Kertokaapa tietäjät, mitä mahtaakaan olla 'oxymoron' suomeksi? Merkityksen tiedän, mutta onko suomen kielessä vastaavaa sanaa?
Oxymoron
6
2955
Vastaukset
- Kielien kääntelijä
Nettikirjoittajien ohjenikkari Raimo Suonion mukaan oxymoron on suomeksi oksymoron. Vääriä muotoja (suomeksi kirjoitettaessa siis) ovat oksymoroni ja oxymoron. Sanan merkitys: keskenään ristiriitaiset väitteet sisältävä ilmaus.
Lähteeni web-osoite: http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/
Yksi IT-alalla tunnettu oksymoron on tuotenimi ”Microsoft Works”.- Pete Aari
Myös uusi sivistyssanakirja on kirjoitusasusta samaa mieltä. Merkitys on tosin hieman eri kuin missä olen tottunut näkemään eli:
"antiteettinen retorinen kuvio, jossa on kaksi näennäisesti vastakkaista käsitettä".
Minä käyttäisin sanaa juuri niin kuin "Kielien kääntelijä" esitti. - Kevät-Viljo
Pete Aari kirjoitti:
Myös uusi sivistyssanakirja on kirjoitusasusta samaa mieltä. Merkitys on tosin hieman eri kuin missä olen tottunut näkemään eli:
"antiteettinen retorinen kuvio, jossa on kaksi näennäisesti vastakkaista käsitettä".
Minä käyttäisin sanaa juuri niin kuin "Kielien kääntelijä" esitti.Kaupoissa olen monesti naureskellut julisteelle jossa todetaan mm. "alkoholin myynti kielletty SELVÄSTI PÄIHTYNEELLE"
Millainen henkilö on SELVÄSTI päihtynyt?
Eikös tämä ole oksymoroni?
Muita voisi olla vaikka:
kofeiiniton kahvi
alkoholiton olut
--
nikotiiniton savuke [?]
savuton tupakka [?]
rasvaton voi [?] - Sanaseppä
Nää oksymoronit on kyllä hauskoja:
Jäätävän kuuma tarjous hellepäiviin!
Sairaan hyvää!
Seriously funny!
Toisaalla on nimimerkki itse oksymoron: Fiksu kreationisti.
- amaran
Venäläinen demokratia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106