"Pekka" opettaa eräässä toisessa ketjussa:
"Jeesus palautti hänet (vauvan) syntiinlankeemusta edeltävään tilaan".
---
Pitääkö tämä "Pekan" väittämä mielestäsi paikkaansa?
Onko se yhtäpitävä Raamatun ilmoituksen kanssa?
Samoin opettaa JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82).
Hän sanoo sanoo ”perisynnistä”:
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
---
Kommentteja!
"Pekka" opettaa
26
520
Vastaukset
- Devout
Tapio, ajattelepa asiaa, jos vauvan pelastuminen olisi kiinni siitä, että hänet ehditään kastaa.
Siinä ihmisteko (kaste) ajaisi ohi Kristuksen sovitustyön. Selvää lahkolaista ajattelua.Minun suuhuni näköjään laitetaan sanoja, joita en ole sanonut!
Lieneekö tahallista mustamaalaamista?
Toivottavasti kysymys on vain väärinymmärryksestä.
Devout,jos joku jää jostain syystä ilman kastetta, niin se ei ketään kadota.
Mutta jos pidämme halpana kastetta (Jumalan Sanaa), niin se voi kadottaa.
--
Mitä merkitsee sinulle se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room. 6:3)?- Devout
Tapio522 kirjoitti:
Minun suuhuni näköjään laitetaan sanoja, joita en ole sanonut!
Lieneekö tahallista mustamaalaamista?
Toivottavasti kysymys on vain väärinymmärryksestä.
Devout,jos joku jää jostain syystä ilman kastetta, niin se ei ketään kadota.
Mutta jos pidämme halpana kastetta (Jumalan Sanaa), niin se voi kadottaa.
--
Mitä merkitsee sinulle se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room. 6:3)?Kysymykseesi en osaa muuta vastata kuin, se tarkoittaa minulle sitä mitä sanookin. Vaikka ymmärränkin tässä tapauksessa "kaste", yleensäkin uskoa Jeesukseen.
Devout kirjoitti:
Kysymykseesi en osaa muuta vastata kuin, se tarkoittaa minulle sitä mitä sanookin. Vaikka ymmärränkin tässä tapauksessa "kaste", yleensäkin uskoa Jeesukseen.
OK...hyvä, että asia tuli oikaistua!
- keksinyt uuden opin?
Tapio522 kirjoitti:
Minun suuhuni näköjään laitetaan sanoja, joita en ole sanonut!
Lieneekö tahallista mustamaalaamista?
Toivottavasti kysymys on vain väärinymmärryksestä.
Devout,jos joku jää jostain syystä ilman kastetta, niin se ei ketään kadota.
Mutta jos pidämme halpana kastetta (Jumalan Sanaa), niin se voi kadottaa.
--
Mitä merkitsee sinulle se, että "olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room. 6:3)?Sanot tuossa, kasteen halpana pitäminen kadottaa.
Missähän kohtaa niin on kirjoitettu? keksinyt uuden opin? kirjoitti:
Sanot tuossa, kasteen halpana pitäminen kadottaa.
Missähän kohtaa niin on kirjoitettu?"Missähän kohtaa niin on kirjoitettu"?
---
"Eivätkö juuri he (rikkaat) pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne (Jaakob 2:7)?
Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutui Kolossassa rikkaitten kautta rienattavaksi.
Mikä on pilkkaajan osa?- pahasti asioita
Tapio522 kirjoitti:
"Missähän kohtaa niin on kirjoitettu"?
---
"Eivätkö juuri he (rikkaat) pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne (Jaakob 2:7)?
Kristuksen jalo nimi, joka uskovan ylle on kasteessa lausuttu, joutui Kolossassa rikkaitten kautta rienattavaksi.
Mikä on pilkkaajan osa?Tuolaisella tulkinnalla on kaikki, mikä poikkeaa
luterilaisesta opista, jumalanpilkkaa.
Tuo epäraamatullinen lapsikaste on kirkon keksintö,
eikä sillä ole mitään tekemistä Vapahtajamme ope-
tuksen kanssa.
Sano SELVÄSTI, missä kohtaa Raamatussa on sanottu,
että kasteen halveksiminen kadottaa?
Älä keksi omiasi.
Tiedätkö, mikä on sellaisten osa, jotka mitätöivät
Jeesuksen uhrikuoleman ja panevat lapsikasteen sen
tilalle?
2. Kor. 5:10
"Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa."
Ilm. 22:12
"Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan."
Miten sinä Tapio sovitat esimerkiksi nuo yllä olevat Raamatun kohdat vauvaan ja pieneen lapseen?
Missä ovat ne pahat teot, joiden perusteella lapsi tuomittaisiin?
Kuten tiedät, sanaa 'perisynti' ei löydy Raamatusta.
Käsitteenä se on tarkoitushakuinen ja liittyy virheelliseen oppiin kasteessa tapahtuvasta syntien anteeksisaamisesta ja/tai uudestisyntymisestä.
Voisiko Jumala olla niin armollinen, että Hän kokonaan armahtaisi ne lapset, jotka eivät vielä ole ehtineet tietoisesti tehdä pahaa.
Sille Jumalalle, jonka minä Hänen Sanastaan ja Hänen Poikansa ilmoituksen perusteella tunnen, sellainen armahtavaisuus sopisi hyvin.
Sen selkokielisempää vastausta kuin mitä alussa lainaamani Raamatun jakeet ovat, en löydä sinun kysymykseesi.
Joka tapauksessa minun on mahdotonta uskoa siihen, että vanhurskas Jumala tuomitsisi viattoman pienokaisen perisynnin turmelemana kadotukseen.
Suorastaan taikauskoiselta kuulostaa se, että pienen vauvan turmelus ja perisynti huuhdottaisiin lapsikasteessa pois.
Samaa pakanallista perua on se käsitys, että kastamaton lapsi syöstäisiin helvetin tuleen!!
Tässä minun lyhyet kommenttini vauvakasteeseen ja perisyntiin.
Kokonaan eri asia on se, että Aadamin lankeemuksen seurauksena meissä kaikissa asuu luonnostaan syntiin taipuvainen lihan mieli, joka himoitsee Henkeä vastaan.
Pieni vauva/lapsi ei Tapionkaan mielestä taida vielä tuntea himoa synnin tekemiseen ja Jumalan tahdon rikkomiseen, vai kuinka?
Jaak. 1:15-16
"kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
Älkää eksykö, rakkaat veljeni."Missä ovat ne pahat teot, joiden perusteella lapsi tuomittaisiin?
---
Yhtä hyvin voisimme kysyä, missä ovat ne hyvät teot, joiden perusteella lapsi tuomittaisiin?- totuus.
Raamatun ilmoituksen mukaan vai Jeesus oli synnitön. Hän oli siinnyt Pyhästä Hengestä.
Ihminen on syntinen jo sikiämisestä alkaen.
"SYNTINEN olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun" (Ps.51:7)
Valit. 5:7 "Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa."
Raamatun mukaan Sodomasta ei löytynyt niitä vaadittua kymmentä vanhurskasta ja synnitöntä ihmistä, niin nuo sen ajan suurkaupungit olisivat pelastuneet.
Pieniä lapsiakin siellä on tuhansia.
Sama tilanne on uuden liiton aikana. Lihasta syntyy liha eli lapsi synnin alle ILMAN PYHÄÄ HENKEÄ. "Mutta jolla EI OLE Kristuksen henkeä, se ei ole hänen omansa." (Room.8:9). ÄLä ohita Raamatun selvää sanaa, jookos?
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Tapio522 kirjoitti:
Missä ovat ne pahat teot, joiden perusteella lapsi tuomittaisiin?
---
Yhtä hyvin voisimme kysyä, missä ovat ne hyvät teot, joiden perusteella lapsi tuomittaisiin?Ei millään pahalla, mutta Tapion tyhjän jauhamispakko tuli taas ikävällä tavalla esiin.
Kaikella rakkaudella sanottuna, tuo sinun rikkiviisas (vai -tyhmä?) tapasi pompottaa lakonisia vastakysymyksiä, on tosiasiassa kumppaniesi pilkkaamista, ainakin lievää sellaista.
No, jokaisella meistä on oma tapansa etsiä (tai olla etsivinään) totuutta, se meille kaikille suotakoon!SemberFidelis: "Suorastaan taikauskoiselta kuulostaa se, että pienen vauvan turmelus ja perisynti huuhdottaisiin lapsikasteessa pois".
---
Ei poistakkaan!
Kuka tälläistä väittää?
Synti asuu meissä niin kauan kuin elämme.
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
Synti kyllä otetaan kasteessa pois ja anteeksiannetaan siten, ettei sitä enää meille lueta, eikä se voi meitä kadottaa.
- Paavali sai kehoituksen kastattaa itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).
Kaste tapahtuu siis syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi "niin kuin on kirjoitettu".
Lieneekö järkemme esteenä?Semper.Fidelis kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta Tapion tyhjän jauhamispakko tuli taas ikävällä tavalla esiin.
Kaikella rakkaudella sanottuna, tuo sinun rikkiviisas (vai -tyhmä?) tapasi pompottaa lakonisia vastakysymyksiä, on tosiasiassa kumppaniesi pilkkaamista, ainakin lievää sellaista.
No, jokaisella meistä on oma tapansa etsiä (tai olla etsivinään) totuutta, se meille kaikille suotakoon!Sember.Fidelis, hämmästyin vastauksestasi!
Minä ainakin olisin iloinen, jos joku kysyy minulta jotain kasteeseen liittyvää tai mistä tahansa opin alkeisiin liittyvistä asioista.
Rohkaistaan toisiamme kyselemään enemmän.
Ei närkästytä, vaikka kysymykset ovat joskus kiusallisiakin, eivätkä sovi meidän omiin oppirakennelmiimme.Tapio522 kirjoitti:
Sember.Fidelis, hämmästyin vastauksestasi!
Minä ainakin olisin iloinen, jos joku kysyy minulta jotain kasteeseen liittyvää tai mistä tahansa opin alkeisiin liittyvistä asioista.
Rohkaistaan toisiamme kyselemään enemmän.
Ei närkästytä, vaikka kysymykset ovat joskus kiusallisiakin, eivätkä sovi meidän omiin oppirakennelmiimme.Vastaukseni oli turhan jyrkkä, pyydän anteeksi Tapio!
Jatketaan keskustelua rakentavassa hengessä ja toisiamme kunnioittaen.
Omia oppirakennelmiaan on hyvä silloin tällöin 'tuulettaa' ja erityisen tärkeää on punnita niitä Jumalan Sanan valossa.Semper.Fidelis kirjoitti:
Vastaukseni oli turhan jyrkkä, pyydän anteeksi Tapio!
Jatketaan keskustelua rakentavassa hengessä ja toisiamme kunnioittaen.
Omia oppirakennelmiaan on hyvä silloin tällöin 'tuulettaa' ja erityisen tärkeää on punnita niitä Jumalan Sanan valossa.Semper.Fidelis: "... Jatketaan keskustelua rakentavassa hengessä ja toisiamme kunnioittaen".
---
Sinulla on oikea mielenlaatu. Yritän pyrkiä samaan.
Ei lähetä mukaan toistemme parjaamiseen.
Ollaan rohkeasti eri mieltä, silti toista väheksymättä.- taas samaa.
Tapio522 kirjoitti:
SemberFidelis: "Suorastaan taikauskoiselta kuulostaa se, että pienen vauvan turmelus ja perisynti huuhdottaisiin lapsikasteessa pois".
---
Ei poistakkaan!
Kuka tälläistä väittää?
Synti asuu meissä niin kauan kuin elämme.
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
Synti kyllä otetaan kasteessa pois ja anteeksiannetaan siten, ettei sitä enää meille lueta, eikä se voi meitä kadottaa.
- Paavali sai kehoituksen kastattaa itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).
Kaste tapahtuu siis syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi "niin kuin on kirjoitettu".
Lieneekö järkemme esteenä?"Kaste tapahtuu siis syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi "niin kuin on kirjoitettu".
Vastasin sinulle jo edellisellä sivulla:
Sen tähden sitä on mahdoton uskoa, koska tuo Ap
2:37-41 kuuluu seuraavasti:
Kun he tämän kuulivat, he saivat piston sydämeensä
ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:
Mitä meidän pitää tekemän?.
Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen syntienne anteeksi-
saamiseksi."
Eihän tuossa ollut vauvoja, jotka kyselivät Pie-
tarilta. Pietari kehoittaa kutakin ottamaan kas-
teen, eikä hakemaan vauvojaan kastettavaksi.
Ei Pietari ruvennut umpimähkään kastamaan kaik-
kia kansoja , vaan :"JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN
SANANSA VASTAAN, NE KASTETTIIN."
Te oikaisette suoraan tuohon kasteeseen.
Pietarihan kehoitti ensin tekemään parannus ja
vasta sitten ottamaan kasteen, jolloin synnit saadaan anteeksi.
TÄMÄ ON KOKONAISUUS. Ei pelkkä kaste hyödytä mitään ellei ENSIN TEHDÄ PARANNUSTA!!!!!!
Siksi vauvakasteessa ei voida kokea syntien anteeksisaamista, kun vauvalla ei ole syntejä,
mitä pitäisi saada anteeksi.
Muuten, olen huomannut, että et sinä kysele tosimielessä, vaan sen tähden, että saisit väi-
tellä oman kasteoppisi puolesta! Sember.Fidelis: "Voisiko Jumala olla niin armollinen, että Hän kokonaan armahtaisi ne lapset, jotka eivät vielä ole ehtineet tietoisesti tehdä pahaa".
--
Alla oleva "totuus."-viesti panee miettimään, onko Vanhan Testamentin Jumala ja Uuden Testamentin Jumala erilainen armahtamisessaan.
totuus. kirjoittaa: "Raamatun mukaan Sodomasta ei löytynyt niitä vaadittua kymmentä vanhurskasta ja synnitöntä ihmistä, niin nuo sen ajan suurkaupungit olisivat pelastuneet.
Pieniä lapsiakin siellä on tuhansia".taas samaa. kirjoitti:
"Kaste tapahtuu siis syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi "niin kuin on kirjoitettu".
Vastasin sinulle jo edellisellä sivulla:
Sen tähden sitä on mahdoton uskoa, koska tuo Ap
2:37-41 kuuluu seuraavasti:
Kun he tämän kuulivat, he saivat piston sydämeensä
ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:
Mitä meidän pitää tekemän?.
Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen syntienne anteeksi-
saamiseksi."
Eihän tuossa ollut vauvoja, jotka kyselivät Pie-
tarilta. Pietari kehoittaa kutakin ottamaan kas-
teen, eikä hakemaan vauvojaan kastettavaksi.
Ei Pietari ruvennut umpimähkään kastamaan kaik-
kia kansoja , vaan :"JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN
SANANSA VASTAAN, NE KASTETTIIN."
Te oikaisette suoraan tuohon kasteeseen.
Pietarihan kehoitti ensin tekemään parannus ja
vasta sitten ottamaan kasteen, jolloin synnit saadaan anteeksi.
TÄMÄ ON KOKONAISUUS. Ei pelkkä kaste hyödytä mitään ellei ENSIN TEHDÄ PARANNUSTA!!!!!!
Siksi vauvakasteessa ei voida kokea syntien anteeksisaamista, kun vauvalla ei ole syntejä,
mitä pitäisi saada anteeksi.
Muuten, olen huomannut, että et sinä kysele tosimielessä, vaan sen tähden, että saisit väi-
tellä oman kasteoppisi puolesta!"Pekka" toteaa: "Ei pelkkä kaste hyödytä mitään ellei ENSIN TEHDÄ PARANNUSTA"!!!!!!
---
Raamattu sanoo, että "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
Kaste ei hyödytä ketään ilman uskoa.
Ja lapsihan uskoo, kuultuaan evankeliumia (Mark.9:36,37,42).Jeesuksen mukaan lapsi siis uskoo.
Ja ottaa vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15).
Miksi "Pekka" et jo vihdoinkin luota siihen, mitä Jeesus opettaa lapsen uskosta.
Pietari opettaa, että heillekin kuuluu myös kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhä Henki (Apt. 2:38,39).
Uskotaan järkeilemättä.
--
Toteat vielä lopussa:
"... et sinä kysele tosimielessä, vaan sen tähden, että saisit väitellä oman kasteoppisi puolesta"!
---
Eikö sinulla ole mitään "oppia kasteista" (Hebr. 6:1)?
Kannattaako sinun tulla mukaan tälläisiin "tyhmiin" keskusteluihin, jos huomaat, että toinen ei olekkaan tosimielessä liikkeellä.
Miksi turhaan kiusata itseään!- kehittyneitä vauvoja,
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" toteaa: "Ei pelkkä kaste hyödytä mitään ellei ENSIN TEHDÄ PARANNUSTA"!!!!!!
---
Raamattu sanoo, että "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).
Kaste ei hyödytä ketään ilman uskoa.
Ja lapsihan uskoo, kuultuaan evankeliumia (Mark.9:36,37,42).Jeesuksen mukaan lapsi siis uskoo.
Ja ottaa vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15).
Miksi "Pekka" et jo vihdoinkin luota siihen, mitä Jeesus opettaa lapsen uskosta.
Pietari opettaa, että heillekin kuuluu myös kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhä Henki (Apt. 2:38,39).
Uskotaan järkeilemättä.
--
Toteat vielä lopussa:
"... et sinä kysele tosimielessä, vaan sen tähden, että saisit väitellä oman kasteoppisi puolesta"!
---
Eikö sinulla ole mitään "oppia kasteista" (Hebr. 6:1)?
Kannattaako sinun tulla mukaan tälläisiin "tyhmiin" keskusteluihin, jos huomaat, että toinen ei olekkaan tosimielessä liikkeellä.
Miksi turhaan kiusata itseään!jotka pystyvät uskomaan. Missä se usko näkyy?
Usko ilman tekoja on kuollut.
Mitä he uskovat? Millä kielellä he uskovat?
Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojen-tautumista sen mukaan, mikä ei näy." Hebr 11:1
Mistä tiedät, mitä vauvat ovat toivoneet?
Miten he ojentautuvat sen mukaan?
Ymmärtävätkö nämä kehittyneet vauvat myös luopua
syntielämästä, lihan himoista, haureudesta, saas-
taisuudesta jne, kuten Sana kehoittaa.
Voisitko sanoa, missä noita ihmevauvoja on?
Sinä näyt kyllä uskovan ilman ymmärrystä, sillä niin sekavia sinun kirjoituksesi ovat.
Tuolle edellä sanot, että kaste ei poista syntejä.
Ja nyt sanot, että kaste on syntien anteeksisaamiseksi. Kumpi teoria pitää paikkan-
sa?
Vai ovatko lapset taas joka toinen päivä syntisiä ja joka toinen päivä autuaita ja Jeesuksen sylis-
sä, kuten joskus olet runoillut?
Aika vaihtelevaa tuollainen oppi! Tapio522 kirjoitti:
Sember.Fidelis: "Voisiko Jumala olla niin armollinen, että Hän kokonaan armahtaisi ne lapset, jotka eivät vielä ole ehtineet tietoisesti tehdä pahaa".
--
Alla oleva "totuus."-viesti panee miettimään, onko Vanhan Testamentin Jumala ja Uuden Testamentin Jumala erilainen armahtamisessaan.
totuus. kirjoittaa: "Raamatun mukaan Sodomasta ei löytynyt niitä vaadittua kymmentä vanhurskasta ja synnitöntä ihmistä, niin nuo sen ajan suurkaupungit olisivat pelastuneet.
Pieniä lapsiakin siellä on tuhansia".Ajallinen kohtalo on eri asia kuin iankaikkinen rangaistus, niin ajattelen.
Sodomassa ei silloin Lootin aikoina lastenkaan käynyt hyvin, ajallisesti.
Mutta uskonpa, ettei Sodomankaan viattomille lapsille iankaikkista kadotustuomiota tullut.
Valitettavasti viattomille lapsille on kautta historian tapahtunut hirvittäviä asioita; Sodomassa, Herodeksen vainoissa, keskitysleireillä, Darfurissa jne (kovin suppea otos...!).
Olipa ajallinen loppumme mikä tahansa, viimeinen tuomio tulee kaikille ihmisille 'kunkin-tekojen-perusteella', se on minun uskoni mukaan ollut ja tulee aina olemaan voimassa.- nimierkki.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Ajallinen kohtalo on eri asia kuin iankaikkinen rangaistus, niin ajattelen.
Sodomassa ei silloin Lootin aikoina lastenkaan käynyt hyvin, ajallisesti.
Mutta uskonpa, ettei Sodomankaan viattomille lapsille iankaikkista kadotustuomiota tullut.
Valitettavasti viattomille lapsille on kautta historian tapahtunut hirvittäviä asioita; Sodomassa, Herodeksen vainoissa, keskitysleireillä, Darfurissa jne (kovin suppea otos...!).
Olipa ajallinen loppumme mikä tahansa, viimeinen tuomio tulee kaikille ihmisille 'kunkin-tekojen-perusteella', se on minun uskoni mukaan ollut ja tulee aina olemaan voimassa.juottivat isänsä juovuksiin ja makasivat vuorotellen tämän knssa,nämä tyttäret olivat siis parhaat "lapset" jotka Sodomasta pelastuivat.
nimierkki. kirjoitti:
juottivat isänsä juovuksiin ja makasivat vuorotellen tämän knssa,nämä tyttäret olivat siis parhaat "lapset" jotka Sodomasta pelastuivat.
Mitä yrität todistaa?
Eikö ollut kyse niistä pienimmistä, jotka eivät vielä olleet ehtineet osoittaa teoillaan hyvyyttään eikä huonouttaan, kumpaakaan.
Lootin tyttäret eivät olleet Sodomasta paetessaan enää pikkulapsia..- taivaspaikka?
Semper.Fidelis kirjoitti:
Ajallinen kohtalo on eri asia kuin iankaikkinen rangaistus, niin ajattelen.
Sodomassa ei silloin Lootin aikoina lastenkaan käynyt hyvin, ajallisesti.
Mutta uskonpa, ettei Sodomankaan viattomille lapsille iankaikkista kadotustuomiota tullut.
Valitettavasti viattomille lapsille on kautta historian tapahtunut hirvittäviä asioita; Sodomassa, Herodeksen vainoissa, keskitysleireillä, Darfurissa jne (kovin suppea otos...!).
Olipa ajallinen loppumme mikä tahansa, viimeinen tuomio tulee kaikille ihmisille 'kunkin-tekojen-perusteella', se on minun uskoni mukaan ollut ja tulee aina olemaan voimassa.Eipä taida olla monta jotka sisälle menevät! Ihmisen teot ovat vain itsekkäitä tekoja! Ihminen tekee hyvääkin vain siksi ,että saa siitä itselle hyvän mielen ja tuntee itsensä tarpeelliseksi,
taivaspaikka? kirjoitti:
Eipä taida olla monta jotka sisälle menevät! Ihmisen teot ovat vain itsekkäitä tekoja! Ihminen tekee hyvääkin vain siksi ,että saa siitä itselle hyvän mielen ja tuntee itsensä tarpeelliseksi,
Tekojen perusteella ei pelastuta; armon varassa olemme jokainen loppuun asti.
Uudestisyntyneessä ihmisessä on kuitenkin tapahduttava, niin uskon Sanan mukaan, muutosta hyvään suuntaan.
Vanhaa ihmistä pahoine tekoineen on nujerrettava alas, lihallista mieltä on vietävä ristille.
Siinä muutoksessa tulee vähitellen tilaa uudelle ihmiselle, joka on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
Efesolaiskirje:
4:22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
4:23 ja uudistua mielenne hengeltä
4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.Semper.Fidelis kirjoitti:
Tekojen perusteella ei pelastuta; armon varassa olemme jokainen loppuun asti.
Uudestisyntyneessä ihmisessä on kuitenkin tapahduttava, niin uskon Sanan mukaan, muutosta hyvään suuntaan.
Vanhaa ihmistä pahoine tekoineen on nujerrettava alas, lihallista mieltä on vietävä ristille.
Siinä muutoksessa tulee vähitellen tilaa uudelle ihmiselle, joka on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
Efesolaiskirje:
4:22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
4:23 ja uudistua mielenne hengeltä
4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.SemberFidelis: "Uudestisyntyneessä ihmisessä on kuitenkin tapahduttava, niin uskon Sanan mukaan, muutosta hyvään suuntaan".
--
Paavali kuvaa sen ajan pakanoiden elämää ja kuinka meidän tulee kristittyinä vaeltaa (Ef. 4:17-32).
Pakanat elivät mielensä turhuudessa ja vieraantuneina Jumalasta. (Ef. 4:17,18).
Se näkyi, ei ainoastaan sukupuolielämän alueella, vaan myös ahneutena (19); halusta saada aina vaan enemmän ja enemmän.
Ihminen ei ole siitänsä muuttunut.
Samoja piirteitä näemme tämänkin ajan ihmisissä. Kristityn on sanouduttava irti tällaisesta elämänmenosta (22).Tapio522 kirjoitti:
Semper.Fidelis: "... Jatketaan keskustelua rakentavassa hengessä ja toisiamme kunnioittaen".
---
Sinulla on oikea mielenlaatu. Yritän pyrkiä samaan.
Ei lähetä mukaan toistemme parjaamiseen.
Ollaan rohkeasti eri mieltä, silti toista väheksymättä.Semper.Fidelis siteerasi Ef. 4:ttä lukua.
Laitampa tähän jatkoa.
OHJEITA UUTEEN ELÄMÄÄN
Ef. 4:25-32/Gal.5:13-26
--
4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
4:27 älkääkä antako perkeleelle sijaa.
4:28 Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle.
4:29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
4:31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
4:32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
---
Uskoontultuaankin synti edelleenkin vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).
Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.
Näyttää siltä etteivät kristityt, joille Paavali kirjoittaa, olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle.
He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (28,29). Miten on meidän laitamme?
Tuon tähän rinnalle Gal. 5:13-26. Näissä jakeissa Paavali tuo esiin Hengen ja lihan teot. Galatian kristityistä Paavalilla ei ole paljon hyvää sanottavaa:
”...jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä (j.15).
Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan,...”(16,17).
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme"(25,26).
Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).
Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan.
Samankaltaisessa tilanteessa on Paavalikin Galatian kristittyjen suhteen; hän kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).
Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23). Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin!
Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).
Älkäämme saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä (Ef. 4:30)!
--
”Sinä tahdot puhtautta, Pyhä pyydät pyhyyttä, vihaat synnin saastaisuutta, vilppiä ja vääryyttä. Pyhitä siis mieleni, sydämeni, sieluni, puhdista se majaksesi sinun siinä ollaksesi” (Virsi 117:6).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868