Suruaika

Emmanuele

Hei kaikki palstan suuret ihmissuhdeasiantuntijat.
Aluksi haluan kiittää siitä miten hienoa on että on olemassa tällainen palsta jossa voi kysellä ilmaisia ihmissuhdeneuvoja :D

Mietiskelen seuraavaa asiaa: Kävin tässä taannoin treffeillä kaikinpuolin hyvän oloisen miehen kanssa. Hän oli miellyttävännäköinen, mukava, fiksun oloinen ja kohtelias. Hän vaikutti mieheltä joka nauttii naisen tyydyttämisestä ja eroottisesta iloittelusta, mutta ei silti langennut vonkaamaan ensitreffeillä. Hän kertoi että seurustelu sopii hänelle ja hän on seurusteluaikeissa liikenteessä. Tekstailumme on jatkunut treffien jälkeen.

Ainoa pitkä miinus oli se että mies on eronnut kuukausi sitten pitkästä avosuhteesta.

Kysymys kuuluu, kuinka pitkän ajan ihminen tarvitsee päästäkseen yli kariutuneesta suhteesta?(Joillekin miehille ei mikään aika tunnu riittävän, menneisyydessä on kiva jumittaa...)
En haluaisi olla pelkkä laastari!

Onko se niin että parhaat miehet ei kauaa sinkkuna pysy, ja jos minä en tuota herraa nappaa niin joku muu tekee sen? :)

Lähtisitkö sinä sellaisen ihmisen kanssa vehtaamaan joka on juuri eronnut?

75

3075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hoitaneet

sen suruajan jo liitossa, eli ajatuksissa ollaan erottu ajat sitten vaikka yhdessä asutaankin.

Se on niin yksilöllistä, tuo asia ja miehet on nopeampia liikkeissään useasti, ei aina.

• rtrtrtrtrt

riittää puolisen vuotta tai vuosi, mutta Emmaa ei jaksa ennen kuin on ollut välissä vuosikymmenen luostarissa latailemassa akkuja suurta koitosta varten.

• Emmanuele

musta? :D

• rtrtrtrtrt
        Emmanuele kirjoitti:

musta? :D

varsinaisesti. Veikkaan että jos olisi, akkujen lataamisen lisäksi olisin _varmasti_ muistanut mainita pussien täydentämisen.

• Eihän se mitään ota jos ei annakaan. Kuten muutkin ovat oivaltaneet, on vissi ero, onko mies eron alullepanija vai jätetty. Lisäksi minusta on suuri merkitys sillä, miten pitkä edellinen suhde oli. Ja tietysti luonteissakin on eroja.

Summa summarum, kuukausi on avoliiton jälkeen lyhyt aika olla yksin, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Varuillani olisin.

• scale

moni muukin on sanonut, riippuu eron syistä ja yksilöstä.

Henkilökohtaisesti en oo ikinä tarvinnut mitään suruaikoja aiemmin, mutta varmasti tarvitsisin sellaisen, jos nykyisestä tulisi ero ja jos se tulisi mulle puun takaa. Toisaalta laastarin hakisin satavarmasti uhallakin.

• se riippuu täysin siitä, miten homma päättyi. Jos kaksi ihmistä on tehnyt eroa puoli suhdettaan, niin erikseen lähteminen on vain lopullinen niitti. Toisaalta jos on päätä pahkaa rakastunut ja onnensa kukkuloilla saapi uutisen: "Kulta, mä olen juuri löytänyt toisen. Voisitko impotentti pakata kamas ja muuttaa vittuun" - saattais mennä tovi jos toinenkin toipumiseen.

Muuten - joku parisuhdeterapeutti puhui vuoden toipumisajasta, mutta musta se voi päteä vain keskimäärin.

• ----------

kuinka sun aloituksiin vastataan aina satamäärin, vaikka sä et osaa edes ilmaista itseäsi.

?

• Emmanuele

mitä sä et ymmärtänyt? :)

• ------------
        Emmanuele kirjoitti:

että mikä sinussa ihmisiin vetoaa, koska tekstisi ei ainakaan ole.

• -----------
        Emmanuele kirjoitti:

Ihmisillä on niin suuri tarve puhua itsestään.

• jennssku

itse n.kuukausi sitten erosin "ihanasta" narsisti miehestäni ja enpä kyllä haluaisi vielä seurustella kenenkään miehen kanssa! nYT Miesten kanssa on vaan hauskaa pitää "hauskaa"
      Hmm toivottavasti et ole törmännyt minuun exään =)

• sama...

jo kuulemma ollut jo uusi jonkun aikaa niin ajattelin vaan... =)

• Emmanuele
        sama... kirjoitti:

jo kuulemma ollut jo uusi jonkun aikaa niin ajattelin vaan... =)

Mutta uskoisin että kyseessä on eri tyyppi koska me ollaan tavattu vain kerran.
        Ja mun vainu sanoisi ettei tämä mies ole narsisti :)
        Aika tavallinen, mutta mukava nuori mies.

• jennssku
        Emmanuele kirjoitti:

Mutta uskoisin että kyseessä on eri tyyppi koska me ollaan tavattu vain kerran.
        Ja mun vainu sanoisi ettei tämä mies ole narsisti :)
        Aika tavallinen, mutta mukava nuori mies.

.....

• parisuhdetta...

Erosin viime keväänä yli 10-v liitosta, puolison aloitteesta. Nyt seurustelen ihanan ja hienon naisen kanssa. Aloitimme suhteen jo ennen kuin olin muuttanut pois edellisestä liitosta.

Joudun kysymään itseltäni aika ajoin, onko tämä nyt laastarisuhde: siitä puhutaan niin paljon, että omia motiiveja joutuu sen valossa tutkimaan. Tiedän, että se fakta, että lähdin edes uuteen parisuhteeseen, oli silkkaa laastaria. Toisaalta, olen tässä suhteessa ihan täysillä mukana...

Laastari on hyvä sana kuvaamaan sitä asiaa, että haetaan väliaikaista suhdetta itsetunnon kohennukseen ja lohduksi. Se on kuitenkin vain sana. Yhtä hyvion voi ajatella näin: milloin tahansa joku etsii parisuhdetta lievittääkseen yksinäisyyttään, kyseessä on laastarisuhde. Ainoa suhde. mikä ei ole laastaria, on sellainen, joka syntyy ikään kuin itsestään, ilman emotionaalista puutetta.

Mulla on yhtä aikaa käsittelyssä:
      - suru entisen suhteen päättymisestä (en kaipaa sitä exää, vaan suren silloista kyvyttömyyttämme kestävän suhteen rakentamiseen). Pohdin sitä mielessäni melko usein.
      - tietoisuus siitä, että mun tunteet eivät voi olla täysin "puhtaita", koskapa nykyinen suhde alkoi laastarimeiningillä. sitä mielessäni melko usein.
      - Aito ihastus nykyiseen kumppaniini. Annan tälle suhteelle oikeutuksen mielessäni sillä, että varttuneemmalla iällä osaan myös kasvattaa tunteita rauhallisesti: tunteita voi satuttaa, mutta niitä voi myös hoitaa. Näin teen ja uskon (tällä kertaa) hitaasti kasvavaan rakkauteen. Pohdin tätä mielessäni melko usein.

Tää oli tämmöinen kertomus vain: johtopäätös lienee se, mitä aiemmin on jo sanottu: se selviää vain kokeilemalla...

• Emmanuele

laittoi mietiskelemään.

• tarinaani,,,
        Emmanuele kirjoitti:

laittoi mietiskelemään.

En siis ole tämän nykyisen naiseni kanssa rynnännyt avio- enkä avoliittoon. Seurustelemme ihan molemmat omasta elämästämme käsin. Kumpikin on selvittänyt toiselle rehellisesti, missä mennään ja nykyinen seurustelutyyli riittää molemmille hyvin.

Eiköhän se aito vilpittömyys ole kuitenkin jokaisen parisuhteen perusta: näin tahdon ainakin uskoa. Silloin ei ole tarvis kysyä mitään oleellisesti parisuhteeseen liittyvää muilta kuin siltä omalta kullalta?

• ~nainen~

en usko ainakaan. Joskus olen niin tehnyt, mutta silloin olin itsekin tavallaan samassa tilanteessa, sydänsuruisena. Ihmisestä itsestään riippuu, miten kauan hän eron käsittelyyn tarvitsee aikaa ja siitä kuinka pitkä suhde on takana. Uskoisin, että vuodessa tai kahdessa pääsee jo aika pitkälle.

• la.ra

Vielä näin kolmen vuoden jälkeen mulla on vaikeuksia totuttautua ajatukseen uudesta suhteesta.
      Olen tänä aikana ihmetellyt, miksi jutut eivät onnistu, miksi mua ahdistaa ja miksi vetäydyn kuoreeni ja karkotan sellaisetkin, joista oikeasti voisin tykätä.

No, syy on selvinnyt tässä pikkuhiljaa.

Tottakai on erilaisia tapauksia, joistakin suhteista pääsee helpommin irti, joissain se surutyö on tehty jo ennen lopullista eroa.

Mutta eronnut ihminen ei pysty itse asiaa näkemään, suru on sellainen asia, joka saattaa muhia pinnan alla ja pulpahdella pintaan kuin saisi metrihalosta päähän. Ihan yhtäkkiä. Ja samalla se voi vaikuttaa kaikkeen toimintaan alitajuisesti.

Siinä on aina se vaara, että on laastari. Mutta voihan se onnistuakin. Valitettavasti sä et vain saa koskaan tietää kokeilematta ja katsomatta.

• Elli29

Jotkut onnistuvat vaihtamaan elämänsä mieheen tai naiseen juuri eron jälkeen. Muistan sen vaiheen, kun eron jälkeen näin selvästi, minkälaisen miehen haluan. Jos silloin olisi sopiva mies sattunut kohdalle, olisin aloittanut suhteen ihan varmasti, vaikka erosta oli vähän aikaa. Juurikin pari kuukautta. Kun mitään ei tapahtunut, niin entisen suhteen läpikäyminen jatkui päässäni.

• rtrtrtrtrt

että sulla oli käsitys siitä, millaisen miehen haluat, mutta tästä ei seuraa, että olisit osannut arvioida sopivan miehen oikein. Siinä mielentilassa olisi voinut käydä niin, että olisit kiinnittänyt huomiota vain tiettyihin piirteisiin, sellaisiin joiden suhteen edellinen suhde ei ollut tyydyttävä ja jätti nälkäiseksi. Olisit näin voinut olla sokea huonompien ominaisuuksien suhteen.

• Elli29
        rtrtrtrtrt kirjoitti:

että sulla oli käsitys siitä, millaisen miehen haluat, mutta tästä ei seuraa, että olisit osannut arvioida sopivan miehen oikein. Siinä mielentilassa olisi voinut käydä niin, että olisit kiinnittänyt huomiota vain tiettyihin piirteisiin, sellaisiin joiden suhteen edellinen suhde ei ollut tyydyttävä ja jätti nälkäiseksi. Olisit näin voinut olla sokea huonompien ominaisuuksien suhteen.

mennä takuuseen kunnolla mistään? Epäonnistumisen mahdollisuus liittyy muihinkin suhteisiin ja toiseen tutustuu hiljalleen niinkuin muissakin jutuissa. Mulle onnistuu ainakin erottaa toisistaan se uusi suhde ja vanhaan suhteeseen liittyvät tunteet. Olisin voinut hyvinkin puhua tälle uudelle ihmiselle, siitä jos joku vanhaan juttuun liittynyt asia tulee häiritsemään mieltä.

Ja täytyy muistaa, että suhteen jäljiltä on se tatsi vielä jäjellä, minkälainen se entinen joskus toiminut suhde oli parhaimmillaan. Samantyyppisen tunteen tunnistaa muidenkin kanssa. Pitkään sinkkuiltua tuo tatsi häviää. Ei muista minkälainen se hyvä ja toimiva suhde olikaan oikein parhaimmillaan. Sinkkuus kylmettää osat tunteista.

• rtrtrtrtrt
        Elli29 kirjoitti:

mennä takuuseen kunnolla mistään? Epäonnistumisen mahdollisuus liittyy muihinkin suhteisiin ja toiseen tutustuu hiljalleen niinkuin muissakin jutuissa. Mulle onnistuu ainakin erottaa toisistaan se uusi suhde ja vanhaan suhteeseen liittyvät tunteet. Olisin voinut hyvinkin puhua tälle uudelle ihmiselle, siitä jos joku vanhaan juttuun liittynyt asia tulee häiritsemään mieltä.

Ja täytyy muistaa, että suhteen jäljiltä on se tatsi vielä jäjellä, minkälainen se entinen joskus toiminut suhde oli parhaimmillaan. Samantyyppisen tunteen tunnistaa muidenkin kanssa. Pitkään sinkkuiltua tuo tatsi häviää. Ei muista minkälainen se hyvä ja toimiva suhde olikaan oikein parhaimmillaan. Sinkkuus kylmettää osat tunteista.

me ollaan tässä asiassa erilaisia. Itselläni eivät heti eron jälkeen todellakaan muistu mieleen exän parhaat puolet (vaan vasta myöhemmin, ehkä).

• rtrtrtrtrt
        rtrtrtrtrt kirjoitti:

me ollaan tässä asiassa erilaisia. Itselläni eivät heti eron jälkeen todellakaan muistu mieleen exän parhaat puolet (vaan vasta myöhemmin, ehkä).

puhuit suhteesta etkä exästä, mutta silti sama pätee omalla kohdallani.

• Danskuu

sitä mieltä, että mitä pidempi suhde takana sitä kauemmin kestää siitä toipuminen ja varsinkin lopullinen irtaantuminen. Kuukaus on ihan mitätön aika ja siinä ei voi olla varma vaik palaisivat takaisin vielä yhteen. Ja tuokin kuulostaa, jos sanoo seurustelu sopii heti eroamisen jälkeen, niin eikös ole vähän ihmissuhderiippuvainen tai sit huijaa tai ei tiedä oikein itsekään mitä höpisee.

Puolesta vuodesta-vuoteen nii alkaa vasta kunnolla asioita käsittelemään ja varsinkin jos vaikea ero. Tuo aika menee jo siihen, että ihminen oikeasti ymmärtää, että on eronnut. Pari vuotta erosta eteenpäin ihminen on ruvennut jo läytämään täysin oman elämän. Tietysti on niitä, jotka ei vaan täysin pääse yli ja se ilmenee esim.ihminen on katkera ja puhuu usein ja katkerasti edellisestä suhteestaan vielä monien vuosienkin jälkeen, eikä löydä mitään hyvää kerrottavaa eksästään, vaikka jokaisen eksäs on jotakin hyvää ollut, koska suhteeseen on alkanut.

Mut kuukaus on aivan liian vähän oli ero millainen tahansa ja mä en ainakaan alkais semmoisen miehen kanssa olemaan, enkä semmoisenkaan joka pelkästään haukkuu entisiään, enkä sellaisenkaan jolla pelkästään lyhkäsiä suhteita takana, eikä yhtään pidempää, enkä semmoisenkaan kanssa, jolla muutama suhde takana, mutta kaikki peräkanaa.

Mä oon itse alkanut oikeasti vasta kunnolla irtaantumaan itse tästä kolmen lapseni isästä ja sen huomaan itsekin miten paljon erilailla asioita ajattelee ja toimii, kuin esim.vuos tai kaks sitten.

• Elli29

liikaa ajatusta sille, että toinen voi palata exän kanssa yhteen. Joillekin se ei tule kysymykseenkään. Musta luonteenlujuus ja kyky tuntea aidosti, itsestään huolehtimisen kysy punnitaan tässä asiassa, ja väitän että varmaan puolelle eroonneista ajatus exästä ahdistaa, ja exää kohtaan tuntee muuta kuin lämpimiä tunteita, mitkä voisi viedä takaisin yhteen. Jotkut, kuten minä, tuntee selvästi yhteyden katkeamisen toiseen, ja tietää että on tapahtunut sellaista, mitä ei joko saa tai viitsi alkaa korjaamaan ennalleen, koska on tapahtunut jo liikaa asioita. Jäljellejääneisiin kysymyksiin hakee vastausta pitkäänkin. Toiselle voi soittaa tai nähdä kysyäkseen ne kysymykset, mutta yhteenpalaaminen on ihan eri maailman asioita. Ihmiset toimii erilailla, ja siksi pitäisin tuota exään sekaantumista otollisena joillekin.

• Danskuu
        Elli29 kirjoitti:

liikaa ajatusta sille, että toinen voi palata exän kanssa yhteen. Joillekin se ei tule kysymykseenkään. Musta luonteenlujuus ja kyky tuntea aidosti, itsestään huolehtimisen kysy punnitaan tässä asiassa, ja väitän että varmaan puolelle eroonneista ajatus exästä ahdistaa, ja exää kohtaan tuntee muuta kuin lämpimiä tunteita, mitkä voisi viedä takaisin yhteen. Jotkut, kuten minä, tuntee selvästi yhteyden katkeamisen toiseen, ja tietää että on tapahtunut sellaista, mitä ei joko saa tai viitsi alkaa korjaamaan ennalleen, koska on tapahtunut jo liikaa asioita. Jäljellejääneisiin kysymyksiin hakee vastausta pitkäänkin. Toiselle voi soittaa tai nähdä kysyäkseen ne kysymykset, mutta yhteenpalaaminen on ihan eri maailman asioita. Ihmiset toimii erilailla, ja siksi pitäisin tuota exään sekaantumista otollisena joillekin.

ihmiset ajattelevat, kuten itse ovat toimineet ja ajatelleet. Sitä ajattelee silloin se sama on muillakin mahdollista. Kuten kaikissa muissakin asioissa, jos vaik oot joskus lainannut jonkun hammasharjaa salaa toki ajattee, että joku muukin voi nii tehdä.

Tuohon kirjoitukseesi >väitän että varmaan puolelle eroonneista ajatus exästä ahdistaa, ja exää kohtaan tuntee muuta kuin lämpimiä tunteita, mitkä voisi viedä takaisin yhteen.<
        -Omalta kohdaltani voisin sanoa. Mua ahdisti, pelotti, inhotti, vihasin, säälin yhteen palaamisiamme vuosien aikana, mutta kolme lasta yhdisti ja hyvät ajat ja nyt mitä nykyään voin rehellisesti sanoa huolimatta siitä, että meillä ei ollut seksiä, mies oli väkivaltainen ja myös kovien huumeiden käyttäjä, niin se olin minä joka sairastin enemmän. Halutessani olisin jo vuosia sitten voinut laittaa kaikki tähän pisteeseen mitä kesän aikana tapahtui ja mitä tässä edelleenkin tapahtuu ja tulee tapahtumaan.

• Elli29
        Danskuu kirjoitti:

ihmiset ajattelevat, kuten itse ovat toimineet ja ajatelleet. Sitä ajattelee silloin se sama on muillakin mahdollista. Kuten kaikissa muissakin asioissa, jos vaik oot joskus lainannut jonkun hammasharjaa salaa toki ajattee, että joku muukin voi nii tehdä.

Tuohon kirjoitukseesi >väitän että varmaan puolelle eroonneista ajatus exästä ahdistaa, ja exää kohtaan tuntee muuta kuin lämpimiä tunteita, mitkä voisi viedä takaisin yhteen.<
        -Omalta kohdaltani voisin sanoa. Mua ahdisti, pelotti, inhotti, vihasin, säälin yhteen palaamisiamme vuosien aikana, mutta kolme lasta yhdisti ja hyvät ajat ja nyt mitä nykyään voin rehellisesti sanoa huolimatta siitä, että meillä ei ollut seksiä, mies oli väkivaltainen ja myös kovien huumeiden käyttäjä, niin se olin minä joka sairastin enemmän. Halutessani olisin jo vuosia sitten voinut laittaa kaikki tähän pisteeseen mitä kesän aikana tapahtui ja mitä tässä edelleenkin tapahtuu ja tulee tapahtumaan.

opimme: reippasti eroon vaan kerralla. Ei se uusinnalla enää parane.

• Danskuu
        Elli29 kirjoitti:

opimme: reippasti eroon vaan kerralla. Ei se uusinnalla enää parane.

perkele! :DD

Paitsi et meidän kohdalla on edelleenkin kolme lasta ja tulossa vuosien varrella rippijuhlaa, sun muuta, mutta tiedätkö mä en tunne enää mitään en edes sääliä, enkä vihaa. En kysele kuulumisia, kun nähdään jutellaan, mutta mä en tunne sen enempää mitään muuta, kuin esim.tohon yläkerran tätiin. En mä silti kyllä ole valmis vielä uusiin vakaviin suhteisiin varsinkaan jakamaan kotia kenenkään kanssa ja sitä paitsi minusta on ihanaa olla yksin lasten kanssa.

• Elli29
        Danskuu kirjoitti:

perkele! :DD

Paitsi et meidän kohdalla on edelleenkin kolme lasta ja tulossa vuosien varrella rippijuhlaa, sun muuta, mutta tiedätkö mä en tunne enää mitään en edes sääliä, enkä vihaa. En kysele kuulumisia, kun nähdään jutellaan, mutta mä en tunne sen enempää mitään muuta, kuin esim.tohon yläkerran tätiin. En mä silti kyllä ole valmis vielä uusiin vakaviin suhteisiin varsinkaan jakamaan kotia kenenkään kanssa ja sitä paitsi minusta on ihanaa olla yksin lasten kanssa.

asialliset välit on hyvät olla. Että lasten asiat hoidetaan, lapset saa sosialisoida isänsä kanssa sit muuten.

• Danskuu
        Elli29 kirjoitti:

asialliset välit on hyvät olla. Että lasten asiat hoidetaan, lapset saa sosialisoida isänsä kanssa sit muuten.

onneksi jo, niin isoja etteivät tarvitse yhteydenpitoihin apua, eikä menemisiin/tulemisiin isänsä luokse ja takaisin ja toisaalta ensimmäisiä kertoja voi sanoa minust oli rentouttavaa ja hauskaa, kun olivat isänsä luona ja koko aikana en ajatellut pärjääköhän ne siellä ja onko isä selvinpäin vai ei ja millastakohan porukkaa siellä käy.

Osaahan ne tulla kotia takasin itse, jos eivät viihdy tai jotain on.

• ..että mies etsii laastari suhdetta, saattaa olla että oikeasti tykkää.

Ottakaa rauhallisesti, ja hiljentäkää vauhtia(ri siis sänkypuuhia yms.)

Se jos olet hänelle laastarisuhde, ja päättää palata entisen kanssa yhteen, niin sinulle pudotus on niin kova...

• Hörhö

ollut pitkä, on lähestulkoon yhdentekevää, onko hän ollut eron alullepanija vai jätetty, kuukausi on mielestäni joka tapauksessa liian lyhyt aika erosta toipumiseen ja sen selvittämiseen henkisesti.

Eli kysymys kuuluukin, mitä sinä haluat? Jos haluat pitkäikäisen seurustelusuhteen, en suosittele, mutta jos haluat vain vehdata, niin mikäpä siinä.

• vili

vaikea sanoa, koska en pidä kunnon miehenä sitä mitä sinä pidät.

• Emmanuele

ja provoillaan...

Juu meillä on selvästi eri käsitys kunnon miehestä. Sun mielestä kunnon mies pettää naista, käy maksullisella, iskee pilkun aikaan yhden yön hoitoja, dokaa, väärinkäyttää lääkkeitä, ja silti hakee seurakseen kilttejä tyttöjä jotka ei käy baarissa.
        Ainiin, mut ethän sä itseäsi kunnon mieheksi väittänytkään...

• vili
        Emmanuele kirjoitti:

ja provoillaan...

Juu meillä on selvästi eri käsitys kunnon miehestä. Sun mielestä kunnon mies pettää naista, käy maksullisella, iskee pilkun aikaan yhden yön hoitoja, dokaa, väärinkäyttää lääkkeitä, ja silti hakee seurakseen kilttejä tyttöjä jotka ei käy baarissa.

en edes vittuillut.
        se ei minua kiinnosta miten esim. ystäväni hoitavat suhteensa naisiin...se nyt viimesin asia miten hyvä äijä miesten kesken määritellään. koska nainen suht hetkellinen asia....naiset on pitkäkestoisempi...tuollaisen nyt typeräkin mies tajuaa...naiset näkee tämän toisin. koska minkäänlaista lojaliteettiä naisillahan ei toisilleen ole. vertaus: naiset on kuin koiria. niillä on kaikki koiran elkeet paitsi lajiuskollisuus.

• Emmanuele
        vili kirjoitti:

en edes vittuillut.
        se ei minua kiinnosta miten esim. ystäväni hoitavat suhteensa naisiin...se nyt viimesin asia miten hyvä äijä miesten kesken määritellään. koska nainen suht hetkellinen asia....naiset on pitkäkestoisempi...tuollaisen nyt typeräkin mies tajuaa...naiset näkee tämän toisin. koska minkäänlaista lojaliteettiä naisillahan ei toisilleen ole. vertaus: naiset on kuin koiria. niillä on kaikki koiran elkeet paitsi lajiuskollisuus.

mattinykänen.

• vilin äite
        Emmanuele kirjoitti:

ja provoillaan...

vilillä on vähän huono itsetunto, siitä se johtuu.

• vili
        Emmanuele kirjoitti:

mattinykänen.

lähti käsistä...teikäistä on liian hauskaa riivata

• Aurinko79-

Mun exä löysi laastarisuhteen suunnilleen viikko meidän eron jälkeen. Kuitenkin oltiin n 7 vuotta kimpassa, kihloissa jne... Voin sanoa että kirpaisi aika lujaa. En voi millään ymmärtää että miten se pysty noin lyhyen ajan päästä korvaamaan mut. Sano ettei mua kukaan korvaa ja blaah blaah mutta silti. Suhde meni poikki aika pian joten ei mun exäkään tainnut olla valmis uuteen noin nopeasti.

Itse en voisi koskaan noin nopeasti lähteä uuteen suhteeseen, toipuminen vie aikaa enkä halua käyttää toista ihmistä pelkkänä laastarina mutta se on tietty ainoastaan mun näkökulma. Paljon riippuu ihmisestä ja suhteesta ja siitä suhteen kestosta.

Sinuna ottaisin ainakin varovaisesti jossei muuta. Eihän sitä mihinkään niin kiire ole etteikö hetken voisi ottaa rauhallisesti, jos mies on aidosti kiinnostunut sinusta niin ei kukaan muu sitä ehdi napata :)

• Elli29

kohta, missä ex ei saa sitten alkaa tyrkyttämään itseään takaisin toisen luo tai soittamaan itkuhuutopuheluita toiselle! Näin nimittäin exät juuri kiskovat niitä exiä takaisin yhteen.

Pitää tajuta, ettei enää kuulu toiselle, vaikka toinen panisi koko reeberbahnin. Enää ei kuulu toisen asiat toiselle, kun on sanottu se viimeinen hejdo! Mulle ei ole kukaan soitellut perästä, mutta kehottaisin keskittymään vain omaan elämäänsä, jos joku ex ottaisi yhteyttä missä merkeissä vain.

• Aurinko79-
        Elli29 kirjoitti:

kohta, missä ex ei saa sitten alkaa tyrkyttämään itseään takaisin toisen luo tai soittamaan itkuhuutopuheluita toiselle! Näin nimittäin exät juuri kiskovat niitä exiä takaisin yhteen.

Pitää tajuta, ettei enää kuulu toiselle, vaikka toinen panisi koko reeberbahnin. Enää ei kuulu toisen asiat toiselle, kun on sanottu se viimeinen hejdo! Mulle ei ole kukaan soitellut perästä, mutta kehottaisin keskittymään vain omaan elämäänsä, jos joku ex ottaisi yhteyttä missä merkeissä vain.

En tiedä tuleeko viesti nyt hassusti kahtena, sähläsin jotain mutta toivottavasti ei.

Mun mielestä inhimilliseen käytökseen kuuluu että ottaa toisen tunteet huomioon eron jälkeenkin edes hetken aikaa, vaikka edes siihen asti kun ne tavarat ollaan saatu jaettua. Periaatteessahan se ei enää toiselle kuulu mitä toinen tekee mutta jos toinen on täydellisen rikki ja vielä shokissa erosta niin voisi sitä hiukan tahdikkuutta osoittaa eikä viedä uutta ihmistä näytille parin viikon päästä. Varsinkaan kun jätetty ei ole toiminut mitenkään ala-arvoisesti. Se tuntuu siltä kuin jo valmiiksi rikkinäinen sydän revittäisiin rinnasta ja heitettäisiin täysiä päin tiiliseinää. Ja sitten on yksin. Niin täydellisen yksin.

Joten juu, kyllä sitä hiukan voi toisen tunteita huomioida vaikkei enää virallisesti pariskunta oltaiskaan.

Ja voin vielä sen sanoa että minä en exälleni soitellut mitään itkupuheluita, exä hoiti sen puolen sitten jonkin ajan päästä kun huomasi olleensa täys mätäpaise.

• Elli29
        Aurinko79- kirjoitti:

En tiedä tuleeko viesti nyt hassusti kahtena, sähläsin jotain mutta toivottavasti ei.

Mun mielestä inhimilliseen käytökseen kuuluu että ottaa toisen tunteet huomioon eron jälkeenkin edes hetken aikaa, vaikka edes siihen asti kun ne tavarat ollaan saatu jaettua. Periaatteessahan se ei enää toiselle kuulu mitä toinen tekee mutta jos toinen on täydellisen rikki ja vielä shokissa erosta niin voisi sitä hiukan tahdikkuutta osoittaa eikä viedä uutta ihmistä näytille parin viikon päästä. Varsinkaan kun jätetty ei ole toiminut mitenkään ala-arvoisesti. Se tuntuu siltä kuin jo valmiiksi rikkinäinen sydän revittäisiin rinnasta ja heitettäisiin täysiä päin tiiliseinää. Ja sitten on yksin. Niin täydellisen yksin.

Joten juu, kyllä sitä hiukan voi toisen tunteita huomioida vaikkei enää virallisesti pariskunta oltaiskaan.

Ja voin vielä sen sanoa että minä en exälleni soitellut mitään itkupuheluita, exä hoiti sen puolen sitten jonkin ajan päästä kun huomasi olleensa täys mätäpaise.

kenelle? Vanhemmille vai peräti exälle?

En ole koskaan vienyt uutta kenellekkään exälle näytille. Miksi pitäisikään. Tervehdin, jos exä tulee mua ja uutta vastaan kadulla, ja esittelen jos exä tulee juttelemaan mun ja uuden seuraan.

Vanhemmille esittelen sitten, kun mua ja uutta voisi pyytää mukaan parina esim. sunnuntailounaille, vanhemman syntymäpäiväkahville.

• Aurinko79-
        Elli29 kirjoitti:

kenelle? Vanhemmille vai peräti exälle?

En ole koskaan vienyt uutta kenellekkään exälle näytille. Miksi pitäisikään. Tervehdin, jos exä tulee mua ja uutta vastaan kadulla, ja esittelen jos exä tulee juttelemaan mun ja uuden seuraan.

Vanhemmille esittelen sitten, kun mua ja uutta voisi pyytää mukaan parina esim. sunnuntailounaille, vanhemman syntymäpäiväkahville.

Muille paitsi mulle.

• Elli29
        Aurinko79- kirjoitti:

Muille paitsi mulle.

haluaisi joutua tilanteeseen, jossa exä tulisi esittelemään mulle uutensa. Ymmärrän toki, että sekä minä että hän esitelee haluamiaan henkilöitä haluamilleen ihmisille. Jos exä esitelee mulle uuden, niin toki kohteliaasti esittelen itseni takaisin ja kohtelen hyvin. Exän uus on syytön kaikkeen, paitsi jos se on ollut pettämisessä mukana, tai muuten aiheuttanut suhteen aikana meidän eroon.

• Aurinko79-
        Elli29 kirjoitti:

haluaisi joutua tilanteeseen, jossa exä tulisi esittelemään mulle uutensa. Ymmärrän toki, että sekä minä että hän esitelee haluamiaan henkilöitä haluamilleen ihmisille. Jos exä esitelee mulle uuden, niin toki kohteliaasti esittelen itseni takaisin ja kohtelen hyvin. Exän uus on syytön kaikkeen, paitsi jos se on ollut pettämisessä mukana, tai muuten aiheuttanut suhteen aikana meidän eroon.

Yleensä ajattelenkin että uusi kumppani ei ole mitenkään syypää tilanteeseen ja pystyn olemaan asiallisissa väleissä kumppanini exien kanssa jos asiat on menneet ns normaalisti, en todellakaan ole mikään raivohullu katkera exä enkä ala syyttelemään tai haukkumaan ketään aiheetta. Siinä vain tapahtui kaikenlaista ja tämä uusi nainen todisti olevansa oikea haaskalintu mutta se siitä.

Pahoittelen jos kuulostan katkeralta, sitä kai olenkin. En kai vieläkään ole täysin selvinnyt kaikesta siitä mitä tapahtui.

• sarvikuonokas

Tämän kysymyksen johon on helppo vastata?

Lämpeekö mies suhun paremmin yksinään vai sun kanssa?

Jos omia sydänsurujas pelkäät niin eihän näissä asioissa nyt voi eikä kannatakkaan pelata varmanpäälle.

• Emmanuele

sun kysymystä. Suomennatko?

Hyvä puoli tässä jutussa on se että mies ei ole ainoa varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä :D

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

sun kysymystä. Suomennatko?

Hyvä puoli tässä jutussa on se että mies ei ole ainoa varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä :D

Niin siis ihmettelen vaan että jos oikeasti olet itse kiinnostunut niin ethän voi olettaa että jos annat asian olla että mies palaisi takaisin "toivuttuaan" entisestä suhteestaan..

Mutta toisaalta, ainahan voit aloittaa taas uusien kokelaiden läpikäynnin. Eihän filmitähtienkään haluta olevan varattuja =).

• Emmanuele
        sarvikuonokas kirjoitti:

Niin siis ihmettelen vaan että jos oikeasti olet itse kiinnostunut niin ethän voi olettaa että jos annat asian olla että mies palaisi takaisin "toivuttuaan" entisestä suhteestaan..

Mutta toisaalta, ainahan voit aloittaa taas uusien kokelaiden läpikäynnin. Eihän filmitähtienkään haluta olevan varattuja =).

tota filmitähtivertausta en varsinkaan ymmärtänyt :)

Niin et sun mielestä kantsii toimia jos kiinnostaa? ;)

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

tota filmitähtivertausta en varsinkaan ymmärtänyt :)

Niin et sun mielestä kantsii toimia jos kiinnostaa? ;)

Vitsin teho menee tyystin jos sitä pitää selitellä =).

No toisen asian sentään ymmärsit.

• Emmanuele
        sarvikuonokas kirjoitti:

Vitsin teho menee tyystin jos sitä pitää selitellä =).

No toisen asian sentään ymmärsit.

sitten aina tilaisuuteen? :)

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

sitten aina tilaisuuteen? :)

Mutta jos treffeille asti on selvitty ja vieläkin kiinnostaa niin kyllä..

• Emmanuele
        sarvikuonokas kirjoitti:

Mutta jos treffeille asti on selvitty ja vieläkin kiinnostaa niin kyllä..

ketään sööttiä mussukkaa kiikarissa tällä hetkellä?
        :)

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

ketään sööttiä mussukkaa kiikarissa tällä hetkellä?
        :)

Sojottaa tällä hetkellä naisiin joita en voi saada. Tämä on jokseenkin turhauttavaa. Mutta kunhan tässä nyt ehtii taas radalle niin pitää alkaa kiikaroimaan ihan todellisiakin kohteita =)

• Emmanuele
        sarvikuonokas kirjoitti:

Sojottaa tällä hetkellä naisiin joita en voi saada. Tämä on jokseenkin turhauttavaa. Mutta kunhan tässä nyt ehtii taas radalle niin pitää alkaa kiikaroimaan ihan todellisiakin kohteita =)

Meinaatko Beyoncea vai Jenniferiä? :P

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

Meinaatko Beyoncea vai Jenniferiä? :P

Kuten myös Jennifer, joka on sen lisäksi liian vanha.

No siis en vain voi. Varattuja nykyään, lisäksi he eivät (kuulemma) halua pilata kaveruutta ja kaiken lisäksi molempia 2 kertaa yrittäneenä ei enää itsekunnioitus anna myöden että vielä alkaisi yrittämään..

Jos kiinnostaa niin saavat itse toimia.

• Emmanuele
        sarvikuonokas kirjoitti:

Kuten myös Jennifer, joka on sen lisäksi liian vanha.

No siis en vain voi. Varattuja nykyään, lisäksi he eivät (kuulemma) halua pilata kaveruutta ja kaiken lisäksi molempia 2 kertaa yrittäneenä ei enää itsekunnioitus anna myöden että vielä alkaisi yrittämään..

Jos kiinnostaa niin saavat itse toimia.

noissa vanhoissa jutuissa?

• sarvikuonokas
        Emmanuele kirjoitti:

noissa vanhoissa jutuissa?

Mutta se nyt vain on vaikeaa kun varsinkin toisen kanssa on lähes päivittäin ainakin jossain yhteydessä.

• näkökantaa aiemmin mainittujen lisäksi, että eron jälkeen nopeasti alkavalta suhteelta haetaan pitkälti niitä asioita, jotka koki puuttuvaksi vanhassa suhteessa, eli ojasta allikkoon mennään.

Tässä kaavassa juuri ihminen tahtoo jäädä sinne pimentoon ja saatetaan etsiä omille kadonneille tai kadotetuille tunteille/tunnetiloille vastinetta toisen ihmisen kautta. Usein se vastine löytyy juuri niistä ensituntemuksista, uutuus, ihastus, jännitys, seksi, intohimo tms. Nämä asiat saattaa peittää erittäin vahvasti ne sisällä myllertävät käsittelemättömät asiat, joita ei ken ties osattu ottaa puheeksi tai käsitellä millään tavalla entisessä suhteessa.

Entä jos näin on? Ei varmaankaan helpota tilannetta siinä vaiheessa, kun uusi suhde tasoittuu ja alkaa se vaihe suhteessa, jolloin pitää alkaa oikeasti tehdä töitä suhteen eteen.

En halua maalata kauhukuvia, mutta en millään itse alkaisi suhteeseen kenenkään kanssa, jos erostani olisi VAIN kuukausi aikaa, riippumatta kuka jätti kenet. Minusta kuukausi on erittäin lyhyt aika, joka saattaa mennä hetkessä mielen pohja sumussa.

Vaikka olenkin mies, niin mun tunne-elämä on sellainen hidas ja laaja aalto, joka ei heilahda pikku tuulen vireessä suuntaan tai toiseen, vaan vaatii oman aikansa ja työnsä muuttuakseen ylipäätään johonkin suuntaan.

• et jos sen miehen joku muu nappaa, niin eikö se ole merkki siitä, että sille kelpaa kuka vaan tässä tilanteessa ;)

• parisuhdetta,,,
        suminagashi kirjoitti:

et jos sen miehen joku muu nappaa, niin eikö se ole merkki siitä, että sille kelpaa kuka vaan tässä tilanteessa ;)

Tuolla aiemmin sanoin, että aito vilpittömyys on parisuhteen perusta, alkoi se missä tilanteessa hyvänsä.
        Liippaa aika läheltä tätä. Vaatii tietysti hiukka ihmissuhdetaitoja erottaa, mikä on toisen ihmisen kyky sellaiseen paljaaseen vilpittömyyteen. Mutta mua ei pelota sitoutua ihmiseen, jolla on vanhat asiat kesken, jos voin vakuuttua sitä, että on mun edessä vilpittömän paljaana keskeneräisyyksineen: voin ottaa sen kyllä vastaan.
        Itse koen niin, että sen voi lukea toisesta ihmisestä hyvin helposti - ei hetkessä - mutta riittävän nopeasti. Lähteekö mies vai ei: se on kirjoitettu hänen käytökseensä.

• Emmanuele

oli ihana!

• Elli29

on liian vähän aikaa. Silloin on varmaan itkuinen ja peloissaankin. Mut oon sitä mieltä, että kaikki ei välttämättä käy koskaan läpi niitä eron aiheuttamia tunteita, kun menee uuteen suhteeseen ja pysyy siinä kun suhde kestää. Mutta en tiedä, onko se miltein käsittelemättömäksi jäävä ero sitten huono asia siinä tilanteessa? Musta sillä ei ole niin merkitystä, jos on sellainen suhde, minkä haluaa ja sellaisen ihmisen kanssa, jonka haluaa.

Jos se uusi suhde menee poikki, niin epäilisin että silloin saa surra tuplasurut. Uusi ero tuo pintaan ehkä vanhasta erosta jääneet tunteet. Mut ainahan näin ei käy, vaan se toinen suhde voi olla se koko elämän mittainen suhde.

• Emmanuele
        Elli29 kirjoitti:

on liian vähän aikaa. Silloin on varmaan itkuinen ja peloissaankin. Mut oon sitä mieltä, että kaikki ei välttämättä käy koskaan läpi niitä eron aiheuttamia tunteita, kun menee uuteen suhteeseen ja pysyy siinä kun suhde kestää. Mutta en tiedä, onko se miltein käsittelemättömäksi jäävä ero sitten huono asia siinä tilanteessa? Musta sillä ei ole niin merkitystä, jos on sellainen suhde, minkä haluaa ja sellaisen ihmisen kanssa, jonka haluaa.

Jos se uusi suhde menee poikki, niin epäilisin että silloin saa surra tuplasurut. Uusi ero tuo pintaan ehkä vanhasta erosta jääneet tunteet. Mut ainahan näin ei käy, vaan se toinen suhde voi olla se koko elämän mittainen suhde.

ajatuksia :)

• Elli29
        Emmanuele kirjoitti:

ajatuksia :)

melkein aina sinkku...miksi tää yhtälö ei oikein toimi :) Ehkä mun on hyvä jaella neuvoja muille, kun omat asiat on rempallaan :D

• T-fox
        Elli29 kirjoitti:

niin paljon ihmisistä ja tilanteesta. Veljeni aloitti seurustelun alle kuukauden päästä erostaan ja ovat nyt uuden kanssa olleet 4 vuotta yhdessä, sekä menivät tänä kesänä kihloihin.

Jos suhde ei ole ollutkaan kovin traumaattinen ja on esim. hiipunut vähitellen, niin välttämättä ei tarvita aikaa "paranemiseen". Eikä näinollen laastariakaan.

Toiset taas työstävät eroa koko loppuelämänsä, eikä siitä tule ikinä valmista.

Tunnustele fiiliksiä, sekä omiasi että hänen. Sen parempaa neuvoa en osaa antaa.

• Elli29
        T-fox kirjoitti:

niin paljon ihmisistä ja tilanteesta. Veljeni aloitti seurustelun alle kuukauden päästä erostaan ja ovat nyt uuden kanssa olleet 4 vuotta yhdessä, sekä menivät tänä kesänä kihloihin.

Jos suhde ei ole ollutkaan kovin traumaattinen ja on esim. hiipunut vähitellen, niin välttämättä ei tarvita aikaa "paranemiseen". Eikä näinollen laastariakaan.

Toiset taas työstävät eroa koko loppuelämänsä, eikä siitä tule ikinä valmista.

Tunnustele fiiliksiä, sekä omiasi että hänen. Sen parempaa neuvoa en osaa antaa.

ei sais ahdistaa vanhan suhteen asioilla, mut mun mielestä jokin verran voi asioita jakaa ja jutella entisistä jutuista. Mikäs sen hienompaa tapaa luoda läheisyyttä, kuuntelemista ja hyväksytyksi tulemista parin välille. Jokainen tulee omista lähtökohdistaan suhteeseen. Toiset tulee hkä liian aikaisin vanhan suhteen loppumisesta, mut musta on tärkeintä se ettei halua siihen vanhaan takaisin, vaan haluaa sen uuden ihmisen kanssa olla. Jos tunne on molemmin puolinen, niin minä voin kyllä aluksi kuunnella pahat asiat toisen mielestä pois, jos se parantaa yhdessäoloa.

• &lt;Mies29&gt;

"Onko se niin että parhaat miehet ei kauaa sinkkuna pysy, ja jos minä en tuota herraa nappaa niin joku muu tekee sen? :) "

Näin on.

Itse olin jo kk eron jälkeen valmis vakavaan suhteeseen. Tosin kun erosta on noin vähän aikaa, joutuu se toinen vähän jeesaamaan eron käsittelyssä tavalla tai toisella.

Sanonpa lopuksi, että jos elämässä tahtoo eteenpäin, on joskus pakko ottaa harkittuja riskejä. Tässä olisi nyt sellainen. Otat riskin, mutta kun tiedostat sen, pidät silmäsi auki. Ehkä kuitenkin tarkoituksella olisi parasta edetä suhteellisen hitaasti, mutta ei kuitenkaan jahkaillen.

• Hard_Talk

Kai meitä miehiäkin on aika erilaisia,... parasta luottaa omiin vaistoihin ja tunteisiin suhteesta. Ehkä kuitenkaan ei kannata liikaa patistaa miestä ja hyvä on ehkä kysyä ja jutella asiasta suoraan. Ei tohon oo mitään patenttisuruaikaa. no varmaan oman aikansa vie jokaisella aiemmasta suhteesta henkisesti irtautumiseen, eikä se välttämättä estä uuden suhteen aloittamista. Älä tee tosta liian suurta aitaa suhteelle turhilla ennakkoasenteilla ainakaan...sillä ennakkoasenteilla on joskus taipumus alkaa toteuttaa itse itseään... eiköhän jokainen suhde oo vähän oma juttunsa.

Se että joku on eronnut ei automaattisesti estä sitä että vois aloitta uuden suhteen, suhteen kehittyminen ja luottamus voi viedä hieman pidempään.

Ymmärrystä! ja Onnea sulle valitsemallasi tiellä mikä se sitten onkaan !!

• luettua...

...Joku viisas terapeutti sanoi kerran, että eron surutyö kestää suunnilleen yhtä kauan kuin liitto on kestänyt.
      Eli jos on vaikka 20 vuoden liitto takana, surutyö kestää 20 v.!!! Liekkö ihan näin, mutta sitä mieltä tämä terapeutti oli. No, ehkä kyse oli hiukka lyhemmistä suhteista.

• Emmanuele

joiden suhde on kestänyt päivän ja ne itkee sen perään vuoden? :)

• Hard_Talk

"...Joku viisas terapeutti sanoi kerran, että eron surutyö kestää suunnilleen yhtä kauan kuin liitto on kestänyt.
        Eli jos on vaikka 20 vuoden liitto takana, surutyö kestää 20 v.!!! Liekkö ihan näin, mutta sitä mieltä tämä terapeutti oli. No, ehkä kyse oli hiukka lyhemmistä suhteista. "

Ainakin teraupeutin työllistymisen kannalta viisas lause...toisaaalta jos toi terapeutti ois oikeessa niin... Hmmm... ei pidä lukea lääkärin kirjoja liian tarkkaan voi kuolla painovirheeseen... ( Mark Twain)

• itse tiedä

vastausta kysymykseesi niin miksi luulet, että joku toinen tietää sen? Miksi luulet, että joku toinen voisi tietää sen paremmin kuin sinä?

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3343
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2197
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2148
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1887
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1518
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1329
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      125
      1222
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1200
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1145
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1099
    Aihe