En omista vielä DSC VHF radiota, hakusessa on.
Kysymys kuuluu, onko enää meidän pohjoismaiden
omilla L ja F kanavilla käyttöä? Eikö itse DSC laite etsi vapaan kanavan kun soitat vaikka kaverille, jolla se MMSI tunnus. Tai käytetäänkö ko.kanavia vielä niin paljon että tavallisen huviveneen käyttäjelle siitä olisi jotain lisä-arvo, esim jotkin virannomaiset tai satamat??
Meri-VHF L ja F kanavat
16
3617
Vastaukset
- dscvhf
DSC laite ei itse etsi mitään kanavia, kutsun lähettäjä asettaa kanavan, joka välittyy "ehdotuksena" vastaanottavalle laitteelle. Jos vastaanottaja hyväksyy kutsun, laite siirtyy itsestään ko kanavalle. Mutta dsc ei sitä kanavaa missään tilanteessa valitse.
L ja F kanavien merkitykseen dsc järjestelmä ei vaikuta yhtään mitenkään. Missään nimessä eivät ole välttämättömiä, mutta itse ainakin käytän mieluiten hupikanavaa silloin, kun asiakin on hupia eikä mikään oikeasti merenkulkuun liittyvä oleellinen keskustelu. Ei sitä ihan mitä vaan diibadaabaa viitsi huudella samoilla kanavilla, joita ammattiliikenne käyttää. Jos vhf on pelkkä turvavaruste jolla on tarkoitus tehdä tarvittaessa hätäkutsu, L-kanavat ovat melko tarpeettomia. Niiden käyttö on nykyään kännyköiden aikana melko nollassa. - radisti
Ei se DSC itse valitse suoraan kanavaa.Kyllä sinun täytyy tietää kanavien käyttötarkoitukset
ja laittaa siihen kutsupakettiin työkanava.
Täälläpäin kyllä käytetään L-kanavia.Suurin osa kutsuista tapahtuu kuitenkin perinteisesti puheella.On ihan hyvä hajauttaa liikennettä.
F1 ja F2-kanavat ovat tarkoitetut ammattikalastajille.- minor700
Suurin osa (käytännössä kaikki)meidän alueen veneistä kuuntelee ch 16. L- kanavien käyttö on jäänyt täysin pois.Me kutsumme käytännössä toisiamme sen verran harvoin että sanoisin ettemme häiritse ammattiliikennettä.En tiedä suurempien paikkakuntien tilannetta, mutta ennen oli kyllä Helsingissä melkoinen surina eetterissä,siellä voisi olla fiksumpaa käyttää L2 kutsukanavana.DSC-laitetta ei ole,kai se on pakko hankkia sitten jollei muulla tavalla saa apua hädässä.
- VHF
Kiitos tiedoista. Vähän kävin opiskelemassa kauppiaiden sivuilta ko. asiaa.
Minulla vanha VHF- radio tuli matkansa päähän ja on uuden aika. Itse olen aina asiani hoitanut ilman L-kanavia, onhan siella 72 ja 77 varattuna hupiveneille, ruuhkaa ainakaan saaristomerellä ei ole ollut. Kännykät kun ovat nykyaikaa, ja VHF:n merkitys vähentynyt.
Nyt vähän mietityttää kun markkinoilla on monen monta merkkiä ja mallia myynnissä. Onko halvemmalla DSC/ATIS ja vähän kalliimmalla DSC D-ominaisuudella varastetulla samat ominaisuudet. - fmas
VHF kirjoitti:
Minulla vanha VHF- radio tuli matkansa päähän ja on uuden aika. Itse olen aina asiani hoitanut ilman L-kanavia, onhan siella 72 ja 77 varattuna hupiveneille, ruuhkaa ainakaan saaristomerellä ei ole ollut. Kännykät kun ovat nykyaikaa, ja VHF:n merkitys vähentynyt.
Nyt vähän mietityttää kun markkinoilla on monen monta merkkiä ja mallia myynnissä. Onko halvemmalla DSC/ATIS ja vähän kalliimmalla DSC D-ominaisuudella varastetulla samat ominaisuudet.Yhtenä erona oli ainakin, että D-luokan DSC radiossa on kaksi vastaanotinta, joista toinen on varattu sille DSC-kanavalle. "Alemman luokan" DSC-radion voi tehdä yhdellä vastaanottimella, joka hyppii DSC-taajuuden ja työkanavan välillä. En tiedä miten iso merkitys noilla käytännössä on, mutta olettaisin että jos työkanavalla on lähetystä niin DSC-viesti voi jäädä vastaanottamatta.
Jos sinulla on sellainen karttaplotteri joka hyväksyy DSC-viestejä VHF:ltä, niin varmista että ostat sellaisen VHF:n jossa on NMEA ulostulo. Itselläni on VHF:ssä (Ray 54e) pelkkä pelkkä NMEA sisäänmeno, ja niinpä DSC-viestit ja paikkatiedot ei välity plotterin ruudulle. - JRxxx
minor700 kirjoitti:
Suurin osa (käytännössä kaikki)meidän alueen veneistä kuuntelee ch 16. L- kanavien käyttö on jäänyt täysin pois.Me kutsumme käytännössä toisiamme sen verran harvoin että sanoisin ettemme häiritse ammattiliikennettä.En tiedä suurempien paikkakuntien tilannetta, mutta ennen oli kyllä Helsingissä melkoinen surina eetterissä,siellä voisi olla fiksumpaa käyttää L2 kutsukanavana.DSC-laitetta ei ole,kai se on pakko hankkia sitten jollei muulla tavalla saa apua hädässä.
Etelärannikolla tuntuu siltä, että ainoastaan VTS-kanavalla (71) on vilkasta liikennettä. Sanottakoon silti, että havaintoni ovat erittäin rajoitettuja, koska en pidä VHF-laitetta juuri koskaan auki eli otokset ovat tyypillisesti sellaisia 5-30 minuutin pätkiä muutaman kerran kesässä (ts. laite tulee avattua huvin vuoksi silloin tällöin satamassa, kun puuhailee veneellä jotain). Mutta se "havaintomateriaali" viittaa kyllä siihen, että kanavalla 16 ei ole juuri mitään suomenkielistä liikennettä. Tuntuu epätodennäköiseltä, ettei mihinkään noista satunnaisista kuunteluhetkistä osuisi mitään, jos aktiivista käyttöä on.
- JRxxx
VHF kirjoitti:
Nyt vähän mietityttää kun markkinoilla on monen monta merkkiä ja mallia myynnissä. Onko halvemmalla DSC/ATIS ja vähän kalliimmalla DSC D-ominaisuudella varastetulla samat ominaisuudet.Hetkinen, ei kumpikaan noista kanavista muistaakseni ole huviveneille varattu. Pikatarkistus netistä tuki sekin muistikuvaani: 72 ja 77 ovat molemmat kauppamerenkulun alusten kanavia, mutta jälkimmäinen on sallittu myös huviveneille.
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei L-kanavia voine pitää kovin välttämättöminä. DSC on toinen juttu; tuosta D-ominaisuudesta oli jotain juttua tällä palstalle taannoin, mutta ymmärsin niin, ettei se ole välttämätön sekään. - JRxxx
VHF kirjoitti:
Nyt vähän mietityttää kun markkinoilla on monen monta merkkiä ja mallia myynnissä. Onko halvemmalla DSC/ATIS ja vähän kalliimmalla DSC D-ominaisuudella varastetulla samat ominaisuudet....kirjoittaneeni hiukan epätarkasti; en tarkoittanut verrata ATIS- ja D-ominaisuuksia, vaan D-/ei-D-laitteita. Korjatkoon joku asiaan tarkemmin perehtynyt, jos menee pieleen, mutta olen käsittänyt niin, että sekä tuo ATIS että D ovat "vastaanotto-ominaisuuksia", ts. ne eivät vaikuta huviveneilijän kannalta kaikkein tärkeimpään eli hätäsanoman lähetykseen. Vaikkei kumpaakaan ominaisuutta olisi, niin selektiivihätäkutsun sijaintitiedolla (mikäli se laitteeseen esim. GPS:lta yleensä tulee) saa lähtemään.
- pakollisuudesta
JRxxx kirjoitti:
Etelärannikolla tuntuu siltä, että ainoastaan VTS-kanavalla (71) on vilkasta liikennettä. Sanottakoon silti, että havaintoni ovat erittäin rajoitettuja, koska en pidä VHF-laitetta juuri koskaan auki eli otokset ovat tyypillisesti sellaisia 5-30 minuutin pätkiä muutaman kerran kesässä (ts. laite tulee avattua huvin vuoksi silloin tällöin satamassa, kun puuhailee veneellä jotain). Mutta se "havaintomateriaali" viittaa kyllä siihen, että kanavalla 16 ei ole juuri mitään suomenkielistä liikennettä. Tuntuu epätodennäköiseltä, ettei mihinkään noista satunnaisista kuunteluhetkistä osuisi mitään, jos aktiivista käyttöä on.
Joissakin maissa edellytetään, että VHF on aina kuuntelulla (Ch 16), jos veneessä sellainen on.
Olisiko jopa Saimaan kanavallakin niin?
Ainakin USA:ssa VHF täytyy olla päällä, jos veneessä sellainen on.
