vuokratyö ja sairasloma...

o-ouh

Olen opiskelija ja työskentelen raksoilla siivoojana vuorafirman kautta. Olen ollut nykyisen palkananatajani listoilla noin 1,5 kk, ja nyt tällä viikolla sairastuin. Firmassa sanottiin sairasajan palkkaa maksettavan, jos olen ollut töissä yhtäjaksoisesti 1kk ennen sairastumista, mikä ei tapauksessani todeudu, koska pidin viikon "lomaa" - eli opiskelin. Työmaalla sovin kuitenkin mestarin kanssa tämän työjakson kestävän ainakin tämän viikon, mahdollisesti pidempään.

Suostun tekemään vuokratyötä, koska se sopii tämänhetkiseen elämäntilanteeseni hyvin, eikä palkkakaan ole kehno. Mutta mitä mieltä olette kyseisestä sairaslomaa koskevasta säännöstä? Olisiko kuukauden sääntö tulkittavissa siten, että kuukausi täyttyi ensimmäisen työssäolokuukauteni aikana? Entä miten toimitaan, jos työnantajalla ei ole tarjota töitä vaikkapa vain yhtenä päivänä kuukaudessa - sairastanko tuolloin omaan pussiini?

Entä voiko sairaslomaa koskevan palkan määräytymisestä sopia henkilökohtaisesti omassa työsopimuksessa?

12

9198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perskules Saakutirallas

      Työsuhde määrää tuon asian. Eli siis kun olet ollut "listoilla" eli työsuhde on ollut voimassa vähintään kuukauden niin saat täyden palkan.

      Mutta tuo on monelle uutta että lain mukaan alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

      Työsopimuslaki on ainakin vuokratyöntekijän ja miksi ei muidenkin syytä tulostaa ja lukea huolellisesti koska sitä rikotaan nykyisin ihan yleisesti.


      "Työsopimuslaki 26.1.2001/55
      2 luku
      Työnantajan velvollisuudet
      ----
      11 §
      Sairausajan palkka

      Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

      Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.

      Maksettuaan työntekijälle sairausajan palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

      • o-ouh

        Kiitos paljon vastauksesta - samaa asiaa lueskelin jo rakennusalan tessistä. Hieman epäilyttää kuitenkin vielä tuo kuukauden tulkinnanvaraisuus, mutta aion toki penätä oikeuksiani.

        Käsittääkseni suurin osa vuokratyöntekijöistä ei kuulu liitoon. Onko monella liittoon kuuluvalla vuokratyöläisellä positiivisia kokemuksia liiton avusta? Olen itse miettinyt liittoutumista, mutta viidakon lakien tunnelma vuokratyöfirmoissa vaikuttaa kyllä toistaiseksi päätökseeni olla kuulumatta liittoon. Tuntuu kuin helpompi "työtaisteluväline" on vain vaihtaa firmaa, jos meno ei miellytä eikä työntekijöitä kohdella ihmisinä.


      • o-ouh

        Työsuhdetiedon neuvontapuhelimesta kerrottiin, että koska työsuhde ei ole katkennut, minulla on oikeus sairaslomaan. Suosittelen muillekin vuokratyöläisille työsuojelupiirin apua! Katsotaanpa mitä firmassa sanovat...


      • o-ouh
        o-ouh kirjoitti:

        Työsuhdetiedon neuvontapuhelimesta kerrottiin, että koska työsuhde ei ole katkennut, minulla on oikeus sairaslomaan. Suosittelen muillekin vuokratyöläisille työsuojelupiirin apua! Katsotaanpa mitä firmassa sanovat...

        Eli:

        Henkilöstövuokrausyritys X kieltäytyy maksamasta sairausajan palkkaani, koska työsuhde tällä työmaalla on jatkunut vain viikon. Ja näin sanoo työsopimuslaki:

        Työnantaja ei voi kiertää työntekijälle kuuluvia työsuhde-etuuksia sillä, että hän tekee työntekijän kanssa useita peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia. Työsopimusten välillä voi olla lyhytaikaisia keskeytyksiäkin ilman, että työsuhteen katsotaan työsuhde-etuuksien määräytymisen kannalta olleen keskeytyneenä. Työsuhteen katsotaan jatkuneen yhtäjaksoisena ja työntekijälle kuuluu kaikki samat edut kuin toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa työskenteleville työkavereilleen.

        Sovelletaanko tätä lakia kaikissa TE-sopimuksissa, vai onko rakennusalalla joku poikkeussääntö? Minulla ei ole työnanatajani mukaan myöskään oikeutta 50% palkkaan. Aivan uskomatonta!


      • Perskules Saakutirallas
        o-ouh kirjoitti:

        Eli:

        Henkilöstövuokrausyritys X kieltäytyy maksamasta sairausajan palkkaani, koska työsuhde tällä työmaalla on jatkunut vain viikon. Ja näin sanoo työsopimuslaki:

        Työnantaja ei voi kiertää työntekijälle kuuluvia työsuhde-etuuksia sillä, että hän tekee työntekijän kanssa useita peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia. Työsopimusten välillä voi olla lyhytaikaisia keskeytyksiäkin ilman, että työsuhteen katsotaan työsuhde-etuuksien määräytymisen kannalta olleen keskeytyneenä. Työsuhteen katsotaan jatkuneen yhtäjaksoisena ja työntekijälle kuuluu kaikki samat edut kuin toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa työskenteleville työkavereilleen.

        Sovelletaanko tätä lakia kaikissa TE-sopimuksissa, vai onko rakennusalalla joku poikkeussääntö? Minulla ei ole työnanatajani mukaan myöskään oikeutta 50% palkkaan. Aivan uskomatonta!

        Tuo on ihan tyypillistä vedätystä noilta vuokrafirmoilta ja muiltakin.

        "koska työsuhde tällä työmaalla on jatkunut vain viikon"
        Onko sulla erillinen työsopimus noille pätkille? Elllei ole niin joutuu kyllä maksamaan täyden palkan.

        "Työnantaja ei voi kiertää työntekijälle kuuluvia työsuhde-etuuksia sillä, että hän tekee työntekijän kanssa useita peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia."
        Eli vaikka olisikin niin silti työnantaja joutuu kyllä maksamaan täyden palkan.

        "Sovelletaanko tätä lakia kaikissa TE-sopimuksissa, vai onko rakennusalalla joku poikkeussääntö?"
        Kyllä tuo työsopimuslaki koskee kaikkia työsuhteita, myös rakennualaa. Rakennusalan TES löytyy tuolta:
        http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/tyoehto/2002/1862
        Se pdf-tiedosto oikeassa yläkulmassa.

        "Minulla ei ole työnanatajani mukaan myöskään oikeutta 50% palkkaan. Aivan uskomatonta!"
        Niin hän se väittää koska moni antaa periksi tuossa vaiheessa; minä en antaisi perkisi.


    • o-ouh

      Eli:

      Olin töissä 2 viikkoa normaalisti ensimmäisellä työmaalla, töissä uudella työmaalla viikko, taukoviikko, töissä viikko ja 1 päivä jälleen uudella työmaalla, jossa tehtiin suullinen sopimus tästä viikosta, jolle sain sairaslomaa (jonka työnanataja yrittää minulta evätä).

      TE-sopimuksen mukaan vähintään 2 viikkoa, mutta alle yhden kuukauden jatkuneissa työsopimuksissa saikkua saa karenssiajan eli 9 päivää. Vuokrafirma yrittää siis käyttää omaa lomaviikkoani tekosyynä sille, ettei "alle 2 viikkoa kestänyt työsopimus uudella työmaalla" mukamas oikeuta sairaslomaan.

      Liityin liittoon, ja kävin oikein kahveillakin. Liitto tulee penäämääm saikkuni, koska sairastuin kesken työjakson (eli koska minulla on suullinen sopimus mestarin kanssa työn jatkumisesta ainakin tämän viikon). Kannattaa siis liittyä liittoon ja vaatia mestareilta tieto työkeikan pituudesta, jos mielii sairastaa vuokratöläisenä, joka tekee töitä epäsäännöllisesti. Ja varmaan muutenkin...

      • !!!!!!

        Hienoa kun joku jaksaa vaatia oikeuksiaan ja saa vielä ammattiliitonkin heräämään. Uskomattoman moni antaa itseään kusettaa eikä uskalla oikeuksiinsa puuttua. Juuri siksi tämä on mahdollista.


      • o-ouh
        !!!!!! kirjoitti:

        Hienoa kun joku jaksaa vaatia oikeuksiaan ja saa vielä ammattiliitonkin heräämään. Uskomattoman moni antaa itseään kusettaa eikä uskalla oikeuksiinsa puuttua. Juuri siksi tämä on mahdollista.

        raportoin parin viikon päästä miten kävi.. saas nähdä, auttaako älämölö.


    • o-ouh

      jahuu, eivätpä maksaneet, kun olin ehtinyt olla uudella työmaalla vasta yhden viikon. käsittämätöntä, että työsuhde alkaa alusta aina uudella työmaalla. ei siis kannata vaihtaa työmaata. ei siis kannata tehdä vuokratyötä. useat peräkkäiset työsuhteet ovat näköjään oiva tapa kiertää saikkujen maksaminen. jep joo

    • joumään

      Olipas harvinaisen informatiivinen suomi24-ketju. Näin se homma etenee.

      Vaimo oli rtk:lla siivojana tammi-elokuun ja jatkosta sovittiin jo hyvissä ajoin. Siinä oli sitten elokuussa häät ja häämatka. Syyskuussa hän meni takaisin töihin ja tietysti laittoivat uudella sopimuksella. Kuolemantapauksesta johtuen syyskuun lopussa piti ottaa saikkua eikä mitään korvauksia saanut kun työsuhde oli alle 1kk kestänyt.

      Näin ne kiertää sääntöjä.

      • ei koskaansairasloma

        vuokratyössä työsuhde katkeaa joka päivä, esim. viikonloppuna on työsuhteessa tauko. Samoin työpäivien välillä on aina tyhjää. jos sovit viikon =5 päivän yhtäjaksoisesta hommasta, ilmoittaa vuokrafirma ne eläkeyhtiöön yksittäisinä päivinä.


    • 18+10

      En kyllä jaksa ymmärtää teitä, jotka edes kehtaatte kinuta rahaa työstä, jota ette ole edes tehneet. Itse en koko työurani aikana ole kertaakaan saanut rahaa sairaana viettämistäni päivistä. Enkä edes kehtaisi niitä vaatia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1879
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1420
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1307
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      89
      1285
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1114
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      458
      961
    7. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      908
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      852
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      826
    Aihe