Hammaskipu ja poskiontelot

Kipeä

Olen potenut jonkin aikaa flunssaa. Nyt hampaita on särkenyt toiselta puolelta todella paljon monta päivää. Särkylääke auttaa muutamaksi tunniksi ja taas alkaa! Voisiko kyse olla poskiontelotulehduksesta? Vai menenkö hammaslääkäriin?

22

37651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuu ukkeli

      Poskiontelontulehduksessa kipu saattaa tuntua poskissa, silmänseudulla, korvissa ja hampaissa, tai yläleuassa. Kannattaa kyllä tutkituttaa poskiontelot, jos kerta oireilu alkoi flunssan jälkeen.

    • Minna 79

      Mulla just samanlaista vaikkei flunssa ollutkaan mikään paha, nyt sattuu välillä tosi kipeesti vasemman puolen hampaita, välillä ylä- ja välillä alahampaita ja välillä päätä ja korvia, ihan sietämätöntä, pe on aika yleislääkärille ja hammaslääkärille ku en kestä tätä kipua enää, onneks särkylääke auttaa edes hetkeks. Kuinka kauan sulla on ollu tätä särkyä? Onko paineen tunnetta päässä?

      • Kipeä

        Viikon ajan on ollut kipua, nyt on todella sietämätöntä. Itselläni ollut ennen useita poskiontelotulehduksia vuodessa, mutta nyt ei moneen vuoteen. Painetta ei tunnu päässä, mutta se voi johtua kyllä poskionteloista. Yritänpä saada itsekin ajan lääkärille.


      • Minna--
        Kipeä kirjoitti:

        Viikon ajan on ollut kipua, nyt on todella sietämätöntä. Itselläni ollut ennen useita poskiontelotulehduksia vuodessa, mutta nyt ei moneen vuoteen. Painetta ei tunnu päässä, mutta se voi johtua kyllä poskionteloista. Yritänpä saada itsekin ajan lääkärille.

        ajattelin jo mennä ensiapuun mutta jos sittenki sinnittelen siihen pe aamuun ku eikai tähän nyt kuolekkaan, inhottavaa ku ei tiedä mikä on, korvatulehduski voi olla vaihtoehto, mut kipu on tosiaan sietämätöntä eteenki hampaissa ja korvassa :-(


      • littlemissperfect
        Minna-- kirjoitti:

        ajattelin jo mennä ensiapuun mutta jos sittenki sinnittelen siihen pe aamuun ku eikai tähän nyt kuolekkaan, inhottavaa ku ei tiedä mikä on, korvatulehduski voi olla vaihtoehto, mut kipu on tosiaan sietämätöntä eteenki hampaissa ja korvassa :-(

        90% todennäkösyydellä se on poskiontelotulehdus.. siihen yleensä liittyy just tuo hammaskipu jos se leviää se tulehdus siellä poskionteloissa.. eikä poskiontelotulehduksessa tarvii välttämättä olla mitään nokka tukossa-räkäoireita.. ei mullakaa ollu mitää sellasta
        ps. bb tiinakin sai antibiootin hammassärkyynsä ;)


      • Kipeä
        littlemissperfect kirjoitti:

        90% todennäkösyydellä se on poskiontelotulehdus.. siihen yleensä liittyy just tuo hammaskipu jos se leviää se tulehdus siellä poskionteloissa.. eikä poskiontelotulehduksessa tarvii välttämättä olla mitään nokka tukossa-räkäoireita.. ei mullakaa ollu mitää sellasta
        ps. bb tiinakin sai antibiootin hammassärkyynsä ;)

        No niin, onpahan käyty sitten lekurissa.. oikein päivystyksessä yleislääkärillä ja hammaslääkärillä. Yleislääkäri katsoi poskiontelot ultralaitteella ja hänen mielestään ei tulehdusta, ehkäpä vain turvotusta. Mutta kysyi sitten minulta, että onkohan minulla tulehdus, mitäpä mieltä itse olen :) No sain sitten antibiootin, Flixonasea, Duactia ja Burana 600. Sanoi, ettei kannata heti ottaa antibioottia vaan katsoa tilannetta. Ja kehotti menemään hammaslääkärille.

        Menin sitten sinnekin ja siellä otettiin röntgenkuvat, vaan ei niissä kummempaa näkynyt. Tietty mulla on reikiä paikattu ja juurihoitoja tehty suuhun, joten voiskohan ne oireilla.. Ei sitten hammaslääkärikään osannut tehdä mitään, kun kipu ei kohdistu pelkästään johonkin tiettyyn hampaaseen. Eli nyt sitten pilleriä huuleen ja toivotaan että paranee. Viime yönä en pystynyt ollenkaan nukkumaan vaan valitin koko yön kipua! Töissä ei kunnolla pysty olemaan ja kipu on sietämätöntä eikä kukaan voi auttaa tällaiseen kipuun hetkessä :( Onko muilla näin tuiskaisia oireita ollut?


      • minna...........
        Kipeä kirjoitti:

        No niin, onpahan käyty sitten lekurissa.. oikein päivystyksessä yleislääkärillä ja hammaslääkärillä. Yleislääkäri katsoi poskiontelot ultralaitteella ja hänen mielestään ei tulehdusta, ehkäpä vain turvotusta. Mutta kysyi sitten minulta, että onkohan minulla tulehdus, mitäpä mieltä itse olen :) No sain sitten antibiootin, Flixonasea, Duactia ja Burana 600. Sanoi, ettei kannata heti ottaa antibioottia vaan katsoa tilannetta. Ja kehotti menemään hammaslääkärille.

        Menin sitten sinnekin ja siellä otettiin röntgenkuvat, vaan ei niissä kummempaa näkynyt. Tietty mulla on reikiä paikattu ja juurihoitoja tehty suuhun, joten voiskohan ne oireilla.. Ei sitten hammaslääkärikään osannut tehdä mitään, kun kipu ei kohdistu pelkästään johonkin tiettyyn hampaaseen. Eli nyt sitten pilleriä huuleen ja toivotaan että paranee. Viime yönä en pystynyt ollenkaan nukkumaan vaan valitin koko yön kipua! Töissä ei kunnolla pysty olemaan ja kipu on sietämätöntä eikä kukaan voi auttaa tällaiseen kipuun hetkessä :( Onko muilla näin tuiskaisia oireita ollut?

        Kuullostaa ihan samalta mitä mulla. munkin oli pakko mennä eilen päivystykseen ku oli niin tuskainen olo mut en mäkään saanu mitään diagnoosia, tulehdusta ei oo eikä kuumetta ja veriarvot on ok, huomenna on hammaslääkärille aika vaikka pelkään että ei siellä mitään löydetä. Mulla on 1 hammas juurihoidettu ja hampaita paikattu siltä puolelta miltä oireilee, en mäkään osaa sanoa et mikä hammas se on ku koko vasenta puolta sattuu.... En saanut muuta kun kipulääkkeitä ja jotain nenäsuihketta vaikkei nuhaa kyl oo, tää hammaskipu on yhtä tuskaa, en pysty mäkään öisin nukkumaan ku pari tuntia särkylääkkeiden voimin, toivotaan et menee pian ohi.....


      • Kipeä
        minna........... kirjoitti:

        Kuullostaa ihan samalta mitä mulla. munkin oli pakko mennä eilen päivystykseen ku oli niin tuskainen olo mut en mäkään saanu mitään diagnoosia, tulehdusta ei oo eikä kuumetta ja veriarvot on ok, huomenna on hammaslääkärille aika vaikka pelkään että ei siellä mitään löydetä. Mulla on 1 hammas juurihoidettu ja hampaita paikattu siltä puolelta miltä oireilee, en mäkään osaa sanoa et mikä hammas se on ku koko vasenta puolta sattuu.... En saanut muuta kun kipulääkkeitä ja jotain nenäsuihketta vaikkei nuhaa kyl oo, tää hammaskipu on yhtä tuskaa, en pysty mäkään öisin nukkumaan ku pari tuntia särkylääkkeiden voimin, toivotaan et menee pian ohi.....

        Tää on oikeasti kamalaa tää kipu. Sullahan tosiaan kuulostaa samalta kuin itsellänikin. Selvisikö lääkärissä mitään? Sain viime yönä nukuttua, kun kipu hellitti. Ja tänäänkin ollut parempana. 3 lääkkeen voimin siis mennään. Mutta kovaa rasitusta ei kestä, tulee kamala paineen tunne hampaisiin :( Lääkekuuri vasta toista päivää, mutta jospa se tästä. Toivottavasti sulla myös helpottaa, sillä tää kipu on oikeesti yhtä tuskaa!


      • veteraani x
        Kipeä kirjoitti:

        Tää on oikeasti kamalaa tää kipu. Sullahan tosiaan kuulostaa samalta kuin itsellänikin. Selvisikö lääkärissä mitään? Sain viime yönä nukuttua, kun kipu hellitti. Ja tänäänkin ollut parempana. 3 lääkkeen voimin siis mennään. Mutta kovaa rasitusta ei kestä, tulee kamala paineen tunne hampaisiin :( Lääkekuuri vasta toista päivää, mutta jospa se tästä. Toivottavasti sulla myös helpottaa, sillä tää kipu on oikeesti yhtä tuskaa!

        Aivan päivänselviä poskiontelovaivoja teillä!Lääkärit katsovat poskipäästä mittarillaan,ja jos ei se näytä mitään,ei lääkekuuria,ei huuhtelua!Tähän ehdottomasti paras hoito on p-onteloiden huuhtelu.MUTTA se on aikaavievä operaatio,johon lääkärit ei viitsi ryhtyä,kiirettä heillä tietenkin on.Itsellä ainoastaan huuhtelu auttaa ja sen lääkärit yleensä tekevätkin,kun sanon heille,että minulle on tehty fess-leikkaus.(reiät p-onteloihin.)Särkylääkkeet ei tässä auta,kuin hetken.


      • Kipeä
        veteraani x kirjoitti:

        Aivan päivänselviä poskiontelovaivoja teillä!Lääkärit katsovat poskipäästä mittarillaan,ja jos ei se näytä mitään,ei lääkekuuria,ei huuhtelua!Tähän ehdottomasti paras hoito on p-onteloiden huuhtelu.MUTTA se on aikaavievä operaatio,johon lääkärit ei viitsi ryhtyä,kiirettä heillä tietenkin on.Itsellä ainoastaan huuhtelu auttaa ja sen lääkärit yleensä tekevätkin,kun sanon heille,että minulle on tehty fess-leikkaus.(reiät p-onteloihin.)Särkylääkkeet ei tässä auta,kuin hetken.

        3 tablettia olen syönyt antibitoottikuuria ja vieläkään ei tunnu tehoavan. Yöt olen tosin saanut nukutuksi, vaan heti kun teen jotain tai liikun niin sietämätön kipu alkaa. Onko poskiontelotulehdus tällaista?? Jos juo kylmää, se helpottaa vasemman puolen kipua puoleksi minuutiksi ja näin siis tulee kierre, että pitää juoda kokoajan vettä tai pitää suussa jotain kylmää juomaa. Kuuma juoma taas pahentaa tosi paljon kipua! Mitä ihmettä tällainen on, oikeasti poskiontelotulehdustako, vaikkei ontelot kovin kipeät olekaan? Milloin lääkekuuri auttaa, vielä sitä on jäljellä 5 päivää?! Tämä on kyllä kamalinta mitä tiedän :(


    • mutta mitenkäs..

      Onko sulla usein poskiontelotulehduksia?

      Mä olin muutaman vuoden ajan kierteessä antibioottien kanssa, kun vähän väliä oli tulehdus. Oikean puolen ontelot oli todella pahana välillä. Vasemmalla oli joskus jotain tosi pientä tulehdusta, silloin kun oli oikein paha tilanne, mutta ei muuten. Hampaita ja koko naamaa särki, varsinkin oikealta puolelta.

      Mikään kuuri ei auttanut kuin hetkellisesti. Sattuipa sitten niin, että kävin hammaslääkärissä vuositarkastuksessa. Hammaslääkäri totesi, että ylhäällä oikealla viisaudenhammas (isokokoinen ja "juureva") on niin jumissa viereisessä hampaassa, ettei se itsekseen pääse kasvamaan ulos ikeneestä. Hammas poistettiin, ja sain antibioottikuurin tulehduksien estämiseksi.

      Mitäkö seurasi? Sen jälkeen ei ole ollut yhtään poskiontelotulehdusta, ei kolotuksia eikä kipuja. Sitä en tiedä, voivatko tulehdukset johtua hampaasta vai oliko antibioottikuuri jotenkin erityisen ärhäkkä, vai tuliko elimistölleni vain mitta täyteen. Muistaakseni olin kuitenkin kyseistä antibioottia syönyt ennenkin, ja auttoi se silloinkin, mutta vain hetkeksi.

      Tulehduskierteessä kannattaa siis tutkituttaa myös hampaiden tilanne? Ei kai se ainakaan haitaksi voi olla..

      Vaikka tulehdus ei johtuisikaan hampaista, niin hampaat saattavat särkeä, koska tulehduskipu säteilee poskiluihin ja hampaisiin. Ja kun kipu on kova, niin tiedostamatta tulee jännitettyä niskoja ja kaulaa, joka saattaa pahentaa kasvo- ja pääkipua..

      • Kipeä

        Nyt kävin uudelleen hammaslääkärissä ja siellä selvisi, että mulla on yhdessä ylähampaassa juurenpään tulehdus! Ja on niin kipeä kuin vain voi olla! Hampaaseen aloitettiin juurihoito tänään ja toivotaan, että kivut nyt hellittäisivät. Olen käynyt lääkäreillä ja kukaan ei ole osannut neuvoa, että mikä vaivaa, kun särkee. RÖntgenkuvatkaan eivät tätä juuriytimen tulehdusta näytä. Kärsin edelleen flunssasta ja lääkekuuria on vielä jäljellä.
        Tässä tapauksessa on voinut käydä niinkin, että flunssa on ärsyttänyt huonoa hampaistoani ja tämä aiemmin paikattu syvä reikä alkoi oirehtia ja teki tulehduksen juuren ytimeen. Eli myös hampaimet voivat ilmeisesti aiheuttaa vaikka poskiontelotulehduksen tai ainaki samankaltaiset oireet..


      • mutta mitenkäs..
        Kipeä kirjoitti:

        Nyt kävin uudelleen hammaslääkärissä ja siellä selvisi, että mulla on yhdessä ylähampaassa juurenpään tulehdus! Ja on niin kipeä kuin vain voi olla! Hampaaseen aloitettiin juurihoito tänään ja toivotaan, että kivut nyt hellittäisivät. Olen käynyt lääkäreillä ja kukaan ei ole osannut neuvoa, että mikä vaivaa, kun särkee. RÖntgenkuvatkaan eivät tätä juuriytimen tulehdusta näytä. Kärsin edelleen flunssasta ja lääkekuuria on vielä jäljellä.
        Tässä tapauksessa on voinut käydä niinkin, että flunssa on ärsyttänyt huonoa hampaistoani ja tämä aiemmin paikattu syvä reikä alkoi oirehtia ja teki tulehduksen juuren ytimeen. Eli myös hampaimet voivat ilmeisesti aiheuttaa vaikka poskiontelotulehduksen tai ainaki samankaltaiset oireet..

        saat nyt vaivat kuriin =) !


      • Kipeä
        mutta mitenkäs.. kirjoitti:

        saat nyt vaivat kuriin =) !

        Kävin siis juurihoidossa ja yhden päivän hoidon jälkeenkin särky oli tallella. Varasinkin ajan jo yksityiselle hammaslääkärille juurihoidon jatkoa varten. Mutta mutta.. nyt kipu on ollut pari päivää poissa, joten voipa hyvinkin olla, että yli viikon johtunut särky johtui tulehtuneesta juuresta. Antibioottikuurinkin söin "varalta" poskiontelotulehdukseen. Toivotaan nyt, että särky ei tule takaisin!


    • carmolis tipat

      carmolis tipat autaa hammas kipuun suoraan pullosta kipeelle hampaalle nii johan kipu katos

      • ..

        Tuskinpa vaivaa, 3 vuotta kumminkin kulunut


      • janosss
        .. kirjoitti:

        Tuskinpa vaivaa, 3 vuotta kumminkin kulunut

        niinpä hähäh!


    • gergergre

      siis ai vittu nyt on hampaat kyllä niin kipeet, että huhhuh!

    • yolo

      Mee nyt herranjumala lääkäriin!!!

    • pawe

      Auttakaa multa ''katoaa tunto'' oikean puoleisita ylähampaista. Ensiksi on vähän kipeät ikenet yhestä hampaasta ja sitten kipua leviää muihin naapuri hampaisiin ja ajan kuluessa kipu on leukaluussa, poskessa ja sitten ohimossa. Ai saatana yleensä hellittää jossain ajassa minuutteissa aina tunteihin mutta saattu aivan perkeleesti T. 15v poika

    • Posketonta

      Poskiontelontulehduksia on kahdenlaisia: bakteeriperäinen johon tarvitaan lääkärissäkäynti ja antibiootti, sekä kuivuneista limakalvoista johtuva johon auttaa apteekista saatava A Vita plus nenätippa. Mikään muu nenätippa ei auta. Teho perustuu siihen että tippojen oliiviöljy pehmentää kuivunutta limatulppaa poskiontelotiehyessä jolloin tulppa irtoaa, turvotus laskee ja paine poistuu. Minulla saattoi vuosia sitten olla jopa viisi poskiontelontulehdusta talvessa, kunnes keksin käyttää näitä tippoja. Sen jälkeen en ole kertaakaan tarvinnut käydä nenälääkärillä. Mutta kannattaa ainakin ensimmäiset kerrat käydä lääkärissä toteamassa kumpi tulehdustyyppi on kyseessä.

    • Hammaskeijukka

      Voi kuinka harmi, että olette joutuneet kärsimäään noista kovista kivuista. Tuttuja minullekin.

      Eli aina kun minulle tulee nuha, niin ylähampaiden juurien kohdalle tulee aivan sietämätön kipu - vain neljä etummaista hammasta ovat ok.

      Kun nuha tai poskiontelotulehdus (niitäkin ollut monta) paranee, niin turvotuksesta/tulehduksesta aihetunut paine hellittää, eikä ärsytä enää hampaiden juuria, joten kipu poistuu.

      Tämä on oma analyysini/diagnoosini asiasta.

      Suolavesisuihkeet nenään voivat helpottaa oloa, eivät heti kipua poista, mutta kun poskionteloita hoitaa ja tulehdus/turvotus hellittää, niin sitä kautta kipu toivon mukaan päättyy aiemmin.

      Itse huolehdin aina nuhaisempana aikana, että pysyy nenä auki ja siihen auttaa jo lasten 0,5 ml nuhasuihkeetkin. En ole vuosiin enää tarvinnut antibioottia, kun sieraimista ilma kulkee, niin se heikentää tulehtumistakin.

      Hyvä on myös suolavesi, jota saa apteekista, mutta itse teen sen merisuolasta ja kiehuvasta vedestä. Eli teelusikallinen merisuolaa 2.5 dl:aan kiehuvaa vettä. Sitten sekoitus ja jäädytys. Jotkut käyttävät tuota nenäkannusta nenään kaataen, mutta mielestäni se on vähän haasteellista, joten laitan sitä entiseen tyhjään nenäsuihkepulloon - sen saa onneksi auki - ja sitten vaikka 10 suihkausta per sierain ja tarpeen mukaan uusinta. On terveellisempi keino saada tukkoinen nenä auki, mutta ei niin nopea tietenkään kuin nuhasuihkeet.

      Tsemppiä kaikille kipuilijoille, kyllä se parempi aika pian koittaa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      4025
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3062
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      3040
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2858
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2804
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2535
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      306
      2469
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      226
      2137
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      2007
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1977
    Aihe