Sain juuri labratulokset ja ALAT näyttää 83 ..huh ikinä ei ole ollut ongelmia maksa-arvojen suhteen ennen.
Olen 36v ja kärsinyt aknesta koko ikäni, teini-ikäisenä en ikinä saanu lupaa käyttää roccutania muuta kuin kuureittain ja silloinkin piti olla vuosia taukoa.
Noin 4v sitten vaihdoin taas lääkäriä ja hän sanoi että voin popsia Roaccutania säännöllisesti - olin ihan äimänä, voiko olla noin..olisi säästäny monelta mielipahalta nuorempana.
Nyt iho on roccuatanin ansiosta pysynyt suht siedettävänä, mutta voisiko huonot maksa-arvot olla tulosta roaccutanin liikakäytöstä? En saanu aikaa lääkärilleni kuin vasta ensi kuun lopussa, tässä ollaan kuin tulisilla hiilillä siihen asti..
Roaccutan ja maksa-arvot
6
6263
Vastaukset
- Roaa...
säännöllisesti, EI kukaan, kyllä se on AINA kuurimuotoinen, kellä pidempi, kellä lyhyempi, jatkuvassa, sään.käytössä EI kellekään!
Miloin olet viimeksi käyttänyt Roaa?Millä annoksella ja miten pitkiä ajanjaksoja? Kai sinun rasva- ja maksa-arvojasi seurattiin kuurin/kuurien aikana?
Siis ihotautilääkärillekö olet menossa ensi kuun lopussa? Roaa kun ei saa nykyisin määrätä kuin alan erikoislääkäri...- huolestunut_
säännöllisesti Roaccutania ja kyllä se on jatkuvassa käytössä ja sen on määrännyt nimenomaan ihotautilääkäri. Ainoa mitä hän pyytää on että verikokeissa mitataan puolen vuoden välein maksa-arvot (joudun muutenkin joka 6kk verikokeisiin verenpaineen takia), joissa on tapahtunut ehkä hiukan kasvua jatkuvasti mutta nyt puolen viimeisen vuoden aikana hyppäys on ollut valtava 64->83, se tässä minua huolestuttaa.
Alussa (n. 4v sitten) söin R:ia kyllä kuuriluontoiesti muutaman kuukauden 40mg/päivä koska pelkäsin sivuvaikutuksia, sen jälkeen pidin vuoden tauon jonka aikana finnejä alkoi taas tulemaan tasaisesti. Olen kuitenkin senikäinen jo että iholla kestää kauan korjaantua nykyään finneistä jää aina näkyvä arpi, joten päätin jatkaa R:n käyttöä.
Lääkäri sanoi jo silloin alussa että voin käyttää sitä säännöllisesti kunhan maksa-arvoja seurataan ja annostus on kohtuullinen. Nyt olen syönyt n. 2 1/2v 10mg/päivä, finnit ovat pysyneet aisoissa ja ainoa merkittävä haittavaikutus on ollut limakalvojen kuivuminen. Minulle on myös kehkeytynyt ruskeita läikkiä ja "rupia" kasvoille entistä enemmän, en tiedä sitten voisiko R olla tähän syyllinen - lääkärin mukaan ei ole.
Mitään puhetta R:n lopettamisesta ei ole ollut missään vaiheessa, käyn sännöllisesti 2 kertaa vuodessa saman lääkärin luona. - ....
huolestunut_ kirjoitti:
säännöllisesti Roaccutania ja kyllä se on jatkuvassa käytössä ja sen on määrännyt nimenomaan ihotautilääkäri. Ainoa mitä hän pyytää on että verikokeissa mitataan puolen vuoden välein maksa-arvot (joudun muutenkin joka 6kk verikokeisiin verenpaineen takia), joissa on tapahtunut ehkä hiukan kasvua jatkuvasti mutta nyt puolen viimeisen vuoden aikana hyppäys on ollut valtava 64->83, se tässä minua huolestuttaa.
Alussa (n. 4v sitten) söin R:ia kyllä kuuriluontoiesti muutaman kuukauden 40mg/päivä koska pelkäsin sivuvaikutuksia, sen jälkeen pidin vuoden tauon jonka aikana finnejä alkoi taas tulemaan tasaisesti. Olen kuitenkin senikäinen jo että iholla kestää kauan korjaantua nykyään finneistä jää aina näkyvä arpi, joten päätin jatkaa R:n käyttöä.
Lääkäri sanoi jo silloin alussa että voin käyttää sitä säännöllisesti kunhan maksa-arvoja seurataan ja annostus on kohtuullinen. Nyt olen syönyt n. 2 1/2v 10mg/päivä, finnit ovat pysyneet aisoissa ja ainoa merkittävä haittavaikutus on ollut limakalvojen kuivuminen. Minulle on myös kehkeytynyt ruskeita läikkiä ja "rupia" kasvoille entistä enemmän, en tiedä sitten voisiko R olla tähän syyllinen - lääkärin mukaan ei ole.
Mitään puhetta R:n lopettamisesta ei ole ollut missään vaiheessa, käyn sännöllisesti 2 kertaa vuodessa saman lääkärin luona.valituksen....siis Roaa säännöllisesti, nyt 2,5 vuoden ajan! On todella, todella outoa ...
Miksi ihmeessä olet käynyt vain 6 kk:n välein maksa-arvojen mittauksessa, miksi et useammin? Kerran kuukaudessahan ne olisi pitänyt ottaa. Kait samalla on sitten otettu aina kolesterolikin? Roa kun nostaa usein veren rasva-arvoja.
Miten muuten olet jatkanut Roaa jos joku arvoista (oli se sitten ALAT tai ASAT 64 on LIIAN KORKEA) on ollut jo 6 kk sitten liian korkea?!! Kun olet saanut tuon arvon aikoinasi tietää, olet saanut siinä samalla tietää viitearvot, huomannut varmasti itsekin, että on viitearvojen yläpuolella...
Jos olisin sinä, verikokeiden lisäksi pyytäisin lähetteen mm. maksan UÄ:n.
Olethan sitten ottanut joka päiväisessä elämässäsi sen, ettet missään tapauksessa nauti A-vitamiinia missään muodossa, et käytä mitään sellaisia vitamiini-tai hivenaineita joissa olisi A-vitamiinia, et syö esim. maksasta valmistettuja leikkeileitä tms. - huolestunut_
.... kirjoitti:
valituksen....siis Roaa säännöllisesti, nyt 2,5 vuoden ajan! On todella, todella outoa ...
Miksi ihmeessä olet käynyt vain 6 kk:n välein maksa-arvojen mittauksessa, miksi et useammin? Kerran kuukaudessahan ne olisi pitänyt ottaa. Kait samalla on sitten otettu aina kolesterolikin? Roa kun nostaa usein veren rasva-arvoja.
Miten muuten olet jatkanut Roaa jos joku arvoista (oli se sitten ALAT tai ASAT 64 on LIIAN KORKEA) on ollut jo 6 kk sitten liian korkea?!! Kun olet saanut tuon arvon aikoinasi tietää, olet saanut siinä samalla tietää viitearvot, huomannut varmasti itsekin, että on viitearvojen yläpuolella...
Jos olisin sinä, verikokeiden lisäksi pyytäisin lähetteen mm. maksan UÄ:n.
Olethan sitten ottanut joka päiväisessä elämässäsi sen, ettet missään tapauksessa nauti A-vitamiinia missään muodossa, et käytä mitään sellaisia vitamiini-tai hivenaineita joissa olisi A-vitamiinia, et syö esim. maksasta valmistettuja leikkeileitä tms.Joo maksa-arvojen lisäksi on otettu aina kolesteroli (HDL&LDL), sokeri, triglyseridit ja glukoosi mutta nämä on aina otettu terveyskeskuslääkärin lähetteellä (joka hoitaa kohonnutta verenpainettani), toki näytän ihotautilääkärilleni kaikki labratulokset.
*Olethan sitten ottanut joka päiväisessä elämässäsi sen, ettet missään tapauksessa nauti A-vitamiinia missään muodossa, et käytä mitään sellaisia vitamiini-tai hivenaineita joissa olisi A-vitamiinia, et syö esim. maksasta valmistettuja leikkeileitä tms.*
Valitettavasti en ole seurannut tuota ohjetta kovinkaan orjallisesti, ajattelin että pienehkö Roa-annos 10mg/päivä sallii jonkun verran lisää A-vitamiinia, ihotautilääkärinikin on vain ohimennen maininnut tuosta lisä-Avitamiinin välttämisestä.
Siis minua alkoi niin ottaa tämä päähän nyt että yritän saada puhelinajan mahdollisesti jo tällä viikolla. Vaikuttaa kyllä siltä että tässä ei nyt ole menty ihan ohjeiden mukaisesti mitä ihotautilääkäriin tulee, toisaalta en ole edes halunnut nähdä mitään ongelmia kun iho on vihdoinkin (kärsinyt vaikeasta aknesta 11v lähtien joka on jättänyt pahat traumat) edes siedettävässä kunnossa. Siksi esim. kohonneet maksa-arvot ovat jääneet "vaille huomiota"..
En kyllä halua nostaa tästä mitään meteliä, koska en halua ongelmia lääkärilleni, luonnollisesti otan kyllä nämä kaikki asiat esille hänen kanssaan kun seuraavaksi jutellaan.
Tiedän että olen itse toiminut tässä tosi tyhmästi ja kiitos sinulle että olet toiminut herätyskellona, vaikkakin tiukahkoon sävyyn, kyllä viesti nyt on mennyt perille. Kaikista parasta olisi jos nyt ensihätään lopettaisin omatoimisesti Roaccutanin käytön kokonaan, ainakin toistaiseksi? - lääkärillä
huolestunut_ kirjoitti:
Joo maksa-arvojen lisäksi on otettu aina kolesteroli (HDL&LDL), sokeri, triglyseridit ja glukoosi mutta nämä on aina otettu terveyskeskuslääkärin lähetteellä (joka hoitaa kohonnutta verenpainettani), toki näytän ihotautilääkärilleni kaikki labratulokset.
*Olethan sitten ottanut joka päiväisessä elämässäsi sen, ettet missään tapauksessa nauti A-vitamiinia missään muodossa, et käytä mitään sellaisia vitamiini-tai hivenaineita joissa olisi A-vitamiinia, et syö esim. maksasta valmistettuja leikkeileitä tms.*
Valitettavasti en ole seurannut tuota ohjetta kovinkaan orjallisesti, ajattelin että pienehkö Roa-annos 10mg/päivä sallii jonkun verran lisää A-vitamiinia, ihotautilääkärinikin on vain ohimennen maininnut tuosta lisä-Avitamiinin välttämisestä.
Siis minua alkoi niin ottaa tämä päähän nyt että yritän saada puhelinajan mahdollisesti jo tällä viikolla. Vaikuttaa kyllä siltä että tässä ei nyt ole menty ihan ohjeiden mukaisesti mitä ihotautilääkäriin tulee, toisaalta en ole edes halunnut nähdä mitään ongelmia kun iho on vihdoinkin (kärsinyt vaikeasta aknesta 11v lähtien joka on jättänyt pahat traumat) edes siedettävässä kunnossa. Siksi esim. kohonneet maksa-arvot ovat jääneet "vaille huomiota"..
En kyllä halua nostaa tästä mitään meteliä, koska en halua ongelmia lääkärilleni, luonnollisesti otan kyllä nämä kaikki asiat esille hänen kanssaan kun seuraavaksi jutellaan.
Tiedän että olen itse toiminut tässä tosi tyhmästi ja kiitos sinulle että olet toiminut herätyskellona, vaikkakin tiukahkoon sävyyn, kyllä viesti nyt on mennyt perille. Kaikista parasta olisi jos nyt ensihätään lopettaisin omatoimisesti Roaccutanin käytön kokonaan, ainakin toistaiseksi?Sinuna menisin toislle lääkärille kysymään, jos arvot nousee, pitää sen aiheuttaja lopettaa joko väliaikaisesti tai kokonaan, onhan muitakin lääkkeitä olemassa, poikani pilasi tukkansa ja samoin nousi maksa-arvot, silloin lääkkeen ottoon tuli kaput, eikä lääkettä sen koommin annettu. ja tässä oli asialla nimeenomaan ihotautilääkäri, dosentti, ja allergologian prof.
- määrätä,
lääkärillä kirjoitti:
Sinuna menisin toislle lääkärille kysymään, jos arvot nousee, pitää sen aiheuttaja lopettaa joko väliaikaisesti tai kokonaan, onhan muitakin lääkkeitä olemassa, poikani pilasi tukkansa ja samoin nousi maksa-arvot, silloin lääkkeen ottoon tuli kaput, eikä lääkettä sen koommin annettu. ja tässä oli asialla nimeenomaan ihotautilääkäri, dosentti, ja allergologian prof.
sille kirjoittaa reseptiä kukaan muu kuin alan erikoislääkäri, eli iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri, eli kaikilla Roaccuttania käyttävillä se hoitava lääkäri on nimenomaan ihot.erikoistunut..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917375- 373907
- 453480
- 2312645
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402622- 402413
- 1292349
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292239Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202115- 451932