Kelmuttaminen - K vai E?

5665

Heti aluksi, tatuointien jälkihoito-ohjeita on saman verran kuin niiden tekijöitä ja niitä ottaneita. EN luonut tätä topiccia niistä kiistelemiseen..

Kysymys kuuluu, kuinka moni TATUOITU on suojannut kuvansa kelmulla MYÖS kotona? Eli kun tatuoitsijan laittama kelmu/suoja on poistettu? Miksi olet näin tehnyt ja jos olet kokeillut myös ilman kelmua hoitaa kuvasi, kumpi ollut SINULLE parempi hoito-tapa?

46

8642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatuoitu^*

      sitä kelmuu tarvii pitää ku hetken, ehkä sen illan. Eli EN kelmuta kotona.

    • Dharmageddon

      Vastaan E. Minusta kelmun pitäminen ensimmäisten tuntien jälkeen on tulehdusriskin takia järjetöntä, ennemmin sitten vaikka sideharsoa tms.

      Eli kelmu on lähtenyt heti kotona. Uskon tässäkin asiassa, niin kuin muissakin haava-asioissa, että turha hautominen hidastaa paranemista ja saattaa jopa tulehduttaa haavan.

      • Jarno K

        Sideharso tarttuu tuoreeseen, sekä myöhemminkin parantuvaan tatuointiin varmasti tulehduttaen sen sideharsoa pois repiessä. Kelmun jälkeen pesua, rasvausta ja ilmakylpyä.
        Jarno
        http://www.tatuata.com


    • Kempura

      Monelta tatuoijalta oon aina saanu samat ohjeet, eli ekan kelmutuksen jälkeen ei enää kelmua, niinhän ne haavat yleensäkin hoidetaa, eli annetaan happea mahd. paljon.

      • ???!!!

        Tässä erilainen vastaus..
        The "apply good ammount of aftercare to fresh tattoo, wrap fresh area with saran wrap (or other no-name brand cellophane plastic wrap), leave on for about 12 hours, clean tattoo, leave breathe for about 2-3 hours, rewrap, do so for 3 days, then keep tattoo moist with regular aftercare until healed" method - while some artists dislike this method, as it "does not let the skin breathe", it has been the one foolproof method for me. It seems to heal ever-so-quickly, as long as it is VERY well cleaned in between wrappings. Those few hours in-between wrappings has been giving my fresh ink lots of time to breathe, as it is completely aftercare-free (which also blocks your pores, which blocks the skin's breathing). It also pretty much guarantees that you won't rub your tattoo on anything unclean, which could both get germs in the tattoo (which is, in essence, a wound), risking infection, and it guarantees that your aftercare won't accidentally rub off on anything, which w ould leave that section of the tattoo dry until you would re-apply lotion. From my experience, the tattoo heals ever-so-quickly, with no scabbing or flakes after 3 days. Regular aftercare (applying 2-3 times daily) for the next week or so, to make sure the skin doesn't dry up. This method has been about as flawless as it gets. Only drawback is the mess it seems to make while removing the wrappings.
        Rating of method: 5 stars


    • devilived

      Itse pidin tuota kelmua yhden illan, siitä eteenpäin vain rasvattiin ahkerasti. Ja hyvin ovat molemmat kuvat parantuneet.

    • sinulle tässä

      molemmilla kerroilla olen pitänyt kelmua vajaan tunnin, sitten huuhdellut, kuivannut ja rasvannut hyvin. Eli ei kelmua vaan ilmaa ja puhdasta vettä ja rasvaa ja rasvaa ja rasvaa...

      • Jarno K

        Tunti ei riitä tyrehdyttämään edes pahinta vuotoa. Näinkin voi tehdä jos jaksaa pestä tuoretta tauointia seuraavan 6h estäen nesteiden kuivumisen ihon pintaan.
        Jarno
        http://www.tatuata.com


    • Makkelinen

      Kannattaa kokoeilla suojata kuvaa kelmulla esim 3-4 ekaa päivää, paranee itsekseen siinä ajassa ilman mitään rupia ja värin menetystä.

    • Shangri-La80

      Ensimmäiseen tatuointiin laitoin kelmun parin päivän ajan, mutta iho alkoi tuntumaan liian nihkeältä ja tatuointikin kutisi. Ja kyllä, pesin ja rasvasin ohjeiden mukaan, vaihdoin aina uuden kelmun.

      Sittemmin on heti studiolta lähdettyä heitetty kelmu pois ja annettu parantua ilman. Huomattavasti paremmat kokemukset. Ja kuuluu kai perus haavanhoitoon, että haavaa ei haudota. Värit säilyy ja rupea ei tule oikeanlaisella rasvaamisella.

      • Jarno K

        Värit ei säily tällä menetelmällä. Ehkä itse et aavista minkälainen tatuointi voisi olla jos noudattaisit tatuoijasi ohjeita. Itselläni menee tuntikaupalla turhaa aikaa vanhojen kuvien fiksaukseen vain, koska asiakas ei ole noudattanut hoito-ohjeita.
        Kutiaminen on merkki paranevasta ihovauriosta.
        Jarno
        http://www.tatuata.com


      • Shangri-La80
        Jarno K kirjoitti:

        Värit ei säily tällä menetelmällä. Ehkä itse et aavista minkälainen tatuointi voisi olla jos noudattaisit tatuoijasi ohjeita. Itselläni menee tuntikaupalla turhaa aikaa vanhojen kuvien fiksaukseen vain, koska asiakas ei ole noudattanut hoito-ohjeita.
        Kutiaminen on merkki paranevasta ihovauriosta.
        Jarno
        http://www.tatuata.com

        Sinähän käyttäydyt täällä, kuin kelmua vastustavat hyökkäisivät suoraan sinua vastaan.

        Noudatin nimenomaan tatuoijani ohjeita ja kelmun käyttö kävi epämiellyttäväksi. Kelmuttamatta olen huomannut huomattavasti paremman lopputuloksen ja värit ovat säilyneet kirkkaana.

        Ensimmäistä kuvaa ei (eikä muitakaan) ole tarvinut parannella ja ensimmäisen kuvan oton jälkeen vaihdoin suosiolla muutenkin paremmalle tatuoijalle. Hyvässä kuosissa ovat vielä eikä ole tarvinut käydä lisäilemässä värejä...

        Että jos "ehkä" pysyisit niissä asioissa josta tiedät, jokainen reagoi eri tavalla. Kelmuttamista en omien kokemuksieni perusteella suosittele ja koska nykyinen tatuoijanikaan ei sitä suosittele.


      • Jarno K
        Shangri-La80 kirjoitti:

        Sinähän käyttäydyt täällä, kuin kelmua vastustavat hyökkäisivät suoraan sinua vastaan.

        Noudatin nimenomaan tatuoijani ohjeita ja kelmun käyttö kävi epämiellyttäväksi. Kelmuttamatta olen huomannut huomattavasti paremman lopputuloksen ja värit ovat säilyneet kirkkaana.

        Ensimmäistä kuvaa ei (eikä muitakaan) ole tarvinut parannella ja ensimmäisen kuvan oton jälkeen vaihdoin suosiolla muutenkin paremmalle tatuoijalle. Hyvässä kuosissa ovat vielä eikä ole tarvinut käydä lisäilemässä värejä...

        Että jos "ehkä" pysyisit niissä asioissa josta tiedät, jokainen reagoi eri tavalla. Kelmuttamista en omien kokemuksieni perusteella suosittele ja koska nykyinen tatuoijanikaan ei sitä suosittele.

        "Sittemmin on heti studiolta lähdettyä heitetty kelmu pois ja annettu parantua ilman"
        Toi pisti jotenkin silmään. Joo siis kaikilla tatuoijilla eri ohjeet. Painotan vaan että pitää noudattaa niitä tatuoijien ohjeita, eikä kehittää omia. Oletin et on sun tatuoija maininnut toista kun ekalla kertaa oot kelmua pitänyt kauan. Mut tosi hyvä et menee hyvin. Kaikkee hyvää ja kivaa syksyä.


      • Shangri-La80
        Jarno K kirjoitti:

        "Sittemmin on heti studiolta lähdettyä heitetty kelmu pois ja annettu parantua ilman"
        Toi pisti jotenkin silmään. Joo siis kaikilla tatuoijilla eri ohjeet. Painotan vaan että pitää noudattaa niitä tatuoijien ohjeita, eikä kehittää omia. Oletin et on sun tatuoija maininnut toista kun ekalla kertaa oot kelmua pitänyt kauan. Mut tosi hyvä et menee hyvin. Kaikkee hyvää ja kivaa syksyä.

        Oli ehkä vähän huonosti heitetty, mutta tosiaan tarkoitin sitä että kotiinpääsyn jälkeen ei ole kelmu ihollani pysynyt ja oman kokemukseni perusteella pidän enemmän siitä, että tatuointia en peitä ollenkaan, vaan oikeella tavalla rasvaa & pesua sekä tiettyjen asioiden välttelemistä ja se on siinä.

        Toki varmaan jotkut pitävät muutaman päivän kelmutusta jees ja toimivana juttuna mutta mulla se ei hoitoalan ihmisenä oikein sytytä.


      • Alalla mutta millä
        Shangri-La80 kirjoitti:

        Oli ehkä vähän huonosti heitetty, mutta tosiaan tarkoitin sitä että kotiinpääsyn jälkeen ei ole kelmu ihollani pysynyt ja oman kokemukseni perusteella pidän enemmän siitä, että tatuointia en peitä ollenkaan, vaan oikeella tavalla rasvaa & pesua sekä tiettyjen asioiden välttelemistä ja se on siinä.

        Toki varmaan jotkut pitävät muutaman päivän kelmutusta jees ja toimivana juttuna mutta mulla se ei hoitoalan ihmisenä oikein sytytä.

        Vaihda sitten alaa jos tietosi on noin heikolla pohjalla.


      • Shangri-La80
        Alalla mutta millä kirjoitti:

        Vaihda sitten alaa jos tietosi on noin heikolla pohjalla.

        En ole tatuointialalla. Ja toivottavasti sinä et tule alalle, jos meinaat että muitakin perushaavoja pitäisi kelmutella. Että jospa pysyttäisiin asiassa (vai onko noin vaikeaa...)


      • Alalla ei hoito
        Shangri-La80 kirjoitti:

        En ole tatuointialalla. Ja toivottavasti sinä et tule alalle, jos meinaat että muitakin perushaavoja pitäisi kelmutella. Että jospa pysyttäisiin asiassa (vai onko noin vaikeaa...)

        Väitinkö että pitäisi perushaavoja kelmuttaa. Vituttaako suo oma tyhmyytes. Olen tatuointialalla enkä hoitoalalla. Googletatko vähän ulkomaalaisia tatska sivuja niin sinäkin sivistyt.


      • Shangri-La80
        Alalla ei hoito kirjoitti:

        Väitinkö että pitäisi perushaavoja kelmuttaa. Vituttaako suo oma tyhmyytes. Olen tatuointialalla enkä hoitoalalla. Googletatko vähän ulkomaalaisia tatska sivuja niin sinäkin sivistyt.

        Heti uskoisi. Taitaa mennä sanat sinulla sekaisin, eli mitä tässä nyt sitten tulit väittämään? Nimenomaan kattelin itekin ulkomaalaisia tatskasivuja ja enpä löytänyt yhtään mikä suosittelisi jatkuvaa kelmuttamista!
        Eli sivisty nyt sitten sinäkin "tatuoijana".

        Oli siis näemmä vaikea pysyä asiassa.


      • Allalla 33
        Shangri-La80 kirjoitti:

        Heti uskoisi. Taitaa mennä sanat sinulla sekaisin, eli mitä tässä nyt sitten tulit väittämään? Nimenomaan kattelin itekin ulkomaalaisia tatskasivuja ja enpä löytänyt yhtään mikä suosittelisi jatkuvaa kelmuttamista!
        Eli sivisty nyt sitten sinäkin "tatuoijana".

        Oli siis näemmä vaikea pysyä asiassa.

        Ei voi kun ihmetellä minkä takia ihminen on noin vitun tollo.


      • Shangri-La80
        Allalla 33 kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä minkä takia ihminen on noin vitun tollo.

        Samat sanat. Et sitten vissiin itsekään tiennyt mitä piti sanoa. Vai oletko kenties tämä tuttu häirikkö, joka on nyt "tatuoija"? Voi hellanlettas. Jos et tosiaan osaa kirjoittaa haukkumatta ja kiroilematta niin et taida itsekään hirveän fiksu yksilö olla.


      • Alalla 33
        Shangri-La80 kirjoitti:

        Samat sanat. Et sitten vissiin itsekään tiennyt mitä piti sanoa. Vai oletko kenties tämä tuttu häirikkö, joka on nyt "tatuoija"? Voi hellanlettas. Jos et tosiaan osaa kirjoittaa haukkumatta ja kiroilematta niin et taida itsekään hirveän fiksu yksilö olla.

        Suomessakin on muutama liike joka suosittelee kelmun käyttöä. Tuskimpa se on ihan huuhaa hommaa. Sillä tavalla mä oon saanut parhaan tuloksen, tee sä niin kuin haluat. Mutta turha väittää että kelmu olis väärä tapa hoitaa tatska.


      • Shangri-La80
        Alalla 33 kirjoitti:

        Suomessakin on muutama liike joka suosittelee kelmun käyttöä. Tuskimpa se on ihan huuhaa hommaa. Sillä tavalla mä oon saanut parhaan tuloksen, tee sä niin kuin haluat. Mutta turha väittää että kelmu olis väärä tapa hoitaa tatska.

        Olisit heti tuonkin viestin laittanut, niin olisi tullut asia selväksi. Mutta kuitenkin tulee mieleen että luitko itse yhtään viestejäni joihin vastasin?

        Nimenomaan sanoin, että _itseäni_ ei ko. menetelmä sytytyä, en saanut sillä yhtään parempia tuloksia ja kaupan päälle epämiellyttävän fiiliksen. Ja nykyinen tatuoijani ei kannata sitä eikä monet muutkaan.

        En siis sanonut sen olevan "huuhaata" vaan että henkilökohtaisesti en usko menetelmään. Ja tuollainen haukkuminen ja kiroilu ei ainakaan heikentänyt tätä mielipidettäni.

        Eli, kuten sanoin ja kuten sinä sanoit, jokainen hoitakoon tatuoinnin menetelmällä minkä näkee parhaaksi.


      • Tatuoitunaollut27vuotta
        Alalla 33 kirjoitti:

        Suomessakin on muutama liike joka suosittelee kelmun käyttöä. Tuskimpa se on ihan huuhaa hommaa. Sillä tavalla mä oon saanut parhaan tuloksen, tee sä niin kuin haluat. Mutta turha väittää että kelmu olis väärä tapa hoitaa tatska.

        Paskapuhetta sanon minä


      • savethedate
        Tatuoitunaollut27vuotta kirjoitti:

        Paskapuhetta sanon minä

        Ihanko kahdeksan vuotta piti tätä vastausta miettiä? :D


      • Nahkatursas
        Jarno K kirjoitti:

        Värit ei säily tällä menetelmällä. Ehkä itse et aavista minkälainen tatuointi voisi olla jos noudattaisit tatuoijasi ohjeita. Itselläni menee tuntikaupalla turhaa aikaa vanhojen kuvien fiksaukseen vain, koska asiakas ei ole noudattanut hoito-ohjeita.
        Kutiaminen on merkki paranevasta ihovauriosta.
        Jarno
        http://www.tatuata.com

        Värit säilyy oli kelmua tai ilman. Fakta on, että värit ei säily jos tatuointi on tehty huonosti. Itse kelmuttelen 1-3 päivää jos tatuointi sellaisessa paikassa, että vaatii sen.


    • Ihon pitää saada hengittää. Liikkeessä laitettu kelmu suojaa alkuun lialta jne.

    • mie vaan

      Ohjeeksi sain kelmuttaa kolme-neljä ekaa vuorokautta aina liikkuessa ja yöksi eli siis aina silloin, kun vaatteet hankaavat tatuointia. Kotona annoin olla ilman kelmua ja pidin tatuoinnin paljaana vaatteista. Kelmun vaihdoin aina pesun ja rasvauksen yhteydessä uuteen.

      Tatska parani tosi nopeasti, kahdeksassa päivässä. Ei tullut rupea, eikä lähtenyt väriä.

      Aion seuraavankin tatskani kelmuttaa samalla systeemillä.

      • .........

        iste pidin kelmua yön yli, niinkuin tatuoija neuvoi.


      • -------------------
        ......... kirjoitti:

        iste pidin kelmua yön yli, niinkuin tatuoija neuvoi.

        Ottakaapa selvää uudesta haavanhoito-ohjeista eikä mennä enää kivikaudella eli kyllä kelmu tai muu!


    • Petteri33

      Olen kokeillut ja kelmuttamalla ehdottomasti parempi tulos.

    • Elmu 44

      Kelmuttaminen on hyvä homma, joka kuva kelmutettu kuvia 22 eikä ikinä mitään omgelmaa.

    • ViBES

      Itellä on kuvat aina parantuneet hyvin ilmankin joten enpä oo jaksanu kokeilla tota kelmuhommaa. Liian työlästä mulle, mut en sano etteikö vois toimiakin.

    • Carrie1

      Oon kaksi kertaa, eri liikkeessä ottanut tatuoinnin, eikä kummassakaan ole suositeltu kelmuttamista. Tatuointi tarvitsee ilmaa parantuakseen. Ja molemmat on parantunu täysin alle viikossa.

      • Velmut

        Eihän sitä kelmua siinä koko aikaa pidetä, se vaihdetaan viidesti päivässä, pestään ja rasvataan. Kuvan annetaan hengittää pari tuntia päivän aikana ja tulos on todella hyvä.


      • nen
        Velmut kirjoitti:

        Eihän sitä kelmua siinä koko aikaa pidetä, se vaihdetaan viidesti päivässä, pestään ja rasvataan. Kuvan annetaan hengittää pari tuntia päivän aikana ja tulos on todella hyvä.

        on jo logiikaltaan täysin järjenvastaista! Vai ootko saanut lääkärillä esim. tikkien päälle KELMUN? Kyllä sen haavan on ilmaa saatava ja jos jotain laittaa niin sit ton sideharson. Joo parantuu varmaan kyllä, mutta jos suurimmassa osassa studioista kehoitetaan poistamaan kelmu kahden tunnin kuluttua (tms.) niin en menis uskomaan niitä paria, jotka kehottavat pitämään kelmua päivittäin! Kyllä se haava ilmaa tarttee parantuakseen, mikään kelmu ei rupea vähennä tai parantumista edistä, vaan RASVAUS!


      • Jusmalin
        nen kirjoitti:

        on jo logiikaltaan täysin järjenvastaista! Vai ootko saanut lääkärillä esim. tikkien päälle KELMUN? Kyllä sen haavan on ilmaa saatava ja jos jotain laittaa niin sit ton sideharson. Joo parantuu varmaan kyllä, mutta jos suurimmassa osassa studioista kehoitetaan poistamaan kelmu kahden tunnin kuluttua (tms.) niin en menis uskomaan niitä paria, jotka kehottavat pitämään kelmua päivittäin! Kyllä se haava ilmaa tarttee parantuakseen, mikään kelmu ei rupea vähennä tai parantumista edistä, vaan RASVAUS!

        Kelmu auttaa pitämään rasvan siinä kuvan päällä ilman, että se pyyhkiytyy vaatteisiin tai siihen tarttuu jotain nukkaa. Sideharjo ei ole hyvä, koska sekin tarttuu kiinni ihoon. Tefloni voisi olla kelmuakin parempi vaihtoehto.
        Isoja palovammojakin hoidetaan semmoisilla rasvalapuilla, kelmuttaminen on vähän siihen verrattavissa oleva tapa, jolla voi tatuointeja hoitaa. Joten se siitä järjenvastaisuudesta.


      • edelleen
        Jusmalin kirjoitti:

        Kelmu auttaa pitämään rasvan siinä kuvan päällä ilman, että se pyyhkiytyy vaatteisiin tai siihen tarttuu jotain nukkaa. Sideharjo ei ole hyvä, koska sekin tarttuu kiinni ihoon. Tefloni voisi olla kelmuakin parempi vaihtoehto.
        Isoja palovammojakin hoidetaan semmoisilla rasvalapuilla, kelmuttaminen on vähän siihen verrattavissa oleva tapa, jolla voi tatuointeja hoitaa. Joten se siitä järjenvastaisuudesta.

        kannattaa pitää mielessä. Tatuointi ei ole palovamma. Tottakai siis ensimmäiset tunnit kannattaakin ehkä pitää sitä kelmua, niin kudosnesteet ei likaa vaatteita tai tartu mihinkään kiinni.

        Näin yhtäkkiä selailtuna enpä löytänyt kuin pari jatkuvaa kelmuttamista suosittelevaa sivustoa ja niillä oli muutenkin vähän arvelluttavaa tietoa (esim vaseliinin käyttö rasvauksena). Sen sijaan hyvin monta jossa kehoitettiin välttämään tai kiellettiin tatuoinnin uudelleenkelmuttaminen tai peittäminen, ellei se ole pakollista (esim työn puolesta, pölyävässä tms työssä). Kaikista parasta on ilma, ilma ja ilma.

        Vaikkei se kelmu ihoon tartukkaan niin se hautoo haavaa lämpimässä, ei anna ihon hengittää, pitää sen väkisin kosteana -> suurempi suosio bakteereille... Normaalilla rasvauksella saadaan ihan yhtä hyvät tulokset ilman tuollaisia riskejä.

        Tottakai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta hygienian kannalta on oikeastaan kiistämätöntä, että kelmuttaminen olisi järkevää.
        Lyhyitä aikoja ehkä, mutta yli 20 tuntia päivässä... Typerää. Lapsena jo opetettiin että laastaria ei saa pitää kuin sen aikaa, että verenvuoto tyrehtyy/haava umpeutuu.


      • Jarno K
        edelleen kirjoitti:

        kannattaa pitää mielessä. Tatuointi ei ole palovamma. Tottakai siis ensimmäiset tunnit kannattaakin ehkä pitää sitä kelmua, niin kudosnesteet ei likaa vaatteita tai tartu mihinkään kiinni.

        Näin yhtäkkiä selailtuna enpä löytänyt kuin pari jatkuvaa kelmuttamista suosittelevaa sivustoa ja niillä oli muutenkin vähän arvelluttavaa tietoa (esim vaseliinin käyttö rasvauksena). Sen sijaan hyvin monta jossa kehoitettiin välttämään tai kiellettiin tatuoinnin uudelleenkelmuttaminen tai peittäminen, ellei se ole pakollista (esim työn puolesta, pölyävässä tms työssä). Kaikista parasta on ilma, ilma ja ilma.

        Vaikkei se kelmu ihoon tartukkaan niin se hautoo haavaa lämpimässä, ei anna ihon hengittää, pitää sen väkisin kosteana -> suurempi suosio bakteereille... Normaalilla rasvauksella saadaan ihan yhtä hyvät tulokset ilman tuollaisia riskejä.

        Tottakai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta hygienian kannalta on oikeastaan kiistämätöntä, että kelmuttaminen olisi järkevää.
        Lyhyitä aikoja ehkä, mutta yli 20 tuntia päivässä... Typerää. Lapsena jo opetettiin että laastaria ei saa pitää kuin sen aikaa, että verenvuoto tyrehtyy/haava umpeutuu.

        Kelmua kannattaa pitää mielestäni tatuoinnin otosta seuraavaan aamuun ja semmoisen suosituksen myös asiakkaille annan. Tämän jälkeen pesu,kuivaus ja rasvaus halosanilla tai bepanthenilla. (antiseptista iho ja haava voidetta)
        Jos kuva ns. helposti kelmutettavassa paikassa, usein suosittelen myös seuraavan päivän uutta kelmutusta. Jotkin liikkeet suosittelevat vielä kolmannenkin päivän.
        Kelmun käyttö perustellaan eritoten parantuneen tatuoinnin kirkkauden säilyttämiseksi.
        Tuoreesta tatuoinnista vuotava veri ja kudosnesteet muodostavat kuivuttuaan ihon pinnalle ruven jota ei kelmun alle synny koska nesteet eivät sinne kuivu. Näinollen pitkällisen kelmutuksen jälkeen haava on jo umpeutunut eikä nesteitä enää vuoda ja paranemisaika lyhenee n.1.5 viikkoon eikä rupea synny; Värit pysyvät kirkkaampina, eli sellaisina suurinpiirtein niinkuin tatuoija on ne tarkoittanut pysyvän.
        Mutta hoito-ohjeita on niin monta kuin tatuoijaakin, mutta tämä siis minun suositus.
        Jarno, http://www.tatuata.com


      • Elmu44
        Jarno K kirjoitti:

        Kelmua kannattaa pitää mielestäni tatuoinnin otosta seuraavaan aamuun ja semmoisen suosituksen myös asiakkaille annan. Tämän jälkeen pesu,kuivaus ja rasvaus halosanilla tai bepanthenilla. (antiseptista iho ja haava voidetta)
        Jos kuva ns. helposti kelmutettavassa paikassa, usein suosittelen myös seuraavan päivän uutta kelmutusta. Jotkin liikkeet suosittelevat vielä kolmannenkin päivän.
        Kelmun käyttö perustellaan eritoten parantuneen tatuoinnin kirkkauden säilyttämiseksi.
        Tuoreesta tatuoinnista vuotava veri ja kudosnesteet muodostavat kuivuttuaan ihon pinnalle ruven jota ei kelmun alle synny koska nesteet eivät sinne kuivu. Näinollen pitkällisen kelmutuksen jälkeen haava on jo umpeutunut eikä nesteitä enää vuoda ja paranemisaika lyhenee n.1.5 viikkoon eikä rupea synny; Värit pysyvät kirkkaampina, eli sellaisina suurinpiirtein niinkuin tatuoija on ne tarkoittanut pysyvän.
        Mutta hoito-ohjeita on niin monta kuin tatuoijaakin, mutta tämä siis minun suositus.
        Jarno, http://www.tatuata.com

        Jumalan kiitos, tulihan se sieltä. Saatiin asiantuntian mielipide elikkä kelmu on hyvä homma.


      • TattooAndy
        Elmu44 kirjoitti:

        Jumalan kiitos, tulihan se sieltä. Saatiin asiantuntian mielipide elikkä kelmu on hyvä homma.

        Kyllä JarnoK puhuu täyttä asiaa, itsekin sain tänään luotettavasta paikasta ohjeet että tatskauksen jälkeen uusi kelmu vaihdetaan kolmen päivän ajan kolme kertaa päivässä tatuoinnin päälle. Otin siis tänään tatskan ja luotan kyllä noihin ohjeisiin, tämä on käsittääkseni uusi hyvä parannuskeino. Itsellä on tosin aikasemmin parantunut tatuoinnit hyvin ilmankin kelmua, mutta uskoisin että nyt paranee vielä paremmin. Ainakin ohjeiden antajaan luotan täysin, ja kuulemma tämä on muillakin hyvillä liikkeillä nyt uusi hyväksi havaittu hoitomuoto.
        Ja mitä perushaavanhoitoon tulee niin nykyään siihen kuuluu, että haava pidetään kosteana. Ilma vain kuivattaa haavan sellaseksi korpuksi mikä ei parane mihinkään. Verenkierron mukana se haava kuitenkin saa sen hapen, minkä tarvitsee. Ilmakylvyt ja muut ovat vanhakantaista hoitoa mikä on väistymässä. Näin sanoi haavahoitaja terkkarillakin. Uskokaa pois, been there done that...


    • Kelmuton

      En hautonut kuvaa kelmussa sen jälkeen kun olin
      ottanut tatuoijan laittaman kelmun pois. Tein
      näin koska "kelmuttomuutta" oli mulle useampi
      tyyppi tatuoija mukaan lukien suositellut ja koin
      sen iteki paremmaksi ratkaisuksi. Kuva parani
      hyvin, ei mitään ongelmia:) Tietysti se rasva ja
      mahdolliset tatuoinnista tulevat kudosnesteet ym.
      vähä sotkee vaatteita jos ei oo mitään kelmua
      suojaamassa, mutta saahan ne vaatteet aina pestyä.

      • *skm

        En laittanut uutta kelmua tatskan päälle, kun olin ottanut tatuoijan laittaman kelmun pois..
        Pesu vaan vedellä ja saippualla sekä Helosan rasvaus..

        Miksi sitä tatskaa pitäisi hautoa jossakin kelmun alla..?


      • -s-
        *skm kirjoitti:

        En laittanut uutta kelmua tatskan päälle, kun olin ottanut tatuoijan laittaman kelmun pois..
        Pesu vaan vedellä ja saippualla sekä Helosan rasvaus..

        Miksi sitä tatskaa pitäisi hautoa jossakin kelmun alla..?

        Minä ainakin aion kelmuttaa tästä lähin omat kuvani. Molempia tapoja kokeilleena vannon kelmun nimeen. Ei tullut rupea ollenkaan ja parani viikossa. Tietenkin uuden nahkan tuleminen kestää sen kuukauden..


    • petteri33

      Mun mielestä toi JarnoK:n kommentti kuittaa aika paljon.Eli kelmutus:)

    • jkshgfg

      minulle tatskaaja kertoi ihan sellaista tietoa, että kelmuttelu on hyväksy tuoreelle tatuoinnille. eli siis kelmuttelin vielä kotona parin päivän ajan. rupea ei tullut melkein mitään, ja sekin mitä tuli, lähti tavallista nopeammin. värit pysyneet kirkkaina.

    • ..Näkemys

      Ensimmäistä tatuointia ottaessani en laittanut yöksi uutta kelmua, koska se ehti sen verran kuivua ettei sitä olisi tarvinnut.
      Toisen tatuoinnin kohdalla taas laitoin yöksi kelmun vielä, siis ihan siksi että se lima ei ollut ehtinyt jähmettyä enkä halunnut mustaa väriä ympäri vuodevaatteitani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe