Hei.
Tahtoisin kysyä teiltä muilta anorektikoilta, että miten ihmeessä pärjäätte näläntunteen ja heikotuksen kanssa. Itse olen sairastanut anoreksiaa (tai itse luokittelen itseni anorektikoksi, koska tahdon laihtua, rakastan laihuutta, ja aijon pyrkiä laihduttamisessani vielä hieman pidemmälle) vajaa pari vuotta, mutta silti nälkä kiusaa minua ja viimeistään iltapäivällä hiipivä heikotus.
Olen pudottanut painoani 70 kilosta 51 kiloon, ja aijon laihtua vielä lisää. Pituuttani en viitsi kertoa.
Kuinka pian vatsani tottuu pieneen ruokamäärään? Joka kerta kun alkaa heikottamaan, ja on PAKKO sen takia syödä jotain, tunnen äärimmäistä pettymystä itseäni kohtaan.. Ärsyttää, kun en elämässäni pysty edes syömistäni kokonaan hallitsemaan.
Kiitos.
Miten kestätte nälkää ja heikotusta?
7
5861
Vastaukset
- fghj
Mun on vaan kestettävä nälkä.Kidutan itteeni,pääasia että laihdun :)
Jos tulee älytön nälkä juon vettää tai light limsaa.- black angel
No mun on yleensä vaan pakko kestää koska mulla ei aina ole edes rahaa ruokaan tai haluan säästää sitä johonki "tarpeellisempaan" (vaik johonki vaatteisiin tai laskuihin).
Mä totuin tosi nopeesti siihen et söin yhä pienempiä määriä ruokaa ja sit sitä vaan.. tottu.
Heikotus johtuu aika paljon alhasest verensokerista ja siitä ettei ole saanut uutta energiaa (ei se autokaan kulje ilman bensaa.. tai vettä xD) joten vettä, vitamiineja ja pieniä annoksia ruokaa vaan naamariin. - lumiann
black angel kirjoitti:
No mun on yleensä vaan pakko kestää koska mulla ei aina ole edes rahaa ruokaan tai haluan säästää sitä johonki "tarpeellisempaan" (vaik johonki vaatteisiin tai laskuihin).
Mä totuin tosi nopeesti siihen et söin yhä pienempiä määriä ruokaa ja sit sitä vaan.. tottu.
Heikotus johtuu aika paljon alhasest verensokerista ja siitä ettei ole saanut uutta energiaa (ei se autokaan kulje ilman bensaa.. tai vettä xD) joten vettä, vitamiineja ja pieniä annoksia ruokaa vaan naamariin.on silleen että rakastan sitä heikotuksen tunnetta ja ihan kipeetä nälkää, mutta sillon kyllä saatan tunkea jotakin naamariin jos oon vaikka surullinen jostakin..on tyhjä olo. Mutta harvoin edes tunnen nälkää enää. Syön lähinnä olotiloihin ajoittain.
- black angel
lumiann kirjoitti:
on silleen että rakastan sitä heikotuksen tunnetta ja ihan kipeetä nälkää, mutta sillon kyllä saatan tunkea jotakin naamariin jos oon vaikka surullinen jostakin..on tyhjä olo. Mutta harvoin edes tunnen nälkää enää. Syön lähinnä olotiloihin ajoittain.
Joo joskus se tuntuu tooosi hyvältä, mut en oo pahemmin tuntenu semmosta enää. Yritän kovasti syödä normaalisti. Tai ehkä vaan siihen että syön edes sen normaalin joka on puoliksi..
- mauks
pari, kolme ensimmäistä päivää nälän kanssa on ne pahimmat.. kun on tosi heikko olo juon lämmintä vettä ja menen lämpimän suihkun alle. kylmä suihku polttaa kaloreita, koska keho käyttää enemmän energiaa pitääkseen sen lämpimänä. yrittää keksiä paljon tekemistä. harjaan hampaita usein, eikä tulisi mieleenkään syödä mitään kun on raikkaan makuinen suu. kuivaharjaan ja rasvailen ihoa, venyttelen paljon ja lämmittelen lihaksia. kun on tarpeeksi lämin, ei ole lainkaan niin paska olla.
- drhdhg
kannattaakin kiduttaa itteensä väkisin, siitä saa palkkioks vuoden PSYKIATRISELLA SULJETULLA OSASTOLLA. ja paljon muuta paskaa päälle. mulle kävi noin. ja tiedän anorektikoita ketkä on kitunu osastolla semmosta neljää vuotta.
Lukiessani keskusteluanne aloin ajatella kuinka pahalta se voi kuulostaa, että tahallaan haluaisi saada anoreksian. Ymmärrän kyllä, mutta vasta hieman myöhään, mutta kuitenkin sen olevan vakava sairaus. Mutta ihmisiä jotka vain haluavat altistaa itsensä noin vakavalle sairaudelle en ymmärrä.
Itse en ymmärtänyt sairauden vakavuutta tai en vaan halunnut silloin, vaikka lääkärit monelta taholta, psykologit sekä läheiseni varoittivat siitä minua, kertoen kuinka voisin kuollakkin anoreksiaan.
Se ei ollut itselleni täysin omavalinta vähentää syömistä ja lopulta olla syömättä kokonaan. Sen "puhkeamisen" syitä oli muutama. Yksi niistä oli "ulkoinenärsyke", kun Huom.entinen ystäväni mainitsi ulkonäöstäni viime syksynä, kesälomalta palatessamme kouluun. Hänen sanansa saivat sisälläni "jonkun" sykähtämään. Huomasin saavani masennuksen, jonka takia kävin myös lääkärillä. (Tiedän että tuo syy voi kuulostaa tekaistulta tai ihan lapselliselta, mutta olin kai silloin herkillä tms.)
Läheiseni yrittivät saada lääkäreitä ymmärtämään, että kaikki minulla ei ollut kohdallaan. Mutta lääkärit eivät ottaneet asiaani todesta, enkä silloin etsekkään, joten jatkoin elämääni samaan tyyliin, vähentäen ruokailuani koko ajan.
Alussa kun menimme koulussa syömään niin minusta tuntui, että en voisi syödä tämän ystäväni nähden liikaa, jolloin hän voisi mainita vielä jotain.
Parin viikon kuluttua huomasin kyllä että en saattanut syödä päivän aikana muuta, kuin illallisella jotain pientä. En välittänyt siitä. En miettinyt silloin oikeastaan muuta, kuin että en haluaisi syödä paljoa, jotten saisi enää lisää painoa. (Totta puhuen painossani ei ollut mitään kehumista, sillä painoni juuri 43kg , jolloin painoindeksini oli juuri ja juuri hyvän alarajalla.)
Kuukausien kuluessa huomasin etten saanut näläntunnetta koko päivänä kertaakaan, enkä tuntenut heikotustakaan. Sitä linjaa jatkettuani kevääseen huomasin vasta silloin itse lääkäreiden sekä psykologieni ansiosta, etten ollut enää ihan terve.
Lääkärikäyntejä oli viikossa aina vähintään yksi ja sain silloin lääkäriltäni lääkehoitoa, joka voisi ehkä palauttaa "terveen ajattelukyvyn" jne.. Saatuani lääkkeet tasapainoon, aloin itsekkin ymmärtää kuinka vaarallista ja itsetuhoista toimintani on ja oli ollut syksystä asti. Ja lääkärit jopa ehdottivat silloin sairaalahoitoon ottamista tai, että kävisin sairaalalla syömässä joka ateriani päivittäin valvonnan alaisena, mutta en onneksi joutunut turvautumaan noihin edellä mainittuihin keinoihin.
Sitten alkoi painoni nostaminen kaikin keinoin, ravitsemusterapeutti suunnitteli minulle päivitäisen ruokailu suunnitelman, jonka avulla voisin opetella syömään taas paremmin. Painoni takaisin edes hyvän alarajalle nostamisessa on ollut hirveä työ. Se ei vain tuntunut lähtevän nousuun, millään ilveellä…
Ja nyt yli vuoden kuluttua siitä kun aloin ensimmäisen kerran rajoittaa syömishaluani sekä syömistäni voin ihan kiitettävän hyvin, verrattuna siihen kun sairastin pahemmin anoreksiaa. Tai kuten lääkäri sanoi, ”että tämä ei ole ihan tavallisinta anoreksia muotoa, kun en rajoita niin paljon syömistäni, että esim. seuraisin ruokien kalori määriä tai oksentaisin ruoan jälkeen”…
Mutta nyt kun olen melko lyhyesti selittänyt ”kohtaloni” anoreksian kanssa, niin en muuta sano kuin miettikää hyvät ihmiset, että haluatteko todella tällaisen elämän ja vielä jos joutuisi sairaalaan tai psykiatriselle suljetulle osastolle, kuten tuossa aiemmassa nim. Drhdhg mainitsi.
Joten suosittelen, ”miettikää…”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760