Alaselän kivut - noidannuoli?

Nainen 24v

Ongelmani on onneksi vasta lyhytikäinen, mutta ottaa todella koville.

Alaselän kivut alkoivat n. 11 päivää sitten. Aluksi pientä jumia, joka parissa päivässä paheni todelliseksi tuskaksi. Aiemminkin on noita kipuja ollut, mutta silloin ne ovat olleet lievempiä ja ovat selkeästi olleet yhdistettävinä esim. väärään työasentoon.

Kipu tuntuu alaselässä suunnilleen lantion ja häntäluun välillä. Sormilla sitä kohtaa ei tunne vaan selkää saa painella hyvinkin lujaa ilman kipua. Tuntuu, että se kipu olisi jossain "syvemmällä".

En pysty istumaan selkä suorassa, seisominen sattuu, askeleiden ottaminen vihloo todella pahasti ja makuulla ollessa on hankala löytää hyvää asentoa. Olen jo onnistunut saamaan itseni monta kertaa sellaisiin asentoihin, joista en omin avuin pääse pois ja kävellessä jalat on pettäneet pari kertaa.

Söin norflexia, mutta siitä ei ollut mitään apua. Hierojakaan ei auttanut.

Kävin lääkärillä, joka totesi vaivan olevan noidannuoli. Lääkeeksi sain Sirdaludia sekä meloxicamia. Noista oli apua niin, että ne kyllä poistivat selästä kaikki lihasjumit (pystyn jopa seisomaan selkä suorana), mutta ei itse kipua. Sain itseni pystyyn, mutta samantien iski kipu ja jalat petti alta (ei ole ensimmäinen kerta).

Eli nyt tilanne on se, että lihakset tuntuvat olevan rentoina, mutta kipu on päällä.

Minua nyt mietityttääkin se, meneekö tämä varmasti "vain" noidannuolen piikkiin kun ottaa huomioon sen, että kipu on kasvanut vähitellen eikä nuo lääkkeetkään tunnu auttavan itse ongelmaan?

Haluaisin tässä vaiheessa vain hoitaa tämän mahdollisimman tehokkaasti pois alta tai ainakin toimia niin, etten pahentaisi tilannetta entisestään enkä tahtoisi "mokata" tätä hoitoa niin, että siitä olisi haittaa jälkeenpäin. Onko lepo, lääkkeet ja aika ainoa keino?

16

16544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Noidannuoli on lääkäreiden keksimä selitys vaivalle, jonka syytä ne ei oikein ymmärrä. Syyttävät mielummin noitia kun tunnustavat tietämättömyytensä.

"Noidannuoli" on oire siinä missä yleensä lihaskramppi on. Sillä on aina syynsä. Yleisin syy on lantion toimintahäiriö.
      http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=150

• Nainen 24v

Nyt on varattu aika fysioterapeutille.

Lääkärissä käydessäni kysyin kyllä lääkäriltä, mikä sen kivun käytännössä aiheuttaa. Vastaukseksi sain, että "luultavasti joku rakenteellinen vika. Saattaa uusiutua parin vuoden päästä." Ja sitten apteekkiin.

Kauhistuttaa, kun luen näitä viestejä mitä täällä on. Jos vain mahdollista niin tahdon hoitaa tämän mahdollisimman tehokkaasti pois niin, ettei jatkossa tarvitsisi enää kärsiä.

• otto kipula

Mulle se voi tulla kylmällä tasolla istumisesta.
      Samat kylläkin myäs peräpukamien suhteen.
      Molemmat vaivat ovat sukkelia uusaamaan, jos tilaisuuden vaan antaa.

Kehon hermotulehduksista niissä on kai kyse. Ei ne ittel ainakaan pahene hieronnasta
      tai kipeää tekevistä tehovenytyksistä.

Nämä ihan rahvaanmiehen 'pers'tuntumalta'.

• vastaavaaaaaa

Hei! samantyyppistä:
      - 7 viikkoa kipuja
      - 8 krt noidanuolityyppinen kohtaus (5 min ja ei voi edes pikkurilliä liikuttaa)
      - alussa fysioterapiaa
      - koko ajan voltaren rapidia sirdaludia
      - yli 1 kk yhteensä sairiksella
      - lihasrelaksantteja suoraan lihakseen
      sen jälkeen:
      - röngteniin
      - fysiatrille
      - 4 diagnoosia: välilveyjen madaltuminen, nivelrikkoa, nivelet löysät, nikama siirtymä
      nyt:
      - odotan pääsyä magneettikuviin
      - toivon ettei nikaman siirtmän aiheuttama ydinikanavan ahtautuma ole kovin paha etten tarvitse leikkausta ihan heti
      - olen sen verran nyt (yritän ainakin tän viikon) duunissa kun pystyn

Eli samoja kipuja, pahinta on esim. just nyt kun istun niin se kipu joka on noissa lantion ja nivusien luissa, nivelissä. Päivällä kävellessä en voinut hengittää kuin todella pinnallisesti, muuten tuhannet sähköiskut tuntui selässä...

Eli jos olisin fiksu, niin meneísin kotiin vielä muutamaksi viikoksi, mutta kun en ole, vielä pinnistän täällä töissä...

• Vain 1 elämä!

Kuka sinua siitä kiittää että töissä sinnittelet. Niin tein edellisen kipujakson aikana ja söin Panacodia 8 kpl/vrk ja kotona vaan makasin kuin raato. Ja ei tullut pomo kiittämään! Nyt uusi kipujakso mutta voimakkaampana ja hyvin samanlaiset löydökset kuin sinullakin röntgenissä eikä magneettikaan tuonut muita löydöksiä esiin. Olin juuri kipuepiduraalissa ja nyt odottelen vastetta. Lääkkeenä nyt Lyricaa ja Panacodia. Mutta haluaisin vain sanoa että ei sitä kirkkaampaa kruunua tule vaikka kuinka kärsisi, joten kannattaa ajatella omaa itseään eikä työnantajan etua.

• vastaavaaaaaa
        Vain 1 elämä! kirjoitti:

Kuka sinua siitä kiittää että töissä sinnittelet. Niin tein edellisen kipujakson aikana ja söin Panacodia 8 kpl/vrk ja kotona vaan makasin kuin raato. Ja ei tullut pomo kiittämään! Nyt uusi kipujakso mutta voimakkaampana ja hyvin samanlaiset löydökset kuin sinullakin röntgenissä eikä magneettikaan tuonut muita löydöksiä esiin. Olin juuri kipuepiduraalissa ja nyt odottelen vastetta. Lääkkeenä nyt Lyricaa ja Panacodia. Mutta haluaisin vain sanoa että ei sitä kirkkaampaa kruunua tule vaikka kuinka kärsisi, joten kannattaa ajatella omaa itseään eikä työnantajan etua.

Oikeassa olet... kruunua tai muutakaan en ole saamassa. Olenkin nyt sitten loppuviikon sairiksella. Mutta kun olen "terve": kovaa kipua ei ole ollut kuin noiden "kohatuksien" aikana, muuten siis sekalaisa oireita. Istuminen on kamalinta, nimenomaa kovalla. Nyt kun olen kotona niin hiukan jurppii kankkuihin ja lantiolle, mutta kivut muuten rauhoittuneet.

Pidän työstäni, haluaisin sitä tehdä. Toki kotonakin on kivaa, varsinkin kun ei ole toimintakyvytön ;-)

Mietin tässä vain että kuinka eteenpäin? Jos tulee aina kipeäksi kun yrittää töissä olla? Kruunua siitä ei saa, mutta kun tuntee tämän kanssa olevansa niin yksin. Melkein toivon että kivut sitoisivat mut petiin, ei tarvitsisi miettiä kuika toimia... oikeasti siis en tuota toivo!

Kun nyt saisi sen kuvauksen, lääkärin arvion, ja vaikka jokun kuntoutusohjelman kuinka pärjään mahdolliseen leikkaukseen saakka. Siis jos kipuilu jatkuu...

Olen kuitenkin aika nuori :) (vanhus, 38), ja haluan tehdä työtäni siinä asemassa mihinkä nyt olen päässyt.

Odottelen siis vain...

• Vain 1 elämä!
        vastaavaaaaaa kirjoitti:

Oikeassa olet... kruunua tai muutakaan en ole saamassa. Olenkin nyt sitten loppuviikon sairiksella. Mutta kun olen "terve": kovaa kipua ei ole ollut kuin noiden "kohatuksien" aikana, muuten siis sekalaisa oireita. Istuminen on kamalinta, nimenomaa kovalla. Nyt kun olen kotona niin hiukan jurppii kankkuihin ja lantiolle, mutta kivut muuten rauhoittuneet.

Pidän työstäni, haluaisin sitä tehdä. Toki kotonakin on kivaa, varsinkin kun ei ole toimintakyvytön ;-)

Mietin tässä vain että kuinka eteenpäin? Jos tulee aina kipeäksi kun yrittää töissä olla? Kruunua siitä ei saa, mutta kun tuntee tämän kanssa olevansa niin yksin. Melkein toivon että kivut sitoisivat mut petiin, ei tarvitsisi miettiä kuika toimia... oikeasti siis en tuota toivo!

Kun nyt saisi sen kuvauksen, lääkärin arvion, ja vaikka jokun kuntoutusohjelman kuinka pärjään mahdolliseen leikkaukseen saakka. Siis jos kipuilu jatkuu...

Olen kuitenkin aika nuori :) (vanhus, 38), ja haluan tehdä työtäni siinä asemassa mihinkä nyt olen päässyt.

Odottelen siis vain...

Ymmärrän täsmälleen tunteesi, kun olen saman kokenut. Olen suunnilleen ikäisesi ja nyt kun kipulääkäri väläytti että tällä selällä ei välttämättä enää istuta 8 tunnin työpäiviä, olen jotenkin vaipumassa depressioon. Minäkin pidän työstäni, mutta juuri istuminen tuottaa pahimman tuskan. Nyt kun kipu on kroonistunut (8 kk kipeä), pelkään jo mahdollista hermovauriota. Siksikin yritän sinulle sanoa että älä sinnittele töissä väkisin kipeänä, koska sillä voit saada pahoja, pysyviä vaurioita selkääsi. Ja jos et julkiselta puolelta apua saa NOPEASTI niin suosittelen hakeutumaan yksityiselle puolelle, mikäli taloudellinen tilanteesi sen sallii. Niinhän sitä kaikki lääkärit hokee että kun kipu kroonistuu niin sen paraneminen on vaikeampaa. Minullakin alkoi juuri istumisvaikeuksina, nyt vaikeuksia tuottaa jo hiemankin pitempi (1 km) kävelylenkki ja nukkuminenkin on vaikeaa. Joudun myös syömään joka päivä lääkkeitä, kun vaiva on niin pitkittynyt. Tsemppiä sinulle!

• hoidettu
        Vain 1 elämä! kirjoitti:

Ymmärrän täsmälleen tunteesi, kun olen saman kokenut. Olen suunnilleen ikäisesi ja nyt kun kipulääkäri väläytti että tällä selällä ei välttämättä enää istuta 8 tunnin työpäiviä, olen jotenkin vaipumassa depressioon. Minäkin pidän työstäni, mutta juuri istuminen tuottaa pahimman tuskan. Nyt kun kipu on kroonistunut (8 kk kipeä), pelkään jo mahdollista hermovauriota. Siksikin yritän sinulle sanoa että älä sinnittele töissä väkisin kipeänä, koska sillä voit saada pahoja, pysyviä vaurioita selkääsi. Ja jos et julkiselta puolelta apua saa NOPEASTI niin suosittelen hakeutumaan yksityiselle puolelle, mikäli taloudellinen tilanteesi sen sallii. Niinhän sitä kaikki lääkärit hokee että kun kipu kroonistuu niin sen paraneminen on vaikeampaa. Minullakin alkoi juuri istumisvaikeuksina, nyt vaikeuksia tuottaa jo hiemankin pitempi (1 km) kävelylenkki ja nukkuminenkin on vaikeaa. Joudun myös syömään joka päivä lääkkeitä, kun vaiva on niin pitkittynyt. Tsemppiä sinulle!

"Nyt kun kipu on kroonistunut (8 kk kipeä), pelkään jo mahdollista hermovauriota. "

Mulla kipuja oli yli 10 vuotta eikä hermovaurioita tullut. Tosin yksityislääkärit ei osanneet auttaa. Apu tuli manuaaliterapialla. Sehän on tutkimusten mukaan paras hoito selkä ja niskavaivoihin.

Joko olet kokeillut?

• kannattaa..
        hoidettu kirjoitti:

"Nyt kun kipu on kroonistunut (8 kk kipeä), pelkään jo mahdollista hermovauriota. "

Mulla kipuja oli yli 10 vuotta eikä hermovaurioita tullut. Tosin yksityislääkärit ei osanneet auttaa. Apu tuli manuaaliterapialla. Sehän on tutkimusten mukaan paras hoito selkä ja niskavaivoihin.

Joko olet kokeillut?

kokeilla!

ehkä apu tulee helpommin kuin arvaatkaan!

• mihinsattuu
        Vain 1 elämä! kirjoitti:

Kun istut niin sattuuko myös niskassa, lonkkiin, nivusiin?

• vastaavaaaaaa
        mihinsattuu kirjoitti:

Kun istut niin sattuuko myös niskassa, lonkkiin, nivusiin?

Kipu istuessa tuntuu nivusissa, lonkissa, reisissä ja pakaroissa. Ja sitten säteilee vähän sinne tänne välillä.

• vastaavaaaaaa
        Vain 1 elämä! kirjoitti:

No mä katson tän "kortin" nyt, eli työterveyden kautta, ja katson kuinka nopeasti asiat etenee.

Mulla on vakuutus, mutta kun en tiedä kuinka paljon korvaa, tietty voisi käydä yksityisillä lekureilla ja jotenkin saada kelan kuntoutusjakson leikkausta odotellessa. Jos leikkaus tehdään, teetän sen kyllä kuntapuolella, ei mulla sentäs kaikkeen rahaa ole... edes vakuutuksen jälkeen niihin omavastuisiin.

Tänään varasin ajan työfysioterapeutille (tästä mulle kerrottiin vasta kun tinkkasin et mistä hemmetistä mä saan neuvoja ja apuja kuinka mä voin istua työpäivät ja yleensäkin kuntoutua ennen mahdollista leikkausta, lekuri ei itse suositellut...) jossa käydään sitten läpi liikkeitä mitä voin tehdä, ja suunnitellaan tuota mun työergonomiaa. Aika on vajaan parin viikon päästä, saas nähdä meenkö duuniin ennen sitä...

Mulla on se ongelma et nilkka leikataan joulukuussa, joten sairista en haluaisi enää tälle enkä ens vuodelle, vaan vasta 2009 olisin valmis leikkaukseen jos sitä suositellaan. Yksi leikkasu näin lähiaikoina riittää, siinäkin menee 3 kk sairiksella...

Eli jotenkuten siihen saakka on pärjättävä, yritettävä ainakin tuon kelan kautta. Huomenna soitan sinne ja kysyn miten täytyy toimia. Naprapaatille haluaisin, mut voin mennä vasta sitten kun mgn-kuvat on otettu, fysiatri siis suositteli sitä.

Kiitos tsempeistä!

• mihinsattuu
        vastaavaaaaaa kirjoitti:

Kipu istuessa tuntuu nivusissa, lonkissa, reisissä ja pakaroissa. Ja sitten säteilee vähän sinne tänne välillä.

Nivus- ja lonkkakivut viittaavat si-niveleen tai -niveliin, sen mahdolliseen lukkiutumiseen. Manipulaatioammattilaiselle ja avun saat. Voin melkein luvata että hämmästyt miten hyvältä olotila sen jälkeen tuntuu.

• vastaavaaaaaa
        mihinsattuu kirjoitti:

Nivus- ja lonkkakivut viittaavat si-niveleen tai -niveliin, sen mahdolliseen lukkiutumiseen. Manipulaatioammattilaiselle ja avun saat. Voin melkein luvata että hämmästyt miten hyvältä olotila sen jälkeen tuntuu.

Toi on varmaan yksi syy (fysiatri siitä puhui). Mutta mulla on kuitenkin selästä /lannerangasta 4 diagnoosia; nivelrikko, välilevyjen maadaltuminen, nivelten yliliikkuvuus ja spondyloositeetti = nikaman siirtyminen. Nikaman siirtyminen nyt se vakavin ja selvitetään siis kuinka ahtautunut tuo ydinkanava jo on.

Tämä on synnynnäinen vika, jos olisi huomattu aiemmin ois jo leikaatu, nämä yleensä leikataan jo lapsena/nuorena.

Kunhan siis tilanne selviää, ilman muuta olen menos johonkin manipulaatioon (vielä en saa), mutta ilman leikkausta ei parane.

• mihinsattuu
        vastaavaaaaaa kirjoitti:

Toi on varmaan yksi syy (fysiatri siitä puhui). Mutta mulla on kuitenkin selästä /lannerangasta 4 diagnoosia; nivelrikko, välilevyjen maadaltuminen, nivelten yliliikkuvuus ja spondyloositeetti = nikaman siirtyminen. Nikaman siirtyminen nyt se vakavin ja selvitetään siis kuinka ahtautunut tuo ydinkanava jo on.

Tämä on synnynnäinen vika, jos olisi huomattu aiemmin ois jo leikaatu, nämä yleensä leikataan jo lapsena/nuorena.

Kunhan siis tilanne selviää, ilman muuta olen menos johonkin manipulaatioon (vielä en saa), mutta ilman leikkausta ei parane.

Saatat viel kuulla monta kertaa, että ”kivut pitää vaan opetella hyväksymään ja elämään niiden kanssa.”
        Lääkäreiden mukaan kuitenkin ne ihmiset, jotka eivät passivoiodu sairauksiinsa paranevat parhaiten. Pätee kaikkiin sairauksiin.

• Tyttö 14wee

Minulle iski eilen yhtäkkinen selkäkipu kun olin kyykyssä ja aivastin. Kipu on todella kova, en aamulla ollut päästä vuoteesta ylös ollenkaan. Noidannuoliko?
      Siskoni hieroi eilen selkääni, mutta se ei auttanut ollenkaan, kipu tuntuu olevan syvemmällä. Kokeilin myös maata piikkimatolla, mutta ei helpottanut lainkaan. Sisko käveli pyynnöstäni selälläni, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta kipuuni.
      Mitä teen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53