Princen Prince-levy

villevil

Sellaista piti kysymäni, että onko Princen nimmikkoalbumi ostamisen arvoinen. Olen kuullut levyltä biisit I wanna be your lover ja I feel for you ja ne potkivat erinomaisesti. Onko levy muutenkin noin kova vai ovatko nuo kaksi poikkeuksia?

Toistaiseksi omistan Princeltä vain Purple Rainin ja Diamonds and Pearlsin.

13

1219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Daddy Pop

      on hyvä levy, niin kuin melkein kaikki Princen levyt, jotka eivät ole erinomaisia. Purple Rainin tai Diamonds and Pearlsin tasolle se ei ihan nouse, mutta vetää vertoja esim. uusimmalle levylle Planet Earth. Eli jos sen ostaa, niin ei siinä virhettä tee. Mainitsemasi biisit oli muuten muistaakseni alunperin sävelletty Patrice Rushenille, mutta kun herra ei niistä huolinut, Prince levytti ne itse. Hittejähän niistä tuli, I wanna be yor lover oli Princen eka top 20- hitti USA:ssa 1979 ja I feel for yousta tuli Chaka Khanin laulamana hitti 1984.

      Levy on varsin monipuolinen, tyylien kirjo ulottuu hard rockista (Why you wanna treat me so bad) country-poppiin (When we're dancing close and slow). Myös pari tuhmaa biisiä on mukana, funk-veto Sexy Dancer ja railakkaasti rokkaava Bambi. Jälkimmäisten linjalla Prince teki sitten seuraavan levynsä, uransa ehkä uskaliaimmman albumin Dirty Mind (1980). Se olisi voinut olla Princen todellinen läpimurto, jos sillä olisi ollut biisejä, joita olisi voinut soittaa radiossa ;)

      • boogie man

        Täytyy korjata Daddy Popin viestiin jäänyt painovirhe: Patrice Rushen on naispuolinen kosketinsoittaja, joka teki muutamia hyvätasoisia funk- ja disko-LP:itä. En yhtään ihmettele, että Patrice ei ottanut Princen lauluja, sillä hänellä itsellään kynäily käytti hyvin. En usko, että I feel for yousta olisi tullut hittiä Patricen esittämänä: siihen tarvittiin Chaka Khanin mahtilaulanta.


      • Daddy Pop
        boogie man kirjoitti:

        Täytyy korjata Daddy Popin viestiin jäänyt painovirhe: Patrice Rushen on naispuolinen kosketinsoittaja, joka teki muutamia hyvätasoisia funk- ja disko-LP:itä. En yhtään ihmettele, että Patrice ei ottanut Princen lauluja, sillä hänellä itsellään kynäily käytti hyvin. En usko, että I feel for yousta olisi tullut hittiä Patricen esittämänä: siihen tarvittiin Chaka Khanin mahtilaulanta.

        Rushen on tosiaan rouva eikä herra. Olenhan minä ainakin tuon Forget me notsin kuullut, joten pitäisihän se tietää. Ei silti, tuohon aikaa oli useita diskotähtiä joista oli äänen perusteella vaikea päätellä sukupuolta; luulin joskus Sylvesteriäkin naiseksi, ajattelin vain että onpa tädillä hassu nimi :) Ja onhan jollain Michael Jacksonillakin aika tyttömäinen ääni... Chaka Khan on tosiaan mahtava laulaja, ja hänen tulkintansa I feel for yousta hieno.


      • villevil
        Daddy Pop kirjoitti:

        Rushen on tosiaan rouva eikä herra. Olenhan minä ainakin tuon Forget me notsin kuullut, joten pitäisihän se tietää. Ei silti, tuohon aikaa oli useita diskotähtiä joista oli äänen perusteella vaikea päätellä sukupuolta; luulin joskus Sylvesteriäkin naiseksi, ajattelin vain että onpa tädillä hassu nimi :) Ja onhan jollain Michael Jacksonillakin aika tyttömäinen ääni... Chaka Khan on tosiaan mahtava laulaja, ja hänen tulkintansa I feel for yousta hieno.

        Prince-albumi menee ostoon :) Itse tykkään myös Chaka Kanin I feel for you-coverista, vaikka Princen on ehkä vielä parempi.


      • Daddy Pop
        villevil kirjoitti:

        Prince-albumi menee ostoon :) Itse tykkään myös Chaka Kanin I feel for you-coverista, vaikka Princen on ehkä vielä parempi.

        mulla on muuten semmonen mielikuva että Prince olis sittemmmin tehnyt enemmänkin biisejä chaka khanille, tuottanut kokonaisen albumin tai jotain selllaista

        Prince-albumissa ei tosiaan ole oikeastaan muuta vikaa kuin se että artistilla oli tohon aikaan aivan kauhee tukka, ja se menee vielä näyttään sen levyn kannessa ;)


      • jukka
        Daddy Pop kirjoitti:

        mulla on muuten semmonen mielikuva että Prince olis sittemmmin tehnyt enemmänkin biisejä chaka khanille, tuottanut kokonaisen albumin tai jotain selllaista

        Prince-albumissa ei tosiaan ole oikeastaan muuta vikaa kuin se että artistilla oli tohon aikaan aivan kauhee tukka, ja se menee vielä näyttään sen levyn kannessa ;)

        Kuka rohkeneekin olla eri mieltä? :)
        http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Prince_SelfTitled.jpg#file

        Prince on kyllä hyvä levy, huomattavasti parempi kuin edeltävä debyytti For You, muttei kyllä niin loistava kuin seuraava Dirty Mind, josta Prinssin kultakauden usein katsotaan alkaneen. Parhaimmillaan Princen nimikkoalbumi on mainittujen I Wanna Be Your Lover- ja I Feel For You-raitojen lisäksi Sexy Dancerilla ja päätösraidassa.


      • jukka
        jukka kirjoitti:

        Kuka rohkeneekin olla eri mieltä? :)
        http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Prince_SelfTitled.jpg#file

        Prince on kyllä hyvä levy, huomattavasti parempi kuin edeltävä debyytti For You, muttei kyllä niin loistava kuin seuraava Dirty Mind, josta Prinssin kultakauden usein katsotaan alkaneen. Parhaimmillaan Princen nimikkoalbumi on mainittujen I Wanna Be Your Lover- ja I Feel For You-raitojen lisäksi Sexy Dancerilla ja päätösraidassa.

        Nyt kun puhuttiin Chaka Kanin I Feel For Yousta, niin mites kolahtaa Princen varmasti tunnetuin toiselle artistille kirjoittama biisi, eli Sinéad O´Connorin balladi Nothing Compares 2 U? Minusta yksi parhaista slovareista ikinä, hieno tunnelma ja toteutus. Princen oma versio biisistä on sekin hyvä, muttei aivan yhtä jäätävä, kuten ei varmasti ollut tarkoituskaan- NPG-synistin Rosien Gainesin duetoitu versiohan on huomattavasti kepeämpi hieman soul-henkinen esitys. Jokatapauksessa itse biisi on upea.


      • Mr. Goodnight
        Daddy Pop kirjoitti:

        mulla on muuten semmonen mielikuva että Prince olis sittemmmin tehnyt enemmänkin biisejä chaka khanille, tuottanut kokonaisen albumin tai jotain selllaista

        Prince-albumissa ei tosiaan ole oikeastaan muuta vikaa kuin se että artistilla oli tohon aikaan aivan kauhee tukka, ja se menee vielä näyttään sen levyn kannessa ;)

        Prince on varmaan pitkään ollut hyvissä väleissä Chakan kanssa ja -98 NPG records julkaisi Chakan levyn Come 2 My House mikä on Princen ja Chakan yhteistyötä suurimmaksi osaksi. Silloisten juttujen mukaan Prince antoi Chakan vapaasti käyttää Paisley Parkia jotta sais musaa purkitettua...


      • Daddy Pop
        jukka kirjoitti:

        Nyt kun puhuttiin Chaka Kanin I Feel For Yousta, niin mites kolahtaa Princen varmasti tunnetuin toiselle artistille kirjoittama biisi, eli Sinéad O´Connorin balladi Nothing Compares 2 U? Minusta yksi parhaista slovareista ikinä, hieno tunnelma ja toteutus. Princen oma versio biisistä on sekin hyvä, muttei aivan yhtä jäätävä, kuten ei varmasti ollut tarkoituskaan- NPG-synistin Rosien Gainesin duetoitu versiohan on huomattavasti kepeämpi hieman soul-henkinen esitys. Jokatapauksessa itse biisi on upea.

        jos en väärin muista, Prince kirjoitti kappaleen alunperin jollekin 1980-luvun sivuprojektilleen, oiskohan ollu The Familylle. Tätä alkuperäistä versiota en ole koskaan kuullut. Itselläni on biisi Sineadin versiona, kahtena Princen versiona (The Hits/The B-sides -kokoelmalla julkaistu ja One Nite Alone...Live! -boksilla julkaistu) sekä MXM:n versiona (löytyy kokoelmalevyltä Symbolism: The Prince Songbook, jolla on mm. Banglesin Manic Monday ym. kivaa).


      • Mr. Goodnight
        Daddy Pop kirjoitti:

        jos en väärin muista, Prince kirjoitti kappaleen alunperin jollekin 1980-luvun sivuprojektilleen, oiskohan ollu The Familylle. Tätä alkuperäistä versiota en ole koskaan kuullut. Itselläni on biisi Sineadin versiona, kahtena Princen versiona (The Hits/The B-sides -kokoelmalla julkaistu ja One Nite Alone...Live! -boksilla julkaistu) sekä MXM:n versiona (löytyy kokoelmalevyltä Symbolism: The Prince Songbook, jolla on mm. Banglesin Manic Monday ym. kivaa).

        Oli harmi että se yhtye hajosi lähtökuoppiin, levyllä on nimittäin muitakin hyviä kappaleita kuten SOTT kiertueella soitettu Mutiny

        Toinen hyvä sivuprojekti oli mielestäni Jill Jonesin levy, tais kans häipyä huomaamatta...


      • whitedove
        jukka kirjoitti:

        Nyt kun puhuttiin Chaka Kanin I Feel For Yousta, niin mites kolahtaa Princen varmasti tunnetuin toiselle artistille kirjoittama biisi, eli Sinéad O´Connorin balladi Nothing Compares 2 U? Minusta yksi parhaista slovareista ikinä, hieno tunnelma ja toteutus. Princen oma versio biisistä on sekin hyvä, muttei aivan yhtä jäätävä, kuten ei varmasti ollut tarkoituskaan- NPG-synistin Rosien Gainesin duetoitu versiohan on huomattavasti kepeämpi hieman soul-henkinen esitys. Jokatapauksessa itse biisi on upea.

        Nothing Compares 2 U on ehdottomasti henkilökohtaisella listallani top-10:ssä mitä tulee Princen kappaleisiin. Sinead O'Connorin versio on hieno, mutta pidän kappaleesta ehkä kuitenkin enemmän Princen laulamana, mikä saattaa johtua vain siitä, että pidän enemmän Princen lauluäänestä. Sen jälkeen kun olen kuullut Princen versioita biisistä, O'Connorin versio on alkanut kuulostaa liian viileältä.

        Sitä paitsi O'Connor on muuttanut yhden sanan sanoituksesta, mikä muuttaa minun mielessäni tarinan merkityksen. Sinead laulaa "I know that living with YOU baby was sometimes hard" kun taas Prince laulaa aina "I know that living with ME baby was sometimes hard". Princen lyriikoilla kappale kuulostaa anteeksipyynnöltä, Sinead puolestaan ei tunnu tietävän mikä suhteessa meni pieleen. Voi tosin olla, että ylianalysoin muutoksen merkitystä hieman :)


      • jukka
        whitedove kirjoitti:

        Nothing Compares 2 U on ehdottomasti henkilökohtaisella listallani top-10:ssä mitä tulee Princen kappaleisiin. Sinead O'Connorin versio on hieno, mutta pidän kappaleesta ehkä kuitenkin enemmän Princen laulamana, mikä saattaa johtua vain siitä, että pidän enemmän Princen lauluäänestä. Sen jälkeen kun olen kuullut Princen versioita biisistä, O'Connorin versio on alkanut kuulostaa liian viileältä.

        Sitä paitsi O'Connor on muuttanut yhden sanan sanoituksesta, mikä muuttaa minun mielessäni tarinan merkityksen. Sinead laulaa "I know that living with YOU baby was sometimes hard" kun taas Prince laulaa aina "I know that living with ME baby was sometimes hard". Princen lyriikoilla kappale kuulostaa anteeksipyynnöltä, Sinead puolestaan ei tunnu tietävän mikä suhteessa meni pieleen. Voi tosin olla, että ylianalysoin muutoksen merkitystä hieman :)

        En tuosta me/you-sanan vaihdoksen vaikutuksesta biisin sisältöön, vaan siitä kumman versio biisistä on parempi. Minusta Sinéadin hyytävä tulkinta vie helposti voiton ja sovituskin on tässä versiossa parempi. Connorin Nothing Compars 2 U on maailman parhaita pop-balladeita (paras on tietenkin Purple Rain), se on pakko tosissaan kuunnella. Minulla ei kyllä ole biisiä missään muodossa levyn tai sinkun muodossa, vaan vain koneella.


    • Mr. Goodnight

      Tällä Princen tokalla levyllä on hyviä biisejä joita noiden kahden lisäksi Sexy Dancer kunnon discobiisi ja Bambi aivan jäätävä kitararock, slovareista Still Waiting ja Why You Wanna Treat Me So Bad mainitsemisen arvoisia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe