Onko perheenjäsenillä oikeus käyttää minun työsuhdeautoa vai onko tästä sovittava työnantajan kanssa ?
Kuinkas verottaja tähän suhtautuu ?
Työsuhdeauto ja perheenjäsenet
6
8637
Vastaukset
- Autoetuilija
Verottajalle riittää, että maksat edusta ao.veron oikean suuruisena. Verottajaa ei kiinnosta, kuka autolla ajaa.
Autoetu on osa sinun ja työnantajasi välistä sopimusta. Sopimukseen voidaan sisällyttää erilaisia ehtoja, joihin sinä suostut tai olet suostumatta. Pääsääntöisesti lienee niin, että samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet saavat käyttää autoa vapaa-ajan ajossa, ei omissa työajoissaan. Jotain muutakin voi siis olla sovittu, mikään laki ei sitä määrää. Jos työnantaja asettaa esim. vapaalle autoedulle kovin paljon rajoituksia, on mietittävä, onko enää kyse vapaasta edusta ja kannattaako siitä maksaa veroa. Aina on kuitenkin helpompi sopia käytännöstä etukäteen kuin riidellä jälkikäteen.- jkt2007
Kiitos tästä.
Lähinnä kiinnosti verottajan kanta tässä.
Työnantajani kanssa ei tule ongelmaa tämän suhteen, vaimoni voi ajaa autolla ihan vapaasti.
- eroa
Joilla leasing yhtiöillä lukee säännöissä, että vain perheen jäsenet voivat ajaa autolla.
- Jokke222
Yksi iso yksityinen yritys rajoittaa autoedun käytön vain itse edun haltijaan, perheenjäsenet eivät saa käyttää vapaata eikä edes käyttöetuautoa.
Onko tuo enää etu onkin sitten toinen asia. - torppari
Pitääkö työnantajan vielä järjestää työntekijöiden perheenjäsenille autoetu ?
Ilmankos Suomessa on niin korkeat henkilöstö- ja palkkakustannukset.- jokeritaas
Verotettava autoetu syntyy kun työnantaja antaa työntekijänsä ja tämän perheen käyttöön auton.
Tuo on verottajan kanta asiaan ja tietenkin verotusarvo on laskettu sen mukaan, että autoa saattaa käyttää joku muukin perheenjäsen kuin työntekijä itse.
Jos työnantaja jotenkin rajoittaa tuote niin en tiedä voiko verotusarvosta saada "alennusta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on501226Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241199Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141110- 1271066
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315981- 42929
- 73899
- 72895