Itkeminen

crocoodiile

Itkevä mies on yleinen naurunaihe mutta itkevä nainen saa aina lohduttavan olkapään tuekseen.

Miksi? Haluan kuulla teiltä vastauksen, naisloogikot.

Oma vastaus: KAIKKI on sallitumpaa naiselle kuin miehelle.

15

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etwe

itse pidä ainakaan itkeviä miehiä naurunaiheisina. En ymmärrä sellaisia ihmisiä, jotka pitävät.

Eikä varmastikaan kaikki ole sallitumpaa naiselle kuin miehelle.

• Tristar

Hei taas. Oma kokemuskeni on se että itkevää naista pidetään heikkona, itkevällä naisella on itsehillintäongelma ja se tekee itsestään suurta numeroa ja tahtoo säälipisteitä. Naisen itku ei ole aitoa vaan sillä on aina jokin tarkoitus. Tämä on siis miten koen naisena itkevän naisen nähtävän, en itse näe itkevää naista näin.

Miehen itku taas otetaan tosissaan koska se on "epätavallista", miehen itkuun on aina oltava hyvä syy ja suuri tragedia takana. Näin koen väitettävän.

Miten koet itkun olevan naiselle sallitumpaa? Millä tavoin? Kuka sen sallii? Kun näet itkevän naisen, mikä mielikuva ensiksi itsellesi nousee, ja mikä tulee mieleen itkevän miehen nähdessäsi?

Se miten itse suhtaudun itkevään ihmiseen on myötätunto, itku on aina reaktio johonkin mikä tuntuu joko suunnattoman pahalta tai suunattoman hyvältä, ja itku palvelee tarkoitustaan viilentämällä tutoa tunnetta. Kuka nyt huvikseen itkisi?

Oman itkuni katson herättäneen juuri edelläkuvaamani kaltaisen reaktion "mitä se nyt haluaa" ja "ai eikö nyt saa tarpeeksi huomiota" ja vastaavaa. Tuskaani vähäteltiin. Miksi, koska olen nainen?

• crocoodiile

Ja taas jälleen kerran naista sorretaankin? :D
        Mutta, tuo mitä kerroit, on osaltaan totta. Jotenkin joissakin tapauksissa itkevä nainen on jo niin tuttu näky mutta itkevä mies on jotain vierasta. Silti koen että naisten on vapaampi itkeä kuin miehen. Etkö itse yhtään näin ajattele?

"Miten koet itkun olevan naiselle sallitumpaa?"
        Jo pojat kasvatetaan sellaisiksi että tunteita ei saa näyttää, tytöt saa. Jos itket, olet tyttömäinen. Itse ainakin muistan tällaista lapsuudesta.

"Millä tavoin?"
        Johtuu kai siitä millälailla sukupuolet nähdään.

"Kuka sen sallii? "
        Hyvä kysymys :D Typerähän tuollaiseen on "lupaa" edes kysellä, itkeköön kuka haluaa. Mutta tässäkin voidaan kai puhua yleismäisestä mielipiteestä?

"Kun näet itkevän naisen, mikä mielikuva ensiksi itsellesi nousee, ja mikä tulee mieleen itkevän miehen nähdessäsi? "
        Myötätuntoa minäkin tunnen, tosin en aina. Itkevä mies on edelleen vähän outo näky, jos itse itkee, niin ei sitä "näe" :D

"Oman itkuni katson herättäneen juuri edelläkuvaamani kaltaisen reaktion "mitä se nyt haluaa" ja "ai eikö nyt saa tarpeeksi huomiota" ja vastaavaa. Tuskaani vähäteltiin. Miksi, koska olen nainen?"

Ikävä tilanne jos noin on tulkittu. Tarkemmin en tilanteesta tiedä niin vaikea sanoa.

Totuus kuitenkin on että kaikki luulevat aina olevansa niitä joita eniten syrjitään ja joilla menee kaikkeein huonoiten, siksi vaikea päästä ehkä yhteisymärrykseen :D

• Tristar
        crocoodiile kirjoitti:

Ja taas jälleen kerran naista sorretaankin? :D
        Mutta, tuo mitä kerroit, on osaltaan totta. Jotenkin joissakin tapauksissa itkevä nainen on jo niin tuttu näky mutta itkevä mies on jotain vierasta. Silti koen että naisten on vapaampi itkeä kuin miehen. Etkö itse yhtään näin ajattele?

"Miten koet itkun olevan naiselle sallitumpaa?"
        Jo pojat kasvatetaan sellaisiksi että tunteita ei saa näyttää, tytöt saa. Jos itket, olet tyttömäinen. Itse ainakin muistan tällaista lapsuudesta.

"Millä tavoin?"
        Johtuu kai siitä millälailla sukupuolet nähdään.

"Kuka sen sallii? "
        Hyvä kysymys :D Typerähän tuollaiseen on "lupaa" edes kysellä, itkeköön kuka haluaa. Mutta tässäkin voidaan kai puhua yleismäisestä mielipiteestä?

"Kun näet itkevän naisen, mikä mielikuva ensiksi itsellesi nousee, ja mikä tulee mieleen itkevän miehen nähdessäsi? "
        Myötätuntoa minäkin tunnen, tosin en aina. Itkevä mies on edelleen vähän outo näky, jos itse itkee, niin ei sitä "näe" :D

"Oman itkuni katson herättäneen juuri edelläkuvaamani kaltaisen reaktion "mitä se nyt haluaa" ja "ai eikö nyt saa tarpeeksi huomiota" ja vastaavaa. Tuskaani vähäteltiin. Miksi, koska olen nainen?"

Ikävä tilanne jos noin on tulkittu. Tarkemmin en tilanteesta tiedä niin vaikea sanoa.

Totuus kuitenkin on että kaikki luulevat aina olevansa niitä joita eniten syrjitään ja joilla menee kaikkeein huonoiten, siksi vaikea päästä ehkä yhteisymärrykseen :D

meinaan tuo viimeisin lauseesi. Jokainen ihminen tai ihmisryhmä on omasta meielstään se jonka tilannetta tulisi ensimmäiseksi korjata :D

"Silti koen että naisten on vapaampi itkeä kuin miehen. Etkö itse yhtään näin ajattele? "

Uskoisin että useat miehet kokevat itkemisen jotenkin heikkouden näyttämisenä ja sen kautta vaarallisena, koska surun hetkellä sitä On itse niin haavoittuva, sitä helposti ajattelee että kun se haavoittuvuus nähdään, sitä käytetään automaattisesti hyväksi tai ainakin yritetään. Naiselle sen sijaan tietynlainen heikkous ja haavoittuvuus on perinteisesti katsottu sukupuoleen kuuluvaksi ominaisuudeksi, jopa hyveeksi, ja monet nykymiehet ja -naisetkin ovat yhä tässä luulossa tai heidät on siihen asenteeseen kasvatettu.

Minusta jokaisen tulisi kyseenalaistaa asenteensa ja meittiä mikä niistä on säilyttämisen arvoinen ja mikä ei. Ymmärrän näkemyksesi siitä miksi itsekinen tuntuu miehelle kielletymmältä, mutta katsohana siaa naisen puolelta; hän tuntee samalla tavoin kuin mies, että itkiessä hän on haavoittuva ja heikoilla, ja usein häpeää sitä. Aivan samoin syin kuin mies. Jossain kohtaa kulttuurihistoriaamme katsottiin naisen itkun olevan naisellista (täytyy myöntää että aikana jona nainen oli omaisuutta ja lisääntyjä ja lapsikuolleisuus oli suuri, oli naisella itkunaiheitakin...) ja asiaankuuluvaa, ja se elää yhä tähän päivään.

Kasvatuksesta, nykykasvatus on erilaista. Kun itse tässä kasvatusuraani aloittelen, huomaan pintaan nousevan joitain stereotyyppisiä asenteita esimerkiksi ammattien ja juuri itkemisen kanssa, ja kerta toisensa jälkeen joudun muistuttamaan itseäni omista periaatteistani :D syvällä ne jutut ovat, totta puhut. Hankkiutukaamme yhdessä niistä eroon!

Luulen että olemme itse asiassa yhteisymmärryksessä, korostamme vain eri laitoja koska haluamme esittää asian toiselta puolelta kärjistettynä tuon tasapainon paremmin esiin saadaksemme. Eikö?

• crocoodiile
        Tristar kirjoitti:

meinaan tuo viimeisin lauseesi. Jokainen ihminen tai ihmisryhmä on omasta meielstään se jonka tilannetta tulisi ensimmäiseksi korjata :D

"Silti koen että naisten on vapaampi itkeä kuin miehen. Etkö itse yhtään näin ajattele? "

Uskoisin että useat miehet kokevat itkemisen jotenkin heikkouden näyttämisenä ja sen kautta vaarallisena, koska surun hetkellä sitä On itse niin haavoittuva, sitä helposti ajattelee että kun se haavoittuvuus nähdään, sitä käytetään automaattisesti hyväksi tai ainakin yritetään. Naiselle sen sijaan tietynlainen heikkous ja haavoittuvuus on perinteisesti katsottu sukupuoleen kuuluvaksi ominaisuudeksi, jopa hyveeksi, ja monet nykymiehet ja -naisetkin ovat yhä tässä luulossa tai heidät on siihen asenteeseen kasvatettu.

Minusta jokaisen tulisi kyseenalaistaa asenteensa ja meittiä mikä niistä on säilyttämisen arvoinen ja mikä ei. Ymmärrän näkemyksesi siitä miksi itsekinen tuntuu miehelle kielletymmältä, mutta katsohana siaa naisen puolelta; hän tuntee samalla tavoin kuin mies, että itkiessä hän on haavoittuva ja heikoilla, ja usein häpeää sitä. Aivan samoin syin kuin mies. Jossain kohtaa kulttuurihistoriaamme katsottiin naisen itkun olevan naisellista (täytyy myöntää että aikana jona nainen oli omaisuutta ja lisääntyjä ja lapsikuolleisuus oli suuri, oli naisella itkunaiheitakin...) ja asiaankuuluvaa, ja se elää yhä tähän päivään.

Kasvatuksesta, nykykasvatus on erilaista. Kun itse tässä kasvatusuraani aloittelen, huomaan pintaan nousevan joitain stereotyyppisiä asenteita esimerkiksi ammattien ja juuri itkemisen kanssa, ja kerta toisensa jälkeen joudun muistuttamaan itseäni omista periaatteistani :D syvällä ne jutut ovat, totta puhut. Hankkiutukaamme yhdessä niistä eroon!

Luulen että olemme itse asiassa yhteisymmärryksessä, korostamme vain eri laitoja koska haluamme esittää asian toiselta puolelta kärjistettynä tuon tasapainon paremmin esiin saadaksemme. Eikö?

"Hankkiutukaamme yhdessä niistä eroon!"

Hmm, mielestäni kaikesta vanhasta ja perinteisestä ei tulisi päästä eroon vain sen takia että kun eletään nykyaikaa niin kaikki pitäisi pistää uusiksi. Vanhojen ihmisten neuvot ja vanhat elämänviisaudet ovat kullanarvoisia.
        Paljonkos sinulla on lapsia? Onko molempia sukupuolia? Aiotko kasvattaa heitä samalla lailla, vai kuitenkin hieman eri tavalla? Miten reagoisit jos poikasi (jos sinulla on) joku päivä haluaisi että ostat hänelle barbeja?
        Ei oo tarkotus udella, mutta utelempa kumminkin. :D

"Luulen että olemme itse asiassa yhteisymmärryksessä, korostamme vain eri laitoja koska haluamme esittää asian toiselta puolelta kärjistettynä tuon tasapainon paremmin esiin saadaksemme. Eikö? "

Kyllä, näin uskoisin.

• t6uyu876u
        crocoodiile kirjoitti:

Hmm, mielestäni kaikesta vanhasta ja perinteisestä ei tulisi päästä eroon vain sen takia että kun eletään nykyaikaa niin kaikki pitäisi pistää uusiksi. Vanhojen ihmisten neuvot ja vanhat elämänviisaudet ovat kullanarvoisia.
        Paljonkos sinulla on lapsia? Onko molempia sukupuolia? Aiotko kasvattaa heitä samalla lailla, vai kuitenkin hieman eri tavalla? Miten reagoisit jos poikasi (jos sinulla on) joku päivä haluaisi että ostat hänelle barbeja?

"Luulen että olemme itse asiassa yhteisymmärryksessä, korostamme vain eri laitoja koska haluamme esittää asian toiselta puolelta kärjistettynä tuon tasapainon paremmin esiin saadaksemme. Eikö? "

Kyllä, näin uskoisin.

Etkö sinä ostaisi pojallesi barbia? Minä en kyllä näe siinä mitään ongelmaa.

• Tristar
        crocoodiile kirjoitti:

Kyllä, näin uskoisin.

Ei, vanhasta eroon hankkiutuminen ei ole itsetarkoitus, vaan vanhan tarkastelu ja uudelleenarviointi. Jos vanhoissa tavoissa ja neuvoissa ei ole logiikkaa eikä totuutta takana, miksi pitää niitä elossa?

"Vanhojen ihmisten neuvot ja vanhat elämänviisaudet ovat kullanarvoisia. "

Joskus ovat, joskus eivät. Kumpaakin löytyy. Kasvattaako runkkaaminen karvaa kämmeniin ja jos katsoo töllöä liian läheltä, tulee sokeaksi?

Meillä on kerätty koko sarja, eli yksi on kumpaakin sukupuolta. Poika, vanhempi, leikkii nukeilla siinä missä siskonsakin ja autot ovat molempien suuria suosikkeja :D tosin tytöllä oiekasti tuntuu tuo nuken kantelu ja kylvetys olevan juuri nyt suurempi juttu. Onpa tuo minua parikymmentä vuotta nuorempi veljeni tuumannut nelivuotiaana että hän tahtoo olla prinsessa :D äiti osti röyhelömekon ja totesi että ole sitten :D

Pointtina, en aio kasvattaa lapsiani niin että heidän on oltava tyttöjä ja poikia, en liioin niin että on oltava sukupuoleton ja maholllisimman paljon epäsovinnainen. Ehei. Tavoitteeni on sallia lasteni olevan omia itsejään, millaisia he nyt sitten ovatkin, hoivaavia tai rämäpäitä tai mitä tahansa siltä väliltä. Tukea oman eprsoonan kasvuun, ei valmiita käytösmalleja. Niitä he saavat yhteiskunnalta aivan tarpeeksi.

"Miten reagoisit jos poikasi (jos sinulla on) joku päivä haluaisi että ostat hänelle barbeja? "

Jos olisi tarkoitus ostaa lelu ja poika tahtoisi barbin, hän saisi sellaisen. Tykkää äidin vanhasta mollamaijasta ihan tohkeissaan :D tosin nyt on "toy story" -leffan Woody-nukke parasta maailmassa, molempien mielestä.

Ja saa udella. En ole omissa kasvatuksellisissa mielipiteissäni vielä niin vahvoilla että olisinn ajatellut joka asiaa, aiheesta keskustelu on hemmetin tärkeää itselleni, hyödyllistä.

• crocoodiile
        Tristar kirjoitti:

Ei, vanhasta eroon hankkiutuminen ei ole itsetarkoitus, vaan vanhan tarkastelu ja uudelleenarviointi. Jos vanhoissa tavoissa ja neuvoissa ei ole logiikkaa eikä totuutta takana, miksi pitää niitä elossa?

"Vanhojen ihmisten neuvot ja vanhat elämänviisaudet ovat kullanarvoisia. "

Joskus ovat, joskus eivät. Kumpaakin löytyy. Kasvattaako runkkaaminen karvaa kämmeniin ja jos katsoo töllöä liian läheltä, tulee sokeaksi?

Meillä on kerätty koko sarja, eli yksi on kumpaakin sukupuolta. Poika, vanhempi, leikkii nukeilla siinä missä siskonsakin ja autot ovat molempien suuria suosikkeja :D tosin tytöllä oiekasti tuntuu tuo nuken kantelu ja kylvetys olevan juuri nyt suurempi juttu. Onpa tuo minua parikymmentä vuotta nuorempi veljeni tuumannut nelivuotiaana että hän tahtoo olla prinsessa :D äiti osti röyhelömekon ja totesi että ole sitten :D

Pointtina, en aio kasvattaa lapsiani niin että heidän on oltava tyttöjä ja poikia, en liioin niin että on oltava sukupuoleton ja maholllisimman paljon epäsovinnainen. Ehei. Tavoitteeni on sallia lasteni olevan omia itsejään, millaisia he nyt sitten ovatkin, hoivaavia tai rämäpäitä tai mitä tahansa siltä väliltä. Tukea oman eprsoonan kasvuun, ei valmiita käytösmalleja. Niitä he saavat yhteiskunnalta aivan tarpeeksi.

"Miten reagoisit jos poikasi (jos sinulla on) joku päivä haluaisi että ostat hänelle barbeja? "

Jos olisi tarkoitus ostaa lelu ja poika tahtoisi barbin, hän saisi sellaisen. Tykkää äidin vanhasta mollamaijasta ihan tohkeissaan :D tosin nyt on "toy story" -leffan Woody-nukke parasta maailmassa, molempien mielestä.

Ja saa udella. En ole omissa kasvatuksellisissa mielipiteissäni vielä niin vahvoilla että olisinn ajatellut joka asiaa, aiheesta keskustelu on hemmetin tärkeää itselleni, hyödyllistä.

"Jos vanhoissa tavoissa ja neuvoissa ei ole logiikkaa eikä totuutta takana, miksi pitää niitä elossa? "

- Eipä niitä kannatakaan pitää elossa. Itse olen törmännyt harvoihin vanhoihin viisauksiin jotka ovat huonoja, miten ihmeessä ne olisi säilyneet tänne asti jos ne olisi täysin turhia?

"Kasvattaako runkkaaminen karvaa kämmeniin ja jos katsoo töllöä liian läheltä, tulee sokeaksi? "

- Tuo runkkaaminen on kyllä valetta, tuo televisiojuttu taas ei niinkään, kyllähän sitä jos teeveetä katsoo läheltä, voi sokeutua.

• Tristar
        crocoodiile kirjoitti:

"Jos vanhoissa tavoissa ja neuvoissa ei ole logiikkaa eikä totuutta takana, miksi pitää niitä elossa? "

- Eipä niitä kannatakaan pitää elossa. Itse olen törmännyt harvoihin vanhoihin viisauksiin jotka ovat huonoja, miten ihmeessä ne olisi säilyneet tänne asti jos ne olisi täysin turhia?

"Kasvattaako runkkaaminen karvaa kämmeniin ja jos katsoo töllöä liian läheltä, tulee sokeaksi? "

- Tuo runkkaaminen on kyllä valetta, tuo televisiojuttu taas ei niinkään, kyllähän sitä jos teeveetä katsoo läheltä, voi sokeutua.

Itse asiassa, töllön katsominen lähelät ei aiheuta muuta haittaa silmille kuin että ne väsyvät. Se tosin menee hetken lepuutuksella ohi, pysyvää haittaa ei jää. Silmälääkärien toteamaa myöskin :D turhaa pelottekua jolla saadaan lapset pis tv:n edestä jotta vanhemmat näkevät paremmin :D

Arvaa vain montako kertaa, kun omaa lempisarjaa katsoessa napero menee töllön eteen tapittamaan ruutua, on tehnyt mieli sanoa "pois sieltä, silmät menee!" kun ei kehtaa sanoa että pois sieltä, äiti tahtoo katsoa tuota mieluummin kuin sinua :D.

Jotain hyötyä niistä neuvoista ja pelottelusta toki on ollut; lapset ovat tehneet niinkuin vanhempi tai muu käskijä tahtoo. Lapsille tiselleen niistä ei ole ollut hyötyä, nykyään vain ei katsota totuuteen perustumattomia kasvatuskonsteja hyvällä ja ymmärretään jo että möröllä pelottelu saattaa saada lapset nukkumaan kiltimmin, mutta peloissaan, mikä ei tee natiaisille loppupeleissä hyvää.

• jennssku

en minä ainakaan naura itkevälle miehelle,olen nähnyt kun mies itkee ja se on minun mielestä hienoa että mieskin osaa näyttää tolleen tunteitaan............. tykkään tunteellisista miehistä =)Ei itkevä mies ole naurunaihe

• jennssku

en minä ainakaan naura itkevälle miehelle,olen nähnyt kun mies itkee ja se on minun mielestä hienoa että mieskin osaa näyttää tolleen tunteitaan............. tykkään tunteellisista miehistä =)Ei itkevä mies ole naurunaihe

• Itkekää vaan

Olen vähän sitä mieltä että sun pitää kysyä tätä miehiltä. Enpä ikinä ole törmännyt naiseen joka naureskelisi itkevälle miehelle.

Mulla ainakin antaa ennemminkin hyvän vaikutelman jos kyynel tirahtaa miehen silmään vaikkapa liikuttavan leffan päätteeksi. Oma kokemus on kyllä sellainen että kyse ei ole pelkästään sallittavuudesta, vaan naiset on yleisemmin herkempiä tällaisille asioille. Tai ehkä se on lähtöisin sallittavuudesta, en tiedä. Mutta mun puolesta, itkekää vaan miehet kun siltä tuntuu!

• neiti-ihminen

Tunteellisuus on sallitumpaa naisille, tunteettomuus on sallitumpaa miehille.

Tunteeton nainen on kaikkien mielestä hirviö, mutta miehen tunteeton käytös on hyväksyttävää. Esimerkki: nainen, joka hylkää perheensä lapsensa on itsekäs ja julma, mies joka hylkää perheensä lapsensa on aivan normaali.

Eli olet väärässä, kun väität että "KAIKKI on sallitumpaa naiselle kuin miehelle".

Eipä sillä, itse kyllä osaan arvostaa miestä joka näyttää tunteensa ja itkee, en halua olla tunteettomien epäihmisten kanssa.

• by-hy-hyyy

mitä väliä on jollain määkimisellä, tekeekö sitä yksin vai laumassa. Kasvakaa ihmiset.
      Ja jos minä näen itkevän miehen niin ei kyllä ensimmäiseksi ala naurattamaan, kenellä järjellisellä nyt alkaisi. En kyllä mene halailemaankaan tuntemattomia ihmisiä, mutta toivon mielessäni hänelle parempaa tulevaisuutta.

Ja niin, itkeminen ja itsesääli ei auta mitään. Jos sitä on pakko tehdä ni tekee sitten kotona jonkun luotettavan ihmisen läsnäollessa, ihan vinkiksi teille himoitkijät, naiset ja miehet.

• Low down (M)

- Naiset saavat olla luonteeltaan minkälaisia tahansa, miehet eivät

- Naiset saavat pukeutua kuinka villisti tahansa ja se ei silti tee heisä tyylittömiä

- Nainen saa elää koko tunneskaalallaan, jos miehet tekevät saman, naiset juoksevat pakoon

- Nainen saa olla omahyväinen ja se tekee hänestä vieläkin seksikkäämmän, jos mies tekee saman naiset vihaavat häntä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe