POLTTOHAUTAUS

muuko

kieltääkö Raamattu polttohautauksen -kun raamatun ajan ihmiset siunattiin maahaan.kun luutkin siirrettiin myöhemmin omaan maahaan.
onko tämä polttohautaus tätä aikaa.

9

1258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaleppi

      ihmettelen sitä, että kun on kyseessä arvot ja etiikka-palsta, niin täällä kuitenkin puhutaan koko ajan kristinuskosta.

      Minä arvostan toisten kunnioittamista, luonnon suojelemista, tasa-arvoa, sananvapautta jne.

      Mitä tulee ruumiin tuhkaamiseen, niin mitä väliä sillä on mitä joku raamattu asiasta sanoo. Intiassa on kautta aikojen vainajat poltettu. En tiedä miksi Suomessa ei niin tehdä aina.

      • Hörhöläinen

        ruumiit, ennen krisse uskon tuloa. Tietääkseni.


    • The Rat

      Olen ajatellut, että minut tulisi polttohaudata, ja tuhkat levittää mereen... Koskettava idea.

      Toisaalta olen viime aikoina alkanut tulla toisiin ajatuksiin. Suuri osa kropastani on hiiltä, ja palamistuotteena siitä syntynee jonkin verran co2:sta, mikä on sinänsä ihan ok. Maailman co2-varannosta kuitenkin suuri osa on perinteisesti ollut varastoituna syvällä maakuoren alla hiilessä, öljyssä ja maakaasussa.

      Tasapainottaakseni maailmaa, olenkin ollut kääntymässä hautauksen puolelle. Jotta homma toimisi paremmin, tulisi "arkun" olla mahdollisimman suuri klöntti orgaanista materiaa.

      Syvyydeksi olen ajatellut noin sataa metriä. En tiedä riittääkö.

      Tai ehkä se polttohautaus on käytännöllisempi. :)

    • Omark

      Ortodoksit ovat suhtautuneet kielteisesti tuhkaamiseen, mutta ymmärtääkseni heidänkin näkemys on muuttumassa. Maa on etenkin etelässä kallista, joten tuhkaus on järkevää.

      Kuten aikaisempi kirjoittajakin sanoi, on suomessakin polttohaudattu ihmisiä jo tuhansia vuosia sitten. Pronssikautisia kivihautoja, joiden sisällä on palaneita ihmisluita, löytyy mm. Kirkkonummen Porkkalasta ja Helsingistä.

      Kristinuskossakin on niin monenlaisia suuntauksia ja monella tavalla ajattelevia ihmisiä, ettei luulisi tuhkauksen olevan mikään ongelma. Jokainen tekee niin, kuin itsestä hyvältä tuntuu.

    • HÖRHÖR

      arvotonta tai epäeettistä minä olen valinnut polttohautauksen.

      Vaimoni kanssa (nyt jo ex-) olemme sopineet, että hän vie kotona käydessään tuhkat Thaimaahan ja ravistelee ne lähellä virtaavaan Mekhong-jokeen, minkä vesi virtailee hissukseen Siamin lahteen ja Tyyneen mereen.

      Oli luomiskertomus/tapahtuma mikä tahansa niin siellä meressä tuhka sedimentoituu pohjaan ja palaa alkuperäiseen kiertoonsa, jos palaa.

      Se keho, jossa sieluni asustaa täällä on sinällään merkityksetön ja niin sen katoamisenkin tulee tapahtua merkityksettömästi.

      Olin jokunen vuosi sitten vaimoni (ex) kotipuolessa, kun paikallisen luostarin päämunkki kuoli.
      Olipa elämäni mukavimmat hautajaiset.
      Temppelin avaralle pihalle oli pystytetty iso värikäs katos ja tuolirivit ja samoin tuoleja koko kylänväelle. Paikka oli värikkäästi koristeltu ja muutenkin viehättävä.
      Ruumisarkku/laatikko oli korkealla valtavan koristellun rovion päällä. Tunnelma oli iloinen, melkeimpä hilpeä (osasyynä paikallinen Mekhong-viski).
      Paikalla oli runsaasti arvohenkilöitä ja ritirampsujen jälkeen rovio sytytettiin todella komeasti.

      Katetusta "arvohenkilöiden" katoksesta oli vedetty vaijeri rovion huipulle. Kun roviota oli kasteltu erittäin runsaalla bensamäärällä, noviisimunkki
      sytyti vaijerin alussa olevan ilotulitusraketin, joka kiisi räiskyen rovioon joka hulmahti liekkeihin. Samaaikaisesti ammuttiin ilotulitusraketteja ja heiteltiin ilmaan noin lautasen läpimittaisia pöyriviä raketteja, jotka nousivat korkealle ja paukkuivat kovasti.
      Kun kysyin näiden paukkujen tarkoitusta, kerrottiin, että sielun on helpompi irtautua ruumiista.
      Seurasin karkeloita kolmatta tuntia ja karnevaalit jatkuivat läpi yön. Musiiki soi ja ihmiset söivät, joivat ja tanssivat.

      Kun aamulla kävin paikalla katsomassa, oli jäljellä vielä melko iso palava/kytevä hiillos ja oli vaikea sanoa mikä oli siinä rovion tuhkaa, arkun/laatikon jäännöksiä, mikä entisen ihmisen jäännöstä?

      Kukaan ei surrut vaan päinvastoin kaikki iloitsivat siitä että, että yksi sielu oli vapautunut maallisesta vaelluksesta.
      Kun kysyin suremisesta, he eivät oikein ymmärtäneet kysymystä vaan sanoivat, että jokainenhan saa syntymälahjanaan ilon kuolla.
      Surra? Mitä pitäisi surra?
      Oletko kristitty? Niillä on kuulemma outoja tapoja kuoleman suhteen.

      • firerose

        Itse ainakin olen jättänyt suullisen ja kirjallisen toiveeni,että kun minusta aika jättää-> polttohautaus ja tuhkat kotiin juhannusruusun juurelle. :O)

        Maan omistajan luvalla toki saa kotiinkin tulla takaisin ;O) Ja itse omistan tonttini,tosin puoliso sitten kun minua ei ole.Ehkä hän on niin jalo ja tuo minut kotiin ruusujeni juurelle.


      • Anonyymi
        firerose kirjoitti:

        Itse ainakin olen jättänyt suullisen ja kirjallisen toiveeni,että kun minusta aika jättää-> polttohautaus ja tuhkat kotiin juhannusruusun juurelle. :O)

        Maan omistajan luvalla toki saa kotiinkin tulla takaisin ;O) Ja itse omistan tonttini,tosin puoliso sitten kun minua ei ole.Ehkä hän on niin jalo ja tuo minut kotiin ruusujeni juurelle.

        Aikoinani oikein pelkäsin ja kauhistuin ajatusta polttohautauksesta.Ei tullut mieleenikäään että minutkin poltettaisiin.Mutta kun ikää alkoi tulla lisää ja paljon, olen tehnyt hautais toimiston kanssa kirjallisen sopimukset,että minutkin tuhkataan.
        Olen ollut monissa hautajaisissa ja kantanut monia arkkuja hautaan.Kyllä ne painaa ja vie paljon tilaa. Ja vain kahdessa sellaisessa joissa vainaja vietiin tuhkattavaksi.Hautajaiset olivat aivan tavalliset,hartaat ja hienot.
        Minusta alkoi tuntua hyvinkin sellaiselle,ettei minun luuni tarvitse joutua joskus kaivinkoneen kauhaan ja murjottaviksi haudan pohjalle jotta päälle mahtuu joku outo ihminen arkussa rojottamaan.
        Ja kaipaa se Jumala aikanaan sitten minunkin tuhkan vähista saanee dna.hippusen kootuksi uutta ruumista varten,niin vankasti uskon.


    • P.Koistinen

      Polttohautaus on tutkitusti huomattavasti ympäristölle ystävällisempää kuin ruumishautaus. Ruumishautaus rasittaa maaperää ja pohjavesistöä kun hautausmaa-alueet ovat pinta-alaltaan pienehköjä ja niille on haudattu yleensä sata/tuhatmäärin ruumiita. Ruumiin tuhkaamisesta krematoriossa syntyvät kasvihuonekaasupäästöt, jotka ovat pääosin hiilidioksidia, puolestaan ovat pienemmät kuin ruumiin hitaasta maatumisesta aiheutuvat, jotka sisältävät myös paljon metaania.

      Ja fiksuahan tuhkaus on myös siinä mielessä, että se säästää sukulaisten hermoja ja rahoja, kun ei tarvitse aina niitä hautapaikan huoltomaksuja maksella vuosikymmeniksi eteenpäin.

      Nykyisin Suomen ev-lut. kirkko hyväksyy täysin myös polttohautauksen (vaikka ruumishautaus onkin ollut juutalaiskristillinen perinne) sillä ruumishautauksella ei ole mitään opillista perustelua tai asemaa luterilaisuudessa.

    • Anonyymi

      Ruumiin voi haudata tai vaikka polttaa. Ruumis on kuitenkin kuollut. Henki on eri kuin maallisen ihmisen jäännökset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe