Olen pian aloittamassa työt erilaisissa varastohommissa jossa palkkaus TES mukaan, ajattelin liittyä PAM:iin, tarvitseeko minun ilmoittaa siitä työnantajalle vai miten tämä homma käytännössä toimii kaikinpuolin.
PAM:iin liittyminen
9
965
Vastaukset
- voit liittyä
vaikka verkossa, mene vain PAM:in sivuille ja klikkaa sieltä....
- aloittelija...
Kyllä senverran jo tiedänkin että netissä voi liittyä, mutta tahtoisin vaan joltain omakohtaisesti kokeneelta tietoa että miten sen jälkeen, pitääkö mitä ilmoitella työnantajalle asiasta vai alkaako etujeni "hoitaminen" ihan itsestään vai pitääkö aina olla silmä ja korva tarkkana.
- pitää silti
aloittelija... kirjoitti:
Kyllä senverran jo tiedänkin että netissä voi liittyä, mutta tahtoisin vaan joltain omakohtaisesti kokeneelta tietoa että miten sen jälkeen, pitääkö mitä ilmoitella työnantajalle asiasta vai alkaako etujeni "hoitaminen" ihan itsestään vai pitääkö aina olla silmä ja korva tarkkana.
olla silmätarkkana, eihän se liitto ole mikään ajatustenlukija eikä voi tietää ongelmistasi jos et niistä ilmoita sinne.
Marssijärjestys on sellainen, että jos sinulle tulee työssä ongelmatilanne selvität sitä ensin itse työnantajasi kanssa.
Jos teillä menee sukset ristiin, voit kutsua luottamusmiehen hätiin.
Jos hänkään ei pääse työnantajasi kanssa yhteisymmärrykseen niin silloin asia riitautetaan ja sen jälkeen liitto saa puuttua asiaan. - Nimimerkki
aloittelija... kirjoitti:
Ei sitä jäsenyyttä ole mikään pakko työnantajalle kertoa. Tosin, olisihan se ainakin hyvä työpaikan luottamusmiehelle hyvä ilmaista, että on ammattiliiton jäsen (edellyttä tietysti, että kuulutaan samaan ammattiliittoon), jotta luottamusmies voi valvoa niitä etuja.
Jos ei halua työnantajan tietävän ammattiliittoon kuulumisesta, on suurin "harmi" siinä, että joutuu itse hoitamaan jäsenmaksujen tilittäminen. Muutoinhan liittymisen yhteydessä tehtäisiin perintäsopimus, jolloin työnantaja hoitaisi jäsenmaksujen laskemisen, perinnän ja tilittämisen oikean suuruisina.
Jos ammattiliitton liittymisessä on lainkaan asioita, joiden takia epäröit, niin kannattaa jutella sen työpaikan luottamusmiehen kanssa liittymisestä. Tällöin luottamusmies hoitaa kaiken byrokratian, ja jäsenelle jää vain allekirjoittamisen vaiva.
Olethan yleensä liittymässä "oikeaan" ammattiliittoon, etkä vain valinnut tiettyä liittoa työnkuvasi mukaan? - Jimmy007
Nimimerkki kirjoitti:
Ei sitä jäsenyyttä ole mikään pakko työnantajalle kertoa. Tosin, olisihan se ainakin hyvä työpaikan luottamusmiehelle hyvä ilmaista, että on ammattiliiton jäsen (edellyttä tietysti, että kuulutaan samaan ammattiliittoon), jotta luottamusmies voi valvoa niitä etuja.
Jos ei halua työnantajan tietävän ammattiliittoon kuulumisesta, on suurin "harmi" siinä, että joutuu itse hoitamaan jäsenmaksujen tilittäminen. Muutoinhan liittymisen yhteydessä tehtäisiin perintäsopimus, jolloin työnantaja hoitaisi jäsenmaksujen laskemisen, perinnän ja tilittämisen oikean suuruisina.
Jos ammattiliitton liittymisessä on lainkaan asioita, joiden takia epäröit, niin kannattaa jutella sen työpaikan luottamusmiehen kanssa liittymisestä. Tällöin luottamusmies hoitaa kaiken byrokratian, ja jäsenelle jää vain allekirjoittamisen vaiva.
Olethan yleensä liittymässä "oikeaan" ammattiliittoon, etkä vain valinnut tiettyä liittoa työnkuvasi mukaan?Ei omatoiminen jäsenmaksujen tilittäminen ole sen kummempaa kuin muutkaan laskut. Saat vuoden ajalle 12 kuukauden viitenumerolistan ja lasket 1.5% maksun jokaisen kuukauden bruttopalkasta sekä tilität tämän summan PAM:lle.
PAM rekisteröi automaattisesti nämä (oikeilla) viitenumeroilla maksetut summat maksetuiksi ja voit jopa tulostaa verotusta varten todistuksen asiasta.
Eli sinun ei ole pakko ilmoittaa työnantajalle liittoon kuulumisesta, sinulla on joka tapauksessa täysi liiton tuki takanasi ongelmatilanteissa sekä tuet liittoa mahdollisessa lakossa.
Eli rohkeasti vain rekisteröitymään. Voit kuitenkin myös antaa työantajalle valtuudet tilittää maksut... itselläni työantaja ei kuitenkaan lupauksista huolimatta maksanut 6kk ajalta jäsenmaksuja joten päädyin maksamaan nämä itse manuaalisesti, tämän jälkeen olen asioinut liiton kanssa suoraan jäsenmaksujen parissa. - maksajana
Jimmy007 kirjoitti:
Ei omatoiminen jäsenmaksujen tilittäminen ole sen kummempaa kuin muutkaan laskut. Saat vuoden ajalle 12 kuukauden viitenumerolistan ja lasket 1.5% maksun jokaisen kuukauden bruttopalkasta sekä tilität tämän summan PAM:lle.
PAM rekisteröi automaattisesti nämä (oikeilla) viitenumeroilla maksetut summat maksetuiksi ja voit jopa tulostaa verotusta varten todistuksen asiasta.
Eli sinun ei ole pakko ilmoittaa työnantajalle liittoon kuulumisesta, sinulla on joka tapauksessa täysi liiton tuki takanasi ongelmatilanteissa sekä tuet liittoa mahdollisessa lakossa.
Eli rohkeasti vain rekisteröitymään. Voit kuitenkin myös antaa työantajalle valtuudet tilittää maksut... itselläni työantaja ei kuitenkaan lupauksista huolimatta maksanut 6kk ajalta jäsenmaksuja joten päädyin maksamaan nämä itse manuaalisesti, tämän jälkeen olen asioinut liiton kanssa suoraan jäsenmaksujen parissa.meillä ei työnantaja viitti alkaa tilittämään mihinkään liiton maksuja saati muita. yhdessä vaiheessa pamiin liittymistä harkitsin mutta sitte se jäi siihen kun kuulin työkaverilta ettei työnantajalta ole odotettavissa apua asiassa vaan hänkin tilittää jäsenmaksunsa itse. eli kuulun yhä kassaan vain.
- Baskeriville
Olethan sen homman tarkistanut, että työpaikallasi noudatetaan nimenomaan tämän PAMin työehtosopimusta sinun työtehtävissäsi toimivien työntekijöiden kohdalla? Jos noudatetaan jotain muuta työehtosopimusta, niin jossain riita-, irtisanomis-, lomauttamis- yms. tilanteessa tuosta PAMista ei ole tuon taivaallista apua tai hyötyä, jos työnantaja sen linjan ottaa. Jos PAMin työehtosopimusta noudatetaan, niin sitten varmaan kannattaa liittyä siihen liittoon.
- pomppijat
Mites asia on tällaisessa vuokratyösuhteessa jossa pomppii asiakkaalta toiselle? En usko että kaikki noudattavat PAM:in systeemiä, mutta osa varmaankin.
- Baskeriville
pomppijat kirjoitti:
Mites asia on tällaisessa vuokratyösuhteessa jossa pomppii asiakkaalta toiselle? En usko että kaikki noudattavat PAM:in systeemiä, mutta osa varmaankin.
No vuokratyöfirmassa työskentelevät ovat työsuhteessa tähän työntekijää vuokraavaan firmaan. Se ratkaisee, mikä on tilanne siinä firmassa, joka on SINUN TYÖNANTAJASI. Jos työnantaja ei ole liittynyt mihinkään työnantajaliittoon, tulee heidän noudattaa ja soveltaa työntekijöihinsä sitä YLEISSITOVAA työehtosopimusta, mikä milläkin alalla on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077740Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866031Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322077Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221916Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911- 361699
- 441494
- 591486
- 221441