Stuka-lentäjien

kertomaa !!

Suomen televisiossa esitetyssä ohjelmassa, jossa osasto Kuhlmayn lentäjät muistelivat oli mielenkiintoinen tieto.

Eräs lentäjä kertoi miten heillä ei ollut mainittavaa hätää itärintamalla niin kauan kuin neukut lensivät USA-laisilla hävittäjillä. Sodan lopulla N-liitto sai omavalmisteisia hävittäjiä ja silloin tuli Stukille totiset paikat.

Ainoa keino oli päästä pilveen tai yleensäkin vain karkuun.

Kertoo tämäkin osaltaan mikä maa ratkaisi II Maailmansodan. Jenkeistä tuli kepulia bulkkitavaraa, se siitä.

Neukkujen hävittäjän tyyppi oli joku Laika tai LA tai jotain sinne päin, en tarkkaan muista.

71

6056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseessä

      laatu vaan määrä. Kaiken ratkaissut materiaaliylivoima siirtyi Venäjälle Kurskin taistelun jälkeen syksyllä 1943.

      • ohjelman ja

        kyseessä oli nimenomaan laatu eikä määrä. Näin on näppylät vaikka se sinua kirpaisisikin.

        Kyllä neukkujen aseet kestivät vertailun laadussa mihin läntiseen aseeseen verrattuna tahansa.


      • sekoitat
        ohjelman ja kirjoitti:

        kyseessä oli nimenomaan laatu eikä määrä. Näin on näppylät vaikka se sinua kirpaisisikin.

        Kyllä neukkujen aseet kestivät vertailun laadussa mihin läntiseen aseeseen verrattuna tahansa.

        laadun ja kenttäkelpoisuuden. Minä olen aina arvostanut käytettävyyttä. Otetaan esimerkiksi omilta rintamilta vertailukohdaksi Lahti-Saloranta ja "Emma".
        Ps. Turha tunteilu voidaan jättää tässä yhteydessä omaan arvoonsa.


      • mauri11

        su-100 pudotti kaikki saku tankit 1500 m ehkä tiger 2 vain tornista, pantherin etupanssarissa siisti reikä kuin olisi polttoleikattu pyöreä hole su 100mm vedettynä(tulinopeus n 8patia min ammuksia ehkä 80- 100 kpl ) samaa suunnilleen kuin tiikerissä

        js-2 hajotti kaikki tiger 1 1000m vielä jos osui, 88 sai ani harvoin js 2 etupanssarista läpi joten etusuunta taistelussa neukut kerkes lataamaan hitaamman 122mm ihan kaikessa rauhassa, 21 pv taistelu jossa tuhoutui josain valkoven tai ukrainassa 8kpl(JOISTA JOITAIN MENI TULIPALOSSA) js-2 ja 43kpl tiikeri se on ollut aika tasaväkistä , teräksen laatu ,88 lähtönopeus,optiikka selvästi edellä
        mutta su 100 ylti 900m sekunnissa lähtönopeuteen ois ehkä tarvittu 1000-1100 m sek jos olisi läpäissyt königin etulevyn
        on siinä aatulla ollu visiot ku ei huomioi venäjän ulottumatonta teollisuus kapasiteetti
        no hyvä et länsi saksalle jäi viel olemisen ja itsenäisyyden oikeus

        teknologinen voitto (SAKSA) tuomaan vain murtoosan koko kokoaisuuden vaatimaan
        voittoon eli kattoi vain tietyn osan mitä kovemmaks pakkanen kävi sitä perusteellisemmin ural heräsi unestaan, paraati todellisuus(VENÄJÄ) muuttui kehittyväksi sodan käynniksi koko venäjän tila muuttui yhdeksi suureksi yksituottoisuudeksi... (meni pitkä aika ku joku pystyi vetämään vertoja sille)... joka oli tuotannoltaan niin järkyttävä määrältään et on ihme ettei saksmannit osanneet käyttää matematiikkaansa sen uhan ennaltalaskemiseen( SE SIITÄ SEURAA JOS PÄÄ EI SÄÄTELE DIKTAATTOREITA DIKTAATTORIT PÄÄTÄ)MYÖS VENÄJÄ


      • TOTTA väliin..
        mauri11 kirjoitti:

        su-100 pudotti kaikki saku tankit 1500 m ehkä tiger 2 vain tornista, pantherin etupanssarissa siisti reikä kuin olisi polttoleikattu pyöreä hole su 100mm vedettynä(tulinopeus n 8patia min ammuksia ehkä 80- 100 kpl ) samaa suunnilleen kuin tiikerissä

        js-2 hajotti kaikki tiger 1 1000m vielä jos osui, 88 sai ani harvoin js 2 etupanssarista läpi joten etusuunta taistelussa neukut kerkes lataamaan hitaamman 122mm ihan kaikessa rauhassa, 21 pv taistelu jossa tuhoutui josain valkoven tai ukrainassa 8kpl(JOISTA JOITAIN MENI TULIPALOSSA) js-2 ja 43kpl tiikeri se on ollut aika tasaväkistä , teräksen laatu ,88 lähtönopeus,optiikka selvästi edellä
        mutta su 100 ylti 900m sekunnissa lähtönopeuteen ois ehkä tarvittu 1000-1100 m sek jos olisi läpäissyt königin etulevyn
        on siinä aatulla ollu visiot ku ei huomioi venäjän ulottumatonta teollisuus kapasiteetti
        no hyvä et länsi saksalle jäi viel olemisen ja itsenäisyyden oikeus

        teknologinen voitto (SAKSA) tuomaan vain murtoosan koko kokoaisuuden vaatimaan
        voittoon eli kattoi vain tietyn osan mitä kovemmaks pakkanen kävi sitä perusteellisemmin ural heräsi unestaan, paraati todellisuus(VENÄJÄ) muuttui kehittyväksi sodan käynniksi koko venäjän tila muuttui yhdeksi suureksi yksituottoisuudeksi... (meni pitkä aika ku joku pystyi vetämään vertoja sille)... joka oli tuotannoltaan niin järkyttävä määrältään et on ihme ettei saksmannit osanneet käyttää matematiikkaansa sen uhan ennaltalaskemiseen( SE SIITÄ SEURAA JOS PÄÄ EI SÄÄTELE DIKTAATTOREITA DIKTAATTORIT PÄÄTÄ)MYÖS VENÄJÄ

        TODELLISUUDESSA neukkujen rynnäkkötykit JSU122 ja 152 olivat vain suupaloja saksalaistankeille elleivät päässeet laukaisemaan onnekkaasti puskasta.

        Neukkurynnäkkötykillä oli korkea profiili japääase ladattiin ilman hylsyä ruutipusseilla ja se oli sekä hidas että epätarkka. Avoimessa maastossa niitä niputettiin helposti kymmeniä kerralla!

        SU-100 pääsi tuotantoon vasta sodan lopussa, joten sen merkitys jäi vähäiseksi!


      • TotuuttaHieman----
        mauri11 kirjoitti:

        su-100 pudotti kaikki saku tankit 1500 m ehkä tiger 2 vain tornista, pantherin etupanssarissa siisti reikä kuin olisi polttoleikattu pyöreä hole su 100mm vedettynä(tulinopeus n 8patia min ammuksia ehkä 80- 100 kpl ) samaa suunnilleen kuin tiikerissä

        js-2 hajotti kaikki tiger 1 1000m vielä jos osui, 88 sai ani harvoin js 2 etupanssarista läpi joten etusuunta taistelussa neukut kerkes lataamaan hitaamman 122mm ihan kaikessa rauhassa, 21 pv taistelu jossa tuhoutui josain valkoven tai ukrainassa 8kpl(JOISTA JOITAIN MENI TULIPALOSSA) js-2 ja 43kpl tiikeri se on ollut aika tasaväkistä , teräksen laatu ,88 lähtönopeus,optiikka selvästi edellä
        mutta su 100 ylti 900m sekunnissa lähtönopeuteen ois ehkä tarvittu 1000-1100 m sek jos olisi läpäissyt königin etulevyn
        on siinä aatulla ollu visiot ku ei huomioi venäjän ulottumatonta teollisuus kapasiteetti
        no hyvä et länsi saksalle jäi viel olemisen ja itsenäisyyden oikeus

        teknologinen voitto (SAKSA) tuomaan vain murtoosan koko kokoaisuuden vaatimaan
        voittoon eli kattoi vain tietyn osan mitä kovemmaks pakkanen kävi sitä perusteellisemmin ural heräsi unestaan, paraati todellisuus(VENÄJÄ) muuttui kehittyväksi sodan käynniksi koko venäjän tila muuttui yhdeksi suureksi yksituottoisuudeksi... (meni pitkä aika ku joku pystyi vetämään vertoja sille)... joka oli tuotannoltaan niin järkyttävä määrältään et on ihme ettei saksmannit osanneet käyttää matematiikkaansa sen uhan ennaltalaskemiseen( SE SIITÄ SEURAA JOS PÄÄ EI SÄÄTELE DIKTAATTOREITA DIKTAATTORIT PÄÄTÄ)MYÖS VENÄJÄ

        Alle 1 kilometrin matkalla oli saksan 75mm l70 kanuunassa ( Panther -vaunussa) parempi lävisty kuin Neuvostojen 100mm D-10 tykissä. 88mm l71 oli sitten selvästi tehokkaampi jokaisella matkalla. SU-100 oli hyvä rynnäkkötykki mutta Jagdpanther oli parempi.


    • taisi vaikuttaa

      Stalingradin tappio taisi myös vaikuttaa. Ei Saksan armeija sentään niin suuri ollut, ettei kokonaisen armeijan menetys olisi tuntunut.

    • xzååååxz

      Lentokoneitten tehtaat ja alumiini mm. toimitettiin jenkeistä.

      http://www.kareliaklubi.com/emagazine/014/KareliaKlubi_014_1280_opf_files/hi/08_pdf_0.pdf


      S 8 KARELIA KLUBI LOKAKUU 2006
      YHDYSVALLAT ANTOI II maailmansodan aikana
      Neuvostoliitolle mittavaa ja monipuolista
      apua, joka sisältyi Lend-lease eli lainaa
      ja vuokraa -ohjelmaan. Professori Antti
      Saarialho on porautunut jo USA:n ja Neuvostoliiton
      sotaa edeltävän teollisen yhteistyön
      merkitykseen. Tämä näkökulma avaa
      ymmärryksen Neuvostoliiton teknologiseen
      kehitykseen ja vahvistaa tohtori Ilmari Susiluodon
      omassa tutkimustoiminnassaan
      tekemät samansuuntaiset havainnot esim.
      kybernetiikan alalta.
      - USA:n 1930-luvulla myymä teknologia
      yhdessä Lend-lease -avun mukana saadun
      tietotaidon kanssa nosti NL:n teknologian
      tasoa jopa 50 vuoden verran 8-10 vuodessa!
      - NL ei saanut pelkästään Yhdysvalloista
      merkittävää teknologista apua, vaan Hitlerin
      vaihtoi Stalinin kanssa Molotov-Ribbentrop
      –sopimuksen (23.08.1939) pohjalta saksalaista
      uusinta sotateknologiaa elintärkeisiin
      materiaaleihin ja elintarvikkeisiin.
      - Britannian intressissä oli Hitlerin Saksan
      tuhoaminen, mitä erityisesti Churchill
      ajoi voimaperäisesti. Heti Saksan hyökättyä
      22.06.41 Neuvostoliittoon Churchill lupasi
      Stalinille apua. Britannian luottolimiitti
      avattiin jo 24.06.41 ja ase-toimitukset alkoivat.
      - Yhdysvaltain kongressi hyväksyi Lendlease
      –ohjelman (LL-ohjelma tai LL-apu)
      11.03.41. Se antoi Rooseveltille lähes rajoittamattomat
      valtuudet lähettää sota- ja
      elintarvikkeita sotaponnisteluja varten Eurooppaan.
      Seuraavassa USA:n apua Neuvostoliitolle
      tarkastellaan professori Saarialhon tutkimusten
      pohjalta kolmesta näkökulmasta:
      - amerikkalaisen teknologian siirto NL:lle
      1930-luvulla
      - Lend-lease –toiminta 1941-45
      - teknologiasiirron ja Lend-lease’n merkitys
      Antti Saarialho ei ota kantaa yhteistyön
      poliittiseen tai eettiseen puoleen, vaan tarkastelee
      asiaa teknologian, tuotannon ja
      sotaponnistelujen näkökulmasta. Oheinen
      kaavio selvittää yhteenvetona tärkeimmät
      sotaa edeltävät ja sota-ajan tapahtumat teknologiasiirron
      kannalta.
      Kaavio: Tärkeimmät 1930-luvun ja sotaajan
      tapahtumat teknologiasiirron kannalta
      (Antti Saarialho).
      Teknologiasiirto NL:n auto- ja
      lentokoneteollisuudelle 1930-luvulla
      - USA toimitti 1930-luvulla Neuvostoliittoon
      lähes kaiken sen autoteollisuuden
      kehittämiseen tarvittavan tiedon, taidon ja
      laitteet. Merkittävin oli Gorkin autotehdas
      (GAZ), jotka koskeva 13 milj. USD:n sopimus
      tehtiin Fordin kanssa toukokuussa
      1929. 1930-luvun lopulla tuotettiin henkilöja
      kevyitä kuorma-autoja 80 – 90 000 kappaletta
      vuodessa.
      - Jouluaattona 1930 laivattiin kaksi amerikkalaista
      Christie-tankkia Neuvostoliittoon.
      Tankkien tykit oli poistettu ja tavaran
      laaduksi merkitty maataloustraktori. Tästä
      traktorista kehittyi modifikaatioiden kautta
      kuuluisa T-34 eli Sotka.
      - Venäjän lentokoneteollisuudelle yhteistyö
      oli erittäin merkittävää jo 1930-luvulla.
      Esim. DC-3:n lisenssivalmistussopimus
      tehtiin 1937 ja sen pohjalta ensimmäinen
      itse valmistettu kone (LI-2) valmistui 1940.
      Vuoteen 1954 mennessä NL:ssa oli tehty
      kaikkiaan 6 157 LI-2 –konetta.
      - Merkittävin teknologiasiirto oli United
      Engineeringin ja General Electric’n Zaporosheen
      vuonna 1938 ja Stupinoon vuonna
      1940 toimittamat 1 680 mm:n alumiinivalssaamot.
      Ne olivat uudenaikaisempia kuin
      USA:n oman teollisuuden käyttämät valssaamot.
      Venäläiset tuottivat näissä laitoksissa
      materiaalia 115 596 lentokoneeseen.
      Eräässä julkaisussa määrä arvioidaan noin
      puolikkaaksi.
      - Teknologiasiirrolla oli uskomattoman
      suuri merkitys. Peräti 2/3 NL:n sotateollisesta
      kapasiteetista 1930-luvun lopulla oli
      amerikkalaisperäistä, esim. Magnitogorskin
      terästehdas, autoteollisuus, alumiiniteollisuus,
      traktori- ja tankkiteollisuus, lentokoneteollisuus,
      kaasutinteollisuus, autonrengasteollisuus
      ja monia muita.
      USA:n kyky mobilisoitua
      II maailmansotaan
      - 1930-luvun vakavan laman loppuvaiheessa
      USA:ssa oli suuri tuotantokoneisto ja runsaasti
      työvoimaa, sillä työttömyys vuonna
      1939 oli 18 % eli 9.5 milj. henkeä. Sillä oli
      paljon raaka-aineita, insinööritaitoa ja teknis-
      tieteellistä potentiaalia. US-armeijassa
      oli vain noin 190 000 miestä, ilmavoimissa
      oli 20 000 miestä ja 1 700 pääasiassa vanhentunutta
      lentokonetta. Lentokonemoottoriteollisuus
      oli korkealla tasolla ja US-laivasto
      oli hyvin varustettu. Maavoimilla oli vain
      noin 500 panssarivaunua ja niiden tuotanto
      vuonna 1940 oli 331 kappaletta. USA tuotti
      sotavuosina 3 600 000 sotilasajoneuvoa.
      - Teollisuuden mobilisaatiosuunnitelma
      oli tehty 1931 ja sitä oli modifioitu useaan
      kertaan. USA:ssa ymmärrettiin, että autoteollisuus
      tulisi olemaan sotatuotannon
      selkäranka. Teollisuuden muutosprosessi oli
      neljävaiheinen:
      1. teollisen potentiaalin nosto kevät 1940 -
      syksy 1943
      2. tehotuotanto syksy 1943 - maaliskuu
      1945
      3. tuotannon ylläpito huhtikuu 1945 - elokuu
      1945
      4. rauhanajan toimintaan mukautuminen
      elokuusta 1945 alkaen
      - Syyskuussa 1939 USA:n strategisiin suunnitelmiin
      otettiin skenaario Rainbow 5,
      jolloin USA olisi sodassa Saksaa, Italiaa ja
      Japania vastaan. Englantia ryhdyttiin auttamaan
      heti Dunkerquen katastrofin jälkeen.
      - Elokuussa 1939 USA perusti War
      Resources Board’n (WRB), josta tuli National
      Defence Advisory Commission
      (NDAC) vuoden 1940 alussa sekä Office of
      Production Management (OPM) vuoden
      1941 lopulla. Lopuksi perustettiin War Production
      Board (WPB) ja presidentti Roosevelt
      valtuutti Donald L. Nelsonin sitomaan
      työvoiman, teollisuuden, valtionhallinnon,
      koulutuksen ja sotilasvoimat yhdeksi kokonaisuudeksi.
      - Autovalmistajat perustivat vuoden
      1940 lopulla Automotive Committee for Air
      Defence –yhteenliittymän. Lentokoneiden
      valmistustarpeen arvioitiin nousevan jopa
      20-kertaiseksi. Kukin suuri autovalmistaja
      osoitettiin tietyn lentokonevalmistajan pariksi.
      USA:n liityttyä sotaan teollisuus lopetti
      henkilöautotuotannon ja suurimmat ammattiliitot
      ilmoittivat pidättyvänsä lakoista
      sodan aikana. Kestokulutushyödykkeiden
      tuotantoa vähennettiin. Huippuvuonna 1944
      yli 40 % USA:n bkt:sta oli sotatuotantoa.
      - US-armeijan mobilisaatiosuunnitelma
      tehtiin 8.2 milj. miehen armeijalle. Vuoden
      1942 armeijassa oli 5.4 milj. miestä. Teollisuuden
      yli 68 mrd.$ hankintaohjelmaan
      liittyi 600 000 päähankkijaa ja lukematon
      määrä alihankkijoita. Huipputehoaikana
      USA:n teollisuus valmisti laivan päivässä ja
      lentokoneen joka 5 minuutti. Työttömyys oli
      vuonna 1944 enää 1 %.
      - Sodan aikana tapettiin 80 miljoonaan
      ihmistä. Mutta USA:lle II maailmansota oli
      myöskin suunnattoman sosiaalisen ja taloudellisen
      muutoksen moottori parempaan.
      - Autoteollisuuden merkitys sotatuotannossa
      oli suuri, esim. 75 % lentokonemoottoreista,
      1/3 konekivääreistä, 80 % tankeista,
      50 % dieselmoottoreista ja 100 % sotilasajoneuvoista.
      - Ilman öljytuotannon hallintaa liittoutuneet
      eivät olisi voittaneet sotaa, minkä
      vuoksi Saksa pyrki saamaan Kaspian alueen
      öljyvarat haltuunsa. Toukokuussa 1941
      perustettiin Petroleum Administration for
      War (PAW). Saksalaisten sukellusvenehäi-
      USA:n apu Neuvostoliitolle
      toisessa maailmansodassa
      Professori Antti Saarialho asiantuntijana:
      1930-luvun tapahtumia Sota-ajan tapahtumia
      Professori Antti Saarialho
      Professori Saarialhon kaaviokuva USA:n teknologiasiirroista Neuvostoliitolle 1930-luvulla.

    • junkers ju 87

      Stukalla ei hitaana ja kömpelönä olisi ollut mitään jakoa millekään hävittäjälle ilmataistelussa.

      • -strategi

        Stukat olivat tykinruokaa jo Puolassa 1939 ja Ranskassa 1940 aina yksin hävittäjiä vastaan jouduttuaan. Englannin taistelusta nyt puhumattakaan. Niillä ei ollut liikehtimiskykyä, nopeutta tai puolustusaseistusta käytännössä lainkaan.

        Olisiko syynä enemmänkin kyseessä sellainen juttu, että neukkujen ilmavoimat tuhottiin täysin Barbarossan alussa. Parin vuoden ajan he käyttivät suurissa määrin apuna saatuja länsikoneita, kunnes saivat oman tuotantonsa kehiteltyine uusine malleineen polkaistua käyntiin. Sama juttu koskee myös lentäjien osaamista; vuoden 1941 valtavat tappiot aiheuttivat suuren koulutustarpeen eikä lentäjien koulutus suju kovin hyvin lyhyessä ajassa. Punalentäjien tasohan oli yleisesti ottaen varsin surkea koko sodan ajan, talvisodasta lähtien.

        Sakuilla siis oli vuosina 1943-1945 ilmassa vastassaan aivan toinen vihollinen kuin 1941-1942: koneita oli runsaasti ja lentäjät tiesivät mitä tekivät.


      • Stukia

        Pommikuorma mukana Sturzkampfflugzeug oli tietenkin hidas, samoin Junkers Ju 88 joka myös pystyi vaakapommituksiinkin ja ottamaan pommikuormaa jopa kolme tonnia. Suojana niilläkin oli Focke-Wulf Fw 190 hävittäjät, jotka tulittivat raketein ja tykein it-asemia, syöksypommittajien lähtiessä syöksyyn. Jaboilla oli myös pommejakin.

        Syöksypommittaja JU-87 jäykissä laskutelineissä oli sireenit, jotka syöksyssä aiheuttivat valtavan ujelluksen,jonka tarkoituksena oli saada aikaan pakokauhua ja keskittymisen herpaantumista alla olevassa kohteessa.

        Tuossa alla linkissä Heinkel He 162 "Volksjäger" (Kansanhävittäjä) oli Luftwaffen toisen maailmansodan aikaisista suihkuhävittäjistä toinen sarjavalmistukseen päässyt konemalli.




        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Heinkel_He_162.jpg


      • Stuka-lentäjää

        kuin sinua. Miten rupeat väittämään sellaista, joka on vastoin sitä mitä vuosia Stukalla taistellut veteraani kertoo.

        Montako taistelulentoa olet itse lentänyt Stukilla Saksan itärintamalla? Kerro se niin sitten sinun uskottavuutesi voidaan vasta punnita.


      • Joulupukkiin ja Haikaraan.
        Stuka-lentäjää kirjoitti:

        kuin sinua. Miten rupeat väittämään sellaista, joka on vastoin sitä mitä vuosia Stukalla taistellut veteraani kertoo.

        Montako taistelulentoa olet itse lentänyt Stukilla Saksan itärintamalla? Kerro se niin sitten sinun uskottavuutesi voidaan vasta punnita.

        Tule uskossasi autuaaksi. Aamen.


      • lentäjiä
        Joulupukkiin ja Haikaraan. kirjoitti:

        Tule uskossasi autuaaksi. Aamen.

        joulupukkiin ja itse olet paras asiantuntija, niinkö???

        Harvallapa on noin vinksahtanut psyyke. Mutta kyllä sinunkinlaisia ilmeisesti on olemassa vaikkei uskoisikaan.


      • tietämättömyys/
        lentäjiä kirjoitti:

        joulupukkiin ja itse olet paras asiantuntija, niinkö???

        Harvallapa on noin vinksahtanut psyyke. Mutta kyllä sinunkinlaisia ilmeisesti on olemassa vaikkei uskoisikaan.

        kyvyttömyys voi kasvattaa näin varmat rintaäänellä esitetyt mielipiteet. Tule uskossasi autuaaksi.


      • Puolueeton tarkkailija

        Aseet kehittyivät sodan aikana nopeasti. Toisin päin sanoen aseet vanhenivat nopeasti. Mikä tahansa 30-luvulla kehitetty ase oli menettänyt suuren osan ylivoimaisuudestaan, kun -43, -44 tuli sille uusia vasta-aseita. Ei siinä aseitten valmistusmaa paljon merkinnyt.

        Teoreettisesti tarkastellen USA ehkä pyrki varustamaan uusimmilla ja parhaimmilla koneillaan ensin omat ilmavoimansa ja vasta sitten NL:n ilmavoimat. Tässä tilanteessa on NL:n aseteollisuus ehkä ennättänyt ensimmäisenä toimittamaan uuden aallon koneita omilleen.

        Amerikkalaiset Brewsterit olivat jatkosodan alussa ylivoimaisia NL:n parhaimpiin lentokoneisiin verrattuna. Jo vuonna -43 niitä pidettiin liian huonoina NL:n uusia hävittäjiä vastaan. Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.


      • littää....
        tietämättömyys/ kirjoitti:

        kyvyttömyys voi kasvattaa näin varmat rintaäänellä esitetyt mielipiteet. Tule uskossasi autuaaksi.

        Ei minun tarvitse tulla autuaaksi eikä miksikään muuksikaan. Ihmettelen vaan sitä, että monta vuotta rintamalla lentäneet Stuka-lentäjätkö eivät näitä asioita tietäisi.

        Miten joku suomalaiskersa voi >60 v myöhemmin tietää ne asiat heitä paremmin. Selitä vaan mihin parempi tietosi perustuu niin uskon sinua välittömästi ja vilpittömästi.


      • flyygari
        Stuka-lentäjää kirjoitti:

        kuin sinua. Miten rupeat väittämään sellaista, joka on vastoin sitä mitä vuosia Stukalla taistellut veteraani kertoo.

        Montako taistelulentoa olet itse lentänyt Stukilla Saksan itärintamalla? Kerro se niin sitten sinun uskottavuutesi voidaan vasta punnita.

        Miksi JU-87 vedettiin pois rintamalta, kun Taistelu Englannista oli kiivaimmillaan?


      • realisti#1
        littää.... kirjoitti:

        Ei minun tarvitse tulla autuaaksi eikä miksikään muuksikaan. Ihmettelen vaan sitä, että monta vuotta rintamalla lentäneet Stuka-lentäjätkö eivät näitä asioita tietäisi.

        Miten joku suomalaiskersa voi >60 v myöhemmin tietää ne asiat heitä paremmin. Selitä vaan mihin parempi tietosi perustuu niin uskon sinua välittömästi ja vilpittömästi.

        Kyllä niitä stukia tuhottiin länsihävittäjilläkin ja paljon.

        http://www.connellweb.co.uk/saaf/stuka.htm

        Tässä kaveri ampunut viisi yhdellä lennolla.

        http://www.elknet.pl/acestory/caldw/caldw.htm

        Stuka oli niin avuton hävittäjiä vastaan, että brittilentäjille muodostui käsite "Stuka party".

        Venäläiset saivat sodan loppupuolella hyviä venäläisiä hävittäjätyyppejä. Näissä oli kuitenkin ongelmia. Massatuotannossa laatu oli heikkoa. Yksi suuri ongelma oli lähes täydellinen automatiikan puuttuminen. Siinä missä saksalainen pilotti jätti jäähdyttäjän asennon ja lapakulmat automaation varaan, venäläinen pilotti joutui jatkuvasti pohtimaan näitä ja käyttämään kapasiteettia niiden säätämiseen. Tässä esim. La-5:sta sanottua:

        "All of the engine controls (throttle, mixture, propeller pitch, radiator and cowl flaps, and supercharger gearbox) had separate levers which served to distract the pilot during combat to make constant adjustments or risk suboptimal performance. For example, rapid acceleration required moving no less than six levers. In contrast, contemporary German aircraft had largely automatic engine controls with the pilot operating a single lever and electromechanical devices making the appropriate adjustments."


      • Pussinperä
        realisti#1 kirjoitti:

        Kyllä niitä stukia tuhottiin länsihävittäjilläkin ja paljon.

        http://www.connellweb.co.uk/saaf/stuka.htm

        Tässä kaveri ampunut viisi yhdellä lennolla.

        http://www.elknet.pl/acestory/caldw/caldw.htm

        Stuka oli niin avuton hävittäjiä vastaan, että brittilentäjille muodostui käsite "Stuka party".

        Venäläiset saivat sodan loppupuolella hyviä venäläisiä hävittäjätyyppejä. Näissä oli kuitenkin ongelmia. Massatuotannossa laatu oli heikkoa. Yksi suuri ongelma oli lähes täydellinen automatiikan puuttuminen. Siinä missä saksalainen pilotti jätti jäähdyttäjän asennon ja lapakulmat automaation varaan, venäläinen pilotti joutui jatkuvasti pohtimaan näitä ja käyttämään kapasiteettia niiden säätämiseen. Tässä esim. La-5:sta sanottua:

        "All of the engine controls (throttle, mixture, propeller pitch, radiator and cowl flaps, and supercharger gearbox) had separate levers which served to distract the pilot during combat to make constant adjustments or risk suboptimal performance. For example, rapid acceleration required moving no less than six levers. In contrast, contemporary German aircraft had largely automatic engine controls with the pilot operating a single lever and electromechanical devices making the appropriate adjustments."

        Stukaa liittoutuneiden hävitäjiin. Eihän siinä mitään pahaa ole, mutta pommikone on tietenkin pommikone ja hävittäjät niitä napsii, missä tään keskustelun juusto on? Stukahan oli kehitetty pommien maaliinkuljetusvälineeksi.
        Eikö olisi parempi vertailla ei Stukaa liittoutuneitten hävittäjiin vaan MERSUA. Messerschmitt Bf 109 on parempi vertailukohde länsiliiton ja Venäjän torjuntakoneisiin, eikö vaan.

        Mersu.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109

        Stuka.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87


      • tarkoitat???
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Aseet kehittyivät sodan aikana nopeasti. Toisin päin sanoen aseet vanhenivat nopeasti. Mikä tahansa 30-luvulla kehitetty ase oli menettänyt suuren osan ylivoimaisuudestaan, kun -43, -44 tuli sille uusia vasta-aseita. Ei siinä aseitten valmistusmaa paljon merkinnyt.

        Teoreettisesti tarkastellen USA ehkä pyrki varustamaan uusimmilla ja parhaimmilla koneillaan ensin omat ilmavoimansa ja vasta sitten NL:n ilmavoimat. Tässä tilanteessa on NL:n aseteollisuus ehkä ennättänyt ensimmäisenä toimittamaan uuden aallon koneita omilleen.

        Amerikkalaiset Brewsterit olivat jatkosodan alussa ylivoimaisia NL:n parhaimpiin lentokoneisiin verrattuna. Jo vuonna -43 niitä pidettiin liian huonoina NL:n uusia hävittäjiä vastaan. Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.

        ****Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.****

        Siis kuka hankki Brewsterien tilalle Saksasta Me-109-koneita, USA vaiko N-liitto?

        Myikö Saksa sota-aikana vastustajilleen koneitakin? Ihan uutta minulle...


      • Pussinperä
        tarkoitat??? kirjoitti:

        ****Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.****

        Siis kuka hankki Brewsterien tilalle Saksasta Me-109-koneita, USA vaiko N-liitto?

        Myikö Saksa sota-aikana vastustajilleen koneitakin? Ihan uutta minulle...

        Mitä ihmeen sekoilua, mitä tällä kaupalla tarkoitetaan?


      • suomen ilmavoimat
        tarkoitat??? kirjoitti:

        ****Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.****

        Siis kuka hankki Brewsterien tilalle Saksasta Me-109-koneita, USA vaiko N-liitto?

        Myikö Saksa sota-aikana vastustajilleen koneitakin? Ihan uutta minulle...

        Kirjoittajahan tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että sodan alussa hyvät koneet eivät loppupuolella olleet juurikaan vastusta viholliselle. Esimerkkinä kaveri käyttää suomalaisia hankintoja.
        Stukasta tehtiin sodan kuluessa uusia malleja mutta mikään näistä malleista ei missään sodan vaiheessa päjännyt vihollisen hävittäjille sen paremmin länsä- kuin itärintamallakaan. Airacobra tai Curtiss pudotti Stukan tuosta vaan siinä missä La-5 tai Mustangikin, kun vain pääsi hollille.


      • mutaisessa
        littää.... kirjoitti:

        Ei minun tarvitse tulla autuaaksi eikä miksikään muuksikaan. Ihmettelen vaan sitä, että monta vuotta rintamalla lentäneet Stuka-lentäjätkö eivät näitä asioita tietäisi.

        Miten joku suomalaiskersa voi >60 v myöhemmin tietää ne asiat heitä paremmin. Selitä vaan mihin parempi tietosi perustuu niin uskon sinua välittömästi ja vilpittömästi.

        poterossa pelänneen kiväärilinjan sotamiehen yhtä kyvytön jälkeläinen voi esittää yhtä käsittämättömiä ajatuksia.
        Ps. Ehkäpä ajatus oli jopa yläkanttiin kuvattu.


      • realisti#1
        Pussinperä kirjoitti:

        Stukaa liittoutuneiden hävitäjiin. Eihän siinä mitään pahaa ole, mutta pommikone on tietenkin pommikone ja hävittäjät niitä napsii, missä tään keskustelun juusto on? Stukahan oli kehitetty pommien maaliinkuljetusvälineeksi.
        Eikö olisi parempi vertailla ei Stukaa liittoutuneitten hävittäjiin vaan MERSUA. Messerschmitt Bf 109 on parempi vertailukohde länsiliiton ja Venäjän torjuntakoneisiin, eikö vaan.

        Mersu.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109

        Stuka.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87

        Niin tässä keskustelussa näyttää tapahtuneen. Luitko ketjun alusta lähtien? Minun mielestäni pitäisi olla päivänselvää, että oli venäläisillä alla mikä tahansa sen ajan hävittäjistä, niin Stuka oli avuton vastustaja. Ei ollut mitään merkitystä sillä, oliko alla venäläinen hävittäjä, vai amerikkalainen tai englantilainen. Ja näillä linkeillä siis pyrin osoittamaan, että Stuka oli täysin avuton myös länsimaisia pilotteja ja hävittäjiä vastaan.


      • Pussinperä
        realisti#1 kirjoitti:

        Niin tässä keskustelussa näyttää tapahtuneen. Luitko ketjun alusta lähtien? Minun mielestäni pitäisi olla päivänselvää, että oli venäläisillä alla mikä tahansa sen ajan hävittäjistä, niin Stuka oli avuton vastustaja. Ei ollut mitään merkitystä sillä, oliko alla venäläinen hävittäjä, vai amerikkalainen tai englantilainen. Ja näillä linkeillä siis pyrin osoittamaan, että Stuka oli täysin avuton myös länsimaisia pilotteja ja hävittäjiä vastaan.

        Eikö liittoutuneitten pommikoneet olleet myöskin aivan yhtä haavoittuvia?
        Stukalla oli suojana Jabot, joista jo ylempänä keskustelussa kerroin. Onhan selvää että Stukan otaessa täyden kuorman n.3000 kg, ei sillä väistellä hävittäjiä oli lentäjän taito mikä hyvänsä. Stuka oli tykistön "korvaaja", erittäin tarkka sellainen, ja myös maataistelukone, ei sitä oltu sunniteltukaan ilmasta ilmaan torjntaan.
        Päähuomiohan keskustelussa meni sikäli mielestäni sivuraiteelle.

        Jos halutaan verrata ilmataistelukoneita ja niiden pilotteja niin eikö sitten kannata verrata Mersuja ja niiden pilotteja liittoutuneiden vastaaviin.

        Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Koneellahan saavutettiin kuitenkin konetyyppikohtainen, että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä.


      • realisti#1
        Pussinperä kirjoitti:

        Eikö liittoutuneitten pommikoneet olleet myöskin aivan yhtä haavoittuvia?
        Stukalla oli suojana Jabot, joista jo ylempänä keskustelussa kerroin. Onhan selvää että Stukan otaessa täyden kuorman n.3000 kg, ei sillä väistellä hävittäjiä oli lentäjän taito mikä hyvänsä. Stuka oli tykistön "korvaaja", erittäin tarkka sellainen, ja myös maataistelukone, ei sitä oltu sunniteltukaan ilmasta ilmaan torjntaan.
        Päähuomiohan keskustelussa meni sikäli mielestäni sivuraiteelle.

        Jos halutaan verrata ilmataistelukoneita ja niiden pilotteja niin eikö sitten kannata verrata Mersuja ja niiden pilotteja liittoutuneiden vastaaviin.

        Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Koneellahan saavutettiin kuitenkin konetyyppikohtainen, että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä.

        ...se nyt ei ollut tämän aloittajan pointti ja siihen kommentoin...


      • ne kaikki
        realisti#1 kirjoitti:

        ...se nyt ei ollut tämän aloittajan pointti ja siihen kommentoin...

        osasto Kuhlmeyn lentäjät lentäneet Stukilla.. Eikös siellä ollut ihan tavallisten hävittäjienkin lentäjiä mukana.. näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

        Kelpo työtä tekivät muuten. Kyllä tuollaisten legendojen kertomuksia kuunteleekin ihan mielellään.


      • realisti#1
        ne kaikki kirjoitti:

        osasto Kuhlmeyn lentäjät lentäneet Stukilla.. Eikös siellä ollut ihan tavallisten hävittäjienkin lentäjiä mukana.. näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

        Kelpo työtä tekivät muuten. Kyllä tuollaisten legendojen kertomuksia kuunteleekin ihan mielellään.

        Niin, onko siis niin, että tämä lentäjä ei välttämättä ollut edes Stuka-lentäjä? Jos näin on ja kyseessä on ollut FW-190 -pilotti, on tuo kommentti aivan ymmärrettävä. Ainakin venäläinen La-7 oli tasaväkinen FW-190:n kanssa. En tiedä miten se vertautuu länsihävittäjiin. Venäläisillä ongelmana olivat nuo automaatioasiat ja heikko laatu sekä hävittäjien että lentäjien tuotannossa.


      • Puolueeton tarkkailija
        tarkoitat??? kirjoitti:

        ****Tilalle hankittiin Saksasta Me-109- koneita.****

        Siis kuka hankki Brewsterien tilalle Saksasta Me-109-koneita, USA vaiko N-liitto?

        Myikö Saksa sota-aikana vastustajilleen koneitakin? Ihan uutta minulle...

        Esimerkissä yritin kertoa sitä, miten Suomen ilmavoimilla sodan alussa käytössä olleet Brewsterit "muuttuivat" sodan kestäessä "huonoiksi", jolloin ne korvattiin Saksasta ostetuilla ajanmukaisilla Me109:llä.


      • lentokonekauppa
        Pussinperä kirjoitti:

        Mitä ihmeen sekoilua, mitä tällä kaupalla tarkoitetaan?

        Talvisodan viimeisinä päivinä saatiin USA:sta laivastolle tehtyjä uusia Brewster Buffalo -hävittäjiä joita jenkit eivät enää kelpuuttaneet omaan käyttöönsä vaan halusivat uudenaikaisempia koneita. Brewsterit ehtivät meillä kuitenkin sotaan vasta jatkosodassa. Jatkosodan aikana saatiin meille Saksasta uudenaikaisempia Messerschmitt 109 -hävittäjiä. Lentokoneiden kehitys toisen maailmansodan aikana oli kiivampaa kuin koskaan koska siihen panostettiin paljon.
        Vaikka Messerschmitt 109 -hävittäjiä valmistettiin paljon niin montaa ei ole lentokunnossa. Jokunen vuosi sitten taisi olla vain 1 kpl. Mustang -hävittäjiä joka oli yksi parhaimmista, on lentokuntoisina USA:ssa paljon. Olen itsekin nähnyt niitä siellä toistakymmentä yhtaikaa ilmassa.
        Tässä näkyy videolla Messerschmitt 109 lennossa ja Spitfirekin perässä:
        http://video.google.com/videoplay?docid=5669386726712050050&q=messerschmitt&total=541&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0


      • lentokonekauppa
        Pussinperä kirjoitti:

        Mitä ihmeen sekoilua, mitä tällä kaupalla tarkoitetaan?

        Stukalla ei taatusti kukaan lentäjä ole pyrkinyt ilmataisteluun hävittäjiä vastaan koskaan vaan välttänyt sitä viimeiseen asti aina.


      • pudotuksia
        lentokonekauppa kirjoitti:

        Stukalla ei taatusti kukaan lentäjä ole pyrkinyt ilmataisteluun hävittäjiä vastaan koskaan vaan välttänyt sitä viimeiseen asti aina.

        Tuossa erään keskustelijan laittamassa pilotenbunker-linkissä Hans Ulrich Rudel näyttää saavuttaneen 11 pudotusta Stukalla. Ei se siis aivan avuton kone ollut. En ole lukenut Rudelin elämäkertaa vielä jotten osaa sanoa olisiko pudotusten joukossa hävittäjäkoneitakin.


      • Pussinperä
        pudotuksia kirjoitti:

        Tuossa erään keskustelijan laittamassa pilotenbunker-linkissä Hans Ulrich Rudel näyttää saavuttaneen 11 pudotusta Stukalla. Ei se siis aivan avuton kone ollut. En ole lukenut Rudelin elämäkertaa vielä jotten osaa sanoa olisiko pudotusten joukossa hävittäjäkoneitakin.

        Mutta v. 44. kone oli jo haavoittuvainen liittoutuneiden koneille. Kuhulmeyn koneita oli Kannaksella monta eri tyypiä, ja näillä eri tehtävät. Syöksypommittaja Junkers Ju-87 oli se Kuhlmeyn itsensä käyttämä kone ja koko osastoa näin kutsuttiinkin "Kuhlmeyn Stukat" nimellä vaikka koko osasto sisälsikin monia muitakin koneita.Osastolla oli 32 Stuka JU-87 konetta ja koko konemäärän ollessa 70 konetta. Lähteeni ei kerro JU- 88 koneitten määrää mutta niitä oli varmuudella Kuhlmeyn osastossa.

        Koneita käytettiin yhteisoperaatiossa saumatomasti.
        Hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 koneilla kuvattiin kohteet, jonka jälkeen olivat vuorossa hävittäjä Focke-Wulf 190 eli Jabot, koneet käyttivät ensin asearsenaaliaan maaleihin, koneessa oli 2 kpl MG 17 konekivääriä ja 4 kpl MG 151/20 E -tykkiä, ja ripustimessa 500 kg pommi.Ja tämän jälkeen näitten koneiden tehtävä oli suojata haavoittuvia Stuka Syöksypommittaja Junkers Ju-87 ja Ju-88 syöksypommituksia tulittamalla IT-asemia ja torjumalla punahävittäjiä, Mersujen, hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 kanssa.
        Teräshermoiset Stuka lentäjät tekivät kuumimpina taistelupäivinä viisi kuusikin ilmaiskua.

        Osasto toimi Suomalaisen radiotiedustelun kanssa hyvässä yhteistyössä. Koneet iskivät vain muutamaa minuuttia ennen H-hetkeä, puna-armeijan jalkaväki ja panssarikeskityksiin. Suomalainen radiotiedustelu luki venäläisten radioliikennettä kuin sitä kuuluisaa avointa kirjaa.
        Suomella oli suurhyökkäyksen alussa 259 konetta, 150 hävittäjää ja 93 pommittajaa. Vihollinen suoritti 20 000 lentoa meikäläisten 3500 vastaan.
        Reservin vääpeli Katainen lensi hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 ja saavutti koneella 18 ilmavoittoa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nils_Katajainen


        Tuossa Kulmeyn koneet linkissä ei jostain syystä ole esitelty JU-88 konetta lainkaan, näitä koneita oli Kannaksella, koneella pystyi huonossa säässä vaakapommituksiinkin.
        Koneen myöhempi historia tarjoaa mielenkiintoista luettavaa:

        "Sodan loppupuolella noin 250 Ju 88 muutettiin lentäviksi pommeiksi, joitten päälle kiinnitettiin Messerschmitt Bf 109 F-4 tai Focke-Wulf Fw 190-hävittäjä. Hävittäjän lentäjä lensi yhdistelmän kohteeseen ja irrottautui pommikoneesta suunnattuaan sen maaliinsa. Aluksi oli tarkoitus käyttää lähes loppuun lennettyjä, räjähdysaineella täytettyjä Junkerseja, mutta operatiivisessa käytössä käytettiin yleensä uusia pommikoneita, jotka oli varustettu tarkoitukseen suunnitellulla, koneen ohjaamon tilalle asennetulla 1 800 kilon räjähdekärjellä.

        Mistelien luultavasti suurin menestys oli lähiosuma HMS Nithiin, liittoutuneitten Normandian maihinnousussa käyttämään päämajalaivaan 21. kesäkuuta 1944. Yhdeksän laivan miehistön jäsentä kuoli, 26 haavoittui ja Nith jouduttiin hinaamaan takaisin Englantiin korjattavaksi."

        Konetyypit linkeissä.

        http://www.ekopolttoaine.fi/Osasto_Kuhlmey/Kuhlmeyn koneita.htm

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_88


      • realisti#1
        Pussinperä kirjoitti:

        Mutta v. 44. kone oli jo haavoittuvainen liittoutuneiden koneille. Kuhulmeyn koneita oli Kannaksella monta eri tyypiä, ja näillä eri tehtävät. Syöksypommittaja Junkers Ju-87 oli se Kuhlmeyn itsensä käyttämä kone ja koko osastoa näin kutsuttiinkin "Kuhlmeyn Stukat" nimellä vaikka koko osasto sisälsikin monia muitakin koneita.Osastolla oli 32 Stuka JU-87 konetta ja koko konemäärän ollessa 70 konetta. Lähteeni ei kerro JU- 88 koneitten määrää mutta niitä oli varmuudella Kuhlmeyn osastossa.

        Koneita käytettiin yhteisoperaatiossa saumatomasti.
        Hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 koneilla kuvattiin kohteet, jonka jälkeen olivat vuorossa hävittäjä Focke-Wulf 190 eli Jabot, koneet käyttivät ensin asearsenaaliaan maaleihin, koneessa oli 2 kpl MG 17 konekivääriä ja 4 kpl MG 151/20 E -tykkiä, ja ripustimessa 500 kg pommi.Ja tämän jälkeen näitten koneiden tehtävä oli suojata haavoittuvia Stuka Syöksypommittaja Junkers Ju-87 ja Ju-88 syöksypommituksia tulittamalla IT-asemia ja torjumalla punahävittäjiä, Mersujen, hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 kanssa.
        Teräshermoiset Stuka lentäjät tekivät kuumimpina taistelupäivinä viisi kuusikin ilmaiskua.

        Osasto toimi Suomalaisen radiotiedustelun kanssa hyvässä yhteistyössä. Koneet iskivät vain muutamaa minuuttia ennen H-hetkeä, puna-armeijan jalkaväki ja panssarikeskityksiin. Suomalainen radiotiedustelu luki venäläisten radioliikennettä kuin sitä kuuluisaa avointa kirjaa.
        Suomella oli suurhyökkäyksen alussa 259 konetta, 150 hävittäjää ja 93 pommittajaa. Vihollinen suoritti 20 000 lentoa meikäläisten 3500 vastaan.
        Reservin vääpeli Katainen lensi hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 ja saavutti koneella 18 ilmavoittoa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nils_Katajainen


        Tuossa Kulmeyn koneet linkissä ei jostain syystä ole esitelty JU-88 konetta lainkaan, näitä koneita oli Kannaksella, koneella pystyi huonossa säässä vaakapommituksiinkin.
        Koneen myöhempi historia tarjoaa mielenkiintoista luettavaa:

        "Sodan loppupuolella noin 250 Ju 88 muutettiin lentäviksi pommeiksi, joitten päälle kiinnitettiin Messerschmitt Bf 109 F-4 tai Focke-Wulf Fw 190-hävittäjä. Hävittäjän lentäjä lensi yhdistelmän kohteeseen ja irrottautui pommikoneesta suunnattuaan sen maaliinsa. Aluksi oli tarkoitus käyttää lähes loppuun lennettyjä, räjähdysaineella täytettyjä Junkerseja, mutta operatiivisessa käytössä käytettiin yleensä uusia pommikoneita, jotka oli varustettu tarkoitukseen suunnitellulla, koneen ohjaamon tilalle asennetulla 1 800 kilon räjähdekärjellä.

        Mistelien luultavasti suurin menestys oli lähiosuma HMS Nithiin, liittoutuneitten Normandian maihinnousussa käyttämään päämajalaivaan 21. kesäkuuta 1944. Yhdeksän laivan miehistön jäsentä kuoli, 26 haavoittui ja Nith jouduttiin hinaamaan takaisin Englantiin korjattavaksi."

        Konetyypit linkeissä.

        http://www.ekopolttoaine.fi/Osasto_Kuhlmey/Kuhlmeyn koneita.htm

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_88

        Kyllä Stuka oli tykinruokaa jo sodan alussakin. Puolalaisia vastaan tällä ei ollut merkitystä, koska Puolan ilmavoimat olivat melkoinen vitsi verrattuna saksalaisiin. Mutta jo brittejä vastaan -40 tulivat esiin Stukan huonot puolet. Huiputhan tuolla koneella olivat alle 350 km/h, kun Hurricanella päästiin yli 500 km/h:n. Varmasti Stukalla on saanut hävittäjän kuin hävittäjän alas, jos on esim. syöksyllä päässyt pahaa aavistamattoman vihollisen perään ampumaan lyhyeltä etäisyydeltä. Tasaväkisestä lähtötilanteesta sillä ei kuitenkaan ole mitään toivoa hävittäjää vastaan. Syöksykestävyys voi pelastaa tuholta, mutta vastustajan ampuminen alas on aika lailla epätoivoista, ellei tämä nyt ole aivan tollo. Tottakai tilanne on sodan aikana vain huonontunut, kun hävittäjien huippunopeudet ovat alkaneet hipoa 700 km/h:a


      • -strategi
        pudotuksia kirjoitti:

        Tuossa erään keskustelijan laittamassa pilotenbunker-linkissä Hans Ulrich Rudel näyttää saavuttaneen 11 pudotusta Stukalla. Ei se siis aivan avuton kone ollut. En ole lukenut Rudelin elämäkertaa vielä jotten osaa sanoa olisiko pudotusten joukossa hävittäjäkoneitakin.

        Myös taka-ampujien pudottamat koneet laskettiin pudotuksiksi. Vaikea sanoa tarkemmin tutkimatta, mutta erittäin todennäköisesti Stukien pudotukset olivat juuri näitä kun varomaton vihollispilotti on eksynyt taka-ampujan tulisektoriin ja saanut onnekkaan sarjan sopivasti edestä paljaaseen moottoriin/ohjaamoon.

        Vaikka Stuka olisi itse päässyt hyökkäysasemaan takaviistosta, sen surkealla aseistuksella (2x7.92mm KK) oli todella huonot mahdollisuudet saada mitään alas siitä sektorista. Lisäksi oli enemmän kuin todennäköistä että tähtäimiin joutunut hävittäjä pääsi karkuun yksinkertaisesti kaasua painamalla koska Stuka oli hidas lousku. Onnistuakseen Stuka siis tarvitsi sekä täydellisen yllätysmomentin että rutkasti tuuria pudotusta varten. Itsepuolustus taka-ampumosta oli hieman helpompaa.


      • Pussinperä
        realisti#1 kirjoitti:

        Kyllä Stuka oli tykinruokaa jo sodan alussakin. Puolalaisia vastaan tällä ei ollut merkitystä, koska Puolan ilmavoimat olivat melkoinen vitsi verrattuna saksalaisiin. Mutta jo brittejä vastaan -40 tulivat esiin Stukan huonot puolet. Huiputhan tuolla koneella olivat alle 350 km/h, kun Hurricanella päästiin yli 500 km/h:n. Varmasti Stukalla on saanut hävittäjän kuin hävittäjän alas, jos on esim. syöksyllä päässyt pahaa aavistamattoman vihollisen perään ampumaan lyhyeltä etäisyydeltä. Tasaväkisestä lähtötilanteesta sillä ei kuitenkaan ole mitään toivoa hävittäjää vastaan. Syöksykestävyys voi pelastaa tuholta, mutta vastustajan ampuminen alas on aika lailla epätoivoista, ellei tämä nyt ole aivan tollo. Tottakai tilanne on sodan aikana vain huonontunut, kun hävittäjien huippunopeudet ovat alkaneet hipoa 700 km/h:a

        Keskustelun alkuasetelma oli jo pönkitetty asetelmaan pommikone vastaan hävittäjä.
        Samoinhan voi tuoda esille kuinka rautatietykki on haavoittuvainen pommikonetta vastaan, ja perustella asian vielä hyvin?
        Eiköhän katsota asiaa pikkasen laajemmin, siksi valaisin Stuka mysteeriä vastauksessani. Sanomani oli, sodan loppupuolella kone oli vanhentunut, ja silti ne pystyivät hämmästyttäviin suorituksiin Kannaksen suurhyökkäyksen torjunnassa. Kyllä koneen pilotteja täytyy arvostaa korkealle, kun koneella pystyivät mestarillisiin suorituksiin. Vähän kyllä hatuttaa jos sanomani ei mene perille.


      • rautatietykki
        Pussinperä kirjoitti:

        Keskustelun alkuasetelma oli jo pönkitetty asetelmaan pommikone vastaan hävittäjä.
        Samoinhan voi tuoda esille kuinka rautatietykki on haavoittuvainen pommikonetta vastaan, ja perustella asian vielä hyvin?
        Eiköhän katsota asiaa pikkasen laajemmin, siksi valaisin Stuka mysteeriä vastauksessani. Sanomani oli, sodan loppupuolella kone oli vanhentunut, ja silti ne pystyivät hämmästyttäviin suorituksiin Kannaksen suurhyökkäyksen torjunnassa. Kyllä koneen pilotteja täytyy arvostaa korkealle, kun koneella pystyivät mestarillisiin suorituksiin. Vähän kyllä hatuttaa jos sanomani ei mene perille.

        Iso oli kuti jota haalasivat German railway gun "GUSTAV"in lyhyeen putkeen.
        Viereinen linkki kertoo vähän pitempiputkisen German railway gun "Robert & Leopold"in tulituksesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=_1HF3Jr5w9w


      • realisti#1
        Pussinperä kirjoitti:

        Keskustelun alkuasetelma oli jo pönkitetty asetelmaan pommikone vastaan hävittäjä.
        Samoinhan voi tuoda esille kuinka rautatietykki on haavoittuvainen pommikonetta vastaan, ja perustella asian vielä hyvin?
        Eiköhän katsota asiaa pikkasen laajemmin, siksi valaisin Stuka mysteeriä vastauksessani. Sanomani oli, sodan loppupuolella kone oli vanhentunut, ja silti ne pystyivät hämmästyttäviin suorituksiin Kannaksen suurhyökkäyksen torjunnassa. Kyllä koneen pilotteja täytyy arvostaa korkealle, kun koneella pystyivät mestarillisiin suorituksiin. Vähän kyllä hatuttaa jos sanomani ei mene perille.

        ...mutta kun se nyt edelleenkin oli tämän aloittajan lähtökohta... Hatuttaa minuakin, jos tämä ei mene perille.


      • leningradets
        rautatietykki kirjoitti:

        Iso oli kuti jota haalasivat German railway gun "GUSTAV"in lyhyeen putkeen.
        Viereinen linkki kertoo vähän pitempiputkisen German railway gun "Robert & Leopold"in tulituksesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=_1HF3Jr5w9w

        Yksi tuon videon kommentoija totesi varsin lakonisesti: ”Kustaan tykki – pelkkää paskaa!
        Putki piti ’kalibroida uudelleen’ joka kerta 20 laukauksen jälkeen.. ja se vaati 500 miehen miehityksen..”

        Ja luultavasti hän oli oikeassakin. Video oli Leningradin rintamalta Pulkovosta, jossa tuota tykkiä käytettiin kaupungin puolustuksen murtamiseen. Lopultakin kaupungin puolustuksen murtaminen oli ylivoimainen tehtävä natseille, ja jo joulukuussa 1942 Halderkin esitti kaupunkilaisten kaasuttamista - juutalaisten tavoin. Siinäkin oli ongelmansa, jos tuuli olisi sattunut kääntymään...

        “The Gustav Gun was a piece of shit. It's aim was wild.
        Only about half the shots actually hit within the city they were firing at.
        The barrel had to be rebored after every 20 shots,
        and it took a 500 man crew to operate. Not very efficient.
        Those 500 men could have done more damage with a battery
        of small artillery and small arms than with that hunk of crap.”


      • Pussinperä

      • käsissä
        -strategi kirjoitti:

        Myös taka-ampujien pudottamat koneet laskettiin pudotuksiksi. Vaikea sanoa tarkemmin tutkimatta, mutta erittäin todennäköisesti Stukien pudotukset olivat juuri näitä kun varomaton vihollispilotti on eksynyt taka-ampujan tulisektoriin ja saanut onnekkaan sarjan sopivasti edestä paljaaseen moottoriin/ohjaamoon.

        Vaikka Stuka olisi itse päässyt hyökkäysasemaan takaviistosta, sen surkealla aseistuksella (2x7.92mm KK) oli todella huonot mahdollisuudet saada mitään alas siitä sektorista. Lisäksi oli enemmän kuin todennäköistä että tähtäimiin joutunut hävittäjä pääsi karkuun yksinkertaisesti kaasua painamalla koska Stuka oli hidas lousku. Onnistuakseen Stuka siis tarvitsi sekä täydellisen yllätysmomentin että rutkasti tuuria pudotusta varten. Itsepuolustus taka-ampumosta oli hieman helpompaa.

        "Vaikka Stuka olisi itse päässyt hyökkäysasemaan takaviistosta,"

        Ei Stuka varmaankaan HAKEUTUMALLA HAKEUTUNUT noin ilmataisteluihin kuten sinä visioit, sen tehtävä oli päästä hyökkäysasemaan maassa olevia maaleja kohtaan, ja tietenkin puolustautua. Varsinaisia ilmataisteluja kävivät sitten eri koneet.

        Kyllä isossa Stukassa oli MG FF/M 20 mm tykki.


      • -strategi
        käsissä kirjoitti:

        "Vaikka Stuka olisi itse päässyt hyökkäysasemaan takaviistosta,"

        Ei Stuka varmaankaan HAKEUTUMALLA HAKEUTUNUT noin ilmataisteluihin kuten sinä visioit, sen tehtävä oli päästä hyökkäysasemaan maassa olevia maaleja kohtaan, ja tietenkin puolustautua. Varsinaisia ilmataisteluja kävivät sitten eri koneet.

        Kyllä isossa Stukassa oli MG FF/M 20 mm tykki.

        Tästähän on juuri kyse. Ja vaikkapa joku kumminkin olisi ihan käsittämättömästi hakeutumalla hakeutunut tuohon asemaan niin siltikin olisi tarvittu niin paljon onnea sekä täydellistä onnistumista että hävittäjän pudotus oli suoranainen ihme. Kyllähän syöksypommittajilla hävittäjiä dogfightissa pudoteltiin (mm. jenkit tyynellämerellä Dauntlesseilla ja Avengereilla) mutta toooodella harvinaista se oli. Ja Stuka oli noita vielä paljon huonompi ominaisuuksiltaan ilmataistelua ajatellen.


      • Pussinperä
        -strategi kirjoitti:

        Tästähän on juuri kyse. Ja vaikkapa joku kumminkin olisi ihan käsittämättömästi hakeutumalla hakeutunut tuohon asemaan niin siltikin olisi tarvittu niin paljon onnea sekä täydellistä onnistumista että hävittäjän pudotus oli suoranainen ihme. Kyllähän syöksypommittajilla hävittäjiä dogfightissa pudoteltiin (mm. jenkit tyynellämerellä Dauntlesseilla ja Avengereilla) mutta toooodella harvinaista se oli. Ja Stuka oli noita vielä paljon huonompi ominaisuuksiltaan ilmataistelua ajatellen.

        Eräässä teoksessa on SA-taitelijan piirros, ja kuvan alla selvitetään kuinka Suomalainen pommikone (JU-88) lentosähköttäjä (taka-ampuja)saa osuman Aircobra Bell P-63 punahävittäjään Viipurinlahdella.
        Nämä oli niitä jenkkien Lend-Lease koneita NL sotavoimille.


        "The Russians received over 5000 of these aircraft in a Lend-Lease program set up by the Allies to help Russia."

        http://www.xs4all.nl/~fbonne/warbirds/ww2htmls/bellp39.html

        Tässä kone on saanut puna-tähden kylkeensä, (huh ompa pitkä linkki.)


        http://www.airliners.net/open.file?id=1249478&WxsIERv=Oryy C-63S Xvatpboen&Wm=1&WdsYXMg=Hagvgyrq (Pbasrqrengr Nve Sbepr)&QtODMg=Uneyvatra - Evb Tenaqr Inyyrl Vagreangvbany (UEY / XUEY)&ERDLTkt=HFN - Grknf&ktODMp=Bpgbore 7, 1983&BP=0&WNEb25u=Nyrk Puevfgvr&xsIERvdWdsY=A6763&MgTUQtODMgKE=&YXMgTUQtODMgKERD=850&NEb25uZWxs=2007-08-19 09:39:55&ODJ9dvCE=43-11719&O89Dcjdg=296R1-1E&static=yes&width=1024&height=693&sok=JURER (nvepensg_trarevp = 'Oryy C-63 Xvatpboen') BEQRE OL cubgb_vq QRFP&photo_nr=2&prev_id=1263958&next_id=1233404


      • Vasen laita
        Puolueeton tarkkailija kirjoitti:

        Esimerkissä yritin kertoa sitä, miten Suomen ilmavoimilla sodan alussa käytössä olleet Brewsterit "muuttuivat" sodan kestäessä "huonoiksi", jolloin ne korvattiin Saksasta ostetuilla ajanmukaisilla Me109:llä.

        "Esimerkissä yritin kertoa sitä, miten Suomen ilmavoimilla sodan alussa käytössä olleet Brewsterit "muuttuivat" sodan kestäessä "huonoiksi", jolloin ne korvattiin Saksasta ostetuilla ajanmukaisilla Me109:llä."

        Ei korvattu. Brewstereilla lennettiin sodan loppuun ja vielä Lapin sodassakin. Sen sijaan eturivin koneena parhaat lentäjät saivat vuoden 1943 käyttöönsä Bf-109G2:n ja kesästä 1944 lähtien Bf-109G6:n.


      • Vasen laita
        käsissä kirjoitti:

        "Vaikka Stuka olisi itse päässyt hyökkäysasemaan takaviistosta,"

        Ei Stuka varmaankaan HAKEUTUMALLA HAKEUTUNUT noin ilmataisteluihin kuten sinä visioit, sen tehtävä oli päästä hyökkäysasemaan maassa olevia maaleja kohtaan, ja tietenkin puolustautua. Varsinaisia ilmataisteluja kävivät sitten eri koneet.

        Kyllä isossa Stukassa oli MG FF/M 20 mm tykki.

        "Kyllä isossa Stukassa oli MG FF/M 20 mm tykki. "

        Peräti tuplana suunnattuna eteenpäin loppuvuosien aikana. Taaksepäin oli aseistuksena 7,92 mm:n tupla-kk. Stukasta ei kyllä ollut juurikaan hävittäjätoimintaan.

        Jotkut Stukat aseistettiin kahdella 37 mm:n pst-tykillä ja niitä käytettiin hyvällä menestyksellä panssarintuhoojina. Palkittu Stuka-lentäjä Rudel tuhosi tällä yhdistelmällä yksin yli 500 neukkupanssarivaunua.


      • Vasen laita
        lentokonekauppa kirjoitti:

        Talvisodan viimeisinä päivinä saatiin USA:sta laivastolle tehtyjä uusia Brewster Buffalo -hävittäjiä joita jenkit eivät enää kelpuuttaneet omaan käyttöönsä vaan halusivat uudenaikaisempia koneita. Brewsterit ehtivät meillä kuitenkin sotaan vasta jatkosodassa. Jatkosodan aikana saatiin meille Saksasta uudenaikaisempia Messerschmitt 109 -hävittäjiä. Lentokoneiden kehitys toisen maailmansodan aikana oli kiivampaa kuin koskaan koska siihen panostettiin paljon.
        Vaikka Messerschmitt 109 -hävittäjiä valmistettiin paljon niin montaa ei ole lentokunnossa. Jokunen vuosi sitten taisi olla vain 1 kpl. Mustang -hävittäjiä joka oli yksi parhaimmista, on lentokuntoisina USA:ssa paljon. Olen itsekin nähnyt niitä siellä toistakymmentä yhtaikaa ilmassa.
        Tässä näkyy videolla Messerschmitt 109 lennossa ja Spitfirekin perässä:
        http://video.google.com/videoplay?docid=5669386726712050050&q=messerschmitt&total=541&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

        "Jatkosodan aikana saatiin meille Saksasta uudenaikaisempia Messerschmitt 109 -hävittäjiä. Lentokoneiden kehitys toisen maailmansodan aikana oli kiivampaa kuin koskaan koska siihen panostettiin paljon.
        Vaikka Messerschmitt 109 -hävittäjiä valmistettiin paljon niin montaa ei ole lentokunnossa. Jokunen vuosi sitten taisi olla vain 1 kpl. Mustang -hävittäjiä joka oli yksi parhaimmista, on lentokuntoisina USA:ssa paljon. Olen itsekin nähnyt niitä siellä toistakymmentä yhtaikaa ilmassa."

        Tähän lentokuntoisuuteen on yksinkertainen selitys. Sekä Spitfiressä että Mustangissa oli voimanlähteenä kestävä ja luotettava Rolls Royce Merlin-moottori, jotka ovat yhä huollettuina käyttökelpoisia.

        Sen sijaan mersun moottorina oli Daimler Benz, jonka tavallinen käyttöikä oli vain n. 150 lentotuntia. Sitten se vaihdettiin uuteen ja vanha moottori sulatettiin uudelleenkäytettäväksi. Siitä syystä mersua on vaikeata pitää vuositolkulla lentokuntoisena.


      • Vasen laita
        pudotuksia kirjoitti:

        Tuossa erään keskustelijan laittamassa pilotenbunker-linkissä Hans Ulrich Rudel näyttää saavuttaneen 11 pudotusta Stukalla. Ei se siis aivan avuton kone ollut. En ole lukenut Rudelin elämäkertaa vielä jotten osaa sanoa olisiko pudotusten joukossa hävittäjäkoneitakin.

        "Tuossa erään keskustelijan laittamassa pilotenbunker-linkissä Hans Ulrich Rudel näyttää saavuttaneen 11 pudotusta Stukalla. Ei se siis aivan avuton kone ollut. En ole lukenut Rudelin elämäkertaa vielä jotten osaa sanoa olisiko pudotusten joukossa hävittäjäkoneitakin. "

        Toki Rudel pudotti Stukalla muutaman neukkuhvittäjän. Yleensä tämä tapahtui koneen pst-muunnoksen 37 mm:n tykeillä, kun hävittäjä ylinopeudella lensi ohi. Minkään kaartotaistelun tuloksia pudotukset eivät olleet. Sodan loppupuolella Rudel lensi enimmäkseen Focke Wulf Fw-190-maataisteluversiolla, jolla ilmavoiton saavuttaminen oli ehkä helpompaa.


      • Vasen laita
        ne kaikki kirjoitti:

        osasto Kuhlmeyn lentäjät lentäneet Stukilla.. Eikös siellä ollut ihan tavallisten hävittäjienkin lentäjiä mukana.. näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

        Kelpo työtä tekivät muuten. Kyllä tuollaisten legendojen kertomuksia kuunteleekin ihan mielellään.

        "Mutta eihän osasto Kuhlmeyn lentäjät lentäneet Stukilla.. Eikös siellä ollut ihan tavallisten hävittäjienkin lentäjiä mukana.. näin ainakin olen asian ymmärtänyt."

        Jolloin olet ymmärtänyt asian väärin. Osasto Kuhlmeyhyn kuului sekä Stukia että FW-190-maataistelukoneita sekä jokunen Bf-109:n valokuvausversiota.

        Mitä Stukaan tulee niin Stuka oli todella haavoittuva, jos joutui asiantuntevan vihollishävittäjän käsittelyyn. Siksi sodan jälkipuoliskolla Stukia ei juuri käytetty Länsirintamalla. Sen sijaan Itärintamalla ne menestyivät aivan sodan loppuun saakka, jolloin niitä alettiin korvat FW-190:n maataisteluversiolla.

        Osasto Kuhlmeystä voi lukea Hannu Valtosen kirjasta 'Osasto Kuhlmey'.


      • Vasen laita
        Pussinperä kirjoitti:

        Mutta v. 44. kone oli jo haavoittuvainen liittoutuneiden koneille. Kuhulmeyn koneita oli Kannaksella monta eri tyypiä, ja näillä eri tehtävät. Syöksypommittaja Junkers Ju-87 oli se Kuhlmeyn itsensä käyttämä kone ja koko osastoa näin kutsuttiinkin "Kuhlmeyn Stukat" nimellä vaikka koko osasto sisälsikin monia muitakin koneita.Osastolla oli 32 Stuka JU-87 konetta ja koko konemäärän ollessa 70 konetta. Lähteeni ei kerro JU- 88 koneitten määrää mutta niitä oli varmuudella Kuhlmeyn osastossa.

        Koneita käytettiin yhteisoperaatiossa saumatomasti.
        Hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 koneilla kuvattiin kohteet, jonka jälkeen olivat vuorossa hävittäjä Focke-Wulf 190 eli Jabot, koneet käyttivät ensin asearsenaaliaan maaleihin, koneessa oli 2 kpl MG 17 konekivääriä ja 4 kpl MG 151/20 E -tykkiä, ja ripustimessa 500 kg pommi.Ja tämän jälkeen näitten koneiden tehtävä oli suojata haavoittuvia Stuka Syöksypommittaja Junkers Ju-87 ja Ju-88 syöksypommituksia tulittamalla IT-asemia ja torjumalla punahävittäjiä, Mersujen, hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 kanssa.
        Teräshermoiset Stuka lentäjät tekivät kuumimpina taistelupäivinä viisi kuusikin ilmaiskua.

        Osasto toimi Suomalaisen radiotiedustelun kanssa hyvässä yhteistyössä. Koneet iskivät vain muutamaa minuuttia ennen H-hetkeä, puna-armeijan jalkaväki ja panssarikeskityksiin. Suomalainen radiotiedustelu luki venäläisten radioliikennettä kuin sitä kuuluisaa avointa kirjaa.
        Suomella oli suurhyökkäyksen alussa 259 konetta, 150 hävittäjää ja 93 pommittajaa. Vihollinen suoritti 20 000 lentoa meikäläisten 3500 vastaan.
        Reservin vääpeli Katainen lensi hävittäjä Messerschmitt Bf-109 G-8 ja saavutti koneella 18 ilmavoittoa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nils_Katajainen


        Tuossa Kulmeyn koneet linkissä ei jostain syystä ole esitelty JU-88 konetta lainkaan, näitä koneita oli Kannaksella, koneella pystyi huonossa säässä vaakapommituksiinkin.
        Koneen myöhempi historia tarjoaa mielenkiintoista luettavaa:

        "Sodan loppupuolella noin 250 Ju 88 muutettiin lentäviksi pommeiksi, joitten päälle kiinnitettiin Messerschmitt Bf 109 F-4 tai Focke-Wulf Fw 190-hävittäjä. Hävittäjän lentäjä lensi yhdistelmän kohteeseen ja irrottautui pommikoneesta suunnattuaan sen maaliinsa. Aluksi oli tarkoitus käyttää lähes loppuun lennettyjä, räjähdysaineella täytettyjä Junkerseja, mutta operatiivisessa käytössä käytettiin yleensä uusia pommikoneita, jotka oli varustettu tarkoitukseen suunnitellulla, koneen ohjaamon tilalle asennetulla 1 800 kilon räjähdekärjellä.

        Mistelien luultavasti suurin menestys oli lähiosuma HMS Nithiin, liittoutuneitten Normandian maihinnousussa käyttämään päämajalaivaan 21. kesäkuuta 1944. Yhdeksän laivan miehistön jäsentä kuoli, 26 haavoittui ja Nith jouduttiin hinaamaan takaisin Englantiin korjattavaksi."

        Konetyypit linkeissä.

        http://www.ekopolttoaine.fi/Osasto_Kuhlmey/Kuhlmeyn koneita.htm

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_88

        "Tuossa Kulmeyn koneet linkissä ei jostain syystä ole esitelty JU-88 konetta lainkaan, näitä koneita oli Kannaksella, koneella pystyi huonossa säässä vaakapommituksiinkin."

        Kuhlmeyn suhteen 'se jokin syy' on se, että osastolla ei ollut Ju-88-koneita. Vain Stukia ja Focke Wulfeja.

        Sen sijaan Suomen armeijalla oli parikummentä Junkers Ju-88 konetta. Kone pystyi sekä syöksy- että vaakapommitukseen ja oli sodan paras saksalainen keskiraskas pommikone.


      • Jabon suoja
        Vasen laita kirjoitti:

        "Mutta eihän osasto Kuhlmeyn lentäjät lentäneet Stukilla.. Eikös siellä ollut ihan tavallisten hävittäjienkin lentäjiä mukana.. näin ainakin olen asian ymmärtänyt."

        Jolloin olet ymmärtänyt asian väärin. Osasto Kuhlmeyhyn kuului sekä Stukia että FW-190-maataistelukoneita sekä jokunen Bf-109:n valokuvausversiota.

        Mitä Stukaan tulee niin Stuka oli todella haavoittuva, jos joutui asiantuntevan vihollishävittäjän käsittelyyn. Siksi sodan jälkipuoliskolla Stukia ei juuri käytetty Länsirintamalla. Sen sijaan Itärintamalla ne menestyivät aivan sodan loppuun saakka, jolloin niitä alettiin korvat FW-190:n maataisteluversiolla.

        Osasto Kuhlmeystä voi lukea Hannu Valtosen kirjasta 'Osasto Kuhlmey'.

        Mihinkä liittoutuneiden pommikoneeseen verrattuna?

        " Mitä Stukaan tulee niin Stuka oli todella haavoittuva, jos joutui asiantuntevan vihollishävittäjän käsittelyyn. Siksi sodan jälkipuoliskolla Stukia ei juuri käytetty Länsirintamalla. "


      • Vasen laita
        Jabon suoja kirjoitti:

        Mihinkä liittoutuneiden pommikoneeseen verrattuna?

        " Mitä Stukaan tulee niin Stuka oli todella haavoittuva, jos joutui asiantuntevan vihollishävittäjän käsittelyyn. Siksi sodan jälkipuoliskolla Stukia ei juuri käytetty Länsirintamalla. "

        "Mihinkä liittoutuneiden pommikoneeseen verrattuna?"

        Niin? Oliko liittoutuneilla yhtäkään yksimoottorista pommikonetta, jossa oli yhä kiinteät laskutelineet? Eipä muistu mieleen.


    • kertoo
    • ilma-asettaan

      kun Suomalaiset saivat ilman suurempia NL ilmavoimien häirintöjä siirtää joukkonsa Aunuksesta Karjalan kannakselle. NL ilmavoimien käytöllä junakuljetusten katkaisemisessa, olisi saattanut olla ratkaiseva merkitys, Kannaksen torjuntavoittomme suhteen.

      • Garri Kasparov

        Olisiko ollut mahdollista, että puna-armeija antoi tarkoituksellisestikin
        Päämajan siirtää joukkoja Itä-Karjalasta kannakselle?

        Siellähän alkoi suurhyökkäys sielläkin:

        Petroskoin suunnalla aloitteli suurhyökkäystä yksi vihollisarmeija 20.6.,
        ja Syväriltä hyökkäsi seuraavana päivänä 21.6. toinen vihollisarmeija.


      • Fischer
        Garri Kasparov kirjoitti:

        Olisiko ollut mahdollista, että puna-armeija antoi tarkoituksellisestikin
        Päämajan siirtää joukkoja Itä-Karjalasta kannakselle?

        Siellähän alkoi suurhyökkäys sielläkin:

        Petroskoin suunnalla aloitteli suurhyökkäystä yksi vihollisarmeija 20.6.,
        ja Syväriltä hyökkäsi seuraavana päivänä 21.6. toinen vihollisarmeija.

        "Siellähän alkoi suurhyökkäys sielläkin:"

        No sekö olisi ollut riittävä syy olla katkaisematta joukkojemme junakuljetuksia kannakselle, Govorovin hyökkäyksen eteen.


      • Fischer
        Fischer kirjoitti:

        "Siellähän alkoi suurhyökkäys sielläkin:"

        No sekö olisi ollut riittävä syy olla katkaisematta joukkojemme junakuljetuksia kannakselle, Govorovin hyökkäyksen eteen.

        ... taisi pelata taskubiljardia. Bobby Fischer
        pakeni USA:n viranomaisia Japaniin ja sai sittemmin
        turvapaikan Islannissa, Reykjavikissa, missä oli
        aikoinaan voittanut maailmamestaruuden, mitä
        ei kuitenkaan koskaan puolustanut.

        Kasparov sen sijaan asettui opposition ehdokkaaksi
        Venäjän presidentinvaaleihin. Hänen isänsä on armenialainen
        ja äitinsä juutalainen, ja hän on syntyisin Bakusta, eikä siis
        pelaa taskubiljardia kuten Fischer!


      • pysyä
        Fischer kirjoitti:

        ... taisi pelata taskubiljardia. Bobby Fischer
        pakeni USA:n viranomaisia Japaniin ja sai sittemmin
        turvapaikan Islannissa, Reykjavikissa, missä oli
        aikoinaan voittanut maailmamestaruuden, mitä
        ei kuitenkaan koskaan puolustanut.

        Kasparov sen sijaan asettui opposition ehdokkaaksi
        Venäjän presidentinvaaleihin. Hänen isänsä on armenialainen
        ja äitinsä juutalainen, ja hän on syntyisin Bakusta, eikä siis
        pelaa taskubiljardia kuten Fischer!

        aiheessa. Lentoaseen käyttämättä jättämisestähän oli kyse vai mitä? Keskityppä siihen.


      • Roosevelt
        Garri Kasparov kirjoitti:

        Olisiko ollut mahdollista, että puna-armeija antoi tarkoituksellisestikin
        Päämajan siirtää joukkoja Itä-Karjalasta kannakselle?

        Siellähän alkoi suurhyökkäys sielläkin:

        Petroskoin suunnalla aloitteli suurhyökkäystä yksi vihollisarmeija 20.6.,
        ja Syväriltä hyökkäsi seuraavana päivänä 21.6. toinen vihollisarmeija.

        Ei rintamakomentaja kenraali Govorov noita siirtoja Euroopan sodan Shakkilaudalla tehnyt, vaan kyllä ne tehtiin pääesikunnissa. Ja Shakkilautakin oli valtavan paljon suurempi kuin Govorovin Karjalankannas ja Meretskovin Itä-Karjalan yhdessäkään:


        Täällä tehtiin ensimmäinen hyökkäyssiirto lähetillä 6. kesäkuuta 1944;

        A PREPONDERANCE OF FORCE OVERLORD AND BAGRATION:

        http://www.fixstupid.com/Burnt Offerings/CHAPT14.htm

        Mutta täällä heitettiin hyökkäyspeliin mukaan lopuksi Kuningatarkin 22. kesäkuuta 1944;

        L'opération Bagration:

        http://www.secondeguerre.net/images/image.php?image=/images/cartes/cartebagration.jpg

        Shakkiottelukin oli pistetty alulle jo tammikuussa 1944 Laatokalla ja Narvassa, Ukrainassa ja Romaniassa; Kesäkuukin oli vain näiden uuvuttavien ja äärimmäisen hermoja raastavien, vaikeiden kymmenien siirtojen jälkeinen loppunäytös;

        An American study by David Glantz:

        http://cgsc.leavenworth.army.mil/carl/download/csipubs/connor.pdf


      • silmin
        Roosevelt kirjoitti:

        Ei rintamakomentaja kenraali Govorov noita siirtoja Euroopan sodan Shakkilaudalla tehnyt, vaan kyllä ne tehtiin pääesikunnissa. Ja Shakkilautakin oli valtavan paljon suurempi kuin Govorovin Karjalankannas ja Meretskovin Itä-Karjalan yhdessäkään:


        Täällä tehtiin ensimmäinen hyökkäyssiirto lähetillä 6. kesäkuuta 1944;

        A PREPONDERANCE OF FORCE OVERLORD AND BAGRATION:

        http://www.fixstupid.com/Burnt Offerings/CHAPT14.htm

        Mutta täällä heitettiin hyökkäyspeliin mukaan lopuksi Kuningatarkin 22. kesäkuuta 1944;

        L'opération Bagration:

        http://www.secondeguerre.net/images/image.php?image=/images/cartes/cartebagration.jpg

        Shakkiottelukin oli pistetty alulle jo tammikuussa 1944 Laatokalla ja Narvassa, Ukrainassa ja Romaniassa; Kesäkuukin oli vain näiden uuvuttavien ja äärimmäisen hermoja raastavien, vaikeiden kymmenien siirtojen jälkeinen loppunäytös;

        An American study by David Glantz:

        http://cgsc.leavenworth.army.mil/carl/download/csipubs/connor.pdf

        "Ei rintamakomentaja kenraali Govorov noita siirtoja Euroopan sodan Shakkilaudalla tehnyt, vaan kyllä ne tehtiin pääesikunnissa."

        Olikos tuosta väitteestäsi jossain toisenlainen maininta, vai muutenko vain toteatasian?


    • JU-87 pilotit

      Muistan kuulleeni, että jatkosodan loppuvaiheissa, kun Saksan Norjan ilma-armeijan konemäärä oli laskenut alle sataan, eikä hävittäjiä juuri ollut, niin Stuka-syöksypommereita olisi käytetty Rovaniemen ilmapuolustuksessa. Siksi onkin oletettavaa, että vastaavaan ratkaisuun on päädytty muissakin tukikohdissa, kun hävittäjiä ei ole ollut saatavilla.

    • sarzy01

      Edmonds Laina Firm on yritys, joka on täällä tukea sinua lopettamaan teidän taloudellisia ongelmia. Annan lainaa alhaisella korolla taloudelliseen vammaisille, yksityishenkilöt, yritykset, teollisuus, yritykset ja ihmiset yhteiskunnassa ja myös sponsoroida sinua unlish lahjakkuutta ja acheive teidän goals.We antaa määrä vaihtelee $ 2,000.00 USD $ 50,000,000.00 USD ja uudelleen maksuaika 1 vuoden ja 30 vuoden kesto on 2% korko ilman ennakkomaksun.
      Asiakastyytyväisyys on meidän PRIDE.To soveltaa minuun yhteyttä sähköpostitse [email protected]

    • Vasen laita

      "Eräs lentäjä kertoi miten heillä ei ollut mainittavaa hätää itärintamalla niin kauan kuin neukut lensivät USA-laisilla hävittäjillä. Sodan lopulla N-liitto sai omavalmisteisia hävittäjiä ja silloin tuli Stukille totiset paikat."

      Vähän omalaatuinen väittämä? TOSIASIASSA neukuilla oli venäläisiä hävittäjiä KOKO SODAN ajan ja ne olivat heillä ENEMMISTÖNÄ! Sodan alissa oli koneina I-15 ja I-16 sekä I-153 Tsaika. Sen jälkeen ilmaantuivat Lagg-3 ja Mig-1 ja Mig-2. Ja sodan lopussa heillä oli Jak-1 ja Jak-9 sekä LA-5. Jenkkikoneet (tai englantilaiset) eivät missään vaiheessa edustaneet enemmistöä neukkujen sotakoneissa!

    • Sven Hassel

      "Sen jälkeen ilmaantuivat Lagg-3 ja Mig-1 ja Mig-2. Ja sodan lopussa heillä oli Jak-1 ja Jak-9 sekä LA-5. "

      Jaa, tarkoitat kai Mig3:sta, mikä taisi olla Barbarossan alussa jo käytössöä tai juuri tulossa laivuekäyttöön. Mainitsemasi Jak9 ja LA 5 ensimmäiset versiot olivat käytössä jo -42, Jak-1 kai jo -41. Ennemminkin siis sodan alussa, kuin lopussa. Versioita oli paljon, joten oli niitä lopussakin, paras Jak-perheestä taisi olla Jak3. LA versioista paras sodan lopulla oli LA-7. Siihen olisi varmaan loikannut kuskiksi mielummin, kuin mihinkään Mersun varianttiin. Sama ehkä pätee Jak3:n kohdalla.
      Airacobrat pärjäsi tuontikoneista ihan hyvin. Kymmenet venakkokuskit tulivat sillä ässäksi. Tosin( pikku knoppitietona): finskien ihmekuskit sai tsaikalla (I-153) sellaisen alas vielä kesällä -44.

      • *****

        Tiedoksesi:

        Venakko = venäläinen nainen.


    • n4499ju

      Tässä materiaalissa on erittäin paljon väärää tietoa, joka perustuu sotilastaktiikan ymmärtämisen puutteesta. JU-87 oli huippukeksintö ja tehokas, jos sitä käytettiin oikein. Hyvän kuvan antaa Durelin toiminta itärintamalla. Hän on maailman tuloksekkain lentäjä ja lensi pääasiassa JU-87 sekä sen tykkikone versiolla, tuhoten n 450 neuvostopanssaria tykkikoneella ja n 70 pommikoneella. Hänen tuhoomat muu sotakalusto on valtava!
      Olennaista on se, ettei häntä ampunut hävittäjät koskaan alas. Itse hän ampui 7 hävittäjää ja 2 maataistelukonetta alas. Stuukan etuna oli sen lentoominaisuudet ja hidas nopeus, jolloin tähtääminen tykille oli otollinen. Tykkikoneen ongelmana oli vain 6 laukausta/37 mm tykki, joita oli JU-87 tykkikoneessa 2 kpl.
      Ilmataisteluissa Dudel pudotti myös Neuvostoliiton kuuluisimpiin lentäjiin kuuluvia ilmataistelijoita. Jalkaväki ja ilmatorjunta ampui Durelin alas yli 30 kertaa, mutta hänellä oli hyvää tuuria läpi taisteluiden ja hirvittävä tahdonvoima selviämiseen.
      Kannattaa lukea Durelin muistelmat, ne kuvaavat hyvin JU-87 lentäjien taktiikkaa, joka oli tukiaselaji maavoimille sekä panaasridivisioonille. Muistelmat kuvaavat myös hirvittäviä olosuhteita venäjän talvessa.

      • bvcvxcv

        Stuka oli vanha paska jota ei länsivaltoja vastaan kannattanut enää syksystä 1940 edes käyttää. Itärintamalla kiitos VVS:n surkean tason sitä ja Heinkel 111 käytettiin yhä vielä sodan lopulla.


      • PleaseEi

        "Stuka oli vanha paska jota ei länsivaltoja vastaan kannattanut enää syksystä 1940 edes käyttää."

        Et sitten taida tietää asiasta mitään mutta pitää kuitenkin olla täällä kommentoimassa ;)


    • Dragutinovic

      Stormovik oli sodan eniten alasammuttu lentokone ja T-34 eniten tuhottu panssarivaunu. Niin että sellaista faktaa kommunisteille...

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe