Laskin muuten tässä

Ei kannata

meidän firman autopolitiikan mukaan että vapaa autoetu tulee kalliimmaksi kuin käyttöetu. Esimerkkini perustuu siihen tosiasiaan, että meinasin ottaa uuden Kia Ceed 1.6 EX farkun työsuhdeautoksi. Firma maksaa käyttöedussa kaikki muut kulut paitsi polttoaineen -ja dieseli tapauksessa firma maksaa myös käyttövoimaveron. Otin laskentaan sekä diesel että bensaversiot (hinnaero noin 2300 Ekua bensan eduksi). Meillä firma vähentää palkasta 75% leasinhinnasta. Ja jos ajaa 20.000 km/vuosi ilman työajoja, vapaa autoetu tuli yhtä kalliiksi kuin käyttöetu. JOs taasen työmatkoja on tuosta 20.000 km:sta 5000 km, käyttöetu oli selkeästi edukkaampi (tuleehan siitä jo 600 Ekee kilometrikorvauksia vuodessa...). Ja kaikkein halvimmaksi tulisi ostaa ko. peli dieselinä omaksi ja laskuttaa 5000 km työajoja (tuon verran niitä tulee)sillä jos 4 vuoden päästä ko. pelin myyntiarvo on yli 8.000 Euroa niin "voittoa" tulee. Laskin muuten huoltokuluiksi 400 Ekee vuodessa, renkaisiin 150 Ekee, vakuutuksinn 600 Ekua (bonukset 70%), verot 650 Ekua ja katsastus 15 Ekee/vuosi (pitää kerran katsastaa ekan 4 vuoden aikana). Lisäksi pesuihin ym pikkujuttuihin 200 Ekua vuodessa. Ihmeellistä on luulot vapaan autoedun edukkuudesta.

17

5435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoetu

      mikään edullinen olekaan. Itse luovuin kesällä 12 vuoden jälkeen työpaikkavaihdoksen yhteydessä autoedusta.Vielä 90-luvulla käyttöedun ja vapaan autoedun ero oli noin tankillisen verran bensaa.Nykyään vähän enemmän.Mikäli omaa ajoa on vähän on käyttöetu edullisempi.Itselläni oli pitkä työmatka ja kesällä vedin vaunua joten vapaaautoetu oli kohdallani parempi. Jos olisin luovuttanut edun pois se olisi korvattu palkkana ja näin ollen olisin saannut 700 eur. enemmän käteen kuussa.Ennen kesää keskiansioni oli 6400eur/kk joten autoetu ei hirveästi rasittanut perheen taloutta.Nykyinen peruspalkkani on 3400kk ja työmatka 10 km joten en missään tapauksessa suostunut ottamaan autoa vastaan. Nykyään tulen laskuttamaan työajoista laskujeni mukaan noin 8,000 euroa vuodessa.

      • Jaakkoaa

        Tuo on hyvä vaihtoehto jos työnantaja suostuu maksamaan 8000 euroa kilometrikorvauksia vuodessa.
        Moni työnantaja järjestäisi tuossa tapauksessa vaikka auton työpaikan pihalle seisomaan jota käytetään noihin työajoihin.


      • keskustelua uuden työnantajan
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Tuo on hyvä vaihtoehto jos työnantaja suostuu maksamaan 8000 euroa kilometrikorvauksia vuodessa.
        Moni työnantaja järjestäisi tuossa tapauksessa vaikka auton työpaikan pihalle seisomaan jota käytetään noihin työajoihin.

        kanssa.Meillä on tällä hetkell
        ä yksi liisari firman pihassa jota joudun vielä ensi kuun käyttää kun teen työmatkoja.Kun leasingsopimus loppuu lokakuussa saan ajaa km-korvauksia vastaan.Laskettiin että maksaa täyshuoltosopimuksella noin 1000 euroa kk:ssa seisottaa auto firman pihalla.Tietenkin bensakuluy vielä.Nöäin olleen oli työnantajalle edullisempaa maksaa minulle noin 8,000 eur vuodessa jolloin minä myös vastaan kaikista kuluista.Sama muutammalla työkaverillakin.

        Se on totta että työnantajat aika herkästi pakottavat työsuhdeautoihin.Mutta silloin on palkka oltava semmoinen että se ei rasita perheen taloutta liikaa.


      • Ei kannata
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Tuo on hyvä vaihtoehto jos työnantaja suostuu maksamaan 8000 euroa kilometrikorvauksia vuodessa.
        Moni työnantaja järjestäisi tuossa tapauksessa vaikka auton työpaikan pihalle seisomaan jota käytetään noihin työajoihin.

        korvauksia vaan 5000 * 0.43 Euroa eli vähän yli pari tonnia. Ei tuo kaikki 20.000 km ole työajoja, vaan se on ajohistoriaani perustuva kokonaisajomäärä vuodessa, josta siis noin 5000 km on työajoja. Jos työajoja olisi 20.000 vuodessa niin omia olisi kuitenkin 15.000 eli kokonaiskilometrimäärä 35.000 euroa. Tällöin tietysti oma auto tulisi halvimmaksi. työsuhdeauto tulisi kalliimmaksi koska leasinmaksu nousee... toisaalta noilla työkilometreillä verottajakin laskee jo verotusarvoa.
        No, eihän sitä tylsuhdeautoa otetakaan halpuuden takia vaan helppouden takia. Lisäksi ei ole mitään riskejä eikä tarvi neuvotella lainasta auton ostoon.


      • pilkkuvirhekö?

        Kuka viitsii noin pienestä edes laskua kirjoittaa.


    • Jouko222

      Tuossa tapauksessa taitaa olla noin.

      Yksinkertaisimmillaan se on kuitenkin silloin kun autoetu tulee palkan päälle ja jos voi valita ottaako lisän rahana vai autona. Tällöin vapaa etu on edullisin. Vapaan verotusarvo on 165 euroa enemmän kuin käyttöedun. Tästä summasta menee vero joka palkan päälle laitettuna on se keskimäärin 50 % jolloin vapaa etu on noin 80 euroa nettokalliimpi kuin käyttöetu. Mikäli saa kuukauden bensat alle 80 eurolla niin sitten käyttöetu, jos bensat maksaa yli 80 euroa niin vapaa etu.
      Toisaalta usein lisäraha on järkevämpi kuin käyttöetu. Käyttöetua vastaavalla summalla rahaa ylläpitää auton ja saa kerätyksi pikkuhiljaa autoon "omistuspääomaa".

      Olen itse laskenut oman tilanteeni juuri ja vaihtamassa käyttöedun rahaan.
      Rahana nettotulo verrattuna käyttöedun 500 euron arvoon on noin 90 euroa kuukaudessa. Ei paljon mutta pitkällä aikavälillä melkoisesti.
      Toisaalta vapaa etu olisi ollut noin 90 euroa parempi kuin raha mutta sitä en saanut.
      Laskin tämän kaiken tietyn auton hinnan ja kulutuksen perusteella joten muitakin vastauksia voi olla.

      • on ollut

        autoetu sisälletynä palkkaasi,siksi vain niin pieni nettolisä.Jos olisi ollut niin


      • Jouko222
        on ollut kirjoitti:

        autoetu sisälletynä palkkaasi,siksi vain niin pieni nettolisä.Jos olisi ollut niin

        Ei, ei vaan nettopalkka kyllä nousee tuon verotusarvon verran mutta laskelmassani olen ottanut huomioon että sillä rahalla joudun nyt ostamaan ja ylläpitämään omaa autoa.
        Eli tämän oma-autokulun jälkeen jään sen noin 90 euroa netolle verrattuna käyttöetuautoon.
        Vapaa autoetu sitävastoin olisi tullut edullisemmaksi kuin oman auton pito.


      • sittenpä
        Jouko222 kirjoitti:

        Ei, ei vaan nettopalkka kyllä nousee tuon verotusarvon verran mutta laskelmassani olen ottanut huomioon että sillä rahalla joudun nyt ostamaan ja ylläpitämään omaa autoa.
        Eli tämän oma-autokulun jälkeen jään sen noin 90 euroa netolle verrattuna käyttöetuautoon.
        Vapaa autoetu sitävastoin olisi tullut edullisemmaksi kuin oman auton pito.

        auto onkin sinun omaisuutta ja netto nouse 90 eur/kk. Minä saan laskuttaa jatkossa oman auton käytöstä niin hyöty vähän paranee.


      • Jouko222
        sittenpä kirjoitti:

        auto onkin sinun omaisuutta ja netto nouse 90 eur/kk. Minä saan laskuttaa jatkossa oman auton käytöstä niin hyöty vähän paranee.

        Minulla ei ole käytännössä ollut lainkaan työajoa, pelkästään omaa ajoa joten en ole saanut käyttöetuauton kilometrikorvauksia enkä jatkossakaan saa omasta autosta kilometrikorvauksia.


      • vuosia
        Jouko222 kirjoitti:

        Minulla ei ole käytännössä ollut lainkaan työajoa, pelkästään omaa ajoa joten en ole saanut käyttöetuauton kilometrikorvauksia enkä jatkossakaan saa omasta autosta kilometrikorvauksia.

        ajamaan ristin rastin myyntireissuja vapaalla autoedulla.Yksityisajoa melko vähän paitsi kesäisin. Uudessa työssä sama juttu mutta omalla auolla jatkossa.km-korvaukset hieman lievittää ne lukuisat tunnit jotka joudun viettämään omaa aikáa maanteillä iltaisin...Koska auto (uusi) on huomattavasti edullisempi kuin mistä km-korvausmäärä maksetaan niin jää vähän plussan puolelle millä voin maksaa lyhennykset.


    • meikäläinen tässä

      Osta se minkä arvo nousee,
      vuokraa se minkä arvo laskee
      - vanha pankkimiehen neuvo.

      Auto on erittäin huono sijoitus aina.

      • Pankkimiehen hyvä kaveri

        Persaukinaisten vakiofraasi...


      • pankkimies
        Pankkimiehen hyvä kaveri kirjoitti:

        Persaukinaisten vakiofraasi...

        se kuule juuri toisinpäin,
        jos tuhlaat huonoihin sijoituksiin olet nopeasti persaukinen. Kyllä varakkuus hankitaan muuten.

        Eipä ole sun kaveri paljoa sua opettanut


      • The Rat

        Minä vuokrasin rahaa auton ostoa varten. Onko se sitten järkevää vai ei?

        Kuukausikuluni ovat suurin piirtein samat kuin autoetu vastaavaan vehkeeseen. Ajettuani autolla tarpeeksi (kauemmin kuin normi kolme vuotta kuitenkin) myyn sen pois, jolloin voittoa tulee jälleenmyyntihinta. Riskinä tietysti se, että auto onkin maanantaikappale, jossa tapauksessa joudun myymään sen pois aikaisemmin ja laskelmat heittävät häränpyllyä.

        Jos firmalla olisi parempi tarjous työsuhdekoslaksi, olisin voinut ostaakin. Nykyisessä tarjouksessa kyse on rahansiirrosta liisausfirmalle. :)


    • tilanne se,

      että vapaa autoetu rahapalkan päälle. Työajoja vain ehkä 2000-3000 kilsaa vuodessa, omia ajoja yli 25 000 km. Kun haluan ajaa kuitenkin uudella autolla, laskin että säästän autoedulla omaan autoon verrattuna n. 200 euroa kuussa.

      • se käy

        jos ajosi on noin.Minulla päinvastainen tilanne tällä hetkellä. Huom.Yli 18,000 km omia ajoja laskutetaan ,016 eur/km. olen joutunut maksamaamaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe