vuokratyö ja sairasloma...

o-ouh

Olen opiskelija ja työskentelen raksoilla siivoojana vuorafirman kautta. Olen ollut nykyisen palkananatajani listoilla noin 1,5 kk, ja nyt tällä viikolla sairastuin. Firmassa sanottiin sairasajan palkkaa maksettavan, jos olen ollut töissä yhtäjaksoisesti 1kk ennen sairastumista, mikä ei tapauksessani todeudu, koska pidin viikon "lomaa" - eli opiskelin. Työmaalla sovin kuitenkin mestarin kanssa tämän työjakson kestävän ainakin tämän viikon, mahdollisesti pidempään.

Suostun tekemään vuokratyötä, koska se sopii tämänhetkiseen elämäntilanteeseni hyvin, eikä palkkakaan ole kehno. Mutta mitä mieltä olette kyseisestä sairaslomaa koskevasta säännöstä? Olisiko kuukauden sääntö tulkittavissa siten, että kuukausi täyttyi ensimmäisen työssäolokuukauteni aikana? Entä miten toimitaan, jos työnantajalla ei ole tarjota töitä vaikkapa vain yhtenä päivänä kuukaudessa - sairastanko tuolloin omaan pussiini?

Entä voiko sairaslomaa koskevan palkan määräytymisestä sopia henkilökohtaisesti omassa työsopimuksessa?

12

9198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perskules Saakutirallas

      Työsuhde määrää tuon asian. Eli siis kun olet ollut "listoilla" eli työsuhde on ollut voimassa vähintään kuukauden niin saat täyden palkan.

      Mutta tuo on monelle uutta että lain mukaan alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

      Työsopimuslaki on ainakin vuokratyöntekijän ja miksi ei muidenkin syytä tulostaa ja lukea huolellisesti koska sitä rikotaan nykyisin ihan yleisesti.


      "Työsopimuslaki 26.1.2001/55
      2 luku
      Työnantajan velvollisuudet
      ----
      11 §
      Sairausajan palkka