Työsuhdeautoja ei sakoteta

Audilla lasten päälle

Kameravalvonnan laajentaminen yritysautoihin lykkääntyy
Julkaistu: 14.10.2007 21:03

helsingin sanomat



Poliisi on voinut keväästä 2006 lähtien lähettää kameravalvonnan perusteella ehdollisia rikesakkoja autojen omistajille tai haltijoille. Uudistus on tehostanut automaattista liikenteenvalvontaa.

Järjestelmä koskee vain yksityishenkilöitä. Lain mukaan sen pitäisi laajeta koskemaan myös yrityksiä ja yhteisöjä ensi vuoden vaihteessa, mutta uudistus lykkääntyy.

Syynä lykkääntymiseen ovat Ajoneuvohallintokeskuksen AKE:n tietojärjestelmässä tehtävät muutokset. Uudistuksen edellytyksenä on, että jokainen yritys tai yhteisö nimeäisi ajoneuvoilleen käyttövastaavan. Tämä voisi olla joko auton kuljettaja tai joku, joka tietää, kuka kuljettaja on.

"Järjestelmään on luotava tämä uusi rooli, ja se vaatii isot muutokset", kertoo toimialajohtaja Kari Hakuli AKE:sta.

Tietoa siitä, milloin uudistus voisi tulla voimaan, ei vielä ole AKE:ssa eikä liikenneministeriössä.

Helsingissä uudistuksen lykkääntymisen merkitys voi olla suuri. Pääkaupungin liikenteessä yritysten nimiin rekisteröityjä autoja on melkein kolmasosa.

5

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autot ihan

      sakotetaan siinä missä yksityisetkin.Tarkoitit varmaan niitä fiman autoja jota useampi käyttää päivän aikana tarpeen vaatiessa.Niistä työnetekijät ei maksa verotusarvoa sillä ne on tarkoitettu puhtaasti työajoihin. Sen sijaan työsuhdeautoon on aina yhdistetty haltija joka maksaa verotusarvon sen käytöstä.Näitä kuskeja tavoitta kyllä joka ikinen sakkolappu kun semmoisen on saannut aikaiseksi.

      • Jokke222

        Korjataan tuota sen verran että rekisteriin ei ole välttämättä merkitty työsuhdeautolle haltijaa.
        Toki työnantaja tietää kenelle auto on työsuhdeautoksi luovutettu mutta muut eivät tätä välttämättä pysty saamaan selville.
        Liisinkiautossa voi olla haltijana yritys joka auton on liisannut ja jos työnantajayritys omistaa työsuhdeauton itse ei haltijaa ole välttämättä lainkaan merkitty.


      • ne eivät
        Jokke222 kirjoitti:

        Korjataan tuota sen verran että rekisteriin ei ole välttämättä merkitty työsuhdeautolle haltijaa.
        Toki työnantaja tietää kenelle auto on työsuhdeautoksi luovutettu mutta muut eivät tätä välttämättä pysty saamaan selville.
        Liisinkiautossa voi olla haltijana yritys joka auton on liisannut ja jos työnantajayritys omistaa työsuhdeauton itse ei haltijaa ole välttämättä lainkaan merkitty.

        ole työsuhdeautoja.Ei liity kenenkään henk.koht. työsuhteeseen.Ne ovat työautoja jota henkilökunta käytää puhtaasti työajoihin.Niitten sakkottaminen onkin ollut ongelma.Ja onkin varmasti jatkossaakin.Silti pieni neuvo.Kannattaako ajaa laillisuuden ulkopuolella??.Jos Pysäyttävät ja kortti menee niin ei työantajasi sitä maksa? korkeintaan potkuilla.Saataat olla tarpeeton ilman korttia.Sinule maksetaan työn hoitamisesta ei sakkojen keräämisestä vaikka et itse niitä maksaiskikaan.Noh. ehkä en ole paras sanomaan itse nuorena tyhmyksiin langenneenna.Mutta silti.Pidä mielummin työpaikkasi.


      • Jaakkoaa
        ne eivät kirjoitti:

        ole työsuhdeautoja.Ei liity kenenkään henk.koht. työsuhteeseen.Ne ovat työautoja jota henkilökunta käytää puhtaasti työajoihin.Niitten sakkottaminen onkin ollut ongelma.Ja onkin varmasti jatkossaakin.Silti pieni neuvo.Kannattaako ajaa laillisuuden ulkopuolella??.Jos Pysäyttävät ja kortti menee niin ei työantajasi sitä maksa? korkeintaan potkuilla.Saataat olla tarpeeton ilman korttia.Sinule maksetaan työn hoitamisesta ei sakkojen keräämisestä vaikka et itse niitä maksaiskikaan.Noh. ehkä en ole paras sanomaan itse nuorena tyhmyksiin langenneenna.Mutta silti.Pidä mielummin työpaikkasi.

        Ei vaan ne ovat nimenomaan työsuhdeautoa.
        Mikään ei vaadi merkitsemään haltijaksi autoedun saajaa.
        Olen itse ajanut nyt 15 vuotta kolmella eri työsuhdeautolla joissa on omistajana työnantajayritykseni eikä haltijaa lainkaan. Veron etuautostani olen toki koko ajan maksanut.
        Tiedän että monien kolleekojeni autoissa ei myöskään ole haltijaa merkitty, työnantajani omistaa autot itse, eivät ole liisinkiä.


    • HOME

      Ajelen joka päivä Haagasta Espooseen päin Kuusi- ja Lehtisaaren kautta.
      AIna kannattaa ajaa dösän perässä, ne ajaa aina miehekkästi (50-80) eivätkä vaaranna liikennettä,kun sitä ei aamulla ole, eikä niitä ratsata.

      Mistä te oikein puhutte?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe