Aika hauska ohjelma tuo myytinmurtajat vaikka onkin vain viihdettä, se muistuttaa siitä, että nykyisinkin on olemassa paljon myyttejä. Ne eivät ole hävinneet sivistyksen myötä, vaan ainoastaan muuttaneet muotoaan. Nykyaikainen tieteellinen käsitys maailmasta sisältää paljon myyttejä, jotka ymmärretään myyteiksi aina siinä vaiheessa kun tuota näkemystä päivitetään uusilla myyteillä. Uskonnoissakin, vaikka ne muuttuvat hitaammin tai ei ollenkaan, on myyttejä, joissain paljonkin.
Tahtoisin kiinnittää huomion eräisiin tiettyihin myytteihin, joita voisi tarkastella ja miettiä ovatko ne totta vai murrettavissa. Otan esimerkiksi käsityksen, jonka mukaan Messias on vanhan juutalaisen käsityksen mukaan vain tavallinen kuolevainen ihminen ja ainoastaan kristityt väittävät hänen olevan myös enemmän kuin vain tavallinen ihminen. Jos sitä ajatellaan nykyaikaiseksi myytiksi, niin voidaanko se paljastaa sellaiseksi, vai kestääkö tuo väite tarkastelua? Toivottavasti löytyy runsaasti osallistumista ja huomioita (viittauksineen) siitä, miten Messias on ymmärretty vanhoissa juutalaisissa kirjoituksissa.
Voisin aloittaa yhdellä ajatuksella, joka nousi keskusteluista. On väitetty, ettei Messiasta voisi minkään ajanlaskun alun tai sitä edeltävän juutalaisuuden piirissä kutsua esimerkiksi Jumalan pojaksi. Se olisi Jumalan pilkkaa esitettyjen ajatusten mukaan. Sitten yksi huomio, joka voi hieman kyseenalaistaa tuota käsitystä:
Vanha juutalainen näkemys tähän asiaan kertoo:
”Kuningas on tuleva. Häntä kutsutaan Jumalan pojaksi, Korkeimman pojaksi he nimittävät häntä. Tähtien kirkkauden kaltainen on heidän valtakuntansa oleva.. Hänen valtakuntansa on oleva ikuinen valtakunta ja hän on oleva vanhurskas kaikissa teoissaan.” (Qumran 4Q246)
Mitä juutalaiset siis todella odottivat Messiaalta ennen kuin kristinusko syntyi ja Jeesuksen messiaanisuuden kieltävät juutalaiset alkoivat esittää omia väitteitään vanhoista kirjoituksista ja tulkinnoista. Itse asiassa vanhoja juutalaisia kirjoituksia lukiessa nousee epäilys Uuden testamentin sanoman radikaaliudesta. Näyttää sille, että kaikki mitä Uuden testamentin kirjoittajat sanovat, tunnettiin juutalaisuudessa jo ennen heitä. Mutta mielipiteitä ja huomioita aiheesta? Jos aihe on ihan uusi, niin kannattaa vilkaista tuonnekin:
http://www.sacred-texts.com/jud/tmm/tmm06.htm
Myytinmurtajat
10
312
Vastaukset
- shhh...
uskonnossa, myytit ovat niiden perusta, kristinuskon neitseestä syntyvä jumallapsi jonka syntymää juhlistaa tähtitaivas ja enkelikuoro on yksi parhaimmista esimerkeistä.Messiasajatus sinänsä on myös myytti, mutta koska profeetat kuitenkin puhuivat ennustuksin, tässä tapauksessa voisi ajatella että jos tulee henkilö joka täyttää ne, silloin ennustettu messias on tullut.Kukaan vain ei vielä ole täyttänyt. Mielenkiintoista että vedät yhteyksiä essealaisista Jeesukseen, joka hyvinkin itse sai vaikutteita juuri tuosta lahkosta, seikka jonka useimmat kristityt kuitenkin kiivaasti kieltävät.
- Crypticall
Myytit eivät välttämättä ole uskon perusta. Ainakaan siinä mielessä, että se miten jokainen uskoo joihinkin asioihin, ei vielä tee hänestä myyttien kannattajaa. Neitseellisiä syntymiä on maailma pullollaan, jos katsotaan asiaa biologian kautta. Ihmiselle se on tosin äärimmäisen harvinaista, itse asiassa en tunne muita tapauksia joissa niin väitetään tapahtuneen. Monissa idän mytologioissa esiintyvät jumalien pojat ovat kertomusten mukaan syntyneet kuitenkin yhdynnän tuloksena.
Missä mielessä ajatus Voidellusta on myytti ajanlaskun alun juutalaisen kulttuurin keskellä?
Jeesusta tulee tarkastella siinä juutalaisessa kulttuurissa, jossa hän vaikutti, osana sitä. Aivan kuten juutalaisen kulttuurin eri osina vaikuttivat fariseukset, essealaiset ja saddukeukset. Muitakin pienempiä ryhmiä löytyy. - shhh...
Crypticall kirjoitti:
Myytit eivät välttämättä ole uskon perusta. Ainakaan siinä mielessä, että se miten jokainen uskoo joihinkin asioihin, ei vielä tee hänestä myyttien kannattajaa. Neitseellisiä syntymiä on maailma pullollaan, jos katsotaan asiaa biologian kautta. Ihmiselle se on tosin äärimmäisen harvinaista, itse asiassa en tunne muita tapauksia joissa niin väitetään tapahtuneen. Monissa idän mytologioissa esiintyvät jumalien pojat ovat kertomusten mukaan syntyneet kuitenkin yhdynnän tuloksena.
Missä mielessä ajatus Voidellusta on myytti ajanlaskun alun juutalaisen kulttuurin keskellä?
Jeesusta tulee tarkastella siinä juutalaisessa kulttuurissa, jossa hän vaikutti, osana sitä. Aivan kuten juutalaisen kulttuurin eri osina vaikuttivat fariseukset, essealaiset ja saddukeukset. Muitakin pienempiä ryhmiä löytyy.paratiisillisesta ajasta tai tulevaisuuden vastaavasta ovat ihmiskunnan yhteisiä myyttejä, ei niitä koskaan ole ollut tai tule.Samaa myyttisyyttä on messiasajatuksessa:ei sotia, susi ja karitsa asuvat yhdessä. Miekat voidaan takoa auroiksi, mutta tuskin taotaan. Päämääränä se kuitenkin on jalo.
- Crypticall
shhh... kirjoitti:
paratiisillisesta ajasta tai tulevaisuuden vastaavasta ovat ihmiskunnan yhteisiä myyttejä, ei niitä koskaan ole ollut tai tule.Samaa myyttisyyttä on messiasajatuksessa:ei sotia, susi ja karitsa asuvat yhdessä. Miekat voidaan takoa auroiksi, mutta tuskin taotaan. Päämääränä se kuitenkin on jalo.
Asioiden odotus voikin olla joskus kauniimpaa, kuin itse asiat toteutuessaan. Ajattele miten kauan juutalaiset tahtoivat saada oman valtion Palestiinan alueelle. Kun he aloittivat sinne siirtymisen, olivatko he ihastuksissaan saavutuksesta? Toinen vaihtoehto on, että sinne lopulta pitkän odotuksen jälkeen päästyään, he totesivat ettei se olekaan niin ihanaa kuin kuvitelmissa ja kääntyivät takaisin. Siinä tapauksessa tilastoista löytyisi tieto, jonka mukaan joinain vuosina pois muuttavia oli jopa enemmän kuin alueelle pyrkiviä.
Ehkä Messiaankin odotus on ollut hienoa ja monien kuvitelmien reunustamaa, jopa niin, että kun Messias on paikalla, häntä ei hyväksytäkään. - shhh...
Crypticall kirjoitti:
Asioiden odotus voikin olla joskus kauniimpaa, kuin itse asiat toteutuessaan. Ajattele miten kauan juutalaiset tahtoivat saada oman valtion Palestiinan alueelle. Kun he aloittivat sinne siirtymisen, olivatko he ihastuksissaan saavutuksesta? Toinen vaihtoehto on, että sinne lopulta pitkän odotuksen jälkeen päästyään, he totesivat ettei se olekaan niin ihanaa kuin kuvitelmissa ja kääntyivät takaisin. Siinä tapauksessa tilastoista löytyisi tieto, jonka mukaan joinain vuosina pois muuttavia oli jopa enemmän kuin alueelle pyrkiviä.
Ehkä Messiaankin odotus on ollut hienoa ja monien kuvitelmien reunustamaa, jopa niin, että kun Messias on paikalla, häntä ei hyväksytäkään.Israelista on suurta, puoli miljoonaa ex-israelilaista asuu yksin USA:ssa, mutta en oikein ymmärrä mihin tämä nyt kuuluu. Israelin valtio on samanlainen kuin mikä muu kansallisvaltio hyvänsä ja globaalissa maailmassa yritteliäät ihmiset muuttavat sinne missä näkevät suurimmat mahdollisuudet toteuttaa itseään ja unelmiaan.
VT:n mukaan messiaan tulo ei voi jäädä huomaamatta eikä messias vaadi "hyväksyntää"; kristinusko kehitti ajatuksen jonka mukaan messiasta pitää jotenkin palvoa tai saa rangaistuksen ikään kuin messiaan tulo olisi jokin kirous jossa voikin käydä hassusti. Ei alkuperäistarina tuollaista sano eikä kukaan odottaisikaan noin kamalaa messiasta. Ajatushan on hyvä ja positiviinen, toivoa antava:ei enää vainoa tai sortoa rauhallisessa maailmassa . - Crypticall
shhh... kirjoitti:
Israelista on suurta, puoli miljoonaa ex-israelilaista asuu yksin USA:ssa, mutta en oikein ymmärrä mihin tämä nyt kuuluu. Israelin valtio on samanlainen kuin mikä muu kansallisvaltio hyvänsä ja globaalissa maailmassa yritteliäät ihmiset muuttavat sinne missä näkevät suurimmat mahdollisuudet toteuttaa itseään ja unelmiaan.
VT:n mukaan messiaan tulo ei voi jäädä huomaamatta eikä messias vaadi "hyväksyntää"; kristinusko kehitti ajatuksen jonka mukaan messiasta pitää jotenkin palvoa tai saa rangaistuksen ikään kuin messiaan tulo olisi jokin kirous jossa voikin käydä hassusti. Ei alkuperäistarina tuollaista sano eikä kukaan odottaisikaan noin kamalaa messiasta. Ajatushan on hyvä ja positiviinen, toivoa antava:ei enää vainoa tai sortoa rauhallisessa maailmassa .Olisiko tämäkin kristittyjen keksintöä?
"Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta. Eikö ole otettu meiltä ruoka silmäimme edestä sekä meidän Jumalamme huoneesta ilo ja riemu? Surkastuneet ovat siemenjyvät multiensa alla, varastohuoneet autiot, aitat puretut, kun viljasta on kato. Kuinka huokaa karja, kuinka hädissään ovat raavaslaumat, sillä ei ole niillä laidunta! Myös lammaslaumat joutuvat perikatoon." - shhh...
Crypticall kirjoitti:
Olisiko tämäkin kristittyjen keksintöä?
"Voi sitä päivää! Sillä lähellä on Herran päivä, ja se tulee niinkuin hävitys Kaikkivaltiaalta. Eikö ole otettu meiltä ruoka silmäimme edestä sekä meidän Jumalamme huoneesta ilo ja riemu? Surkastuneet ovat siemenjyvät multiensa alla, varastohuoneet autiot, aitat puretut, kun viljasta on kato. Kuinka huokaa karja, kuinka hädissään ovat raavaslaumat, sillä ei ole niillä laidunta! Myös lammaslaumat joutuvat perikatoon."kuvataan Babelin hävitystä niin kuin sen toivottiin tapahtuvan, viha johtui siitä että juuri Babylonia oli tuhonnut Juudan ja sille toivottiin sen omaa lääkettä.Tuossa ei ole messiaan ajasta kyse, tekstejä kannattaa lukea omassa yhteydessään. Ennustus ei toteunut, suurvallan hajoaminen sujui rauhallisemmin ja vangit pääsivät kotiin varsin pian -tosin suuri osa ei enää halunnut vaan oli jo kotiutunut uusille asuinsijoilleen.
- Crypticall
shhh... kirjoitti:
kuvataan Babelin hävitystä niin kuin sen toivottiin tapahtuvan, viha johtui siitä että juuri Babylonia oli tuhonnut Juudan ja sille toivottiin sen omaa lääkettä.Tuossa ei ole messiaan ajasta kyse, tekstejä kannattaa lukea omassa yhteydessään. Ennustus ei toteunut, suurvallan hajoaminen sujui rauhallisemmin ja vangit pääsivät kotiin varsin pian -tosin suuri osa ei enää halunnut vaan oli jo kotiutunut uusille asuinsijoilleen.
Mielenkiintoinen näkemys, mutta voisitko kertoa milloin noin on tulkittu, ettei tarvitse arvella sinun juuri keksineen tuon tulkinnan?
Tuota kohtaa edeltävät jakeet:
"Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois. Vyöttäytykää säkkiin, pitäkää valittajaiset, te papit; valittakaa, te jotka toimitatte palvelusta alttarilla. Käykää sisälle, viettäkää yö säkkeihin puettuina, te jotka toimitatte minun Jumalani palvelusta. Sillä poissa on teidän Jumalanne huoneesta ruokauhri ja juomauhri. Kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous, kootkaa vanhimmat ja kaikki maan asukkaat Herran, teidän Jumalanne, huoneeseen ja huutakaa Herran puoleen."
Sitten hieman varsinaisen asian ulkopuolelta yksi huomio:
"Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui." - shhh...
Crypticall kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkemys, mutta voisitko kertoa milloin noin on tulkittu, ettei tarvitse arvella sinun juuri keksineen tuon tulkinnan?
Tuota kohtaa edeltävät jakeet:
"Viiniköynnöstä on kohdannut kato, viikunapuu on kuihtunut, granaattipuu ja myös palmu ja omenapuu; kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Niin, häpeään on joutunut ilo, ihmislasten joukosta pois. Vyöttäytykää säkkiin, pitäkää valittajaiset, te papit; valittakaa, te jotka toimitatte palvelusta alttarilla. Käykää sisälle, viettäkää yö säkkeihin puettuina, te jotka toimitatte minun Jumalani palvelusta. Sillä poissa on teidän Jumalanne huoneesta ruokauhri ja juomauhri. Kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous, kootkaa vanhimmat ja kaikki maan asukkaat Herran, teidän Jumalanne, huoneeseen ja huutakaa Herran puoleen."
Sitten hieman varsinaisen asian ulkopuolelta yksi huomio:
"Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui."siinähän se sanotaan ja edeltävissä ja seuraavissa luvuissa myös. "19 Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui"
Eipä ollut Jeesus kummoinenkaan luonnonsuojelija, uskontojen varjopuolet näkyvät tässä selkeästi, niiden perustajat ovat niin niin polleana luonnon edessä joka kuitenkin on meidän elinehtomme ja antaa meille ruuan. Uskontoja ilman voimme olla,mutta emme ilman luontoa. shhh... kirjoitti:
siinähän se sanotaan ja edeltävissä ja seuraavissa luvuissa myös. "19 Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: "Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako". Ja kohta viikunapuu kuivettui"
Eipä ollut Jeesus kummoinenkaan luonnonsuojelija, uskontojen varjopuolet näkyvät tässä selkeästi, niiden perustajat ovat niin niin polleana luonnon edessä joka kuitenkin on meidän elinehtomme ja antaa meille ruuan. Uskontoja ilman voimme olla,mutta emme ilman luontoa.Arvostat selvästi luonnonsuojelua ja näet ihmisten selviämisen riippuvan luonnonsuojelusta.
Voisitko kertoa, jos tiedossasi on selviä faktoja, joiden nojalla on perusteltua väittää, että ihmisten mahdollisuudet onnistua luonnonsuojelupyrkimyksissä olisivat ratkaisevasti paremmat kuin pyrkimyksissä kansainväliseen oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1457321- 604217
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233852Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1383820Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253135Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.413075Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383058- 482723
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422680- 492434