Friisien saarten edustalla ja Engl.kanaalissa paikallinen rannikkovartiosto on useaan kertaan tsekannut ottamalla yhteyden Ch 16:lla. Kysyvät aluksen nimen, call signin, henkilöluvun, kotisataman ja määränpääsataman. Sama juttu muuallakin, jopa rajavalvonnan lentokoneista käsin.
Myös satamien sisäänmenoissa voidaan edellyttää huviveneeltä, että "permission to enter" kysytään VHF:llä. "Port Control" antaa sitten ohjeet laivaliikenteestä yms.
Herää kysymys, onko VHF tullut pakolliseksi kv veneliikenteessä? Suositeltava se ainakin on, jos harrastaa matkapurjehduksia. - kuunnella
pakollisuudesta kirjoitti:
Joissakin maissa edellytetään, että VHF on aina kuuntelulla (Ch 16), jos veneessä sellainen on.
Olisiko jopa Saimaan kanavallakin niin?
Ainakin USA:ssa VHF täytyy olla päällä, jos veneessä sellainen on.
Friisien saarten edustalla ja Engl.kanaalissa paikallinen rannikkovartiosto on useaan kertaan tsekannut ottamalla yhteyden Ch 16:lla. Kysyvät aluksen nimen, call signin, henkilöluvun, kotisataman ja määränpääsataman. Sama juttu muuallakin, jopa rajavalvonnan lentokoneista käsin.
Myös satamien sisäänmenoissa voidaan edellyttää huviveneeltä, että "permission to enter" kysytään VHF:llä. "Port Control" antaa sitten ohjeet laivaliikenteestä yms.
Herää kysymys, onko VHF tullut pakolliseksi kv veneliikenteessä? Suositeltava se ainakin on, jos harrastaa matkapurjehduksia.Kyllä se Suomen mittapuun mukaan kuuluu lähinnä hyvään merimiestapaan pitää VHF kuuntelulla. Missään laissa sitä ei vaadita.
Itse kuuntelen yleensä kaksoiskuuntelulla kanavia 16 ja 9. Liikun etupäässä Saimaalla ja 9 on VTS Saimaa. VTS:n kuunteluun on syynä mielenkiinto tietää tuleeko seuraavan mutkaisen kapeikon takana joku iloisen itänaapurimme laadukkaista ruostekylkisistä rahtilaiviosta juuri kun olen tekemässä vendaa keskellä salmea. - VHF
fmas kirjoitti:
Yhtenä erona oli ainakin, että D-luokan DSC radiossa on kaksi vastaanotinta, joista toinen on varattu sille DSC-kanavalle. "Alemman luokan" DSC-radion voi tehdä yhdellä vastaanottimella, joka hyppii DSC-taajuuden ja työkanavan välillä. En tiedä miten iso merkitys noilla käytännössä on, mutta olettaisin että jos työkanavalla on lähetystä niin DSC-viesti voi jäädä vastaanottamatta.
Jos sinulla on sellainen karttaplotteri joka hyväksyy DSC-viestejä VHF:ltä, niin varmista että ostat sellaisen VHF:n jossa on NMEA ulostulo. Itselläni on VHF:ssä (Ray 54e) pelkkä pelkkä NMEA sisäänmeno, ja niinpä DSC-viestit ja paikkatiedot ei välity plotterin ruudulle.Kiitos infosta. Täytynee mietiskellä ostoslistaani uudelleen. Samoin aloin kiinnostua AIS- ominaisuudesta, kun myös vanha GPS menee vaihtoon.
Eli nyt kiinnostaa karttaplotteri AIS-ominaisuuksilla ja VHF-D DSC, joka voisi lähettää infon ylös sittlooraan että sulle olisi puhelu tai viesti tulossa ja tietysti AIS että näkyy muitakin nurkan takaa.
On siinä piuhanvetämistä sun muuta puuhaa!!
Katsotaan miten äijän käy!!!
Hyviä käyttökokemusvinkkejä ajatukselleni otetaan mielellään vastaan - VHF
JRxxx kirjoitti:
Hetkinen, ei kumpikaan noista kanavista muistaakseni ole huviveneille varattu. Pikatarkistus netistä tuki sekin muistikuvaani: 72 ja 77 ovat molemmat kauppamerenkulun alusten kanavia, mutta jälkimmäinen on sallittu myös huviveneille.
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä siitä, ettei L-kanavia voine pitää kovin välttämättöminä. DSC on toinen juttu; tuosta D-ominaisuudesta oli jotain juttua tällä palstalle taannoin, mutta ymmärsin niin, ettei se ole välttämätön sekään.Itseäni alkoivat ne kanavat omaatuntoa kolkuttaa, joten tarkistin myös netistä.
Onkohan ne muuttuneet, tässä mitä itse löysin ja jossa 72 ja 77 ovat varauksin huviveneiden käytössä:
http://www.ficora.fi/attachments/suomi_M_Q/1156442572870/Files/CurrentFile/Meri-VHF-kanavien_kayttotarkoitukset.pdf - minor700
JRxxx kirjoitti:
...kirjoittaneeni hiukan epätarkasti; en tarkoittanut verrata ATIS- ja D-ominaisuuksia, vaan D-/ei-D-laitteita. Korjatkoon joku asiaan tarkemmin perehtynyt, jos menee pieleen, mutta olen käsittänyt niin, että sekä tuo ATIS että D ovat "vastaanotto-ominaisuuksia", ts. ne eivät vaikuta huviveneilijän kannalta kaikkein tärkeimpään eli hätäsanoman lähetykseen. Vaikkei kumpaakaan ominaisuutta olisi, niin selektiivihätäkutsun sijaintitiedolla (mikäli se laitteeseen esim. GPS:lta yleensä tulee) saa lähtemään.
asioita tuli esille,olen samaa mieltä jos on meri-VHF veneessä sen tulisi pitää päällä,meidän veneessä se on aina, mutta käytämme sitä myös aina kun ajamme.Liikumme Suomenlahdella,Saaristomerellä ja silloin tällöin Piritaan ja Haapsaluun.Avomerellä väitän että se on elintärkeä jos sattuisi jotain.Se että liikenne on vähentynyt kanavalla 16 on GSM:n ansio tai syy.
- fmas
VHF kirjoitti:
Kiitos infosta. Täytynee mietiskellä ostoslistaani uudelleen. Samoin aloin kiinnostua AIS- ominaisuudesta, kun myös vanha GPS menee vaihtoon.
Eli nyt kiinnostaa karttaplotteri AIS-ominaisuuksilla ja VHF-D DSC, joka voisi lähettää infon ylös sittlooraan että sulle olisi puhelu tai viesti tulossa ja tietysti AIS että näkyy muitakin nurkan takaa.
On siinä piuhanvetämistä sun muuta puuhaa!!
Katsotaan miten äijän käy!!!
Hyviä käyttökokemusvinkkejä ajatukselleni otetaan mielellään vastaanKun kuvailemasi järjestelmät yleistyy, niin plotterin ruudulle ilmestyy sekä VHF DSC-sanomat, että hätäsanoman tapauksessa kohde näkyy ruudun karttapohjalla. Sinne on sitten helppo kurvata apuun.
- Rayno
fmas kirjoitti:
Yhtenä erona oli ainakin, että D-luokan DSC radiossa on kaksi vastaanotinta, joista toinen on varattu sille DSC-kanavalle. "Alemman luokan" DSC-radion voi tehdä yhdellä vastaanottimella, joka hyppii DSC-taajuuden ja työkanavan välillä. En tiedä miten iso merkitys noilla käytännössä on, mutta olettaisin että jos työkanavalla on lähetystä niin DSC-viesti voi jäädä vastaanottamatta.
Jos sinulla on sellainen karttaplotteri joka hyväksyy DSC-viestejä VHF:ltä, niin varmista että ostat sellaisen VHF:n jossa on NMEA ulostulo. Itselläni on VHF:ssä (Ray 54e) pelkkä pelkkä NMEA sisäänmeno, ja niinpä DSC-viestit ja paikkatiedot ei välity plotterin ruudulle.Tämähän alkoi kiinnostaa... Onkohan Raymarinen C-sarjan plotterit sellaisia, jotka osaisivat vastaanottaa noita DSC-viestejä? Mulla on nimittäin itsellä C70-plotteri ja just tuo Ray 54e -VHF :(
- fmas
Rayno kirjoitti:
Tämähän alkoi kiinnostaa... Onkohan Raymarinen C-sarjan plotterit sellaisia, jotka osaisivat vastaanottaa noita DSC-viestejä? Mulla on nimittäin itsellä C70-plotteri ja just tuo Ray 54e -VHF :(
Tutkin tätä juuri kun valitsin itselleni plotteria ja kyllä Raymarinen C-sarja osaa ottaa DSC-viestit sisään VHF:ltä. Voi tosin joutua päivittämään plotterin softan, jos se on ihan ensimmäisiä C-sarjalaisia. Softan saa käsittääkseni netistä Raymarinen sivuilta.
Mutta kuten sanottu, Ray54e:ssä on vain NMEA sisäänmeno, eli sinne saa pelkästään GPS-datan sisään hätäviestiä varten. NMEA ulostulo löytyy vasta kalliimmista Raymarinen VHF:istä ja uusista Ray55e, sekä Ray218e VHF:stä, jotka ei ole vielä tainnut ehtiä tänne Suomeen:
http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=832&PRODUCT=4149
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014355Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33476- 2443418
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792355Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851993Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391619- 1401310
- 151258
- 481218
- 991141