hihna vai ketju

jakopää

Kannattaako auton ostoapäätöstä harkita jakopään hihnan vai ketjun erolla?

Ketju vaikuttaa taloudellisesti kannatavalta vaikkakin nostaa moottorin ääntä. Oliko ketjusssa muita haittoja???

Mistä tietää missä autoissa on ketju tai hihna.
Löytyykö netistä vanhojen autojen teknisiätietoja???

Kiitos paljon asiallisille vastauksille...

19

3782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljainen.

      Nykyketjut ovat äänettömiä. Ketjussa ei ole mitään huonoja puolia. Älä missään tapauksessa sekaannu näihin viimeisiin hihna-autoihin. Ne voivat olla myös ongelmallisia myytäviä aikanaan.

    • malli....

      niin siitähän se sitten alkaa selviämään onko hihna vai ketju. Toyotalla ollut ketju mallista riippuen jo 2001 alkaen (VVT-i) ja uudemmissa dieseleissä myös... sama juttu bemarin ja hondan kohdalla. Euro Opel ja moni muu ovat valitettavasti tuon hihnan asentajia mutta Opelkin on siirtymässä uusissa koneissa ketjuun!

      Uusien autojen osalta tek. tiedot saattavat kertoa asiasta mutta automyyjän pitäisi moinen asia tietää! Autolehtien testit ja TL sivut ovat hyvät!

      Ketjun "rallatuksen" kuulee ulkopuolelle, jos osaa erottaa muusta melusta. Auton sisällä et korvillasi erota hihna/ketjukonetta. Ketju on käytännössä ikuinen eli huolloissa säästää usein roimasti, suosittelen.

      • Anonyymi

        Kyllä ne menee rikki ketjut! Varsinki uudemmissa autoissa!


    • JHMML

      Moi, ketju on ehdottomasti parempi kuin hihna. Ketju on lähes ikuinen kun hihnan voi joutua vaihtamaan jopa 60 tkm välein ja yleensä puhutaan satojen eurojen kustannuksista. Ketjun ainoa huono puoli on että se pitää pientä ääntä jos kuuntelee tarkasti ulkona mutta sisältä et pysty erottamaan onko moottorissa hihna vai ketju.

    • 1000cc

      Ensiksi on sanottava, että ketju on parempi. Toiseksi varoituksen sana ketjusta. Jos ketju katkeaa, se johtuu yleensä kiristimen pettämisestä. Kiristimen palaset menevät ketjun väliin ja silloin alkaa tapahtua. Ketju runttaa väkisin itsensä johonkin koloon ja yleensä vielä sieltä kolosta pois ulkoilmaan läpi lohkon, öljypohjan tai ketjun suojakotelon. Samalla saavat siipeensä kaikki lähistöllä olevat laitteet mm. dieselin ruiskupumpun akseli yms. Jälki on aika totaalista (nähty on) ja remontti käytännössä uuden koneen osto. Katkennut hihna taasen itsessään ei riko mitään.
      Eli ketju on parempi mutta hajotessaan tekee todella pahaa jälkeä.

      • Nimetön

        "Katkennut hihna taasen itsessään ei riko mitään"

        ei riko ei mutta se mitä siitä aiheutuu, kun hihna pamahtaa poikki onkin jo sen verran suurta.... kerro toki tuostakin? 120 motarilla on toki eriasia kuin 40km/h vaurioiden osalta.

        Hihnan vaihtaminen 60, 90 tai 105 tkm välein on hukkaan heitettyä rahaa vs. ketju. Hihnoja paukkuu useasti mutta ketjun kiristimestä aiheutuvia vikoja harvoin. Eihän mikään ole pomminvarmaa mutta ketju on ylivoimainen kestävyydeltään.


      • vaihtoväli
        Nimetön kirjoitti:

        "Katkennut hihna taasen itsessään ei riko mitään"

        ei riko ei mutta se mitä siitä aiheutuu, kun hihna pamahtaa poikki onkin jo sen verran suurta.... kerro toki tuostakin? 120 motarilla on toki eriasia kuin 40km/h vaurioiden osalta.

        Hihnan vaihtaminen 60, 90 tai 105 tkm välein on hukkaan heitettyä rahaa vs. ketju. Hihnoja paukkuu useasti mutta ketjun kiristimestä aiheutuvia vikoja harvoin. Eihän mikään ole pomminvarmaa mutta ketju on ylivoimainen kestävyydeltään.

        autossani on 168000km tai 7v. Eli eipä tuota
        kovin usein tarvitse vaihtaa. Hihnan etuna myös
        venymättömyys. Ketju venyy kuluessaan ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.


      • 620tkm
        vaihtoväli kirjoitti:

        autossani on 168000km tai 7v. Eli eipä tuota
        kovin usein tarvitse vaihtaa. Hihnan etuna myös
        venymättömyys. Ketju venyy kuluessaan ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.

        Ja ketju on alkuperäinen. Ei haittaa kovinkaan paljoa minua jos ketjun venyminen alkaa haitata jossain 2milj. kohdalla kun kori loppuu miljoonan nurkilla.


      • Moottoriasentaja
        620tkm kirjoitti:

        Ja ketju on alkuperäinen. Ei haittaa kovinkaan paljoa minua jos ketjun venyminen alkaa haitata jossain 2milj. kohdalla kun kori loppuu miljoonan nurkilla.

        Eipä muuta.


      • tuurilla
        Moottoriasentaja kirjoitti:

        Eipä muuta.

        Kysyin merkkihuollossa olisiko syytä jo vaihtaa ketju. ketju tarkistettiin ja todettiin että tarvetta ei ole.


      • 1000cc
        Nimetön kirjoitti:

        "Katkennut hihna taasen itsessään ei riko mitään"

        ei riko ei mutta se mitä siitä aiheutuu, kun hihna pamahtaa poikki onkin jo sen verran suurta.... kerro toki tuostakin? 120 motarilla on toki eriasia kuin 40km/h vaurioiden osalta.

        Hihnan vaihtaminen 60, 90 tai 105 tkm välein on hukkaan heitettyä rahaa vs. ketju. Hihnoja paukkuu useasti mutta ketjun kiristimestä aiheutuvia vikoja harvoin. Eihän mikään ole pomminvarmaa mutta ketju on ylivoimainen kestävyydeltään.

        Juu, olen ollut paikalla monissa hihnankatkeamisissa esim. BMW, Opel ja yhdessä ketjunkiristimen hajoamisesta johtuneessa ketjurikossa.
        Hihna-Bemarissa meni kansi ja venttiilit, hihna-Opelissa ei tapahtunut mitään vauriota kuin katkennut hihna ja ketju-mersun ketju rikkoi poistuessaan 3500e:n edestä tavaraa. Ei jäänyt koneesta montaa vanhaa osaa jäljelle, kun sylkäisi ketjun maantienopeudesta läpi öljypohjan repäisten mennessään palan lohkoa ja rikkoen syöttöpumpun akselin, katkaisten nokka-akselin ja sorvasi vielä hammasrattaat pyöreiksi ja tietysti kansi venttiileineen paskaksi pari mäntää hajalle. Et semmossii.

        Mutta on se ketju silti parempi, kunhan sitäkin (kiristin) huoltaa välillä.


    • rane

      60t hihnan vaihtovli alkaa olla historiaa uusissa autoissa nyt 100000-150000 km joten huoltokuluissa ei oo suuriakaan eroja .

    • ketju luistaa

      ketjukone on periaattessa hieman kalliimpi kuin hihnakone joten uuden ostaja hyötyy siitä ettei maksa turhasta ominaisuudesta - jos se on turha.

      Tyypillinen tavan käyttöauton ostaja ajaa autollaan 3 vuotta ja 60tkm jonka jälkeen vaihtaa uuteen.

      Jos hihnan vaihtoväli on esim. 120tkm/5v ei uuden ostaja joudu maksamaan kallista hihnan vaihtoa eikä se välttämättä pudota auton jälleenmyyntiarvoakaan koska 2. omistaja ei joko tajua asiaa, ei ajattele parin vuoden päässä odottavia huoltoja kun autokuume on päällä tai suunnittelee itse vaihtavansa auton ennen hihnan vaihtoa.

      Muutamissa koneissa vaihtovälit ovat jopa 10v luokkaa joten vähän ajavalle vaihto ei tule eteen vuosikausiin.

    • Automies kakkonen

      "Kannattaako auton ostoapäätöstä harkita jakopään hihnan vai ketjun erolla?"

      Ei.

      "Ketju vaikuttaa taloudellisesti kannatavalta vaikkakin nostaa moottorin ääntä. Oliko ketjusssa muita haittoja???"

      Ketjusta ei ole mitään haittaa; äänitason nouseminen nykyaikaisessa autossa on aika marginaalista. Hihnasta ei ole mitään haittaa jos huollot hoitaa niinkuin pitää.

    • Wanna-Be

      Kysymys ei ole mustavalkoinen joko-tai.

      Joissakin autoissa hihnan vaihtoväli on 60tkm ja vaihto on kallis paukku, kuten joissakin aiemmissa Opelin 6-koneissa joita piti purkaa huolella ja maksoi markka-aikana lähes 10tmk. Joissakin taas, kuten uudemmissa Volvossa, vaihtoväli on 180tkm/4v joten eipä tee paljoa huoltokustannuksia lisää kun vielä huomioi että esim. japanilaisissa ketjukoneissa muiden huoltojen tarve on jopa kaksi kertaa tiheämpi.

      Ja onhan hammashihna muutoin huomattavasti sivistyneempi voimansiirtoratkaisu kuin halpa roheltava yleisliittolainen kettinki.

      • vaihtoja

        Jossain Fiatin mallissa piti nostaa koko kone kun hihnaa vaihdettiin ja se vasta maksoi. Ei kannata todellakaan ostaa koskaan hihnakoneita. Hihnat ovat poistumassa hyvää vauhtia viimeisistäkin niitä vielä käyttävistä autoista.


      • hihnanvaihtoon

        180tkm on loistava kilometrimäärä hihnan kestolle mutta 4 vuotta hiton lyhyt aika vähän ajavalle. Ei se hihnanvaihto osineen ole mikään halpa rasti Volvossakaan, oikeastaan kaikkea muuta.

        Taksikuski tai kulkumulkku arvostaa tuollaista vaihtoväliä koska kilometrit tuleva täyteen ennen vuosia mutta käytetyn volvon toista omistajaa rupeaa taatusti riepomaan heti vastaan tuleva vaihto vaikka kilometrejä on mittarissa vasta 90tkm tai alle.

        Kaikkein ennen riepoo tämä merkkihuoltojen vaatimus siitä että kaikki hihnan kiristimet ja rullat jotka maksavat parhaimmillaan satasia pitää vaihtaa vaikka kilometrejä olisi tullut vasta kolmannes luvatusta.

        Se hihna voi toki hapertua pelkän ajan kulumisen takia mutta eivät ne laakeroidut teräsrullat muutamassa vuodessa kulahta, vasta kilometrien myötä. Avointa rahastusta tuommoinen mutta koitapa saada merkkihuolto vaihtamaan pelkkä hihna.


      • Wanna-Be
        hihnanvaihtoon kirjoitti:

        180tkm on loistava kilometrimäärä hihnan kestolle mutta 4 vuotta hiton lyhyt aika vähän ajavalle. Ei se hihnanvaihto osineen ole mikään halpa rasti Volvossakaan, oikeastaan kaikkea muuta.

        Taksikuski tai kulkumulkku arvostaa tuollaista vaihtoväliä koska kilometrit tuleva täyteen ennen vuosia mutta käytetyn volvon toista omistajaa rupeaa taatusti riepomaan heti vastaan tuleva vaihto vaikka kilometrejä on mittarissa vasta 90tkm tai alle.

        Kaikkein ennen riepoo tämä merkkihuoltojen vaatimus siitä että kaikki hihnan kiristimet ja rullat jotka maksavat parhaimmillaan satasia pitää vaihtaa vaikka kilometrejä olisi tullut vasta kolmannes luvatusta.

        Se hihna voi toki hapertua pelkän ajan kulumisen takia mutta eivät ne laakeroidut teräsrullat muutamassa vuodessa kulahta, vasta kilometrien myötä. Avointa rahastusta tuommoinen mutta koitapa saada merkkihuolto vaihtamaan pelkkä hihna.

        Makuasia toki onko se 4v nyt niin lyhyt, kun useat vaihtaa koko autonkin 3v välein. Totta on että hihna on "ylimääräinen" kuluerä mutta tuskin se noilla Volvon vaihtoväleillä oikeasti kellekään kynnyskysymys autonhankinnassa voi olla.

        Kyllä enemmän oikeasti rassaa vaikkapa Tojon 15tkm huoltovälit, meikäläisenkin pienillä ajomäärillä pajavisiitti olisi 2 kertaa vuodessa (kyllä, tiedän että joka toinen on öljynvaihto mutta useimmat meistä joutuvat teettämään sen pajalla ja parisataa hommaan uppoaa ja ennen kaikkea se auto ei mene sinne pajalle itsekseen).

        Jos taas joku tosissaan jotain määräajoin huolletun hihnan katkeamista pelkää niin ei sitten kannata lähteä muutenkaan enää ulos liikenteen sekaan. Ja kyllä siinä auttomobiilissakin on sitten kosolti paljon muutakin jonka rikkoutumista pitää pelätä.


      • viestiketjun aloittaja

        Kiitokset vastaajille! Kerrassaan ainutlaatuista suomi24 keskustelua! Ei mennyt eipäs juupas keskusteluun....

        Joo, mutta samoilla linjoilla olin valtaväen kanssa. Ketjulla parempi. Nykyisessä on ketju niin tuo hihnan vaihto ei ole osununut kohdalle.

        "Kotishoppailu" on vaan hankalaa kun ei autotalli yms. sivuilla juurikaan lue vanhojen autojen tekniikasta...

        jees ja kiitti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe