Välilevyn pullistuma.paraneeko ikinä?!

*vlp*

Miehelläni on todettu välilevynpullistuma 2002,mies nyt 25-vuotta ja käynyt läpi melkoisen hel..tin asian kanssa,parina ensimmäisenä vuotena ei oireillut paljoakaan mutta nyt parina viime vuotena alaselän kanssa on kokeiltu ja testailtu jos mitä hoitoa ja lääkettä,lääkärillä on ravattu jos missäkin kuvissa ja milläkin ortopedeillä milloinkin.selän kuntoutumiselle on tehty nyt seuraavanlaista; fysioterapia,venytyslaite hieronta sähköhoito akupunktio.
Magneettikuvat on otettu,taivutuskuvat mukaan lukien sekä hermoratatutkimus myös.Pari viikkoa sitten tekivät sakraalipuudutuksen mistä ei ollut hyötyä myöskään vaan jalat olivat puutuneet miltei viikon puudutuksen jälkeen ja mahdoton kutina jäi niskasta alaspäin koko kehoon.eikä ole mitään auttanut,sama paine alaselässä ja jaloissa edelleen.
Lääkkeitä;Panacod (taitaa olla ainoa mikä helpotta),sirdalud,tramal,voltaren (geelinä ja tablettina),lyrica ja nyt uutena tulokkaana miehellä gabapentin lääkitys josta ei ainakaan näin aluksi ole juuri mitään hyvää sanottavaa.ruokahalut hävisi ja eikä mene kuin nestemäinen alas,siitä seurauksena voimaton olo ja "ravintohukka".
Mies itse on loppu henkisesti kaiken kokeilemisen ja niistä johtuvien seurauksien myötä,tutkimuksista jää entistä kipeämpi selkä tietenkin,sekä uusista lääkityksistä ("tämän pitäisi toimia,ihan on halpakin!") tulee niin älyttömiä sivuvaikutuksia että ne masentavat sitten viimeistään vaikka selkäkipu hieman helpottaisikin.
Lähinnä siksi tätä nyt kirjoitan että onko muilla suunnilleen samanikäisillä ollut vastaavaa tilannetta,kuinka ovat lääkärit heidän kohdalla toimineet ja kuinka on auttanut sekä onko puolisoilla kokemuksia asian tiimoilta,kuinka olette puolisoanne tukeneet?itsellä paha melko paha mieli katsella kun avomies asiaa käy läpi.
Ottakaa kantaa ja kertokaa omat tarinanne...

12

8272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkemmin

missä kohdassa pullistuma on eli mikä väli kyseessä?
      Painaako selkäytimeen tai hermojuureen, onko puutumisoireita, entä virtsan- tai ulosteenpidätysongelmia tai virtsaumpea?

Mikä aikaansaanut tilanteen alunperin, trauma, synnynnäinen vika yms.?

Jos haluat, laita lääkärin dg, se kertoo eniten.

• *vlp*

2004 MRI:ssä L IV-L V välistä selkeä protruusio ja L V - S I välissä anulus repeämä ja prolapsi vasemmalle painottuen.Kipu säteilee vasemmalta alaselästä molempiin polviin ja säteilytuikkausta oikeaan pohkeeseen.Tuo oli tilanne 02/07.Nykyään säteilee molempiin jalkoihin nilkkoihin asti.Kova paine ja kipu alaselässä.Jalkojen sisäpuolet ovat herkemmät tunnolle kuin ulkopuolet. Näin ymmärtäisin tästä lausunnosta että pullistuma olisi 4-5 levyn välissä,tosin joskus on puhuttu myös kahdesta pullistumasta,onko sitten ensimmäinen vetäytynyt pois ja tämä hankalampi tullut tilalle.Kirjotinhan että parina vuotena ei ensin oireillut ja sittemmin nyt ollut melko kauhea parin vuoden ajan...Lääkärin lausunnoista uusimmat taitavat olla sairaalassa,kuten ne lannerangan jälkeiset ja sakraalipuudutuksen jälkeiset lausunnot,mutta toivottavasti tästä nyt jotakin ymmärrät.Joka tapauksessa ihmettelen suuresti mikseivät ala tekemään jotain oikeasti auttavaa miehen selkään vaan kokeilevat aina kaikkea "pitäisi toimia" piikkiä/puudutusta tai lääkitystä.Miehellä kuitenkin työikää jäljellä vaikka kuinka paljon,olisi kyllä kiva kuulla hyvä syy miksi eivät selkää leikkaa.

• hoidettu
        *vlp* kirjoitti:

2004 MRI:ssä L IV-L V välistä selkeä protruusio ja L V - S I välissä anulus repeämä ja prolapsi vasemmalle painottuen.Kipu säteilee vasemmalta alaselästä molempiin polviin ja säteilytuikkausta oikeaan pohkeeseen.Tuo oli tilanne 02/07.Nykyään säteilee molempiin jalkoihin nilkkoihin asti.Kova paine ja kipu alaselässä.Jalkojen sisäpuolet ovat herkemmät tunnolle kuin ulkopuolet. Näin ymmärtäisin tästä lausunnosta että pullistuma olisi 4-5 levyn välissä,tosin joskus on puhuttu myös kahdesta pullistumasta,onko sitten ensimmäinen vetäytynyt pois ja tämä hankalampi tullut tilalle.Kirjotinhan että parina vuotena ei ensin oireillut ja sittemmin nyt ollut melko kauhea parin vuoden ajan...Lääkärin lausunnoista uusimmat taitavat olla sairaalassa,kuten ne lannerangan jälkeiset ja sakraalipuudutuksen jälkeiset lausunnot,mutta toivottavasti tästä nyt jotakin ymmärrät.Joka tapauksessa ihmettelen suuresti mikseivät ala tekemään jotain oikeasti auttavaa miehen selkään vaan kokeilevat aina kaikkea "pitäisi toimia" piikkiä/puudutusta tai lääkitystä.Miehellä kuitenkin työikää jäljellä vaikka kuinka paljon,olisi kyllä kiva kuulla hyvä syy miksi eivät selkää leikkaa.

Arpovat koska eivät tiedä mitä tehdä. Mulla alkoi selän ja jalkojen oireet n. 20-vuotiaana (aiemminkin oli lieviä selkäoireita) ja vasta 35-vuotiaana löytyi apu. Sitä ennen en löytänyt lääkäriä/ortopedia/asiantuntijaa joka olisi selkävaivoista tarpeeksi ymmärtänyt.

Kaikenlaista diagnoosia ja hoitoa sain (akupunktio, fysioterapia, venyttely, kuntoilu, hermoratahieronta, hieronta ja erilaisia manipulaatiohoitoja), mutta ei ne juurikaan auttaneet.

Ja kun syy löytyi ja korjattiin (SI-nivelen virheasento/lukkiuma), niin nyt suurin osa asiantuntijoista ei edes usko koko ongelman olemassaoloon. Pitävät sitä mahdottomana.

Sellaista se on. Onnea matkaan.

• ja vatsalihakset
        *vlp* kirjoitti:

..ovat hyvin tärkeässä roolissa selän kuntouttamisessa.

Tietenkin kivun katkaisu on se ihan kaikista tärkein. Siihen kannattaa kyllä ehdottomasti panostaa ja lujasti, sillä kipu kyllä muuttuu krooniseksi aikojen kuluessa.
        Oletan että myös näitä ns. kipukynnystä nostavia lääkkeitä on käytetty...

Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin kokeilisin riittävän kauan yhtä lääkitystä kerrallaan, jotta tietäisin tehoaako lääke kipuun.
        Lääkenimiä kannattaa googlettaa ja katsoa lääkelaitoksen ym sivuilta tarkat tiedot.
        Myös apteekista kannattaa kysyä, ovat lääkityksen asiantuntijoita, tietävät vaikutus- ja käyttöajat ym ym.

Seuraavaksi lähtisin selkäongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksella vahvistamaan varovasti keskivartalon lihaksia. Todella varovasti aluksi, ei siis mitään jumppaa, vaan hyvin tarkkaan kohdistettua terapiaa. Lihaksethan ovat mitä todennäköisimmin todella heikossa kunnossa pitkän kipuilun jälkeen.

Kannattaa todella kysellä fysioterapeuttia, joka olisi erityisen perehtynyt k.o asioihin.
        Mikäli asutte pienellä paikkakunnalla, kyselisin vaikka lähimmästä isommasta kaupungista fysioterapiaa.
        Tämä siksi, koska missään nimessä ei tässä tilanteessa saa alkaa mitään perusselkäjumppaa tekemään!!!

Liikkuminen muutenkin kivun sallimissa rajoissa on tärkeää. Myös kivuttomat lepoasennot täytyisi oppia. Ja minnekään nikamankäsittelijälle ei kannata mennä, vaarat ovat sen verran suuret selkäytimen ollessa kyseessä!

Suurin osa näistä todellakin paranee itsestään ajan kuluessa, siksi varmaan leikkausta ei olla heti tekemässä. Ja nuoren iän luulisi kyllä olevan paranemisessa valttia.

• hoidettu
        ja vatsalihakset kirjoitti:

..ovat hyvin tärkeässä roolissa selän kuntouttamisessa.

Tietenkin kivun katkaisu on se ihan kaikista tärkein. Siihen kannattaa kyllä ehdottomasti panostaa ja lujasti, sillä kipu kyllä muuttuu krooniseksi aikojen kuluessa.
        Oletan että myös näitä ns. kipukynnystä nostavia lääkkeitä on käytetty...

Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin kokeilisin riittävän kauan yhtä lääkitystä kerrallaan, jotta tietäisin tehoaako lääke kipuun.
        Lääkenimiä kannattaa googlettaa ja katsoa lääkelaitoksen ym sivuilta tarkat tiedot.
        Myös apteekista kannattaa kysyä, ovat lääkityksen asiantuntijoita, tietävät vaikutus- ja käyttöajat ym ym.

Seuraavaksi lähtisin selkäongelmiin erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksella vahvistamaan varovasti keskivartalon lihaksia. Todella varovasti aluksi, ei siis mitään jumppaa, vaan hyvin tarkkaan kohdistettua terapiaa. Lihaksethan ovat mitä todennäköisimmin todella heikossa kunnossa pitkän kipuilun jälkeen.

Kannattaa todella kysellä fysioterapeuttia, joka olisi erityisen perehtynyt k.o asioihin.
        Mikäli asutte pienellä paikkakunnalla, kyselisin vaikka lähimmästä isommasta kaupungista fysioterapiaa.
        Tämä siksi, koska missään nimessä ei tässä tilanteessa saa alkaa mitään perusselkäjumppaa tekemään!!!

Liikkuminen muutenkin kivun sallimissa rajoissa on tärkeää. Myös kivuttomat lepoasennot täytyisi oppia. Ja minnekään nikamankäsittelijälle ei kannata mennä, vaarat ovat sen verran suuret selkäytimen ollessa kyseessä!

Suurin osa näistä todellakin paranee itsestään ajan kuluessa, siksi varmaan leikkausta ei olla heti tekemässä. Ja nuoren iän luulisi kyllä olevan paranemisessa valttia.

Miten kauan selkäkipua pitää olla, jotta se kroonistuu? Mitä kroonistunut kipu tarkoittaa käytännössä?

Itsellä oli n. 15 vuotta kipuja. Viljamilla 18 vuotta:
        http://www.selkasivut.fi/selka/viljami/viljami.html

Eikä kroonistunut vaan poistui kun syy korjattiin. Tosin lääkärit luuli niitä kroonisiksi... Eikä me olla lainkaan ainoita esimerkkejä kroonisten kipujen paranemisesta.

• välilevyt riesana

heippa, itsekkin olen kohta 25 vuotias mies, ja välilevyn pullistuma oli nikama välissä 4-5 ja 5-6 leikattiin, kivut olivat hetken pois, taas kipujen kanssa painitaan,säteilee takareiteen helvetillisesti. lääkkeenä diclomex radid 50mg ja panadal forte 1 g pitää kivun pois n.5 tuntia. muistelen että pullistuma tapauksissa yhdeksän kymmenestä vetäytyy itsestään, mutta jos on yhtä paska tuuri kun minulla että kuuluin niihin vähemmistöjen joukkoon. minulle sanottii että selkä ei tule ikinä olemaan entisensä, kivut "saadaa" pois (toisin taitaa siinäkin käyä), uudiutumidrn riski on. nuinki pitkän aikaa ku se on ollu jo niin siinä on vaarana että hermot tulevat muistamaan sen kivun vaikka sitä ei enää olisikaan.. tiedän todella miltä kivut tuntuvat, mutta tosi asia saattaa olla se että niiden kanssa on tultava tavalla tai toisella toimeen. minä kysyisin lääkäriltä muita lääke vaihtoehtoja. En omalta kohdalta voi sanoa kuin että tue puolisoasi kaikillisilla mahdollisilla tavoilla. Ja toivotan sinne kaikkea hyvää... Terv.kohtalon toveri jos ei ihan samanlainen tapaus mut sinne päin.

• *vlp*

No hei,tuohan kyllä kuulostaa juuri samalta kuin mieheni tarina.Näin pähkäiltiin lausunnoista että pullistumia olisi ollut alkujaan yksi joka on itse vetäytynyt pois ja nyt sitten 4-5 välissä uusi,juuri tämä oikein pirullinen pullistuma joka nyt on 3vuotta ollut kipeä. Ihan uteliaisuudesta haluan kysyä siitä leikkauksesta,oliko millainen,entä paraneminen? Epäilisin kanssa tuota että hermot lopulta tottuu kipuun ja jonkunlainen jomotus jää kuitenkin.Kyllä yritän miestä kaikella tavalla tukea mutta ymmärrys loppuu lähinnä lääkäreitä kohtaan koska eivät sitä ainaista kokeilemista lopeta.Itsellä ehkä vielä vaikeampi elää mukana tuossa kroonisessa kivussa kun itsellä ei ole ikinä mikään paikka edes murtunut,aina olen terve ollut.Olen kyllä todella hyvilläni siitä että asiasta tänne kirjoitin,mieskin huomasi että ei ole ainoa jolla nämä asiat takkuilee...eikä apu ole ihan sähäkkää. Jaksamista myös sinne!

• lääkkeet

ei auta niin hassua kyllä mulla auttoi reumalääke Arcoxia.

• pullistelleet

vuodesta 2000 lähtien. Tuolloin olin 23-vuotias. Ensimmäiset vuodet tuli pullistumia säännöllisesti ja ne veivät jalat alta, mutta aina ne myös lähtivät paranemaan itsekseen kunhan sai kunnon lääkkeitä (Voltaren, Sirdalud). Puolitoista vuotta sitten kipu muuttui jatkuvaksi eikä enää lähtenyt paranemaan. Kävin myös hoidoissa...ainut josta oli edes hiukan apua oli David back klinikka. No ei ollut varaa siellä loputtomasti käydä, ja kivut sitten yltyi. Enää ei auttanut Voltaren. Sain voimakkaammat lääkkeet, mutta myös kehotuksen mennä yksityisen neurokirurgin pakeilla. Sen tein ja sain lähetteet magneettikuviin ja pian myös leikkauskäskyn. Syyksi kirurgi sanoi, että kun kipu kestänyt jo niin kauan (siinä vaiheessä 6 kk) seuraavaksi kipu muuttuu krooniseksi. 3 viikkoa myöhemmin leikkauksessa ja nyt kuukausia myöhemmin terveenä taas harrastaen ja elämäniloa täynnä.

Täytyy varmaan olla jokin lääketieteellinen syy miksi eivät esim. leikkaa kun kuitenkin kaikki kuvannuksetkin tehty. Onko hankalassa paikassa?

Itse kärsineenä voin sanoa, että parhaiten puoliso tuki kun ei ollut tekopirteä "kyllä sä paranet" -hymyjen kera. Välillä tarvitsin apua kaikessa...makuulle menossa, ylös nousemisessa, hampaiden harjaamisessa jne. Parasta oli kun kumppani vain teki mitä pyysin ja häipyi. En enää jossain vaiheessa yhtään jaksanut puhua selästäni...se kun oli jo vienyt kaiken elämänhalun ja -ilon pois. Jokainen on tietty yksilö.

• Itselläni just noin

Ompas tuttua tarinaa,just samanlaista on mulla itselläni ollut jo 2v...

Samat lä'äkkeet,just tossa järjestyksessä et Lyrican jälkeen Gabrion jne.
      Sakraalipuudutuksesta sain avun 5pv ja sitten pahentu tilanne niin et Gabrion nostettiin max annokseen.

Nyt tässä työkyvytön omaan työhöni,uudelleen koulutus edessä ja ikuinen hermovamma tieten selässä. Jopa virtsa-ulosteongelmaa toi hermovamma mukanaan!

Onnea vaan,tämä on ikuista kivut tulee ja menee valitettavasti tulee melkein jatkuvasti vaikka kaikki on jo kokeiltu!!!

• pete'1234

Itselläni on selkärankareuma, välilevyrappeuma ja vuonna 2004 tuli paha välilevypullistuma, joka magneettikuvattiin, mutta leikkaamaan ei lähdetty.

Itse olen multiselkäongelmiini parhaan lääkkeen löytänyt urheilusta. Olen 37 vuotias ja käyn lähes päivittäin kuntosalilla, pelaan jalkapalloa ja harrastan myös talvisin kamppailu-urheilua.

Vaikka selkä olisi kuinka kipeä, olen yrittänyt aina tehdä jotakin, olkoon se sitten vaikka vatsalihasten jännitys sängyssä maaten. Tärkeäksi olen huomannut syvien vatsa-selkälihasten hallinnan. Minulla eri asteiset selkäkivut kuuluvat jokapäiväiseen elämään, ja olen niihin jo ainakin jossain määrin tottunut.

Minulle ortopedi kertoi, että leikkausta käytetään ihan viimeisenä vaihtoehtona. Luulisi, että miehesi tapauksessa leikkaus tulisi jo vakavasti harkittavaksi. Nykyäänhän leikkauksetkin tehdään mikrokirurgisesti, jolloin riskit ovat minimissä ja toipuminen on nopeaa.

Minä suosittelen miehellesi lihaskunnon parantamisen aloittamista hyvän fysioterapeutin opastuksella. Lihaskunnon rakentaminen on kuitenkin pitkäjänteistä työtä ja vaatii aikaa ennen kuin tulokset näkyvät ja kivut helpottuvat.

Paras tuki kumppanilta on mielestäni auttamista arjen askareissa. Mitään sääliä, voivottelua tai "kyllä se vielä paranee" tyylisiä sanomisia ei kannata viljellä. Niin kuin tuossa edellä eräs kommentoija totesikin. Ehkä voisitte myös aloittaa yhdessä kotijumppaamisen ja jos tilanne sallii, jonkun yhteisen liikuntaharrastuksen.

-Pete

• särkee

Hei vain!
      Minulla on alkanut jatkuvat säryt jo v.89 ja jatkuvat edelleen oikeassa kädessä.
      Kaularanka on leikattu mutta säryt jääneet.Minulla on samannimisiä lääkkeitä kuin miehellänne.Lisäksi masennuslääkitys.Mikäli haluat vaihtaa ajatuksia sähköpostini on:[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe