Onko Kian Sorento?

maasturi vai cittari

Palstalla on vaihdettu mielipiteitä käsitteistä (oikea) maasturi / citymaasturi. Kumpaan luokkaan Sorento sattuu?

28

3683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on oikea

      Sorentojen suurimmat sallitut vetokuormat on mallista riippuen 2800-3500 kg. Cittareissa nämä ovat 1500-2000 kg.

      • vaikuttavat ?

        Miten vetokuormat vaikuttavat maasto ominaisuuksiin ?

        Ei se ainakaan käytännön etenemiskyvyltään vielä useimmille maastureille pärjää, citymaasturille voisi maastossa pärjätäkin.


      • käytännön etenemiskykyjä
        vaikuttavat ? kirjoitti:

        Miten vetokuormat vaikuttavat maasto ominaisuuksiin ?

        Ei se ainakaan käytännön etenemiskyvyltään vielä useimmille maastureille pärjää, citymaasturille voisi maastossa pärjätäkin.

        verrannut, faktaa tahtoo.
        Jos sitimaasturin perään laitetaan 3500kg vedettävää, niin sitimaasturin pituus on hetken kuluttua kuusi ja puoli metriä mikäli voimaa riittää.


      • sorentossa
        käytännön etenemiskykyjä kirjoitti:

        verrannut, faktaa tahtoo.
        Jos sitimaasturin perään laitetaan 3500kg vedettävää, niin sitimaasturin pituus on hetken kuluttua kuusi ja puoli metriä mikäli voimaa riittää.

        Nelivetoa eikä alustaa ei ole kehitetty läheskään niin paljon kuin kilpailijoissa. Uskon myös että sorento ei kestä niin pitkään, mutta sitä nyt on paha varmasti mennä sanomaan. Sorentolla on 3500kg paperilla, moni maasturi vetää sen varmasti ihan yhtä hyvin kuin sorentokin vaikka paperiin onkin laitettu pienempi luku.

        Mitä olen videoota katellut, niin ei se kovin hyvin näyttänyt etenevän muihin verrattuna, mutta vaikea totuutta sanoa siitäkään varmasti. Neliveto ja alusta eivät kuitenkaan maastoajon kannalta ole yhtä hyvällä tasolla kuin kilpailijoissa.


      • tekniikkaa
        sorentossa kirjoitti:

        Nelivetoa eikä alustaa ei ole kehitetty läheskään niin paljon kuin kilpailijoissa. Uskon myös että sorento ei kestä niin pitkään, mutta sitä nyt on paha varmasti mennä sanomaan. Sorentolla on 3500kg paperilla, moni maasturi vetää sen varmasti ihan yhtä hyvin kuin sorentokin vaikka paperiin onkin laitettu pienempi luku.

        Mitä olen videoota katellut, niin ei se kovin hyvin näyttänyt etenevän muihin verrattuna, mutta vaikea totuutta sanoa siitäkään varmasti. Neliveto ja alusta eivät kuitenkaan maastoajon kannalta ole yhtä hyvällä tasolla kuin kilpailijoissa.

        Sorenton neliveto ei todellakaan ole kovin kehittynyt vaan on perinteistä tekniikkaa. Kytkettävä neliveto on etu- ja taka-akselin välillä kiinteä ja takana on kitkalamellilukko. Vaihdelaatikosta löytyy hidas ja nopea alue.

        Jousitusta on testeissä moitittu pehmeäksi, mikä lienee kompromissi maasto- ja maantieominaisuuksien väliltä.

        Ilmoitettu 3,5 tonnin vetokuorma perustunee erillisrunkoon ja siten tukevaan rakenteeseen. Ainakin koukun kiinnityksen tulee olla kunnossa jos tuollaisia vetokuormia ilmoitetaan. Kuivapainokin on yli 2 tonnia, joka tuossa kokoluokassa on aika paljon.

        Tukevaan rakenteeseen viittaa myös äänettömyys joka on testeissä mitattu jopa paremmaksi kuin BMW X3 sarjalla.

        Sorento on siis aika erikoinen kapine luokassaan ja sitä ei ehkä pidä verrata suoraan katumaastureihin, mutta ei sen ulkoinen olemus oikein maasturiakaan muistuta. Nelivedon ja alustan ratkaisut kyllä asettavat sen kiistatta luokkaan "oikea maasturi".


      • vetoauto
        tekniikkaa kirjoitti:

        Sorenton neliveto ei todellakaan ole kovin kehittynyt vaan on perinteistä tekniikkaa. Kytkettävä neliveto on etu- ja taka-akselin välillä kiinteä ja takana on kitkalamellilukko. Vaihdelaatikosta löytyy hidas ja nopea alue.

        Jousitusta on testeissä moitittu pehmeäksi, mikä lienee kompromissi maasto- ja maantieominaisuuksien väliltä.

        Ilmoitettu 3,5 tonnin vetokuorma perustunee erillisrunkoon ja siten tukevaan rakenteeseen. Ainakin koukun kiinnityksen tulee olla kunnossa jos tuollaisia vetokuormia ilmoitetaan. Kuivapainokin on yli 2 tonnia, joka tuossa kokoluokassa on aika paljon.

        Tukevaan rakenteeseen viittaa myös äänettömyys joka on testeissä mitattu jopa paremmaksi kuin BMW X3 sarjalla.

        Sorento on siis aika erikoinen kapine luokassaan ja sitä ei ehkä pidä verrata suoraan katumaastureihin, mutta ei sen ulkoinen olemus oikein maasturiakaan muistuta. Nelivedon ja alustan ratkaisut kyllä asettavat sen kiistatta luokkaan "oikea maasturi".

        Kyllä Sorento kaiketi kuorman kiskontaan on ihan käypä peli. Brittilehti rankkasi sen jopa kokoluokkansa parhaaksi. http://www.kia-world.net/index.php/2007/10/02/kia-sorento-is-the-towcar-of-the-year-2008/#more-753


      • no ....
        vetoauto kirjoitti:

        Kyllä Sorento kaiketi kuorman kiskontaan on ihan käypä peli. Brittilehti rankkasi sen jopa kokoluokkansa parhaaksi. http://www.kia-world.net/index.php/2007/10/02/kia-sorento-is-the-towcar-of-the-year-2008/#more-753

        Kia Worldin sivu, mikäs muukaan siinä voittaisi. Kyllä varmaan hinta nostaa sen osakkeita paljon. Samoin se että valmistaja lupaa sen 3500kg, joka kyllä luvataan monelle muullekin maasturille jos on oikea koukku.

        Kyllä se kokoluokassaan voi ollakin paras, ainakin ulkomitoiltaan se on selvästi esim. land cruiseria tai discoveryä pienempi, samoin iskutilavuus on selvästi pienempi ja omamassakin taitaa olla pienempi.

        Ei siinä sorenton kokoluokassa välttämättä montaa ehdokasta siis ole.


      • eli..........
        no .... kirjoitti:

        Kia Worldin sivu, mikäs muukaan siinä voittaisi. Kyllä varmaan hinta nostaa sen osakkeita paljon. Samoin se että valmistaja lupaa sen 3500kg, joka kyllä luvataan monelle muullekin maasturille jos on oikea koukku.

        Kyllä se kokoluokassaan voi ollakin paras, ainakin ulkomitoiltaan se on selvästi esim. land cruiseria tai discoveryä pienempi, samoin iskutilavuus on selvästi pienempi ja omamassakin taitaa olla pienempi.

        Ei siinä sorenton kokoluokassa välttämättä montaa ehdokasta siis ole.

        Kia voitti M sarjan mersun sekä huyndai Santa Fe:n ja freelander 2... Eli siinä kokoluokassa se voi olla paras vetojuhta, mutta ei se siitä sen enempää kyllä maasturia tee, koska nämä kolme autoa joita vastaan kia oli, ovat enemmän citymaastureita.


      • no joo
        tekniikkaa kirjoitti:

        Sorenton neliveto ei todellakaan ole kovin kehittynyt vaan on perinteistä tekniikkaa. Kytkettävä neliveto on etu- ja taka-akselin välillä kiinteä ja takana on kitkalamellilukko. Vaihdelaatikosta löytyy hidas ja nopea alue.

        Jousitusta on testeissä moitittu pehmeäksi, mikä lienee kompromissi maasto- ja maantieominaisuuksien väliltä.

        Ilmoitettu 3,5 tonnin vetokuorma perustunee erillisrunkoon ja siten tukevaan rakenteeseen. Ainakin koukun kiinnityksen tulee olla kunnossa jos tuollaisia vetokuormia ilmoitetaan. Kuivapainokin on yli 2 tonnia, joka tuossa kokoluokassa on aika paljon.

        Tukevaan rakenteeseen viittaa myös äänettömyys joka on testeissä mitattu jopa paremmaksi kuin BMW X3 sarjalla.

        Sorento on siis aika erikoinen kapine luokassaan ja sitä ei ehkä pidä verrata suoraan katumaastureihin, mutta ei sen ulkoinen olemus oikein maasturiakaan muistuta. Nelivedon ja alustan ratkaisut kyllä asettavat sen kiistatta luokkaan "oikea maasturi".

        Olen kyllä samaa mieltä että auton pitää toki olla tukeva ja jonkin verran omamassaakin raskaille kuormille. Mutta ei kia silti sen tukevampi rakenteeltaan ole kuin muutkaan maasturit. Tai no riippuu mihin vertaa, jos kian laskee luokkaan oikeat maasturit, sitä pitäisi verrata land cruiseriin, dicovery 3, tai pajeroon.

        Meluttomuus voi viitata tukevaan rakenteeseen, ei välttämättä, myös hyvä äänieristys tekee meluttoman.

        Sorenton voisi asettaa siihen oikean maasturin luokkaan alustan ja tekniikan puolesta. Nykymittapuun mukaan sorentossa ei kuitenkaan ole mitenkään erikoisen hyvä neliveto. Esim suzuki gran vitarassa saa mm. keskitasauspyörästön lukkoon. Neliveto on siis Sorenton tasoa, suzukissa on nimittäin myös alennusvaihteisto. Grand Vitaran 1. sukupolvessa oli hyvät joustovarat, jäykkä taka akseli, jne.
        Siitä huolimatta useat luokittelevat hyvinkin etenemiskykyisen grand vitaran usein citymaasturiksi!?!

        Jos maastoautoa testataan, ei jousitusta pitäisi moittia liian pehmeäksi, koska sillähän nimenomaan pyritään saamaan maasto ominaisuuksia lisää, autoa pitäisi testata maastossa.

        Tuossa olen samaa mieltä, se asettuu sinne katumaasturin ja maasturin väliin, hieman enemmän maasturi luokan suuntaan.


      • vaan uutisoima
        no .... kirjoitti:

        Kia Worldin sivu, mikäs muukaan siinä voittaisi. Kyllä varmaan hinta nostaa sen osakkeita paljon. Samoin se että valmistaja lupaa sen 3500kg, joka kyllä luvataan monelle muullekin maasturille jos on oikea koukku.

        Kyllä se kokoluokassaan voi ollakin paras, ainakin ulkomitoiltaan se on selvästi esim. land cruiseria tai discoveryä pienempi, samoin iskutilavuus on selvästi pienempi ja omamassakin taitaa olla pienempi.

        Ei siinä sorenton kokoluokassa välttämättä montaa ehdokasta siis ole.

        Siis valinnanhan on tehnyt The Caravan Club Iso-Britanniassa, ei suinkaan Kia World. Ja valinta vuoden vetoautoksi siis jo kolmatta vuotta peräkkäin. Valinnat on tehty hintaluokittain.

        http://www.caravanclub.co.uk/About us/News Articles/2007/September/The Caravan Club Towcar of the Year 2008.htm


      • vielä.
        no joo kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä että auton pitää toki olla tukeva ja jonkin verran omamassaakin raskaille kuormille. Mutta ei kia silti sen tukevampi rakenteeltaan ole kuin muutkaan maasturit. Tai no riippuu mihin vertaa, jos kian laskee luokkaan oikeat maasturit, sitä pitäisi verrata land cruiseriin, dicovery 3, tai pajeroon.

        Meluttomuus voi viitata tukevaan rakenteeseen, ei välttämättä, myös hyvä äänieristys tekee meluttoman.

        Sorenton voisi asettaa siihen oikean maasturin luokkaan alustan ja tekniikan puolesta. Nykymittapuun mukaan sorentossa ei kuitenkaan ole mitenkään erikoisen hyvä neliveto. Esim suzuki gran vitarassa saa mm. keskitasauspyörästön lukkoon. Neliveto on siis Sorenton tasoa, suzukissa on nimittäin myös alennusvaihteisto. Grand Vitaran 1. sukupolvessa oli hyvät joustovarat, jäykkä taka akseli, jne.
        Siitä huolimatta useat luokittelevat hyvinkin etenemiskykyisen grand vitaran usein citymaasturiksi!?!

        Jos maastoautoa testataan, ei jousitusta pitäisi moittia liian pehmeäksi, koska sillähän nimenomaan pyritään saamaan maasto ominaisuuksia lisää, autoa pitäisi testata maastossa.

        Tuossa olen samaa mieltä, se asettuu sinne katumaasturin ja maasturin väliin, hieman enemmän maasturi luokan suuntaan.

        "Nykymittapuun mukaan sorentossa ei kuitenkaan ole mitenkään erikoisen hyvä neliveto."

        Mitä tarkoitat?

        Nelivedon saa keskeltä jäykäksi eli lukkoon. Kiinteitä akselilukkoja ei ole monessakaan maasturissa, ei Sorentossakaan. Tässä uudessa sitä virkaa pyrkii hoitamaan luistonesto, vanhemmassa taas taka-akselin kitkaluistonrajoitin. Alennusvaihteisto on. Nelivedosta on kaksi versiota, perinteinen kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä (vrt. Pathfinder) Mitä toivomisen varaa siis löydät Sorenton nelivedosta? Kytkettävän nelivetoversion puutteet liittyvät muuhun kuin maastoajoon eli arkikäyttöön, automaattisesti kytkeytyvä versio paikkaa nämä puutteet.

        1. sukupolven Grand Vitara oli perusrakenteeltaan samankaltainen. Tosin siinä ei ollut minkäälaista luistonrajoitusmekanismia akseleilla. Maasturi oli silti sekin, eikä mikään citymaasturi.


    • luokkaan

      romut. Rakenteeltaan vempele lienee maasturi, mutta suorituskyvyltään tiellä tai maastossa se on uusi Mosse.
      Uskon että moni citymaasturiksi luokiteltu laite voittaa Sorenton maastossakin. Koeajo Sorentolla oli todella ison luokan pettymys.
      En ymmärrä miten jotkut autolehdet jaksavat kehua esim. Skodaa. Lyhytkin koeajo antaa käteen sen että Skodasta ei ole mihinkään. Sorentoa vaivaa ihan sama asia; ensimetreistä alkaen auto antaa itsestään huonon kuvan eikä se matkan taittuessa (tai juuttuessa) siitä parane.
      Mitä väliä sillä muuten on, onko auto maasturi vai citymaasturi?

      • tuskin ajoit

        Henkilökohtaisesti epäilen, ettet ole Sorentoa edes koeajanut. Tämän perustan siihen, että Kia-palstalla näkyy paljon Sorentosta provoavia kirjoituksia. Todennäköisesti olet yksi noista provoista.


      • mennyt

        Skodat ja Sorentot sekaisin.
        Uusi Sorento, varsinkin V6-moottorilla, on mainio ja äänetön kulkupeli niin maantiellä kuin metsätielläkin.
        Tiettömään maastoon en uutta autoani vie ja epäilempä, että mikäli joku tällaisen auton liikkeestä koeajettavaksi saa, harvalla on kanttia sitä metsään viedä.


      • ja kokeiltu on
        mennyt kirjoitti:

        Skodat ja Sorentot sekaisin.
        Uusi Sorento, varsinkin V6-moottorilla, on mainio ja äänetön kulkupeli niin maantiellä kuin metsätielläkin.
        Tiettömään maastoon en uutta autoani vie ja epäilempä, että mikäli joku tällaisen auton liikkeestä koeajettavaksi saa, harvalla on kanttia sitä metsään viedä.

        Nimenomaan V6 bensamallia. Äänitasoa en erikseen muista, joten se lienee normaali. Sorentoon kun tottuu, eikä paremmasta tiedä niin kyllä sillä varmasti ajaa. Vein Sorenton liejuiselle tiettömälle alueelle ja huonostihan siinä oli käydä.
        Kian mainonta nosti odotusarvoja samoin kuin aika kivannäköinen sisusta. Tunnin sisällä oli helppo huomata että asiat kyllä näyttävät olevan OK, mutta todellisuudessa auto ei pärjää maantiellä eikä maastossa.
        Skoda - autoa hehkutetaan jokaisessa suomalaisessa autolehdessä luokkansa parhaaksi ja sitä verrataan ihan oikeisiin autoihin kuten Volkswageniin ja Fordiin. Koeajo Octavia 1,6:lla näytti että autossa ei ole mitään puhuttelevaa tai laadukasta. Sisuuntunut kauppias lainasi RSI mallia ja kehui sitä hyväksi. Oli parempi, mutta häviää saman konsernin Audi A4 1,8T:lle mennen tullen. Sanalla sanoen huonoja autoja.
        Käy koeajamassa uusi Jeep GC 3,0 crd joka juuri tulee kauppoihin. Sitten tiedät mikä ero on oikean auton ja Sorenton välillä.
        En jaksa haukkua Sorentoa tämän enempää, joten älkää provosoiko siihen. Kiitos.


      • olevan
        ja kokeiltu on kirjoitti:

        Nimenomaan V6 bensamallia. Äänitasoa en erikseen muista, joten se lienee normaali. Sorentoon kun tottuu, eikä paremmasta tiedä niin kyllä sillä varmasti ajaa. Vein Sorenton liejuiselle tiettömälle alueelle ja huonostihan siinä oli käydä.
        Kian mainonta nosti odotusarvoja samoin kuin aika kivannäköinen sisusta. Tunnin sisällä oli helppo huomata että asiat kyllä näyttävät olevan OK, mutta todellisuudessa auto ei pärjää maantiellä eikä maastossa.
        Skoda - autoa hehkutetaan jokaisessa suomalaisessa autolehdessä luokkansa parhaaksi ja sitä verrataan ihan oikeisiin autoihin kuten Volkswageniin ja Fordiin. Koeajo Octavia 1,6:lla näytti että autossa ei ole mitään puhuttelevaa tai laadukasta. Sisuuntunut kauppias lainasi RSI mallia ja kehui sitä hyväksi. Oli parempi, mutta häviää saman konsernin Audi A4 1,8T:lle mennen tullen. Sanalla sanoen huonoja autoja.
        Käy koeajamassa uusi Jeep GC 3,0 crd joka juuri tulee kauppoihin. Sitten tiedät mikä ero on oikean auton ja Sorenton välillä.
        En jaksa haukkua Sorentoa tämän enempää, joten älkää provosoiko siihen. Kiitos.

        noin 30000 €. Eron pitää tuntuakin.
        Jos ennakkoluulot ovat noin vahvat, tunnin perehtyminen autoon varmasti olisi riittänyt. Ehkä esitteen lukeminenkin olisi riittänyt.
        Vain ajattelematon vie auton vakiokesärenkailla liejukkoon.


      • Kia Sorento
        olevan kirjoitti:

        noin 30000 €. Eron pitää tuntuakin.
        Jos ennakkoluulot ovat noin vahvat, tunnin perehtyminen autoon varmasti olisi riittänyt. Ehkä esitteen lukeminenkin olisi riittänyt.
        Vain ajattelematon vie auton vakiokesärenkailla liejukkoon.

        bensa V6:n on saanut 25.000€ hintaan Suomessa?
        Uusi Jeep GC 3,0 CRD maksaa 55.000 €.
        Kia V6 on malliston halvin ja maksaa 43.000€ kun hienoin KIA diesel maksaa 48.000€.
        Mielestäni hintaero on max 10.000€. Kun kerran 7.000-10.000€ lisärahalla saa Jeep GC:n jossa on ylivoimaiset ominaisuudet KIA:n nähden kaikilla mittareilla mitattuna, niin valinta on helppo. Bonuksena ei tarvitse mennä Delta-autoon huijattavaksi.
        Tuntisin itseni täydellisesti huijatuksi jos olisin ostanut Kia:n 50.000€ hintaan ja sitten näen lehdessä että Jeep GC ei maksa kuin 55.000€.
        Tiedän kyllä että Jeepin ja Kia:n ero _tuntuu_ 30:000€:lta.

        Ennakkoluulo, tosiasia ja huonon ostoksen puolustaminen ovat kolme eri asiaa. Perustan mielipiteeni tosi-asioihin, niin kuin ne itse koen kokeilujen perusteella. Lisäksi minulla on asiakkaana kokemusta sekä Autokeskuksesta että Deltasta.
        P.S. Jeepillä ei ollut mitään ongelmia samassa paikassa jossa Kiaa piti varovaisesti heijata takaisin samoja uria pitkin. Molemmissa oli vakiorenkaat. Mielestäni maasturina myytävän auton pitää viedä edes kevyeen maastoon ennen ostopäätöstä.


      • sekä
        Kia Sorento kirjoitti:

        bensa V6:n on saanut 25.000€ hintaan Suomessa?
        Uusi Jeep GC 3,0 CRD maksaa 55.000 €.
        Kia V6 on malliston halvin ja maksaa 43.000€ kun hienoin KIA diesel maksaa 48.000€.
        Mielestäni hintaero on max 10.000€. Kun kerran 7.000-10.000€ lisärahalla saa Jeep GC:n jossa on ylivoimaiset ominaisuudet KIA:n nähden kaikilla mittareilla mitattuna, niin valinta on helppo. Bonuksena ei tarvitse mennä Delta-autoon huijattavaksi.
        Tuntisin itseni täydellisesti huijatuksi jos olisin ostanut Kia:n 50.000€ hintaan ja sitten näen lehdessä että Jeep GC ei maksa kuin 55.000€.
        Tiedän kyllä että Jeepin ja Kia:n ero _tuntuu_ 30:000€:lta.

        Ennakkoluulo, tosiasia ja huonon ostoksen puolustaminen ovat kolme eri asiaa. Perustan mielipiteeni tosi-asioihin, niin kuin ne itse koen kokeilujen perusteella. Lisäksi minulla on asiakkaana kokemusta sekä Autokeskuksesta että Deltasta.
        P.S. Jeepillä ei ollut mitään ongelmia samassa paikassa jossa Kiaa piti varovaisesti heijata takaisin samoja uria pitkin. Molemmissa oli vakiorenkaat. Mielestäni maasturina myytävän auton pitää viedä edes kevyeen maastoon ennen ostopäätöstä.

        sähkösäätöinen kuljettajan istuin maksaa näemmä 4000 € lisää. Nyt hintaero Jeep GC 3,0 crd:n ja Kia Sorenton välillä on enää 3.000€.
        Kuka hullu päätyy Kiian tässä tapauksessa?


      • Kia-kuski
        sekä kirjoitti:

        sähkösäätöinen kuljettajan istuin maksaa näemmä 4000 € lisää. Nyt hintaero Jeep GC 3,0 crd:n ja Kia Sorenton välillä on enää 3.000€.
        Kuka hullu päätyy Kiian tässä tapauksessa?

        Onko GC:ssä siis jo perushinnassa nuo mainitsemasi varusteet, eli vertaatko nyt hintoja vastaavalla varustetasolla? Varusteet, toimituskulut jne. tekevät joka merkin tapauksessa merkittävästi lisää hintaa.

        Uudessa AutoBildissä oli muuten juttua käytetyistä maastureista, ja V8-koneisen GC:n oli todettu pudottavan jälleenmyyntiarvonsa erityisen nopeasti. En toki väitä että Kia olisi tässä suhteessa parempi, ja Grand Cherokee on kyllä jollain tavalla omakin unelma-autoni - mutta ei kylläkään V8-koneisena, jolloin keittoa menee aivan tolkuttomasti (tosin AutoBild totesi käytetyn GC:n hankintahinnan kompensoivan koneen juomahalut). En tiedä onko tilanne sitten parempi näissä uusissa Hemi-koneissa, jotka pudottavat puolet sylintereistä tarvittaessa pois pelistä.

        Tällä hetkellä ajan Kia Sportagella, joka on kyllä rehellisesti sanottuna minun käyttööni paljon järkevämpi valinta kuin Sorento tai Grand Cherokee. Jos GC:n hankkisin, niin varmaan sitten käytettynä.


      • löytyvät
        Kia-kuski kirjoitti:

        Onko GC:ssä siis jo perushinnassa nuo mainitsemasi varusteet, eli vertaatko nyt hintoja vastaavalla varustetasolla? Varusteet, toimituskulut jne. tekevät joka merkin tapauksessa merkittävästi lisää hintaa.

        Uudessa AutoBildissä oli muuten juttua käytetyistä maastureista, ja V8-koneisen GC:n oli todettu pudottavan jälleenmyyntiarvonsa erityisen nopeasti. En toki väitä että Kia olisi tässä suhteessa parempi, ja Grand Cherokee on kyllä jollain tavalla omakin unelma-autoni - mutta ei kylläkään V8-koneisena, jolloin keittoa menee aivan tolkuttomasti (tosin AutoBild totesi käytetyn GC:n hankintahinnan kompensoivan koneen juomahalut). En tiedä onko tilanne sitten parempi näissä uusissa Hemi-koneissa, jotka pudottavat puolet sylintereistä tarvittaessa pois pelistä.

        Tällä hetkellä ajan Kia Sportagella, joka on kyllä rehellisesti sanottuna minun käyttööni paljon järkevämpi valinta kuin Sorento tai Grand Cherokee. Jos GC:n hankkisin, niin varmaan sitten käytettynä.

        nimenomaan perushintaisesta GC:stä. Nyt kannattaa huomata että vertaan 2,5l Sorento 4-cyl dieseliä GC:n 3,0l V6 dieseliin (joka on Mercedeksen kone vaihteistoineen). Itselläni on kyseinen Jeep GC ja sen polttoaineen kulutus pysyy alle 10L/100km sekalaisessa ajossa. Jos joku tarjoaisi Sorenton ja 3000 € rahaa vaihdossa nykyautooni, taitaisi jäädä kaupat tekemättä.


    • lköj

      Siis Sorento on oikea maasturi alennusvaihteistolla ja kiinteästi kytkettävällä nelivedolla jolloin on saumaa saada venekkin ylös rannasta toisin kuin kytkeytyvillä nelivedoilla.
      Suzukin Grand Vitara kuuluu samaan sarjaan Sorennon kanssa.

      • Oiotaan

        Vanhan Grand Vitaran voisi sanoa kuuluvan samaan sarjaan Sorenton kanssa muuten paitsi kokonsa puolesta, mutta uuden Vitaran kanssa eivät Sorenton tekniset ratkaisut enää mene yksiin. Sorentossa mm. erillisrunko ja jäykkä taka-akseli, toisin kuin Grand Vitarassa.


      • vetää
        Oiotaan kirjoitti:

        Vanhan Grand Vitaran voisi sanoa kuuluvan samaan sarjaan Sorenton kanssa muuten paitsi kokonsa puolesta, mutta uuden Vitaran kanssa eivät Sorenton tekniset ratkaisut enää mene yksiin. Sorentossa mm. erillisrunko ja jäykkä taka-akseli, toisin kuin Grand Vitarassa.

        Ei ehkä pidä enää paikkaansa, mutta taannoin veneen ylös kiskominen sorapintaiselta rampilta ei CRV:n kanssa onnistunut. Etupyörät kaivoivat itsensä upoksiin ennen takavedon kytkeytymistä.


      • kyllä
        vetää kirjoitti:

        Ei ehkä pidä enää paikkaansa, mutta taannoin veneen ylös kiskominen sorapintaiselta rampilta ei CRV:n kanssa onnistunut. Etupyörät kaivoivat itsensä upoksiin ennen takavedon kytkeytymistä.

        Eikös CR-V:n neliveto ole edelleen hyvin pitkälti sama.

        Tuo ramppijuttu johtui tietysti siitä että cr-v:ssä ei ole keskitasauspyörästöä, auto on siis käytännössä etuvetoinen, nelivetoinen joskus.


      • Lukon puute
        kyllä kirjoitti:

        Eikös CR-V:n neliveto ole edelleen hyvin pitkälti sama.

        Tuo ramppijuttu johtui tietysti siitä että cr-v:ssä ei ole keskitasauspyörästöä, auto on siis käytännössä etuvetoinen, nelivetoinen joskus.

        Keskitasauspyörästö ei ole vaatimus oikeaan nelivetoisuuteen. Monissa keskitasauspyörästöttömissä toteutuksissa (mukaanlukien citymaasturit) on silti mahdollisuus lukita neliveto kiinteäksi. CR-V:ssä ei tätä mahdollisuutta ole.


    • ulkonäkö...

      Kyllä Sorento maasturi on, sen ulkonäkö on vaan niin pirun komea että ihmiset (esim. autotoimittajat) hämääntyvät siitä ja vertaavat korkeisiin kaupunkiautoihin joissa on leikkineliveto.

    • ma.

      itselläni on kia dsl ,tempomat automaatilla jossa on alennusvaihteisto,nostan n.2000kg veneeni sillä aina alennusta käyttäen.
      en ole käynyt vuoristossa ajelemassa.
      onko enää edes toyota lc. oikea maasturi??
      jääkö jäljelle defender ja lada niva??

    • Anonyymi

      Kun täällä on vähän kunnollisia vastauksia niin vastataan nyt. Eli Sorennosta löytyy neliveto, keskitasauspyörästönlukko, kitkalukko takana, (06 ja aikaisemmat) alennusvaihteisto, jäykkä taka akseli, ja kori lepää alustan päällä. 07 ja uudemmissa ei ole kitkalukkoa mutta niissä on ESP. Tässä on kaikki varusteet jotka vaikuttavat maasto-ominaisuuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe