Kristinusko mithralaisuuden kopio?

Skeptikko

>>>1900-luvun alussa oli laajalle levinnyt ns. myyttiteoria, jonka mukaan Jeesusta ei ole ollut koskaan olemassakaan, vaan kristinusko on koottu muista vanhoista uskonnoista. Kristityt ryhtyivät tällöin kehittelemään teorioita historiallisesta Jeesuksesta ja olivat valmiit tinkimään Uuden testamentin kertomusten totuudesta paljonkin säilyttääkseen uskon Jeesuksen olemassaoloon.>Legendan mukaan Mithra syntyi luolassa kuten Jeesus.>Kristillinen kertomus Betlehemin tähdestä on myös peräisin mithralaisuudesta. Mithralaiset tietäjät (magoi) kokoontuivat joka vuosi Voiton vuorelle odottamaan maailman kuninkaan syntymistä, vapahtaja Mithran paluuta. Tarinan mukaan tähti olisi vapahtajakuninkaan syntymän merkki, ja vapahtajalapsi ruumiillistuisi tähdestä ja siihen liittyvästä valopatsaasta luolassa. Vapahtajan ensimmäiset ihailijat ovat kertomuksissa paimenia.>Koska Mithra oli sekä Auringon että kasvillisuuden jumala, toinen mithralaisten suuri juhla oli kevätpäiväntasauksen aikaan (maaliskuun 25. pnä), jolloin juhlittiin Mithran kuolemaa ja ylösnousemusta. Mithran kuva vietiin symbolisesti kolmeksi päiväksi luolaan, josta se tuotiin ulos elävänä. Tämän ajan Mithran oletettiin oleskelevan tuonelassa.

58

1579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikissa mysteriouskonnoissa on yhtymäkohtia. Eikä tuo ladossa syntyminen ollut mitenkään uusi teoria. Se on Luukaksen näkemys. Eräissä Matteusta peesaavissa apokryfeissä mainitaan luola.

Joulutähteä jos lähdetään jäljittämään taaksepäin, niin havaitsemme, että mitralaisetkin ovat kopioineet sen zarathustralaisilta.

• kaulahuivifin

Kristillinen perimätieto ei ole minusta historiallisesti luotettavaa kaikessa, vaan eri aikojen tulkintaa Jeesuksesta. Varhaiskristityt tulkitsivat Jeesuksen asemaa ja samomaa omalla ymmärryksellään kultuuriympäristössään.

En ihmettele yhtään näitä samankaltaisuuksia. Perimätiedolla on taipumus "rikastua" pitkällä aikavälillä. Minusta Jeesuksen historiallinen elämä yksityiskohtineen ei ole oleellista kristinuskossa, vaan Herran opetukset anteeksiannosta, ikuisuudesta ja rakkaudesta.

Yleisessä tiedossa on, että varhaiskristity muokkasivat varsin vapaasti Jeesuksen sanomaa tarkoituksenaan sanoa, mitä Herra sanoisi uusissa muuttuneissa tilanteissa.

Ole huoletta, kristinusko ei o le ainakaan suora kopio mithralaisuudesta, vaan samoiltakin näyttäville asioille on annettu uusia merkityksiä. Jokainen sukupolvi kuvaa ja tulkitsee asioita omalla tavallaan. Mekin voimme tehdä uudella tavalla nyt - kuten olen Kompassissa ja Majakassa tehnytkin.

• Skeptikko aka Skutnab

Perimätieto "rikastuu", kas kummaa...Taitaakin olla, että näin käy vain teillä kristillisyydessä. Miksi juutalaisuudessa - joka kuitenkin on kristinuskoa yli 3000 vuotta vanhempi uskonto, ja vielä tämän ns. emo-uskonto - ei ole käynyt näin?

Tarkoitus pyhittää keinot, siis myös suoranaisen valehtelun, jota sinä kutsut harhaanjohtavasti "rikastamiseksi"?

• kaulahuivifin
        Skeptikko aka Skutnab kirjoitti:

Perimätieto "rikastuu", kas kummaa...Taitaakin olla, että näin käy vain teillä kristillisyydessä. Miksi juutalaisuudessa - joka kuitenkin on kristinuskoa yli 3000 vuotta vanhempi uskonto, ja vielä tämän ns. emo-uskonto - ei ole käynyt näin?

Tarkoitus pyhittää keinot, siis myös suoranaisen valehtelun, jota sinä kutsut harhaanjohtavasti "rikastamiseksi"?

Perimätieto rikastuu kaikkialla pitkällä aikavälillä. Näin on myös käynyt juutalaisuudessa toki, mikäli tuntisit Israelin kansan historiaa tutkimuksen mukaan. Israelin kansan historia on voittajakansan historiaa ja siinä VT:n kuvaus oikoo mutkia aikalailla. Tarkoitus ei toki pyhitä keinoja. Oleellista minusta kristillisessä perimätiedossa eivät ole kiinnostavat historialliset yksityiskohdat, vaan kertomusten opetukset. Nykypäivän ihminen lukee Uutta Testamenttia toisin kuin varhaiskristityt. Oletko koskaan ajtellut tuota?

• Crypticall

Kertoisitko vielä sen, miksi mithralaisuudesta tunnetaan samankaltaisia piirteitä kristinuskon kanssa vasta pari vuosisataa kristinuskon synnyn jälkeen? Tämä olisi ensiarvoisen oleellista arvioitaessa sitä, mistä on kopioitu mihin.

• Skeptikko

>>>Kertoisitko vielä sen, miksi mithralaisuudesta tunnetaan samankaltaisia piirteitä kristinuskon kanssa vasta pari vuosisataa kristinuskon synnyn jälkeen?

• Toinen skeptikko

"Koska kristinusko ja mithralaisuus kehittyivät samoihin aikoihin, on kuitenkin esitetty myös teorioita, joiden mukaan vaikutteiden lainaaminen on saattanut tapahtua yhtä hyvin toisinpäin. Tämä johtuu siitä, että mithralaisuus alkoi muistuttaa kristinuskoa läheisesti vasta loppuaikoinaan."
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Mithralaisuus)

• JahJah_Blow_JoB

) Krishna syntyi viattomasta neitseestä nimeltä Devaki, jonka Jumala oli valinnut tähän tarkoitukseen.

2) Devatien kuoro veisasi ylistystä Devakille sanoen: Tämän otollisen naisen synnyttämisestä on koko luomakunnan syytä iloita. (Maurice: History of Hindostan, 2.osa, sivu 329-)

3) Krishnan syntymää ilmoitti taivaalla hänen tähtensä.

4) Sinä aamuna, jona Krishna syntyi, ilman ääret olivat täynnä iloa ja riemua ja koko maailma hohti kirkkaana kuin kuutamossa, taivaan henget ja haltijat tanssivat ja lauloivat ja pilvistä kuului hiljaisia ääniä. (Vishnu Purana, siv. 502-sanskritinkielinen)

5) Krishna, vaikka olikin kuninkaallista sukua, syntyi sangen alhaisissa ja puutteellisissa oloissa. hän syntyi luolassa.

6) Sinä hetkenä, kun Krishn4 syntyi, koko luolaa valaisi kirkas valo, ja hänen isänsä ja äitinsä kasvoja ympäröi sädekehä.

7) Varsin vähän sen jälkeen, kun Krishnan äiti oli hänet synnyttänyt, ja kun hän itki ja valitti poikansa onnetonta tulevaisuutta, tuo helläsydäminen lapsi sai äkkiä puhelahjan ja alkoi lohduttaa surevaa äitiänsä.

8) Jumalallisen lapsen, Krishnan, tunsivat ja häntä palvelivat karjapaimenet, jotka lankesivat maahan tämän jumalallisen lapsen edessä.

9) Krishnalle lahjoitettiin santelipuuta ja hyvänhajuista voiteita.

10) Kohta Krishnan syntymisen jälkeen pyhä intialainen profeetta Nared, kuultuaan ihmeellisestä Krishna - lapsesta, kävi häntä tervehtimässä Gokulissa, tutki tähtiä ja julisti hänen olevan jumalallista alkuperää.

11) Krishna syntyi sillä aikaa, kun Nanda, hänen kasvatusisänsä, oli poissa kotoa, kaupungissa, jonne hän oli lähtenyt kuninkaalle veroaan maksamaan.

12) Krishna, vaikka hän syntyikin köyhissä ja alhaisissa oloissa, oli kuninkaallista sukuperää.

13) Krishnan isää kehotti ääni taivaasta pakenemaan lapsen kanssa Gakoliin, Jumna -virran yli sen tähden, että maan kuningas väijyi hänen henkeänsä.

14) Sen maan kuningas, missä Krishna syntyi, kuultuaan hänen syntymästään, koetti surmata hänet. Siinä tarkoituksessa hän käski tappaa kaikki poikalapset koko valtakunnassaan, jotka olivat syntyneet sinä yönä, jona Krishna syntyi.

15) Mathura oli sen kaupungin nimi, missä Krishna oli syntynyt, missä hän teki merkillisimmät ihmeensä, ja missä vielä tänäkin päivänä kunnioitetaan hänen nimeään enemmän kuin missään Hindostanin (Intian) maakunnassa.

16) Krishnan edelläkävijä oli Kama, joka syntyi vähän ennen häntä ja jonka henkeä kuningas Kantsa väijyi samaan aikaan, kun hän etsi Krishna-lasta surmatakseen hänet.

17) Krishnalla, joka oli kasvanut paimenten keskuudessa, ei ollut tilaisuutta saada tieteissä opetusta. Myöhemmin, hänen tultuaan Mathuraan, hänelle hankittiin opettaja, hyvin oppinut mies. Mutta lyhyessä ajassa hän tuli niin oppineeksi, että hänen opettajansa suuresti hämmästyi ja ihmetteli hänen taitoansa käsitellä Sanskritin tieteen mutkikkaimpia kysymyksiä.

18) Erään kerran kun Krishna oli kävelemässä toisten paimenten kanssa, valitsivat nämä hänet kuninkaakseen, ja jokaiselle määräsi uusi kuningas määrätyn paikkansa.

19) Eräitä Krishnan leikkitovereita pisti käärme, jolloin hän, säälien heidän surkeata kohtaloansa. loi heihin jumalallisen armon silmäyksen, jolloin he heti paranivat.

20) Kerran veivät rosvot Krishnan leikkitoverit ja muutamia vasikoita kätkien heidät erääseen luolaan. Silloin Krishna sillä voimalla, mikä hänellä oli, loi toisia poikia ja vasikoita, jotka olivat täydellisesti samannäköisiä kuin ne, jotka varkaat olivat vieneet.

21) Ensimmäisiä ihmeitä, mitä Krishna aikuisena teki, oli spitaalitautisen parantaminen.

22) Eräs köyhä rampa vaimo tuli astia täynnä maustimia, hyvänhajuista öljyjä, santelipuuta, saframia, sivetöljyä ja hajuvesiä, teki merkin (Krishnan) otsalle ja kaatoi astiansa sisällön hänen päällensä.

23) Krishna kuoli ristillä, ja hänet on kuvattu kädet ojennettuina riippumassa ristinpuussa. (Guigniaunt: Religion de Antiquite)

24) Krishnan kuollessa sattui kamaloita onnettomuuksia ja näkyi pahoja enteitä. Musta kehä ympäröi kuuta ja aurinko pieneni päiväsydännä. Pilvistä satoi tulta ja tuhkaa, liekki kadotti luonnollisen värinsä, pahat henget tekivät paljon pahaa maan päällä, auringon noustessa ja laskiessa nähtiin tuhansia olentoja pilvissä

25) Krishnan ruumis lävistettiin nuolella.

26) Krishna sanoi metsästäjälle, joka ampui häntä: Mene, metsästäjä, minun armostani taivaaseen, jumalien asuinsijaan.

27) Krishna astui alas helvettiin. (Asiatic Researches I, s. 237)

28) Krishna nousi ylös kuolleista.

29) Krishna nousi ruumiillisessa muodossa ylös taivaaseen ja monet näkivät hänen nousevan. (Asiatic Researches II s.142-145)

30) Krishna on tuleva jälleen maan päälle viimeisinä päivinä. Hän tulee sotasankarina ratsastaen valkoisella hevosella. Hänen lähestyessään aurinko ja kuu pimenevät, maa vapisee ja tähdet putoilevat alas taivaalta.

31) Krishna on tuomitseva kuolleita viimeisenä päivänä. (Johnson: Oriental Religions s. 504)

32) Krishna on kaikkien luontokappaleiden luoja, näkyväisten ja näkymättömäin, koko maailmankaikkeus tuli hänen kauttaan, iankaikkisen luojan.

33) Krishna on alfa ja omega, alku ja loppu.

34) Krishna oli maan päällä alituisessa taistelussa pahaa henkeä vastaan. Hän torjuu tavattomia vaaroja, tekee kaikenlaisia ihmeitä herättäen kuolleita, parantaen sairaita, rampoja, kuuroja ja sokeita, kaikkialla pitäen heikkojen puolta vahvoja vastaan, sorrettujen puolta mahtavia vastaan. Ihmiset tunkeilivat hänen ympärillään, kun hän kuljeskeli ja kunnioittavat häntä jumalana.

35) Krishnalla oli rakastettu opetuslapsi - Arjuna.

36) Krishna kirkastettiin opetuslapsensa Arjunan nähden. Ja yhtäkkiä hän näki tuhansien aurinkojen valon hohtavan hänestä, ja koko maailman valo oli kokoontuneena jumalien jumalan olemukseen.

37) Krishna oli lempein ja hyväntahtoisin olento. Hän saarnasi erinomaisen jalosti ja ylevästi. Hän oli puhdas ja siveä, ja nöyryyden merkiksi hän suostui pesemään bramiinien jalat.

38) Krishna on totinen Brahma, vaikka se onkin salaisuus, miten jumala voi ottaa ihmisen muodon.

39) Krishna on toinen persoona hindujen kolminaisuudessa.

40) Krishna sanoi: Se joka tahtoo tulla, syvästi tuntemaan jumalan, luopukoon omaisuudestaan ja toiveistaan, menköön johonkin yksinäiseen paikkaan ja kiinnittäköön ajatuksensa yksinomaan jumalaan. (Williams: Hinduism, s. 2-11)

41) Krishna sanoi: Mitä tahansa teetkin; mitä syötkin, mitä ikinä annat köyhille, mitä uhrannetkin, mitä antanet pyhäksi lahjaksi, tee se kaikki aivan kuin jos minulle tekisit. Oi Arjuna. Minä olen se suuri tietäjä ilman alkua. Minä olen hallitsija ja ylläpitäjä.

42) Krishna sanoi: Minä olen koko maailman alkusyy. Minun kauttani se on luotu ja minun kauttani se hajoaa. Minun kauttani kaikki olevainen on yhdistetty aivan kuin helmet nauhassa.

43) Krishna sanoi: Minä olen vaikeus auringossa ja kuussa, kaukana pimeyden takana. Minä olen liekkien kirkkaus ja valkeuden valkeus.

44) Krishna sanoi: Minä olen maailman ylläpitäjä, sen ystävä ja herra. Minä olen sen tie ja turva.

45) Krishna sanoi: Minä olen hyvyyden hyvyys, minä olen alku. keskus ja loppu, iankaikkisuus, kaiken syntyminen ja kuoleminen.

46) Krishna sanoi: Sen tähden älä siis ole murheellinen. Kaikista synneistä sinut päästän. Ajattele minua, luota minuun, palvele ja kunnioita minua, liity minuun ajatuksessa. Niin tulet sinä minun luokseni Arjuna, siten tulet sinä nousemaan minun ylhäiseen asuntooni, minne ei auringon eikä kuun tarvitse paistaa, sillä kaikki heidän loistonsa on minun

Jeesus:

) Jeesus syntyi viattomasta neitseestä nimeltä Maria, jonka Jumala oli valinnut tähän tarkoitukseen.

2) Herran enkeli tervehti Mariaa ja sanoi: Terve Maria! Herra on sinun kanssasi; sinä olet siunattu vaimojen seassa... sillä sinä olet löytänyt armon Herran edessä. (Marian evank.7, Luuk.1: 28-30)

3) Jeesuksen syntymää ilmoitti taivaalla hänen tähtensä (Matt.2:2)

4) Kun Jeesus syntyi, niin taivaan enkelit lauloivat riemulauluja ja pilvistä kuului ihania ääniä.

5) Jeesuksen, Israelin kuninkaan syntyminen tapahtui sangen nöyryyttävissä olosuhteissa. Hänen syntymäpaikkansa vanhan ajan kirjailijain ja Itämaan kulkijain lausuntojen mukaan oli eräs luola.

6) Sinä hetkenä, kun Jeesus syntyi, luolaa valaisi suuri vaikeus, niin että Joosefin ja kätilövaimon silmät eivät sitä kestäneet. (Nk. Protevankelion, 12, 13)

7) Jeesus osasi puhua jo kehdossa, ja hän sanoi äidillensä: Maria, minä olen Jeesus, Jumalan poika, se, jonka sinä synnytit enkeli Gabrielin sinulle antaman lupauksen jälkeen, ja minun isäni on lähettänyt minut maailmaa vapahtamaan. (Jeesuksen lapsuus, apokryfi)

8) Jumalallisen lapsen, Jeesuksen, tunsivat ja häntä kunnioittavat lammaspaimenet, jotka lankesivat maahan tämän jumalallisen lapsen edessä. (Luuk.2:8–10) 9) Jeesukselle lahjoitettiin pyhää savua ja mirhamia (Matt.2:2).

9) Koska siis Jeesus oli syntynyt Betlehemissä, Juudean maalla, katso tietäjät tulivat idästä sanoen: Kussa on se syntynyt juutalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä idässä ja olemme tulleet häntä kumartaen rukoilemaan (Matt. 2:1-2) 2)

10) Jeesus syntyi sillä aikaa, kun Joosef, hänen kasvatusisänsä oli poissa kotoa, kaupungissa veroa maksamassa maaherralle. (Luuk.2:1–17)

11) Jeesus, vaikka hän syntyikin köyhissä ja alhaisissa oloissa, oli kuninkaallista alkuperää.

12) Jeesuksen isää käskettiin unessa pakenemaan Egyptiin ja ottamaan mukaansa lapsi ja äiti, koska maan hallitsija väijyi hänen henkeänsä. (Matt.2:13)

13) Sen maan kuningas, missä Jeesus syntyi, kuultuaan hänen syntymästään, ryhtyi väijymään hänen henkeänsä. Ja hän lähetti tappamaan kaikki poikalapset Betlehemissä ja kaikissa sen äärissä. (Matt.2:16)

14) Matarea, lähellä Hermopolista, Egyptissä, sanotaan olevan se kaupunki, missä Jeesus oleskeli maanpakolaisuutensa aikana. Siellä hänen kerrotaan tehneen monta ihmettä. (Uuden testamentin apokryfikirjat)

15) Jeesuksen edelläkävijä oli Johannes, jumalallinen sanansaattaja, joka syntyi vähän ennen häntä ja jonka henkeä kuningas Herodes väijyi samaan aikaan, kun hän etsi Jeesuslasta surmatakseen hänet.

16) Jeesus lähetettiin koulumestari Sakkeuksen tykö, joka kirjoitti hänelle aakkoset ja käski hänen sanoa aleph. Silloin Herra Jeesus sanoi hänelle: sano sinä ensin minulle, mitä kirjain aleph merkitsee, niin minä sanon sinulle bethan. Ja kun opettaja uhkasi kurittaa häntä, niin Herra Jeesus selitti hänelle alephin ja bethan merkityksen. Hän niinikään selitti, mitä se merkitsee, että muutamissa kirjaimissa viivat ovat suoria, toisissa kaarevat ja missä kirjaimissa oli kaksinkertaiset kuviot; millä kirjaimilla oli pilkkuja ja millä niitä ei ollut, miksi toinen kirjain oli toisen edellä aakkosjärjestyksessä, ja monta muuta asiaa hän selitti hänelle, joista opettaja itse ei ollut koskaan kuullut tai lukenut. (Uuden testamentin apokr. kirj.)

17) Erään kerran Jeesus kokosi ympärilleen toiset pojat ja järjesteli heitä aivan kuin olisi ollut heidän kuninkaansa - - - Ja jos joku sattui kulkemaan siitä sivu, niin he ottivat hänet kiinni ja sanoivat hänelle: Tule ja palvele kuningasta. (Jeesuksen lapsuus, XVIII, 1-3)

18) Kun Jeesus oli leikkimässä, niin erästä poikaa pisti käärme, jolloin hän (Jeesus) kosketti häntä kädellään, ja hän parani oitis. (Jeesuksen lapsuus, luku

19) Jeesuksen toverit, jotka olivat piiloutuneet erääseen sulatusuuniin, paloivat siellä poroksi, jolloin Jeesus sanoi: Tulkaa tänne pojat, mennään leikkimään. Ja heti tuhka muuttui pojiksi jälleen. (Jeesuksen lapsuus,

20) Ensimmäisiä ihmeitä, mitä Jeesus teki aikuisena, oli spitaalitautisen parantaminen. (Matt.8: 1-3)

21) Koska Jeesus oli Betaniassa, spitaalisen Simonin huoneessa, tuli hänen tykönsä vaimo, jolla oli kallista voidetta ja kaasi sen hänen päällensä mestarin aterioidessa. (Matt.16: 6-7)

22) Jeesus kuoli ristillä, ja hänet on kuvattu kädet ojennettuina riippumassa ristinpuussa.

23) Jeesuksen kuollessa tapahtui monenmoisia ihmeitä. Temppelin esivaate repesi kahtia alhaalta ylös asti, aurinko pimeni kuudennesta hamaan yhdeksänteen hetkeen, haudat avautuivat ja monta pyhäin ruumista nousi ylös haudoista. (Luuk.23:1 ja Matt.27:1)

24) Jeesuksen ruumis lävistettiin keihäällä.

25) Jeesus sanoi toiselle niistä pahantekijöistä, jotka oli ristiinnaulittu hänen kanssaan: Totisesti sanon minä sinulle, tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa. (Luuk.23: 43)

26) Jeesus astui alas helvettiin.

27) Jeesus nousi ylös kuolleista.

28) Jeesus nousi ruumiillisessa muodossa ylös taivaaseen ja monet näkivät hänen nousevan. (Ap. Teot l: 9-11)

29) Jeesus on tuleva jälleen maan päälle viimeisinä päivinä. Hän tulee sotasankarina ratsastaen valkoisella hevosella. Hänen lähestyessään aurinko ja kuu pimenevät, maa vapisee ja tähdet putoilevat alas taivaalta.

30) Jeesus on tuomitseva kuolleita viimeisenä päivänä.(Matt.24:31 ja Room. 14:10)

31) Jeesus on kaikkien kappaleiden luoja, näkyväisten ja näkymättömien, koko tämä maailmankaikkeus tuli hänen kauttansa, iankaikkisen luojan. (Joh.1: 3, Kor. 8:6, Ef.3: 9)

32) Jeesus on alfa ja omega, alku ja loppu.

33) Jeesus oli maan päällä ollessaan alituisessa taistelussa pahaa henkeä vastaan. Hän torjuu tavattomia vaaroja, tekee kaikenlaisia ihmeitä herättäen kuolleita, parantaen sairaita, rampoja, kuuroja ja sokeita, kaikkialla pitäen heikkojen puolta mahtavia vastaan. Ihmiset tunkeilivat hänen ympärillään, kun hän kuljeskeli ja kunnioittivat häntä jumalana.

34) Jeesuksella oli rakastettu opetuslapsi - Johannes.

35) Ja kuuden päivän perästä Jeesus otti Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen, hänen veljensä, ja vei heidät erinänsä korkealle vuorelle. Ja kirkastettiin heidän edessänsä ja hänen kasvonsa paistoivat niin kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeaksi niin kuin vaikeus jne. (Matt.17:1-6)

36) Jeesus oli lempein ja hyväntahtoisin olento. Hän saarnasi erinomaisen jalosti ja ylevästi. Hän oli siveä ja puhdas. Ja niin nöyrä hän oli, että hän pesi opetuslastensa jalat antaakseen heille esimerkin nöyryydestä.

37) Jeesus on totinen YHWH, vaikka se onkin salaisuus, miten jumala voi ottaa ihmisen muodon, sillä suuri on jumaluuden salaisuus. (1. Tim. 3:16)

38) Jeesus on toinen persoona kristittyjen kolminaisuudessa.

39) Jeesus käski rikkaan nuorukaisen antaa omaisuutensa köyhille ja seurata Jeesusta (lisäys EH) Jeesus sanoi: Mutta kun sinä rukoilet, niin mene kammioosi ja sulje ovi ja rukoile sinun isääsi, joka on taivaassa (Matt.6:6)

40) Jeesus sanoi: Mitä te siis syöttekin, tai juotte, tai mitä ikinä teette, tehkää se Jumalan kunniaksi (1. Kor. 10:31), joka on suuri tietäjä ilman alkua ja loppua.

41) Hänestä ja hänen kauttansa ja hänen ovat kaikki. Kaikki on hän tehnyt. Ilman häntä ei ole mitään tehty, mikä tehty on. (Joh.1:3)

42) Silloin puhui Jeesus heille sanoen: Minä olen maailman vaikeus, se joka seuraa minua ei vaella pimeydessä, vaan hänellä on elämän vaikeus. (Joh.8:12)

43) Jeesus sanoi heille: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö paitsi minun kauttani.

44) Minä olen ensimmäinen ja viimeinen. Minulla on helvetin ja kuoleman avaimet.

45) Jeesus sanoi: Ole hyvässä turvassa, katso sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Poikani, anna minulle sydämesi. Se kaupunki ei tarvitse aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kunnia sen valaisee. (Matt.9:2, Sananl.23:26)

• viite!

Noin pitkään copy&paste tekstiin voisi laittaa lähdeviitteen:

http://www.dlc.fi/~etkirja/et14.htm

Ateistista propagandaa, jossa 1700 -luvun marginaalitutkimuksia esitellään kuin tieteen totuuksina.

• nimi-erkki
        viite! kirjoitti:

Ateistista propagandaa, jossa 1700 -luvun marginaalitutkimuksia esitellään kuin tieteen totuuksina.

Turha sellaisesta on alkaa itkeä,oli kirjoitus minkälainen tahansa, jos läpinäkyvyys on selviö? Se jos asia ei sovi omaan näkökulmaan on sitten jostain muusta kiinni. Ja kun omia todistuksia asialle ei pystytä näyttää toteen.

• JahJah_Blow_JoB
        viite! kirjoitti:

Miksi pohdiskella sellaisia minkä lähtökohtakin on aivan hämärän peitossa.
        Jeesus ei kävellyt veden pinnalla koska kysymyksessä on kopio aikaisemman
        "pakanavapahtajan" vastaavasta tempusta. Yhtä lailla mitä Jeesus teki
        vedestä viiniä Kaanaan häissä...... kreikkalainen Bacchus teki vedestä
        viiniä aikaisemmin, vapahtaja hänkin.

Juttunikkareien tarinoita olivat nuo aikaisemmatkin tapaukset joista
        Jeesus-tarinoihin on ideat kopioitu. Luukkaan jouluevankeliumi on selvä
        kopio satoja vuosia vanhemmasta intialaisen Krishnan syntymästä. Jeesuksen
        vuorisaarna on kopio, samoin Isä Meidän rukous on kopioitu muinaisen
        Merodah-jumalan rukouksesta lähes sanatarkkaan. Koko Uusi Testamentti on
        kokoelma kopioita ja plagiaatteja eri "pakanalähteistä".

Oliko mitään Jeesukseksi muutettavaa muunkaan nimistä henkilöä? Ilmeisesti
        ei. Raamattu kertoo Jeesuksen kotikyläksi Kapernaumin kaupungin.
        Kapernaumissa eli oletetun Jeesuksen kuoleman aikoihin historioitsija, joka
        kirjoitti maaherra Pontius Pilatukselle kronikan, johon oli tarkoitus panna
        _kaikki_ huomattavat juutalaiset henkilöt. Jeesus oli juutalainen.... mutta
        Jeesuksesta, tai mistään muustakaan sellaisesta henkilöstä, joka voitaisiin
        yhdistää Jeesukseen, ei ollut kronikassa mitään merkintää.

Jeesuksesta ei ole mitään merkintää myöskään muissa Raamatun ulkopuolisissa
        lähteissä. Palestiinassa kierteli kosolti kirjanoppineita jotka olisivat
        taatusti merkinneet ainakin jotakin Jeesuksesta, jos sellainen henkilö olisi
        ollut.
        Koska Jeesuksesta ei tiedetä mitään, ei sellaisesta voi myöskään puhua
        mitään.
        Kaikki tieto viittaa siihen, ettei mitään Jeesusta tai muutakaan "Jumalan
        Poikaa" ole koskaan ollutkaan. Kaikki puheet sellaisen pohjalta on siis
        vain hyödytöntä spekulaatiota.

Kristittyjä toki oli. Niitä oli useita erilaisia lahkoja, ja niiden
        jäsenistä jotkut olivat kirjoittaneet evankeliumeja. Nikean
        kirkolliskokouksessa määrättiin kristillisen kirkon virallinen linja.
        Siellä Jeesus-hahmosta tehtiin jumaluus.satoja vuosia jälkeen oletetun
        Jeesuksen kuoleman. Noin uskontoja on ennenkin kehitelty. Kristinusko on
        siis skeptisesti ajatellen vain yksi pakanauskonto muiden joukossa, ei
        yhtään enempää.

• hah :)
        JahJah_Blow_JoB kirjoitti:

Miksi pohdiskella sellaisia minkä lähtökohtakin on aivan hämärän peitossa.
        Jeesus ei kävellyt veden pinnalla koska kysymyksessä on kopio aikaisemman
        "pakanavapahtajan" vastaavasta tempusta. Yhtä lailla mitä Jeesus teki
        vedestä viiniä Kaanaan häissä...... kreikkalainen Bacchus teki vedestä
        viiniä aikaisemmin, vapahtaja hänkin.

Juttunikkareien tarinoita olivat nuo aikaisemmatkin tapaukset joista
        Jeesus-tarinoihin on ideat kopioitu. Luukkaan jouluevankeliumi on selvä
        kopio satoja vuosia vanhemmasta intialaisen Krishnan syntymästä. Jeesuksen
        vuorisaarna on kopio, samoin Isä Meidän rukous on kopioitu muinaisen
        Merodah-jumalan rukouksesta lähes sanatarkkaan. Koko Uusi Testamentti on
        kokoelma kopioita ja plagiaatteja eri "pakanalähteistä".

Oliko mitään Jeesukseksi muutettavaa muunkaan nimistä henkilöä? Ilmeisesti
        ei. Raamattu kertoo Jeesuksen kotikyläksi Kapernaumin kaupungin.
        Kapernaumissa eli oletetun Jeesuksen kuoleman aikoihin historioitsija, joka
        kirjoitti maaherra Pontius Pilatukselle kronikan, johon oli tarkoitus panna
        _kaikki_ huomattavat juutalaiset henkilöt. Jeesus oli juutalainen.... mutta
        Jeesuksesta, tai mistään muustakaan sellaisesta henkilöstä, joka voitaisiin
        yhdistää Jeesukseen, ei ollut kronikassa mitään merkintää.

Jeesuksesta ei ole mitään merkintää myöskään muissa Raamatun ulkopuolisissa
        lähteissä. Palestiinassa kierteli kosolti kirjanoppineita jotka olisivat
        taatusti merkinneet ainakin jotakin Jeesuksesta, jos sellainen henkilö olisi
        ollut.
        Koska Jeesuksesta ei tiedetä mitään, ei sellaisesta voi myöskään puhua
        mitään.
        Kaikki tieto viittaa siihen, ettei mitään Jeesusta tai muutakaan "Jumalan
        Poikaa" ole koskaan ollutkaan. Kaikki puheet sellaisen pohjalta on siis
        vain hyödytöntä spekulaatiota.

Kristittyjä toki oli. Niitä oli useita erilaisia lahkoja, ja niiden
        jäsenistä jotkut olivat kirjoittaneet evankeliumeja. Nikean
        kirkolliskokouksessa määrättiin kristillisen kirkon virallinen linja.
        Siellä Jeesus-hahmosta tehtiin jumaluus.satoja vuosia jälkeen oletetun
        Jeesuksen kuoleman. Noin uskontoja on ennenkin kehitelty. Kristinusko on
        siis skeptisesti ajatellen vain yksi pakanauskonto muiden joukossa, ei
        yhtään enempää.

Kun asettaa tuon provosi toiseen vaakakuppiin ja tieteellisen historiantutkimuksen toiseen, niin arvaa kumpi on uskottavampaa?

• nimi-erkki
        hah :) kirjoitti:

Kun asettaa tuon provosi toiseen vaakakuppiin ja tieteellisen historiantutkimuksen toiseen, niin arvaa kumpi on uskottavampaa?

Kerro toki historiantutkimuksestasi sellaista mitä ei jo tiedettäisi ;)

• Crypticall

väite 1) Krishna syntyi viattomasta neitseestä nimeltä Devaki, jonka Jumala oli valinnut tähän tarkoitukseen.

Hindulaisen tarinan mukaan jumalat tahtoivat surmata kuningas Kansan ja siksi Vishnu päätti inkarnoitua kuninkaan sisaren, Devakin kahdeksanneksi pojaksi.

Väite Devakin neitseellisyydestä on ristiriidassa Veda -kirjallisuuden kanssa, mistä se siis on peräisin?

Yhtä hyvin voisi kysyä kuka on keksinyt myöhäiset sepitteet Krishnan alhaisesta syntyperästä, luolassa syntymisestä ja muista asioista, joiden avulla eräillä ateistisilla sivustoilla halutaan luoda mielikuvaa Krishna -tarun ja historiallisen Jeesus kertomuksen välille?

Krishnan kerrotaan olleen jo teininä massamurhaaja, joka oli sankarillisesti surmannut useita hänen tielleen tulleita. Lopulta hän surmasi myös äitinsä veljen. Hänen huilunsoittoaan eivät siveellisimmätkään neidot pystyneet vastustamaan, vaan se väkisin veti heidät kedolle, jossa Krishna oli heidän kanssaan sukupuoliyhteydessä.

Tämä ei näytä kovin verrattavissa olevalta mihinkään Raamatusta löytyvään kerrontaan. Kysymys lieneekin ennen kaikkea Raamatun historiallisessa mielessä hyvin luotettavien tekstien alentamisesta verrannolliseksi sellaiselle runoudelle, jonka ei edes väitetä olevan totta. Se on mielipiteen muokkausta, manipulaatiota ja sitä löytyy monilta ateistisilta sivustoilta täysin vailla mitään perustetta.

Tässäkin pitäisi jälleen miettiä hetki myös ajoituksia. Jos sanotaan, että Veda –kirjallisuuden jostain osasta löytyy yhteneväisyyttä kristinuskon kanssa, niin olisi hyvä miettiä milloin ko. kirjallisuus on kirjoitettu. Veda –kirjallisuuden eri osien ajoitukset vaihtelevat 1500 eKr. – 1500 jKr. välillä.

Sanoisin, että vetoaminen tekaistuihin lähteisiin oman vakaumuksen säilyttämiseksi kertoo paljon kirjoittajan omasta vakaumuksesta.

• JahJah_Blow_JoB
        Crypticall kirjoitti:

väite 1) Krishna syntyi viattomasta neitseestä nimeltä Devaki, jonka Jumala oli valinnut tähän tarkoitukseen.

Hindulaisen tarinan mukaan jumalat tahtoivat surmata kuningas Kansan ja siksi Vishnu päätti inkarnoitua kuninkaan sisaren, Devakin kahdeksanneksi pojaksi.

Väite Devakin neitseellisyydestä on ristiriidassa Veda -kirjallisuuden kanssa, mistä se siis on peräisin?

Yhtä hyvin voisi kysyä kuka on keksinyt myöhäiset sepitteet Krishnan alhaisesta syntyperästä, luolassa syntymisestä ja muista asioista, joiden avulla eräillä ateistisilla sivustoilla halutaan luoda mielikuvaa Krishna -tarun ja historiallisen Jeesus kertomuksen välille?

Krishnan kerrotaan olleen jo teininä massamurhaaja, joka oli sankarillisesti surmannut useita hänen tielleen tulleita. Lopulta hän surmasi myös äitinsä veljen. Hänen huilunsoittoaan eivät siveellisimmätkään neidot pystyneet vastustamaan, vaan se väkisin veti heidät kedolle, jossa Krishna oli heidän kanssaan sukupuoliyhteydessä.

Tämä ei näytä kovin verrattavissa olevalta mihinkään Raamatusta löytyvään kerrontaan. Kysymys lieneekin ennen kaikkea Raamatun historiallisessa mielessä hyvin luotettavien tekstien alentamisesta verrannolliseksi sellaiselle runoudelle, jonka ei edes väitetä olevan totta. Se on mielipiteen muokkausta, manipulaatiota ja sitä löytyy monilta ateistisilta sivustoilta täysin vailla mitään perustetta.

Tässäkin pitäisi jälleen miettiä hetki myös ajoituksia. Jos sanotaan, että Veda –kirjallisuuden jostain osasta löytyy yhteneväisyyttä kristinuskon kanssa, niin olisi hyvä miettiä milloin ko. kirjallisuus on kirjoitettu. Veda –kirjallisuuden eri osien ajoitukset vaihtelevat 1500 eKr. – 1500 jKr. välillä.

Sanoisin, että vetoaminen tekaistuihin lähteisiin oman vakaumuksen säilyttämiseksi kertoo paljon kirjoittajan omasta vakaumuksesta.

Ensinnäkään,Veda-kirjoissa ei esiinny Krishnaa.Tämä esiintyy Mahabharatassa sekä Bhagavata Puranassa. Toiseksi,Krishna oli Vasudevan ja Devakin poika mutta Vasudevan ei kerrota olleen sukupuoliyhteydessä Devakin kanssa niin että seurauksena olisi ollut Krishnan syntymä vaan Krishnan kerrotaan ensin ilmestyneen heille nelikätisessä Vishnu-muodossaan, sitten omaksuen lapsen hahmon hyväksyen nämä vanhemmikseen.

Kuten kristinuskossakin ,on hindulaisuuskin jakautunut moniin uskonsuuntiin ja lahkoihin.
        Krishna on suosituin jumaluus hindulaisuudessa mutta kaikkien mieleen ei sekään ole.

>> Yhtä hyvin voisi kysyä kuka on keksinyt myöhäiset sepitteet Krishnan alhaisesta syntyperästä, luolassa syntymisestä ja muista asioista, joiden avulla eräillä ateistisilla sivustoilla halutaan luoda mielikuvaa Krishna -tarun ja historiallisen Jeesus kertomuksen välille? Tässäkin pitäisi jälleen miettiä hetki myös ajoituksia...>Sanoisin, että vetoaminen tekaistuihin lähteisiin oman vakaumuksen säilyttämiseksi kertoo paljon kirjoittajan omasta vakaumuksesta.

• Jeesus oli historiallinen o...

Ensinnäkään,Veda-kirjoissa ei esiinny Krishnaa.Tämä esiintyy Mahabharatassa sekä Bhagavata Puranassa. Toiseksi,Krishna oli Vasudevan ja Devakin poika mutta Vasudevan ei kerrota olleen sukupuoliyhteydessä Devakin kanssa niin että seurauksena olisi ollut Krishnan syntymä vaan Krishnan kerrotaan ensin ilmestyneen heille nelikätisessä Vishnu-muodossaan, sitten omaksuen lapsen hahmon hyväksyen nämä vanhemmikseen.

Kuten kristinuskossakin ,on hindulaisuuskin jakautunut moniin uskonsuuntiin ja lahkoihin.
        Krishna on suosituin jumaluus hindulaisuudessa mutta kaikkien mieleen ei sekään ole.

>> Yhtä hyvin voisi kysyä kuka on keksinyt myöhäiset sepitteet Krishnan alhaisesta syntyperästä, luolassa syntymisestä ja muista asioista, joiden avulla eräillä ateistisilla sivustoilla halutaan luoda mielikuvaa Krishna -tarun ja historiallisen Jeesus kertomuksen välille? Tässäkin pitäisi jälleen miettiä hetki myös ajoituksia...>Sanoisin, että vetoaminen tekaistuihin lähteisiin oman vakaumuksen säilyttämiseksi kertoo paljon kirjoittajan omasta vakaumuksesta.

On äärimmäisen helppoa todeta ateistien väitteet hölynpölyksi. Koska Koraani on myös Jumalan sanaa ja sanoo, että Jeesus on elänyt, olette kaikki väärässä. Jeesus oli historiallinen olento. Näin helppoa on kumota ateistien väitteet. Hah hah...

• maison
        Jeesus oli historiallinen o... kirjoitti:

On äärimmäisen helppoa todeta ateistien väitteet hölynpölyksi. Koska Koraani on myös Jumalan sanaa ja sanoo, että Jeesus on elänyt, olette kaikki väärässä. Jeesus oli historiallinen olento. Näin helppoa on kumota ateistien väitteet. Hah hah...

Koraani on kirjoitettu 600 -luvulla suurinpiirtein joten sekään ei hirveästi tilannetta muuta suuntaan tai toiseen.

• kaulahuivifin

JahJah kirjoittaa:

"Ja vaikka historiallinen Jeesus olisikin ollut olemassa ja meillä olisi silminnäkijöiden todistuksia käytössämme, Jeesuksen olemassaolon puolustajat unohtavat viimeaikaiset tutkimukset, joiden mukaan silminnäkijöiden todistukset, etenkin kun ne koskevat epätavallisia tapahtumia, ovat erittäin epäluotettavia, ja että ihmiset usein muokkaavat näkemäänsä tottumustensa ja odotustensa mukaisiksi. Siten , että varhaiset kristityt vain kuvittelivat Jeesuksen täyttävän messiailta ja profeetoilta odotetut teot.

On sikäli paljon pyydetty, että kaikki vastaavat tarinat pitäisi hylätä myytteinä ja väittää, että tämän tapauksen täytyy olla erilainen. Tähän turvautuvan henkilön on myönnettävä olevansa jo kiihkouskovainen eikä enää pelkkä uskon puolustaja (jos siinä nyt edes on mitään eroa..)"

Minä olen omissa teoksessani sanonut, että kristillinen perimätieto on historiallisesti epäluotettavaa. Varhaiskristiyt ovat lukemieni tutkimusten mukaan muokanneet varsin vapaasti Jeesuksen sanomaa ja luoneet uusia sanoja tarkoituksenaan ajankohtaistaa Herran opetuksia.

Fakta on, että ihmisillä on ollut ja on erilaisia tulkintoja Jumalasta ja oman käistykseni mukaan erilaiset tulkinnat kuuluvat Jumalan rakkauteen. Olen samaa mieltä, että Jeesus ei oikeasti täyttänyt juutalaisten Messias-vaatimuksia, mutta varhaiskristityt tulkitsivatkin hänet omanlaiseksi ja erilaiseksi Messiaaksi. He antoivat sanalle uuden merkityksen ja kilpaillivat avoimesti enemmistön kanssa. Aiheesta lisää kotisivuillani Kompassi ja Majakka teoksissani.

• Crypticall
        kaulahuivifin kirjoitti:

JahJah kirjoittaa:

"Ja vaikka historiallinen Jeesus olisikin ollut olemassa ja meillä olisi silminnäkijöiden todistuksia käytössämme, Jeesuksen olemassaolon puolustajat unohtavat viimeaikaiset tutkimukset, joiden mukaan silminnäkijöiden todistukset, etenkin kun ne koskevat epätavallisia tapahtumia, ovat erittäin epäluotettavia, ja että ihmiset usein muokkaavat näkemäänsä tottumustensa ja odotustensa mukaisiksi. Siten , että varhaiset kristityt vain kuvittelivat Jeesuksen täyttävän messiailta ja profeetoilta odotetut teot.

On sikäli paljon pyydetty, että kaikki vastaavat tarinat pitäisi hylätä myytteinä ja väittää, että tämän tapauksen täytyy olla erilainen. Tähän turvautuvan henkilön on myönnettävä olevansa jo kiihkouskovainen eikä enää pelkkä uskon puolustaja (jos siinä nyt edes on mitään eroa..)"

Minä olen omissa teoksessani sanonut, että kristillinen perimätieto on historiallisesti epäluotettavaa. Varhaiskristiyt ovat lukemieni tutkimusten mukaan muokanneet varsin vapaasti Jeesuksen sanomaa ja luoneet uusia sanoja tarkoituksenaan ajankohtaistaa Herran opetuksia.

Fakta on, että ihmisillä on ollut ja on erilaisia tulkintoja Jumalasta ja oman käistykseni mukaan erilaiset tulkinnat kuuluvat Jumalan rakkauteen. Olen samaa mieltä, että Jeesus ei oikeasti täyttänyt juutalaisten Messias-vaatimuksia, mutta varhaiskristityt tulkitsivatkin hänet omanlaiseksi ja erilaiseksi Messiaaksi. He antoivat sanalle uuden merkityksen ja kilpaillivat avoimesti enemmistön kanssa. Aiheesta lisää kotisivuillani Kompassi ja Majakka teoksissani.

Jeesus ei siis osoittaunutkaan Messiaaksi, joka oli ennustettu, mielestäsi.

Asiaan ei tietenkään vaikuta se, että Moses Ben Maimon sanoo aikanaan Messiaan ajan menneen jo. Tai se, että uhrit menettivät merkityksensä 40 vuotta ennen Jerusalemin hävitystä (noin vuonna 30).

Ne eivät ole samanlaisia faktoja, kuin ne, joita olet lukenut Räisäsen kirjoituksista? Olisitko yllättynyt, jos kansainvälisesti arvostetut teologit tänä päivänä käytännössä polkisivat maahan Räisäsen tutkimukset niiden erittäin väärien lähtökohtaoletusten vuoksi?

Olisitko siis valmis mukautumaan uuteen teologiaan? Ei siihen vanhaan Räisäsen aikaiseen hapatukseen, joka oli modernia muutama vuosikymmen sitten, vaan ihan oikeasti moderniin ja perusteltuun teologian tutkimukseen?

• kaulahuivifin
        Crypticall kirjoitti:

Asiaan ei tietenkään vaikuta se, että Moses Ben Maimon sanoo aikanaan Messiaan ajan menneen jo. Tai se, että uhrit menettivät merkityksensä 40 vuotta ennen Jerusalemin hävitystä (noin vuonna 30).

Ne eivät ole samanlaisia faktoja, kuin ne, joita olet lukenut Räisäsen kirjoituksista? Olisitko yllättynyt, jos kansainvälisesti arvostetut teologit tänä päivänä käytännössä polkisivat maahan Räisäsen tutkimukset niiden erittäin väärien lähtökohtaoletusten vuoksi?

Olisitko siis valmis mukautumaan uuteen teologiaan? Ei siihen vanhaan Räisäsen aikaiseen hapatukseen, joka oli modernia muutama vuosikymmen sitten, vaan ihan oikeasti moderniin ja perusteltuun teologian tutkimukseen?

Kyllä minä olen valmis muuttamaan näkemyksiäni ja kirjoittamaan kokonaan uusiksi vaikkapa Kompassi ja Majakka teokseni. Olen koko ajan toivonut ja ottanut vastaan palautetta eri puolilta, mistä sitä on tullut ja korjannut teosteni epäkohtia.

Minulle ei ole tärkeää kannattaa Räisästä vain hänen itsensä takia. Oma ajatus on seurata sitä, mikä on parhaiten perustetltu ja sopiin havaintoihin Raamatun teksteistä luontevasti. Olen myös nöyrä ja muistutan erilaisista tulkinnoista ja niiden olevan yhtä hyviä.

Juutalaisilla oli käsitykseni mukaan tiettyjä vaatimuksia Messiaalle ja tuntemani juutalaiset ovat osoittaneet, että Jeesus ei olisi täyttänyt niitä (poliittinen ja sotilaallinen johtajuus ja menestyminen tässä, Jerusalemin temppelin uudelleen rakentaminen ja polveutuminen Daavidista juutalaisen sukukäytännön mukaan).

Jeesuksesta tuli toisenlainen Messias ja varhaiskristityt esittivät Messiaasta uuden tulkinnan. Ei se minusta väärin ole. Ehkä juutalaistenkin kannattaisi katsoa asioita uusin silmin ja huomata, että sitä poliittista Messiasta ei enää tule, vaan Jeesus olikin se oikea, vaikka olisi ollut toisenlainen kuin mitä menneet ihmiset ajattelivat.

• Crypticall
        kaulahuivifin kirjoitti:

Kyllä minä olen valmis muuttamaan näkemyksiäni ja kirjoittamaan kokonaan uusiksi vaikkapa Kompassi ja Majakka teokseni. Olen koko ajan toivonut ja ottanut vastaan palautetta eri puolilta, mistä sitä on tullut ja korjannut teosteni epäkohtia.

Minulle ei ole tärkeää kannattaa Räisästä vain hänen itsensä takia. Oma ajatus on seurata sitä, mikä on parhaiten perustetltu ja sopiin havaintoihin Raamatun teksteistä luontevasti. Olen myös nöyrä ja muistutan erilaisista tulkinnoista ja niiden olevan yhtä hyviä.

Juutalaisilla oli käsitykseni mukaan tiettyjä vaatimuksia Messiaalle ja tuntemani juutalaiset ovat osoittaneet, että Jeesus ei olisi täyttänyt niitä (poliittinen ja sotilaallinen johtajuus ja menestyminen tässä, Jerusalemin temppelin uudelleen rakentaminen ja polveutuminen Daavidista juutalaisen sukukäytännön mukaan).

Jeesuksesta tuli toisenlainen Messias ja varhaiskristityt esittivät Messiaasta uuden tulkinnan. Ei se minusta väärin ole. Ehkä juutalaistenkin kannattaisi katsoa asioita uusin silmin ja huomata, että sitä poliittista Messiasta ei enää tule, vaan Jeesus olikin se oikea, vaikka olisi ollut toisenlainen kuin mitä menneet ihmiset ajattelivat.

Uusimpien teologisten tutkimusten valossa ei enää olisi mahdollista tehdä sellaisia järjettömiä päätelmiä, joihin perustuu esim. Myllykosken väitöskirja. Väitöksestä nousi jo aikanaan suuri kohu, koska se ei täytä mitään historiallisia vaatimuksia. Kuitenkin se meni läpi teologisessa tiedekunnassa Räisäsen aikana.

Uskonkin, että vielä jossain vaiheessa tulemme puhumaan tietyistä järjettömistä teologisista suuntauksista tuolla nimikkeellä: Räisäsen aika. Onneksi se on jo ohi ja asioita tutkitaan asioina, eikä enää vain tiettyjen henkilöiden hyväksyminä juttuina.

Messiaasta puhuttaessa on itsestään selvää, että juutalaisilla oli hänestä erilaisia odotuksia, kuin todellisuudessa tapahtui. Juutalaiset olisivat halunneet saada tuolloin maailman vallan Messiaan aikana. On paljon spekuloitu sillä, olivatko juutalaiset oikeasti niin närkästyneitä Jeesukseen, että hänet naulittiin ristin muotoiseen puuhun. Vai oliko todellisuudessa kysymys siitä, että juutalaiset odottivat Jeesuksen ryhtyvän taisteluun, jos hänet ajettaisi selkä seinää vasten?

Tästä on siis kaksi näkökulmaa. Toiset ajattelevat juutalaisten raa'asti ristiinnaulinneen Jeesuksen, kuten kävikin. Toiset taas ajattelevat juutalaisilla olleen periaatteessa hyvän syyn pakottaa Jeesus ristille, jolloin he odottivat hänen ottavan koko maailman hallintavaltaansa, koska Jumala ei suostuisi heidän näkemyksensä mukaan kuolemaan.

Tuollainen näkemys olisi ulkokultaisuudestaan huolimatta sama kuin Jumalaa vastustavilla voimilla, jos uskomme Raamatun tekstien paikkansapitävyyteen. Jos emme usko, voimme lopettaa kaikki keskustelut Jeesuksesta tässä hetkessä. Ellemme usko historiallisiin lähteisiin, ei meillä ole muuta kuin ehkä oma mielikuvituksemme, tai jotain muuta haihattelua. Ei yhtään todellista historiallista faktaa.

Omat kuvitelmat Jumalasta rakkautena ovat nollan arvoisia, jos niille ei ole todellista perustetta. Filosofiset pähkäilyt eivät ole todiste, vaan kaikki riippuu Jeesuksesta. Jos Jeesus ei anna syntejämme anteeksi, ei niitä anna anteeksi kukaan mukaan. Monet mielellään antaisivat, alkaen Kylliäisestä. Kuitenkaan Kylliäisellä ei ole mitään valtaa, vaan hän menee helvettiin ihan omien syntiensä vuoksi, jos ei tee parannusta.

Rakkaus on siis sitä, että meillä periaatteessa jo kadotetuilla ihmisillä on tarjolla mahdollisuus. Ei sellainen kuin itse toivomme, vaan sellainen, kuin meille annetaan. Tämä itse toivotun mahdollisuuden vaatimus ei ole mitään muuta kuin uusavuttomien esitys, jonka typeryyttä he eivät itsekään oikein tajua.

• JahJah_Blow_JoB
        Crypticall kirjoitti:

Jännä että tässä tapauksessa lainaat Maimonidesta,ja hänen mielipiteitään, jolla ei sinulle ole kuitenkaan mitään merkitystä. Uskon oppisi ovat muualta.

Mutta..itse en ole lukenut Rambamin teoksista ainuttakaan kohtaa missä tämän mukaan messiaan aika olisi mennyt ohi. Kaikesta muusta kyllä olen löytänyt ristiriitaisuuksia, mutta en tästä.
        Vielä kun Rambamin tekemään juutalaisuuden 13:ta prinsiippiin kuului, että "juutalaisten messias tulee"

Samoihin prinsiippeihin kuului myös mm "Jumalan ykseys,Jumalan henkisyys ja ruumittomuus,Toora on Jumalan muuttumaton laki ja kuolleitten (ruumiillinen) ylösnousemus"

Toisekseen,uhrit eivät menettäneet sen enempää merkitystä oletetun Jeesuksen kuoleman jälkeen, ainakaan juutalaisuudessa, sitä jatkettiin ihan normaalisti aina temppelin tuhoutumiseen asti. Vaikka temppeli tuhoutui, uhrausta jatkettiin joidenkin toimesta uhrikukkuloilla mutta temppelin tuhoutumisen vaikutus heijastui tähänkin toimintaa. Aikojen saatossa sekin lieveni.

Miksi vääristelet totuutta??

• LEARSI
        Crypticall kirjoitti:

Uusimpien teologisten tutkimusten valossa ei enää olisi mahdollista tehdä sellaisia järjettömiä päätelmiä, joihin perustuu esim. Myllykosken väitöskirja. Väitöksestä nousi jo aikanaan suuri kohu, koska se ei täytä mitään historiallisia vaatimuksia. Kuitenkin se meni läpi teologisessa tiedekunnassa Räisäsen aikana.

Uskonkin, että vielä jossain vaiheessa tulemme puhumaan tietyistä järjettömistä teologisista suuntauksista tuolla nimikkeellä: Räisäsen aika. Onneksi se on jo ohi ja asioita tutkitaan asioina, eikä enää vain tiettyjen henkilöiden hyväksyminä juttuina.

Messiaasta puhuttaessa on itsestään selvää, että juutalaisilla oli hänestä erilaisia odotuksia, kuin todellisuudessa tapahtui. Juutalaiset olisivat halunneet saada tuolloin maailman vallan Messiaan aikana. On paljon spekuloitu sillä, olivatko juutalaiset oikeasti niin närkästyneitä Jeesukseen, että hänet naulittiin ristin muotoiseen puuhun. Vai oliko todellisuudessa kysymys siitä, että juutalaiset odottivat Jeesuksen ryhtyvän taisteluun, jos hänet ajettaisi selkä seinää vasten?

Tästä on siis kaksi näkökulmaa. Toiset ajattelevat juutalaisten raa'asti ristiinnaulinneen Jeesuksen, kuten kävikin. Toiset taas ajattelevat juutalaisilla olleen periaatteessa hyvän syyn pakottaa Jeesus ristille, jolloin he odottivat hänen ottavan koko maailman hallintavaltaansa, koska Jumala ei suostuisi heidän näkemyksensä mukaan kuolemaan.

Tuollainen näkemys olisi ulkokultaisuudestaan huolimatta sama kuin Jumalaa vastustavilla voimilla, jos uskomme Raamatun tekstien paikkansapitävyyteen. Jos emme usko, voimme lopettaa kaikki keskustelut Jeesuksesta tässä hetkessä. Ellemme usko historiallisiin lähteisiin, ei meillä ole muuta kuin ehkä oma mielikuvituksemme, tai jotain muuta haihattelua. Ei yhtään todellista historiallista faktaa.

Omat kuvitelmat Jumalasta rakkautena ovat nollan arvoisia, jos niille ei ole todellista perustetta. Filosofiset pähkäilyt eivät ole todiste, vaan kaikki riippuu Jeesuksesta. Jos Jeesus ei anna syntejämme anteeksi, ei niitä anna anteeksi kukaan mukaan. Monet mielellään antaisivat, alkaen Kylliäisestä. Kuitenkaan Kylliäisellä ei ole mitään valtaa, vaan hän menee helvettiin ihan omien syntiensä vuoksi, jos ei tee parannusta.

Rakkaus on siis sitä, että meillä periaatteessa jo kadotetuilla ihmisillä on tarjolla mahdollisuus. Ei sellainen kuin itse toivomme, vaan sellainen, kuin meille annetaan. Tämä itse toivotun mahdollisuuden vaatimus ei ole mitään muuta kuin uusavuttomien esitys, jonka typeryyttä he eivät itsekään oikein tajua.

Ristiinnaulitseminen ei ollut Juutalainen rangasistustapa kuolemaantuomituille, vaan Roomalainen. Juutalainen rangaitustapa kuolemaantuomituille oli kivittäminen.

Jokaisen synnit taas ovat ihmisen ja jumalan välisiä asioita, Niitä kuittaillaan sitä mukaa kun niitä tehdään. Jos ihminen itse ei nöyrry korjauksen tielle, hänet asetetaan sille, jokainen sielu yksitellen, Jumalalla on aikaa.

Lukekaa juutalaisen kansan historiaa, kuinka paljon heitä on historiam saatossa tapettu ja kidutettu ja häväisty tämän kristinuskon nimissä.
        Kun heitä ei ole saatu käännytettyä, on tartuttu aseisiin. Yhä tänä päivänä tilanne on aivan sama.
        Käännytystyö jatkuu, kun he nyt ovat palanneet omaan maahansa, niinkuin ennusttu on, eivät he saa olla rauhassa sielläkään. Eikö riitä, että heillä on monimiljoonaiset viholliskansat ympärillä, joiden päämäärä on pyyhkiä pois maailmankartalta koko Israelin valtio. Vielä maan sisällä nämä messiaaniset, suomalaisetkin monet järjestöt ovat kimpussa kuin herhiläiset, käännytystyön kanssa. Minua hävettää suomalaisten puolesta.

Luulevatkohan nämä käännyttäjät, että kaikki kääntyy hyväksi, kun vain juutalaiset tunnustavat jeesuksen messiaaksi, että niin kauan heidän kärsimys on oikeutettua, kun eivät näin tee. Ei arabit laske aseitaan, vaikka juutalaiset kääntyisivät hinduiksi.

Eivätkä jeesuksen esittämät uudistukset esim. lain suhteen olleet mitään uusia, ne olivat olleet vallalla jo ainakin 200 vuotta, esim. essealaisyhteisön piirissä. Tämä selviää Kuolleen meren kirjoituksista.

Monella suomalaisella kristillisellä yhteisöllä' on vielä ongelmia, jopa luetun ymmärtämisessä.
        Kun puhutaan ,että Jeesus täytti lain. tarkoittaa, että hän täytti tai ajoi muutoksia olemassa olevaan lakiin.
        Näiden mielestä se tarkoittaa sitä, että Jeesus kertaheitolla täytti koko lain meidän kaikkien piolesta, ja samalla sovitti meidän synnitkin siinä. Tätä Paavalin oppia.

VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS, mahtaa juutalaiset, suurin osa korkeasti sivistyneitä ihmisiä, olla ihmeissään.

• haamu muualta
        Crypticall kirjoitti:

ja on ne odotukset jotka profeetat antoivat, heiltähän on koko messiasajatus, muutoin ei kukaan edes osaisi odottaa messiasta. Messias joko on sellainen kuin on luvattu tai ei ole profeettojen lupaama messias. Muita vaihtoehtoja ei ole. Se, miten innolla monet kristityt jaksavat morkata niitä jotka odottavat tätä kirjoituksissa luvattua messiasta, osoittaa vain miten heikoilla joidenkin uudet väitteet ovat.
        Jeesukselta ei odotettu mitään, eihän hän täyttänyt edes syntyperältään messiasvaatimuksia mikäli UT on totta.
        Kaikilla oli ja on parannukseen sama mahdollisuus kuin Niniven asukkailla, ei siihen tarvita uskontoa tai helvetin uhkaa. Kun messias tulee, maailmaan tulee rauha eikä kukaan käännytä ketään mihinkään uskontoon, vaan kaikki tuntevat JHWN:n. Tämä oli profeettojen selkeä lupaus, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

• haamu muualta
        Crypticall kirjoitti:

että messiaan aika meni, päinvastoin "vaikka hän viipyy niin me odotamme" sehän on Maimondeksen yksi uskonkohta. Miten juutalainen oppinut voisi julistaa profeetat valehtelijoiksi? Ei ole oikeaa tai väärää ajankohtaa, vaan on lupaus että tietty voideltu tulee ja tekee minkä profeeta lupasivat. Jos ei tule, juutalaiset kirjoitukset eivät ole minkään arvoisia. Messiaan tulo ei riipu räisäsestä tai edes junkkaalasta, sinusta tai minusta, lupaus on eri asia kuin ihmisten tulkinnat.

• kaulahuivifin

Jännä että tässä tapauksessa lainaat Maimonidesta,ja hänen mielipiteitään, jolla ei sinulle ole kuitenkaan mitään merkitystä. Uskon oppisi ovat muualta.

Mutta..itse en ole lukenut Rambamin teoksista ainuttakaan kohtaa missä tämän mukaan messiaan aika olisi mennyt ohi. Kaikesta muusta kyllä olen löytänyt ristiriitaisuuksia, mutta en tästä.
        Vielä kun Rambamin tekemään juutalaisuuden 13:ta prinsiippiin kuului, että "juutalaisten messias tulee"

Samoihin prinsiippeihin kuului myös mm "Jumalan ykseys,Jumalan henkisyys ja ruumittomuus,Toora on Jumalan muuttumaton laki ja kuolleitten (ruumiillinen) ylösnousemus"

Toisekseen,uhrit eivät menettäneet sen enempää merkitystä oletetun Jeesuksen kuoleman jälkeen, ainakaan juutalaisuudessa, sitä jatkettiin ihan normaalisti aina temppelin tuhoutumiseen asti. Vaikka temppeli tuhoutui, uhrausta jatkettiin joidenkin toimesta uhrikukkuloilla mutta temppelin tuhoutumisen vaikutus heijastui tähänkin toimintaa. Aikojen saatossa sekin lieveni.

Miksi vääristelet totuutta??

Oletteko samaa mieltä Messias-vaatimuksista?

Juutalaisilla oli käsitykseni mukaan tiettyjä vaatimuksia Messiaalle ja tuntemani juutalaiset ovat osoittaneet, että Jeesus ei olisi täyttänyt niitä: poliittinen ja sotilaallinen johtajuus ja menestyminen tässä, Jerusalemin temppelin uudelleen rakentaminen ja polveutuminen Daavidista juutalaisen sukukäytännön mukaan.

Henkilökohtaisesti en usko minkään Messiaan tuloon enää. Juutalaisvaltion perustaminen oli pelkkää politiikkaa ja hyvitys toisen maailmansodan tapahtumista. Sama kansa sortaa nyt arabeja ja palestiinalaisia. Eivät ole ottaneet historiasta ainakaan mitään oppia eivätkä kykene empatiaan muita kohtaan.

Israel on elossa vain Yhdysvaltain tuen ansiosta, koska maa ei vieläkään ole toteuttanut YK:n päätöslauselmia. Irakiin lähdettiin tappamaan porukalla, mutta samat ongelmat ovat Israelissa, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään. Merkillistä on poltiikka!

Ajatus Messiaasta oli oman aikansa ihmisten historiallinen tulkinta Jumalasta ja hänen toimistaan. Jos joku haluaa uskoa Messiaisiin, siitä vaan.

• Elena
        LEARSI kirjoitti:

Ristiinnaulitseminen ei ollut Juutalainen rangasistustapa kuolemaantuomituille, vaan Roomalainen. Juutalainen rangaitustapa kuolemaantuomituille oli kivittäminen.

Jokaisen synnit taas ovat ihmisen ja jumalan välisiä asioita, Niitä kuittaillaan sitä mukaa kun niitä tehdään. Jos ihminen itse ei nöyrry korjauksen tielle, hänet asetetaan sille, jokainen sielu yksitellen, Jumalalla on aikaa.

Lukekaa juutalaisen kansan historiaa, kuinka paljon heitä on historiam saatossa tapettu ja kidutettu ja häväisty tämän kristinuskon nimissä.
        Kun heitä ei ole saatu käännytettyä, on tartuttu aseisiin. Yhä tänä päivänä tilanne on aivan sama.
        Käännytystyö jatkuu, kun he nyt ovat palanneet omaan maahansa, niinkuin ennusttu on, eivät he saa olla rauhassa sielläkään. Eikö riitä, että heillä on monimiljoonaiset viholliskansat ympärillä, joiden päämäärä on pyyhkiä pois maailmankartalta koko Israelin valtio. Vielä maan sisällä nämä messiaaniset, suomalaisetkin monet järjestöt ovat kimpussa kuin herhiläiset, käännytystyön kanssa. Minua hävettää suomalaisten puolesta.

Luulevatkohan nämä käännyttäjät, että kaikki kääntyy hyväksi, kun vain juutalaiset tunnustavat jeesuksen messiaaksi, että niin kauan heidän kärsimys on oikeutettua, kun eivät näin tee. Ei arabit laske aseitaan, vaikka juutalaiset kääntyisivät hinduiksi.

Eivätkä jeesuksen esittämät uudistukset esim. lain suhteen olleet mitään uusia, ne olivat olleet vallalla jo ainakin 200 vuotta, esim. essealaisyhteisön piirissä. Tämä selviää Kuolleen meren kirjoituksista.

Monella suomalaisella kristillisellä yhteisöllä' on vielä ongelmia, jopa luetun ymmärtämisessä.
        Kun puhutaan ,että Jeesus täytti lain. tarkoittaa, että hän täytti tai ajoi muutoksia olemassa olevaan lakiin.
        Näiden mielestä se tarkoittaa sitä, että Jeesus kertaheitolla täytti koko lain meidän kaikkien piolesta, ja samalla sovitti meidän synnitkin siinä. Tätä Paavalin oppia.

VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS, mahtaa juutalaiset, suurin osa korkeasti sivistyneitä ihmisiä, olla ihmeissään.

On eri asia kertoa evankeliumin totuuksia siitä kiinnostuneille kuin "pakkokäännyttää", josta täällä netissä näkee toitotusta. Tunnen paljon kristittyjä, en tiedä ketään joka olisi käännyttänyt väkisin tai tullut pakolla käännytetyksi. Ihminen etsii Jumalaa ja kun todella löytåä hänen valtakuntansa, on vain iloinen ja tyytyväinen, ja haluaisi kertoa muillekin. Faktaa on se, että Jeesus ei opettanut koskaan pakonomaista ja jopa väkivaltaista käännyttämistä, päinvastoin, hän vastusti kaikkea sellaista. Hän kehotti kertomaan evankeliumeista kaikkialla maailmassa, pitämään evankeliumin sanaa esillä, jotta ihmiset voisivat tarkastella, arvioida, valita ja vertailla, aivan kuin kirjamessuilla.

Raamattu UT:n kanssa onkin maailman luetuin kirja, ja siksi, että se on todellinen aarreaitta.

Vain pieni vähemmistö kristityistä on kuitenkin tosi kristittyjä. Miekkakäännytys ei kuulu kristinuskoon, vaan se oli maallistuneiden touhua, se oli alun perin islamistien ja myöhemmin katolisten vallanpitäjien ja muiden vallan kanssa vehkeilevien hommaa. Tosi kristityt sillä aikaa hoitivat sairaita, lapsia, perheitään, töitään, luostareita, olivat historiankirjoituksen taka-alalla kuten yleensä. Historiankirjojen taustalla on miljoonia ihmisiä, joista ei kerrota, nämä kuitenkin ylläpitävät yhteiskuntien perustoimintaa.

Messiaaniset juutalaiset Israelissa tajuavat, miten vaikea tilanne heillä on kun ympärillä on ahdistavia kansoja siviileihin kohdistuvine hyökkäyksineen. He tajuavat, että vain syvällinen, ihmisen asenteita, sydäntä ja sielua radikaalisti muuttava rauhan oppi, jota kristinusko oikeasti on, voisi parantaa myös ympäröivää yhteiskuntaa, sillä teot edellyttävät arvomaailmaa ja ajatuksia. Väkivallan kierteen voisi pysäyttää vain täydellinen lähimmäisen rakkauden oppi. Sama auttaisi myös arabikansoja. Betlehemissä asuu kristittyjä arabeja, he ovat ystävällistä väkeä. Heidänlaisensa pyrkivät sopuun kaikkien ihmisten kanssa.
        Kristinusko on kaikkein radikaalein rauhan ja rakkauden oppi, koska se kohtelee myös vihollisia lämpimin ajatuksin.

Kärsimys ei keneltäkään häviä täysin, mutta on parempi jos joutuu kärsimään hyvän kuin pahan puolesta.

Ei Jeesus esittänyt lain uudistuksia, vaan kiinnittämään huomiota tärkeimpiin asioihin laissa, laupeuteen, uskollisuuteen jne. eli lain henkeen, alkuperäiseen tarkoitukseen, ei pelkkään tekoja-tekojen-vuoksi rutiiniin. Tosin lakeja piti myös noudattaa käytännössä, ei hän sitä vastustanut, päinvastoin kehotti noudattamaan. Armo, armeliaisuus ja rakkaus piti tuoda lain sovellutuksiin. Pois brutaaleista tuomioista inhimillisempiin. Hän tajusi, että ihminen joutuu kärsimään jo siksikin, että on tehnyt jonkun ison hölmöyden, ei siinä tarvita tuomaria tuomarien päälle. Ja tiesi, että fariseukset jotka aikoivat kivittää naisen kuoliaaksi olivat itse saman synnin alaisia, ajatuksissaan. Jeesus vapautti naisen - "Mene äläkä enää syntiä tee". Hän sanoi, joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Kukaan ei heittänyt. Hän osoitti että kaikki ovat syntisiä ja tarvitsevat apua pelastusta, Jumalan pelastussunnitelman mukaan. Hänestä monet fariseukset olivat päältäpäin kuin valkoiseksi kalkittuja hautoja, mutta sisältä täynnä kuolleita luita ynnä muuta kuonaa, hillittömyyttä, ryöstöä ja ties mitä syntiä. Hän osoitti että jokainen tarvitsee pelastuksen, koska synti hallitsee maailmaa, ja VT:n aikana Israelin kansa ei siitä päässyt, profeettojen sanatkin kaikuivat lähes kuuroille korville. Hän sen sijaan kuunteli niitä tarkkaan ja tajusi niiden ydinasiat ennen kaikkea.

Messiaaniset juutalaiset ovat vasta Jeshua-messiaassa löytäneet todellisen rauhanruhtinaan, rauhan sydämeensä ja ihmisuhteisiinsa jne. He olivat ennen levottomia ja rauhattomia, etsivät totuutta, iloa ja mielekästä elämää ja löysivät sen Israelin Jumalaa rukoilemalla. Ja Jumala vastasi. Heille ei ole kelvannut muut messiaat joita juutalaisille on ilmestynyt.

Korkea sivistyskään ei aina takaa sitä että ihminen todella ymmärtäisi ja oivaltaisi. Niin tiukassa ovat monella ennakkoluulot, vanhat tavat ja "oikeassa olemisen tarve" siihen liittyvine ylpeyksineen, vaikka olisi kuinka harhapoluilla.
        "Katso, ettei valo joka sinussa on ole pimeyttä", UT opettaa.

Isot valtionkirkot, esim. varhainen roomalaiskatolisuus, tekivät kompromisseja maallisten asioiden kanssa, eivätkä edusta puhdasta kristinuskoa. Näissä kirkoissa oli sekä ulkokultaisia että aitoja Jeesuksen opetuslapsia. Mutta evankeliumia ja Jeesusta ei pidä syyttää siitä mitä sudet lampaiden vaatteissa ovat tehneet.

Uskoontulo syntyy tarpeesta, tuo toinen uskonto ei riitä minulle, se ei vastaa moniin perimmäisiin kysymyksiini jne. Kristuksessa Jumala tulee lähelle, hänessä on sitä elävää vettä jota juotuaan ei asianomainen janoa enää ikinä.
        Hänen kauttaan myös kaikki kysymykset Jumalasta saavat vastauksen.

• JahJah_Blow_JoB
        kaulahuivifin kirjoitti:

Oletteko samaa mieltä Messias-vaatimuksista?

Juutalaisilla oli käsitykseni mukaan tiettyjä vaatimuksia Messiaalle ja tuntemani juutalaiset ovat osoittaneet, että Jeesus ei olisi täyttänyt niitä: poliittinen ja sotilaallinen johtajuus ja menestyminen tässä, Jerusalemin temppelin uudelleen rakentaminen ja polveutuminen Daavidista juutalaisen sukukäytännön mukaan.

Henkilökohtaisesti en usko minkään Messiaan tuloon enää. Juutalaisvaltion perustaminen oli pelkkää politiikkaa ja hyvitys toisen maailmansodan tapahtumista. Sama kansa sortaa nyt arabeja ja palestiinalaisia. Eivät ole ottaneet historiasta ainakaan mitään oppia eivätkä kykene empatiaan muita kohtaan.

Israel on elossa vain Yhdysvaltain tuen ansiosta, koska maa ei vieläkään ole toteuttanut YK:n päätöslauselmia. Irakiin lähdettiin tappamaan porukalla, mutta samat ongelmat ovat Israelissa, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään. Merkillistä on poltiikka!

Ajatus Messiaasta oli oman aikansa ihmisten historiallinen tulkinta Jumalasta ja hänen toimistaan. Jos joku haluaa uskoa Messiaisiin, siitä vaan.

Nuo ne juurikin ovat juutalaisten messiaan pääprioriteetit hänen tulemukselleen..temppelin jälleenrakentaminen,rauha israeliin,juutalaisten palaaminen takaisin Israeliin jne.

Juutalaisuudessakin on ollut ja on yhäkin eri ajatuksia sille tuleeko tämä messiaanisuus henkilön muodossa vai aikakauden muodossa.

Itse en usko että näillä messiaanisten kriteereiden toteutumisilla juutalaisvaltion hyväksi olisi mitään globaalista haittaa tms Vaikutus voi olla myös positiivinen. Emme voi kuin arvailla mitä tulee tapahtumaan.

Kuitenkaan ei Israel ja sen poliittinen tilanne juurikaan tms kuitenkaan poikkea siitä tilanteesta mitä muuallakin maailmassa tapahtuu. Se että afrikassa hutut ja tutsit käyvät näkymättömämpää sotaa keskenään,joskus tulee jotain pinnalle,niin kuitenkin samanlaisessa tilanteessa Israel on suurennuslasin alla.

Ehkä media haluaa kaivaa joskus väkisinkin asiaa jauhamiseen ,mene ja tiedä. Parempia olojahan kaikki toivoo.

• haamu
        Elena kirjoitti:

On eri asia kertoa evankeliumin totuuksia siitä kiinnostuneille kuin "pakkokäännyttää", josta täällä netissä näkee toitotusta. Tunnen paljon kristittyjä, en tiedä ketään joka olisi käännyttänyt väkisin tai tullut pakolla käännytetyksi. Ihminen etsii Jumalaa ja kun todella löytåä hänen valtakuntansa, on vain iloinen ja tyytyväinen, ja haluaisi kertoa muillekin. Faktaa on se, että Jeesus ei opettanut koskaan pakonomaista ja jopa väkivaltaista käännyttämistä, päinvastoin, hän vastusti kaikkea sellaista. Hän kehotti kertomaan evankeliumeista kaikkialla maailmassa, pitämään evankeliumin sanaa esillä, jotta ihmiset voisivat tarkastella, arvioida, valita ja vertailla, aivan kuin kirjamessuilla.

Raamattu UT:n kanssa onkin maailman luetuin kirja, ja siksi, että se on todellinen aarreaitta.

Vain pieni vähemmistö kristityistä on kuitenkin tosi kristittyjä. Miekkakäännytys ei kuulu kristinuskoon, vaan se oli maallistuneiden touhua, se oli alun perin islamistien ja myöhemmin katolisten vallanpitäjien ja muiden vallan kanssa vehkeilevien hommaa. Tosi kristityt sillä aikaa hoitivat sairaita, lapsia, perheitään, töitään, luostareita, olivat historiankirjoituksen taka-alalla kuten yleensä. Historiankirjojen taustalla on miljoonia ihmisiä, joista ei kerrota, nämä kuitenkin ylläpitävät yhteiskuntien perustoimintaa.

Messiaaniset juutalaiset Israelissa tajuavat, miten vaikea tilanne heillä on kun ympärillä on ahdistavia kansoja siviileihin kohdistuvine hyökkäyksineen. He tajuavat, että vain syvällinen, ihmisen asenteita, sydäntä ja sielua radikaalisti muuttava rauhan oppi, jota kristinusko oikeasti on, voisi parantaa myös ympäröivää yhteiskuntaa, sillä teot edellyttävät arvomaailmaa ja ajatuksia. Väkivallan kierteen voisi pysäyttää vain täydellinen lähimmäisen rakkauden oppi. Sama auttaisi myös arabikansoja. Betlehemissä asuu kristittyjä arabeja, he ovat ystävällistä väkeä. Heidänlaisensa pyrkivät sopuun kaikkien ihmisten kanssa.
        Kristinusko on kaikkein radikaalein rauhan ja rakkauden oppi, koska se kohtelee myös vihollisia lämpimin ajatuksin.

Kärsimys ei keneltäkään häviä täysin, mutta on parempi jos joutuu kärsimään hyvän kuin pahan puolesta.

Ei Jeesus esittänyt lain uudistuksia, vaan kiinnittämään huomiota tärkeimpiin asioihin laissa, laupeuteen, uskollisuuteen jne. eli lain henkeen, alkuperäiseen tarkoitukseen, ei pelkkään tekoja-tekojen-vuoksi rutiiniin. Tosin lakeja piti myös noudattaa käytännössä, ei hän sitä vastustanut, päinvastoin kehotti noudattamaan. Armo, armeliaisuus ja rakkaus piti tuoda lain sovellutuksiin. Pois brutaaleista tuomioista inhimillisempiin. Hän tajusi, että ihminen joutuu kärsimään jo siksikin, että on tehnyt jonkun ison hölmöyden, ei siinä tarvita tuomaria tuomarien päälle. Ja tiesi, että fariseukset jotka aikoivat kivittää naisen kuoliaaksi olivat itse saman synnin alaisia, ajatuksissaan. Jeesus vapautti naisen - "Mene äläkä enää syntiä tee". Hän sanoi, joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven. Kukaan ei heittänyt. Hän osoitti että kaikki ovat syntisiä ja tarvitsevat apua pelastusta, Jumalan pelastussunnitelman mukaan. Hänestä monet fariseukset olivat päältäpäin kuin valkoiseksi kalkittuja hautoja, mutta sisältä täynnä kuolleita luita ynnä muuta kuonaa, hillittömyyttä, ryöstöä ja ties mitä syntiä. Hän osoitti että jokainen tarvitsee pelastuksen, koska synti hallitsee maailmaa, ja VT:n aikana Israelin kansa ei siitä päässyt, profeettojen sanatkin kaikuivat lähes kuuroille korville. Hän sen sijaan kuunteli niitä tarkkaan ja tajusi niiden ydinasiat ennen kaikkea.

Messiaaniset juutalaiset ovat vasta Jeshua-messiaassa löytäneet todellisen rauhanruhtinaan, rauhan sydämeensä ja ihmisuhteisiinsa jne. He olivat ennen levottomia ja rauhattomia, etsivät totuutta, iloa ja mielekästä elämää ja löysivät sen Israelin Jumalaa rukoilemalla. Ja Jumala vastasi. Heille ei ole kelvannut muut messiaat joita juutalaisille on ilmestynyt.

Korkea sivistyskään ei aina takaa sitä että ihminen todella ymmärtäisi ja oivaltaisi. Niin tiukassa ovat monella ennakkoluulot, vanhat tavat ja "oikeassa olemisen tarve" siihen liittyvine ylpeyksineen, vaikka olisi kuinka harhapoluilla.
        "Katso, ettei valo joka sinussa on ole pimeyttä", UT opettaa.

Isot valtionkirkot, esim. varhainen roomalaiskatolisuus, tekivät kompromisseja maallisten asioiden kanssa, eivätkä edusta puhdasta kristinuskoa. Näissä kirkoissa oli sekä ulkokultaisia että aitoja Jeesuksen opetuslapsia. Mutta evankeliumia ja Jeesusta ei pidä syyttää siitä mitä sudet lampaiden vaatteissa ovat tehneet.

Uskoontulo syntyy tarpeesta, tuo toinen uskonto ei riitä minulle, se ei vastaa moniin perimmäisiin kysymyksiini jne. Kristuksessa Jumala tulee lähelle, hänessä on sitä elävää vettä jota juotuaan ei asianomainen janoa enää ikinä.
        Hänen kauttaan myös kaikki kysymykset Jumalasta saavat vastauksen.

Jeesuksen messiaanisuuden:kaikkihan tuntevat Jumalan messiaan tultua, näin sanovat profeetat, sinä sen sijaan kehut että 2000 vuotta kristinuskon julistettua Jeesuksen omaksi messiaakseen: "Vain pieni vähemmistö kristityistä on kuitenkin tosi kristittyjä."
        "Betlehemissä asuu kristittyjä arabeja, he ovat ystävällistä väkeä. Heidänlaisensa pyrkivät sopuun kaikkien ihmisten kanssa." Monet terrorijärjestöjen pomot ja jäsenet ovat kristittyjä, palestiinalaiskristityilllä näyttää pikemminkin olevan erityinen paine näyttää että eivät suostu rauhaan juutalaisten kanssa. Monet arabipiispat ja papit (Suomessakin vierailleet)opettavat että Jeesus oli arabi ja että ensimmäiset kristityt olivat eivät juutalaisia, vaan nimenomaan palestiinalaisarabeja. Messiaan aikana kuitenkin profeetat sanovat että Israel asuu rauhassa maassaan- asuuko nyt? Minusta ei asu, vaikka Betlehemissä olisikin "ystävällistä väkeä", vallitsee sota, ei vain lähi-idässä vaan myös muualla. Messiaan aikana moinen huomio olisi joka tapauksessa naurettava, miekathan olisi taottu auroiksi.
        Kivityksiä ei muuten ollut Jeesuksen aikaan, ne oli käytännössä poistettu juuri fariseusten ja muiden oppineiden toimesta, mutta kukapa totuudesta välittäisi. Kun messias tulee, ei enää tarvitse väittää mitä sattuu, jokainen näkee että ennustettu tapahtuu, ei henkisenä valiumina joillekin rauhattomille messiaanisille sieluille vaan maailman muuuttumisena.
        "Heille ei ole kelvannut muut messiaat joita juutalaisille on ilmestynyt." Vielä ei ole tullut messiasta, jos olisi, meidän ei tarvitsisi päivänselvää asiaa tässä vatvoa. Ketkä mahtavat olla "muut messiaat"?
        Synti ei hallitse maailmaa eikä messiaalla ole mitään tekoa synnin kanssa, se on yksin Jumalan aluetta. Hän antaa synnit anteeksi, ei kukaan muu.

• samaa tarinointia kaikki
        Crypticall kirjoitti:

"Kysymys lieneekin ennen kaikkea Raamatun historiallisessa mielessä hyvin luotettavien tekstien alentamisesta verrannolliseksi sellaiselle runoudelle, jonka ei edes väitetä olevan totta." Raamattu on kaikkea muuta kuin historiallisesti luotettava.Miten Raamattua alentaa jos sitä vertaa muiden uskontojen teksteihin tai muuhun kirjallisuuteen?

• Jumala oli johdattanut Amerikan mantereelle Lehin siirtokunnan n. 600 ennen Kristusta. He noudattivat Mooseksen lakia ja odottivat Kristusta. Heillä oli profeettoja, jotka saivat hyvinkin yksityiskohtaista tietoa Kristuksen syntymästä, työstä ja kuolemasta. Mm. sanat Jeesus, Kristus ja Raamattu ilmoitettiin heille.

Tuon kansa piti aikakirjoja. Niistä on lyhennetty Mormonin kirja, joka on toinen todistus Kristuksesta. Siinä kerrotaan mm. Kristuksen käynnistä heidän luonaan ylösnousemuksensa jälkeen.

Mitralaisuus ja kristinusko muistuttavat toisiaan. Voisiko olla niin, että heidän keskuudessaan on ollut aitoja profeettoja, jotka ovat saaneet ilmoituksia samaan tapaan kuin Amerikan mantereelle johdatettu ryhmä? Kansoja on enemmän kuin yksi. Herra on voinut puhua muillekin kansoille. Israelin monet heimot ovat teillä tietymättömillä. Kristus lupasi opastaa heitä kaikkia ja käydä kaikkien Israelin heimojen luona ja sanoi, että hekin kirjoittavat siitä.

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

Jumala oli johdattanut Amerikan mantereelle Lehin siirtokunnan n. 600 ennen Kristusta. He noudattivat Mooseksen lakia ja odottivat Kristusta. Heillä oli profeettoja, jotka saivat hyvinkin yksityiskohtaista tietoa Kristuksen syntymästä, työstä ja kuolemasta. Mm. sanat Jeesus, Kristus ja Raamattu ilmoitettiin heille.

Tuon kansa piti aikakirjoja. Niistä on lyhennetty Mormonin kirja, joka on toinen todistus Kristuksesta. Siinä kerrotaan mm. Kristuksen käynnistä heidän luonaan ylösnousemuksensa jälkeen.

Mitralaisuus ja kristinusko muistuttavat toisiaan. Voisiko olla niin, että heidän keskuudessaan on ollut aitoja profeettoja, jotka ovat saaneet ilmoituksia samaan tapaan kuin Amerikan mantereelle johdatettu ryhmä? Kansoja on enemmän kuin yksi. Herra on voinut puhua muillekin kansoille. Israelin monet heimot ovat teillä tietymättömillä. Kristus lupasi opastaa heitä kaikkia ja käydä kaikkien Israelin heimojen luona ja sanoi, että hekin kirjoittavat siitä.

kielellä? Ei ole yhtä Raamattu-nimitystä ja juutalaisilla ei sitä ole ollenkaan.

• ???? kirjoitti:

kielellä? Ei ole yhtä Raamattu-nimitystä ja juutalaisilla ei sitä ole ollenkaan.

Suomenkielisessä Mormonin kirjassa käytetään sanaa Raamattu. Mormonin kirja kirjoitettiin uudistelun egyptin kirjainmerkein hepreaksi. Pääasia on, että tiedetään, mitä kirjaa tarkoitetaan eikä se, mitä sanaa on käytetty. Mormonin kirjassa on ennustus Raamatun olemassaolosta meidän aikanamme.

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

Suomenkielisessä Mormonin kirjassa käytetään sanaa Raamattu. Mormonin kirja kirjoitettiin uudistelun egyptin kirjainmerkein hepreaksi. Pääasia on, että tiedetään, mitä kirjaa tarkoitetaan eikä se, mitä sanaa on käytetty. Mormonin kirjassa on ennustus Raamatun olemassaolosta meidän aikanamme.

että on ilmoitettu jopa sana "Raamattu", mikä se on hepreaksi? Bible?

• ???? kirjoitti:

että on ilmoitettu jopa sana "Raamattu", mikä se on hepreaksi? Bible?

on saanut olla mikä tahansa, mutta kääntämiseen kuuluu, että käytetään sitä kieltä mille käännetään.

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

on saanut olla mikä tahansa, mutta kääntämiseen kuuluu, että käytetään sitä kieltä mille käännetään.

sitten ilmoitettiin, kukaanhan ei Smithiä lukuunottamatta tunne uudistettua hepreaa, joka on kirjoitettu reformoidun egyptin kirjoitusmerkein. Sanottiinko kirjoitukset, sillä yleissanalla monet uskonnot kutsuvat pyhiä tekstejään ja mitä kehumista siinä on? Yhtä hyvin kuka hyvänsä voi väittää keksineensä mitä hyvänsä ennen muita -paperit vain hävisivät, mutta väite on, ja siihen "keksijä" vaatii muita uskomaan.

• ???? kirjoitti:

sitten ilmoitettiin, kukaanhan ei Smithiä lukuunottamatta tunne uudistettua hepreaa, joka on kirjoitettu reformoidun egyptin kirjoitusmerkein. Sanottiinko kirjoitukset, sillä yleissanalla monet uskonnot kutsuvat pyhiä tekstejään ja mitä kehumista siinä on? Yhtä hyvin kuka hyvänsä voi väittää keksineensä mitä hyvänsä ennen muita -paperit vain hävisivät, mutta väite on, ja siihen "keksijä" vaatii muita uskomaan.

"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne."(Jaak. 1:5-6)

Mormonin kirjasta voi saada varmuuden kun tekee näin:
        "Ja kun te nämä saatte, minä kehottaisin teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä totuuden Pyhän Hengen voimalla." (Moroni 10:6)

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne."(Jaak. 1:5-6)

Mormonin kirjasta voi saada varmuuden kun tekee näin:
        "Ja kun te nämä saatte, minä kehottaisin teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä totuuden Pyhän Hengen voimalla." (Moroni 10:6)

pysty edes sanomaan miten "käännöksessä" Raamattu nimettiin, se oli siis Bible, eikö vain? Minäkin tiedän nyt viime viikon loton oikeat numerot. Mitä jos emme alentaisi uskontoa tällaiseen lasten leikkiin:"me tiedämme koska meillä oli salakielellä ilmoitus joka katosi ja sinunkin pitää uskoa että niin oli."
        Entä jos Raamattu olisi kadonnut sen jälkeen kun yksi henkilö olisi sen nähnyt ja kääntänyt uudistetusta assyyriankielestä, reformiarameankirjaimin kirjoitetusta? Jumala ei ole pelle jolta pitää pyytää: "anna minulle uskoa Joseph Smithiin ja kultalevyihin jotka hukkuivat" tai joka kiusallaan tekee uskomisesta idioottimaista.

• Elena
        haamu kirjoitti:

Jeesuksen messiaanisuuden:kaikkihan tuntevat Jumalan messiaan tultua, näin sanovat profeetat, sinä sen sijaan kehut että 2000 vuotta kristinuskon julistettua Jeesuksen omaksi messiaakseen: "Vain pieni vähemmistö kristityistä on kuitenkin tosi kristittyjä."
        "Betlehemissä asuu kristittyjä arabeja, he ovat ystävällistä väkeä. Heidänlaisensa pyrkivät sopuun kaikkien ihmisten kanssa." Monet terrorijärjestöjen pomot ja jäsenet ovat kristittyjä, palestiinalaiskristityilllä näyttää pikemminkin olevan erityinen paine näyttää että eivät suostu rauhaan juutalaisten kanssa. Monet arabipiispat ja papit (Suomessakin vierailleet)opettavat että Jeesus oli arabi ja että ensimmäiset kristityt olivat eivät juutalaisia, vaan nimenomaan palestiinalaisarabeja. Messiaan aikana kuitenkin profeetat sanovat että Israel asuu rauhassa maassaan- asuuko nyt? Minusta ei asu, vaikka Betlehemissä olisikin "ystävällistä väkeä", vallitsee sota, ei vain lähi-idässä vaan myös muualla. Messiaan aikana moinen huomio olisi joka tapauksessa naurettava, miekathan olisi taottu auroiksi.
        Kivityksiä ei muuten ollut Jeesuksen aikaan, ne oli käytännössä poistettu juuri fariseusten ja muiden oppineiden toimesta, mutta kukapa totuudesta välittäisi. Kun messias tulee, ei enää tarvitse väittää mitä sattuu, jokainen näkee että ennustettu tapahtuu, ei henkisenä valiumina joillekin rauhattomille messiaanisille sieluille vaan maailman muuuttumisena.
        "Heille ei ole kelvannut muut messiaat joita juutalaisille on ilmestynyt." Vielä ei ole tullut messiasta, jos olisi, meidän ei tarvitsisi päivänselvää asiaa tässä vatvoa. Ketkä mahtavat olla "muut messiaat"?
        Synti ei hallitse maailmaa eikä messiaalla ole mitään tekoa synnin kanssa, se on yksin Jumalan aluetta. Hän antaa synnit anteeksi, ei kukaan muu.

mitä yritin sanoa. Pieni vähemmistö kristityistä on henkilökohtaisesti Jeesukseen uskovia. Ei kristinusko minulle ole yksioikoisesti se mitä joku kirkolliskokous sanoi, joissakin asioissa kyllä, mutta viime kädessä yksilön suhtautuminen Jeesuksen omiin sanoihin ratkaisee. Sinä samastat kristinuskon ja isot kirkot, minä en. Joissain asioissa ovat oikeassa, joissain eivät.
        Ei-kristityt jotka hyökkäilevät Jeesuksen oppia vastaan mielellään samastavat kristinuskon esim. vainoihin ja sotiin, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen ohjeiden kanssa.

Minä tunnen paljon Jeesukseen uskovia, ja nämä kaikki ovat miellyttäviä ihmisiä, joilla on myönteinen käsitys juutalaisista, tai humaani, juutalaiset ovat heille ihmisiä siinä missä muutkin, ja olen tavannut heitäkin, joille juutalaiset ovat vielä rakkaampia kuin muut. Tiedän että Israelin ympärillä on vihamielistä sakkia, mutta en ikimaailmassa ole kuullut että joku kristitty olisi terroristi. Sellainen ei millään voi olla kristitty, sillä se on täydellisesti vastoin Jeesuksen opetuksia. Hän edellytti paitsi uskoa myös oikeita hyviä tekoja, juutalaisten lain hengessä. Voi olla että palestiinalaiskristityillä on paineita vastoin poliittisia rauhan ratkaisuja, mutta varmasti halu ja pyrkimys heillä rauhaan on suuri. Mitä enemmän kristitty, sitä enemmän rauhan tahtoa. On varmaan myös niitä jotka käyttävät kristityn nimikettä väärin.
        Betlehemissä on jännitteitä, mutta sen takana ovat suuremmat taustavoimat, eivät pienen kaupungin tavalliset asukkaat.

En pysty uskomaan sellaiseen messiaaseen, joka muuttaisi kaikkien tai edes useimpien maailman ihmisten, myös päättäjien, poliitikkojen mielet yhden maapallolle ilmestyvän ihmemiehen ajatusten mukaisiksi. Voin uskoa vain siihen, että messiaan valtakunta on vain harvempien ihmisten mielissä tapahtuva uudistusliike, ja sellainen on tapahtunut aitojen kristittyjen henkilökohtaisessa elämässä kautta maailman.

• ???? kirjoitti:

pysty edes sanomaan miten "käännöksessä" Raamattu nimettiin, se oli siis Bible, eikö vain? Minäkin tiedän nyt viime viikon loton oikeat numerot. Mitä jos emme alentaisi uskontoa tällaiseen lasten leikkiin:"me tiedämme koska meillä oli salakielellä ilmoitus joka katosi ja sinunkin pitää uskoa että niin oli."
        Entä jos Raamattu olisi kadonnut sen jälkeen kun yksi henkilö olisi sen nähnyt ja kääntänyt uudistetusta assyyriankielestä, reformiarameankirjaimin kirjoitetusta? Jumala ei ole pelle jolta pitää pyytää: "anna minulle uskoa Joseph Smithiin ja kultalevyihin jotka hukkuivat" tai joka kiusallaan tekee uskomisesta idioottimaista.

käännöksessä, joka tehtiin englanniksi, sana oli Bible. Mitä sanaa sitten kultalevyissä käytettiin ei ole tässä olennaista. Saattoi olla, ettei sanaa edes ollut, vaan sen tilalla oli vaikkapa yksi merkki samaan tapaan kuin pikakirjoituksessa käytetään lyhenteitä.

• Skutnab (ei kirjautunut)
        Elena kirjoitti:

mitä yritin sanoa. Pieni vähemmistö kristityistä on henkilökohtaisesti Jeesukseen uskovia. Ei kristinusko minulle ole yksioikoisesti se mitä joku kirkolliskokous sanoi, joissakin asioissa kyllä, mutta viime kädessä yksilön suhtautuminen Jeesuksen omiin sanoihin ratkaisee. Sinä samastat kristinuskon ja isot kirkot, minä en. Joissain asioissa ovat oikeassa, joissain eivät.
        Ei-kristityt jotka hyökkäilevät Jeesuksen oppia vastaan mielellään samastavat kristinuskon esim. vainoihin ja sotiin, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen ohjeiden kanssa.

Minä tunnen paljon Jeesukseen uskovia, ja nämä kaikki ovat miellyttäviä ihmisiä, joilla on myönteinen käsitys juutalaisista, tai humaani, juutalaiset ovat heille ihmisiä siinä missä muutkin, ja olen tavannut heitäkin, joille juutalaiset ovat vielä rakkaampia kuin muut. Tiedän että Israelin ympärillä on vihamielistä sakkia, mutta en ikimaailmassa ole kuullut että joku kristitty olisi terroristi. Sellainen ei millään voi olla kristitty, sillä se on täydellisesti vastoin Jeesuksen opetuksia. Hän edellytti paitsi uskoa myös oikeita hyviä tekoja, juutalaisten lain hengessä. Voi olla että palestiinalaiskristityillä on paineita vastoin poliittisia rauhan ratkaisuja, mutta varmasti halu ja pyrkimys heillä rauhaan on suuri. Mitä enemmän kristitty, sitä enemmän rauhan tahtoa. On varmaan myös niitä jotka käyttävät kristityn nimikettä väärin.
        Betlehemissä on jännitteitä, mutta sen takana ovat suuremmat taustavoimat, eivät pienen kaupungin tavalliset asukkaat.

En pysty uskomaan sellaiseen messiaaseen, joka muuttaisi kaikkien tai edes useimpien maailman ihmisten, myös päättäjien, poliitikkojen mielet yhden maapallolle ilmestyvän ihmemiehen ajatusten mukaisiksi. Voin uskoa vain siihen, että messiaan valtakunta on vain harvempien ihmisten mielissä tapahtuva uudistusliike, ja sellainen on tapahtunut aitojen kristittyjen henkilökohtaisessa elämässä kautta maailman.

>>Tiedän että Israelin ympärillä on vihamielistä sakkia, mutta en ikimaailmassa ole kuullut että joku kristitty olisi terroristi. Sellainen ei millään voi olla kristitty, sillä se on täydellisesti vastoin Jeesuksen opetuksia.

• Elena
        Skutnab (ei kirjautunut) kirjoitti:

>>Tiedän että Israelin ympärillä on vihamielistä sakkia, mutta en ikimaailmassa ole kuullut että joku kristitty olisi terroristi. Sellainen ei millään voi olla kristitty, sillä se on täydellisesti vastoin Jeesuksen opetuksia.

Luther oli kyllä poikkeus, olin unohtaa. Olen nähnyt yhden elokuvan Lutherista, jossa korostettiin hänen rooliaan katolisen kirkon erehdysten oikaisijana, se oli kuva nuoresta ja keski-ikäisestä munkista, joka pyrki oikomaan roomalaiskatolisuuden virheitä, eikä siinä korostunut juutalais-asiat vaan hänen kristinuskon opinkappaleisiin liittyvä toimintansa. Sen sijaan se kirja jonka hän kirjoitti viime vuosinaan juutalaisista osoittaa että hänellä oli tuolloin aivan sairaat ajatukset heistä. Minä toivoisin että Suomen kirkko ei nimittäisi itseään luterilaiseksi, vaan evankeliseksi. Luther on aiheuttanut ilmeisesti hirveästi vahinkoa juutalaisille toimimalla vastoin Jeesuksen perusopetusta "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", samoin on pilannut kristinuskon mainetta pahasti. Hän ei vastaa sitä kuvaa joka minulla on Jeesuksen opista, minulle se on humaani ja lempeä, jokaista yksilöä kunnioittava oppi.

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

käännöksessä, joka tehtiin englanniksi, sana oli Bible. Mitä sanaa sitten kultalevyissä käytettiin ei ole tässä olennaista. Saattoi olla, ettei sanaa edes ollut, vaan sen tilalla oli vaikkapa yksi merkki samaan tapaan kuin pikakirjoituksessa käytetään lyhenteitä.

Eipä siis ollutkaan mitään millä kehua kun asiaa tarkemmin kysyi.

• ???? kirjoitti:

Eipä siis ollutkaan mitään millä kehua kun asiaa tarkemmin kysyi.

Onko sinulla käsitystä, mitä kääntäminen merkitsee?

• ????
        Tapani1 kirjoitti:

Onko sinulla käsitystä, mitä kääntäminen merkitsee?

itsekin että keksiä nimi Bible(Biblia) kirjat, kirjoitukset, ei ole saavutus, ei ollut missään vaiheessa.

• ???? kirjoitti:

itsekin että keksiä nimi Bible(Biblia) kirjat, kirjoitukset, ei ole saavutus, ei ollut missään vaiheessa.

sillä sana oli valmiina eglanniksi kuten Raamattu suomeksi. Se, missä vaadittiin taitoa, oli huomata, että tietyillä merkeillä tai jopa yhdellä merkillä uudistetussa egyptissä tarkoitettiin niitä kirjoituksia, joita suomeksi sanotaan Raamatuksi.

Tapani1 kirjoitti:

sillä sana oli valmiina eglanniksi kuten Raamattu suomeksi. Se, missä vaadittiin taitoa, oli huomata, että tietyillä merkeillä tai jopa yhdellä merkillä uudistetussa egyptissä tarkoitettiin niitä kirjoituksia, joita suomeksi sanotaan Raamatuksi.

Heti viestini alkuun haluaisinkin huomauttaa, "minulla ei ole minkään valtakunnan tietoja kääntämisestä"!

Maallikkona minulle kuitenkin tuli mieleen tuosta Raamattu sanasta, että voiko olla mahdollista, että se on eteläisempien suomalaisugrilaisten heimojen perua? Nimittäin, eestiksi kirja on "raamat" (mon. "raamatud"). Ymmärtääkseni se, minkä me tunnemme Raamattuna, om itseasiassa myös ensimmäinen eestinkielinen teos, joten olisi luontevaa, että heidän Raamattunsa olisi nimetty koko yläkategorian mukaan, "kirja".

Muah, toivottavasti saitte tolkkua :)

Mikä tuohon Raamatun nimen ilmoittamiseen tulee, tunnen kyllä filosofiaa ja pystynkin huomauttamaan, että ideat/sanat ovat vain viittauksia joihinkin olevaisuuden osiin. Näin ollen, mikäli jossakin kulttuurissa on vaikkapa tapana teroittaa keihäät ja lähteä aroille puhveleita kaatamaan, tähän tapahtumaan vittataan jollakin sanalla, esim. "ugh". Sana toimii siis eräänlaisena "viittauksena" johonkin asiantilaan.

Sama pätee Pyhiin Kirjoihin. Mikäli ihmisten luomien kirjoitusten joukossa on joukko kirjoituksia yli muiden, korkeuteen korotettuja, luovat ihmiset sanan, jolla viitata näihin kirjoituksiin.

POINTTINI: Ensin on olemassa asia tai asiatila. Sana on se, jolla tuohon asiaan tai asiatilaan viitataan. TOISIN SANOEN, mitä hyötyä on ilmoittaa inkkareille joku sana, jos he eivät tiedä mihin se viittaa? MITÄ JÄRKEÄ ON ANTAA VINKUINTIAANEILLE "TYHJÄ VIITTAUS"?!?

Sitä paitsi, jos inkkareille olisi ollut omat pyhät tekstuurit, olisi tarve muodostanut heille oman sanan, jolla noihin raaputuksiin viitata.

• Antiikin Kreikan arvostetuin mysteriokoulu Eleusiissa omasi toki sekin yhteneviä piirteitä, kuten vesikasteen (katharsis), joka puhdisti synneistä ja "ehtoollinen", jossa raavaan lihaa syömällä ja viiniä juomalla tultiin osalliseksi jumaluuden kuolemasta ja ylösnousemuksesta mutta tarkemmin tutkittuna nuo riitit sisälsivät sellaisia orgioita, karnevaaleja ja huumesienien syömistä, että vertaaminen kristinoppiin voidaan lopettaa siihen paikkaan.

• New_World_Order

tämä käytiin hyvin läpi. Aurinko on ollut ihmiskunnalle tärkein esine, koska ilman sitä Maassa ei olisi lämpöä, valoa eikä ruokaa. Sen varsin uskottavien todisteiden mukaan kristinusko monien muiden uskontojen lailla perustuukin Auringon ja tähtien liikkeisiin ja ei siten ole muuta kuin yksi uskonto pitkässä ketjussa, joka palvoo Aurinkoa.

Sivulta voi myös laillisesti kopioida dokumentin torrent-tiedostona omalle koneelle tarkemmalla kuvanlaadulla:

http://www.zeitgeistmovie.com/

• Trubaduuri

Yksilön omaama usko Kristukseen perustuu kyllä nimenomaan Jumalan antamaan ilmoitukseen sekä myös Kristuksen omiin sanoihin ja sanomisiin.
      Vertaa muuten sanoja kristus, kristillisyys ja kristitty toisiinsa, ja huomaa, juurisana on sama. Opi siitä jotakin. Mitenkä mukamas tuo mithra istuu näiden kolmen sanan rinnalle, huonosti sanon minä.

Eikä suinkaan milloinkaan aidossa ja oikeassa kristillisyydessä palvota "taivaan kappaleita", esineitä, ihmisiä, ainetta eli materiaa, eläimiä, patsaita, koristeita, koruja, taidetta, kuvia, eikä sanoja sanontoineen, kuten jotenkin oudon valheellisesti annat ymmärtää.

Kyllä alkuperäinen ilmoitus on juuri se, jonka ihmisen Poika, Kristus julisti ja jota hän toisti aikoinaan muiden muassa, ja aivan varmasti ensimmäisten joukossa siihen aikaan, sillä sehän justiinsa kirjattiin kollektiiviseen muistiin ja sitten vasta kirjoitettuun muotoon!
      Ja juuri tuohon tämä aito ja oikea kristillisyys täysin perustuu. Siis, Luojaamme, taivaalliseen Isän yhteyteen ja myös Kristuksen opastukseen, jota onkin kestänyt jo melkein täydet kaksituhatta vuotta! Loppusuoralle asti. Toisin siis, kuten vastustajat toivoivat.

• Evankelista^

>>Vertaa muuten sanoja kristus, kristillisyys ja kristitty toisiinsa, ja huomaa, juurisana on sama. Opi siitä jotakin. "Marxilaisuus" -> "Marxilainen"

SITÄ PAITSI, Marx kirjoitti:

"Työväenluokka on se oikea Messias, joka tuo sovituksen maailmaan kärsien ja taistellen pimeyden lasten, porvarisluokan, taholta tulevaa vääryyttä vastaan. Työläisten hyväksikäyttö on perisynti. Tulevaisuuden sosialistinen yhteiskunta on se lopullisena päämääränä oleva valtakunta, jossa susi ja lammas elävät rinta rinnan eikä maa enää kasva ohdakkeita, vaan kantaa runsasta satoa. Proletaarinen järjestö, Puolue, on se Jumalan kansa, joka vaeltaa kohti messiaanista valtakuntaa. Tehdas on se temppeli, missä työ on rukous. Tiede on oikea teologia.."

>>Eikä suinkaan milloinkaan aidossa ja oikeassa kristillisyydessä palvota "taivaan kappaleita", esineitä, ihmisiä, ainetta eli materiaa, eläimiä, patsaita, koristeita, koruja, taidetta, kuvia, eikä sanoja sanontoineen, kuten jotenkin oudon valheellisesti annat ymmärtää.

• kaulahuivifin

Ihmisillä on ollut ja on erilaisia tulkintoja Jumalasta. Historiantutkimuksen keinoin voidaan seurata eri uskontojen syntyä ja kehitystä. Mikään uskonto ei ole syntynyt tyhjiössä, vaan osana jotain suurempaa kultuuriympäristöä. Siksi on luonnollista, että ihmiset tulkitsevat Jumalaa ja hänen sanomaansa tuntemillaan käsitteillä ja lainailevat ideoitaan eri lähteistä. Aito ja oikea Jumala - se ainoa olemassa oleva - hyväksyy rakkaudessaan erilaiset tulkinnat, vaikka ihmiselle se voikin ottaa koville ja paljastaa kuoleman jälkeen lopullisen totuuden. Kompassi ja Majakka teokseni kuuluttavat tätä perussanomaa alusta loppuun.

• mainostaa

omia tekeleitä, oli ne sit kirjoja tjms.
        markkinapaikat on erikseen. lue säännöt.

• Elena

Mitralaisuus oli alun perin kaukaa Idästä tullut uskonto, joka vaikutti kauan ns. zarahustralaisuutena Persiassa. Sieltä se levisi helleeniseen maailmaan ja sitä kautta Roomaan. Katselin viime kesänä Vulcissa etruskien alueella Toscanassa mitralaista temppeliä, siinä oli sellaista pakanasymboliikkaa, joka ei ole Uuden Testamentin hengen mukaista. Etruskit omaksuivat mitralaisuutta. Tässä taiteessa on mm. härkää purevia koiria ym. väkivaltaisia, pakanauskonnollisia piirteitä joka ei ole tyypillistä kristilliselle taiteelle. Ilmeisesti tuo taide nousee ihmisen peloista osin.
      Mitralaisuuden ajalla n. sata v. ennen ja n. 500 v. jälkeen Kristuksen Roomassa oli murroskausi, jolloin kristinusko vahvistui vahvistumistaan, kunnes Konstantinus Suuresta 300-luvulla alkoi kausi jolloin kristinusko vakiintui huomattavasti, ja kristittyjen vainot keisarien taholta päättyivät, Konstantinus kääntyi kristinuskoon ilmeisesti myös äitinsä Pyhän Helenan vaikutuksesta.

On ilmeistä että nämä kaksi uskontoa saivat vaikutteita toisiltaan, kansan parissa varsinkin, ennen kuin kristinusko vakiintui esim. Nikean kirkolliskokouksen vaikutuksesta. Tavallinen kansa joka ei osannut Raamattua kovin hyvin, mitä ilmeisimmin sekoitti mielessään taikauskoa ym. uskomuksia vanhoista uskomuksista ennenkuin oppi tajuamaan kristinuskoa syvällisemmin. Näkeehän nykypäivänäkin, miten eri uskontojen käsitykset pysyvät sitkeästi, myös ennakkoluulot, oppineemmissakin ihmisissä joten rajankäyntiä käydään eri uskonnollisten näkemysten välillä, ja tilanteet hitaasti muuttuvat. Nyt on keskusteltu esim. messiaanisten ja "puhdasoppisten" juutalaisten välillä, näiden välillä on hämärä harmaa alue jota kummaltakin puolelta haluttaisiin ymmärtää paremmin muttei välttämättä kaikki ymmärrä, koska vanhoista uskomuksista pidetään tiukasti kiinni.

Mitralaisuus muodossa zarahustralaisuus kiehtoi Nietzscheä, joka perusti vihamielisen antikristillisen ajattelunsa sille, lopputuloksena oli ajattelu, jonka natsit omaksuivat ja käänsivät juutalaisia avoimesti, ja tosi kristittyjä peitellysti, vastaan. Tekokristityt hän hyväksyi pelinappuloikseen. Tämäkin todistaa miten kaukana mitralaisuuden opit olivat kristinuskon lempeästä täysin väkivaltaa vastustavasta lähimmäisenrakkauden opista.

Jos Raamattu olisi epäpätevä kirja, sittenhän juutalaisuuskin olisi perustettu epäpäteviin kirjoituksiin.

Kristityt eivät tietääkseni ole muuttaneet Jeesuksen syntymäpaikkaa ladoksi vaan talliksi, tai eläinsuojaksi, ja luola sopii myös tähän kuvaan. Syntymäluolaksi sitä nykyään nimitetään, ja kaunis paikka onkin. Paikalla oli kirkko jo 300-luvulla, todistaa sekin että kristinusko oli jo hyvin vakiintunut uskonto 300-luvulla ympäri laajaa Roomaa aina Palestiinaan saakka.

On hyvin paljon todennäköistä, että koska mitralaisuus vaikutti satoja vuosia helleenis-roomalaisessa kulttuurissa, kulttuurivaikutteet siirtyivät puolin ja toisin, sekoittuivat keskenään, ja mitralaiset alkoivat lopulta uskoa kristilliseen oppiin ja omaksuivat ilmiöille selityksiä kristillisiltä, eikä päinvastoin. Lopulta he hävisivät, etruskitkin sulautuivat roomalaisiin ja kristinusko voitti. Siihen liittyi alkuaikoina myös ei-raamatullisia piirteitä, tiedon puutteen takia, mutta sitä mukaa kun raamatun tekstit ovat levinneet kaikkien tietoisuuteen ja saataville, mahdollisuudet ymmärtää kristinuskoa ovat entisestään parantuneet. Nykyään kuka vaan voi lukea evankeliumeja esim. netistä, ne eivät ole enää latinankielisten pappien työhuoneessa, poissa kansan ulottumattomista. Vaikka evankeliumi olisi hieman muuttunut oletettujen käännösvirheiden takia, on sen perussanoma aivan selkeä ja kirkas, apostolien olennaiset asiat syvällisesti oivaltavien tekstien takia. Jos sen ydinsanoman tajuaa, ymmärtää myös että se on jatkoa juutalaisten Tanach'in, Vanhan Testamentin kirjoituksille lukuun ottaen kymmenen käskyä. Jeesus esitti syvällisen, hengellisen, jossain määrin metaforia ja symboliikkaa käyttävän tulkinnan siitä, ja tunnisti itsessään ne merkit joista VT, profeetat ja erilaiset taivaalliset ilmiöt ilmoittivat.

Mitralaiset siis alkoivat omaksua vaikutteita kristityiltä, ennen kaikkea, mitralaisuus hävisi, kristinusko voitti sillä sen sisältö ja totuusarvot ovat omaa luokkaansa. Jeesus voittaa pakanauskonnot, sillä niistä ei ole todellista apua kenellekään.
      Ei tullut parempaa satoa etruskeillekaan härkiä tappamalla.
      Kristinusko on ydinsanomaltaan mielekäs, viisas, lämminhenkinen ja myös järkevä. Sääli että harva ihminen siihen on kunnolla perehtynyt, se näkyy usein myös nettisivuilta.
      Yksi tärkeimmistä eroista kristinuskon ja kaikkien muiden uskontojen välillä on se, että se kehottaa välttämään kaikkea väkivaltaa "pistä miekkasi tuppeen sillä se joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu" sanoi Jeesus opetuslapselle, joka oli huitaista häntä pidättämään tulleelta sotilaalta korvan pois.
      Siksi kristinuskoon ei kuulu ns. miekkalähetys, jota islam harjoitti, eikä mikään pakottaminen. Jos näin on tehty, on toimittu vastoin kristinuskon ainoan oikean opettajan opetuksia.
      Myyttiteoria oli mitä ilmeisimmin ateistien heiniä, he kiinnittivät huomiota toisarvoisiin, ei keskeisiin asioihin kristinuskossa.

Vääriä kristuksia, vapahtajia, messiaita toki on ollut - niistähän Jeesus varoitti. Mitralainen pappi - Zarathustra - Nietzsche - Hitler - tässä on vaarallinen aatehistoriallinen kehityskaari. Nämä tyypit eivät olisi Jeesus-faneja, vaan sieltä pimeältä puolelta, tosin Jeesus halusi antaa totuuden ja täydellisen mielenmuutoksen eli uskon lahjan jokaiselle.

>>Nyt on keskusteltu esim. messiaanisten ja "puhdasoppisten" juutalaisten välillä, näiden välillä on hämärä harmaa alue jota kummaltakin puolelta haluttaisiin ymmärtää paremmin muttei välttämättä kaikki ymmärrä, koska vanhoista uskomuksista pidetään tiukasti kiinni.

• dfpgoisdfsdf

Kaiken olen nyt nähny. Oisit säästäny iteltäs vaivan ja kirjoittanu vaikka vaan että 'Jumalaa ei ole' tai 'olette tyhmiä'.
      Laita konees kiinni ja mene kattomaan telkkarista vaikka teksti-tv:n uutisia ni voit itkee maailman pahuutta ja ajatella olevas parempi ku muut niin tehdessäs.

• kaulahuivifin

Pyytäisin nimimerkkiä dfpgoisdfsdf pysymään aiheessa ja olemaan arvostelematta henkilöitä. On aika loukkaavaa pyytää toisia olemaan kirjoittamatta asiallisesti. Jos ei huvita lukea muiden viestejä, käytä aikasi toisin.

• Pesko

perään täytyy todeta, että miten tahansa asiat ovatkin kehittyneet, minkään uskonnon tai muun uskomusjärjestelmän uskomuksilla ei ratkaista ihmisenä olemisen mysteeriä. Kehitelmien totuusarvo on nolla tämän elämän jälkeisen tulevaisuuden ennustajana.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe