten seikka on jkv. kiusallinen, tai aika ajoin ärsyttävä.


    • mini

      Ymmärrän että sinusta tuntuu pahalta että koostasi on huomautettu ääneen. Tiedän tunteen, koska itsekin olen pienikokoinen. Lapsen suusta en ole vielä "totuutta" pituudestani kuullut, mutta moni aikuinen sen sijaan jaksaa ihmetellä lyhyyttäni ääneen, oli sitten tuttu tai ei. Aikuisen sanomana se ottaa päähän ihan perhanasti! Ihan niinkuin jotkut aikuisetkin olisivat sen verran pullossa kasvaneita, etteivät ole eri kokoisia ihmisiä nähneet. Aikuisten tulisi osata jo hyvät tavat. Mutta jos joku lapsi sanoisi minulle noin, niin ottaisin varmasti asian ihan neutraalisti. Voisin jopa hymyillä takaisin. En haluaisi pahoittaa lapsen mieltä. Tämä lapsikaan ei varmasti tarkoittanut pahoittaa sinun mieltäsi. Lapselle vain kaikki mitä hän ei ole vielä nähnyt on ihmeellistä, eikä siitä voi lasta syyttää. Vaikka olisi kuinka hieno perhe ja hieno kasvatus, niin jokaiselle varmaan käy joskus niin, että oma lapsi möläyttää jotakin tyhmää. Tottakai vanhempien tulisi tällöin lapselle sanoa, että tuo ei ole kohteliasta eikä noin saa sanoa, mutta mielestäni toisten lasten kasvattaminen ei ole vieraiden ihmisten hommaa. Itse ohittaisin sen enempää miettimättä lapsen heittämän kommentin, koska hän ei varmasti sillä tarkoittanut mitään pahaa. :)

      • Pieni Äiti

        Näin juuri teenkin. Ohitan ja olen kuin en kuulisikaan. Mieltäni askarruttaa eniten se, miten oma lapseni suhtautuu tuollaisiin huomautuksiin. Pelottaa, joutuuko hän koulussa kiusatuksi ja silmätikuksi.


      • XXS
        Pieni Äiti kirjoitti:

        Näin juuri teenkin. Ohitan ja olen kuin en kuulisikaan. Mieltäni askarruttaa eniten se, miten oma lapseni suhtautuu tuollaisiin huomautuksiin. Pelottaa, joutuuko hän koulussa kiusatuksi ja silmätikuksi.

        Aivan oikein, pieni on vielä sietävä, ajattele sitä hyvänä asiana.

        Harmi tulee siinä vastassa jos joku "isompi" nainen puhuttele kuten: helppoa on kun oletkin niin laiha, lahoille kaikki sopii, oletpäs sinä laina.

        Ajatelka jos minä sanoisin hänelle takaisin samat lauseet mutta vaihtamalla sana "laiha" - "läski":ksi. Siinä on kuulka hengen lähtö lähellä ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe