Laita tähän uuden ketjun, kun "Pekalla" oli niin paljon kysymyksiä "Pekka" opettaa- ketjussa.
Hyvä, että muutkin rohkaistuvat esittämään kysymyksiä!
"Pekka"-nimeä käytän sellaisesta henkilöstä, joka ei vielä rohkene (?) tai jostain muusta syystä ei käytä yhtä ja samaa nimimerkkiä.
---
Tässä osa "Pekan" esittämistä kysymyksistä (numerointi minun):
otsikko: Ompa teillä kehittyneitä vauvoja...
1.... jotka pystyvät uskomaan.
2. Missä se usko näkyy?
3. Tuolle edellä sanot, että kaste ei poista syntejä.
Ja nyt sanot, että kaste on syntien anteeksisaamiseksi. Kumpi teoria pitää paikkan-
sa?
Aika vaihtelevaa tuollainen oppi!
---
1. Ei kukaan pystykkään uskomaan luonnostaan.
- "...luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti (1. Kor.2:14).
Usko on Jumalan teko.
- "Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt" (Joh. 6:29).
Usko tulee Jumalan Sanan kuulosta.
- "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta" (Room. 10:17).
----
2. Usko näkyy Hengen hedelmistä.
- "Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään" (Matt. 7:20).
Hengen hedelmiin kuuluu mm. ilo (Gal. 5:22).
Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ILOSTA äitinsä kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanat (Lk. 1:44). Lapsi siis kuuli hyvin jo äitinsä kohdussa. Eikös se usko tule kuulemisesta, kuten edellä tuli esille.
-
Ei järkeillä, vaan uskotaan "niin kuin on kirjoitettu"!
--
3. Kannattaa lukea tarkemmin viestini.
Kirjoitin:
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
Synti kyllä otetaan kasteessa pois ja anteeksiannetaan siten, ettei sitä enää meille lueta, eikä se voi meitä kadottaa.
- Paavali sai kehoituksen kastattaa itsensä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).
Kaste tapahtuu siis syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi "niin kuin on kirjoitettu".
Lieneekö järkemme esteenä?
Kertaus: Kaste ei siis poista lihan saastaa eli "perisyntiä" (1. Piet. 3:21).
Kaste välittää meille syntien anteeksi annon siten, ettei syntiä meille enää lueta eikä se voi meitä kadottaa (Apt. 2:38, Apt. 22:16).
---
Mitä sinä/te ymmärrät(te) "lihan saastalla", jota kaste ei poista?
"Pekka" kysyy
17
330
Vastaukset
- Pekka II
voisi jo vähitellen lopettaa tuo jatkuva vänkää-
minen lapsikasteesta.
Paavali kehoittaa, Kol 3:2
"Olkoon milenne siihen, mikä on ylhäällä, älköön
siihen, mikä on maan päällä."
Sinulle tuntuu tuo maanpäällinen vesi olevan avain
kaikkeen hengelliseen elämään, mutta Raamattu keh-
hoittaa meitä jättämään Kristuksen opin alkeet:
Hebr 6:1 "Jättäkäämme sen tähden Kristuksen opin
alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä
taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta
kuolleista töistä, ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista..."
Kun sinä et kerran halua ymmärtää raamatullista uskovien kastetta, niin miksi vuodesta toiseen yrität tuputtaa tuota Raamatulle vierasta lapsikastetta?
Vai onko sinulla huono omatunto sen suhteen?
Mutta sekin tuntuu merkilliselytä, koska olet jossain kirjoittanut, että olet itsekin kastettu
aikuisena.
Sinulle tuo kaste on maaginen tekijä, epäjumala,
jolla on maagisia ominaisuuksia. Sinä mitätöit
Golgatan työn ja uskot veden taikavoimaan.
Herää jo harhastasi. Et osaa tuoda palstalle enää
mitään uutta, vaan kelaat noita samoja kysymyksiä
ja omia päätelmiäsi.
Tuo vauvojen uskokin on niin naurettava väite,
että ei luulisi aikuisen miehen sortuvan sellai-
seen.
"Usko tulee kuulemisesta", eikä sinun olettamuksistasi.
1. Kor 13:11
"Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi,
minulla oli lapsen mieli, ja ajattelin kuin lapsi
mutta kun tulin mieheksi, HYLKÄSIN SEN, MIKÄ LAPSEN ON."
Sinunkin olisi jo aika hylätä nuo lapsenmieliset
ajatuksesi.Pekka II: "Sinulle tuo kaste on maaginen tekijä, epäjumala,
jolla on maagisia ominaisuuksia. Sinä mitätöit
Golgatan työn ja uskot veden taikavoimaan".
--
Vastauksestasi saa taas sen käsityksen, että kaste on vain pelkkää vettä, johon ei liity mitenkään Jeesus tai Pyhä Henki.
Jos liittyy, niin se on magiaa.
--
Olen jo monta kertaa sanonut, ettei kaste ole pelkkää vettä.
Täytynee taas toistaa.
Kasteessa on kahdenlaiset asia:
1) maalliset (vesi)
2) taivaalliset (Isä ja Poika ja Pyhä Henki).
Veden me näemme, mutta Jumalaa (kolmiyhteyttä) emme näe.
Kasteessa meidät liitetään Kristukseen Jeesukseen, Hänen kuolemaansa (Room. 6:3).
Kristillinen kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi uskon kautta.
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
Saman kertoo Kol. 2:9-15.Pekka II: "Et osaa tuoda palstalle enää
mitään uutta, vaan kelaat noita samoja kysymyksiä ja omia päätelmiäsi".
--
Sitä minä ihmettelenkin, että yhä uudelleen ja uudelleen sinäkin osallistut näihin "tyhmiin" kastekeskusteluihin ja samoin sanakääntein.
Eikö olisi helpompaa ohittaa ne ja antaa tilaa niille, joita kasteasia kiinnostaa.
Ei estellä!!!
Uskallampa väittää, että myös sinulla on samoja vanhoja, vuosien mittaan moneen kertaan esille tuotuja väittämiäsi (ja aina eri nimimerkillä).
Niin...miksipä ne niistä muuttuisikaan, kun uskoo niiden vahvasti edustavan raamatullista TOTUUTTA.
Itse osallistun mielelläni kastekeskusteluihin Raamatun Sanan pohjalta!
--
(Toivottavasti Pekka II on eteenkin päin vakionimimerkkisi!)- m 12
Tapio522 kirjoitti:
Pekka II: "Et osaa tuoda palstalle enää
mitään uutta, vaan kelaat noita samoja kysymyksiä ja omia päätelmiäsi".
--
Sitä minä ihmettelenkin, että yhä uudelleen ja uudelleen sinäkin osallistut näihin "tyhmiin" kastekeskusteluihin ja samoin sanakääntein.
Eikö olisi helpompaa ohittaa ne ja antaa tilaa niille, joita kasteasia kiinnostaa.
Ei estellä!!!
Uskallampa väittää, että myös sinulla on samoja vanhoja, vuosien mittaan moneen kertaan esille tuotuja väittämiäsi (ja aina eri nimimerkillä).
Niin...miksipä ne niistä muuttuisikaan, kun uskoo niiden vahvasti edustavan raamatullista TOTUUTTA.
Itse osallistun mielelläni kastekeskusteluihin Raamatun Sanan pohjalta!
--
(Toivottavasti Pekka II on eteenkin päin vakionimimerkkisi!)kasteesta on tullut sinulle Tapio vähän traumaattinen asia. Olithan lapsenakastettu ja sitten tulit uskovien kasteen kannalle ja otit uskovien kasteen aikuisena ja sen jälkeen oletkin palannut takaisin lapsikastenäkemykseesi. Tämä "horjuminenko" saa sinut yhä vielä epävarmana jatkuvasti keskustelemaan nimenomaan kasteasiasta? Päätä nyt vihdoin kumpaa kastetta pidät oikeana ja jätä nämä alkeet jo taaksesi.
m 12 kirjoitti:
kasteesta on tullut sinulle Tapio vähän traumaattinen asia. Olithan lapsenakastettu ja sitten tulit uskovien kasteen kannalle ja otit uskovien kasteen aikuisena ja sen jälkeen oletkin palannut takaisin lapsikastenäkemykseesi. Tämä "horjuminenko" saa sinut yhä vielä epävarmana jatkuvasti keskustelemaan nimenomaan kasteasiasta? Päätä nyt vihdoin kumpaa kastetta pidät oikeana ja jätä nämä alkeet jo taaksesi.
m12: "olisko niin, että kasteesta on tullut sinulle Tapio vähän traumaattinen asia".
---
Tämä "traumakortti" on vedetty usein esiin varsinkin alkuperäisen "Pekan" taholta (Hän käyttää jostain syystä aina eri nimimerkkiä).
Kannataako tällaiseen lähteä mukaan.
Keskustellaan reilusti kasteesta Raamatun Sanan pohjalta, vaikka olemmekin monessa asiassa eri mieltä (Varsinkin kasteen hengellisestä sisällöstä!).
Voiko kasteesta vaieta, puhuuhan Raamattu siitä niin paljon.
Olen tälläkin palstalla systemaattisesti käynyt läpi eri Raamatun kirjeitä. Nyt on meneillään Apostolien Teot pienissä pätkissä. Hyvin usein törmäämme tässäkin Luukkaan kirjoittamassa kirjeessä, niin kuin muuallakin, kasteeseen. Miksi siitä ei saisi keskustella?
Itse en ole aina ollut edes aloitteen tekijänä kastekeskusteluihimme, mutta mielelläni tulen mukaan varsinkin silloin, kun siitä minulta kysytään.
Ei estellä niitä keskustelemasta, joita kasteasia kiinnostaa.
Huom. Jäimme Apt. Teoissa jakeeseen Apt. 2:36.
Seuraavassa jaksossa on taas esillä kaste (Apt. 2:38).
Viestisi lopussa kehoitat: "Päätä nyt vihdoin kumpaa kastetta pidät oikeana ja jätä nämä alkeet jo taaksesi".
--Tämän olen useasti sanonut: "Pidän lapsena saamaani kastetta riittävänä". Raamattu sanoo, että on vain "yksi kaste" (Ef. 4:5).
Tarkoitatko taakse jättämisellä sitä, ettei kasteesta pitäisi enää puhua, kun on käynyt uskovien kasteella?
- mathetes
En puutu nyt tuohon esillä olevaan aiheeseesi sen lähemmin, mutta sanoisin sinulle, että ryhdistäydy jo vihdoin tuon kastekysymyksesi suhteen, koska näyttää siltä, että sinulle on jotenkin "jämähtänyt" tuo asia jotenkin sellaiselle tasolle jossa et oikein kykene sitä arvioimaan oletko oikeassa vai väärässä sen suhteen, vaan väännät ja väännät alituiseen samaa väännöstä vaikka Raamattu sanassaan ei lapsikastetta missäänkohdin sinulle varmuudeksi tue.
Niin itselleni kuin muillekin suurelle määrälle uskovia on tuo asia varmistunut selkeän kannanoton myötä uskon perusteella, sekä sanan opetuksen ja Pyhän Hengen kautta, että kaste joka uskoontultua suoritetaan uskoville on se "yksi kaste" uskon perusteella Jeesukseen Kristukseen! Tässä ei edes ole mitään ongelmaa sen ymmärtämiseksi koska sen voi lukea selkeästi jokainen joka lukea osaa suoraan Raamatusta! Lasten kastaminen sensijaan pitää selittää ja sepustaa niin monisanaisesti, jotta sille voidaan saada sellaisten ihmisten taholta tukea jotka eivät niin sanatarkasti katso sanan ilmoitukseen, vaan tunteillaan olettavat ohi sanan ilmoituksen ja kuvittelevat, että onhan se kaunista kun pieni lapsi kastetaan kristityksi. Se on Tapio hyvä vain kirkon luoma seremonia, kasterituaali, joka ei saa tukea Raamatun selkeän sanan ilmoituksesta! Älä ajattele tunteillasi, vaan sydämelläsi Raamatun sanan mukaisesti, niin saat selkeän vastauksen tuohon epävarmuuteesi ja saat rauhan sielullesi tämän asian kanssa.
Raamatullinen kaste on siis se kaste joka voidaan lukea suoraan Raamatun lehdiltä, eli se on se "yksi kaste", joka on kaste uskon perusteella Jeesukseen Kristukseen, ja kaikki muunlaiset kastetouhut ovat niitä "toisia kasteita", kuten siis tuo katolinen ihmistekoinen valelukasteseremonia on "toinen kaste", vaikka se järjestyksenä kirkossa suoritetaankin sylilapsille ikäänkuin "ensimmäisenä", niin silti se on "toinen kaste", eli kaste jota Raamattu ei tunnista sanansa ilmoituksessa!
Sanot-
>>>Kaste välittää meille syntien anteeksi annon siten, ettei syntiä meille enää lueta eikä se voi meitä kadottaa- mathetes
Jopas tulee outoja päivämääriä kirjoituksiin!
Outoa tosiaan!?! mathetes "Jos kaste välittäisi ja antaisi syntejä anteeksi, niin silloin Jeesuksen ristin uhrityö on ollut turhaa!!!
Jeesustahan ei silloin tarvitsisi julistaa lainkaan, sillä kaste riittäisi silloin kaikkeen synnistä puhdistamiseen! Koitapa Tapio ymmärtää asia nyt oikein"!
---
Ymmärrämme Room. 6:3 eri tavalla.
Asetat vastakkain "Jeesuksen ristin uhrityön" ja kasteen, (Room. 6:3).
Eikö Room. 6:3 kerro juuri saman asian: "..olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme Hänen kuolemaansa kastetut".
Jotkut ajattelevat Room. 6:3 vertauskuvallisena asiana. Tekstiyhteys ei kuitenkaan tue tätä näkemystä.
Itse uskon "niin kuin on kirjoitettu"; Kasteessa meidät liitetään Kristukseen Jeesukseen, Hänen kuolemaansa (Room. 6:3).
Kristillinen kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa (Kol. 2:12).
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
Saman kertoo Kol. 2:9-15.
Kyse ei ole siis vertauskuvallisista asioista!
Uskotaan "niinkuin on kirjoitettu", järkeilemättä.- Devout
Tapio522 kirjoitti:
mathetes "Jos kaste välittäisi ja antaisi syntejä anteeksi, niin silloin Jeesuksen ristin uhrityö on ollut turhaa!!!
Jeesustahan ei silloin tarvitsisi julistaa lainkaan, sillä kaste riittäisi silloin kaikkeen synnistä puhdistamiseen! Koitapa Tapio ymmärtää asia nyt oikein"!
---
Ymmärrämme Room. 6:3 eri tavalla.
Asetat vastakkain "Jeesuksen ristin uhrityön" ja kasteen, (Room. 6:3).
Eikö Room. 6:3 kerro juuri saman asian: "..olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme Hänen kuolemaansa kastetut".
Jotkut ajattelevat Room. 6:3 vertauskuvallisena asiana. Tekstiyhteys ei kuitenkaan tue tätä näkemystä.
Itse uskon "niin kuin on kirjoitettu"; Kasteessa meidät liitetään Kristukseen Jeesukseen, Hänen kuolemaansa (Room. 6:3).
Kristillinen kaste julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa (Kol. 2:12).
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
Saman kertoo Kol. 2:9-15.
Kyse ei ole siis vertauskuvallisista asioista!
Uskotaan "niinkuin on kirjoitettu", järkeilemättä.Olen huomannut, että pilkuntarkka sanoihin tuijottaminen on eksytyksen välineenä tehokas..
En usko, em Raamatunkohdan tarkoittavan varsinaisesti kastetta, sanan tilalla voisi käyttää sanaa "vihityt"..
Näissä sanoihin takertumisessa on sekin vaaransa, että takerrutaan puhtaaseen käännösvirheeseen.. - menneisyydestä
mathetes kirjoitti:
Jopas tulee outoja päivämääriä kirjoituksiin!
Outoa tosiaan!?!Se on huuto menneisyydestä ;-)
Devout kirjoitti:
Olen huomannut, että pilkuntarkka sanoihin tuijottaminen on eksytyksen välineenä tehokas..
En usko, em Raamatunkohdan tarkoittavan varsinaisesti kastetta, sanan tilalla voisi käyttää sanaa "vihityt"..
Näissä sanoihin takertumisessa on sekin vaaransa, että takerrutaan puhtaaseen käännösvirheeseen..Devout: ".. Olen huomannut, että pilkuntarkka sanoihin tuijottaminen on eksytyksen välineenä tehokas..".
---
Viestistäsi voi saada sen käsityksen, että Raamatun kirjoituksilla ei ole niin väliä.
Toivottavasti et tarkoittanut tätä.
Raamattu käyttää paljon kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.- Devout
Tapio522 kirjoitti:
Devout: ".. Olen huomannut, että pilkuntarkka sanoihin tuijottaminen on eksytyksen välineenä tehokas..".
---
Viestistäsi voi saada sen käsityksen, että Raamatun kirjoituksilla ei ole niin väliä.
Toivottavasti et tarkoittanut tätä.
Raamattu käyttää paljon kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.Huomaatko Tapio, Nostat kasteen ohi sovitustyön, tajuamatta sitä itse..
Näitä ansoja meidän tulee erityisesti välttää. Lahkot saavat tällaisesta alkunsa Devout kirjoitti:
Huomaatko Tapio, Nostat kasteen ohi sovitustyön, tajuamatta sitä itse..
Näitä ansoja meidän tulee erityisesti välttää. Lahkot saavat tällaisesta alkunsaDevout: "Huomaatko Tapio, Nostat kasteen ohi sovitustyön, tajuamatta sitä itse.."
--
Meidät on kastettu "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiemme anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
Jeesuksen Kristuksen nimi korostaa Jeesuksen läsnäoloa kasteessa.
Eikö sinun mielestäsi kasteessa Jeesus Kristus toimi mitenkään?- Devout
Tapio522 kirjoitti:
Devout: "Huomaatko Tapio, Nostat kasteen ohi sovitustyön, tajuamatta sitä itse.."
--
Meidät on kastettu "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiemme anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
Jeesuksen Kristuksen nimi korostaa Jeesuksen läsnäoloa kasteessa.
Eikö sinun mielestäsi kasteessa Jeesus Kristus toimi mitenkään?Jos ihminen ei usko Jeesukseen, ei hän kasteella pelastu..
Yksinkeraista Tapio: Ensin usko, sitten kaste..
yksi, kaksi.. - ja sun
Devout kirjoitti:
Olen huomannut, että pilkuntarkka sanoihin tuijottaminen on eksytyksen välineenä tehokas..
En usko, em Raamatunkohdan tarkoittavan varsinaisesti kastetta, sanan tilalla voisi käyttää sanaa "vihityt"..
Näissä sanoihin takertumisessa on sekin vaaransa, että takerrutaan puhtaaseen käännösvirheeseen..mun ja sun kirjoituksiin tulee vuosi 2002,
siis seulanläpi kirjoitukset.
(=".."=)
:.: :.:
(=".."=) Devout kirjoitti:
Jos ihminen ei usko Jeesukseen, ei hän kasteella pelastu..
Yksinkeraista Tapio: Ensin usko, sitten kaste..
yksi, kaksi..Devout: "Yksinkeraista Tapio: Ensin usko, sitten kaste.."
--
Jeesus opettaa, että pieni lapsi uskoo (Mark. 9:42) ja ottaa vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15).
Ei tässäkään mielessä ole esteitä, etteikö lasta voida kastaa.
Vai laitatko sinäkin ns. ymmmärtäväisen iän lapsen kasteen ehdoksi?- voidaan kastaa,
Tapio522 kirjoitti:
Devout: "Yksinkeraista Tapio: Ensin usko, sitten kaste.."
--
Jeesus opettaa, että pieni lapsi uskoo (Mark. 9:42) ja ottaa vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15).
Ei tässäkään mielessä ole esteitä, etteikö lasta voida kastaa.
Vai laitatko sinäkin ns. ymmmärtäväisen iän lapsen kasteen ehdoksi?jos hän itse sitä haluaa!
Mutta pakkokaste on kauhistus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138