Tämmöistä tänään

Pieni Äiti

Ei nyt suoranaisesti kuulu tälle palstalle, mutta en tiiä, mille muullekaan.

Olinpas eilen kummipojan kanssa leikkipuistossa.
Kauempaa takaamme kuulin noin 8-vuotiaan pojan kailottavan äidilleen, että "tuolla yhdellä on pieni äiti". Kummipoika ei huomannut, kuullut tai tajunnut huutelijaa. On vielä niin pieni. Mutta mietin, mitä tulevaisuudessa oma lapseni ajattelee, kun törmäämme tuommoiseen huutelijaan. Minua ei hetkauta. Tosin kieltämättä teki kovasti mieli huutaa takaisin, että "tuolla yhdellä on läski äiti" (koska pojan äiti todella oli) mutta aikuisen on käyttäydyttävä kuin aikuinen. Tuntuu kuin olisi luvallista huudella ja todeta, että onpas pieni. Mutta esim. lihavuudesta ei kyllä ole korrektia huomautella vieraille. Olen muuten 143 cm ja 38 kiloa. Ois kiva kuulla, jos ootte törmänny samantapaisiin tilanteisiin...

7

1098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

Lasten suusta kuulee totuuden. Näin se vaan on. Vähän väliä kuulee lasten ihmettelevän ääneen "erikoisempia" ihmisiä, siis normista selvästi poikkeavia: lyhyitä, pitkiä yms. Pysy sinä sentään aikuisena äläkä huutele kuten 8 vuotias.

Luulenpa että suunta on menossa siihen että lihavuuden halveksuminen on sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin joskus aikaisemmin. Kuten röökille on käynyt.

Tässä lihavuusvertauksessa vain erotus on se että pienuudelleen ei mahda mitään, eikä se ole haittatekijä yhteiskunnallisella tasolla, mutta jos on julmettoman läski, niin on myös ympäristöhasardi elintavoillaan ja sairausriskeillään kuormittaa yhteiskuntaa ja syö siten kaikkien veronmaksajien kukkarosta.

• kuuluu hymytä....

kun piltit lausuvat näitä totuuksia. Hmm. Eiköhän jokaisella ole oikeus edes jollakin tavalla ilmaista ettei pidä kommentoinneista, vaikka kuinka olisi lapsi vastassa.

• Pieni Äiti
        kuuluu hymytä.... kirjoitti:

kun piltit lausuvat näitä totuuksia. Hmm. Eiköhän jokaisella ole oikeus edes jollakin tavalla ilmaista ettei pidä kommentoinneista, vaikka kuinka olisi lapsi vastassa.

Tätä juuri olen monasti miettinyt, että aiheutanko vain lisäharmia, jos jotenkin reagoisin lasten kommentteihin. Mitä lie tapahtuisi, jos menisi lapselle esim. sanomaan, että ihmisiä ei saa tuijottaa tms. Hyökkäisikö vihainen äiti tai isä kimpppuun vai luikkisiko lapsi karkuun...
        Kyllä vanhempien minun mielestä pitäisi paremmin kasvattaa lapsiaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Itse en edes ole sieltä erikoisimmasta päästä, vain muutaman sentin keskivertoa lyhyempi. Mitä lie "totuuksia lasten suusta" saavat kuulla todella pienikokoiset, pyörätuolissa istuvat, kehitysvammaiset.

• hankala kysymys
        Pieni Äiti kirjoitti:

Tätä juuri olen monasti miettinyt, että aiheutanko vain lisäharmia, jos jotenkin reagoisin lasten kommentteihin. Mitä lie tapahtuisi, jos menisi lapselle esim. sanomaan, että ihmisiä ei saa tuijottaa tms. Hyökkäisikö vihainen äiti tai isä kimpppuun vai luikkisiko lapsi karkuun...
        Kyllä vanhempien minun mielestä pitäisi paremmin kasvattaa lapsiaan kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Itse en edes ole sieltä erikoisimmasta päästä, vain muutaman sentin keskivertoa lyhyempi. Mitä lie "totuuksia lasten suusta" saavat kuulla todella pienikokoiset, pyörätuolissa istuvat, kehitysvammaiset.

Jotakin kauttahan ne lapsetkin sitten joskus oppivat edes jonkinmoisia tapoja (jos oppivat, en ole ihan varma tästäkään :-/) Ellei vanhempi reagoi, kyllä "kohteella" minusta on täysi lupa vähintään tuhahduksin ja merkitsevin ilmein reagoida epämiellyttäviin mölinöihin, vaikkakin se lapsen huomio todella harvoin lieneekään erityisen arvotettu. Vaikea ongelma. Asia liippaa marginaalisesti itseäkin, koska olen mieheksi verrattain lyhyt(168cm) ja mikä selvästi ongelmallisempaa, selvästi (ilmeisesti) ikäistäni nuoremman oloinen/näköinen. Olen kuitenkin 36-vuotias, joten seikka on jkv. kiusallinen, tai aika ajoin ärsyttävä.

• mini

Ymmärrän että sinusta tuntuu pahalta että koostasi on huomautettu ääneen. Tiedän tunteen, koska itsekin olen pienikokoinen. Lapsen suusta en ole vielä "totuutta" pituudestani kuullut, mutta moni aikuinen sen sijaan jaksaa ihmetellä lyhyyttäni ääneen, oli sitten tuttu tai ei. Aikuisen sanomana se ottaa päähän ihan perhanasti! Ihan niinkuin jotkut aikuisetkin olisivat sen verran pullossa kasvaneita, etteivät ole eri kokoisia ihmisiä nähneet. Aikuisten tulisi osata jo hyvät tavat. Mutta jos joku lapsi sanoisi minulle noin, niin ottaisin varmasti asian ihan neutraalisti. Voisin jopa hymyillä takaisin. En haluaisi pahoittaa lapsen mieltä. Tämä lapsikaan ei varmasti tarkoittanut pahoittaa sinun mieltäsi. Lapselle vain kaikki mitä hän ei ole vielä nähnyt on ihmeellistä, eikä siitä voi lasta syyttää. Vaikka olisi kuinka hieno perhe ja hieno kasvatus, niin jokaiselle varmaan käy joskus niin, että oma lapsi möläyttää jotakin tyhmää. Tottakai vanhempien tulisi tällöin lapselle sanoa, että tuo ei ole kohteliasta eikä noin saa sanoa, mutta mielestäni toisten lasten kasvattaminen ei ole vieraiden ihmisten hommaa. Itse ohittaisin sen enempää miettimättä lapsen heittämän kommentin, koska hän ei varmasti sillä tarkoittanut mitään pahaa. :)

• Pieni Äiti

Näin juuri teenkin. Ohitan ja olen kuin en kuulisikaan. Mieltäni askarruttaa eniten se, miten oma lapseni suhtautuu tuollaisiin huomautuksiin. Pelottaa, joutuuko hän koulussa kiusatuksi ja silmätikuksi.

• XXS
        Pieni Äiti kirjoitti:

Näin juuri teenkin. Ohitan ja olen kuin en kuulisikaan. Mieltäni askarruttaa eniten se, miten oma lapseni suhtautuu tuollaisiin huomautuksiin. Pelottaa, joutuuko hän koulussa kiusatuksi ja silmätikuksi.

Aivan oikein, pieni on vielä sietävä, ajattele sitä hyvänä asiana.

Harmi tulee siinä vastassa jos joku "isompi" nainen puhuttele kuten: helppoa on kun oletkin niin laiha, lahoille kaikki sopii, oletpäs sinä laina.

Ajatelka jos minä sanoisin hänelle takaisin samat lauseet mutta vaihtamalla sana "laiha" - "läski":ksi. Siinä on kuulka hengen lähtö lähellä ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      317
      11471
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      217
      4873
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2578
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      162
      1914
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      129
      1891
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1318
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1228
    8. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1146
    9. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      40
      1050
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      85
      944
    Aihe