Olen yrittänyt tehdä itse ruisleipää juurella, mutta usein ei tunnu onnistuvan ollenkaan. Viimeksi tuntui siltä kuin leipä ei olis kypsynyt tarpeeksi, vaikka oli tosi pitkään uunissa, eikä pidempään olis enää voinut pitää. Vähän liian tiivistä tuli. Aina ei siis kohoa kunnolla ja viimeksi leipä ei edes repeillyt kohotusvaiheessa. Eli siis tuo "raakuus" ilmeisesti johtui tuosta kohoamattomuudesta, mutta en sitten tiedä mistä kaikesta muustakin se mahdollisesti johtui.
Joskus onnistuu paremmin, joskus ei.
Hiivan kanssa kokeilin kerran ja silloin leipä levisi tosi matalaksi, melkein pelliltä ulos.
Ohjeitakin on niin erilaisia.
Toisissa sanotaan, että vain pari ruokalusikallista taikinaa juureksi seuraavaan kertaan ja joissain sitten n. 100 g.
Käsitin alkuun, että se seuraavaan kertaan jätetty juuripala käytetään kokonaan seuraavaan leipään, josta taikinasta otetaan taas uusi, mutta nyt yhdessä ohjeessa sanottiin, että juurta säilytetään jääkaapissa (toisissa ohjeissa pakastimessa...silloinhan tuo on periaatteessa käytettävä kerralla kokonaan, kun yleensä ei suositella pakastusta moneen kertaan)ja siihen vain lisätään aika-ajoin vetta ja jauhoja ja otetaan siitä vain osa seuraavaan leipään. Tässä ohjeessa varoitettiin myös suolan ja hiivan pääsystä juureen. No, jos hiivaa ei käytä ollenkaan, niin ei ongelma, mutta joutuuhan tuota suolaa sinne tuolla toisella systeemillä, jos uuden juuren ottaa aina uudelleen valmiista taikinasta, jossa jo suola.
En tiedä olenko ymmärtänyt jotain väärin.
Toivottavasti tämä teksti ei tullut liian sekavaksi. Menee vähän vaikeaksi, kun lapsi vaatii samalla huomiota...
Ruisleivän teko
16
20858
Vastaukset
- yksleipurivaan
Minä teen sillai, että otan pakastimesta pienen rasian juurta, jonka sulatan ja laitan sitten astiaan ja vettä ja ruisjauhoja ja hapatan vuorokauden. Kun tämä on hapantunut hyvin niin otan jo tässä vaiheessa juuren seuraavaa kertaa varten ja laitan pakkaseen. Juuren ottamisen jälkeen lisään taikinaan suolan ja hiivan ja tietenkin lisää jauhoja niin että tulee hyvä taikina. Minä käytän hiivaa ruisleivän teossa, koska juureni on kuitenkin vielä niin nuori ja matalahappoinen ettei se jaksa pitää leipää kuohkeana vaan tarvitsee vähän hiivaa.
- a.p.
Paljonko otat tuota juurta?
- murrina
a.p. kirjoitti:
Paljonko otat tuota juurta?
pidäjuuri lämpimässä
- jopjop
Tässä yksi resepti ruisleivästä, reseptejä on satoja ellei tuhansia. Tämän mukaan tein viime viikonlopun ruokabileisiin omatekemää ruisleipää (reikäleipää).
Olen jo ajat sitten luvannut laittaa suomi24 lukijoille sekä hiivaleipä reseptin että ruisleipäreseptin, tämä on viivästynyt vain ja ainoastaan sen takia että vanha kokki joutui typerän tepon häiriköinnin kohteeksi, ja minäkin menetin mielenkiintoni, mutta kokkis on taas kirjoitellut ja antanut hyviä neuvoja nuoremmilleen.
Raski, hapanjuuri, esitaikina nimiä ja nimityksiä riittää tälle ruisleivän tärkeimmälle raaka-aineelle, ennen vanhaan maalaistaloissa tehtiin leipätaikinat puutiinuun jota EI saanut pestä koska siellä tiinun seinämissä muhivat etikkahappobakteerit ja maitohappobakteerit jotka odottivat että lämmintä vettä ja ruisjauhoa taas saaviin lisätään, jotta prosessi jälleen lähtisi käymään.
Hapanjuuresta löytyy erilaisia variaatioita, se on pääasia että hapanjuuri käy ja kuplii kunnolla. Ammattilainen odottaa että PH on n.3,9 ja happoluku (kertoo maitohappo - ja etikkahappobakteerien suhteen) on 12.0- 15.0
että tällaista tiedettä voi olla leipominen :o))
Minun hapanjuuressa on seuraavanlaiset ainesosat, 570g 32 asteista vettä, 470g ruisjauhoa, 10g edellistä hapanjuurta (siementä) sekoitan niistä löysän puuron ja hapatan 12 tuntia n. 30 asteisessa paikassa. (tästä laitetaan 50g pakastimeen odottamaan seuraavaa leivontakertaa)
Mutta asiaan tässä resepti:
1000g hapanjuurta, 150g vehnäjauhoa, 400 g ruisjauhoa 2dl 35 asteista vettä, 50g hiivaa ja 20g suolaa.
Kaikki raaka-aineet taikina-astiaan sekoitetaan tasaiseksi ja annetaan levätä 30min, leivotaan joko limpuiksi tai reikäleiviksi nostatetaan olosuhteista riippuen 30-50min, reikäleivät paistoin kiertoilmauunissa n.25 min 240 asteessa, kun leivät laittaa uuniin on hyvä heittää uuninpohjalle 0,5dl vettä höyryn aikaansaamiseksi.
Kokeilemalla ja harjoittelemalla tulee hyvää, jos vaikka ensin epäonnistuu niin kannattaa yrittää uudelleen, sillä muistattehan sanonnan "alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo" :o))- a.p.
Kiitokset,
taidan olla jotenkin täys tumpelo, mutta en vaan ymmärtänyt oikein ohjetta, joka itselläni on. Vai onko ohje jotenkin vajavainen...?
Ohje on siis tällainen, jossa juureen tulee:
4 dl vettä, 2 rkl hapanleipätaikinaa tai 1 viipale hapanta ruisleipää, 4 dl ruisjauhoja.
Taikina saa muhia n. 1 vrk.
Leipään sitten 3 dl hapanjuurta, 3,5 dl haaleaa vettä, 1 tl suolaa, 7-9 dl ruisjauhoja tai 6-7 dl ruisjauhoja ja noin 2 dl vehnäjauhoja.
Ohje on poimittu jostain netistä ja tekijä sanoo, että hapanjuuri on jääkaapissa aina käyttövalmiina ja hän ottaa aamulla juuren pöydälle lämpiämään ja pyöräyttää illalla sitten leivän (?)
Hieman epäselväksi on jäänyt muutama seikka.
Ei sano tekeekö jotain muuta sille juurelle (tai juuresta) aamulla, ikäänkuin tuo koko leipään tuleva juuri, se 3 dl, olisi jääkaapissa kokonaisuudessaan valmiina, otettais vaan pöydälle lämpiämään ja siihen ei tarvitsis lisäillä mitään.
Tuota löysää juurta tuntuu siis tuolla juuriohjeella jäävän (kun tuo 3 dl on laitettu tuohon leipätaikinaan)vielä paljon jäljelle, mutta ei ihan tuota 3 dl:aa seuraavaan leipään (vai olenko nyt laskenut jotenkin vikaan...). Tuossa ei siis selitetä myöskään mitään, mitä tehdä leivonnan jälkeen sille juurelle, lisätäänkö sitä heti ja miten jne. Sanotaan vain, että, kun entinen juuri alkaa huveta, niin pitää muistaa ottaa taikinasta lisää...??? Ikäänkuin tuo alkuun tehty ja jääkaapissa säilytettävä riittäisi pitkään sellaisenaan, tekemättä mitään. Ja jos sitä löysää puuroa on vielä niin paljon jäljellä, niin ei sanota tasan tarkkaan mitä sille lopulle tehdään, lisätäänkö sitä heti ja millä systeemillä ja, kun juuriohjeessahan puhutaan kuitenkin ihan varsinaisesta taikinasta ja lopussakin käsketään ottamaan varsinaisesta leipätaikinasta uutta juurta (?)
Vähän sekava ohje minun mielestäni (vai olenko nyt itse jotenkin sakava...) ; ) - vanha kokki
a.p. kirjoitti:
Kiitokset,
taidan olla jotenkin täys tumpelo, mutta en vaan ymmärtänyt oikein ohjetta, joka itselläni on. Vai onko ohje jotenkin vajavainen...?
Ohje on siis tällainen, jossa juureen tulee:
4 dl vettä, 2 rkl hapanleipätaikinaa tai 1 viipale hapanta ruisleipää, 4 dl ruisjauhoja.
Taikina saa muhia n. 1 vrk.
Leipään sitten 3 dl hapanjuurta, 3,5 dl haaleaa vettä, 1 tl suolaa, 7-9 dl ruisjauhoja tai 6-7 dl ruisjauhoja ja noin 2 dl vehnäjauhoja.
Ohje on poimittu jostain netistä ja tekijä sanoo, että hapanjuuri on jääkaapissa aina käyttövalmiina ja hän ottaa aamulla juuren pöydälle lämpiämään ja pyöräyttää illalla sitten leivän (?)
Hieman epäselväksi on jäänyt muutama seikka.
Ei sano tekeekö jotain muuta sille juurelle (tai juuresta) aamulla, ikäänkuin tuo koko leipään tuleva juuri, se 3 dl, olisi jääkaapissa kokonaisuudessaan valmiina, otettais vaan pöydälle lämpiämään ja siihen ei tarvitsis lisäillä mitään.
Tuota löysää juurta tuntuu siis tuolla juuriohjeella jäävän (kun tuo 3 dl on laitettu tuohon leipätaikinaan)vielä paljon jäljelle, mutta ei ihan tuota 3 dl:aa seuraavaan leipään (vai olenko nyt laskenut jotenkin vikaan...). Tuossa ei siis selitetä myöskään mitään, mitä tehdä leivonnan jälkeen sille juurelle, lisätäänkö sitä heti ja miten jne. Sanotaan vain, että, kun entinen juuri alkaa huveta, niin pitää muistaa ottaa taikinasta lisää...??? Ikäänkuin tuo alkuun tehty ja jääkaapissa säilytettävä riittäisi pitkään sellaisenaan, tekemättä mitään. Ja jos sitä löysää puuroa on vielä niin paljon jäljellä, niin ei sanota tasan tarkkaan mitä sille lopulle tehdään, lisätäänkö sitä heti ja millä systeemillä ja, kun juuriohjeessahan puhutaan kuitenkin ihan varsinaisesta taikinasta ja lopussakin käsketään ottamaan varsinaisesta leipätaikinasta uutta juurta (?)
Vähän sekava ohje minun mielestäni (vai olenko nyt itse jotenkin sakava...) ; )selkeä. Siinähän kehoitetaan tekemään leivän juuri eli raski ensiksi ja saada se kilon painoinen löysä hapanjuuri kuplimaan hyvässä 30 asteen lämmössä. Kun juuri käy kunnolla siihen sekoitetaan jauhot ja alustetaan taikinaksi ohjeen mukaan. Tästä taikinasta otetaan pala talteen seuraavaa käyttöä varten. Tästä palasta taas laitetaan käymään vrk ennen leivontaa uusi raski ohjeen mukaan, näin se alkuperäinen juuri saa vanhetessaan omanlaisensa maun ja happamuuden sisältämiensä bakteerien aiheuttamana. Aion kokeilla tuota jopjopin ohjetta.
