Onko kokemuksia miten pappi suhtautuu siihen jos minä kastetilaisuudessa kirkkoonkuulumattomana (minulla ei ole uskontoa) osallistun tilaisuuteen mutta en sen uskonnollisiin osiin. Esim. en sano uskontunnustusta, rukoile, siunaile yms.Kyseessä on kuitenkin lapseni nimen anto joten haluan olla paikalla.
Tietty papiltakin ois kiva saada kommentti.
Meillä oli papin kanssa keskustelu tilaisuuden kulusta mutta hän sulki korvansa aina kun ilmaisin kantani.
Mites pappi suhtautuu kasteella
63
1720
Vastaukset
- kastetilaisuutta
vaikka et itse siihen mitenkään osallistukaan, koska lapsi on sinun. Voit myös jäädä pois ja ilmaantua vasta ristiäiskahveille. Aivan oman tahtosi mukaan.
Älä kuitenkaan lauo mielipiteitäsi kastetilaisuudessa tai ristiäiskahveilla. Se ei ole kohteliasta puolisoasi kohtaan, jonka uskoon lapsi kastetaan, eikä myöskään kivaa kummeille ja omaisillenne. Papista ei tarvitse välittää. Papit kohtaavat työssään paljonkin kaltaisiasi ihmisiä.- pepunpyyhkijä
Se on minun paikkani. Mutta en osallistu uskonnollisiin osiin. Muu vaihtoehto olisi teeskennellä uskovaista.
Vaimoni ei ole uskovainen vaikka on kirkon jäsen, hän on ateisti. Tilaisuus järjestetään lähinnä välttääksemme hankaluuksia isovanhempien ja isoisovanhempien ja muiden sukulaisten kanssa.
En itse olisi halunnut kastetta mutta vaimoni ei muiden hankaluuksien jälkeen enää taistella.
Miksi laukoisin mielipiteitäni?
Eli onko niin että on vain kolme vaihtoehtoa:
1) en ole paikalla
2) seuraan sivullisena tilaisuutta siihen osallistumatta
3) käyttäydyn kuin olisin uskovainen ja kirkon jäsen.
? - =(o I o)=
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Se on minun paikkani. Mutta en osallistu uskonnollisiin osiin. Muu vaihtoehto olisi teeskennellä uskovaista.
Vaimoni ei ole uskovainen vaikka on kirkon jäsen, hän on ateisti. Tilaisuus järjestetään lähinnä välttääksemme hankaluuksia isovanhempien ja isoisovanhempien ja muiden sukulaisten kanssa.
En itse olisi halunnut kastetta mutta vaimoni ei muiden hankaluuksien jälkeen enää taistella.
1) en ole paikalla
?Lapsihan on teidän.Ei sovanhempien,vanhempienne,sukunne.Te toimitte kuin itse haluatte,miksi liitätte lapsen kirkkokuntaan,kun hän ei kykene vielä itse sanomaan?Antaisitte vapaasti hänen päättää uskoa tai olla uskomtta,sitten kun ymmärrystä on.Onko suurempaa henkistä väkivaltaa,kuin liittää vauva yhteisöön,hänen itse kykenemättä sanomaan OMAA mielipidettä.Meillä on lapset saaneet vapauden valita.Ketään emme ole mihinkään lahkoon vast,tahtoa liittäneet.Ottakaa vastuu ja vapaus valita te itse.Älkää eläkö muun suvun mieliksi/kautta.-siunausta-
- parhaana
pepunpyyhkijä kirjoitti:
1) en ole paikalla
?vaihtoehtona, että olet paikalla, muttet osallistu uskonnollisiin osiin.
Olen kirkosta eronnut ateistiäiti, enkä olisi antanut kastaa lapsiani edes sukulaisten mieliksi. Minusta on jo aika ateistien tulla kaapista ulos ja lopettaa teeskennelty uskonnon harjoittaminen ja kirkkoon kuuluminen tavan tai sosiaalisen painostuksen vuoksi.
Välien huononeminen sukulaisiin on tietysti ikävää, mutta ikävää on myös alistua oman vakaumuksensa vastaisiin rituaaleihin heitä mielistelläkseen. Kumpi on ikävämpää, sen kukin päättää omalta kohdaltaan. - pepunpyyhkijä
=(o I o)= kirjoitti:
Lapsihan on teidän.Ei sovanhempien,vanhempienne,sukunne.Te toimitte kuin itse haluatte,miksi liitätte lapsen kirkkokuntaan,kun hän ei kykene vielä itse sanomaan?Antaisitte vapaasti hänen päättää uskoa tai olla uskomtta,sitten kun ymmärrystä on.Onko suurempaa henkistä väkivaltaa,kuin liittää vauva yhteisöön,hänen itse kykenemättä sanomaan OMAA mielipidettä.Meillä on lapset saaneet vapauden valita.Ketään emme ole mihinkään lahkoon vast,tahtoa liittäneet.Ottakaa vastuu ja vapaus valita te itse.Älkää eläkö muun suvun mieliksi/kautta.-siunausta-
Vaimoni on myös mukana tässä. Valinta on hänen.
Kysymys ei ollut mitä meidän pitäisi tehdä, vaan ehdottamani ratkaisu sopiva.
P.S: älä siunaile minua!Se on ällöttävää. - pepunpyyhkijä
parhaana kirjoitti:
vaihtoehtona, että olet paikalla, muttet osallistu uskonnollisiin osiin.
Olen kirkosta eronnut ateistiäiti, enkä olisi antanut kastaa lapsiani edes sukulaisten mieliksi. Minusta on jo aika ateistien tulla kaapista ulos ja lopettaa teeskennelty uskonnon harjoittaminen ja kirkkoon kuuluminen tavan tai sosiaalisen painostuksen vuoksi.
Välien huononeminen sukulaisiin on tietysti ikävää, mutta ikävää on myös alistua oman vakaumuksensa vastaisiin rituaaleihin heitä mielistelläkseen. Kumpi on ikävämpää, sen kukin päättää omalta kohdaltaan.jos seison siinä missä isän pitää seisoa mutten lausu mukana esim.uskontunnustusta?
Eli olen niin kuin uskova isä olisi mutta en tee mitään uskonnollista.
Ajattelin hoitaa homman matalalla profiililla. - se on ok.
pepunpyyhkijä kirjoitti:
jos seison siinä missä isän pitää seisoa mutten lausu mukana esim.uskontunnustusta?
Ajattelin hoitaa homman matalalla profiililla.Jos pappi tai joku muu närkästyy siitä, ettet tee mitään uskonnollista, niin se on hänen ongelmansa.
Minusta isällä on ilman muuta oikeus olla valvomassa pienen lapsensa hyvinvointia papin käsitellessä tätä.
Täällä kyllä jotkut uskovat ovat väläytelleet sellaistakin, ettei kirkkoon kuulumaton saisi aina osallistua edes kirkkoon kuuluvien omaistensa ja ystäviensa hautajaisiin. Se on kai sitä kristillistä rakkautta. pepunpyyhkijä kirjoitti:
1) en ole paikalla
?Ellet uskalla sanoa akallesi miten homma toimii tai ette uskalla tunnustaa sukulaisille, että ootta ateisteja, niin leiki mukana. Aikuiset uskaltaa sanoa jo mielipiteensä ja todella ikävää, jos keskenkasvuiset alkavat jo lisääntymään. Mitä tukit kirkkoon, ellet pysty kunniottamaan muiden vakaumusta ilman, että pitää tehdä tilaisuudesta mielenosoitus?
- niin miksi
pepunpyyhkijä kirjoitti:
1) en ole paikalla
?järjestätte tuollaisen pelleilyn? Vaimosi tulisi myös erota kirkosta, jos ei kerran usko. Pappi ilman muuta olettaa, että ainakin äiti on uskovainen. Haloo, lapsi on teidän! Te olette itse vastuussa hänen elämästään ja uskonnollisesta kasvatuksestaan tai sen puuttumisesta, ei kirkko tai teidän kummankaan suku. Vähän moraalista ryhdikkyyttä voisi kai ateisteiltakin vaatia!
- pepunpyyhkijä
mave kirjoitti:
Ellet uskalla sanoa akallesi miten homma toimii tai ette uskalla tunnustaa sukulaisille, että ootta ateisteja, niin leiki mukana. Aikuiset uskaltaa sanoa jo mielipiteensä ja todella ikävää, jos keskenkasvuiset alkavat jo lisääntymään. Mitä tukit kirkkoon, ellet pysty kunniottamaan muiden vakaumusta ilman, että pitää tehdä tilaisuudesta mielenosoitus?
Sisälukutaito kunniaan.
- Elwen
niin miksi kirjoitti:
järjestätte tuollaisen pelleilyn? Vaimosi tulisi myös erota kirkosta, jos ei kerran usko. Pappi ilman muuta olettaa, että ainakin äiti on uskovainen. Haloo, lapsi on teidän! Te olette itse vastuussa hänen elämästään ja uskonnollisesta kasvatuksestaan tai sen puuttumisesta, ei kirkko tai teidän kummankaan suku. Vähän moraalista ryhdikkyyttä voisi kai ateisteiltakin vaatia!
joka aikoinaan kastettiin ja liitettiin kirkkoon tavan vuoksi, vaikkei kumpikaan vanhempani silloinkaan uskonut jumalaan.
Äitini mielipiteen mukaan voi aivan hyvin olla kirkon jäsen, vaikkei uskokaan, ja "pappien kuuluukin puhua pehmoisia koska he ovat pappeja".
Aikuisena erosin kirkosta ja se tuntui oikein kivalta.
Myöhemminkin, kun kirkon edustajat ovat ärsyttäneet minua lausunnoillaan, olisi mieleni tehnyt erota kirkosta, jollen jo olisi eronnut. En ole kuitenkaan viitsinyt liittyä takaisin kirkkoon päästäkseni eroamaan uudelleen. - Kaaleppi
pepunpyyhkijä kirjoitti:
1) en ole paikalla
?toisaalta en. Siis sitä, että liitätte lapsenne kirkkoon sukulaisten takia. Mietin millaisia ne sukulaiset oikein ovat, kun puuttuvat teidän asioihinne. Miksi uskovaisia kohtaan pitää käyttäytyä noin. Täällä eräässä keskustelussa oli kyse hautajaisista ja jollain oli otsaa sanoa, että jos uskonnoton ei ole väleissä uskovien sukulaistensa kanssa niin olisi parempi olla menemättä hautajaisiin! Jotain on pahasti pielessä jos uskovaiset voivat määrätä marssijärjestyksen.
- Matti E Simonaho
niin miksi kirjoitti:
järjestätte tuollaisen pelleilyn? Vaimosi tulisi myös erota kirkosta, jos ei kerran usko. Pappi ilman muuta olettaa, että ainakin äiti on uskovainen. Haloo, lapsi on teidän! Te olette itse vastuussa hänen elämästään ja uskonnollisesta kasvatuksestaan tai sen puuttumisesta, ei kirkko tai teidän kummankaan suku. Vähän moraalista ryhdikkyyttä voisi kai ateisteiltakin vaatia!
Jumala ei ole uskovainen = ateisti.
Jeesus ei ole uskovainen = ateisti.
Kukaan Sielujen Valtakunnassa ei ole uskovainen = ateisti.
Kaikki kuvat on Luojan Liiton Ehtojen, IO Käskyn mukaan kiellettyjä niistä jotka ovat Sielujen Valtakunnassa. Kaikki. Jopa kuvat Jeesuksesta. Ja mitään maallista ei saa palvoa k.e. ristiä.
Ketä seuraat kun uskot? - Kaaleppi
parhaana kirjoitti:
vaihtoehtona, että olet paikalla, muttet osallistu uskonnollisiin osiin.
Välien huononeminen sukulaisiin on tietysti ikävää, mutta ikävää on myös alistua oman vakaumuksensa vastaisiin rituaaleihin heitä mielistelläkseen. Kumpi on ikävämpää, sen kukin päättää omalta kohdaltaan.Jos välit sukulaisiin huononevat sen takia, että ei liitä lastaan kirkkoon, niin mitä se kertookaan näistä sukulaisista.
- Kaaleppi
Elwen kirjoitti:
joka aikoinaan kastettiin ja liitettiin kirkkoon tavan vuoksi, vaikkei kumpikaan vanhempani silloinkaan uskonut jumalaan.
Äitini mielipiteen mukaan voi aivan hyvin olla kirkon jäsen, vaikkei uskokaan, ja "pappien kuuluukin puhua pehmoisia koska he ovat pappeja".
Myöhemminkin, kun kirkon edustajat ovat ärsyttäneet minua lausunnoillaan, olisi mieleni tehnyt erota kirkosta, jollen jo olisi eronnut. En ole kuitenkaan viitsinyt liittyä takaisin kirkkoon päästäkseni eroamaan uudelleen.Käyn välillä eroakirkosta.fi sivustoilla ja oikein harmittaa kun ei voi enää erota. Edellisestä kerrasta kun on jo 30 vuotta.
- pepunpyyhkijä
Kaaleppi kirjoitti:
toisaalta en. Siis sitä, että liitätte lapsenne kirkkoon sukulaisten takia. Mietin millaisia ne sukulaiset oikein ovat, kun puuttuvat teidän asioihinne. Miksi uskovaisia kohtaan pitää käyttäytyä noin. Täällä eräässä keskustelussa oli kyse hautajaisista ja jollain oli otsaa sanoa, että jos uskonnoton ei ole väleissä uskovien sukulaistensa kanssa niin olisi parempi olla menemättä hautajaisiin! Jotain on pahasti pielessä jos uskovaiset voivat määrätä marssijärjestyksen.
tilanne on mikä on. Vaimoni sanoi kunhan pääsee jatkamaan eteenpäin niin katsotaan sitten.
Kyllä minun sukulaiseni (ainakin osa) ja vaimoni sukulaiset (ainakin osa) ovat näköjään kusipäitä. Tällaisessa tilanteessa totuus tulee ilmi.
Aihe ei ollut pitääkö kastaa vai ei (minä ainakin kastan pikkuleipiä-tosin vittuuntuneena) vaan miten seremonian hoidan kun se joka tapauksessa tulee ja haluan olla mukana.
En halua että vakaumustani loukataan ja haluan säilyttää välit (ainakin toistaiseksi) sukulaisten kanssa. - Kaaleppi
pepunpyyhkijä kirjoitti:
tilanne on mikä on. Vaimoni sanoi kunhan pääsee jatkamaan eteenpäin niin katsotaan sitten.
Kyllä minun sukulaiseni (ainakin osa) ja vaimoni sukulaiset (ainakin osa) ovat näköjään kusipäitä. Tällaisessa tilanteessa totuus tulee ilmi.
Aihe ei ollut pitääkö kastaa vai ei (minä ainakin kastan pikkuleipiä-tosin vittuuntuneena) vaan miten seremonian hoidan kun se joka tapauksessa tulee ja haluan olla mukana.
En halua että vakaumustani loukataan ja haluan säilyttää välit (ainakin toistaiseksi) sukulaisten kanssa.tiedä, mitä tuohonkin sanoisi. Tulee kirjoituksistasi omat sukulaiseni mieleen.
Äidin hautajaisten ja perinnönjaon jälkeen ilmoitin, että ei tarvitse ottaa enää yhteyttä. Ovat antaneet olla rauhassa, mitä nyt lapsen kautta välillä vittuiltiin. Tekivät perskules lastensuojeluilmoituksen sillä perusteella, että lapsella ja vanhemmilla on mennyt kouluasiassa sukset ristiin. Siitä suutuin niin, että kun asia oli selvitetty, kirjoitin lehtijutun omalla nimelläni ja kerroin mitä mieltä olen sekä sosiaalitantoista, että selkäänpuukottajista jotka eivät uskalla tehdä ilmoitusta omalla nimellään. Osui ja upposi.
Sukulaisiaan ei voi valita, mutta ei niistä myöskään tarvitse välittää, eikä niiden varsinkaan pitäisi antaa pomottaa. - tämäkin!
Elwen kirjoitti:
Myöhemminkin, kun kirkon edustajat ovat ärsyttäneet minua lausunnoillaan, olisi mieleni tehnyt erota kirkosta, jollen jo olisi eronnut. En ole kuitenkaan viitsinyt liittyä takaisin kirkkoon päästäkseni eroamaan uudelleen."Myöhemminkin, kun kirkon edustajat ovat ärsyttäneet minua lausunnoillaan, olisi mieleni tehnyt erota kirkosta, jollen olisi jo eronnut."
Vai noin ajattelet. Minun kai sitten pitäisi liittyä Vapaa-ajattelijoiden liittoon ja erota siitä heti, kun ateistit ärsyttävät puheillaan. Jos ajoittaisin liittymiseni oikeaan aikaan, niin kyseisen liiton saamassa valtion tuessa minutkin laskettaisiin mukaan ja toisin silloin liitolle pari kymmentä euroa. - keskustelusta
Kaaleppi kirjoitti:
toisaalta en. Siis sitä, että liitätte lapsenne kirkkoon sukulaisten takia. Mietin millaisia ne sukulaiset oikein ovat, kun puuttuvat teidän asioihinne. Miksi uskovaisia kohtaan pitää käyttäytyä noin. Täällä eräässä keskustelussa oli kyse hautajaisista ja jollain oli otsaa sanoa, että jos uskonnoton ei ole väleissä uskovien sukulaistensa kanssa niin olisi parempi olla menemättä hautajaisiin! Jotain on pahasti pielessä jos uskovaiset voivat määrätä marssijärjestyksen.
"Täällä eräässä keskustelussa oli kyse hautajaisista ja jollain oli otsaa sanoa, että jos uskonnoton ei ole väleissä uskovien sukulaistensa kanssa niin olisi parempi olla menemättä hautajaisiin."
Jos minua mielipidettäni tarkoitat, niin en minä aivan noin sanonut. Jos jollakin on kovin riitaiset välit muiden tai jonkun muun sukulaisen kanssa, niin on kai itsestään selvää, että tilanne ei ole helppo kenellekään, jos tällainen henkilö tulee paikalle. Luulisi olevan itsestään selvää, että jokainen tajuaa tämän. Minun puolestani jokainen, on sitten hyvissä tai riitaisssa väleissä, voi mennä mihin tilaisuuteen tahansa, en minä ketään ole kieltämässä. Kai jokaisella on riiteleviä sukulaisia, niin että tietää, millaista se on. - Nimetön
keskustelusta kirjoitti:
"Täällä eräässä keskustelussa oli kyse hautajaisista ja jollain oli otsaa sanoa, että jos uskonnoton ei ole väleissä uskovien sukulaistensa kanssa niin olisi parempi olla menemättä hautajaisiin."
Jos minua mielipidettäni tarkoitat, niin en minä aivan noin sanonut. Jos jollakin on kovin riitaiset välit muiden tai jonkun muun sukulaisen kanssa, niin on kai itsestään selvää, että tilanne ei ole helppo kenellekään, jos tällainen henkilö tulee paikalle. Luulisi olevan itsestään selvää, että jokainen tajuaa tämän. Minun puolestani jokainen, on sitten hyvissä tai riitaisssa väleissä, voi mennä mihin tilaisuuteen tahansa, en minä ketään ole kieltämässä. Kai jokaisella on riiteleviä sukulaisia, niin että tietää, millaista se on.välit tarkoittavat sitä, että ollaan riidoissa. Harva yksinään riitelee. Miksi siis sen, jota muut paheksuvat uskonnottomuuden takia, pitäisi jättäytyä pois hautajaisista?
- väleistä
Nimetön kirjoitti:
välit tarkoittavat sitä, että ollaan riidoissa. Harva yksinään riitelee. Miksi siis sen, jota muut paheksuvat uskonnottomuuden takia, pitäisi jättäytyä pois hautajaisista?
"Ne riitaisat välit tarkoittavat, että ollaan riidoissa. Harva yksinään riitelee."
Riitaisat välit voivat tarkoittaa myös sitä, että, kuten minun tuntemassani tapauksessa, joku sukulainen ei hyväksy sisartaan lähisukulaisekseen, kun tämä on asunut isoäidin luona ja itse on asunut vanhempien luona, ja yrittää tavatessa yleensä riidellä tämän kanssa. Olosuhteille ei kumpikaan ole voinut mitään, mutta ne ovat vieroittaneet heidät täydellisesti toisistaan.
"Miksi siis sen, jota muut paheksuvat uskonnottomuuden takia, pitäisi jättäytyä pois hautajaisista?"
Kukin tekee, niin kuin parhaaksi katsoo. On se paheksuminen sitten mistä syystä hyvänsä johtuvaa, niin kaikki eivät halua sitä kokea. Itse jättäydyin pois tätini hautajaisista noiden vaikeiden suvun sisäisten ristiriitojen takia. Kyllä täti olisi ymmärtänyt asian. - Baltasar
Lapsi kastetaan siis vastoin isän vakaumusta ja tahtoa, ja perheen sisäinen dynamiikka asetetaan häpeän alaiseksi, - tässä muotomessussa. Eikös se mies enää olekaan vaimon pää ? Onko mies "häntä jota kirkon opintuulet" heiluttaa?
Entä korvaako siis, toisen aikusen usko kasteessa: kastettavan oman uskon...siis edes sen "lapsenuskon", - jota tässävaiheessa ei vielä ole piakalla? Hieno on ihmisoppi kasteen kiemuroista!
Nimet vaan maistraattiin: nou hätä nou riita.
Ei kirkonkirjat ja "taivastenkirjat" ole varmaan ihan identtiset kaksoset; ...Kyllä Herra näkee, ja jopa kuulee... - Baltasar
pepunpyyhkijä kirjoitti:
jos seison siinä missä isän pitää seisoa mutten lausu mukana esim.uskontunnustusta?
Ajattelin hoitaa homman matalalla profiililla.Ilmottaudu vaan teuraskaritsaksi; siihen jumalaiseen näytelmää. Taas yksi veretön uhri lisää; kirkkohistoriaan.
- Baltasar
niin miksi kirjoitti:
Vasta tässä toteutuu se kirkkojen opettama: "ennakoivan armon oppi"; siis kasteessa, joka toimitetaan hokkus pokkus menoineen, niin ettei yksikään asianosainen niihin usko. Kasteen suorittaa yksin ennakoiva armo.
- ..että...
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Sisälukutaito kunniaan.
...käyttäydyt kuin keskenkasvuinen kakara!
- Elwen
tämäkin! kirjoitti:
"Myöhemminkin, kun kirkon edustajat ovat ärsyttäneet minua lausunnoillaan, olisi mieleni tehnyt erota kirkosta, jollen olisi jo eronnut."
Vai noin ajattelet. Minun kai sitten pitäisi liittyä Vapaa-ajattelijoiden liittoon ja erota siitä heti, kun ateistit ärsyttävät puheillaan. Jos ajoittaisin liittymiseni oikeaan aikaan, niin kyseisen liiton saamassa valtion tuessa minutkin laskettaisiin mukaan ja toisin silloin liitolle pari kymmentä euroa.Liity ihmeessä vapaa-ajattelijoihin, ja juuri sellaiseen aikaan että sinustakin saa tukiaisia. Eroa sitten kiireen vilkkaa, ettet jää turmelemaan vaparien toimintaa.
Voitaisiin liittyä yhdessä, minäkään en ole vielä liittynyt:)
- Matti E Simonaho
Kolmas käsky
1.
Elaia : Luoja Älä turhaan lausu Elaian, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Elaia ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
2.
Muista, että Sielujen Valtakunta ei ole sinun ulkopuolella, vaan sinun sisäpuolella. Sielujen Valtakuntaan sinulla on yhteys henkilökohtaisen sielusi kautta.
3.
Kaikki mitä sielulliseen yhteyteen tulee perustuu rauhaan ja hiljaisuuteen. Etsi sopiva, rauhallinen paikka missä olet yksin.
4.
Jos rukoilet ääneen, silloin sinä lausut Jumalasi nimen turhaan. Ole hiljaa.
5.
Esitä kaikki mitä sinulla on esitettävänä ajatuksin jotka ovat kielellisesti niin puhtaita kuin vain on mahdollista.
6.
Elaia : Luoja Älä huido, älä viittoile, älä puhu ääntein, älä veisaa, älä kuolaa, älä oksentele, älä pyöri lattialla tai muuta vaastaavaa, sillä mikään siitä ei ole Elaiasta, vaan kaikki se on Elaian vastaista.
Arviointipohja
7.
Tässä käskyssä nimenomaan kyse on lausumisesta - puhumisesta. Jos joku oppi on opettanut tai opettaa rukoilemaan ääneen, se oppi on rikkonut tai rikkoo tätä lakia, koska silloin sinä lausut nimen ja rikot lakia.
8.
Elaia : Luoja Kun väärän opin mukaan lausut Elaian nimen ääneen, vain hän joka pakanallista seremoniaa johtaa kuulee rukouksesi - ei Elaia; Hän on asettunut sinun ja Sielujen Valtakunnan väliin ja johtaa harhaan.
9.
Elaia : Luoja Elaian palvelu kumpuaa sisimmästämme - jokaisen henkilökohtaisesta mielestä ja sielusta. Elaian palvelu (Jumalanpalvelu) ei perustu siihen että veisataan, rukoillaan ja kuunnellaan sen herran sanoja joka pakanallista seremoniaa johtaa.
10.
Elaia : Luoja Kaikki mitä me henkilökohtaisella tasolla teemme ja sanomme Elaian Liiton Ehtoja noudattaen kunnioittaen kaikkea elävää, on ainut Elaian palvelu (Jumalanpalvelu) mitä on. Kaikki sinun ulkopuoliset ratkaisut jotka opettaa tämän käskyn rikkomista, ovat harhaanjohtavia.
KANSANKIRIA
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=3kasky - Matti E Simonaho
Ensimmäinen Raamattu
1.
Elaia : Luoja Raamattu on kirjoitettu huomattavasti viisaammalle ihmiselle kuin se joka levitti kristinuskoa oli. IO Käskyä on Sielujen Valtakunnan ja Elaian Laki : Liiton Ehdot.
2.
Raamattu 1944/1938
2. Mooseksen kirja 34 Ja Elaia sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa". Ja hän oli siellä Elaian tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.
3.
Mitä Raamattuun on kirjoitettu Liiton ja IO Käskyn jälkeen, kirjoitettua ei saa koskaan käyttää IO Käskyn rikkomiseen. Ensimmäinen Ramattu koskee maallista ja sielullista ja ne on sidottu toisiinsa mikä merkitsee sitä, että jos rikkoo 1 niin rikkoo useita.
4.
Tehdään sopimus: Jos minä olen väärässä, minä joudun Helvettiin. Jos sinä olet väärässä, sinä joudut Helvettiin. Käytetään vain Ensimmäistä Raamattua jonka nykyään tunnemme Liiton 10 Käskynä ja Sielujen Valtakunta on tuomari.
5.
Minä sanon heidän edessään; "Olen syytön ja synnitön ja niin on myös kaikki ne jotka ennen minua ovat olleet riippumatta siitä mitä syntinen ja perisyntinen on heistä esittänyt ja mitä syntinen ja perisyntinen heistä esittää".
6.
Elaia : Luoja Sinä esität Elaian ja Sielujen Valtkunnan edessä, vain Ensimmäiseen Raamattuun - IO Käskyyn viitaten kaikki syytökset ja todisteet siitä että minä olen syntinen.
7.
Elaia : Luoja Ja esität todisteet esivanhempieni syntisyydestä ja syyllisyydestä, ja todisteet siitä, että kaikki mitä heistä on esitetty historiassa on totta.
8.
Elaia : Luoja Ja esität todistukset siitä, että mitä esivanhemmilleni on tehty, on tehty Sielujen Valtakunnan ja Elaian Liiton IO Käskyä noudattaen.
9.
Elaia : Luoja Todista syntisyytemme ja syyllisyytemme Sielujen Valtakunnan silmien alla Liiton IO Käskyyn viitaten tai vaikene niistä ikuisesti.
10.
Jos et pysty todistamaan syntisyyttäni ja syyllisyyttäni, minä ja esivanhempani olemme syyttömiä ja synnittömiä, ja se mistä oppisi olet ottanut, sitä ei ole.
11.
Kysy itseltäsi tuonpuoleista elämääsi koskeva tärkein kysymys perustuen tähän; "Jos sinä olet väärässä, sinä joudut Helvettiin", koska toisella puolella on kaksi ovea ja molemmat on avattu. Sinä itse päätät tämän jälkeen kaikilla teoillasi ja sanoillasi kummasta ovesta astut sisään.
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=ensimmainenraamattu- pepunpyyhkijä
vaimoni ei kykene pääsemään eroon näistä korppikotkista joita näemmä täälläkin liitelee.
- Matti E Simonaho
pepunpyyhkijä kirjoitti:
vaimoni ei kykene pääsemään eroon näistä korppikotkista joita näemmä täälläkin liitelee.
1. Lapsella ei ole mieltä, mutta hänellä on sielu.
2. Kaikki mitä tapahtuu, sen näkee ja kuulee Sielujen Valtakunta lapsen kautta.
3. Lapsen Äitiä eikä Isää ei tuomita, te olette suojattuja lapsenne kautta.
4. Se tuomitaan joka merkitsee lapsen elävänä kuolleeksi ja johtaa hänet harhaan (piirtää ristin lapsen otsaan ja liittää hänet maalliseen tekopyhään seurakuntaan rikkoen Pyhän Liiton).
5. Lapsen Äiti ja Isä ovat samalla tavalla kuin lapsi; Todistajia.
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=matteus18 - pepunpyyhkijä
Matti E Simonaho kirjoitti:
4. Se tuomitaan joka merkitsee lapsen elävänä kuolleeksi ja johtaa hänet harhaan (piirtää ristin lapsen otsaan ja liittää hänet maalliseen tekopyhään seurakuntaan rikkoen Pyhän Liiton).
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=matteus18hassu setä. ärsýttävä vaahtoaja tosin.
- voisi
pepunpyyhkijä kirjoitti:
hassu setä. ärsýttävä vaahtoaja tosin.
kasvaa aikuiseksi ja miettiä miksi sinne kirkkoon menee. Ilmeisesti oma rohkeus ei riitä pitämään jotain pelle nimenoantotilaisuutta. Jos et mihinkään usko niin pysykää poissa kirkosta. Turhaan kuormitatte pappien töitä.
Ihme elämänkatsomus teillä on kun, ette uskalla omaa näkemystänne esittää. Lapsikin kärsii tuosta kun vanhemmat eivät tiedä missä mennään.
Ikää on ilmeisesti 20 v.
Ette ilmeisesti edes tiedä mikä on kasteen merkitys?
Ei hyvin mene. - pepunpyyhkijä
voisi kirjoitti:
kasvaa aikuiseksi ja miettiä miksi sinne kirkkoon menee. Ilmeisesti oma rohkeus ei riitä pitämään jotain pelle nimenoantotilaisuutta. Jos et mihinkään usko niin pysykää poissa kirkosta. Turhaan kuormitatte pappien töitä.
Ihme elämänkatsomus teillä on kun, ette uskalla omaa näkemystänne esittää. Lapsikin kärsii tuosta kun vanhemmat eivät tiedä missä mennään.
Ikää on ilmeisesti 20 v.
Ette ilmeisesti edes tiedä mikä on kasteen merkitys?
Ei hyvin mene.Opetelkaa lukemaan.
Minä en yksin päätä ja jos vaimo on niin rasittunut ettei jaksa enää tapella (kyse on siis ihka oikeasta painostuksesta eikä mistään mummojen nyrpistelystä), oli teholla synnytyksen jälkeen , sen jälkeen lääkityksessä yms. ja taitaa olla masentunutkin.
Papille on asiasta kerrottu mutta ei kiinnosta.
Pitäiskö mun lempata vaimoni koska ei jaksa enää, mitä!
Ikää on 40 v ja olen tehnyt enemmän asian eteen kuin yksikään teistä munanlutkuttajista.
Liittykää vittu ite hellareihin ette te mitään ateisteja ole. Pelkkiä jeesuksen nussijoita koko porukka.
Imekää isänne homot ja nussikaa äitiänne siis sitä lehmää joka on maannut nurkissa kärpästen pantavana 10 kk. Te ootte vitun kristittyjä kaikki. - mene hoitoon!
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Opetelkaa lukemaan.
Minä en yksin päätä ja jos vaimo on niin rasittunut ettei jaksa enää tapella (kyse on siis ihka oikeasta painostuksesta eikä mistään mummojen nyrpistelystä), oli teholla synnytyksen jälkeen , sen jälkeen lääkityksessä yms. ja taitaa olla masentunutkin.
Ikää on 40 v ja olen tehnyt enemmän asian eteen kuin yksikään teistä munanlutkuttajista.
Liittykää vittu ite hellareihin ette te mitään ateisteja ole. Pelkkiä jeesuksen nussijoita koko porukka.
Imekää isänne homot ja nussikaa äitiänne siis sitä lehmää joka on maannut nurkissa kärpästen pantavana 10 kk. Te ootte vitun kristittyjä kaikki.Ei kukaan nykyään enää painosta ateisteja kastattamaan lapsiaan. Muijasi erotkoon netin kautta kirkosta ja kastetilaisuus peruutettakoon. Kasvakaa jo aikuisiksi vastuullisiksi ihmisiksi!
Me emme tietysti ole ateisteja, vaan uskovia. Siksi emme halua, että kastatatte lastanne. Kyllä lapsen kastattaminen edellyttää vanhemmilta uskoa tai ainakin toiselta vanhemmista. Jos olisin pappi, kieltäytyisin ehdottomasti kastamasta lastanne. - "pitäisin parhaana"
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Opetelkaa lukemaan.
Imekää isänne homot ja nussikaa äitiänne siis sitä lehmää joka on maannut nurkissa kärpästen pantavana 10 kk. Te ootte vitun kristittyjä kaikki.ateistiäiti tuolta edeltä.
Minusta olet huomaavainen vaimoasi kohtaan, jollet painosta häntä tässä tilanteessa luopumaan kasteesta, kun hän ei jaksa riidella sukulaistensa kanssa.
Voihan hän ja lapsikin sitten joskus myöhemmin erota kirkosta, kun tilanne on parempi.
Eihän kasteesta vauvalle mitään haittaa ole, jos ei hyötyäkään. Harmiton rituaali.
Sitä paitsi lapsen uskonto määräytyy Suomen laissa äidin mukaan, jos vanhemmat eivät ole samaa mieltä. - pepunpyyhkijä
mene hoitoon! kirjoitti:
Ei kukaan nykyään enää painosta ateisteja kastattamaan lapsiaan. Muijasi erotkoon netin kautta kirkosta ja kastetilaisuus peruutettakoon. Kasvakaa jo aikuisiksi vastuullisiksi ihmisiksi!
Me emme tietysti ole ateisteja, vaan uskovia. Siksi emme halua, että kastatatte lastanne. Kyllä lapsen kastattaminen edellyttää vanhemmilta uskoa tai ainakin toiselta vanhemmista. Jos olisin pappi, kieltäytyisin ehdottomasti kastamasta lastanne.***Ei kukaan nykyään enää painosta ateisteja kastattamaan lapsiaan.***
Niinhän sinä luulet.
Uskovaisia niinpä tietysti. Juuri teidän takia kannatan aborttia!Vaikka perseestähän tuollaiset syntyvät, siihen ei taida abortti auttaa.
Ehkä sinunkin kannattaisi ketjun asia ja pysyä siinä. Liikaa vaadittu Jeesuksen aasirakastajalta. - Kaaleppi
Matti E Simonaho kirjoitti:
http://kivi.suomalaiset.org/suomalaiskirje.pl?nayta=matteus18olet munakkaaseesi tänä aamuna laittanut?
- pepunpyyhikijä
Kaaleppi kirjoitti:
olet munakkaaseesi tänä aamuna laittanut?
kallis humala
- miksi annatte
pepunpyyhkijä kirjoitti:
***Ei kukaan nykyään enää painosta ateisteja kastattamaan lapsiaan.***
Niinhän sinä luulet.
Uskovaisia niinpä tietysti. Juuri teidän takia kannatan aborttia!Vaikka perseestähän tuollaiset syntyvät, siihen ei taida abortti auttaa.
Ehkä sinunkin kannattaisi ketjun asia ja pysyä siinä. Liikaa vaadittu Jeesuksen aasirakastajalta.painostaa itseänne? Hankkikaa vaikka lähestymiskielto sellaisille sukulaisille, jotka harjoittavat painostusta - oli se sitten uskonnollista tai ateistista. Kyllä aikuisten ihmisten pitää olla jo sen verran itsenäisiä, ettei mikään tuollainen tule kysymykseen.
Kirjoituksesi kielivät heikosta vakaumuksesta, kun niihin pitää liittää kiroilua, rumien puhumista ja muiden keskustelijoiden haukkumista. Olet tosiaan raukkamainen jätkä, etkä mikään oikea mies. Sinun VELVOLLISUUTESI on puolustaa vaimoasi painostusyrityksiä vastaan.
On myös mahdollista, että keksit koko jutun, ja olet surkea trolli. Olet kai sen hautajaisjutunkin kirjoittaja? Kaikkeen ateistit alentuvatkin! En voi muuta sanoa! Surkeaa!! - pepunpyyhkijä
miksi annatte kirjoitti:
painostaa itseänne? Hankkikaa vaikka lähestymiskielto sellaisille sukulaisille, jotka harjoittavat painostusta - oli se sitten uskonnollista tai ateistista. Kyllä aikuisten ihmisten pitää olla jo sen verran itsenäisiä, ettei mikään tuollainen tule kysymykseen.
Kirjoituksesi kielivät heikosta vakaumuksesta, kun niihin pitää liittää kiroilua, rumien puhumista ja muiden keskustelijoiden haukkumista. Olet tosiaan raukkamainen jätkä, etkä mikään oikea mies. Sinun VELVOLLISUUTESI on puolustaa vaimoasi painostusyrityksiä vastaan.
On myös mahdollista, että keksit koko jutun, ja olet surkea trolli. Olet kai sen hautajaisjutunkin kirjoittaja? Kaikkeen ateistit alentuvatkin! En voi muuta sanoa! Surkeaa!!Esitin selkeän kysymyksen mutta jos et osaa lukea avuton pässi ei voi mitään.
- muka kirjoittanut
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Esitin selkeän kysymyksen mutta jos et osaa lukea avuton pässi ei voi mitään.
noita ruokottomia viestejä, joissa selitetään kuinka teitä painostetaan ja välillä puhut kaikenlaista härskiä? Aikuinen ihminen osaa käyttäytyä joka tilanteessa korrektisti. Häpeä!
- pepunpyyhkijä
muka kirjoittanut kirjoitti:
noita ruokottomia viestejä, joissa selitetään kuinka teitä painostetaan ja välillä puhut kaikenlaista härskiä? Aikuinen ihminen osaa käyttäytyä joka tilanteessa korrektisti. Häpeä!
kerroin asiani ja sinä rupesit meuhkaamaan.
minä vastasin. senkin kristitty! - Baltasar
mene hoitoon! kirjoitti:
Ei kukaan nykyään enää painosta ateisteja kastattamaan lapsiaan. Muijasi erotkoon netin kautta kirkosta ja kastetilaisuus peruutettakoon. Kasvakaa jo aikuisiksi vastuullisiksi ihmisiksi!
Me emme tietysti ole ateisteja, vaan uskovia. Siksi emme halua, että kastatatte lastanne. Kyllä lapsen kastattaminen edellyttää vanhemmilta uskoa tai ainakin toiselta vanhemmista. Jos olisin pappi, kieltäytyisin ehdottomasti kastamasta lastanne.Vai ei painosta ! Koko pullakristillinen suomihan on tännä jälkiluterilaista muotomenoa. Ei missää länsimaassa eletä tällaisessta uskonnollisessa umpiossa kuin maailman luterilaisimmassa muotojumalisesa suomessa. Krikko rusnaa asiota edelleen "lainsäädännöllisessä eritys-suojeluksessa", ja määrää edelleen suomalaisten mukapyhäpäivien vietosta ja niin edelleen... Kouluissa muiden uskonnollisten yhteisöjen jäsenet, joutuvat maksamaan kirkolle sakkoveron, jos haluaisivat esim. uskonnonopettajiksi. Muuten tämä ei onnistu, vaikka olisi tohtorin paperit perstaskussa. Siellä joutuu sitten opettamaan "luterilaisen teologian" valvonnassa historiallisia satuja kivasta Martti sedästä lapsiraukoille. Kyllä kirkon historiallinen eritysasema verotusoikeuksineen pitäisi ehdottomasti vihdoinkin purkaa; - pois historiallisena jäänteenä. Silloin nähtäisiin vasta, onko koko liikkeelle enää oikeeta tilausta ja kirkkokin joutuisi syömään vihdoin "omasta kokkarostaan".j.n.e Puhumattakaan hautaustoimesta sekä laitoksissa suoritettavasta pakkopullaosallistumismääkimisestä.
Tämän lisäksi kirkon erityiasema on räikeässä ristiriidassa oikean tasa-arvo lainsäädännon kanssa. Kirkon asema on tavallaan nyky-yhteiskunnassa laiton. Esim: Jos pappi parka ajaa ylinopeutta, ei konstaapeli Reinikainen voi häntä suinkaan siitä suoraan sakottaa. Asia pitää viedätuomiokapitulin hyväksyttäväksi. Asia on vähän samanlainen, kun aikoinaan se "isännän tikki" torpparilaitoksen aikoihin, jolloin Kirkkoherrat olivat todella pitäjien mahtimiehiä. - Matti E Simonaho
Kaaleppi kirjoitti:
olet munakkaaseesi tänä aamuna laittanut?
Pyhän Seurakunnan ja Pyhän Yhteisön ja Pyhän Liiton tunnustus
1. Minun sieluni ja minun mieleni on henkilökohtainen.
2. Sieluni olen saanut Sielujen Valtakunnasta ennen maallista syntymää.
3. Elaia: Luoja
Sielu jonka olen saanut on Elaian ja Sielujen Valtakunnan antama kaste.
4. Elaia: Luoja
Minä olen todistus Elaiasta, ja sieluni on todistus Elaian Liitosta kanssani.
5. Minulla on 1 maallinen pyhä Äiti jossa minut on kastettu sielullisesti ja maallisesti.
6. Minulla on 1 maallinen pyhä Isä ja minussa pyhä Äitini ja pyhä Isäni on yhtä.
7. Jokaisen kansaan syntyneen lapsen kautta koko kansa on uudelleenkastettu.
8. Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Äitini puolelta.
9. Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Isäni puolelta.
10. Minä kuulun maallisesti vain 1 kansaan Äitini ja Isäni sukujen kautta; Suomi.
11. Sieluni on sidottu kaikkien sukulaisteni sieluihin.
12. Sieluni on sidottu Suomen kansan Kansansieluun.
13. Kansansielu on sidottu Sielujen Valtakuntaan, Suomen kansan 1 Äitiin ja 1 Isään.
14. Elaia: Luoja
Suomen Kansansielu on Sielujen Valtakunnan kautta sidottu Elaiaan.
15. Elaia: Luoja
Maallinen : Kansallinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
1 Minä
1 Äitini
1 Isäni
1 Sukuni äitini puolelta
1 Sukuni isäni puolelta
1 Suomalaiset
1 Yhtenäinen kansa ja kansanmieli, ja kaikki on sidottu ja liitetty
Liitto - Liiton ehdot - IO Käskyä
Sielullinen :Kansallinen ja kansainvälinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
1 Minun henkilökohtainen sielu
1 Minun sielullinen suku jossa on kaikkien sukulaistenni sielut
1 Suomen Kansansielu johon kaikki kansaan kuuluvien sielut on sidottu
1 Yhteinen Sielujen Valtakunta jossa on kaikkien kansojen 1 Äiti ja 1 Isä
1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Äiti
1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Isä
1 Yhteinen Elaia joka on kaiken luonut ja joka kaikille on sama
16. Elaia: Luoja
Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää minut, sukuni ja kansani maallisella ja sielullisella tasolla yhdeksi. Se on ainut oikea Pyhä Seurakunta ja ainut oikea Pyhä Liitto ja Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.
17. Elaia: Luoja
Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää kansat Yhteisen Sielujen Valtakunnan nimien, ja kaikille kansoille yhteisen Elaian kautta, viitaten Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakiin jonka IO Käskynä tunnemme. Se on ainut oikea Pyhä Liitto ja Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.
18. Elaia: Luoja
Tunnustan maallisella ja sielullisella tasolla yhdistetyn kansani ainoaksi oikeaksi pyhäksi seurakunnaksi, joka Kansansielun kautta yhdistyy Sielujen Valtakuntaan ja Elaiaan, ja tunnustan sen ainoaksi oikeaksi pyhäksi Liitoksi. Palvelen Sielujen Valtakuntaa ja Elaiaa sanoin ja teoin jotka ei riko pyhää Liittoa.
19. Elaia: Luoja
Kiellän kaiken mikä missään mielessä on häpäissyt tai häpäisee minua, äitiäni, isääni, sukua äitini puolelta, sukua isäni puolelta, Kansaani, Kansansielua, Sielujen Valtakuntaa ja Elaiaa, ja Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakia ja Liittoa.
Riippumatta siitä mitä olen syönyt, kenet kiellät yllä olevasta Liitosta ja Kiellätkö Liiton?
- viranhaltija...
Käytäntö kanssakäymisessä eri tunnustusten kesken on, että jokainen käyttäytyy kohteliaasti, mutta oman perinteensä mukaisesti. Ateistin kohdalla se tarkoittaa, että hän on läsnä, mutta ei osallistu hengelliseen toimintaan, varsinkaan jos ei halua. Uskon harjoittamisessa ei tarvita mitään feikkitekoja. Kastetilaisuuteen voi hyvin osallistua seisoen ja kuunnellen. Jos haluaa käyttäytyä aivan toisella tavalla kuin muut, esim istua kun seistään ja päinvastoin, se koetaan helposti provosoivaksi. Yleensä kastetoimituksessa seistään joko koko ajan tai osan aikaa.
- pepunpyyhkijä
On ok jos olen kuten isä normaalissa toimituksessa mutta en osallistu isämeitää, uskontunnustukseen yms?
- jos et mene
pepunpyyhkijä kirjoitti:
On ok jos olen kuten isä normaalissa toimituksessa mutta en osallistu isämeitää, uskontunnustukseen yms?
ollenkaan tuollaisiin tilaisuuksiin. Peruuttakaa ristiäiset!
- pepunpyyhkijä
jos et mene kirjoitti:
ollenkaan tuollaisiin tilaisuuksiin. Peruuttakaa ristiäiset!
Senkin imbesilli ameeba.
- viranhaltija...
pepunpyyhkijä kirjoitti:
Kyllä, aivan ok.
- pepunpyyhkijä
viranhaltija... kirjoitti:
Kyllä, aivan ok.
tähän hain vastausta
- Baltasar
Me kirkkoon kuulumattomat henkilöt; kirjoittaja ja vaimoni, olimme todistajina Matteuskirkossa Helsingin Itäkeskuksessa, kun naapurin tytölle: "piti saada nimi".
Meitä yritettiin ensin saada kummeiksi, mutta emme "vääräuskoisina" kelvanneet. Kastettavalle pyydettiin kaksi muuta kummia, jotka olivat varmasti luterilaisia. Kastetta ennen, näille kummeille tuli kuitenkin "yllätävä este", -kasteelle osallisumiseen; sillä he olivat niin perusteellisen kovassa humalatilassa, etteivät voineet "tulla kirkkoon". Sillon tuossa seurakunnassa keksittiin nopeasti, että me vaimoni kanssa kelpaamme kasteelle todistamaan että tyttöllä ylipäätään on kummit, eli varmentamaan kummien olemassaolon. Kaste suoritettiin ja tyttö sai nimensä, isän ja äidin sekä meidän vääräuskoisten todistaessa oikeauskoisten olemassaoloa, Papin valvovien silmien edessä. Ja tämä tarina on varmasti TOTISESTI TOSI.- hauska juttu
Kyllähän hätä keinot keksii.
- Nimetön
epäile kertomaasi. Tiedän itsekin tapauksia, joissa kirkon sakramenttien kohdalla on mutkia oiottu. Kaksinaismoraali voi hyvin kirkon piirissä.
- että kummien pitäisi
Nimetön kirjoitti:
epäile kertomaasi. Tiedän itsekin tapauksia, joissa kirkon sakramenttien kohdalla on mutkia oiottu. Kaksinaismoraali voi hyvin kirkon piirissä.
olla läsnä kastetilaisuudessa. riittää, että lapsella on evlut kummit. Kaksinaismoralistisia ovat mielestäni vanhemmat, jotka kuuluvat kirkkoon vaikka eivät usko. Papin tehtävä ei kuitenkaan ole tuomita, vaan hän kastaa ne, jotka kasteelle tuodaan.
- luterilaisuuden
että kummien pitäisi kirjoitti:
olla läsnä kastetilaisuudessa. riittää, että lapsella on evlut kummit. Kaksinaismoralistisia ovat mielestäni vanhemmat, jotka kuuluvat kirkkoon vaikka eivät usko. Papin tehtävä ei kuitenkaan ole tuomita, vaan hän kastaa ne, jotka kasteelle tuodaan.
mukaan vauva ole kypsä uskomaan jo kastettaessa, vaikkeivat vanhemmat uskoisikaan?
Uskohan on muutenkin henkilökohtainen asia, joten miksi vauvan uskonnollisen vakaumuksen pitäisi olla sama kuin vanhempien? - on siihen
luterilaisuuden kirjoitti:
mukaan vauva ole kypsä uskomaan jo kastettaessa, vaikkeivat vanhemmat uskoisikaan?
Uskohan on muutenkin henkilökohtainen asia, joten miksi vauvan uskonnollisen vakaumuksen pitäisi olla sama kuin vanhempien?vauvaan tullut?
"Usko tulee kuulemisesta." - että vauvan
pitää olla läsnä kastetilaisuudessa?
Eikö sen veden voi lähettää postissa? - syntymäkuurot
on siihen kirjoitti:
vauvaan tullut?
"Usko tulee kuulemisesta."sitten helvettiin kun heihin ei voi tulla uskoa?
- Baltasar
Kuten jo aiemmin sanoin: on mitä ilmeisintä, että ennnakoiva kasteen armo ei edellytä että, kukaan paikalla olijoista olisi itse "uskossa". Vasta silloin on vain tosi armo läsnä. Olisi kuitenkin mukavaa, jos löytyisi vielä jostain vain melko selviä ihmisiä tuomaan kastettava paikalle. Netissä, sitä ei ainakaan voi tehdä kun vesi ja säkölaitteet ei sovi yhteen.
Mulla on ollu kyllä kehitteillä, säästösyistä semmonen "virtuaalivirkapappi" , joka päivystäis 24:hoota; - mutta pappi katos kun painoin vahingossa deleteä. Enhän minä kyllä oikein näiden "veden pirskotusriittien" päälle mitään ymmärräkään. Tämä siksi että, kun kysyttiin rippikuolussa papilta: muuttuko se vesi siinä vaasissa jotenkin pyhäksi, niin se pappi vaan hymyili kummasti meille kysyjille, - ja asia jäi jotenkin epäselväksi. Siltä papilta ei voi enää asiaa tarkistaa, kun se kuulemma hirtti ittensä. Sääli, ihan mukava ja lämmin ihminen sekin. - voi kysyä,
syntymäkuurot kirjoitti:
sitten helvettiin kun heihin ei voi tulla uskoa?
että joutuvatko kuuro-sokeat helvettiin, kun eivät
voi nähdä eikä kuulla milloin pappi roiskauttaa päähän vettä! syntymäkuurot kirjoitti:
sitten helvettiin kun heihin ei voi tulla uskoa?
Raamatussa on selkeesti sanottu, mikäli ei ole kuullu Jumalasta, mutta elää kuten Jumala on opettanut pääsee taivaaseen. Mikäli kristityt ei olisi tehny lähetystyötä, pääsisi sinne paljon useampi ihminen, mutta kiitos heille, helvettissä riittää väkeä.
- oppia on
Baltasar kirjoitti:
Kuten jo aiemmin sanoin: on mitä ilmeisintä, että ennnakoiva kasteen armo ei edellytä että, kukaan paikalla olijoista olisi itse "uskossa". Vasta silloin on vain tosi armo läsnä. Olisi kuitenkin mukavaa, jos löytyisi vielä jostain vain melko selviä ihmisiä tuomaan kastettava paikalle. Netissä, sitä ei ainakaan voi tehdä kun vesi ja säkölaitteet ei sovi yhteen.
Mulla on ollu kyllä kehitteillä, säästösyistä semmonen "virtuaalivirkapappi" , joka päivystäis 24:hoota; - mutta pappi katos kun painoin vahingossa deleteä. Enhän minä kyllä oikein näiden "veden pirskotusriittien" päälle mitään ymmärräkään. Tämä siksi että, kun kysyttiin rippikuolussa papilta: muuttuko se vesi siinä vaasissa jotenkin pyhäksi, niin se pappi vaan hymyili kummasti meille kysyjille, - ja asia jäi jotenkin epäselväksi. Siltä papilta ei voi enää asiaa tarkistaa, kun se kuulemma hirtti ittensä. Sääli, ihan mukava ja lämmin ihminen sekin.sanoa, että vesi muuttuu pyhäksi ja Pyhä-Henki
on siinä vedessä.
Sitten se "pyhä" vesi kaadetaan viemäriin. Onko
viemärikin silloin pyhä? - Baltasar
oppia on kirjoitti:
sanoa, että vesi muuttuu pyhäksi ja Pyhä-Henki
on siinä vedessä.
Sitten se "pyhä" vesi kaadetaan viemäriin. Onko
viemärikin silloin pyhä?Kyllä minäkin olen pannut merkille että ns. pyhille vesille on keksitty monipuolista käyttöä.
Tässä asiassa kannattaa kuitenkin olla pidättyväinen, ettei vaan loukkaa kenenkään (mm. naapurin) herkkiä tunteita, joudumme vielä muuten koulutusleirille, jossa ei tule vettä edes hanasta. Juot sitten vatsasi täyteen .....?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403007- 702497
- 1742334
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?332018- 181426
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411366Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221363- 131249
- 101244
- 221221