sikiöseulonnat

osallistutteko?

Meidän kunnassa ei tehdä niskaturvotus-ultraa alle 30-vuotiaille ja sikiöseulonta on siis ihan erikseen. Se tehdään verikokeella ja jos siitä löytyy jotain niin sitten jatkotutkimuksiin. Seuraavalla neuvolakäynnillä pitää tietää osallistuuko siihen. Itse taidamme jättää väliin.

Ensinnäkin suurin osa niistä löydöksistä on vääriä hälytyksiä ja sitten jatkotutkimukset sisältävät keskenmenoriskin. Eli on mahdollista että terve sikiö menee kesken jatkotutkimusten takia... Lisäksi siinä lapussa luki että vain 1-3:lla 2000:sta tutkimukseen osallistuneesta löydetään sikiön poikkeavuuksia.

Jos täällä järjestettäisiin kaikille np-ultra niin siinähän selviäisi heti kuuluuko riskiryhmään vai ei. Mutta kun ei järjestetä niin saavat seulonnat minun puolesta olla. Miten muut, osallistutteko ja jos jotain löytyy, menettekö jatkotutkimuksiin keskenmenon riskillä?

12

2188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnassa

      ei järjestetä (ollenkaan) np-ultraa vaan ainoastaan tuo veriseulonta. Aiomme silti mennä yksityiselle np-ultraan, mutta ei siinä pelossa, että jotain poikkeavaa löytyisi, vaan halutaan nähdä meidän vaavi. Vähän höperöitä kun ollaan. :) Ei varmastikaan osallistuta kunnan järjestämään veriseulontaan ollenkaan, enkä myöskään aio osallistua mihinkään lapsivesipunktioihin tms. joissa on edes nimellinen keskenmenoriski olemassa. Minusta ihan turhaa. Olen itse sitä mieltä, että jos lapsessa on jotain vikaa, luonto hoitaa asian kyllä. Kyllähän se tietysti pahalta tuntuu, jos kuolleen joutuu synnyttämään tai lapsi on syntyessään kehitysvammainen, mutta se on sitten sen ajan murhe. Nyt on mukava nauttia vain tästä hetkestä, miettii niitä ilkeitä asioita sitten jos tulevat ajankohtaisiksi.

    • bullebulle

      Tampereella np-ultra on "automaattinen", joten paha sanoa. Mutta JOS sitä ei olisi ollut, en olisi mennyt mihinkään seulontaan. Enkä jatkotutkimuksiinkaan, paitsi jos np-ultrassa ja sen jälkeisissä sydänäänissä olisi havaittu jotain TOSI epäilyttävää.

    • rv12

      Täällä niskapoimu-ultra tehdään kaikille, joten siihen siis menen. Sain neuvolasta myös lappusen jossa tietoa mahdollisuudesta tehdä joku testi (keskiraskauden seulonta?) kun on rv15, tosin en ole enää varma menenkö siihen (verikoe kylläkin vaan olisi). Olisihan se hienoa tietää, että kaikki on kunnossa! Mutta jos selviäisikin että kuuluu riskiryhmään että tulee esim. down-lapsi, niin menisikö koko loppuraskaus "pilalle" ja pelottaisi vaan kokoajan..Nyt alkoikin mietityttämään tuo testeihin meno vasta oikeasti =) Ainoastaan lapsivesitutkimuksen ja istukkanäytteen ottamisessa on ½-1 % riski keskenmenoon, joten kai tuon verikokeen käyn sitten rv 15 antamassa. Siinä toivossa että positiivisia uutisia saisi =) Ja en osaa sanoa menisinkö jatkotutkimuksiin jos olisi keskenmenoriski, sen näkee sitten jos jotain löytyy.
      Miten muut, meinaatteko mennä tuohon vapaaehtoiseen testiin? Ja jos joku käynyt jo, niin millainen oli?

    • äit-tä

      np-ultrassa kyllä kävin ihan uteliaisuuttani, mutta pitemmälle en olisi lähtenyt tutkituttamaan, jos jotain olisi ilmennyt, koska sehän näissä alkuvaiheen tutkimuksissa on, että vaihtoehto raskauden jatkamiselle on abortti ja siihen minusta ei olisi. Joskus tilanne ei ole loppujenlopuksi ollenkaan niin paha, kuin miltä ensin on vaikuttanut. Montakohan turhaa aborttia tehdään vain ihan varmuudenvuoksi, että ei tulisi sairasta lasta?!

      • minä ainakin teen näin...

        Samaa mieltä tuosta, että en pystyis tekemään aborttia!


      • ainakin menen kaikkiin
        minä ainakin teen näin... kirjoitti:

        Samaa mieltä tuosta, että en pystyis tekemään aborttia!

        seulontoihin. Edellinen vauva kuoli kohtuun täysiaikaisena. Tämän olisi voinut tietää jo aiemmin jos olisin vaan käynyt lapsivesipunktiossa. Vaan kun en käynyt.

        Jos olisin tiennyt niin olisin keskeyttänyt raskauden. Mitä järkeä on pitää mahassa sellaista lasta joka ei tule synnyttyään elämään. Tai sitten kärsii viikko/kuukausitolkulla kipujensa kanssa ennen kuin luovuttaa.

        En aio kokeilla toista kertaa. On se sen verran rankkaa ettei uskoiskaan.

        Mutta jokainen itse päättäkööt mitä tekee. Enkä tuomitse ketään joka ei seulontoihin mene.


      • väitän että
        ainakin menen kaikkiin kirjoitti:

        seulontoihin. Edellinen vauva kuoli kohtuun täysiaikaisena. Tämän olisi voinut tietää jo aiemmin jos olisin vaan käynyt lapsivesipunktiossa. Vaan kun en käynyt.

        Jos olisin tiennyt niin olisin keskeyttänyt raskauden. Mitä järkeä on pitää mahassa sellaista lasta joka ei tule synnyttyään elämään. Tai sitten kärsii viikko/kuukausitolkulla kipujensa kanssa ennen kuin luovuttaa.

        En aio kokeilla toista kertaa. On se sen verran rankkaa ettei uskoiskaan.

        Mutta jokainen itse päättäkööt mitä tekee. Enkä tuomitse ketään joka ei seulontoihin mene.

        kukaan ei tee turhaan aborttia "jos vaikka olisi sairas" lapsi..Itse kävin seulonnoissa jo ikäni puolesta ja niissä häikkää. Sain itse päättää haluanko lapsivesipunktioon, halusin koska esikoinen pitkäaikaissairas ja vaatii sitovaa hoitoa. Lapsivesipunktiossa tutkitaan kromosomit afp eli kaikkia sairauksia ei tälläkään löydetä. Jos näiden tuloksien myötä selviää, että lapsella on jokin trisomia (13, 18, 21 tai nefroosi yms. sairaus) on mahd. saada lääketieteellisistä syistä keskeytys. Tiedän äitejä, joilla on lapsi kuollut kohtuun tai tietävät synnyttävänsä lapsen joka kuolee päivän pari päästä. Ei sekään ole helppoa. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa ja siinä on paha toisen tulla sanomaan mikä on oikein tai väärin.


      • ..............

        tehdä vain varmuuden vuoksi, vaan kyllä sille täytyy olla ihan oikea lääketieteellinen peruste (trisomia 18. downin syndrooma tms.). Siis sairauksia, jotka ovat vakavia ja elinikäisiä.

        Olen itse omassa perheessäni seurannut vaikeasti kehitysvammaisen lapsen, nyt jo aikuisen, elämää, enkä voi sanoa sen olevan helppoa. Toki kehitysvammaisuuden asteessa ja siihen liittyvissä liitännäissairauksissa on eroa, mutta vaikeimmillaan ne ovat henkisesti että fyysisesti perhettä rajusti koettelevia. Tästä syystä juuri näiden vaikeavammaisten lasten perheet ovat niitä, jotka eniten sikiöseulontoja puoltavat.

        Itse olen osallistunut seulontoihin. En yksistään halustani vain täysin terveeseen lapseen, vaan tietääkseni etukäteen, mihin voin varautua ja toki ääritapauksissa myös mahdollisesti, jos puhutaan esimerkiksi ennenaikaisen kuolemaan johtavista sairauksista, kuten trisomia 18:sta, kannattaako raskauden antaa jatkua.


      • näin !!!!
        .............. kirjoitti:

        tehdä vain varmuuden vuoksi, vaan kyllä sille täytyy olla ihan oikea lääketieteellinen peruste (trisomia 18. downin syndrooma tms.). Siis sairauksia, jotka ovat vakavia ja elinikäisiä.

        Olen itse omassa perheessäni seurannut vaikeasti kehitysvammaisen lapsen, nyt jo aikuisen, elämää, enkä voi sanoa sen olevan helppoa. Toki kehitysvammaisuuden asteessa ja siihen liittyvissä liitännäissairauksissa on eroa, mutta vaikeimmillaan ne ovat henkisesti että fyysisesti perhettä rajusti koettelevia. Tästä syystä juuri näiden vaikeavammaisten lasten perheet ovat niitä, jotka eniten sikiöseulontoja puoltavat.

        Itse olen osallistunut seulontoihin. En yksistään halustani vain täysin terveeseen lapseen, vaan tietääkseni etukäteen, mihin voin varautua ja toki ääritapauksissa myös mahdollisesti, jos puhutaan esimerkiksi ennenaikaisen kuolemaan johtavista sairauksista, kuten trisomia 18:sta, kannattaako raskauden antaa jatkua.

        (edelliselle) minäkin ajattelen ja olet selvästi tietoinen asioista. Jos omassa kunnassasi on mahd. mennä seulontoihin niin kannattaa ottaa selvää asioista..siis mihin sitoutuu ja mitä tarkoittaa jos tulee riskilukuja yms. Ainakin itselläni alkuraskaus meni jännityiksessä. Tuloksien odottamista ja toivoa parasta, mutta prosessi on ymmärrettävistä syistä suht´hidas. Itse sain joka paikasta hyvin tietoa suullisesti ja kirjallisesti sekä aina varmisteltiin olenko itse valmis seulontoihin.


      • säikäytetty äiti
        näin !!!! kirjoitti:

        (edelliselle) minäkin ajattelen ja olet selvästi tietoinen asioista. Jos omassa kunnassasi on mahd. mennä seulontoihin niin kannattaa ottaa selvää asioista..siis mihin sitoutuu ja mitä tarkoittaa jos tulee riskilukuja yms. Ainakin itselläni alkuraskaus meni jännityiksessä. Tuloksien odottamista ja toivoa parasta, mutta prosessi on ymmärrettävistä syistä suht´hidas. Itse sain joka paikasta hyvin tietoa suullisesti ja kirjallisesti sekä aina varmisteltiin olenko itse valmis seulontoihin.

        Me menimme lapsivesipunktioon, sillä rakenneultrassa havaittiin kaksi ns. soft markeria, joista toinen tosin oli hyvin tulkinnanvarainen. Siitä alkoi tähänastisen elämäni vaikein aika. Epäily osoittautui onneksi vääräksi ja lapsellamme todettiin terveet kromosomit.

        Sikiötutkimusyksikön henkilökunnan asenne oli kalsea: emme saaneet minkäänlaista henkistä tukea ahdistuksessamme. Saatteksi muistutettiin vielä, että jos saat keskenmenon, niin se on sitten tämän näytteenoton vuoksi. Lähtiessämme mukaamme lykättiin nippu Anelosia, joissa kuvattiin eri trisomioita.

        Tulosten saaminen kesti kuukauden. Olin tulla hulluksi, ja kun erehdyin tiedustelemaan tuloksia puhelimitse, sain vastaani pilkallisen kätilön.

        Kenellekään en toivo vastaavaa. En sinänsä kadu seulontoihin osallistumista, mutta olisin odottanut asiaamme hoitaneilta ammattilaisilta inhimillisyyttä. Meni pitkään, ennen kuin uskalsin nauttia raskaudesta ja kiintyä uudelleen lapseen, jota oli kuitenkin niin kauan toivottu.


      • Katrilla

        Downin syndroma ei ole sairaus.


    • mamikolmelle

      Se on kromosomipoikkeama, eli hänellä on erilaiset kromosomit kuin valtaväestöllä. Itse minä katson kehitysvammaisen olevan sairas. Miten sinä määrittelet sairauden? Toki esimerkiksi Hiv:ä sairastava voi kokea olevansa terve, jos pärjää sairautensa kanssa hyvin. Itse näen terveys-kokemuksen hyvin vaihtelevana ja henkilökohtaisena asiana. Mutta kuten sanoin, minun mielestä kehitysvammainen ei ole terve, enkä minä myöskään kehitysvammaista lasta haluaisi. Toki lapsi voi vammautua syntymänsä jälkeenkin, ja siinä vaiheessa tilanteen kanssa vaan pitäisi oppia elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe