Olisi ihan kiva tietää minkälaista nuoruutta elitte 70luvulla - 80luvulla? Ja nyt oletan että täällä on n.50 - 59 vuotiaita...
Itse olin "peace, love and rock'n roll" nuori. Kesäisin kierreltiin liftillä ympäri Suomea, joskus ulkomaita myöten ;). Silloin vielä uskallettiin liftata.. Aina oli jotenkin "hyvä meininki"... Mites teillä muilla?
PEACE :)
Minkälainen nuoruus
59
2739
Vastaukset
- t.l.
Seurustelun, ja perheen perustamisen vuosikymmen ja oman asunnon maksamista. Siinä se meni 70-80-luku.
- +pahoillani
taisi jäädä nuoruus elämättä.
- CannedHeat
lailla minunkin nuoruus kulki. Vielä viime kesänäkin
Provinssirockissa... Patti Smith oli hyvä!- Patti Smithiä
kuunneltiin ;) "Becouse tonight belongs to lover"...juu.
Festareita kierreltiin, Porin Jazzeilla tavattiin aina kaikki tutut ja jammailtiin siellä täällä. Aina jollakin oli kitara mukana.
80luvulla oli jo pieni perhe ja sitä asettui aloilleen. Tyylikin muuttui juppimaiseksi (työn myötä) - mutta silti sisälläni asuu ikuinen peace and love nuori ;)
Ja näillä mennään loppuun asti. - CannedHeat
Patti Smithiä kirjoitti:
kuunneltiin ;) "Becouse tonight belongs to lover"...juu.
Festareita kierreltiin, Porin Jazzeilla tavattiin aina kaikki tutut ja jammailtiin siellä täällä. Aina jollakin oli kitara mukana.
80luvulla oli jo pieni perhe ja sitä asettui aloilleen. Tyylikin muuttui juppimaiseksi (työn myötä) - mutta silti sisälläni asuu ikuinen peace and love nuori ;)
Ja näillä mennään loppuun asti.Tekivät tuon laulun. Provinssissa Patti aloitti Provinssissa Glorialla, jolloin jalka alkoi vipattamaan ja nuoret vanheni vanhat nuoreni.
Ja 16- vee tyttö nauroi.... viistoista veettt:)))
Heh...heh-heee!
- 57 v mies
Näin jälkeenpäin koki olevansa jonkinlaisen seksuaalisen vallankumouksen pioneeri sukupolvea.
Eli seksuaalisuudesta uskalsi puhua.Tuli selkeä nuorisomuoti,tosin ehkä yksilöllisempi kuin
tänäin.Miesten hiukset piteni,tuli miehille
mini permanentti ja mieskin rupesi kiinnittämään
huomiota ulkonäköön.Musiikkiin tuli valtavasti
uusia virtauksia.Olihan se aika suurta
vallankumousta monessa suhteessa.Taisteltiin
monelle asialle tilaa, mitä nuoret nyt
pitää itsestäänselvyytenä.Tanssilavoilta
siirryttiin discoihin,oikeastaan valtava
muutos.Ei oikestaan haikeudella muistele sitä aikaa,mutta tajuaa oikeasaan nyt,miten valtaisa
oli se muutos silloin,vaikkei sitä silloin tiedostanut.Itsellä sellaista fritsujen ja kotibileiden aikaa.- niitä oli
aina viikonloppuisin jonkun luona :) Keskustelut olivat niiiiin intellektuella,(seksin lisäksi), ja musiikki oli hyvin olennainen osa kaikkea.
Kyllä me olimme kaikella tavalla pioneereja monessa asiassa... kuitenkin uskon, että nykyajan nuorisolla on vaikeampaa...
(P.S.kaulahuivi oli fritsujen takia aina kaulassa :) ) - 57 v mies
niitä oli kirjoitti:
aina viikonloppuisin jonkun luona :) Keskustelut olivat niiiiin intellektuella,(seksin lisäksi), ja musiikki oli hyvin olennainen osa kaikkea.
Kyllä me olimme kaikella tavalla pioneereja monessa asiassa... kuitenkin uskon, että nykyajan nuorisolla on vaikeampaa...
(P.S.kaulahuivi oli fritsujen takia aina kaulassa :) )Niin oli,sunnuntaina oli kaulahuivi aamusta
saakka tarpeen ja kyllä niitä usein tuli
peilistä ihailtua.Luulen minäkin,että nyky nuorisolla on vaikeempaa.Tuntuu että asenteet
on kiristyneet nyt sellaisen vapaan kauden jälkeen.
Me kai oltiin nuorina ärhäköitä ja protesti
henkisiä,jollain tasolla vallankumous suku-
polvea.Luulen että nyky nuoriso on liikaa
samaan suuntaan kävelijöitä.Me oltiin aika
yksilöllisiä kuitenkin.Sen muistan bileistä,
että ei ne kovaa kännäämistä ollut.Valkoviiniä,
Porvoon lankkua,jos muistat?Syvällisiä
keskusteluja,musiikkia ja pussailua.
Kyllä sitä jotenkin tajusi,että tässä tehdään tilaa seuraavalle nuorisolle ja heille homma helpommaksi.Joku sellainen henki siinä oli mielessä.
- Molla s.-53
Kilttejä, nöyriä nuoria, suurin pahe oli rööki jossain piilossa ja sekin huonolla omallatunnolla.
kotiin viimeistään klo:22.00 tai selkään tuli. Jos bussi jätti, niin verenmaku suussa juostiin.
Ei selittelyt auttaneet. Vaatteet valikoi kotiväki varallisuuden mukaan, itselläni ei ollut asiaan sanomista. Onni oli salainen suudelma. Samaa onnea en ole nuoruusvuosien jälkeen kokenut, kurista huolimatta.- noin!
Äitini valitsi vaatteeni kestävyyden perusteella.
Kesälomista ei ollut tietoakaan.
14-vuotiaasta lähtien tasan tarkkaan alusta loppuun saakka lomat palkkatyössä.
17-vuotisesta lähtien myös joululomat.
Se joskus vitutti kun tilipussi täytyi viedä avaamattomana muorille ja joka helkutin penni kerjätä perustellen omaan käyttöön.
Myöhemmin helpotti palkka pankkiin systeemi.
Pääsin ruokarahasysteemiin.
Heti intin jälkeen häivyin koko helvetin huushollista Ruotsiin. - 57 v mies
Eräs asi mistä minä olet ollut kuitenkin iloinen on,että omat lapset on olleet kiinnostuneita isän hurjasta nuoruudesta.Ja kun on siitä kertonut,on ikäänkuin palannut itsekkin niihin aikoihin.Ja eihän nyky nuoriso millään tajua,miten vähän erilaista tavaraa oli saatavilla,nykyiseen verraten.Ja onhan
se kiva lapsia naurattaa kun näyttää omaa kuvaansa nuorena,pitkät kiharat harteille saakka.Nauru
maistuu.Oltiinhan me kilttejä lopulta ja ei
energiaa tuhlattu rikkomiseen tai töhrimiseen,
vaan enemmän sellaiseen muutokseen.Rupesi
olemaan oikeeta nuoriso kulttuuria.Pussaukset
muistan minäkin ja miten siitä piti kavereille
kehusjella.Rohkeimmat nuuski sormiaan merkitsevästi,mutta se on jo toinen juttu! - t.l.
noin! kirjoitti:
Se joskus vitutti kun tilipussi täytyi viedä avaamattomana muorille ja joka helkutin penni kerjätä perustellen omaan käyttöön.
Heti intin jälkeen häivyin koko helvetin huushollista Ruotsiin...joutui myös antamaan tilipussinsa äidilleen. Sitä kummastelin, kun itse sain käyttää omasta tilistäni vaatteisiin ja loput säästöön pankkitilille. Kesätyöt aloitin 13 vuotiaana. Oma perheeni oli köyhä, kuitenkaan äitini ei koskaan vaatinut palkastani ruokarahaa. Sanoi vain, että palkkani olen ansainnut omalla työlläni, "paa säästöön". Samoin olen toiminut omien lasteni kanssa. Ammattikoulun jälkeen muutinkin kotoa pois ja siitä se alkoi oma elämä ja talous.
- molla -53
57 v mies kirjoitti:
Eräs asi mistä minä olet ollut kuitenkin iloinen on,että omat lapset on olleet kiinnostuneita isän hurjasta nuoruudesta.Ja kun on siitä kertonut,on ikäänkuin palannut itsekkin niihin aikoihin.Ja eihän nyky nuoriso millään tajua,miten vähän erilaista tavaraa oli saatavilla,nykyiseen verraten.Ja onhan
se kiva lapsia naurattaa kun näyttää omaa kuvaansa nuorena,pitkät kiharat harteille saakka.Nauru
maistuu.Oltiinhan me kilttejä lopulta ja ei
energiaa tuhlattu rikkomiseen tai töhrimiseen,
vaan enemmän sellaiseen muutokseen.Rupesi
olemaan oikeeta nuoriso kulttuuria.Pussaukset
muistan minäkin ja miten siitä piti kavereille
kehusjella.Rohkeimmat nuuski sormiaan merkitsevästi,mutta se on jo toinen juttu!Ne olivat viesti muille. Olen varattu ja rakastunut.
Niitä kadehdittiin ja yritettiin jopa itse jäjitellä
nipistelemällä ihoa. Oli siinä sitten selittely äidille.... ihan eri kuin kavereille. Ajatuskin läheisyydestä, pelkkä katse sai aikaan kummia kuumia väreitä. Salaperäisyyden verho kuitenkin peitti kaiken. Arkoja oltiin. Pelättiin tuomiopäivää ja PELEÄTTIIN raskautta, vaikkei mitään vaaraa niilä hyväilyillä vielä ollutkaan.
Mutta päivääkään niistä en vaihtaisi pois. - 57 v mies
molla -53 kirjoitti:
Ne olivat viesti muille. Olen varattu ja rakastunut.
Niitä kadehdittiin ja yritettiin jopa itse jäjitellä
nipistelemällä ihoa. Oli siinä sitten selittely äidille.... ihan eri kuin kavereille. Ajatuskin läheisyydestä, pelkkä katse sai aikaan kummia kuumia väreitä. Salaperäisyyden verho kuitenkin peitti kaiken. Arkoja oltiin. Pelättiin tuomiopäivää ja PELEÄTTIIN raskautta, vaikkei mitään vaaraa niilä hyväilyillä vielä ollutkaan.
Mutta päivääkään niistä en vaihtaisi pois.Kyllä ne oli aikoja joita on kiva muistella.
Täytyy sanoa etten itse niitä tänä päivänäkään
vertaile nyky nuoriin,tähän päivään.
Enemmän pidän muistoina ja että silloin elettiin niin. En tiedä sinua,mutta itsellä menee tänäinkin ihan hyvin ja on vireyttä.Eli en ole jalkaa vetävä
pappa vielä tai periksi antanut.Elämä jatkuu.
Muistot on kultaa.Toki kun Juice ja Kirka on
poissa,kyllä se pysäyttää.Mutta en minä vanhana itseäni pidä.Kyllä täällä jalka nousee vielä.
Oikeen kivaa iltaa sinulle ja kiitos mukavasta
kirjoituksestasi!!! - molla 53
noin! kirjoitti:
Heti intin jälkeen häivyin koko helvetin huushollista Ruotsiin.Minäkin menin nelitoistavuotiaana töihin. Tein 8 h tuntista työpäivää Turussa Valmetilla, kukaan ei puuttunut pitkään työpäivään. Kotiin oli vietävä rahat. Vaatteet maksoi, ruoka ja kaikki, lähdin kotoa 15 vuotiaana. Näin nälkää, kävin kavereiden kotona syömässä, puhuin ruokatunnilla eväitä syötäessä madoista, limasta ja muusta ja sain muiden eväät, kun ruokahalun meni muilta. Se tekin minusta kuitenkin vahvan. Olen päästänyt omat lapseni LIIAN HELPOLLA..... se näkyy.
- molla 53
57 v mies kirjoitti:
Kyllä ne oli aikoja joita on kiva muistella.
Täytyy sanoa etten itse niitä tänä päivänäkään
vertaile nyky nuoriin,tähän päivään.
Enemmän pidän muistoina ja että silloin elettiin niin. En tiedä sinua,mutta itsellä menee tänäinkin ihan hyvin ja on vireyttä.Eli en ole jalkaa vetävä
pappa vielä tai periksi antanut.Elämä jatkuu.
Muistot on kultaa.Toki kun Juice ja Kirka on
poissa,kyllä se pysäyttää.Mutta en minä vanhana itseäni pidä.Kyllä täällä jalka nousee vielä.
Oikeen kivaa iltaa sinulle ja kiitos mukavasta
kirjoituksestasi!!!Mieheni kuoli viikkoa ennen Kirkaa... melkein ehdittiinn olla 30 vuotta naimisissa. Mutta muistot elää. Kaikki muistot, niin nuoruusvuosien kuin uudemmatkin. Elämä on sitä, että teet tästä päivästä
itsellesi ainutlaatuisen... jokaisesta päivästä...
aikaa ei kannata hukata. Kannattaa yrittää tehdä myös jokaisesta päivästä jollekkin toiselle ainutlaatuinen. Hyvää illanjatkoa kaikillen teille jotka viestin luette. - 57 v mies
molla 53 kirjoitti:
Mieheni kuoli viikkoa ennen Kirkaa... melkein ehdittiinn olla 30 vuotta naimisissa. Mutta muistot elää. Kaikki muistot, niin nuoruusvuosien kuin uudemmatkin. Elämä on sitä, että teet tästä päivästä
itsellesi ainutlaatuisen... jokaisesta päivästä...
aikaa ei kannata hukata. Kannattaa yrittää tehdä myös jokaisesta päivästä jollekkin toiselle ainutlaatuinen. Hyvää illanjatkoa kaikillen teille jotka viestin luette.Hyvin syvästi ymmärrän sinua ja hiljaa mielessä olen tukenasi.Minulta on isä ja äiti kuolleet samaan
sairauteen molemmat.Jotain siis tajuan miltä
tuntuu menettää läheinen ja rakas.Vaikutat
tasapainoiselta ja harkitsevalta naiselta.Olet käynyt läpi vaikeat asiat.Tukea täältä sinulle koko sydämestä ja voimia.
Muistan kun pappi isän hautajaisissa tuli sanomaan,että hän valittaa kun isä on poissa.
Sanoin että isä on aina minussa niin pitkään kun elän.Sydämestäni hän ei kuole koskaan.Ja tosi se
on.Ei ole päivissä hetkeä etteikö isä jotenkin ole kaikessa mukana.Uskon että jotain sitä
sinäkin koet.
Osanottoni ja tukeni sinulle!!!!
- kuli-50
,, 70-80 luvut ympäri palloa tallatessa humussa ja sumussa (juovuksissa),ei ole muijaa, ei muksuja, ystäviä ja kavereita kylläkin. kohta 30 vuotta selvin päin, hyvin menee näin. (ikä 58)
- Akaton mies
Samaa koheltamista näkyy olevan joka paikaas.
Oli minulla autoo sellaanen suuri ameriikkalaanen, oli kesä ja lavatanssit Aulavalla.
Itte en koheltanu vaikka en mä sen viisaampi ollu ku toisetkaan, niin tuan viinaan eikä liioon kalijaan kans. Ne omat pölijyyret tein aina seleviistäpäin.
Ku likaat piti palijonki enee sellaasista pojista jokka ei haissu viinoolle.
Siinä lähellä oli sellaanen tanssipaikka mihinä järijestettihin lavatansseja myös sunnuntai ehtoosin. Niistä mä jäin melekehen aina pois ku kotona oli nuata kuorma-autoja ja lähärin aina pyhäpäivisin jo sitten ajohon. Mihin ny milloonki päin maalimaa. Joskus naapurin Anneli kesääsin piti pikkuusen kesälomaa ja lähti kyytihin, oltihin samaan ikääsiä ja hyviä kavereita. Ei me mitään riijattu, tykkäs vaan välihin nähärä maalimaa ja mun kyyriis sai ilimaasen matkan.
Oliihan se nuoruusvuoret sellaasia huolettomia ku jalaat oli isän ja äireen pöyrän alla.
Ny jälijestä käsiin sitä vasta oikeen sen asian ymmärtää. Vaikka hyviihan tämä elämä täs ny on menny jo sitten varttuneenpanakin. Tua vaimoon menetys vain on ollu kaikista koviin, ankarin koettelemus mun elämässäni, en mä kuitenkaan siitäkään oo mitenkään katkera elämälle, soon mun osani ja myllynkiveni, tällä matoosella matkalla.
terv. seppä ja pieni Tiitu-kani täältä vaan kotoa. Akaton mies kirjoitti:
Samaa koheltamista näkyy olevan joka paikaas.
Oli minulla autoo sellaanen suuri ameriikkalaanen, oli kesä ja lavatanssit Aulavalla.
Itte en koheltanu vaikka en mä sen viisaampi ollu ku toisetkaan, niin tuan viinaan eikä liioon kalijaan kans. Ne omat pölijyyret tein aina seleviistäpäin.
Ku likaat piti palijonki enee sellaasista pojista jokka ei haissu viinoolle.
Siinä lähellä oli sellaanen tanssipaikka mihinä järijestettihin lavatansseja myös sunnuntai ehtoosin. Niistä mä jäin melekehen aina pois ku kotona oli nuata kuorma-autoja ja lähärin aina pyhäpäivisin jo sitten ajohon. Mihin ny milloonki päin maalimaa. Joskus naapurin Anneli kesääsin piti pikkuusen kesälomaa ja lähti kyytihin, oltihin samaan ikääsiä ja hyviä kavereita. Ei me mitään riijattu, tykkäs vaan välihin nähärä maalimaa ja mun kyyriis sai ilimaasen matkan.
Oliihan se nuoruusvuoret sellaasia huolettomia ku jalaat oli isän ja äireen pöyrän alla.
Ny jälijestä käsiin sitä vasta oikeen sen asian ymmärtää. Vaikka hyviihan tämä elämä täs ny on menny jo sitten varttuneenpanakin. Tua vaimoon menetys vain on ollu kaikista koviin, ankarin koettelemus mun elämässäni, en mä kuitenkaan siitäkään oo mitenkään katkera elämälle, soon mun osani ja myllynkiveni, tällä matoosella matkalla.
terv. seppä ja pieni Tiitu-kani täältä vaan kotoa.se nuoruus oli ja ei järjen häivää. Melkein hävettää tunnustaa, että aika boheemi tuli oltua ja tyttäret oli kertakäyttö kamaa. Jälkeen päin oikein hävettää ajatella miten idiootti sitä oli, mutta aika tasapaksuksi kansalaiseksi sitä kuitenkin tuli ja melkeinpä kaipaa vanhoja meneviä aikoja takaisin.
Mettäläinen kirjoitti:
se nuoruus oli ja ei järjen häivää. Melkein hävettää tunnustaa, että aika boheemi tuli oltua ja tyttäret oli kertakäyttö kamaa. Jälkeen päin oikein hävettää ajatella miten idiootti sitä oli, mutta aika tasapaksuksi kansalaiseksi sitä kuitenkin tuli ja melkeinpä kaipaa vanhoja meneviä aikoja takaisin.
millaista aikaa se oli ja olen saanut kritiikkiä siitä etten "uskaltanut" olla ihan oikea hippi edes, kun huumeet jäi kokeilematta.
Nuoruuteeni sattuu enemminkin 60/70 luvun taitteeseen, olin silloin lähdössä pois Suomesta ja muutin ekaks USA;han, Woodstock-vuotena ja hapsuja oli ja isoja korviksia ja lantiofarkut ja paljaat jalat hehehe...
sitten muutin Kolumbiaan v. 70 parhaaseen hippiaikaan ja elämäni sai suuren muutoksen siellä, koska sikäläinen yhteiskunta oli vanhoillisempi. Olin uranuurtajia Calin kaduilla, shortseissa ja sandaaleissa siihen aikaan kun paikalliset tytöt käyttivät sukkahousuja ja mekkoja 30 asteen kuumuudessa!
Loput seitsenkymmentäluvusta menikin perheen perustamiseen, opiskeluun, työntekoon ja elämiseen uudessa kotimaassani.
T,
Paloma
(lensi heti kun siivet kantoivat)- mukana.....
Paloma.se.co kirjoitti:
millaista aikaa se oli ja olen saanut kritiikkiä siitä etten "uskaltanut" olla ihan oikea hippi edes, kun huumeet jäi kokeilematta.
Nuoruuteeni sattuu enemminkin 60/70 luvun taitteeseen, olin silloin lähdössä pois Suomesta ja muutin ekaks USA;han, Woodstock-vuotena ja hapsuja oli ja isoja korviksia ja lantiofarkut ja paljaat jalat hehehe...
sitten muutin Kolumbiaan v. 70 parhaaseen hippiaikaan ja elämäni sai suuren muutoksen siellä, koska sikäläinen yhteiskunta oli vanhoillisempi. Olin uranuurtajia Calin kaduilla, shortseissa ja sandaaleissa siihen aikaan kun paikalliset tytöt käyttivät sukkahousuja ja mekkoja 30 asteen kuumuudessa!
Loput seitsenkymmentäluvusta menikin perheen perustamiseen, opiskeluun, työntekoon ja elämiseen uudessa kotimaassani.
T,
Paloma
(lensi heti kun siivet kantoivat)Woodstockissa Ihanaa ;)
(siis, etkö edes kokeillut mitään hashista tjms.? ) mukana..... kirjoitti:
Woodstockissa Ihanaa ;)
(siis, etkö edes kokeillut mitään hashista tjms.? )että olin jenkeissä samaan aikaan enkä mennyt;( mutakylvyt ja psykedelia jäi väliin....bah.
No jaa, eihän siihen aikaan tarvinnut edes itse kokeilla mitään, porukoissa oli savu niin sakeeta että passiivisesti tuli itsekin vaikutuksen alaiseksi.
Jep, olen polttanut maria kerran, mutta kuten ex-pressa Clinton, en vetänyt henkisauhuja:)))
T.
Paloma
- menin 15v ruotsiin
saappaat, hapsuliivit,värjättyjä laamapaitoja, tanssia, menoa ja meininkiä.
- oli minullaki
kun muutin Ruotsiin v.77. Sinne sitten "juurruin" ja tapasin ruotsalaisen miehen...perustimme perheen, opiskelin ja menin töihin...80luku oli juppikulttuuria ja olkatoppaukset ja pörröpäät ym. korkokantaiset kengät alkoi tulla pukeutumiseen mukaan.
oj, sitäkin aikaa :) Hah! kuvitelkaa ne asut! oli minullaki kirjoitti:
kun muutin Ruotsiin v.77. Sinne sitten "juurruin" ja tapasin ruotsalaisen miehen...perustimme perheen, opiskelin ja menin töihin...80luku oli juppikulttuuria ja olkatoppaukset ja pörröpäät ym. korkokantaiset kengät alkoi tulla pukeutumiseen mukaan.
oj, sitäkin aikaa :) Hah! kuvitelkaa ne asut!Ruotsissa minäkin vietin nuoruuttani. Onneksi Ymmärsin kieltäytyä huumeista, jostain kummasta syystä. Minulla oli jo sillon ja on vieläkin erittäin voimakas sellainen, nykyisin vähän ehkä harvinaisempi tunne, kuin velvollisuudentunne. Se piti minut irti huumeista ja vaikeuksista.
Kiitokset isälleni joko oli sodan käynyt mies sotilas, tappaja ja taistelija ja joka opetti sen minulle.miljoona kirjoitti:
Ruotsissa minäkin vietin nuoruuttani. Onneksi Ymmärsin kieltäytyä huumeista, jostain kummasta syystä. Minulla oli jo sillon ja on vieläkin erittäin voimakas sellainen, nykyisin vähän ehkä harvinaisempi tunne, kuin velvollisuudentunne. Se piti minut irti huumeista ja vaikeuksista.
Kiitokset isälleni joko oli sodan käynyt mies sotilas, tappaja ja taistelija ja joka opetti sen minulle.että harvat suomalaisnuoret antautuivat täydellä sydämellä hippiyteen. Meille oli opetettu ihan vauvelista saakka että järki pitää olla mukana matkassa ja leipää ja piimää kapsäkissä jos maailmalle lähdemme.
- hapsuliivinen
miljoona kirjoitti:
Ruotsissa minäkin vietin nuoruuttani. Onneksi Ymmärsin kieltäytyä huumeista, jostain kummasta syystä. Minulla oli jo sillon ja on vieläkin erittäin voimakas sellainen, nykyisin vähän ehkä harvinaisempi tunne, kuin velvollisuudentunne. Se piti minut irti huumeista ja vaikeuksista.
Kiitokset isälleni joko oli sodan käynyt mies sotilas, tappaja ja taistelija ja joka opetti sen minulle.ole huumeisiin sekoittunut.
- 18 vuotias,
kun jäin Ruotsiin, piti olla vain kesäloma-aika, mutta se loma venyi ja venyi. Olin ollut siellä jo monena kesänä aikaisemminkin. Oli sitten se poikaystävä siellä myös, jonka takia sinne piti jäädä. Ja aika hyvä työpaikka, silloin ei ollut Suomessa niin vaan töitä saatavilla.
Vaateus oli paljon muodikkaampaa, oli kortkort-kjolar, siis minihameita ja bootsimallisia kenkiä. Asuin silloin länsirannikolla ja kaikkia vaikutteita tuli Tanskasta ja Englannista Ruotsiin. Olinhan hieno kun tulin Suomessa käymään, laiha kuin mikä ja kaikki ihmetteli vaatteitani. Serkut oli tosi kateellisia.
Nyt huvittaa katsella niitä vanhoja valokuvia, huhhuijaa. - menin siis
15v töihin ruotsiin,, lastenhoitoa ja metsänistutusta kaiket vapaa ajat kesällä.
- muistetaan
1966 aloitettiin lasten teko, siten 15 vuotta se oli yhtä kiirettä, juuri ja juuri ehti ja jaksoi.
siten 1985 lähtivät opiskelemaan, kaikki 3 ja saimme rahan ja levon itsellemme.
Nyt on olut rauhallisempaa, mutta kyllä joskus hirvittää kun kaikki tulevat kotiin, pitää parerille laittaa nimet ja laskea että sängyt riittää. - Sinimarjanen**
oli parhainta aikaa. Meikäläisen nuoruudesta ei
synny mitään "sankaritarinaa".
Meitä oli useimmiten kolmen tytön kimppa,
joskus useampikin. Tansseissa kävimme ja
nauraa käkätettiin. Useinkin kävelimme kotiin
tanssien päätteeksi ja kertailimme illan
tapahtumia. Monta hauskaa muistoa.
Nuoruus jäi hieman sivuseikaksi, oli itsenästyttävä
jo hyvinkin varhain ja työstä
saatu raha meni kotiin, itselle jäi vain
parin tanssilipun verran kuussa.
Kunnes sitten..)) - Kutv M
Työn täyteistä ja köyhää,mitäs sitä meikeläisellä
muuta.Asenne kasvatusta elämisen ehtoihin.
Tämä oli kylläkin jo kuusikymmentä luvun puolella.
Nuorena oli vitsa väännettävä. Silloin 60-luvulla ajelin iltaisin Essolle isäni mopolla. Yleensä ostin mopoon 2 litraa bensaa, sillä rahaa ei riittänyt suurempaan polttoainemäärään. Koskaan en mennyt baariin kahville, sillä rahaa ei ollut.
Nyt eläkkeellä ollessani ajelen Essolle 91-mallisella Tojotallani, ja tankkaan siihen kerran viikossa paljon isomman määrän bensaa. Rahaakin on nyt niin paljon, että voin istuskella vaikka koko päivän baarissa kahvilla tai kaljalla, joten elämäni on nyt laadukkaampaa kuin nuorena ollessani.- tollako
kaljalle?
- henrii
tollako kirjoitti:
kaljalle?
Touvota Coleralla
oli 70-luvun jälkipuolisko.
Urheiluautolla kovaa kotona ja Euroopassa.
Ulkomaiset elokuvat ja pop-musiikki - eritoten hevi oli kova sana (miellyttää vieläkin:)
Kirjoitusten jälkeen välivuosi ja mm. kesä railakasta menoa myyntiedustajana ympäri Suomea.
Sitten miehen vaihto, rakkausloma Pariisissa... -81 olin jo aviossa ja seuraavan vuoden jouluna äiti :D70-luvulla olin vielä eteerisen herkkä ja jotensakin puhkeamassa elämään. Hippiyttä, musiikkia, opiskeluja, syvällisiä keskusteluja, ulkomaan matkoja, liftausta. Ihme ja kumma ei kuitenkaan huumeita. Ensimmäinen avioliitto.
80-luvulla meno alkoi koventua. Kovaa ja korkaa nousukautta. Biletystä, avioero, uraputkea, biletystä, ulkomaanmatkoja. Ihme ja kumma ei kuitenkaan huumeita vaikka muuta tarjoilua kyllä riitti. Rahaa oli, tuli ja meni. Lauantai-iltana mietittiin pienessä pööllyssä minne mennään aamiaiselle, no Köpikseen syömään voileipiä. Kentälle ja aamukoneella Köpikseen ja iltapäivällä takaisin. Hesperian Samba-karnevaaleihin ommeltiin pukuja. Voi, voi oli se elämää. Onneksi.
Mitäköhän kuuluu nyt Riitalle, Kyllille, Jaanalle, Harrille, Markukselle... Koko Paakkarin poppoolle, Fizzin jengille, Stockan vintille- Pirre*
oli nuoruus jo ohi..olin pienen pojan äiti ja minukkana maatalossa...
Mutta nuoriahan me silti olimme; mikrohousut piti olla ja leveä punainen kiiltonahka vyö siihen..sukat olivat samanlaiset kuin nytkin näkyyvät olevan muotia, sellaiset salmiakkikuvioidut hienoudet...pusero oli vartalonmyötäinen kuin nytkin..ja joskus pitkä villaliivi siinä päällä..voi voi , enpä enää pistäisi mikropöksyjä ravintolaan ylleni..:))millainen elämä minulla olisi ollut jos olisin mennyt avioon naapurin rikkaan sikafarmararin kanssa niinkuin vanhempani olivat suunnitelleet...
loppujen lopuksi luulen että ei siinä suuriakaan eroja olisi ollut. Lasten kasvatusta, työtä, opiskelua...nuo muutot maanosien välillä ja vieraat kielet olisivat jääneet väliin, mutta toisaalta aineellista rikkautta olisi varmaan enemmän.- Pirre*
Paloma.se.co kirjoitti:
millainen elämä minulla olisi ollut jos olisin mennyt avioon naapurin rikkaan sikafarmararin kanssa niinkuin vanhempani olivat suunnitelleet...
loppujen lopuksi luulen että ei siinä suuriakaan eroja olisi ollut. Lasten kasvatusta, työtä, opiskelua...nuo muutot maanosien välillä ja vieraat kielet olisivat jääneet väliin, mutta toisaalta aineellista rikkautta olisi varmaan enemmän.nyt mitään toisin? Kadutko että lähdit?
Pirre* kirjoitti:
nyt mitään toisin? Kadutko että lähdit?
mutta että tekisinkö toisin on todella vaikea kysymys. Emme koskaan tiedä etukäteen mitä tulee tapahtumaan ja jos olisin tietäntyt että jään leskeksi 34-vuotiaana ja joudun kantamaan koko vastuun lasten kasvatuksesta ja perheen toimeentulosta yksin vieraalla maalla...olisi se varmaan pannut minut ajattelemaan.
En kadu, elämäni on ollut rikas ja haastava.
T,
Paloma- Pirre*
Paloma.se.co kirjoitti:
mutta että tekisinkö toisin on todella vaikea kysymys. Emme koskaan tiedä etukäteen mitä tulee tapahtumaan ja jos olisin tietäntyt että jään leskeksi 34-vuotiaana ja joudun kantamaan koko vastuun lasten kasvatuksesta ja perheen toimeentulosta yksin vieraalla maalla...olisi se varmaan pannut minut ajattelemaan.
En kadu, elämäni on ollut rikas ja haastava.
T,
Palomaemme tiedäkään..
Oisiko kirjaksi asti elettyä? Kirjoitat hyvää-sujuvaa kieltä.. Pirre* kirjoitti:
emme tiedäkään..
Oisiko kirjaksi asti elettyä? Kirjoitat hyvää-sujuvaa kieltä..mutta se ei ole tarkoitettu julkaistavaksi, vaan jonkinlaiseksi kulttuuriperinnöksi lapsilleni jotka tuntevat itsensä juurettomiksi. Tai ehkä ei sitten kuitenkaan: nykymaailmassa tällainen multikulturelli perimä tulee kai olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Aloitin "muistelmani" parikymmentä vuotta sitten asuessani uudelleen USA:ssa (ennen kuin kaikki tämä tulee jäämään unholaan) ja koska on ihmisiä ja asioita jotka ansaitsevat paremman kohtalon.
