Iso hammasremppa

kauhukokemus

Mulla on edessä iiiiso hammasremontti ja pelottaa ja hävettää ihan sairaasti jo näin etukäteen. Mulle jäi kouluaikoina kauheet kokemukset hammaslääkäristä ja sen jälkeen, eli yli 10 vuoteen en oo lekurissa käyny. Kesällä sain varattua ajan jonoon kun oli ihan pakko kun en ois kestäny niitä särkyjä enää yhtään.

Tän kuun lopussa on aika tarkastukseen ja kylläpä hävettää mennä edes sinne, musta tuntuu että hampaat on niin huonossa kunnossa että ne ei varmaan oo ikinä tän ikäsellä nähny näin huonoo purukalustoo. Reikiä on vaikka kuinka monta, juurihoitoa pitäis varmaan tehä ja puuttuvia hampaitakin löytyy. Miten noi lääkärit yleensä suhtautuu ihmisiin, joilla hampaat on tosi huonossa kunnossa? Siis saako jo heti alkuun hirveet moitteet, kauhistelut ja syyllisyydentunteen, kun ei oo aikasemmin menny hoidattamaan? Syynä mulla tohon on ollu just toi järkyttävä pelko. Sen takia haluan et ne kaikki hoidot tehtäis nukutuksessa.

Miten paljon tollanen iso remppa maksaa suunnilleen kunnallisella tehtynä? Ja kun se tehdään nukutuksessa, niin pitääkö se koko hoitokerta (eli varmaan muutama tunti kerrallaan) maksaa yhdellä kertaa vai saako kunnalliselta osamaksua, eli ne tekis kaikki hoidot mitä tarvii ja maksaisin kerran kuussa aina erän? Eihän mun rahat riitä sitten muuten edes tohon kunnalliseen jos osamaksu tms. ei onnistu jos yksi hoitokerta tulee hirmu kalliiksi... =/

10

9123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkuritar

      Älä häpeä,rohkeasti hammaslääkärille vaan!Mulla oli vastaava tilanne ja siirsin ja siirsin ja siirsin hammaslääkärille menoa kunnes oli pakko särkyjen takia pakottautua.Etsin ymmärtävän yksityisen puhelinluettelosta mieheni kanssa yhdessä ja uskaltauduin mieheni kanssa sinne ensimmäiselle varatulle ajalle eli en antanut itseni perua aikaa kertaakaan.Mies piti koko tarkistuksen ajan kädestä kiinni ja kestin sen kuin ihmeen kaupalla.Edellisestä kerrasta oli minulla lähes 15 vuotta ja tarkistuksen tulos oli aika musertava mutta arvasin sen olevan.Edelliset hoitot oli tehty varmaan joskus koulussa ja niistä juurihoidoista hirvittävät kipukokemukset.Nyt hoito tehtiin nukutuksessa ja kesti lähes 6 tuntia!Mies oli saattajana ja piti kädestä kunnes nukahdin ja oli vieressä kun herättivät.Kaikkiaan 13 hammasta jouduttiin poistamaan ja 11 paikattiin ja poistettiin hammaskivet ja otettiin muotit osaproteeseja varten yms yms.Eli tosi paljon ehtivät tehdä mutta juurihoitoja ei tehty koska nukutuksessa ne voisi vain aloittaa ja pitäisi tehdä sitten hereillä loppuun mutta.Päätin että ennemmin poistakoot enkä suostunut juurihoitoihin.Maksaa sain osamaksulla koko lystin jolle kyllä tuli hintaa.Hereillä sitten kävin 2 käyntiä kun osaproteeseja sovitettiin ja paikkoja hiottiin sopiviksi vielä ja toisella kerralla sain osaproteesit suuhun.Mies oli niissäkin pitämässä kädestä kiinni ja hyvin meni.Nyt on ihanaa kun ei särje ja mieskin muistuttaa joka päivä kuinka kaunis hymy minulla on.Eikä minua tai miestä nämä osaproteesitkaan haittaa kyllä näillä toimeen tulee vaikka huomaahan ne hymystä.Mutta ennemmin niin kuin särky ja risat hampaat!Jos haluat kuulla lisää niiin kysy.Kerron mielelläni lisää jos tarvitset tukea.

      • Afro

        Mullakin vierähti yli 10 vuotta edellisestä hammaslääkärikäynnistä. Lapsuuden traumojen takia on paha kammo koko paikkaan ja siihen avuttomuuden tunteeseen, joka iskee heti kun se tuoli alkaa kallistua.

        Tarkistuksen ja röntgenkuvien jälkeen tuomioksi tuli 4 viisaudenhampaan poistoa, 2 paikattavaa hammasta ja 1 juurihoito. Koko homma tehtiin yksityisellä nukutuksessa ja se kesti n. 3 tuntia. (Suukirurgi joutui leikkaamaan 3 viisaria.)

        Tänään tehtiin juurihoidetun hampaan paikan hionta (hoito meni yhdellä kerralla kun ei tarvinnut laittaa lääkeaineita ollenkaan)ja poistettiin tikit. Helpottunut olo kun tuli mentyä hoitoon ennen kipujen alkamista.


    • fat-butterfly

      Heippistä!

      Samat fiilikset oli minullakin, kun vuosien jälkeen menin pakosti hammaslääkäriin ja mielessä ikävät kokemukset menneiltä vuosilta. 3 vuotta sitten oli hammaslääkäri kai tarkastanu keskussairaalassa hampaat...

      No, mulla oli sellainen tilanne, että vas. yläkulmahampaan vierestä äitienpäivänä lohkesi pieni pala, vaikkei siihen ollut aihettakaan ( ei siis kovaa / sitkeää tullu syötyä jne. ) . Sitten siihen tuli otaksuttava ien - tai sylkirauhasen tulehdus ja annettiin antibiootti kuuri - turhaan. Viimein menin ( pienen painostuksen alla... ;) ) hammaslääkärille. Ikeniä särki todella.

      Mulla on hammaslääkäri - & piikkikammo. No, ilmaisin sen hammaslääkärin esitäyttölomakkeessa.
      Hammaslääkäri teki perustarkastuksen ja näki 3 pientä reikää, otti hammasröntgenin ja laittoi sairaalalle. Pyysin nukutusta.

      Hammaslääkäri sairaalalla katsoi kuvaa ja sanoi, että 5 hammasta poistetaan ja jos 2 on syvempi reikä kuin kiillekaries jota ei yleensä paikata, niin nekin poistetaan. Mulla se tapahtuu nukutuksessa sairaalassa. Eli kerralla poistetaan nukutuksessa reikiintyneet hampaat ja se maksaa ns. päiväkirurgian maksun, 72 € . Ja jos kaikki on ok, pääsee samana päivänä pois.

      Ei ainakaan minulle moitteita antaneet hammaslääkärit huonosta hammashygieniasta ( pesen väh. 2 kertaa päivässä ja käytän suuvettä, en syö makeisia jne. ) vaikka reikiä on ja hengitys haisee...

      Yksi syy on nukutukseen perussairaudet ( astma, leukanivelvamma, sydänvika jne. ) .

      Mutta tämä oli vain tietoni keskussairaala - tasolta.

      Rohkeutta ja sano pelkosi hammaslääkärille. Mulla hammasleikkaus siirtyi syyskuulta ensin lokakuulle ja siitä sitten marraskuulle. On nytkin särkyä, mutta tiedätkö, mulla auttaa särkyyn, kun ottaa tilkan konjakkia tai muuta alkoholia suuhun, pitää hetken aikaa ja sylkäisee pois. Se puuduttaa hetkeksi. Toinen on myöskin suolavedellä purskuttelu, joka puuduttaa niin ikään ja helpottaa kipua.

      Ystävällisin terveisin fat-buterfly

    • hammaslääkäripelkoinen

      Aluksi voin sanoa että minkäänlaisia moitteita et tule saamaan, vaikka menisit kunnallisellekin hammaslääkärille. Kerro jo ennen tarkastusta että pelkäät, niin hammaslääkäri ottaa varmasti sen huomioon. Ajattelin samoin kuin sinä kesällä, kun kauhea hammassärky pakotti minut hammaslääkäriin ensimmäistä kertaa varmaan viiteentoista vuoteen. Hammaslääkärin ensimmäiset sanat olivat: "Älä häpeä äläkä pyytele anteeksi, hyvä että uskalsit nyt tulla." Jo tuo vei pelostani suuren osan pois.

      Kysyt miten lääkärit suhtautuvat. Yleensä juuri näin kuten kerroin, minulle hammaslääkäri sanoi että nykyisin se kuuluu jo heidän koulutukseensa (15 vuotta sitten ei, lääkäri oli "aina oikeassa".) Voin luvata: yhtään moitteen sanaa tai kauhistelua ei tule. Minäkin pyysin nukutusta, mutta lääkäri sanoi että yritetään ensin muuten. Yllätys yllätys, pelkkä puudutus on tähän asti vienyt kivut täysin. Todennäköisesti sinäkään et nukutusta tarvitse, mutta varmasti saat sen halutessasi.

      Hoidon hinta riippuu siitä mitä tehdään, mutta esimerkiksi yhden hampaan poisto maksaa 11 euroa ja yhden pinnan paikkaus kahdeksan. Ainakin täällä. Hinnathan varmaan tulevat jostain taksasta, eli ovat samat kaikkialla terveyskeskuksissa.

      Yhdestä hoitokerrasta tulee aina yksi lasku. Se maksetaan kahden viikon sisällä. Eräänlaista osamaksua siis. Ja hoito jatkuu tietysti samalla. Itse olen maksanut tähän mennessä reilut 200 euroa viidestä paikkauksesta, kuuden hampaan poistosta ja röntgenkuvasta. Tuo summa on jakautunut kolmeen eri laskuun.

      Tsemppiä, ja muista kertoa lääkärille että sinua pelottaa. Jo se auttaa melko varmasti. Ainakin minulle auttoi jo se, kun lääkäri osoitti ottavansa pelkoni vakavasti eikä vähätellyt sitä.

      Huomisaamuna pitää taas mennä hammaslääkäriin (neljäs kerta jo), mutta enää ei pelota koska tiedän edelliskerroista että riittävällä puudutuksella poraaminenkaan ei satu. Sitä pelkäsin kaikkein eniten. Hammaslääkäri käski ainakin minun sanoa heti, jos poraaminen tai muu toimenpide tuntuu. Silloin laitetaan heti lisää puudutusainetta. Ja tuon puudutusaineen lisääminen ei lisää hintaa. Yhden puudutuksen hintaan (n. 5 euroa) kuuluu kaikki puudutusaine mitä sillä kerralla tarvitaan. Pyydä siis lisäämään jos tunnet kipua tai muuta epämiellyttävää.

    • iiiso remppa

      jäi hammaslääkäriin meno samasta syystä 11v.Menin ja mainitsin asiasta ennenkuin avasin suuni.Olivat oikein ystävällisiä.9reikää löytyi tosin eivät ole särkeneet yhtään kaikki on paikattu ilman juurihoitoa paitsi yksi.Siinä on nyt väliaikainen paikka ja pian sleviää tuleeko siihen juurihoito vai selviänkö siitäkin paikkauksella.Mene ihmeessä lääkäriin ja käy jatkossa säännöllisetsi.Itse myös häpesin ja pelkäsin mennä..tsemppiä.Mainitse vaikka viellä et vähän jännittää olkaa hellavaraisia niin mäki sanoin.

      • pelkään

        Ihana lukea tarinoita ihmisistä jotka ovat olleet tismalleen samassa tilanteessa missäminä nyt.!
        En ole n. 8 vuoteen käynyt hammaslääkärissä, minulla on suu täynnä reikiä ja joka ikiseen hampaaseen koskee, olen ollut aina huono pitämäämn hammashygieniaa yllä(pesen hampaita sillon tällön) mikä noloyttaa hirveesti. ja makeisia syön paljon samoin juon limppari ajne. ja nyt pelkään iha kamalasti että mitä mulle pitää tehdä hammaslääkärissä.. varmaa repiä kaikki hamptaa jne. iha suoraansanottuna v****ttaa ku en oo osannu olla viisaampi:(


    • kauhukokemus

      Kiitoksia rohkasusta, helpotti nyt jo jonkun verran toi kammo hoitoon menosta. Olen kyllä siitä tyytyväinen että nyt noi hampaat saa lopultakin hoidettua, kun on niin kauan jo halunnu sinne uskaltaa. Mua vaan kyllä vähän pelottaa se nukutuskin, kerran aikasemmin mut on lääkärissä nukutettu (ei ollu hammashoitola) mutta silti jotenkin mietityttää... Kun pelkään noita piikkejäkin kauheesti, siinä yksi syy miks en haluais sitä pelkällä puudutuksella, kun nehän kai tyrkkää sen puudutuspiikin ikeneen? Ainakin sillon koulussa ollessa se sattu niin pirusti jo pelkkä puudutus, niin ajattelin et jos tosta nyt selviäis yhdellä (nukutus)piikillä :)

      Onneks ei oo nyt taas pariin viikkoon särkeny, se on ollu kumman kausittaista toi mun särky, ku tosiaan kesällä heräsinkin usein siihen särkyyn ja buranaa kului... Mutta jospa se tästä vielä korjaantuis toi mun hammaskalusto niin kehtais taas hymyilläkin kunnolla :)

    • Apua123

      Huomasin ainakin, että https://www.hampaatkuntoon.fi :ltä saa hammasimplantteja osamaksulla. Auttaa tilanteessa, jossa yksittäiset maksut tulevat liian kalliiksi.

      • Eimainoksia

        Kiva että mainostat sivustoasi 11v sen jälkeen kun joku kysyi neuvoa


    • Anonyymi

      Mies sairastui nopeasti etenevää syöpään julkille puolelle saanu aikoja sai ajan yksityiselle maksaa 3890 euroa hampaita otetaan pois 4 hammasta paikataan 1 kystä leikataan pois viisauden hampaan alta 3 tuntia menee pelkkä nukutus maksaa 1500 euroa saa osa proteesin sitten kun ISO hammas remontti on tehty tulee ompeleita suuhun saa 1 viikon antibiootti kuurin suu kestää 10 påivåä parantua .proteesit maksaa erikseen 1500 euroa osa maksulla voi maksaa mutta 1500 euroa maksetaan heti nukutus lääkärin palkkio .Kallista on mutta pakko hoitaa syövän takia muuten et pääse syöpä hoitoihin tsemmiä kaikille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe