Vai ei Raamattu opeta?

Amos7

Aika monet uskoa tunnustavat sanovat ettei Raamattu puhu missään anteeksipyytämisestä. Voi yksinkertaisuus! Siitähän koko uskonelämä lähtee kun pyytää Jumalalta syntejään anteeksi. Daavid Psalmeissa tämän tästä pyysi syntejään anteeksi.

Mitä tulee rikkomuksiin lähimmäistään vastaan, on typerää odottaa että uskosta osaton antaisi anteeksi pyytämättä. Kohteliasta on pyytää anteeksi ja se on hyvien tapojen mukaista. Ei jumalattomilta voi odottaa uskovaisen käytöstä tässä asiassa.

Esimerkki:

Peruutat autolla tai muuten naapurin lapsen pyörän päälle vahingossa. Odotatko että naapuri antaa anteeksi asiaa selvittämättä ja jatkat vain matkaasi?
Vai menetkö ja pyydät reilusti anteeksi ja selvität tilanteen?
Ylpeän on erittäin vaikea pyytää anteeksi ja juuri he vetoavat ettei Raamattu opeta missään pyytämään anteeksi.

30

1189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>> Mitä tulee rikkomuksiin lähimmäistään vastaan, on typerää odottaa että uskosta osaton antaisi anteeksi pyytämättä.

• frihet

mitenkähän tän ajattelis?
        Kirjoitit "Anteeksiantaminen on ehdotonta - näin ihmisten kesken - sitä ei edellytä anteeksipyytäminen.
        Edes uskosta osattomalta; emmehän edes voi tietää tai päästä yhteisymmärrykseen siitä, kuka on uskosta osaton, kuka uskovainen".

Oletko tavannut ihmisen joka täyttää tuon ehdottoman anteeksi antamisen ja vieläpä on sen unohtanut?

Ja eiköhän uskosta osaton useinkin tunnisteta, jopa hänen kieltäessään uskonsa ja teotkin saattavat ehkä hiukan valaista kuka mitäkin uskoo.

• älä loukkaannu!

Matteuksen evankeliumi:
        5:25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.

Luukkaan evankeliumi:
        12:58 Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen.

• Olet oikeassa !! Ei paljon puhutaan antexipyytämisestä? Kun sitä että tulisimme antaa antexi kuolemisen asti! Täss Paavali selittää yx paikka missä Hän pyytä anteex!!!--->

11 Olen joutunut mielettömyyksiin; te olette minut siihen pakottaneet. Minunhan olisi pitänyt saada suositusta teiltä, sillä en ole missään ollut noita isoisia apostoleja huonompi, vaikka en olekaan mitään.
        12 Onhan apostolin tunnusteot teidän keskuudessanne tehty kaikella kestävyydellä, tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja voimateoilla.
        13 Sillä missä muussa te olette jääneet muita seurakuntia vähemmälle kuin siinä, etten minä puolestani ole rasittanut teitä? Antakaa minulle anteeksi tämä vääryys.
        14 Katso, kolmannen kerran minä nyt olen valmis tulemaan teidän tykönne, enkä ole oleva teille rasitukseksi; sillä minä en etsi teidän omaanne, vaan teitä itseänne. Eiväthän lapset ole velvolliset kokoamaan tavaraa vanhemmilleen, vaan vanhemmat lapsilleen.
        15 Ja minä olen mielelläni uhraava kaikki, uhraava itsenikin, teidän sielujenne hyväksi. Senkötähden, että teitä näin suuresti rakastan, minä saan teiltä vähemmän vastarakkautta?
        16 Olkoonpa niin, etten minä ole teitä rasittanut; mutta entä jos olen viekas ja olen kavaluudella kietonut teidät pauloihini!
        17 Olenkohan minä kenenkään kautta, joita olen luoksenne lähettänyt, pyrkinyt teistä hyötymään?
        18 Kehoitin Tiitusta menemään ja lähetin veljen hänen kanssaan; ei kai Tiitus ole pyrkinyt teistä hyötymään? Emmekö ole vaeltaneet samassa hengessä? Emmekö samoja jälkiä?
        19 Olette kai jo kauan sitten luulleet, että me puolustaudumme teidän edessänne. Jumalan edessä, Kristuksessa me puhumme; mutta kaikki teille rakennukseksi, rakkaani.
        20 Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä;
        21 ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.

• älä loukkaannu! kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:
        5:25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.

Luukkaan evankeliumi:
        12:58 Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen.

Tosiaan sitten voi mennä överix että antexipyyntö on vanhan liitton uhriseremonia. Huulten uhri herralle ja silloin ollaan pahasti metässä?

Hoos. 14:2

(14:3) Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit.

Aam. 7:2

Ja kun ne olivat syöneet loppuun maan kasvit, sanoin minä: "Herra, Herra, anna anteeksi. Kuinka voi Jaakob pysyä, sillä hän on vähäinen?"

Miika 7:18

Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen.

Matt. 6:12

ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

• on nöyryyttä.

Meidän tulee olla herkkiä pyytämään ja antamaan anteeksi.
        Jo Isä meidän rukous opettaa meille anteeksi pyynnön tähdellisyyden.

• Amos7

Jätät huonon viestin uskostasi soe et pyydä koskaan virheitäsi anteeksi.

• älä loukkaannu! kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Luukkaan evankeliumi:

Hyvin vahvistit sen, mitä tuossa ohessa sanoin.
        Että maailman alkeisvoimat kannattaa käyttää hyväksi maallisissa asioissa. Sillä Jeesus ei suostu riidan halkaisijaksi. Kannattaa sopia niin itkälle kuin vain voi.

Usein kannattaa olla väärässä, vaikak olisi oikeassa. Mutta tämä on hengellinen palsta, eikäö psykologinen tai oikeustietellinen.

Kun täällä puhutaan velasta, n kyse siitä suunnattomasta syntivelasta, jota ei v oi ajatelal edes lyhennettävän. Se kannattaa pyytää anteeksi Jeesuksen ansioihin yksistään vedoten.
        Ja sitten kiitollisena mennä ja tehdä kanssaihmisille hyvää. Lyhentää sillä lailla rakkaudenvelkaa.

Joka paljon anteeksi saa, se paljon rakastaa.
        Mutta ei kannata rientää syntielämään, jotta armo suureksi tulisi. Paavali sanoo: pois se!
        sillä voimme jo näistäkin sanoista oppia, että syntivelkamme on jon nyt kyllin suuri.

Sopia siis kannattaa - vaikak hampaat irvessä.
        Ja anteeksi kannattaa aina antaa, jottei itsekään katkeroituisi ja taakoittuisi; nukahtaisi tai jopa paatuisi.

Valvova kristitty ei voi loukkaantua, paitsi ehkä hetkeksi ja sitten tekee parannuksen loukkaantumisestaan.

• toisille pyytämättäkin;

Luuk. 23:34
      "Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa".

Ap. t. 7:60
      "Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: »Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!» Ja sen sanottuaan hän nukkui pois".

Anteeksipyytämisen toistuva vaatiminen vaikuttaa toisen nöyryyttämiseltä!

• Amos7

enkä sellaista katkeraa junkutusta tarkoittanutkaan. Tarkoitin aloituksella lähinnä jokapäiväisen elämän kolhuja, joita teemme toisille ja uskosta osattomille. Ylevää on antaa anteeksi ja se on pakkokin, jos haluaa taivaaseen.

Evankelioinnin kannalta huono olla pyytämättä anteeksi, sillä mikä kuva jää silloin uskovasta?

• KTS

Kristityn tunnusmerkki on juuri siinä, että hän antaa kaiken anteeksi ainakin mielessään viimeistään iltarukouksen yhteydessä vaikka sitä ei olisi erikseen pyydettykään:

Efesolaiskirje:
        4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

Matteus:
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

• Amos7
        KTS kirjoitti:

Kristityn tunnusmerkki on juuri siinä, että hän antaa kaiken anteeksi ainakin mielessään viimeistään iltarukouksen yhteydessä vaikka sitä ei olisi erikseen pyydettykään:

Efesolaiskirje:
        4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

Matteus:
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

Tuo kirjoitus koskikin lähinnä uskovaisen ja uskomattoman välistä elämää.

• Amos7 kirjoitti:

Tuo kirjoitus koskikin lähinnä uskovaisen ja uskomattoman välistä elämää.

Myönnät varmaan, että sen anteeksiantavaisen mielen pitää käsittää kaikki ihmiset:

"sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin."

• Amos7
        KTS kirjoitti:

Myönnät varmaan, että sen anteeksiantavaisen mielen pitää käsittää kaikki ihmiset:

"sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin."

Elitkö sinä jumalattomana kuin uskovainen?
        Muista suurin osa ei ole uskossa.

• Amos7 kirjoitti:

Elitkö sinä jumalattomana kuin uskovainen?
        Muista suurin osa ei ole uskossa.

Miten se tähän liittyy miten jumalattomat elävät?

Antoihan Jeesuskin heille anteeksi.

• keskellä?
        KTS kirjoitti:

Miten se tähän liittyy miten jumalattomat elävät?

Antoihan Jeesuskin heille anteeksi.

Kuuluu se vaikka et halua.

• ystävällinen mielenilmaus
        Amos7 kirjoitti:

enkä sellaista katkeraa junkutusta tarkoittanutkaan. Tarkoitin aloituksella lähinnä jokapäiväisen elämän kolhuja, joita teemme toisille ja uskosta osattomille. Ylevää on antaa anteeksi ja se on pakkokin, jos haluaa taivaaseen.

Evankelioinnin kannalta huono olla pyytämättä anteeksi, sillä mikä kuva jää silloin uskovasta?

"Ylevää on antaa anteeksi ja se on pakkokin, jos haluaa taivaaseen."

Erehtyminen on inhimillistä, anteeksianto on jumalallista. Minusta erehdyt sanoessasi että taivaaseen pääsyn ehtona on pakkoanteeksianto.
        Jeesuksen opetuksen mukaan (Matt.18:35) anteeksiannon tulee olla sydämestä tullutta.
        Kukaan ei voi taivuttaa sisintään anteeksiantoon, ellei Jumala sitä vaikuta. Pakolla anteeksi antaminen ei ole anteeksiantoa, vaan oman edun tavoittelua. Se on nöyristelyä, ei nöyryyttä eikä siten ylevääkään.

Joku mainitsi keskustelussa anteeksiannon merkitsevän unohtamista. Jumala on heittänyt syntimme selkänsä taakse eikä niitä muistele. Onko Jumala menettänyt muistinsa? Ei, vaan Hän ei muistele. Muistaminen ja aktiivinen muistelu/muisteleminen ovat eri asioita. Anteeksiannettu rikkomus ei enää vahingoita, vaikka sen muistaisikin. Anteeksiantamaton rakentaa pesää päämme päälle.
        "Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa".
        "Jumala on Rakkaus".

• On tosiaan kohteliasta pyytää anteeksi.

Sä et sitten ole kohtelias kun et pyydä anteeksi niiltä joita olet pilkannut säännöllisesti etkä ole pyytänyt omien sanojesi mukaan anteeksi niiltäkään joita vastaan olet rikkonut ja ollut sen takia yhteiskunnan toimesta eristettynä.

• Amos7

>>etkä ole pyytänyt omien sanojesi mukaan anteeksi niiltäkään joita vastaan olet rikkonut ja ollut sen takia yhteiskunnan toimesta eristettynä>>.
        Tuossa vääristelet sanojani.

Todista väitteesi valehtelija!

• samaa mieltä täysin

Veit sanat suustani suorastaan!

• sitten saa vääristellä?
        Amos7 kirjoitti:

>>etkä ole pyytänyt omien sanojesi mukaan anteeksi niiltäkään joita vastaan olet rikkonut ja ollut sen takia yhteiskunnan toimesta eristettynä>>.

Sinullahan on tapana hakea toisten vanhoja kirjoituksia ja kopioida niistä vain osa jolloin kirjoitus joutuu aivan väärään valoon. Tuommoista mustamaalaamista ja valehtelua sinä Aamos harrastat, häpeä ja tee parannus!

• Amos7
        samaa mieltä täysin kirjoitti:

Veit sanat suustani suorastaan!

Pekkulla ja suniksella on sama isäntä.

• Amos7 kirjoitti:

Ei se anteeksipyynnöksi kelpaa jos tuomioistuimen päätöksellä on pakotettu maksamaan jokaisen varastetun markan takaisin.

• nöyrryt ja

teet parannuksen ja pyydät anteeksi kaikilta niiltä, joita olet haukkunut, parjannut, vihannut, jne? Opettelepa ensin itse se jalo taito ja sitten vasta ala opettamaan!

• Mikkå

Krapulaisen tutinaa havaittavissa.

• tarkkaavainen.

Täältä on hiljattain poistettu Aamokselle kiusallisia viestejä. Mutta entä jos Jumala olisi halunnut puhua niiden kautta? Ei pidä paaduttaa sydäntään.

• poikalapsi

Jälleen - jo viidennen kerran - ihan asiallisesti edennyt keskustelu helluntailaisten asennoitumisesta tekopyhyyteen ja kaksinaamaisuuteen on poistatettu. MIKSI siitä ei saa puhua, että monet uskovat - eivät kaikki - ovat kaksinaamaisia ja vaativat muitakin kaksinaamaisuuteen? Miksi siitä ei saa puhua, että uskova usein ei suostu näkemään malkaa omassa silmässään, vaikka tuomitsee muita hyvällä halulla ja "tietäen" semmoisetkin asiat, joista ei älyä rippuakaan?

MIKSI keskustelu on muutamien teistä mielestä vaaraksi lahkollenne? Eikö avoimuus palvele hyvää asiaa?

Tällaistako Raamattu teistä opettaa???

• Amos7

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat ja miten se liittyy aloitukseen.

• kaksinaamaisuuten tulee, niin on ihan luonnollista että jokaisella ihmisellä on kaksi naamaa; oikean- ja vasemmanpuoleinen naama ja siihen sitä on jokaisen ihmisen tyydyttävä!

• sähköaivot
        ekivaari kirjoitti:

kaksinaamaisuuten tulee, niin on ihan luonnollista että jokaisella ihmisellä on kaksi naamaa; oikean- ja vasemmanpuoleinen naama ja siihen sitä on jokaisen ihmisen tyydyttävä!

Ja on jopa yläpää ja alapää, itseasiassa neljät kasvot! :O

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3424
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2034
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1759
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1547
    5. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1518
    6. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      9
      1401
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1387
    8. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1237
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1165
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      22
      1122
    Aihe