Teveisiä - jopjop
vanha kokki kirjoitti:
selkeä. Siinähän kehoitetaan tekemään leivän juuri eli raski ensiksi ja saada se kilon painoinen löysä hapanjuuri kuplimaan hyvässä 30 asteen lämmössä. Kun juuri käy kunnolla siihen sekoitetaan jauhot ja alustetaan taikinaksi ohjeen mukaan. Tästä taikinasta otetaan pala talteen seuraavaa käyttöä varten. Tästä palasta taas laitetaan käymään vrk ennen leivontaa uusi raski ohjeen mukaan, näin se alkuperäinen juuri saa vanhetessaan omanlaisensa maun ja happamuuden sisältämiensä bakteerien aiheuttamana. Aion kokeilla tuota jopjopin ohjetta.
TeveisiäKiitos vanha kokki terkuista, kun pitkää ohjetta ja reseptiä kirjoittaa niin tahtoo tulla pieniä epäselvyyksiä. Haluan tarkentaa että valmiista raskista otetaan se siemenpala, raskissa ei saa olla hiivaa eikä suolaa joten taikinasta sitä ei oteta, tällöin oikea hiiva- ja bakteerikanta säilyy ja leipä on saman makuinen ja laatuinen jopa kymmeniä vuosia. Kerrothan sitten kommenttia kun olet leiponut ruisleipää.
A.P.lle tiedoksi, et ole tumpelo etkä ymmärtämätön, ruisleipä on vaativa leivonnainen (joka on loppujen lopuksi helppo tehdä) joka aiheuttaa kansan syvissä riveissä voimakkaita tunteita niin hiivan käytön suhteen kun vehnäjauhon käytön suhteen, saamasi ohje oli vähän vaikeaselkoinen minullekkin. - yksleipurivaan
jopjop kirjoitti:
Kiitos vanha kokki terkuista, kun pitkää ohjetta ja reseptiä kirjoittaa niin tahtoo tulla pieniä epäselvyyksiä. Haluan tarkentaa että valmiista raskista otetaan se siemenpala, raskissa ei saa olla hiivaa eikä suolaa joten taikinasta sitä ei oteta, tällöin oikea hiiva- ja bakteerikanta säilyy ja leipä on saman makuinen ja laatuinen jopa kymmeniä vuosia. Kerrothan sitten kommenttia kun olet leiponut ruisleipää.
A.P.lle tiedoksi, et ole tumpelo etkä ymmärtämätön, ruisleipä on vaativa leivonnainen (joka on loppujen lopuksi helppo tehdä) joka aiheuttaa kansan syvissä riveissä voimakkaita tunteita niin hiivan käytön suhteen kun vehnäjauhon käytön suhteen, saamasi ohje oli vähän vaikeaselkoinen minullekkin.Olen samaa mieltä, että leivän juuressa ei saa olla hiivaa eikä suolaa. Minun juureni on pian kymmenen vuotta vanha, itse olen sen kehittänyt. Juuren iässä mitattuna minun juureni on vielä hyvin nuori, mutta hyvää leipää tulee joka kerta.
- ruisfani
yksleipurivaan kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että leivän juuressa ei saa olla hiivaa eikä suolaa. Minun juureni on pian kymmenen vuotta vanha, itse olen sen kehittänyt. Juuren iässä mitattuna minun juureni on vielä hyvin nuori, mutta hyvää leipää tulee joka kerta.
"Olen samaa mieltä, että leivän juuressa ei saa olla hiivaa eikä suolaa."
Miksi juuressa ei voi olla suolaa? Kyllä siihen tiinuun, johon taikinajuuri jätetään on lisätty jo suola. Aikoinaan otin aina juuren taikinasta ja hyvin onnistui leivät. Hiivan käyttöä en kannata enkä sellaista hiivaruisleipää mielelläni syö. - edellä siihen jo
ruisfani kirjoitti:
"Olen samaa mieltä, että leivän juuressa ei saa olla hiivaa eikä suolaa."
Miksi juuressa ei voi olla suolaa? Kyllä siihen tiinuun, johon taikinajuuri jätetään on lisätty jo suola. Aikoinaan otin aina juuren taikinasta ja hyvin onnistui leivät. Hiivan käyttöä en kannata enkä sellaista hiivaruisleipää mielelläni syö.vähän viitattiinkin, mutta ei minulla siihen mitään "tieteellistä" perustetta ole miksi ei hiivaa ja suolaa.
Juuren "puhtaus" ja "neitseellisyys" ovat ehkä ne arvot mitä minä noudatan, mutta ne ovat vain minun omia päähänpinttymiäni ja niitä ei tarvitse ottaa itseensä.
Ruisleipätaikina on kuin elävä olento, se on herkkä ja haavoittuvainen, mutta samalla niin voimakas ja kestävä. Vaikka tekisit leivän aina pilkulleen samalla tavalla niin se saattaa olla jollakin tavalla erilaista kuin aikaisemmin. Ei sitä aina ymmärrä.
Sekin on jännä, että miten samasta taikinasta tehty leipä maistuu erilaiselle kun se on leivottu eri muotoon :). - murrina
kiva kun muutki tekkee ruisleippää. mulla on kyllä hiivaton juuri
Täällä on jo ollut hyviä ohjeita. Laitampa vielä tähän omanikin, koska nämä leivät ovat saaneet niin hyvän vastaanoton. Teksti on aika pitkä, mutta koittakaa kestää. :)
Ruisleipä
=========
Juuri:
Juuren "parannuksena" voi käyttää lisänä hyvän ruisleivän sisusta.
Jäntti - Olkinoura: Tähkäpää, luomuleipojan käsikirja neuvoo juuren valmistusen
seuraavasti:
"3 rkl tuoreita hienoksi jauhettuja ruisjauhoja
3 rkl haaleaa vettä
Sekoitetaan puuroksi esim. korkeaan juomalasiin ja kelmu päälle. Kaksi vuorokautta esim. keittiön ylähyllyllä lämpimässä.
Vastajauhettujen jauhojen oma entsyymitoiminta kehittää luonnollisen hiivanmuodostuksen.
Kolmantena vuorokautena lisätään:
2 rkl ruisjauhoja
2 rkl vettä
Sekoitetaan ja vielä vuorokausi lämpimässä.
Neljäntenä päivänä siitä voi tehdä raskin leipää varten."
Myös karkeaksi jauhettu ruis toimii ihan hyvin juuren teossa. Juuri paranee ainakin vuoden ajan jokaisella leivontakerralla. Se juju piilee siinä, että käytetään vastajauhettua ruista.
Pari linkiä rukiista:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=483
http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;175;206;250
Jyvämyllyt:
http://www.energian.net/osttiroler/kotitalousmallit/index.html#veivattavat
Hyvin toiminut n. kolme vuotta. Meteli on kova vaikka on Silence malli.
Pesään menee kerralla n. 1 kg rukiin jyviä.
Kahdeksalle leivälle:
=====================
Otan juuren (n. 1 - 1,5 dl palan) pakkasesta edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan.
Laitan 5 dl rukiin jyviä kylmään veteen likoon (huuhtelen ne ensin).
Seuraavana aamuna juuri saa lämmetä tunnin tai pari huoneen lämmössä.
Raskin teko:
2,4 litraa lämmintä vettä
2 litraa karkeita ruisjauhoja ja puuroruisjauhoja tai/ja ihan ruisrouhetta (puoliksi molempia litroissa) liotetut ja huuhdellut jyvät (kaada liotusvesi pois)
Juuri sekoitetaan pieneen määrään lämmintä vettä. Ei haittaa vaikka se käynnistyisi siinä jonkin aikaa muuta puuhailtaessa.
Sitten sekoitan siihen vähitellen puuroruisjauhon, vettä sekä lopuksi rouhe ja loppu vesi ja vielä ne jyvät.
Kaadan seoksen puutiinuun ja n. vuorokaudeksi lämpimään. Se voi olla illalla jo aika "ilmavaa". Se hapantuu kyllä vaikka voimakasta kuohuntaa ei näkyisikään. Suositus on vuorokausi, mutta jos leipä tuntuu liian happamalta voi aika olla lyhyempikin. Silloin vain alustuksessa on ehkä parempi käyttää enemmän hienoja ruisjauhoja.
Seuraavana aamuna sekoitan raskiin vielä litran karkeita ruisjauhoja ja sitten parin tunnin päästä alkaa alustus.
Alustus:
Ennen alustusta otan kelmuun seuraavaa kertaa varten juuren talteen karkeisiin jauhoihin sekoitettuna. Joskus otan sitä kahta leivontaa varten. Painan sen levyksi ja teen (painan) taitoksen kahdeksi palaksi.
Ohuempi levy sulaa nopeammin ja tasaisemmin. Toinen pala toimii varapalana.
Juuri on siis suolaton ja "hiivaton". Pakastettuna se säilyy paremmin, kun joskus seuraava leivontakerta voi olla parin kuukauden päässä. (Eikä pitkäkään pakastaminen ole muuttanut tai heikentänyt sitä havaittavasti.)
Koska leipä on hapan, se ei tarvitse paljon suolaa. Tuohon kahdeksaan leipään käytän n. 2 rkl Pan-suolaa (eikä mitään kukkurapäisiä).
Hiivan käyttö vaikuttaa leivän pehmeyteen ja nostatusaikaan. Ilman hiivaa pitää odottaa pidempään leivän nousua. Se hapantuu vielä silloinkin ja kannattaa ottaa huomioon, kun aloittaa alustusvaiheen.
Kun käytän kuivahiivaa, laitan sitä vain yhden pussillisen. Pehmeämpään leipään vähän enemmän, mutta silloin pitää hienompien jauhojen osuus olla vähän suurempi.
Sitten vaivataan loput ruisjauhot (karkeat) vähitellen taikinaksi niin, että taikina alkaa "napsua" ja irtoaa sormista. Se on silloin riittävän tiukkaa, eikä nousevä leipä "lässähdä" matalaksi. Sitä voi nostattaa pari tuntia siinä tiinussa tai kaataa se jauhotetulle leivontapöydälle kelmun alle isona leipänä nousemaan. Päälle myös jauhoja, jottei kelmu tartu siihen. Tunti pari riittää varsinkin, jos hiivaa on lisätty.
Kuten huomasit, en käytä hienoja ruisjauhoja.
Voi olla, että voisit kuitenkin tuossa alustuksessa tehdä aluksi ainakin osan hienoilla ruisjauhoilla. Jos juuri ei ole toiminut vielä täydellisesti, leivästä tulee murenevaa ja siitä on vaikea leikata koossa pysyviä viipaleita. Hienot jauhot lisäävät leivän koossa pysyvyyttä. Voit myöhemmin vähentää vähitellen sen hienon jauhon osuuden pois, kun huomaat sen pysyvän leikatessa hyvin koossa.
Niksi: Yksi ruokalusikallinen perunajauhoja kahdeksaan leipään vähentää huomattavasti murenemista, eikä vaikuta liikaa leivän makuun. Siis aika pieni määrä perunajauhoja.
Paisto sähköuunissa:
Jaan sen ison taikinaleivän ensin puoliksi ja sen neljään osaan. Pyörittelen pellille neljä leipää nousemaan (n. 30 - 45 min). Toinen puolikas taikinaa odottaa pöydällä kunnes edelliset alkavat kypsyä. Paistan niitä ensin 225 asteessa n. 15 min. pienennän lämmön sitten 175:een. kokonaispaistoaika on n. 80 - 90 minuuttia. Joten seuraava erä pyöritellään pellille puolessa välissä paistoaikaa.
Isossa leivinuunissahan (puulämmitteisessä) kaikki kahdeksan paistuvat yhtäaikaa. Tuo paistolämpö ja aika vaatii silloin jonkin verran kokeiluja. Isossa sähköuunissakin voi leivät paistaa kerralla, kunhan vaihtaa ylä ja alapellin paikkaa paistoajan puolessa välissä.
Kerään lopuksi taikinamurut ja jauhot pöydältä paperipussiin kuivumaan (toimii kuivattuna taikinajuurena). Käytän ne seuraavaan raskiin juuren lisäksi.
Ruis pöllyää aika paljon, joten pölyjen pyyhkimisen voi jättää leivonnan jälkeen tehtäväksi.
Tomaattiruisleipä:
==================
Raski tehdään muuten samoin kuin normaalissa ruisleivässä, mutta neste n. 2,4 litraa on tomaattituoremehua:
2,4 litraa tomaattimehua tulee noin 30:stä tomaatista tai n. 3,1 kg tomaatteja. Käytän kypsiä kotimaisia tomaatteja kalttaan ne ja poistan kovan kantaosan. Tehosekoittajalla mehuksi.
Raskin ei tarvitse hapantua kuin yön yli, koska tomaatti tuo leipään oman "kirpeytensä". Tomaatti omalta osaltaan pitää leipää paremmin koossa leikatessa, vaikka sen sisus tuppaa tarttumaan kypsänäkin veitseen.
Alustus:
Basilikaa kannattaa kokeilla aluksi vähemmän, jos ei satu pitämään siitä oikein erityisesti. Käytän tuoretta basilikaa kolme ruukullista hienoksi silputtuna. (Pikkutaimet ruukkuineen laitan kasvamaan isompaan ruukkuun.)
Kokeilun voisi aloittaa esim. puolittamalla em. määrän.
Muuten alustus menee samoin kuin edellä. Jos tästä haluaa erillisen juuren talteen, se otetaan ennen maustamista.
Tomaatti tekee taikinasta paremmin leipoutuvan. Paisto vähän miedommalla lämmöllä (200 - 175) ja n. 10 - 15 minuuttia pidempään.
Kypsä leipäkin tarttuu leikatessa veitseen enemmän kuin normaali ruisleipä.
Parhaimmin leipä maistuu minulle avokado, juusto ja kalkkunaviipaleiden kanssa. En käytä mitään rasvoja. Rasvan korvaa kypsä avokado.
Tomaatissa on tunnetusti paljon terveellisiä aineksia, ja kun ne yhdistetään kotimaiseen rukiiseen niin, ... avot.- tehdä
pitkästä aikaa limppua. Maku oli kohdallaan mutta sisus jäi hieman taikinaiseksi eikä taikina kohonnut kunnolla. Juuren tein limpunsiivuista, jossa käytetty vain vettä, suolaa ja jauhoja. Kuinka kauan taikinaa pitää normaalisti kohottaa ja pitääkö valmiin taikinan olla mahdollisimman kiinteää?
- murrina
kåyppäs leipomosta ostamassa juurta.sitten onnistuu.
- murrina
jos sinä haluat ihan oikean juuren .käy lähileipomosta. toimii.
- Anonyymi
Jos ruisleipää, varsinkin limppumallista, leikkaa heti leivän valmistumisen jälkeen, se varmasti tuntuu raa'alta, koska se osittain vielä onkin sitä. Ruislimppu jatkaa kypsymistään ja muuttuu vähemmän tiiviiksi kovan kuorensa suojissa vielä paistamisen jälkeenkin. Siksi usein sanotaan, että leikkaamisen pitäisi tapahtua vähintään tunnin päästä leivän uunista ottamisen jälkeen. Parhaimmillaan ruislimpun rakenne on kaksi vuorokautta leipomisen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875