Pitääkö jäähdyttimen nesteet vaihtaa (kuinka usein). Huoltokirjaan ei ole merkitty ko. toimenpidettä.
Vaihdetaanko jäähdyttäjän nesteet
22
4982
Vastaukset
- glykolihuikka
Kannattaa vaihtaa joka toinen tai kolmas vuosi.
Näin vältetään syöpymisvaarat alumiiniosissa ja etenkin sylinterikannen tienoilla.
Kustannus on kuitenkin halpa ja samalla voidaan huuhdella sakat ja mömmöt pois järjestelmästä.
Muista laittaa tislattua vettä (akkuvesi) valmistajan suositteleman glykolin kanssa noin 50/50 suhteessa.- vesi lisää
Tislattu, ts. kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota moottorin eri metallien välillä, sähkökemiallisen sarjan mukaisesti.
Voi ja tulee käyttää ihan vesijohtovettä, mikäli se ei ole kovin kalkkipitoista.
Muuten tosiaan parin vuoden välein on hyvä vaihtaa nesteet, ja ainakin Valvolinen Max-Life- nesteelle luvataan jopa 7:n vuoden vaihtoväli, eli koorroosiota estävien inhibiittoreitten kestävyys.
Tosin tähänkin ketjuun varmasti kohta ilmestyy huutamaan eräs ranskalaisvivahteinen nimimerkki, jonka mukaan nesteiden vaihtaminen on sekin myönnytys glykolikauppiaiden ym. salaliitolle, mutta moisia huruja ei kannata kuunnella mikäli haluaa autonsa kunnossa ja ennenkaikkea turvallisena kulkuvälineenä pitää. - Nimetön
vesi lisää kirjoitti:
Tislattu, ts. kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota moottorin eri metallien välillä, sähkökemiallisen sarjan mukaisesti.
Voi ja tulee käyttää ihan vesijohtovettä, mikäli se ei ole kovin kalkkipitoista.
Muuten tosiaan parin vuoden välein on hyvä vaihtaa nesteet, ja ainakin Valvolinen Max-Life- nesteelle luvataan jopa 7:n vuoden vaihtoväli, eli koorroosiota estävien inhibiittoreitten kestävyys.
Tosin tähänkin ketjuun varmasti kohta ilmestyy huutamaan eräs ranskalaisvivahteinen nimimerkki, jonka mukaan nesteiden vaihtaminen on sekin myönnytys glykolikauppiaiden ym. salaliitolle, mutta moisia huruja ei kannata kuunnella mikäli haluaa autonsa kunnossa ja ennenkaikkea turvallisena kulkuvälineenä pitää."kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota" MIKSI ???? ja mikä on elektrolyyttinen korroosio? Potentiaaliltaan eriarvoisten metallien välille voi syntyä elektrolyytin välityksellä sähköpari (galvaaninen korroosia)Puhdas vesi estää just tätä, koska ei sisällä sähkövarauksen kantajia. Paikallinen sähkömiallinen korroosio voi kuitenkin tapahtua jos neste sisältää liuennutta happea.
- stuntman
vesi lisää kirjoitti:
Tislattu, ts. kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota moottorin eri metallien välillä, sähkökemiallisen sarjan mukaisesti.
Voi ja tulee käyttää ihan vesijohtovettä, mikäli se ei ole kovin kalkkipitoista.
Muuten tosiaan parin vuoden välein on hyvä vaihtaa nesteet, ja ainakin Valvolinen Max-Life- nesteelle luvataan jopa 7:n vuoden vaihtoväli, eli koorroosiota estävien inhibiittoreitten kestävyys.
Tosin tähänkin ketjuun varmasti kohta ilmestyy huutamaan eräs ranskalaisvivahteinen nimimerkki, jonka mukaan nesteiden vaihtaminen on sekin myönnytys glykolikauppiaiden ym. salaliitolle, mutta moisia huruja ei kannata kuunnella mikäli haluaa autonsa kunnossa ja ennenkaikkea turvallisena kulkuvälineenä pitää.joopa joo. puhdasvesi ei johda sähköä,sitäpatsi kyllä sinne koneeseen ja jäähdyttimeen jää aina jonkunverran epäpuhtauksia jos sinne tislattua laittaa ja jonkun aikaa pyörittää niin on ihan varmaa, että ei se enää vastaa tislattua vettä.
- jos osaat englantia
vesi lisää kirjoitti:
Tislattu, ts. kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota moottorin eri metallien välillä, sähkökemiallisen sarjan mukaisesti.
Voi ja tulee käyttää ihan vesijohtovettä, mikäli se ei ole kovin kalkkipitoista.
Muuten tosiaan parin vuoden välein on hyvä vaihtaa nesteet, ja ainakin Valvolinen Max-Life- nesteelle luvataan jopa 7:n vuoden vaihtoväli, eli koorroosiota estävien inhibiittoreitten kestävyys.
Tosin tähänkin ketjuun varmasti kohta ilmestyy huutamaan eräs ranskalaisvivahteinen nimimerkki, jonka mukaan nesteiden vaihtaminen on sekin myönnytys glykolikauppiaiden ym. salaliitolle, mutta moisia huruja ei kannata kuunnella mikäli haluaa autonsa kunnossa ja ennenkaikkea turvallisena kulkuvälineenä pitää.http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?
categoryId=9012820&contentId=6004801
http://www.autopartsfair.com/audi-radiators/
http://www.rondavisradiators.com/tech.htm
http://www.expertvillage.com/videos/cars-care-radiator-coolant.htm
http://www.wesellradiators.com/education.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Distilled_water - glykolihuikka
vesi lisää kirjoitti:
Tislattu, ts. kemiallisesti puhdas vesi lisää elektrolyyttistä korroosiota moottorin eri metallien välillä, sähkökemiallisen sarjan mukaisesti.
Voi ja tulee käyttää ihan vesijohtovettä, mikäli se ei ole kovin kalkkipitoista.
Muuten tosiaan parin vuoden välein on hyvä vaihtaa nesteet, ja ainakin Valvolinen Max-Life- nesteelle luvataan jopa 7:n vuoden vaihtoväli, eli koorroosiota estävien inhibiittoreitten kestävyys.
Tosin tähänkin ketjuun varmasti kohta ilmestyy huutamaan eräs ranskalaisvivahteinen nimimerkki, jonka mukaan nesteiden vaihtaminen on sekin myönnytys glykolikauppiaiden ym. salaliitolle, mutta moisia huruja ei kannata kuunnella mikäli haluaa autonsa kunnossa ja ennenkaikkea turvallisena kulkuvälineenä pitää.Miten helvetissä juuri tislattu vesi aiheuttaisi elektrolyyttistä korroosiota ?
Itse jäähdytinnesteessä on jo korroosionesto-ominaisuudet.
Turha sinne syyläriin on kaataa epäpuhdasta ja sähköä johtavaa "tavallista" hana vettä.
Mietipä miksi sitä tislattua vettä laitetaan esim. akkuihin...
- ....
Käytännössä riittää, kun on kerran auton eliniän aikana vaihdettu. Sen verran on pitkäikäisiä nykyään noi nesteet. Eli siinä 5-6 vuoden iässä kun on vaihdettu, niin riittää. Jos ei oo niin vaihdata seuraavalla huoltokäynnillä.
räkytyksestä huolimatta pakkasnesteitä ei ole mitään syytä vaihtaa ainakaan kymmentä vuotta tiheämmin. Juuri vaihdossa systeemiin tulee sitä uutta, hapekasta vettä joka SAATTAA hieman syövyttää metallia. Ja vaihdossa kannattaa käyttää glykolin lisäksi tavallista vesijohtovettä, ei missään tapauksessa tislattua.
Räkänokat räkyttää, mutta "patonkini" vain kulkee räkänokkien kiusaksi 19. vuottaan toisilla nesteillään!- täällä jaetaan!
sitroen kirjoitti:
räkytyksestä huolimatta pakkasnesteitä ei ole mitään syytä vaihtaa ainakaan kymmentä vuotta tiheämmin. Juuri vaihdossa systeemiin tulee sitä uutta, hapekasta vettä joka SAATTAA hieman syövyttää metallia. Ja vaihdossa kannattaa käyttää glykolin lisäksi tavallista vesijohtovettä, ei missään tapauksessa tislattua.
Räkänokat räkyttää, mutta "patonkini" vain kulkee räkänokkien kiusaksi 19. vuottaan toisilla nesteillään!Pakkasneste tulisi vaihtaa ajoittain vaikka sen pakkaskestävyys olisikin vielä kunnossa. Nesteeseen kertyy jäähdytysjärjestelmästä epäpuhtauksia jotka muuttavat ajan myötä nesteen koostumusta ja epäpuhtaudet alkavat kerääntyä tiettyihin paikkoihin järjestelmässä. Kriittisimmät paikat järjestelmän toimivuuden kannalta ovat esimerkiksi jäähdytyskennon ohuet tiehyet. Jos pienikin osa nesteen kierrosta kennostossa estyy epäpuhtauksien takia, saattaa koko järjestelmä vaurioitua ja joka tapauksessa toimii vajaalla teholla. Vesitilaan asennettu lohkolämmitin saattaa myös vaurioitua jäähdytysnesteeen epäpuhtauksien takia. Lämmitysvastuksen kierukan ympärille kertyy helposti eristävä kerros, jonka seurauksena vastus kuumenee liikaa ja lopulta vastuslanka palaa poikki. Tämä on eräs yleisimpiä syitä lohkolämmittimien vaurioihin.
Jos "herra sitroen" haukkuu kaikkia muita "räkänokiksi" niin heitä on sitten tosi paljon. Varmaan kaikki muut auton käyttäjät. Paitsi "sitroen" - sitroen.
täällä jaetaan! kirjoitti:
Pakkasneste tulisi vaihtaa ajoittain vaikka sen pakkaskestävyys olisikin vielä kunnossa. Nesteeseen kertyy jäähdytysjärjestelmästä epäpuhtauksia jotka muuttavat ajan myötä nesteen koostumusta ja epäpuhtaudet alkavat kerääntyä tiettyihin paikkoihin järjestelmässä. Kriittisimmät paikat järjestelmän toimivuuden kannalta ovat esimerkiksi jäähdytyskennon ohuet tiehyet. Jos pienikin osa nesteen kierrosta kennostossa estyy epäpuhtauksien takia, saattaa koko järjestelmä vaurioitua ja joka tapauksessa toimii vajaalla teholla. Vesitilaan asennettu lohkolämmitin saattaa myös vaurioitua jäähdytysnesteeen epäpuhtauksien takia. Lämmitysvastuksen kierukan ympärille kertyy helposti eristävä kerros, jonka seurauksena vastus kuumenee liikaa ja lopulta vastuslanka palaa poikki. Tämä on eräs yleisimpiä syitä lohkolämmittimien vaurioihin.
Jos "herra sitroen" haukkuu kaikkia muita "räkänokiksi" niin heitä on sitten tosi paljon. Varmaan kaikki muut auton käyttäjät. Paitsi "sitroen"olisit oikeassa, niin varmaan minunkin wanhaan pikkuautooni olisi jo 19 vuoden ja 330 tuhannen ajokilometrin aikan tullut edes yksi mainitsemistasi vaurioista. Yhtään vain en ole koskaan havainnut. Lohkolämmitintä tosin ei ole koska sille ei ole paikkaa, vaan tavallinen, vanhanaikainen letkulämmitin. Se onkin talvisin jokapäiväisessä käytössä, koska autonropposeni on taivasalla. Ja kiusaksesi toimii edelleenkin kuin uutena - varsinkin jäähdytysjärjestelmän osalta!
Millaiset omakohtaiset kokemukset sinulla on?
Äläkä sitten papukaijana toistele kauppiaitten väitteitä vaan kerro omakohtaista faktaa! - väsyttää jo
sitroen. kirjoitti:
olisit oikeassa, niin varmaan minunkin wanhaan pikkuautooni olisi jo 19 vuoden ja 330 tuhannen ajokilometrin aikan tullut edes yksi mainitsemistasi vaurioista. Yhtään vain en ole koskaan havainnut. Lohkolämmitintä tosin ei ole koska sille ei ole paikkaa, vaan tavallinen, vanhanaikainen letkulämmitin. Se onkin talvisin jokapäiväisessä käytössä, koska autonropposeni on taivasalla. Ja kiusaksesi toimii edelleenkin kuin uutena - varsinkin jäähdytysjärjestelmän osalta!
Millaiset omakohtaiset kokemukset sinulla on?
Äläkä sitten papukaijana toistele kauppiaitten väitteitä vaan kerro omakohtaista faktaa!Jumalauta, siinä sinun valurautalohkoisessa romussasi on sama vaikka jäähdytinnesteenä kiertäisi kusi niinkuin päässäsi jo tapahtuukin.
Esim. Nesteen hyvä glykoli ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä.
Et ole varmaan kuullutkaan tilanteesta jossa sähkökemiallinen korroosio on aiheuttanut alumiinikansivaurioita ja nestevuotoja.
Näin tapahtuu silloin kun nesteitä ei koskaan vaihdeta.
Nesteet menettävät korroosionsuojaominaisuuksiaan.
Sinun yksittäinen tapauksesi ei todista mitään tässä nesteasiassa.
http://neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2698;2699;2700#
Miksi luulet, että atotehtaat asettavat vaatimuksia jäähdytinnesteille?
Yksi syy on se, että uudet täysalumiinimoottorit kanavistoinenn ja kennoineen ovat ihan eri asia kuin joku vanha rupinen valurautaromu joka sopii paremminkin poijun painoksi. - dgdsfgddfh
sitroen. kirjoitti:
olisit oikeassa, niin varmaan minunkin wanhaan pikkuautooni olisi jo 19 vuoden ja 330 tuhannen ajokilometrin aikan tullut edes yksi mainitsemistasi vaurioista. Yhtään vain en ole koskaan havainnut. Lohkolämmitintä tosin ei ole koska sille ei ole paikkaa, vaan tavallinen, vanhanaikainen letkulämmitin. Se onkin talvisin jokapäiväisessä käytössä, koska autonropposeni on taivasalla. Ja kiusaksesi toimii edelleenkin kuin uutena - varsinkin jäähdytysjärjestelmän osalta!
Millaiset omakohtaiset kokemukset sinulla on?
Äläkä sitten papukaijana toistele kauppiaitten väitteitä vaan kerro omakohtaista faktaa!19 vuotta vanhalla autolla jolla on ajettu VAIN 330tkm. Minä olen ajanut jo vuoden -98 autollani 400tkm(bensakone)
Ei ole vaikea veikata päätyykö patonki pienemmillä kilsoilla paaliin kun pokemoni - hetkessä
sitroen kirjoitti:
räkytyksestä huolimatta pakkasnesteitä ei ole mitään syytä vaihtaa ainakaan kymmentä vuotta tiheämmin. Juuri vaihdossa systeemiin tulee sitä uutta, hapekasta vettä joka SAATTAA hieman syövyttää metallia. Ja vaihdossa kannattaa käyttää glykolin lisäksi tavallista vesijohtovettä, ei missään tapauksessa tislattua.
Räkänokat räkyttää, mutta "patonkini" vain kulkee räkänokkien kiusaksi 19. vuottaan toisilla nesteillään!auton moottorista, kuten myös talonkin lämmitysjärjestelmistä ja niissä on hiukan enempi vettä käytössä!!
- sitroen.
väsyttää jo kirjoitti:
Jumalauta, siinä sinun valurautalohkoisessa romussasi on sama vaikka jäähdytinnesteenä kiertäisi kusi niinkuin päässäsi jo tapahtuukin.
Esim. Nesteen hyvä glykoli ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä.
Et ole varmaan kuullutkaan tilanteesta jossa sähkökemiallinen korroosio on aiheuttanut alumiinikansivaurioita ja nestevuotoja.
Näin tapahtuu silloin kun nesteitä ei koskaan vaihdeta.
Nesteet menettävät korroosionsuojaominaisuuksiaan.
Sinun yksittäinen tapauksesi ei todista mitään tässä nesteasiassa.
http://neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2698;2699;2700#
Miksi luulet, että atotehtaat asettavat vaatimuksia jäähdytinnesteille?
Yksi syy on se, että uudet täysalumiinimoottorit kanavistoinenn ja kennoineen ovat ihan eri asia kuin joku vanha rupinen valurautaromu joka sopii paremminkin poijun painoksi.taas pelkkää asiaa!
Mikähän patonkikone on valurautalohkolla?
Minun patongissani märät sylinteriputket ovat valurautaa ja ne ovat kevytmetallilohkossa ja kevytmetallikansikin siinä on.
Eikä ole syöpynyt harmitti se sinua miten paljon hyvänsä!
Tuosta korroosioasiasta voitaisiin väitellä vähän laajemminkin. Tehdasmittakaavan korroosioasoihin kun on tullut perehdyttyä käytännön työelämässäkin kolmekymmentä vuotta aika paljon sinua viisaampien johdolla.
Menehän taas vähän lepäämään, kun jo noin paljon väsyttää ja taas kääntyi provoilusi sinua itseäsi vastaan!
Värikästä syksyä sinullekin! Muuallekin kuin jäähdytysjärjestelmääsi... ;D - glykolihuikka
sitroen. kirjoitti:
taas pelkkää asiaa!
Mikähän patonkikone on valurautalohkolla?
Minun patongissani märät sylinteriputket ovat valurautaa ja ne ovat kevytmetallilohkossa ja kevytmetallikansikin siinä on.
Eikä ole syöpynyt harmitti se sinua miten paljon hyvänsä!
Tuosta korroosioasiasta voitaisiin väitellä vähän laajemminkin. Tehdasmittakaavan korroosioasoihin kun on tullut perehdyttyä käytännön työelämässäkin kolmekymmentä vuotta aika paljon sinua viisaampien johdolla.
Menehän taas vähän lepäämään, kun jo noin paljon väsyttää ja taas kääntyi provoilusi sinua itseäsi vastaan!
Värikästä syksyä sinullekin! Muuallekin kuin jäähdytysjärjestelmääsi... ;DVäitätkö, että jäähdytysnesteen korroosiosuojakyvyllä ei ole mitään merkitystä?
Väitätkö, että tämä ominaisuus(korroosiosuoja) pysyy samana 15 vuotta ?
Oletko varma, ettei päässäsi virtaa kusi ?
Pystytkö vastaamaan näihin kysymyksiin muuten kuin lisäkysymyksillä ?
- Valmistajan suositus
Ainakin BMW:n huolto-ohjelmaan kuuluu jäähdytysnesteen vaihto (erillisenä työnä, ei kuulu tavalliseen määräaikaishuoltoon) 4:n vuoden välein. En tiedä miten muilla automerkeillä asia on.
- suositus
on monella valmistajalla ja myös voi olla määrätty neste mitä suositellaan kuten taitaa ainakin esim. VW:llä olla
- Zero
suositus kirjoitti:
on monella valmistajalla ja myös voi olla määrätty neste mitä suositellaan kuten taitaa ainakin esim. VW:llä olla
Tietysti volkkarilla suositellaan volkkarin nestettä, sama moottori skodassa ja siihen, yllätys yllätys, suositellaan skodan nestettä. Volvossa kun oli volkkarin moottori, siihen suositellaan Volvon nestettä! Kuinka lapsellisia te oikein olette?
- erivärisiä
Zero kirjoitti:
Tietysti volkkarilla suositellaan volkkarin nestettä, sama moottori skodassa ja siihen, yllätys yllätys, suositellaan skodan nestettä. Volvossa kun oli volkkarin moottori, siihen suositellaan Volvon nestettä! Kuinka lapsellisia te oikein olette?
jäähdytin-nesteitä EI saa sekoittaa keskenään. Esim. volkkarin punaista ja perinteistä sinistä.
- Zero HD
Markka-aikana sai alle satasella kympin kanisterin josta tuli 20L käyttökelpoista,eli riitti kolmeen pikkuautoon.
Eli hinta nykyään 19,95 tai mitähän lienee.
Oli niitä muinoin niin paskaisia nesteitä että kaikki kennot tukossa ja kannen pultitkin liki poikki syöpyneitä.- Paaliin vain
On käytössä 450 000 km ajettu VAG-dieseli, johon varta vasten koskaan ei ole nestettä vaihdettu. Termostaattia vaihtaessa muutamia litroja valui ämpäriin, neste oli täysin kirkasta! Saman laitoin takaisin. Samoin toimi merkkiliikkeen huoltomies vesipumppua vaihtaessaan pari vuotta aiemmin.
Kun auto kilometriensä puolesta ja ikänsä puolesta (10v) on jo romutuskunnossa, miksi siinä pitäisi olla uudenveroinen, täysin ilman vähäistä vesitilan syöpymää oleva moottori paalaajan ilona? - merkitsee
Paaliin vain kirjoitti:
On käytössä 450 000 km ajettu VAG-dieseli, johon varta vasten koskaan ei ole nestettä vaihdettu. Termostaattia vaihtaessa muutamia litroja valui ämpäriin, neste oli täysin kirkasta! Saman laitoin takaisin. Samoin toimi merkkiliikkeen huoltomies vesipumppua vaihtaessaan pari vuotta aiemmin.
Kun auto kilometriensä puolesta ja ikänsä puolesta (10v) on jo romutuskunnossa, miksi siinä pitäisi olla uudenveroinen, täysin ilman vähäistä vesitilan syöpymää oleva moottori paalaajan ilona?Ei se että johonkin autoon väitettyine kilometreineen ei ole vaihdettu nesteitä, merkitse sitä että kaikkien autojen huollot tulisi laiminlyödä. Voi olla että joku auto kestää, mutta kaikki eivät.
Säännölliset huollot ovat VAROTOIMENPITEITÄ joilla VARMISTETAAN auton luotettavuus jatkossakin.
Tätähän ei voi penninvenyttäjä raappahousu Suomalainen käsittää. Kaikenlaisia lieveilmiöitä se rankka autovero onkin tälle Kansalle aiheuttanut..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327027- 424321
- 243705
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843440- 122487
- 302445
- 432084
- 262034
- 1641983
- 1051402