Kiitos Pirre huomaavaisuudestasi:)
T.
PalomaPaloma.se.co kirjoitti:
mutta se ei ole tarkoitettu julkaistavaksi, vaan jonkinlaiseksi kulttuuriperinnöksi lapsilleni jotka tuntevat itsensä juurettomiksi. Tai ehkä ei sitten kuitenkaan: nykymaailmassa tällainen multikulturelli perimä tulee kai olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Aloitin "muistelmani" parikymmentä vuotta sitten asuessani uudelleen USA:ssa (ennen kuin kaikki tämä tulee jäämään unholaan) ja koska on ihmisiä ja asioita jotka ansaitsevat paremman kohtalon.
Kiitos Pirre huomaavaisuudestasi:)
T.
PalomaMinä kirjoitan myös kirjaa ja se on omaelämänkerta ja tarkoitettu omille jälkipolville.
Kirjoitan sitä muistitikkuun kahdessa aikatasossa eräänlaisen päiväkirjan tapaan, siis nykyhetkestä ja menneestä.- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Minä kirjoitan myös kirjaa ja se on omaelämänkerta ja tarkoitettu omille jälkipolville.
Kirjoitan sitä muistitikkuun kahdessa aikatasossa eräänlaisen päiväkirjan tapaan, siis nykyhetkestä ja menneestä.aloitit muistelmien/päiväkirjan kirjoittamisen..?
Sillä vaan, josko mieki alkaisin, kun vielä jotain muistankin :)
Todella hyvä idea kaikkiaan Paloma ja miljoona..
P.s. mistä muuten nikkisi idea, oletko voittanut lotossa :) - Kuokkija......
miljoona kirjoitti:
Minä kirjoitan myös kirjaa ja se on omaelämänkerta ja tarkoitettu omille jälkipolville.
Kirjoitan sitä muistitikkuun kahdessa aikatasossa eräänlaisen päiväkirjan tapaan, siis nykyhetkestä ja menneestä.http://www.kolumbus.fi/mm.salo/Leikit.htm
Kiitos! Heti etsimään uusia leikkejä! Pirre* kirjoitti:
aloitit muistelmien/päiväkirjan kirjoittamisen..?
Sillä vaan, josko mieki alkaisin, kun vielä jotain muistankin :)
Todella hyvä idea kaikkiaan Paloma ja miljoona..
P.s. mistä muuten nikkisi idea, oletko voittanut lotossa :)Minä kirjoitan kausiluonteisesti. Olen aloittanut kirjoittamisen noin 10vuotta sitten. Kirjoittaminen vie mielestäni paljon energiaa, joten ei tahdo onnistua minulla yhtäaikaa työssä käymisen aikaan. Muisteleminen on rankkaa hommaa ja siihen voi hurahtaa öitä...
miljoona kirjoitti:
Minä kirjoitan kausiluonteisesti. Olen aloittanut kirjoittamisen noin 10vuotta sitten. Kirjoittaminen vie mielestäni paljon energiaa, joten ei tahdo onnistua minulla yhtäaikaa työssä käymisen aikaan. Muisteleminen on rankkaa hommaa ja siihen voi hurahtaa öitä...
kirjoittelen myös täysin kausiluonteisesti ja voi mennä kuukausia, jopa vuosi etten kirjoita mitään. Kirjoitan works ohjelmalla tietokoneeseen ja olisi ehkä aiheellista tehdä turvakopio, Laitan valokuvia mukaan mutta mun tarvii saada skannattua vanhoja kuvia jossain oikein joukko.
Lapseni muistavat isänsä ja Kolumbian vielä, mutta muistikuvat hämärtyvät koko ajan ja he olivat aika pieniä kun muutimme pois, joten haluan dokumentoida sitä aikaa ja heidän synnyinmaataan tulevia polvia varten.
Pitäisi kait ryhtyä taas kirjoittamaan ahkerammin; aika kuluu kaiken maailman turhissa chateissa ja peleissä joista todellakaan ei jää mitään pysyvää jäljelle.
T.
Paloma- Puidenhalaaja
Paloma.se.co kirjoitti:
kirjoittelen myös täysin kausiluonteisesti ja voi mennä kuukausia, jopa vuosi etten kirjoita mitään. Kirjoitan works ohjelmalla tietokoneeseen ja olisi ehkä aiheellista tehdä turvakopio, Laitan valokuvia mukaan mutta mun tarvii saada skannattua vanhoja kuvia jossain oikein joukko.
Lapseni muistavat isänsä ja Kolumbian vielä, mutta muistikuvat hämärtyvät koko ajan ja he olivat aika pieniä kun muutimme pois, joten haluan dokumentoida sitä aikaa ja heidän synnyinmaataan tulevia polvia varten.
Pitäisi kait ryhtyä taas kirjoittamaan ahkerammin; aika kuluu kaiken maailman turhissa chateissa ja peleissä joista todellakaan ei jää mitään pysyvää jäljelle.
T.
PalomaKirja on jo päässä aika hyvin koottuna ja alkulausekin on valmiina. Tämä palstakirjoittelu on tällaista sormiharjoittelua, tämän avulla olen oppinut kirjoittamaan suoraan koneelle. Aikaisemmin minun piti aina kirjoittaa ensin käsin ja se on tosi työlästä.
Aikaisemmin puhuttiin pöytälaatikkokirjailijoista, mitähän me nyt sitten ollaan kun pöytälaatikkoon ei tule mitään:O Puidenhalaaja kirjoitti:
Kirja on jo päässä aika hyvin koottuna ja alkulausekin on valmiina. Tämä palstakirjoittelu on tällaista sormiharjoittelua, tämän avulla olen oppinut kirjoittamaan suoraan koneelle. Aikaisemmin minun piti aina kirjoittaa ensin käsin ja se on tosi työlästä.
Aikaisemmin puhuttiin pöytälaatikkokirjailijoista, mitähän me nyt sitten ollaan kun pöytälaatikkoon ei tule mitään:Okuulumme samaan kategoriaan virtuaalirakastajien kanssa....kaikki mitä teemme katoaa silmänräpäyksessä virtuaaliavaruuteen kun tulee vain joku pieni sähkönkatkos ennen kuin ehdimme säästää...
Paloma- Puidenhalaaja
Paloma.se.co kirjoitti:
kuulumme samaan kategoriaan virtuaalirakastajien kanssa....kaikki mitä teemme katoaa silmänräpäyksessä virtuaaliavaruuteen kun tulee vain joku pieni sähkönkatkos ennen kuin ehdimme säästää...
Paloma...on osuva nimi. Mutta täytyy tallettaa muistitikulle ne hengentuotteet etteivät katoa sinne avaruuteen. Kirjoittamisen iloa vaan meille kaikille:D
Puidenhalaaja kirjoitti:
...on osuva nimi. Mutta täytyy tallettaa muistitikulle ne hengentuotteet etteivät katoa sinne avaruuteen. Kirjoittamisen iloa vaan meille kaikille:D
ja nyt tajusin vasta että puhut USB-muistista, siis memory stick:stä. Ilman muuta, niin teenkin.
(Mulla on nää nykyajan suomenkieliset termit hukassa ) Kiitos vinkistä!
T.
Paloma- Sinimarjanen
miljoona kirjoitti:
Kirjoitan sitä muistitikkuun kahdessa aikatasossa eräänlaisen päiväkirjan tapaan, siis nykyhetkestä ja menneestä.mullakin jahka aikaa olisi enemmän.
Eläkkeellä viimeistään.
nuoruutta ollut.
Eikä niin paljon elämääkään....
Työtä, työtä, työtä. Jotenkin sitä piti ruokansa ja asuntonsa hankkia, enkä minä tyhmänä keksinyt muuta konstia kuin työn...- se näkyy
kirjoituksistasi. Olet joko pahalla päällä -tai sit sua vaan painaa joku juttu.
mutta eiköhän meistä useampi ole joutunut työnteolla itsensä elättämään? Minä ainakin, opiskellut, tehnyt työtä, yrittänyt ja opiskellut uudelleen, tehnyt työtä ja opiskellut samaan aikaan, hoitanut perhettä ja kotia, tehnyt työtä ja taas työtä. En tiedä onko se ollut tyhmää vai viisasta, eikä ihmisen onni ole siinä miten paljon rahaa tai miten se omaisuus on hankittu tai onko sitä hankittu.
Terveisin
Paloma- niitä
Paloma.se.co kirjoitti:
mutta eiköhän meistä useampi ole joutunut työnteolla itsensä elättämään? Minä ainakin, opiskellut, tehnyt työtä, yrittänyt ja opiskellut uudelleen, tehnyt työtä ja opiskellut samaan aikaan, hoitanut perhettä ja kotia, tehnyt työtä ja taas työtä. En tiedä onko se ollut tyhmää vai viisasta, eikä ihmisen onni ole siinä miten paljon rahaa tai miten se omaisuus on hankittu tai onko sitä hankittu.
Terveisin
Palomatöitä aina sai. 14v olin mansikoita poimimassa ja tienasin kesärahat, talvet opiskeltiin - vaikkakin viikonloput seurusteltiin kaveriporukassa, vähän vanhempana 15-16v. oltiin tansseissa jne. Muistan ikäni kun Sammy Babitzin oli esiintymässä - ja mentiin takahuoneeseen pyytämään nimmaria. Se koukkasi minut syliinsä - ja suudeltiin "aivan sikana"! Ahh!! :)
Mutta se - että töitä oli - ja niitä löytyi kun/jos halusi vain tehdä.
- villi ja vapaa
Muistan vieläkin lauantai-iltapäivien tunnelman. Radiosta kuunneltiin Listaa ja laittauduttiin illan rientoihin. Ei voinut mennä saunaan, ettei olisi illalla punanaamainen. Oli oppikoululaiset "popparit" ja muut "landepaukut" - minä kavereineni kuuluin omasta mielestäni jollain lailla "parempaan porukkaan" eikä sopinut juurikaan seurustella landepaukkujen kanssa. Hyi mitä tuhlausta pienellä paikkakunnalla, jossa kuitenkin kaikki olimme landeja!!
Ensimmäinen kunnon poikakaveri, jolla ihana pitkä kihara tukka ja maxitakki - sehän kertoi kavereille kaiken; tyylissä löytyi!!
Vammalan Seukulla kävi Kirka, Punkalaitumen Särkällä Danny. Tanssilattialla potkittiin porukalla keskelle jäänyttä kassiparkaa, ruskeata samettista itse tehtyä olkalaukkua!
Sisko toi Englannista tuliaisiksi äänilevyjä, mutta useimmiten soi kuitenkin mankalta itseäänitetyt kappaleet.
Kesät olivat kuumia ja liian lyhyitä. Kotiintuloajat olivat tiukat. Ensimmäinen poikakaveri soittaa vieläkin noin kerran vuodessa ja muistelee kuinka ihana olin. Haluaisi tavata vaan itse en halua pilata nuoruuden ihania muistoja!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721127
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37541Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45482- 49477