Kriittinen keskustelu

usko_mato

koskien Raamattua, on uskoville mahdoton aihe. Vaikka siteeraisi suoraan Raamatusta jotain ristiriitaista tai vallan virheellistä kohtaa, ei uskovilta saa kunnon vastausta. Monesti ei saa vastausta ollenkaan.

On pakko ajatella, että uskoville Raamatun yksityiskohtien pohtiminen on kielletty aihe. Kyseenalaistamisesta puhumattakaan. Se lienee kuolemansynti.

22

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustelen

mielelläni Raamatusta ja olen uskovainen.

• usko_epä

seuraavaan kysymykseen:

Miksi Jumalan sanotaan "uhranneen" ainoan poikansa kuolemaan ristillä, kun Jumala kaikkivaltiaana tiesi ennalta, ettei Jeesus kuole kuin tilapäisesti.

Jeesus ei myöskään kärsinyt samoin kuin vieressään olevat ryövärit. Jälkimmäisten sääriluut murskattiin, mutta Jeesus oli jo sitä ennen kuollut.

Siis ei Jumala mitään uhrannut, kunhan oli uhraavinaan.

• voit
        usko_epä kirjoitti:

seuraavaan kysymykseen:

Miksi Jumalan sanotaan "uhranneen" ainoan poikansa kuolemaan ristillä, kun Jumala kaikkivaltiaana tiesi ennalta, ettei Jeesus kuole kuin tilapäisesti.

Jeesus ei myöskään kärsinyt samoin kuin vieressään olevat ryövärit. Jälkimmäisten sääriluut murskattiin, mutta Jeesus oli jo sitä ennen kuollut.

Siis ei Jumala mitään uhrannut, kunhan oli uhraavinaan.

edes sanoa, että Jeesus ei kärsinyt. Entäpäs jos sinut tuomittaisiin syyttömänä ristille kuudeksi tunniksi ja sen kivun keskellä pilkkaajat kävisivät sinua sylkemässä ja pilkkaamssa. Ajattele, miten kamalaa on tuska, kun nivelet irtoavat ja sydän lyö raskaasti ja on jano ja kaikkinainen tuska ja kipu. Eikä enää yhdenkään ihmisen apu yllä lähellekään kärsijää.

Sinäkäänkö et ymmärrä, että Jeesus oli siinä vaiheessa ihminen, eli Hän todella oli Ihmisen Poika ja koska itse olet ihminen, niin voit kuvitella kuinka hirveää on olla ristiin naulittuna tunnista toiseen joka hetken madellessa.

Ryövärit kärsivät omasta syystään, mutta Jeesus kärsi meidän syystämme ja tähtemme.

• Matti E Simonaho

Nykyihminen on niin alasajettu, ettei näe niitä totuuksia mitä hänelle esitetään silmien edessä. Esimerkiksi;

HIHHULI kiitää ympäriinsä puinen tikku toisessa kourassa, jossa on verta vuotavan, kidutetun ihmisen kuva, ja toisessa kädessä on Raamattu, ja opettaa lapsille kuinka lapset ovat syntyneet perisyntisiksi, ja että hyvä tapa on oikein ja paha tapa on väärin, ja että "Juo Jeesuksen verta ja syö Jeesuken lihaa, niin yhdyt Jeesukseen" - se on kunnianloukkaus koska tulos on uloste (Isä, Isa, Jesus : Matteus 15).

??? Eikö tappamisen opettaminen ja lain rikkomisen opettaminen ole Suomen Laissa ja IO Käskyssä kielletty; "lapsi on syntynyt syntiseksi" = lapsi on syntynyt lain rikkojaksi ???

Ja lapsi oppii syntiseksi ja tekee syntiä, rikkoo lakia, ja lasta osoitetaan, ja Hihhuli sanoo että "Hän on pirun riivaama"; Näin rengas sulkeutuu, sillä Hihhulin sanat on TUNNUSTUS.

• tuntisit

Jumalan Tahdon, eli Raamatun lopettaisit äkkiä tuon pilkkaavan kirjoituksesi Jeesuksen lihasta ja verestä.

Miten ihminen voi ottaa tuollaisen asenteen, että on tietävinään itse kaiken ja vielä suoltaa lihallista opetusta muidenkin luettavaksi. Jos sinä itse et ole keksinyt noita oppejasi, niin kuka on oppi-isäsi?

• Matti E Simonaho
        tuntisit kirjoitti:

Jumalan Tahdon, eli Raamatun lopettaisit äkkiä tuon pilkkaavan kirjoituksesi Jeesuksen lihasta ja verestä.

Miten ihminen voi ottaa tuollaisen asenteen, että on tietävinään itse kaiken ja vielä suoltaa lihallista opetusta muidenkin luettavaksi. Jos sinä itse et ole keksinyt noita oppejasi, niin kuka on oppi-isäsi?

" Jos sinä itse et ole keksinyt noita oppejasi, niin kuka on oppi-isäsi? "

Minä, olen "Pojan Poika".

• Kristitty tyttö
        tuntisit kirjoitti:

Olinpa tuossa viime viikolla parin päivän mittaisella "ristiretkellä" ateismi-palstalla. Siellä ei ateisti- reppanoilla tunnu olevan muuta tekemistä kuin pilkata Jumalaa, Jeesusta ja kristittyjä.

Väliin kun yrittää sanoa jotain vastalausetta tai kysyy miksi meitä pitää niin ankarasti pilkata, saa päälleen jos minkäkinlaista tekstiä ja vihamielisyyttä. Itse kuulin olevani mm. Jeesuksen huora, jeesustelija-huora, lahkolainen, taikauskoinen, aivopesty, vähäjärkinen, valehtelija, yms....

Sitä ne siellä päivät pitkät jankuttavat kristityille. Tulevat jopa tänne levittelemään "totuuksiaan".

Kannattaa käydä vilkaisemassa tuota palstaa, jos on aikaa. On siellä melkoinen sirkus.

Kunnia Jumalalle.

• Matti E Simonaho kirjoitti:

" Jos sinä itse et ole keksinyt noita oppejasi, niin kuka on oppi-isäsi? "

Minä, olen "Pojan Poika".

Tekstisi ja opetuksesi ovat olleet palstalla järkyttävää luettavaa ainakin itselleni. En tiedä kuinka usein nykyisin kirjoitat, mutta luin joitakin kirjoituksiasi vajaa vuosi sitten.

Jos Sinulla on paluutie niin hylkää harhasi ja palaa Jeesuksen luokse.

Alla oleva raamatunpaikka ei ole Sinulle vaan rukoileville uskovaisille.

"Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava. Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi" 1 Joh. 5:16-17.

• Markku Tampio
        Kristitty tyttö kirjoitti:

Olinpa tuossa viime viikolla parin päivän mittaisella "ristiretkellä" ateismi-palstalla. Siellä ei ateisti- reppanoilla tunnu olevan muuta tekemistä kuin pilkata Jumalaa, Jeesusta ja kristittyjä.

Väliin kun yrittää sanoa jotain vastalausetta tai kysyy miksi meitä pitää niin ankarasti pilkata, saa päälleen jos minkäkinlaista tekstiä ja vihamielisyyttä. Itse kuulin olevani mm. Jeesuksen huora, jeesustelija-huora, lahkolainen, taikauskoinen, aivopesty, vähäjärkinen, valehtelija, yms....

Sitä ne siellä päivät pitkät jankuttavat kristityille. Tulevat jopa tänne levittelemään "totuuksiaan".

Kannattaa käydä vilkaisemassa tuota palstaa, jos on aikaa. On siellä melkoinen sirkus.

Kunnia Jumalalle.

olla oloissaan.

Turha heiltä on kerjätä ehdoin tahdoin verta nenästään, sillä ei uskovan kilpi siitä kirkastu.

Mutta siinä se kirkastuu, että meille annettu Kristuksessa valta rukoilla hukkuvien ateistien puolesta omissa rukouskammioissamme omassa vapaassa rauhassamme Herraa, joka maksaa palkan niin ateistille kuin uskovallekin ajallaan..

• Olen lukenut ja tutkinut Jumalan Sanaa yli 30 vuotta, enkä ole löytänyt sieltä ristiriitaisia tai virheellisiä kohtia.

Jumalan Sanaa tulee totella. "Me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka Häntä tottelevat!"

Tottelemattomille ja uskosta osattomille Jumalan Sana on täynnä ristiriitoja ja järjelle käsittämättömiä ilmoituksia. Ihmismieli ja ihmisviisaus eivät ulotu lähellekään Jumalan ilmoituksen ymmärtämistä.

Luulo ei ole tiedon väärtti. "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, niin ei hän vielä tiedä mitään, niin kuin tietää tulee. Mutta joka Jumalaa rakastaa, sen Jumala tuntee".

Näin yksinkertaista se on. Rakasta Jeesusta ja rakastat Totuutta. Silloin kaikki asiat selviävät. Jos haluat niin Hän tulee aarteeksesi.

• Nipa.

• Yksi nimimerkki kyseli loppuviikosta mitä teet sille Miian tytölle ja et vastannut vai etkö huomannut kysymystä.
        Ilmoitin vaan koska joku poistatti kyseisen ketjun.

Mitähän Jumalan sanaa olet lukenut?
        Raamattu ainakin on ristiriitoja täynnä.
        Laitanpa pelkästään yhden esimerkin vaikka niitä on täynnä koko kirja:
        Esim. Jumala loi eläimet ennen ihmistä ja toisessa kohtaa Jumala loi ihmiset ennen eläimiä.

• kysäsen,
        Pe.ku kirjoitti:

Yksi nimimerkki kyseli loppuviikosta mitä teet sille Miian tytölle ja et vastannut vai etkö huomannut kysymystä.

Esim. Jumala loi eläimet ennen ihmistä ja toisessa kohtaa Jumala loi ihmiset ennen eläimiä.

että loiko Jumalan yhtä aikaa Paratiisin ja maapallon?

Sivusta myös kysäisen, että mitä sinulle kuuluu lähimäisen, jonka elämää et tunne, asiat. Siis mitä sinulle kuuluu kuulopuheiden perusteella tehdä asiasta ns. suuri juttu, vai tiedätkö jotakin kertomisen arvoista niin, että voit niitä yleisillä paikoilla hyvällä omallatunnolla julistaa.
        Jos et tiedä, niin ota kyseiseen henkilöön kontakti ja puhu kahdenkesken ensin asioista ennen, kuin julistat niitä kaikille.

• raamatuntutkijat,

jotka ovat saaneet perusteellisen teologisen koulutuksen, ovat myöntäneet Raamatussa olevan paljon virheitä ja ristiriitoja.

• ovat heissä,
        raamatuntutkijat, kirjoitti:

jotka ovat saaneet perusteellisen teologisen koulutuksen, ovat myöntäneet Raamatussa olevan paljon virheitä ja ristiriitoja.

eivät Raamatussa, eli turha on kenenkään Raamattua edes yrittää tulkita lihassaan.

• Pe.ku kirjoitti:

Yksi nimimerkki kyseli loppuviikosta mitä teet sille Miian tytölle ja et vastannut vai etkö huomannut kysymystä.

>>Yksi nimimerkki kyseli loppuviikosta mitä teet sille Miian tytölle...

• Kadun*Nainen

ongelma tulee siinä, koska jokainen asia tulisi kuitenkin perustella Raamatulla, mutta Raamatun minitulkintaisuuden jää väkisinkin aukkoja.
      Otetaampa esim. alempana tämä Ekivaarin ja Mohikaanin ylösnousemusruumis-asia. Toinen haluais lähteä henkenä ja toinen koko ruumiinsa kanssa. Ei Raamattu anna selkeää vastaustaa tähän. Ainoastaan Jeesuksen esimerkin. Jos taas alamme tutkimaan asiaa hiemankin tiedon valossa. Kuten tässä tapauksessa tutkisimme astraaliruumista, ihmisen värähtelytasoa jne jne. Helposti syytetään okkultistiksi ja harhaanjohtajaksi ja parhaimmassa tapauksessa helvettiin menijäksi.
      Eli Yli Raamatun eitulisi yrittääkään selittää mitään, vaan PH:n tulisi avata solmukohdat.
      EIköhän tämä ole myös yksi uskovien jakaantumisen syy, kun Pyhä Henki toimii toisessa eri tavalla.

• Nipa.

>>>EIköhän tämä ole myös yksi uskovien jakaantumisen syy, kun Pyhä Henki toimii toisessa eri tavalla.>>>

Uskovaiset riitelevät siitäkin että mikä pyhä henki on, onko se voima vai persoona vai mikä. Ne jotka vakuuttelee ettei mitään ristiriitoja ole, ovat niitä jotka ovat tykönään päättäneet jostakin asiasta ja pitävät siitä kiinni ja muut ajattelutavat on sitten vääriä. Eivät tajua että joku muu voi ajatella eri lailla ja olla yhtä oikeassa tai oikeammassa.

• Kadun*Nainen
        Nipa. kirjoitti:

>>>EIköhän tämä ole myös yksi uskovien jakaantumisen syy, kun Pyhä Henki toimii toisessa eri tavalla.>>>

Uskovaiset riitelevät siitäkin että mikä pyhä henki on, onko se voima vai persoona vai mikä. Ne jotka vakuuttelee ettei mitään ristiriitoja ole, ovat niitä jotka ovat tykönään päättäneet jostakin asiasta ja pitävät siitä kiinni ja muut ajattelutavat on sitten vääriä. Eivät tajua että joku muu voi ajatella eri lailla ja olla yhtä oikeassa tai oikeammassa.

Tällä palstalla analyyttisempi tai teosofisempi linja ei oikein puraise, mutta se ei ole syytös.
        Olemmehan kaikki erlaisia. Lukeudun kyllä uskovaiseksi itsekin, mutta näkemys on vähän kosmisempi kuin fundamentalisteilla ja yritän löytää pohjaa myös ihmisjärjestä, koska me olemme luotuja myös ymmärtämään Luojaa. Olen myös sitä mieltä että Jumala kestää arvostelun ja kyseenalaistamisen. mm. MIksikähän PH on kovasti maskuliininen Henki

• PakanainHuuto
        Kadun*Nainen kirjoitti:

Tällä palstalla analyyttisempi tai teosofisempi linja ei oikein puraise, mutta se ei ole syytös.
        Olemmehan kaikki erlaisia. Lukeudun kyllä uskovaiseksi itsekin, mutta näkemys on vähän kosmisempi kuin fundamentalisteilla ja yritän löytää pohjaa myös ihmisjärjestä, koska me olemme luotuja myös ymmärtämään Luojaa. Olen myös sitä mieltä että Jumala kestää arvostelun ja kyseenalaistamisen. mm. MIksikähän PH on kovasti maskuliininen Henki

että miksi Pyhä Henki on kovasti maskuliininen Henki.
        hmm...miksiköhän koko raamatussa esiintyy testosteroni johdannaisia sanoja enemmän kuin estrogeeni johdannaisia sanoja. Esim. Jumala, Poika, Pyhä Henki, 12 opetuslasta (testosteroni paukkuja),

Jeesus paransi enemmän miehiä kuin naisia ehkä miehet jo silloin olivat sairaampia kuin naiset. Ja raamatussa sanotaan, että olkoot vaimot alisteisia miehille ja paaaaaljon muuta miehistä juttua. mm. miehet tappoivat, uhrasivat, politikoivat, saarnasivat ja vaimot/naiset vain punoivat pajunköydestä koreja kehdoiksi lapsilleen.

• Jeesukseen
        PakanainHuuto kirjoitti:

että miksi Pyhä Henki on kovasti maskuliininen Henki.
        hmm...miksiköhän koko raamatussa esiintyy testosteroni johdannaisia sanoja enemmän kuin estrogeeni johdannaisia sanoja. Esim. Jumala, Poika, Pyhä Henki, 12 opetuslasta (testosteroni paukkuja),

Jeesus paransi enemmän miehiä kuin naisia ehkä miehet jo silloin olivat sairaampia kuin naiset. Ja raamatussa sanotaan, että olkoot vaimot alisteisia miehille ja paaaaaljon muuta miehistä juttua. mm. miehet tappoivat, uhrasivat, politikoivat, saarnasivat ja vaimot/naiset vain punoivat pajunköydestä koreja kehdoiksi lapsilleen.

on, miten ollakaan, MIEHIÄ! Ei yhtään naista välissä. Kyllä se Jumala osaa.

• Tuo on pelkästään sun omaa vastahakoisuutta uskoa mitä sinulle opetetaan täällä, monien hyvien kirjoittajien toimesta, olet penseä Jeesukselle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1374
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      965
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      705
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      620
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      612
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      35
      604
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      19
      580
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe