Uudelleenkaste - kyllä vai ei ?

Uskonharhailija

Uudelleenkaste - kyllä vai ei ?

Tämä onkin vaikea kysymys.

Ev. lut. kirkko väittää, että vauvakaste on pätevä, ja uudelleenkasteella pilkattaisiin sitä, että jo vauvakasteessa on ihminen saanut Pyhän Hengen.

Kenen nimeen kastetaan?

Ev. lut. kirkossa kastetaan "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

esim.

http://www.jeesus-on-herra.com/ -sivustolla:

http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/kaste.htm

taas esitellään 4 eri raamatunkohtaa, joissa kastetaan:

”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.2:38).

”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt.8:16).

”..Jeesuksen Kristuksen Nimeen” (Apt.10:48).

”..Herran Jeesuksen Nimeen” (Apt. 19:5).

Oli silloin ja on edelleen tärkeää lausua kasteessa Jeesuksen Nimi. Pelastuksemme perustuu Häneen. Jeesus on ainoa Pelastaja! Siksi Jumalan seurakunta on aina kastanut uskoon tulleet Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen eli Hänelle.

mutta: kun evl:n versiossa on Pojan nimeen, tokihan tuokin tarkoittaa Jeesusta, mutta onko tarkoitus riittävä vai onko nimen mainitseminen todella tärkeää, vai riittääkö em. "Poika" tuohon ?

Entäpä, kun Raamattu ei erikseen mainitse vauvakastetta. Onko tuollainen vauvakaste "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" siis pätevä, vaikkei vauvakasteen mahdollisuutta Raamattu erikseen mainitsekaan, vai onko otettava uusi kaste Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Nimeen?

Onkin merkillistä, ettei asiasta synny yksimielisyyttä kristittyjen parissa!

Kun yksi esittää, ettei vauvakaste ole pätevä ja on kastettava uudelleen, toinen (evl) taas esittää, että uusi kaste on alkuperäisen Jumalan työn (kasteen) pilkkaamista!

Teki siis minkä ratkaisun tahansa, niin jonkun tahon mielestä ratkaisu on aina väärä - uusi kaste tai ei!

myös kaste -aiheesta:
http://koti.phnet.fi/elohim/Pyhan Hengen kaste.html

Entä tuo "Sydämen usko" - eikö sen pidä edeltää kastetta?

Entä, kun järjellään uskoo Jumalaan, sillä jos ei Jumala parantanut näitä(kin) ihmisiä, kuka sitten?

http://www.rukousystavat.fi/mparan3.html

Jos siis järjelläni uskon, mutta tunnepuoli on aika hukassa (ehkä kovien elämänkokemusten jäljiltä), niin miten tuon Sydämen uskon sitten saa? Olen sitä Jeesukselta rukoillut, mutten koe, että olisin saanut asiaan selvää vastausta.

Pitäisikö siis mennä uudelle kasteelle (vauvakaste siis ainoa kaste tähän mennessä), ja jos, niin milloin: mahdollisimman pianko vai onko odotettava ja saatava lisää selvyyttä tuohon Sydämen usko -asiaan?

Kaksi aika vastakkaista näkemystä:

helluntailaiset: Uudelleenkaste välttämätön, vauvakaste on mitätön, koska pitää ensin uskoa ennenkuin kastetaan

luterilaiset: Uudelleenkaste on syntiä, koska siinä halveksitaan Jumalan työtä (=vauvakasteen yhteydessä Pyhän Hengen vuodatus)

Ja moni asiaa käsittelevä sivusto myös viittaa armonlahjojen saantia Pyhän Hengen vuodatuksen yhteydessä: mitä jos ei tuollaisia koe saaneensa?

Ja entä Pyhä Henki, mistä tietää, onko sellaisen jo saanut? Ei sitä ainakaan huomaa, ja syntejäkin olen tehnyt enemmän kuin....

No, syntejäni olen Jeesukselta pyytänyt anteeksi, mutta mistä tietää, onko ne pätevästi anteeksi annettu?

Entä jos elämässä on ns. kestosyntejä, joista ei pääse eroon, vaikka haluaisi, miten niiden kanssa tulee menetellä?

61

2197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkujhgvgui

Jeesus ristillä ollessaan todisti, ettei usko ja kaste pelasta vaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja sen YMMÄRTÄMINEN ja en mukaan toimiminen on tärkeintä!
      Ryöväri ei ollut uskossa ja ei ollut kastettu mutta hänellä oli sielussaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja hän käytti sitä ja siitä hyvästä Jeesus palkitsin ryövärin taivaspaikalla meille todistukseksi ettei usko ja kaste ole tärkeintä vaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja sen noudattaminen sekä ymmärtäminen kuten ryövärinkin teki.

Jeesus ei lähettänyt opetuslapsiaan kastamaan kaikkia kansoja vaan lähetti heidät raamatun mukaan julistamaan evankeliumia:

1.Korinttolaiskirje
      1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
      1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

Kaste ei pelasta (lue: Apt.2:21, Joh.3:10-15 ym.)
      Kaste ei uudestisynnytä (lue: 1.Piet.1:23, Joh.1:12-13, Joh.3:3, Jaak.1:18 ym.)
      Kaste ei ole vain muodollisuus (lue: Kol.3:23, Room.7:4 ym.)
      Kaste ei vanhurskauta (lue: Room.3:22, 2.Tess.2:13-14 ym.)
      Kasteessa ei saada syntejä anteeksi (lue: 1.Joh.1:9, 2:12, Apt.10:43, 26:18 ym.)
      Kaste ei synnytä uskoa (lue: Room.10:17, 1:1-6)
      Kasteessa ei liitytä Jumalan ja Kristuksen seurakuntaan (lue: Kol.1:9-13, Ef.2, 1.Piet.2:9 ym.)
      Kaste ei ole pakanuudesta kääntymistä (lue: Apt.15:23, 19)
      Kaste ei ole sama kuin Jumalan kutsu lapsekseen (lue: 2.Tess.2:14 ym.)
      Kaste ei ole tie/portti Jumalan valtakuntaan (lue: Joh.14:6, 10:9)

• Kilvoituksessa

Miten ymmärrät sen, kun ryöväri sanoi: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi." - Ellei hän olisi uskonut Jeesuksen olevan se, joksi Hän sanoikin olevansa, miksi hän niin olisi sanonut. Hän siis USKOI, mutta se toinen ryöväri EI.
        Jos asian TIETÄÄ TODEKSI, SEN MYÖS USKOOO TOTENA. Jos siis minä TIEDÄN JOTAKIN OIKEAKSI, pyrin toimimaan sen mukaan. Silloin astuu kuvaan mukaan tämä: Jaak.1:"22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
        24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
        25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään. "

Nuo luettelemasi paikat osittavat muuten johtopäätöksesi mielestäni oikeiksi.

• yritä oppia...
        Kilvoituksessa kirjoitti:

Miten ymmärrät sen, kun ryöväri sanoi: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi." - Ellei hän olisi uskonut Jeesuksen olevan se, joksi Hän sanoikin olevansa, miksi hän niin olisi sanonut. Hän siis USKOI, mutta se toinen ryöväri EI.
        Jos asian TIETÄÄ TODEKSI, SEN MYÖS USKOOO TOTENA. Jos siis minä TIEDÄN JOTAKIN OIKEAKSI, pyrin toimimaan sen mukaan. Silloin astuu kuvaan mukaan tämä: Jaak.1:"22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
        25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään. "

Nuo luettelemasi paikat osittavat muuten johtopäätöksesi mielestäni oikeiksi.

Miten ymmärrät sen, kun ryöväri sanoi: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        #############
        Juuri tuo osoittaa kaiken muun lisäksi mitä ryöväri sanoi, että ryövärillä oli Jumalan ja Jeesuksen tahdon tietous eli HÄN EI OLLUT USKOSSA! TAIVAASSA EI OLE USOSSA OLEVIA VAAN SIELLÄ, KAIKKI OLEVAT OVAT TIETOISIA!
        Opi ymmärtämään uskon ja tiedon ero, uskoa voi vaikka aidan seipääseen jumalana...
        ##############

- Ellei hän olisi uskonut Jeesuksen olevan se, joksi Hän sanoikin olevansa, miksi hän niin olisi sanonut. Hän siis USKOI, mutta se toinen ryöväri EI.
        #############
        Se röväreistän joka ei päässyt taivaseen oli mahdllisesti uskossa MUTTA HÄN EI OLLUT JUMALAN JA JEESUKSEN TAHDON TIETOUDESSA JA HÄN EI SITÄ OSOITTANUT.
        #############

Jos asian TIETÄÄ TODEKSI, SEN MYÖS USKOOO TOTENA.
        ##############
        Edelleen, usko on uskoa vaikka kuinka paljon uskot mutta tieto on sellaista varmuutta, ettei niin voimakasta uskoa tule koskaan edes olemaan!
        ##############

Jos siis minä TIEDÄN JOTAKIN OIKEAKSI, pyrin toimimaan sen mukaan. ¨
        ###########
        Justiinsa!!! JOS!!!!
        Niin pian kuin usko sana tulee esiin niin se on suuri epävarmuus!!! Ja kun teidät uskovasi jotakin oikeksi olet epävarmuudessa. Opi ymmärtämään että usko/luulo/toivo olla oikeassa ei ole samaa kuin TIETÄÄ VARMUUDELLA olevansa oikeassa.
        ############

Silloin astuu kuvaan mukaan tämä: Jaak.1:"22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        ############################
        Tässä onsinulle varmuudenb osoituksia.
        Tämä on Jumalan Mooseksella antama laki nykysuomenkielellä.
        Jumala ai ole vaihtunut joten laki on voimassa.
        Kaikki asiat raamatussa, ja opetuksissa jne jotka ovat risti riidassa tämän kanssa eivät ole Jumalata vaan raamatun väärentämisestä, raamatun väärin kääntämisestä, ihmisten saatanallisuudesta jne johtuvaa.

Suomen kielellä - Raamattu 1933/38

3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

8 Muista pyhittää lepopäivä.

9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;

10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13 Älä tapa.

14 Älä tee huorin.

15 Älä varasta.

16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

=====

HUOM!
        Nuo käskyt on Jeesus vahvistanut ja Jeesus on lisännyt käskyihin rakasta lähimmäistäsi käskyn.

Vuoden 1992 raamatun väärennös sisältää käskyjä joita Jeesus ei ole vahvistanut. Mieti hiljaisuudessasi kuka ne käskyt on raamattuun halunnut!!! (lähetyskäsky, älä tee aviorikosta)

Kenen käskyjä meidän tulee pitää?!
        "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "

=====

• Kilvoituksessa
        yritä oppia... kirjoitti:

Miten ymmärrät sen, kun ryöväri sanoi: "Muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
        #############
        Juuri tuo osoittaa kaiken muun lisäksi mitä ryöväri sanoi, että ryövärillä oli Jumalan ja Jeesuksen tahdon tietous eli HÄN EI OLLUT USKOSSA! TAIVAASSA EI OLE USOSSA OLEVIA VAAN SIELLÄ, KAIKKI OLEVAT OVAT TIETOISIA!
        Opi ymmärtämään uskon ja tiedon ero, uskoa voi vaikka aidan seipääseen jumalana...
        ##############

- Ellei hän olisi uskonut Jeesuksen olevan se, joksi Hän sanoikin olevansa, miksi hän niin olisi sanonut. Hän siis USKOI, mutta se toinen ryöväri EI.
        #############
        Se röväreistän joka ei päässyt taivaseen oli mahdllisesti uskossa MUTTA HÄN EI OLLUT JUMALAN JA JEESUKSEN TAHDON TIETOUDESSA JA HÄN EI SITÄ OSOITTANUT.
        #############

Jos asian TIETÄÄ TODEKSI, SEN MYÖS USKOOO TOTENA.
        ##############
        Edelleen, usko on uskoa vaikka kuinka paljon uskot mutta tieto on sellaista varmuutta, ettei niin voimakasta uskoa tule koskaan edes olemaan!
        ##############

Jos siis minä TIEDÄN JOTAKIN OIKEAKSI, pyrin toimimaan sen mukaan. ¨
        ###########
        Justiinsa!!! JOS!!!!
        Niin pian kuin usko sana tulee esiin niin se on suuri epävarmuus!!! Ja kun teidät uskovasi jotakin oikeksi olet epävarmuudessa. Opi ymmärtämään että usko/luulo/toivo olla oikeassa ei ole samaa kuin TIETÄÄ VARMUUDELLA olevansa oikeassa.
        ############

Silloin astuu kuvaan mukaan tämä: Jaak.1:"22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
        ############################
        Tässä onsinulle varmuudenb osoituksia.
        Tämä on Jumalan Mooseksella antama laki nykysuomenkielellä.
        Jumala ai ole vaihtunut joten laki on voimassa.
        Kaikki asiat raamatussa, ja opetuksissa jne jotka ovat risti riidassa tämän kanssa eivät ole Jumalata vaan raamatun väärentämisestä, raamatun väärin kääntämisestä, ihmisten saatanallisuudesta jne johtuvaa.

Suomen kielellä - Raamattu 1933/38

3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

8 Muista pyhittää lepopäivä.

9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;

10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13 Älä tapa.

14 Älä tee huorin.

15 Älä varasta.

16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

=====

HUOM!
        Nuo käskyt on Jeesus vahvistanut ja Jeesus on lisännyt käskyihin rakasta lähimmäistäsi käskyn.

Vuoden 1992 raamatun väärennös sisältää käskyjä joita Jeesus ei ole vahvistanut. Mieti hiljaisuudessasi kuka ne käskyt on raamattuun halunnut!!! (lähetyskäsky, älä tee aviorikosta)

Kenen käskyjä meidän tulee pitää?!
        "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "

=====

Vaihda kiireesti lääkitustäsi, ennenkuin vaurioitat enemmän niitä ajatteluelimiäsi. Jos et käsitä sitä, että minkä ihminen näkee, sen hän myös uskoo, olet UMPISOKEA. Et kuule etkä näe. Etkä siis voi käsittää.

Sinulla taitaa olla kyseessä lääkkeiden ja alkoholin yhteiskäyttö meneillään, enkä viitsi tuollaisessa tilassa olevan kanssa mitään keskustella. Kunhan selviät, voit saada minultakin vastauksia.

MATTEUS 7:6.

• terence.hill

Vaihda kiireesti lääkitustäsi, ennenkuin vaurioitat enemmän niitä ajatteluelimiäsi. Jos et käsitä sitä, että minkä ihminen näkee, sen hän myös uskoo, olet UMPISOKEA. Et kuule etkä näe. Etkä siis voi käsittää.

Sinulla taitaa olla kyseessä lääkkeiden ja alkoholin yhteiskäyttö meneillään, enkä viitsi tuollaisessa tilassa olevan kanssa mitään keskustella. Kunhan selviät, voit saada minultakin vastauksia.

MATTEUS 7:6.

Arviointisi tuosta "keskustelijasta" on juuri sellainen kuin minullakin.

• vastaan Jumalan

tarjoaman lahjan, uskon Jeesukseen Kristukseen, sitä seuraa> meno Jeesukseen uskovana upotuskasteelle, so. uskovien kaste.
      Usko>kaste>Pyhän Hengen kaste.

• Kilvoituksessa

Sanoit mm.:
      >>>Kaksi aika vastakkaista näkemystä:

helluntailaiset: Uudelleenkaste välttämätön, vauvakaste on mitätön, koska pitää ensin uskoa ennenkuin kastetaan

luterilaiset: Uudelleenkaste on syntiä, koska siinä halveksitaan Jumalan työtä (=vauvakasteen yhteydessä Pyhän Hengen vuodatus)

• Asiile

seuraava asia.
        Raamatussa sanotaan YKSI kaste.
        Ja ne jotka alkuperäisestä kielestä ymmärtävät, sanovat, että tuo YKSI tarkoittaa nimenomaan lukumäärää.

On totta, että apostolien aikana kastetut olivat aikuisia, mutta, nyt on tilanne se, että kun on jo vauvana kasteen saanut, onko oikein ottaa toista kastetta.
        Ei apostolien aikanakaan varmastikaan kahteen kertaan kastettu.

Minut on kastettu kaksi kertaa, mutta nyt olen asettanut kohdallani toisen kasteen kyseenalaiseksi, koska Jumalan Sana tosiaan sanoo; YKSI kaste.

• ei saa vaihtaa
        Asiile kirjoitti:

seuraava asia.
        Raamatussa sanotaan YKSI kaste.
        Ja ne jotka alkuperäisestä kielestä ymmärtävät, sanovat, että tuo YKSI tarkoittaa nimenomaan lukumäärää.

On totta, että apostolien aikana kastetut olivat aikuisia, mutta, nyt on tilanne se, että kun on jo vauvana kasteen saanut, onko oikein ottaa toista kastetta.
        Ei apostolien aikanakaan varmastikaan kahteen kertaan kastettu.

Minut on kastettu kaksi kertaa, mutta nyt olen asettanut kohdallani toisen kasteen kyseenalaiseksi, koska Jumalan Sana tosiaan sanoo; YKSI kaste.

uskoakaan. Jos on uskonut vaikka Budhaan, niin
        on vain yksi usko?????????????

• Asiile
        ei saa vaihtaa kirjoitti:

uskoakaan. Jos on uskonut vaikka Budhaan, niin
        on vain yksi usko?????????????

YKSI usko tarkoittaa Jumalan antamaa uskoa.

Edelleenkään apostolien aikana tuskin kastettiin ihmisiä kahteen kertaan.

• Kilvoituksessa
        Asiile kirjoitti:

YKSI usko tarkoittaa Jumalan antamaa uskoa.

Edelleenkään apostolien aikana tuskin kastettiin ihmisiä kahteen kertaan.

vauvanpäävalelu mitään auta. Kuvasta näkyy! Mutta joka on USKOVANA KASTETTU, on AINA SIIHEN TULOKSEEN PÄÄTYNYT SEN KAUTTA, ETTÄ ON KÄSITTÄNYT SEN KASTEEN KUULUVAN USKOVALLE. Parannuksenteko edeltää heillä AINA KASTETTA. Sillin myös lakkaa kiroilu, juominen, huoraaminen, yleensä tupakointikin, valehteleminen jne. , ihan niinkuin Paavali lihanteoista sanookin. Alkaa UUSI ELÄMÄ.

Yksi kaste oli apostolien aikana käytössä, eikä lapsikasteesta ole minkäänlaista merkkiä - ei kreikankielessäkään, LUULOT OVAT NOLLAN ARVOISIA.

• Asiile

vauvanpäävalelu mitään auta. Kuvasta näkyy! Mutta joka on USKOVANA KASTETTU, on AINA SIIHEN TULOKSEEN PÄÄTYNYT SEN KAUTTA, ETTÄ ON KÄSITTÄNYT SEN KASTEEN KUULUVAN USKOVALLE. Parannuksenteko edeltää heillä AINA KASTETTA. Sillin myös lakkaa kiroilu, juominen, huoraaminen, yleensä tupakointikin, valehteleminen jne. , ihan niinkuin Paavali lihanteoista sanookin. Alkaa UUSI ELÄMÄ.

Yksi kaste oli apostolien aikana käytössä, eikä lapsikasteesta ole minkäänlaista merkkiä - ei kreikankielessäkään, LUULOT OVAT NOLLAN ARVOISIA.

kun ihminen antaa Jumalan tehdä sydämen ympärileikkauksen.
        Vanha syntinen luonto täytyy riisua pois, mutta se riisuminen tapahtuu aina Jumalan toimesta, ja Jumalan ajalla.
        Ihminen ei voi sitä itse tehdä.

Minut on kastettu uskovien kasteella jo vuosikausia sitten.
        Nyt vaan jouduin toteamaan, että siitäkään huolimatta, en tunne Jeesusta.
        Kaste ei ole millään lailla tae uudesta elämästä, Jumalan täytyy viedä ihminen ahtaasta portista, vanha syntinen luonto riisutaan ja silloin vasta todellinen Elämä Jeesuksessa voi alkaa.

En minäkään ole tupakoinut, en huorannut, en varastanut jne., mutta ei se mitään merkitse, koska en Jeesustakaan tunne.

Kaikille kasteen miettijöille vakava sana; Etsikää Jumalaa, vain Jumalaa.
        Älkää kyselkö ihmisten tai seurakuntien mielipiteitä.

Kysykää neuvoa vain ylhäältä, ja niin kauan, että Jumala alkaa kirkastaa Totuuttaan.
        Vain Jumalalla on ainut oikea Totuus, ei niin kuin seurakunnilla, joilla jokaisella on oma "totuutensa".

• täällä opettamassa,
        Asiile kirjoitti:

Vanha syntinen luonto täytyy riisua pois, mutta se riisuminen tapahtuu aina Jumalan toimesta, ja Jumalan ajalla.

Kaste ei ole millään lailla tae uudesta elämästä, Jumalan täytyy viedä ihminen ahtaasta portista, vanha syntinen luonto riisutaan ja silloin vasta todellinen Elämä Jeesuksessa voi alkaa.

En minäkään ole tupakoinut, en huorannut, en varastanut jne., mutta ei se mitään merkitse, koska en Jeesustakaan tunne.

Kysykää neuvoa vain ylhäältä, ja niin kauan, että Jumala alkaa kirkastaa Totuuttaan.
        Vain Jumalalla on ainut oikea Totuus, ei niin kuin seurakunnilla, joilla jokaisella on oma "totuutensa".

jos et tunne Jeesusta?
        Sitähän täällä on kerrottu moneen kertaan, että
        kaste ei ole mikään portti autuuteen. Siinähän ih-
        miset menevätkin harhaan, kun kuvittelevat, että
        kaste pelastaisi heidät.
        Jumalan Sana sanoo: USKO HERRAAN JEESUKSEEN, NIIN
        SINÄ PELASTUT.
        Tämän uskon voi vain Jumala vaikuttaa, kun me avammee sydämemme Hänelle.
        Kyllä ne Jumalan neuvot on kirjattu Hänen Sanaansa,
        ja ovat sieltä löydettävissä.
        Jumalan Sana on elävä, voimallinen ja terävä!

• Kilvoituksessa
        Asiile kirjoitti:

ajatuksia kanssasi, sillä aika pitkälti olen samaa mieltä. Ihmettelen vain sitä, kun sanot, ettet tunne Jeesusta. Uskovien kaste ei sitä tietenkään takaa, mutta miten menit uskovien kasteelle, ellei Jeesus ollut sinulle tuttu. Uusi elämä edellyttää UUTTA PÄÄMÄÄRÄÄ ja KILVOITUSTA SITÄ KOHTI. Ei se ole helppo tie eivätkä pelkurit kestä sillä tiellä. Pilkka ja vaino ovat myös usein osana sitä vaellusta, mutta jos voi sanoa, että MINUN ILONI ON OLLA LAHELLÄ JUMALAA ja ILO HERRASSA ON TEIDÄN VÄKEVYYTENNE, silloin saa kulkea voittosaatossa.
        Aina ei olla siellä suloisella vuoritiellä, vaan joskus kyllä murheen laaksossakin. Siellä kelpaa APU HERRALTA.

Sinä tarvitsisit ymmärtääkseni KASTEEN. Nimittäin PYHÄN HENGEN KASTEEN. Kuten Apostolien Teoissa kerrotaan monessa paikassa. Saisit UUDEN VOIMAN JA PYSYVÄN ILON ELÄMÄÄSI. Lue Apt., pane merkille, mitä siinä 'henkikasteessa' tapahtui ja rukoile samaa osallesi. Pyydä anteeksi syntisi jotka tiedät ja rukoile sydämestäsi Jumalaa osoittamaan sinulle ne synnit, joita et tiedä: tee hylkäyspäätös niiden kaikkien suhteen ja jätä loput Herran huoleksi, niin Hän vastaa.

Vapahtajamme siunausta Sinulle!

• Asiile
        täällä opettamassa, kirjoitti:

jos et tunne Jeesusta?
        Sitähän täällä on kerrottu moneen kertaan, että
        kaste ei ole mikään portti autuuteen. Siinähän ih-
        miset menevätkin harhaan, kun kuvittelevat, että
        kaste pelastaisi heidät.
        Jumalan Sana sanoo: USKO HERRAAN JEESUKSEEN, NIIN
        SINÄ PELASTUT.
        Tämän uskon voi vain Jumala vaikuttaa, kun me avammee sydämemme Hänelle.
        Kyllä ne Jumalan neuvot on kirjattu Hänen Sanaansa,
        ja ovat sieltä löydettävissä.
        Jumalan Sana on elävä, voimallinen ja terävä!

vaan haluan varoittaa.

Se, että luulee olevansa uskossa ja oikealla tiellä, ei tarkoita sitä, että näin olisi.

Minäkin olin uskovien kasteella käynyt, henkikasteenkin saanut, kuvittelin olevani oikealla tiellä.
        En ollutkaan.

Jumalan Henki on se, mitä kannattaa etsiä.
        Mutta ei ihmisiltä kyselemällä, vaan Jumalalta.

• Asiile

ajatuksia kanssasi, sillä aika pitkälti olen samaa mieltä. Ihmettelen vain sitä, kun sanot, ettet tunne Jeesusta. Uskovien kaste ei sitä tietenkään takaa, mutta miten menit uskovien kasteelle, ellei Jeesus ollut sinulle tuttu. Uusi elämä edellyttää UUTTA PÄÄMÄÄRÄÄ ja KILVOITUSTA SITÄ KOHTI. Ei se ole helppo tie eivätkä pelkurit kestä sillä tiellä. Pilkka ja vaino ovat myös usein osana sitä vaellusta, mutta jos voi sanoa, että MINUN ILONI ON OLLA LAHELLÄ JUMALAA ja ILO HERRASSA ON TEIDÄN VÄKEVYYTENNE, silloin saa kulkea voittosaatossa.
        Aina ei olla siellä suloisella vuoritiellä, vaan joskus kyllä murheen laaksossakin. Siellä kelpaa APU HERRALTA.

Sinä tarvitsisit ymmärtääkseni KASTEEN. Nimittäin PYHÄN HENGEN KASTEEN. Kuten Apostolien Teoissa kerrotaan monessa paikassa. Saisit UUDEN VOIMAN JA PYSYVÄN ILON ELÄMÄÄSI. Lue Apt., pane merkille, mitä siinä 'henkikasteessa' tapahtui ja rukoile samaa osallesi. Pyydä anteeksi syntisi jotka tiedät ja rukoile sydämestäsi Jumalaa osoittamaan sinulle ne synnit, joita et tiedä: tee hylkäyspäätös niiden kaikkien suhteen ja jätä loput Herran huoleksi, niin Hän vastaa.

Jeesuksen TODELLISTA tuntemista.
        Kuvittelin tuntevani Hänet, mutta se ei ollut todellista, elävää, Jumalalta tullutta tuntemista.

Se oli ihmisuskoa, ei Jumalan antamaa uskoa.

Muistat Jobin tarinan; Job joutui koviin koettelemuksiin, ja muistatko mitä hän lopuksi Jumalalle sanoi. "Korvakuulolta Sinut tunsin, mutta NYT ovat silmäni nähneet Sinut."
        Minun laitani oli samoin kuin Jobilla, tunsin korvakuulolta.
        Nyt tajuan, että se ei riitä. Jumalan tarkoitus on, että "näkisimme".
        Ja se käy kivisen tien kautta, se ei ole helppo tie.
        Sitä kun ei voi vaan "ottaa itselleen".

• Asiile

Minä sain henkikasteenkin jo aikoja sitten.
        Kirjoitin pienellä, koska nyt kyseenalaistan sen niin kuin uudelleen kasteenkin.

Syynä nimittäin juuri se, että en TODELLISESTI tuntenut Jeesusta.
        Enkä omistanut sitä rauhaa, jonka Hän Sanassaan lupaa.

• Kilvoituksessa
        Asiile kirjoitti:

Minä sain henkikasteenkin jo aikoja sitten.
        Kirjoitin pienellä, koska nyt kyseenalaistan sen niin kuin uudelleen kasteenkin.

Syynä nimittäin juuri se, että en TODELLISESTI tuntenut Jeesusta.
        Enkä omistanut sitä rauhaa, jonka Hän Sanassaan lupaa.

Kysynkin siksi, että miten sait sen 'henkikasteen'? Mitä siinä tapahtui?

Itse EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA VOI SITÄ KYSEENALAISTAA, sillä niin valtava se kokemus oli. Eikä se rajoittunut ssiihen ainoaan kertaan, vaan se vasta alkoi siitä.
        Tiedän toki, että joidenkin kokemus on ollut ainoastaan se yksi kerta, mutta Raamattuhan opetttaa, että "täyttykää enemmän Hengellä".

En mitenkään voi kastettani kyseenalaistaa, sillä se on Raamatun selvimpiä Uuden Liiton uskoville tarkoitettuja käskyjä. Toki tiedän, että on olemassa 'kastettuja, kielilläpuhuvia helluntai-invalidejakin', joiden elämästä JUMALAN VOIMA puuttuu. Mutta silloin tulee mennä sinne VOIMAN LÄHTEILLE, eikä tarvitse olla 'kuivassa erämaassa, jossa ovat tottelemattomat'.

Kyllä minulla on ne Jobin tietkin jonkin verran tuttuja. Mutta enemmiltä jumala on armossaa minut säästänyt.
        Tieto Jumalasta ja Jeesuksesta on ollut alusta asti, sillä ilman sitä en olisi edes tullut uskoon. Se oli Jumalan suuri lahja minulle, kun kutsuui siten, kuin minun osallani tapahtui. En ole koskaan vastaavaa kuullut kenenkään kertovan. Mutta epäilykseni SE KAIKKI KYLLÄ TORJUI TYYSTIN POIS.

• Asiile

Kysynkin siksi, että miten sait sen 'henkikasteen'? Mitä siinä tapahtui?

Itse EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA VOI SITÄ KYSEENALAISTAA, sillä niin valtava se kokemus oli. Eikä se rajoittunut ssiihen ainoaan kertaan, vaan se vasta alkoi siitä.
        Tiedän toki, että joidenkin kokemus on ollut ainoastaan se yksi kerta, mutta Raamattuhan opetttaa, että "täyttykää enemmän Hengellä".

En mitenkään voi kastettani kyseenalaistaa, sillä se on Raamatun selvimpiä Uuden Liiton uskoville tarkoitettuja käskyjä. Toki tiedän, että on olemassa 'kastettuja, kielilläpuhuvia helluntai-invalidejakin', joiden elämästä JUMALAN VOIMA puuttuu. Mutta silloin tulee mennä sinne VOIMAN LÄHTEILLE, eikä tarvitse olla 'kuivassa erämaassa, jossa ovat tottelemattomat'.

Kyllä minulla on ne Jobin tietkin jonkin verran tuttuja. Mutta enemmiltä jumala on armossaa minut säästänyt.
        Tieto Jumalasta ja Jeesuksesta on ollut alusta asti, sillä ilman sitä en olisi edes tullut uskoon. Se oli Jumalan suuri lahja minulle, kun kutsuui siten, kuin minun osallani tapahtui. En ole koskaan vastaavaa kuullut kenenkään kertovan. Mutta epäilykseni SE KAIKKI KYLLÄ TORJUI TYYSTIN POIS.

Jumalasta ja Jeesuksesta minullakin on ollut, jo lapsesta saakka.

Mutta ei sitä Elämää Jeesuksessa, jota kaipaan ja etsin.

Tiedän, että tätä on vaikea ymmärtää.
        Jos sanon sinulle rehellisesti, pidän nyt helluntailaisena henkikasteessa saamaani henkeä vääränä henkenä, en Jumalan Henkenä.

Kovaa tekstiä, enkä tiedä pystytkö tätä hyväksymään.
        Raamattu-sivuilla tästä aiheesta keskustellaan jatkuvasti, oletko lukenut kirjoituksia sieltä ?

• Raamattu lupaa:
        Asiile kirjoitti:

vaan haluan varoittaa.

Se, että luulee olevansa uskossa ja oikealla tiellä, ei tarkoita sitä, että näin olisi.

Minäkin olin uskovien kasteella käynyt, henkikasteenkin saanut, kuvittelin olevani oikealla tiellä.
        En ollutkaan.

"Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia."

Puuttuiko sinulta tämä Hengen todistus?

Miten voi saadan Henkikasteen, ellei ole uskossa?
        Se on mahdottomuus. Olet ilmeisesti vain kuvitellut
        saaneesi henkikasteen sillä Pyhä-Henkihän kirkastaa Kristusta ja joka sen kokee EI VOI olla epä-
        tietoinen uskostaan.

• Kilvoituksessa
        Asiile kirjoitti:

Jumalasta ja Jeesuksesta minullakin on ollut, jo lapsesta saakka.

Mutta ei sitä Elämää Jeesuksessa, jota kaipaan ja etsin.

Tiedän, että tätä on vaikea ymmärtää.
        Jos sanon sinulle rehellisesti, pidän nyt helluntailaisena henkikasteessa saamaani henkeä vääränä henkenä, en Jumalan Henkenä.

Kovaa tekstiä, enkä tiedä pystytkö tätä hyväksymään.
        Raamattu-sivuilla tästä aiheesta keskustellaan jatkuvasti, oletko lukenut kirjoituksia sieltä ?

Kirkastuu kirkastumistaan... Oliko maaperä kylvölle oikea, oliko muokattu oikein? Mitä siinä 'henkikasteessa' tapahtui? Miten ilmeni se mitä sait? Minkä ikäinen olit? Kenen kautta sait sen mitä sait ja kuinka tulit uskoon?

Kerro vähän niistä niin kerron omalta osaltani vastaavista ja myös sen uskoontuloni. Miten sinä tulit ja oletko vielä, vai epäiletkö asiaa?

• Asiile

Kirkastuu kirkastumistaan... Oliko maaperä kylvölle oikea, oliko muokattu oikein? Mitä siinä 'henkikasteessa' tapahtui? Miten ilmeni se mitä sait? Minkä ikäinen olit? Kenen kautta sait sen mitä sait ja kuinka tulit uskoon?

Kerro vähän niistä niin kerron omalta osaltani vastaavista ja myös sen uskoontuloni. Miten sinä tulit ja oletko vielä, vai epäiletkö asiaa?

etsin Jumalaa, ja vain Jumalaa ja Jeesuksen (Totuuden) tuntemista.

Olen hylännyt entiset vaiheeni valheena, koska ne eivät vieneet Jeesuksen tuntemiseen.

"Uskoon tulin" omalla järjen päätökselläni, eli pyysin Jeesusta elämääni.
        Nyt tajuan, että Jumala ei ole minulle vielä sitä Jumalalta tulevaa uskoa saanutkaan antaa, koska uskoa ei voi ihminen itse ottaa, vaan sekin tulee Jumalalta.

• eräs tutkija .

Nimimerkki "Kilvoituksessa" on Pyhän Hengen johdossa. Kiitos Jumalalle!

Siunausta edelleen!

Sinulle Joosua 1:9.

• eräs tutkija .
        Asiile kirjoitti:

vaan haluan varoittaa.

En ollutkaan.

Jos olet ottanut vastaan Jumalan armon Jeesuksessa ja käynyt kasteella, niin sinä
        olet löytänyt Jeesuksen. Tunnet Hänet, johon uskot! Et tarvitse sen
        lisäksi tunnekuohua tms.
        Asia on Jumalan itsensä ilmoittama. Se on Totuus.
        Olet Jumalan lapsi, koska olet tullut Jeesuksen tykö. Joh.6:37.
        Katso tarkkaan Markus 16:15-16 ja Apt. 2:37-41.

Kun sanot, että tulee kysellä asioita vain Jumalalta, niin se on osittain
        totta. Apt. 8:31 toteaa niin kuin meidän kaikkien on todettava:
        "Kuinka minä voisin ymmärtää ellei kukaan minua opasta?"
        Jeesus on asettanut seurakuntaansa opettajat.
        Ef.4:11.
        Sinäkin tarvitset opetusta.
        Me kaikki opettajatkin tarvitsemme jatkuvaa opetusta toisiltamme.

Tässä opetusta, joka on ammennettu Raamatusta ilman yhdenkään uskonsuunnan
        oppinäkemyksiä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com

• terence.hill

...niin aina tältä palstalta löytyy sellaisia, jotka väittävät, että väärin meni. Ja heistä monet ovat valmiita jopa tuomitsemaan sinut helvettiin... että kannattaa muualtakin asiaa selvittää. Tämä huomautus näin aluksi.

"kun evl:n versiossa on Pojan nimeen, tokihan tuokin tarkoittaa Jeesusta, mutta onko tarkoitus riittävä vai onko nimen mainitseminen todella tärkeää"

Minun mielestäni TARKOITUS ON RIITTÄVÄ.

"vaikkei vauvakasteen mahdollisuutta Raamattu erikseen mainitsekaan"

Vauvatkin ovat mielestäni ihmisiä.

"Onkin merkillistä, ettei asiasta synny yksimielisyyttä kristittyjen parissa!"

Ei mikään kumma. Kun raamatullisuus ymmärretään eri tavalla ja ihmisten syntisyys ymmärretään eri tavalla, niin kastekin ymmärretään eri tavalla.
      Ei yksimielisyyden puute niin haittaa kuin se, että ei hyväksytä todellisiksi kristityiksi niitä, joilla on erilainen näkemys kuin itsellä. Tässä näkyy uskovien lihallisuus.

"Teki siis minkä ratkaisun tahansa, niin jonkun tahon mielestä ratkaisu on aina väärä - uusi kaste tai ei!"

Kyllä vaan. Hanki itsellesi omakohtainen selvyys, ja toimi sen mukaan, älä välitä niistä, jotka tuomitsevat, ja yritä itse olla tuomitsematta. Se on neuvoni.

"Entä tuo "Sydämen usko" - eikö sen pidä edeltää kastetta?"

Alkukielellä Mark. 16:16. sanoo, että uskova ja kastettu on pelastuva. Jos molemmat on, usko ja kaste, niin mielestäni se riittää.

"Jos siis järjelläni uskon, mutta tunnepuoli on aika hukassa (ehkä kovien elämänkokemusten jäljiltä), niin miten tuon Sydämen uskon sitten saa? Olen sitä Jeesukselta rukoillut, mutten koe, että olisin saanut asiaan selvää vastausta."

Usko Jumalan Sanaan. Jeesus on luvannut tulla elämääsi. KAIKKI, jotka ottavat Hänet vastaan, myös Hänet elämäänsä saavat. (Joh.1:12. Ilm.3:20.) Ei se riipu tunteistasi, vaan kysymys on siitä, että Jumala pitää, minkä lupaa. Hän ei valehtele. (Tätä tunneasiaa on selvitetty vähän vihkosessa, johon löytyy linkki galleriasivultani otsikolla "Jumala rakastaa sinua.")

"...onko odotettava ja saatava lisää selvyyttä tuohon Sydämen usko -asiaan?"

Mielestäni, jos sinä turvaudut Jeesuksen sovitustyöhön puolestasi, sinulla on se sydämen usko.

Esimerkiksi Mooses teki israelilaisia varten vaskikäärmeen, johon katsomalla myrkkykäärmeen puremat ihmiset jäivät eloon eivätkä kuolleet myrkkyyn. EI MERKINNYT, miten vahvaa ja varmaa uskoa käärmeenpurreilla oli, vaan vain se merkitsi, että HE KATSOIVAT siihen vaskikäärmeeseen. SE JOKA KATSOI, JÄI ELOON. Muuten ei jäänyt. SE, JOKA TURVAUTUU JEESUKSEEN, PELASTUU. Pelastava usko näkyy juuri tuossa turvautumisessa Jeesukseen. EI USKON HEIKKOUS HAITTAA.

"Ja entä Pyhä Henki, mistä tietää, onko sellaisen jo saanut? Ei sitä ainakaan huomaa, ja syntejäkin olen tehnyt enemmän kuin...."

No, senkin tietää, kun uskoo Jumalan sanan lupauksiin.

"No, syntejäni olen Jeesukselta pyytänyt anteeksi, mutta mistä tietää, onko ne pätevästi anteeksi annettu?"

Jumala ei ole VÄHITTÄISKAUPPIAS. Saat syntisi anteeksi TUKUSSA. Kaikki. Menneet, nykyiset, tulevat. Ne jotka itse tiedostat ja nekin joita et itse huomaa. Kaikki. Kokonaan.

"Entä jos elämässä on ns. kestosyntejä, joista ei pääse eroon, vaikka haluaisi, miten niiden kanssa tulee menetellä?"

Älä anna niistä tulla liian elämää pilaavia. Viimeistään n. 100 vuoden kuluttua pääset niistä kaikista eroon.

Niihin kaikkiin synteihin, jotka saat anteeksi, kuuluu sekin synti, jos erehdyt kastekysymyksessä, ja olet väärin kastettu. Toimi sen valon mukaan, mitä saat.

• uskis

Enpä osaa Terencen viestiin muuta lisätä :)

Sinulle, aloittaja haluan sanoa, että Jumala ei vaadi täydellistä teologista viisautta, vaan vilpitöntä sydäntä. Voit rukoilla Jumalaa ja kertoa Hänelle avoimesti ajatuksesti ja huolesi. Voit pyytää Häneltä sitä, että saisit oikean ymmärryksen ja varmuuden tähän asiaan.

Ajattelen, että kukaan ihminen ei voi tietää kaikkea. Itse olen luterilaisen kasteopin kannalla, mutta en voi olla sataprosenttisen varma, olenko oikeassa. Siksi rukoilenkin Taivaallista Isää, että Hän minulle kirkastaisi tahtonsa. "Jos minun tieni on vaivaan vievä, vie minut oikealle tielle"...

Siunausta!

• Kilvoituksessa
        uskis kirjoitti:

Enpä osaa Terencen viestiin muuta lisätä :)

Sinulle, aloittaja haluan sanoa, että Jumala ei vaadi täydellistä teologista viisautta, vaan vilpitöntä sydäntä. Voit rukoilla Jumalaa ja kertoa Hänelle avoimesti ajatuksesti ja huolesi. Voit pyytää Häneltä sitä, että saisit oikean ymmärryksen ja varmuuden tähän asiaan.

Ajattelen, että kukaan ihminen ei voi tietää kaikkea. Itse olen luterilaisen kasteopin kannalla, mutta en voi olla sataprosenttisen varma, olenko oikeassa. Siksi rukoilenkin Taivaallista Isää, että Hän minulle kirkastaisi tahtonsa. "Jos minun tieni on vaivaan vievä, vie minut oikealle tielle"...

Siunausta!

Raamatussa on 100%:n varmuus kasteasiassa. Ja KUKAAN, toistan: KUKAAN EI OLE KUMONNUT RAAMATUSSA USKOVIEN KASTETTA, mutta näissä kirjoituksissa HARHAOPPIEN OPETTAJAT SITÄ yrittävät tehdä.

Teen saman lupauksen kuin keväälläkin, että kun joku tuo täällä RAAMATULLISEN LAPSIKASTEEN KIISTATTA ESIIN, KADUN TOMUSSA JA TUHASSA JA MUUTAN HETI PUHEENI TOISIKSI! Yhteydenottoonne lupaan vastata ja maksan vielä tilillenne (kun annatte numeron) 1000€ PUHTAANA KÄTEEN!
        ----Ja AINOA VASTAVELVOITUS LUONNOLLISESTI ON SE, että MAKSUN SAAJAN ON OSOITETTAVA, ETTÄ RAAMATTU KUMOAA USKOVILLE SUORITETTAVAN KASTEEN, minkä minä monien muiden tavoin ole tuonut täällä monta kertaa esiin.

Siitä vaan! Rohkeutta yrityksiin - please!

• mathetes

Raamatussa on 100%:n varmuus kasteasiassa. Ja KUKAAN, toistan: KUKAAN EI OLE KUMONNUT RAAMATUSSA USKOVIEN KASTETTA, mutta näissä kirjoituksissa HARHAOPPIEN OPETTAJAT SITÄ yrittävät tehdä.

Teen saman lupauksen kuin keväälläkin, että kun joku tuo täällä RAAMATULLISEN LAPSIKASTEEN KIISTATTA ESIIN, KADUN TOMUSSA JA TUHASSA JA MUUTAN HETI PUHEENI TOISIKSI! Yhteydenottoonne lupaan vastata ja maksan vielä tilillenne (kun annatte numeron) 1000€ PUHTAANA KÄTEEN!
        ----Ja AINOA VASTAVELVOITUS LUONNOLLISESTI ON SE, että MAKSUN SAAJAN ON OSOITETTAVA, ETTÄ RAAMATTU KUMOAA USKOVILLE SUORITETTAVAN KASTEEN, minkä minä monien muiden tavoin ole tuonut täällä monta kertaa esiin.

Samoin on täälläkin!
        Olen monesti jo noin 6 vuoden aikana pyytänyt tuomaan esiin selvät jakeet joissa on vauvojen kastamisesta havaittavissa oleva selvä fakta tieto! Eipä ole kukaan vielä sellaista osoittanut! Kirkollisten taholta todetaan vain, että olihan perhekunnissa lapsia kun uskoontulleita perheenjäseniä kastettiin, joten samallahan heidätkin kastettiin.

Mutta kun sylivauvojen kastamisesta ei ole puolen sanan vertaa mainintaa, jotta heidätkin samalla kastettiin, niin sylilapsien kastaminen on siis vain ja ainoastaan katolisen kirkon kehittämä kasteoppi jolla saadaan takuuvarmasti jäseniä kirkkoon! Uskoontulleet kyllä kastettiin ja siitä on selvät maininnat Raamatussa, mutta sylilapsien kastamisesta ei ole pienintäkään mainintaa!

Olet aivan oikeassa, ei vauvojen kastamisesta ole minkäänlaista näyttöä olemassa, eikä tule ellei Raamattua kirjoiteta siltäosin kokonaan uusiksi ja silloinhan se olisi selvä väärennös!

• terence.hill
        mathetes kirjoitti:

Samoin on täälläkin!
        Olen monesti jo noin 6 vuoden aikana pyytänyt tuomaan esiin selvät jakeet joissa on vauvojen kastamisesta havaittavissa oleva selvä fakta tieto! Eipä ole kukaan vielä sellaista osoittanut! Kirkollisten taholta todetaan vain, että olihan perhekunnissa lapsia kun uskoontulleita perheenjäseniä kastettiin, joten samallahan heidätkin kastettiin.

Mutta kun sylivauvojen kastamisesta ei ole puolen sanan vertaa mainintaa, jotta heidätkin samalla kastettiin, niin sylilapsien kastaminen on siis vain ja ainoastaan katolisen kirkon kehittämä kasteoppi jolla saadaan takuuvarmasti jäseniä kirkkoon! Uskoontulleet kyllä kastettiin ja siitä on selvät maininnat Raamatussa, mutta sylilapsien kastamisesta ei ole pienintäkään mainintaa!

Olet aivan oikeassa, ei vauvojen kastamisesta ole minkäänlaista näyttöä olemassa, eikä tule ellei Raamattua kirjoiteta siltäosin kokonaan uusiksi ja silloinhan se olisi selvä väärennös!

Lainataan vähän Muromaa kirjasta "Kristus-kaste":

Ei riitä, että Raamattu vaikenee lapsikastekysymyksestä, eritoten, kun voidaan esittää monta hyvää syytä, mitkä tekevät tämän vaikenemisen aivan luonnolliseksi.

Kun uskovien kastajat käyvät kirjoissaan läpi Raamatun kastetapaukset ja siten muka todistavat lapsikasteen epäraamatullisuuden, kun kaikki tapaukset käsittelevät aikuisten kastetta, ON TÄMÄ SULAA LAPSELLISUUTTA.

Tietysti lähetyssaarnaaja ALKAA seurakunnan PERUSTAMISEN kastamalla ENSIN aikuisia, jotka tahtovat tulla kristityiksi. Sitä on sentähden aivan turha ruveta raamatunkohdilla todistamaan.

KYSYMYSHÄN ON KOKONAAN SIITÄ, MITEN MENETELTIIN, KUN kasteelle pyrkivillä vanhemmilla oli JO lapsia tai LAPSI SYNTYI KRISTILLISEEN KOTIIN. Tästä Raamattu nyt vaikenee.

Onko lapsilla jokin toinen pelastuksen tie kuin aikuisilla?

Opetuslapset (Mark.10:13-16) olivat samanmielisiä kuin meidän päiviemme uudestikastajat. HE ALIARVIOIVAT LASTEN KYVYN OTTAA VASTAAN JOTAKIN JEESUKSELTA.

Jos Jumalan korva kuulee IMEVÄISTENKIN SUUSTA lähtevän KIITOKSEN (Matt.21:16), silloin kuulee ja ymmärtää Hän sellaista tässäkin suhteessa, mihin minun järkeni ei pysty.

• edellisessä:
        terence.hill kirjoitti:

Ei riitä, että Raamattu vaikenee lapsikastekysymyksestä, eritoten, kun voidaan esittää monta hyvää syytä, mitkä tekevät tämän vaikenemisen aivan luonnolliseksi.

Kun uskovien kastajat käyvät kirjoissaan läpi Raamatun kastetapaukset ja siten muka todistavat lapsikasteen epäraamatullisuuden, kun kaikki tapaukset käsittelevät aikuisten kastetta, ON TÄMÄ SULAA LAPSELLISUUTTA.

Tietysti lähetyssaarnaaja ALKAA seurakunnan PERUSTAMISEN kastamalla ENSIN aikuisia, jotka tahtovat tulla kristityiksi. Sitä on sentähden aivan turha ruveta raamatunkohdilla todistamaan.

KYSYMYSHÄN ON KOKONAAN SIITÄ, MITEN MENETELTIIN, KUN kasteelle pyrkivillä vanhemmilla oli JO lapsia tai LAPSI SYNTYI KRISTILLISEEN KOTIIN. Tästä Raamattu nyt vaikenee.

Opetuslapset (Mark.10:13-16) olivat samanmielisiä kuin meidän päiviemme uudestikastajat. HE ALIARVIOIVAT LASTEN KYVYN OTTAA VASTAAN JOTAKIN JEESUKSELTA.

Jos Jumalan korva kuulee IMEVÄISTENKIN SUUSTA lähtevän KIITOKSEN (Matt.21:16), silloin kuulee ja ymmärtää Hän sellaista tässäkin suhteessa, mihin minun järkeni ei pysty.

"Onko lapsilla jokin toinen pelastuksen tie kuin aikuisilla?"

Hyvä kysymys!
        Missä vaiheessa kastekäytäntö olisi muuttunut lapsikasteeksi. Miksi heille ei kelpaa sama käytäntö
        kuin alkuseurakunnalle?

Miksi apostolit eivät helluntaina kastaneet myös
        vauvoja, jos nämä olisivat tarvinneet kastetta?

Lapsikasteen puolustajat aliarvioivat lasten taivaskelpoisuuden ilman kastetta!

• Kilvoituksessa
        terence.hill kirjoitti:

tekstiä. Muljautuksineen päivineen.

lapsenkasteeseen? Apostoli puhuu ensin siitä, miten me ennen olemme olleet ymmärtämättömiä ja harjoittaneet syntiä, mutta sitten Jumala pelasti meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen kautta, vaan sulasta laupeudestaan, jotta me tulisimme vanhurskaiksi Hänen armonsa kautta ja iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Onko mikään tästä mahdollista ilman uskoa ihmisen puolelta? Kun liian ajattelemattomasti vain puhutaan siitä, että “Jumala pelastaa meidät uudensyntymisen pesossa” (joka muka on lapsenkaste), on kokonaan jouduttu pois apostolin ajatusjuoksusta. Sillä onko lapsi koskaan ollutkaan siinä tilassa, jota kuvaillaan kolmannessa jakeessa?
        Kustantajan huomautus:
        Osoitukseksi siitä, millaisiin ristiriitoihin kirkon omassakin piirissä on jouduttu lapsenkasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen nähden, lainaamme katkelman Lauri Hokkasen useita vuosia sitten ilmestyneestä kirjasta:
        Omassa lehdessään kirjoittaa rovasti Muroma tästä asiasta näin: “Oppi uudestisyntymisestä kasteessa on mielestäni aina ollut luterilaisen jumaluusopin heikoin kohta. — — — Lutherin kirjoittamassa kirjassa ‘Kasteesta’ tavataan tämä oppi, samoin hänen joissakin saarnoissaan, samoin kuin oppi seurakunnan uskosta lapsen puolesta, tai kummien uskosta tai lapsen omasta uskosta.. . Onkin muuten kummallista havaita, miten tämä oppi kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä heittää aina muut Raamatun totuudet ‘kuperkeikkaa! Kun lukee esim. Uuras Saarnivaaran kirjaa ‘Syntisen tie’, täytyy ihailla hänen johdon mukaista ja tosi-raamatullista ajatteluaan. Mutta kun hän II osan sivulla 267 tulee pienten lasten uskon selvittelyyn ja kasteeseen, menee kaikki sekaisin, mitä hän on edellä kirjoittanut.”
        Rovasti M. jatkaa: “Samoin piispa Gulin hyvässä kirjassaan ‘Kasteen evankeliumi’, jota vastaan saarnaaja Manninen on kirjoittanut kirjan ‘Evankeliumin kaste’, ja jossa hän aivan asiallisesti huomauttaa näistä ‘kuperkeikoista’.
        Eikä tästä milloinkaan päästä selville vesille? kysyy rovasti edellä kirjoittamansa jälkeen.”
        53
        Veli Hokkanen jatkaa edelleen:
        “Lapsikaste kääntää ylösalaisin opin uudestisyntymisestä. Asiaa ei paranna prof. Hallesbyn tekaistu selitys ‘kahdenlaisesta uudestisyntymisestä, ns. objektiivisesta ja subjektiivisesta’, johon e.m. rovasti sanoo:
        ‘meidän on näin puhuttava silloin, kun on kysymyksessä ihminen, joka rintalapsena on saanut kasteen’.
        Ei ole yhtään parempi keino selviytyä tästä ‘kuperkeikasta’ selittämällä, että uudestisyntyminen on ‘toinen vanhurskauttaminen’, kuten Saarnivaara tekee. Ja rovastikin huomauttaa, että ‘tällaista käsitettä tuskin Raamattu tuntee’. Mutta yhtä vähän Raamattu tuntee sitä opetusta, johon rovasti turvautuu päästäkseen selville vesille. Viitaten Hallesbyn selitykseen sekä luterilaisen kirkon, viime kirkolliskokouksen hyväksymään, kristinoppiin, hän jatkaa: ‘Omasta puolestani voin täydellisesti yhtyä näihin molempiin selityksiin, mutta silloin on vain tarkoin määriteltävä kummankin uudestisyntymiskäsitteen sisältö. En luonnollisestikaan pyydä, että kukaan yhtyisi minun käsityksiini näissä asioissa, mutta kerron nyt vain, miten minä Raamattuopistolla olen opettanut. — Erotamme nämä kaksi mainintaa jo niin, että nimitämme edellistä nimellä: uusisyntyminen ja jälkimmäistä: uudestisyntyminen, jotta jokainen oppilas jo tästä tietäisi, kumpaako tarkoitetaan, sitäkö, joka tapahtuu kasteen yhteydessä vai sitäkö, joka tapahtuu henkilökohtaiseen uskoon tultaessa’.
        Nämä lainaukset ovat e.m. rovastin omasta lehdestä.
        Kun sitten olen edelleen samasta lehdestä lukenut selitystä, mitä on ns. objektiivinen uusisyntyminen, niin jään ihmettelemään niitä uusia kuperkeikkoja, joita hän tekee. Näin hän kirjoittaa:
        ‘Kasteessa tapahtuvaan uuteen syntymiseen sisältyy mm: Jeesus siirtää lapsen nimensä turviin ja antaa hänelle lahjaksi koko Golgatan siunauksen, se on syntien anteeksiantamuksen, Jumalan lapsioikeuden, taivaallisen perinnön ja Pyhän Hengen. — Lapsi otetaan Jumalan perhe väkeen ja seurakuntaan. Mutta hän on ottolapsen asemassa.
        Tässä ottolapsen asemassa hän on sitten niin kauan kunnes: ‘subjektiivinen uudestisyntyminen tapahtuu — — kun lapsena kastettu tulee omakohtaiseen uskoon’.
        54
        Raamatun mukaan sellainen ihminen, joka saa synnit anteeksi, Jumalan lapsen oikeuden, Pyhän Hengen, joka otetaan Jumalan perheväkeen ja seurakuntaan, totisesti se ihminen ei ole mikään ottolapsi, vaan kyllä hän on täysin autuas.
        Käsitteet: kahdenlainen, objektiivinen ja subjektiivinen uudestisyntyminen, toinen vanhurskauttaminen, ottolapsi jne, ovat kaikki keinotekoisesti syntyneitä ja epäraamatullisia käsitteitä. Kaikki tämä sekaannus aiheutuu lapsikasteesta!
        Tuolla tiellä ei totisesti koskaan päästä selville vesille!” Tähän asti Hokkasen kirjasta.

LAITAN TÄHÄN KATKELMIA MYÖS MUUALTA KIRKKOHISTORIASTA.

MITÄ KIRKKOHISTORIA TIETÄÄ LAPSENKASTEESTA
        USKONPUHDISTUKSEN EDELLINEN AIKA
        “On tavattoman hullua, jos he käskevät uskomaan kirkkoihin, piispoihin, kirkolliskokouksiin, ikään kuin mitään Jumalan Sanaa ei olisi olemassa. Mutta vielä narrimaisempaa on, jos sanotaan: kuninkaat ja ruhtinaat ja kaikki ihmiset uskovat siten.” L u t h e r.
        MITÄ LAPSENKASTAJAT eivät ole saaneet irti Uudesta enempää kuin Vanhastakaan Testamentista, sitä he koettavat kaikin tavoin pusertaa esiin kirkkohistoriasta. Se muka todistaa, että lapsenkaste sittenkin on ollut käytännössä jo apostolisena aikana.
        Näiden “todistusten” suhteen sanottakoon ensiksi, että sille kristitylle, joka ottaa yksin Raamatun uskonsa ja elämänsä ohjeeksi (ja eikö sen katsantokannan pitäisi olla luterilaisen kirkonkin kanta), kirkkohistoria ei voi tarjota mitään yksinään pätevää todistusta lapsenkasteen puolesta tai sitä vastaan. Jokainen, joka tahtoo lukea Raamattua, voi sieltä kuulla, mitä Herra puhuu. Ja mitä jonkin opin korkeaan ikään tulee, niin täytyy sanoa, että se on yhtä vanha kuin Aadam, ja jo apostolien päivinä vaikutti maailmassa antikristuksen henki. Paavali, väitellessään ihmisajatuksia vastaan, teki usein tuon asian ytimeen käyvän kysymyksen: “Mitä Raamattu sanoo?” esim. Room.
        61
        4: 3, Gal. 4: 30. Ja Jeesus taas vetosi siihen, että “kirjoitettu on”. Ja niin tulee meidänkin ensi sijassa tehdä. Sillä jos kirkkohistoriaa ruvetaan esiin tuomaan, niin sillä voidaan todistaa sekä yhtä että toista aina sen mukaan, miten paljon kukin on syventynyt todistusten, ei vain sananmuotoon, vaan myös ‘henkeen, ja miten paljon hän rohkenee myöntää eittämättömäksi totuudeksi huolimatta omista tai muiden käsityksistä.
        Harhakäsityksiä ilmeni jo apostolien päivinä, ja niitä vastaan he saivat taistella. Aikojen kuluessa nämä yhä paisuivat, niin että se, mitä alkuaan pidettiin vääränä, sai sitten virallisen oikean leiman, ja oikeaperäinen käsitys taas leimattiin vääräuskoisuudeksi.
        Mutta vaikka kirkkohistorian todistus Raamattua ainoana ohjeenaan pitävälle kristitylle ei olekaan ratkaiseva, on sen tutkiminen kuitenkin mielenkiintoista, koska se valaisee Raamatun totuuksia.
        Ja se on tärkeää senkin tähden, koska yksinkertaisia ihmisiä voidaan helposti eksyttää tuomalla esiin jokin lausunto muka lapsenkasteen tueksi. mutta vaietaan kokonaan niistä kirkkohistorian todistuksista, jotka puhuvat sitä vastaan.
        Tarkkaan tutkiessamme näemme kyllä, mille puolelle vaaka kallistuu. ja voimme heti ilolla ja rohkeamielisinä sanoa, että kirkkohistoria ihanalla tavalla vahvistaa meille jätetyn kirjoitetun Sanan esitystä asiasta.
        A. Kirkkoisien kastaminen.
        Ei ole olemassa mitään todistusta, että joku kirkkoisä ennen v. 250 olisi kastettu lapsena, mutta sitä vastoin on monta etevää kirkkoisää. jotka olivat Jumalaa pelkäävien vanhempain poikia, mutta joita ei kuitenkaan kastettu, ennen kuin he omistivat Jeesuksen uskon kautta.
        Tämä todistaa, että vaikkakin 3. ja 4. vuosisadalla alkoi levitä oppi kasteveden ihmeitä tekevästä voimasta pikku lapsiin, monet innokkaat kristityt, sivistyneisiin perheisiin kuuluvat, eivät suostuneet noudattamaan tätä uutta tapaa.
        Mainitsemme tässä muutamia tällaisia kirkkoisiä:
        Gregorius, Naziansin piispa Vähästä-Aasiasta (* 329 f 390), oli piis-
        62
        pan poika, mutta häntä ei kastettu ennen kuin 30 vuoden vanhana. vaikka jo hänen syntyessään isä oli piispa. Hänen hurskas äitinsä, joka oli arvokkaasta kristillisestä suvusta, ei häntä kastattanut, vaan pvhitti hänet rukouksessa Herralle. Jo nuoresta pitäen hänelle opetettiin Raamattua, mutta kastamisesta vain ei kuulunut mitään. Varmaan olisivat Vähän Aasian piispat tästä väärinkäytöksestä vanhemmille huomauttaneet, jos lapsenkaste olisi pidetty oikeana.
        Ambrosius (* n. 340 t 397) polveutui perheestä, joka jo sata vuotta aikaisemmin oli siirtynyt kristinuskoon. Olipa eräs suvun jäsen kärsinyt marttyyrikuolemankin. Hänet kastettiin 34 vuoden vanhana.
        Hieronymus (f 420), joka käänsi Raamatun latinankielelle, oli myös kristittyjen vanhempien poika, mutta hänet kastettiin vasta aikuisena.
        Augustinuksen (* 354 f 430) isä oli tosin pakana, mutta äiti kristitty. Isä ei kuitenkaan mitenkään vastustanut kristillisyyden harjoittamista kodissaan, kuten Augustinus itse kertoo Tunnustuksissaan. Nuorena hänelle oli tosin tehty ristinmerkki, ja hänet oli otettu kirkon kokelaiden joukkoon, mutta häntä ei kastettu ennen kuin 33 v. vanhana.
        Basilius Suuri (f 379), Kesarean piispa, oli kristittyjen vanhempien lapsi. ja heidänkin vanhempansa olivat kristittyjä. Monet suvun jäsenet olivat tunnustajia ja marttyyreja. Siitä huolimatta B. kastettiin vasta aikuisena.
        Efraim Edessalainen kastettiin 18 v. vanhana, vaikka hänen kristityt vanhempansa jo hänen pienenä ollessaan olivat pyhittäneet hänet Jumalalle.
        Krysostomus (* 347 t 407), vanhan ajan kuuluisa kaunopuhuja ja Konstantinopolin patriarkka, oli syntyisin ylhäisestä kodista, jossa vanhemmat jo hänen syntyessään olivat kristittyjä. Hänen äitinsä oli yksi niistä ”kolmesta esimerkiksi kelpaavasta äidistä, jotka tähtinä loistavat maailmassa”. Mutta ei hänkään kastattanut poikaansa pienenä, vaan ainoastaan rukoili ja luki Raamattua hänen kanssaan. Saatuaan kolme vuot piispa Miletiukselta kristinuskon opetusta hänet, jo ollessaan asian a aja. kastettiin yli 20 vuoden ikäisenä.
        Tämä tosiasia, jonka kirkkohistorian tutkijat kyllä tunnustavat, että kristillisissä perheissä, missä monta sukupolvea oli oltu kristittyjä, ei
        63
        kuitenkaan pikku lapsia kastettu, on niin huomattava, että jotkut historioitsijat, lähtien siltä väärältä kannalta, että lapsenkaste oli apostolinen tapa, puhuvat “lapsenkasteen syrjäyttämisestä” 3. ja 4. vuosisadalla. Jopa jotkut puhuvat siitäkin, että lapsenkastetta ei silloin kokonaan ollut hyljätty.
        Tämän merkillisen ilmiön takana täytyy todellakin olla olemassa suurta epäröintiä lapsenkasteen suhteen ja huomattavia perinteitä. Muuten tämä olisi sen ajan suurimpia arvoituksia.
        B. Kirkkoisien oma kanta.
        Uudessa Testamentissa ei ole mitään suoranaista käskyä kastaa lapsia eikä myöskään kertomusta siitä, että sellaista olisi koskaan tapahtunut. Sen myöntävät lapsenkasteen puoltajatkin. Aivan samoin on myös n.s. apostolisten isien kirjoitusten laita. He olivat itse olleet apostolien oppilaita ja elivät siis ensimmäisellä vuosisadalla. Kirjoituksissaan he usein puhuvat uskovaisten kasteesta, mutta ei sanaakaan lapsenkasteesta, tai edes mitään sellaista, joka siihen voisi viitata. Etevimmät kirkkohistorian tutkijat lapsenkastajain omasta piiristä tunnustavat tämän, joten ne, jotka rohkeasti väittävät, että kirkkoisien kirjoituksissa aina apostoliselta ajalta saakka on jälkiä lapsenkasteesta, eivät puhu totta.
        Jo tämän perusteella voimme sanoa, että perimätieto, tosihistoriallinen traditio, ei lapsenkasteen suhteen vie meitä apostoliseen aikaan asti. Mutta vaikka sellainen traditio olisikin olemassa, se ei antaisi meille mitään varmuutta siitä, mitä Raamattu opettaa; se vain osoittaisi, että tämä harhakäsitys jo silloin oli jossain määrin levinnyt. Raamattu itse kertoo siitä, mitenkä traditio, s.o. puhe, joka kulkee miehestä mieheen, saattaa esittää asian aivan väärässä valossa, niin että Herran omatkin sen kautta tulevat eksytetyiksi. Katso Joh. 21: 22, 23.
        Suurinta huomiota tältä alkuajalta ansaitsee Klemens Aleksandrialainen, sillä hän eli toisella vuosisadalla ja puhui kreikankieltä äidinkielenään. Hän mukailee Jeesuksen kastekäskyä näin: “Vaeltakaa ympäri ja saarnatkaa, ja ne, jotka uskovat, kastakaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
        64
        Toisen vuosisadan kirkkoisistä tarkastelemme vähän tarkemmin ensin Justinus Marttyyriä, f 165.
        Seuraavan kohdan eräästä hänen Rooman keisarille n. 138 j.Kr. osoittamastaan kirjoituksesta ottavat lapsenkasteen puoltajat käsityksensä tueksi: “Moni meistä, jotka olemme 60 tai 70 vuoden ikäisiä, kumpaakin sukupuolta, jotka lapsuudessa on tehty Jeesuksen opetuslapsiksi, jatkaa yhä pidättyväisyyttään.” Kreikkalainen sana, jota tässä on käytetty merkitsemään “tehdä opetuslapseksi”, on sama, jota Jeesus käytti kastetta asettaessaan, ja se merkitsee kreikankielen tuntijain yksimielisen lausunnon mukaan opettamalla tehdä opetuslapseksi. Sitä ei siis missään tapauksessa voida käyttää vastasyntyneistä lapsista. Mitä taas tulee tämän kirkkoisän käyttämään sanaan “lapsuudessa” (ek paidon), niin se merkitsee yleensä 10—15 vuoden välillä olevaa ikäkautta, kun taas ai van toiset sanat merkitsevät sitä varhaisempaa lapsuutta. Koko tämä paikka ei siis puhu kasteesta mitään. Mutta jos puheena olevat henkilöt olikin kastettu jo lapsuudessa, niin heidät oli ainakin sitä ennen opetuksen kautta tehty opetuslapsiksi.
        Että Justinus Marttyyri todella on tarkoittanut tätä, selviää eräästä toisesta hänen lausunnostaan, joka on otettu hänen toisesta puolustus puheestaan keisari Antonius Piuksen edessä. Tämä lausunto kuuluu näin:
        “Minä tahdon nyt selittää, mitenkä me, jotka Kristus on uudistanut, olemme jättäytyneet Jumalalle, jotta ei, jos minä tämän sivuuttaisin, voitaisi katsoa minun menetelleen epärehellisesti jossakin kohden tätä
        —elontekoani. Kaikkia, jotka ovat tulleet vakuuttuneiksi ja uskovat, että ‘ mitä me opetamme ja puhumme, on totta,*) ja jotka tunnustavat voivansa elää sen mukaan, opetetaan ensin rukoilemaan ja paastoten pyytämään Jumalalta entisiä syntejänsä anteeksi; ja myös me paastoamme ja rukoilemme yhdessä heidän kanssaan. Sitten me viemme heidät
        johonkin paikkaan, jossa on vettä, ja he uudestisyntyvät samalla tavalla kuin mekin uudestisynnyimme. Sillä he vastaanottavat silloin vesipeson kaikkien Isän ja Herran Jumalan nimessä ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen nimessä. Ja syyn tähän (menettelyymme
        ‘) Tekijän kursivointi.
        — Rajankäyntiä kastekysymyksestä   65
        kastettaessa) olemme oppineet apostoleilta, ja se on seuraava: Koska m ollessamme tietämättömiä ensimmäisestä syntymästämme, synnyinmme pakosta — ja meillä on ollut huonoja tapoja ja turmeltunut kasvatus
        — niin, jotta emme pysyisi välttämättömyyden ja tietämättömyyden lapsina, vaan olisimme vapaan valinnan ja tiedon lapsia, ja jotta me vedessä saisimme anteeksiantamuksen niistä synneistä, joilla ennen olemme syntiä tehneet julistetaan hänen ylitsensä, joka valitsee (tahtoo) uudesti syntymisen ja tekee parannuksen synneistään, kaikkien Isän ja Herran Jumalan nimi jne.”
        Lukija voi itse ratkaista, puhuuko se lapsenkasteen puolesta vai sitä vastaan, kun hän nimenomaan sanoo, että ne, jotka kastetaan, ovat suu ennen tulleet vakuuttuneiksi ja uskovat.
        Loppupuolella lausuntoaan Justinus Marttyyri puhuu siitä, että kastettavat ovat “vapaan valinnan ja tiedon lapsia” eikä “välttämättömyyden ja tietämättömyyden”, että he ovat itse valinneet tämän tien, että he ovat tehneet parannuksen synneistään ym. Että oli otettava pitkä harppaus. ennen kuin tältä vapaan valinnan kannalta päästään pakon kannalle 25() vuotta myöhemmin Augustinuksen aikana, on selvää. Tämä kirkkoisä nim. vastoin Justinusta puhuu näin: “Lapset, jotka eivät voi tahtoa eikä myöskään kieltää hyvää tai pahaa, ovat siitä huolimatta pakotetut tulemaan pyhiksi ja vanhurskaiksi (!), kun ne taistellen ja kyynelin parkuen sitä vastaan uudestisyntyvät pyhässä kasteessa.”
        On huomattava, että Justinus Marttyyrin aikana kristittyjen perheiden ja niissä olevien lasten lukumäärä epäilemättä oli varsin suuri, ja jos näiden lasten kastaminen olisi kuulunut seurakunnallisiin toimituksiin, olisi hänen luonnollisesti täytynyt tehdä siitä erikoisesti selkoa, koska tämä selonteko ei sovellu lapsiin. Jos hän nyt sellaisen on jättänyt pois. ei hän olekaan menetellyt sen tarkoituksen mukaisesti, mikä hänellä oli, nim. “mitään pois jättämättä tehdä selkoa kristillisyydestä.” — Tämän kirkkoisän merkityksestä sanoo muuten tri Wall, joka itse on lapsen kasteen kannalla: “Yksikin todistus häneltä on suuremman arvoinen kuin viisi tai kuusi muuta.”
        Irenaeus, toisen vuosisadan etevin kirkon opettaja ja vuodesta 180 Lyonin piispa, ja kuollut v. 202, ylistää kastetta uudestisyntymisen ja
        66
        syntien anteeksisaamisen välikappaleena. Näin ollen ei olisi ihme, jos hän myös puolustaisi lapsenkastetta. Oppikirjoissa hänet mainitaankin ensimmäisenä, joka on maininnut lapsenkasteen. Mutta tuo tarkoitettu kohta, jossa kaste-sanaa ei ollenkaan esiinny, voidaan käsittää toisellakin tavalla.
        Kysymyksessä olevaa kohtaa, joka esiintyy n. 177 j.Kr. kirjoitetussa kirjassa, ei enää ole tallella alkuperäisenä kreikankielellä, vaan ainoastaan latinalaisena käännöksenä. jonka luotettavuutta ei edes ole voitu todistaa. Se kuuluu näin:
        ‘Sen tähden kuten Hän (Kristus) oli Mestari, oli Hänellä myös Mestarin ikä; ei halveksien eikä käyden tietä, joka oli yli inhimillisen luonnon, eikä myöskään omassa persoonassaan rikkoen sitä lakia, jonka Hän oli määrännyt ihmissuvulle, vaan pyhittäen jokaisen erikoisen ikäkauden sen yhtäläisyyden kautta, joka sillä on Hänen itsensä kanssa; sillä Hän tuli itsensä kautta*) pelastamaan kaikkia, kaikkia, sanon minä, jotka Hänen kauttansa*) uudestisyntyvät Jumalalle, imeväisiä lapsia ja pieniä lapsia, poikia, nuorukaisia ja vanhempia ihmisiä. Sen tähden Hän läpikävi jokaisen ikäkauden: imeväisille Hän tuli imeväiseksi lapseksi, pyhittäen imeväiset; pienten keskuudessa pieneksi, pyhittäen ne, jotka olivat tässä iässä, ja samalla tullen heille hurskauden, vanhurskauden ja ala maisuuden esikuvaksi jne.”
        Tässä nyt pitäisi piillä todistuksen lapsenkasteen olemassaolosta. Mutta
        eihän sitä sieltä löydä kukaan, joka ei sitä ennen ole sinne pannut. Ja se on tahdottu panna sanoihin: uudestisyntyvät Jumalalle.
        On nyt ensinnäkin sanottava, ettei Irenaeus missään väitä, että lapsenkaste olisi ollut apostolinen tapa, eikä edes puhu koko lapsenkasteesta, vaan ainoastaan käyttää erästä sanontatapaa, joka on tahdottu ymmärtää niin. että hän siinä muka puhuu lapsenkasteesta. Mutta vaikkapa ajateltaisiin niinkin, että hän todella sitä olisi tarkoittanut, jota kuitenkin monet tutkijat täydellä syyllä epäilevät, niin on huomattava, että hänellä oli muitakin merkillisiä ajatuksia, kuten esim., että Rooman seurakunta oli erikoisesti “apostolinen seurakunta”, jonne kaikkien maailman kris-
        -    Tekijän kursivointi.
        67
        tittyjen tuli kokoontua ottaakseen vaarin apostolien opista. Ja hänellä on sellainenkin harhatieto, että Jeesus Joh. 8. luvussa mainitussa tilaisuudessa, väitellessään juutalaisten kanssa, “ei ollut paljonkaan alle 30 vuoden vanha”, ja hän perustelee sitä sillä, että “ne, jotka Aasiassa seurustelivat Herran opetuslapsen kanssa, vakuuttivat, että Johannes oli heille sen ilmoittanut”. Tällaiset käsitykset ja puheet osoittavat, ettei edes hänen selviinkään sanoihinsa voitaisi mitään rakentaa.
        Mutta sitä paitsi ovat monet tutkijat ehdottomasti sitä mieltä, ettei uudestisyntyminen Irenaeuksen kirjoituksissa merkitse kastetta, vaikka emme sitä tässä voi ryhtyä tarkemmin selostamaan. Imeväisistä lapsista hän puhuu myös muualla esim, tähän tapaan: “Jeesus tuli Egyptiin pyhittäen siellä olevat imeväiset lapset.” Ei suinkaan nyt kukaan tahdo väittää, että imeväinen lapsi Jeesus olisi kastanut Egyptin imeväiset lapset! Tällainen puhetapa Irenaeuksella ilmaisee, käyttääksemme kirkkohistorioitsija Hagenbachin sanoja, vain “sen ihanan ajatuksen, että Jeesus oli kaikkien ikäkausien lunastaja, mutta se ei sano sitä, että Hän lunasti lapset kastevedellä”. Senhän pitäisi muutenkin olla jokaiselle selvää, kun Irenaeus nimenomaan sanoo, että Jeesus itsensä kautta (eikä kasteen kautta) pelastaa ja että ihmiset Hänen kauttansa (eikä kasteen kautta) uudestisyntyvät Jumalalle. Vrt. Joh. 3: 17.
        Tertullianus, Kartagon presbyteeri, joka kuoli n. 220 j.Kr., on ensimmäinen kirkkoisä, joka nimenomaan mainitsee pienten lasten (ei kuitenkaan rintalasten) kasteen ja silloin vastustaa sitä. Tämä on sitä ihmeellisempää, kun hänellä on samat käsitykset kasteen maagisesta, salaperäisestä vaikutuksesta kuin hänen edeltäjillään ja aikalaisillaan.
        Hänen todistuksensa lapsenkasteesta kuuluu hiukan lyhennettynä (mitään asiallista kuitenkaan pois jättämättä) näin:
        “Mutta ne, joiden velvollisuus on kastaa, tietävät, ettei sitä ole annettava liian hätäisesti. ‘Anna jokaiselle, joka pyytää’ (sanovat muutamat), ‘hänellä on oikeus se saada aivan samoin kuin almujen ollessa kysymyksessä’. Ei, pikemmin on kiinnitettävä huomiota tähän sanaan: älkää antako koirille pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen; älä pane käsiäsi liian hätäisesti kenenkään päälle äläkä tee itseäsi osalliseksi toisten synteihin! Jos Filippus niin kernaasti kastoi hoviherran, niin
        68
        muistakaamme, että hänellä oli Herralta selvä ja nimenomainen valtakirja siihen. — — Sen tähden kunkin tilan, mielenlaadun ja iän mukaan on kasteen siirtäminen tuonnemmaksi hyödyllisempää etenkin, mitä tulee pieniin lapsiin. — — — Tosin Herra sanoo: älkää kieltäkö heitä tulemasta Minun tyköni. Anna heidän siis tulla, kun he kasvavat; anna heidän tulla, kun he oppivat ja saavat opetusta siitä, mihin heidän on tultava. Tulkoot he kristityiksi, kun he voivat tuntea Kristuksen! Miksi kiiruhtaa viaton ikäkausi syntien anteeksisaamiseen ? *) Maallisissa asioissa osoitetaan suurempaa varovaisuutta, kuin me teemme uskoessamme taivaallisia aarteita sellaisille, joille ei tahdota uskoa maallista omaisuutta. Tietäkööt he, miten heidän tulee pyytää tätä autuutta, jotta kävisi ilmi, että olet antanut sellaiselle, joka on pyytänyt. — — Ne, jotka ymmärtävät kasteen tärkeyden, pelkäävät saavansa kasteen liian aikaisin, kuin siirtävänsä sen liian kauaksi. Oikea usko on varma pelastuksesta.”
        Tämä kohta on otettu eräästä hänen kastetta käsittelevästä kirjoituksestaan, joka on nimenomaan osoitettu Qvintilla nimistä rikasta rouvaa vastaan, joka opetti, että lapset, tullakseen autuaiksi, on kastettava.
        Kuitenkin näyttää siltä, ettei tämä nainenkaan opettanut rintalasten kastamista, vaan o kysymyksessä pikkulasten kaste. Se sana, “parvulus”, jota Tertullianus lapsista käyttää, tarkoittaa juuri 6—12 vuoden iässä olevia lapsia. Ja myös koko hänen kirjoituksensa ajatuksenjuoksu osoittaa, ettei ole kysymys rintalapsista.
        Tuo kerettiläinen nainen näyttää olleen sitä mieltä, että kaste on annettava jokaiselle, sekä nuorelle että vanhalle, joka sitä pyytää. Tällaista kastamista Tertullianus vastustaa jyrkästi. Kun hän kysyy: “Miksi kiiruhtaa viaton ikäkausi syntien anteeksisaamiseen?” niin hän ilmeisesti pitää silmällä lapsia, jotka itse voivat “kiiruhtaa” ja pyytävät kastetta. Hänhän puhuu alaikäisistä, joille ei uskota edes maallista omaisuutta ja joille sen tähden ei myöskään pitäisi uskoa taivaallista aarretta liian aikaisin.
        Puhetavan “viattomuuden” iästä ei välttämättä tarvitse tarkoittaa rin-
        *) Kursivoinnit kirjoittajan tekemät.
        69
        talapsia, sillä voihan hyvinkin ajatella, että silloisissa oloissa viattomuuden ikää kesti vähän kauemmin kuin nykyään, jolloin 5—7-vuotiaat jo osaavat kiroilla ja pilkata Jumalaa sekä harjoittaa kaikkea riettautta. Mutta jos hän tahtoo tällaistenkin lasten kastamisen siirtää tuonnemmaksi, niin tietysti hän olisi sitä enemmän vastustanut rintalasten kastamista, jos se olisi ollut käytännössä.
        Kysymyksessä oleva Tertullianuksen kirjoitus osoittaa ainoastaan, että eräs kerettiläinen nainen oli vaatinut alaikäisten lasten kastamista, mutta ei sano edes sitäkään, että sellaista kastamista kukaan olisi harjoittanut, joten siitä ei voida saada mitään tukea ajatukselle, että lapsen kaste (nykyisessä merkityksessä) olisi ollut käytännössä. Jos Qvintillan käsitys ja vaatimus ei olisi ollut uusi, vaan olisi ollut tietty asia, että pikkulapsia kastettiin apostolien ajoilta asti, niin mikä olisi ollut luonnollisempaa, kuin että Tertullianus olisi vastannut hänelle, ettei tässä tarvitse odottaa edes siksi, kunnes lapset itse pyytävät kastetta, vaan että ne voidaan kastaa milloin hyvänsä jo aivan rintalapsina. Mutta sitä hän ei tehnyt, vaan sanoo päinvastoin, että “ne, joiden velvollisuus on kastaa, tietävät, ettei sitä ole tehtävä liian hätäisesti.”
        On myös väitetty, ettei Tertullianus muka koskaan pannut kysymyksen alaiseksi lapsenkasteen apostolista alkuperää. Olkoon niin! Mutta hän ei myöskään puhu siitä apostolisena säädöksenä. Teemme tämän lisäksi kaksi kysymystä: 1) Kuka voi osoittaa, että apostoleilla oli ollut sellainen tapa? 2) Kuinka olisi Tertullianus uskaltanut niin jyrkästi asettua pikkulasten kastettakin vastaan, jos lapsenkaste todella olisi ollut keskeytymättä käytännössä apostolien ajoilta asti? (Ja eikö häntä silloin olisi kirkkohistoriassa leimattu vääräoppiseksi, samoin kuin nykyäänkin kaikkia niitä, jotka hylkäävät lapsenkasteen?) Ja kuinka hän olisi tahtonutkaan sitä tehdä, koska hän muualla kirjoituksissaan kiivaasti puolustaa historiallista perimätietoa ja apostolisia tapoja! Vastoin väitettä, että lapsenkaste jo silloin oli yleinen, sanovat päinvastoin kuuluisat historian tutkijat, että juuri hänen aikanaan se oli ruvennut leviämään, ja monet sen tähden katsoivat sitä uutuudeksi, jolla ei ollut apostolista perustusta. Ja tämä käsityskanta on epäilemättä paljon luonnollisempi.
        Se seikka, että Tertullianus vastusti naimattomien kastamista yleensä,
        70
        josta myös on puhuttu. osoittaa vain, miten kaikenlaiset harhakäsitykset usein rinnakkain esiintyvät kirkkoisillä, kuten ennen jo olemme huomauttaneet. Muitakin merkillisiä käsityksiä sekä perimätietoon että kristilliseen oppiin nähden huomaamme hänellä.
        Tertullianuksen vastalause ei kuitenkaan voinut estää lapsenkasteen leviämistä. Tähän ehkä osaksi vaikutti se, että hän, erottuaan yleisestä kirkosta v. 207, oli niin räikeässä ristiriidassa sen kanssa, että hänen varoituksillaan ei enää ollut sitä kantavuutta, mikä niillä olisi ollut, jos
        hän olisi edelleen ollut piispana.
        Hän painotti apostolisia periaatteita uskovaisten ja maailman välisestä erosta ja vaati persoonallista ratkaisua. Tällaisella kannalla olevalla miehellä ei todellakaan ollut kiusausta suositella lapsenkastetta.
        Kolmannella vuosisadalla astuu ensin eteemme Aleksandriassa vaikuttanut Origenes, t 254. Hän käytti kirjoituksissaan kreikankieltä, mutta niitä hänen kirjoituksiaan, joista lainaamiaan kohtia lapsenkastajat koettavat hyväkseen käyttää, ei ole tällä kielellä enää tutkijain käytettä
        vissä, vaan ainoastaan niiden latinalaisia käännöksiä. Vertailtaessa niitä käännösten kohtia, jotka ovat saatavina myös alkukielellä, alkuperäiseen tekstiin, on huomattu, että “kääntäjät”, joina olivat kirkkoisät Hieronymus ja Rufinus, eivät olekaan tyytyneet kääntämään Origeneksen esitystä, vaan he ovat muutelleet, poistaneet ja lisäilleet oman mielensä mukaan. Tämän he myöntävät itsekin eräiden toisten kohtien suhteen, koska
        tahtoivat “oikaista” niitä Origeneksen lausuntoja, joita heidän, myöhäisemmän, käsityksensä mukaan pidettiin harhaoppeina. Ja eräät kuuluisat miehet, jotka ovat julkaisseet Origeneksen teoksia (he ovat lapsenkastajia) katsovat, että niissä on selvästi nähtävänä myöhemmän ajan mielipiteitä, jotka eivät voi olla Origenekselta lähtöisin.
        Tärkein kohta, josta riitaa käydään, on se, jossa Origenes muka väittää että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikku lapset kastettava”. Jos tämä kohta nyt olisikin Origeneksesta itsestään lähtöisin, niin ei hänkään siinä sano, että Jeesus tai apostolit olisivat lapsenkasteen asettaneet, vaan ainoastaan, että sellainen puhe oli kulkenut polvesta polveen, että lapset muka pitäisi kastaa. Miten kulkupuhe voi johtaa harhaan, olemme jo edellä osoittaneet.
        71
        Sitä paitsi ei lapsenkasteeseen asiallisesti sovellu se sääntö, joka perimätiedon pätevyyteen nähden siihen aikaan oli voimassa, että nim. oikeaperäisenä pidettiin vain sitä, mitä kaikki aina ja kaikkialla olivat noudattaneet. Jo siitäkin, mitä edellä on esitetty, on selvää, että näin ei ollut lapsenkasteen laita, sillä juuri vähän ennen Origenesta oli Tertullianus asettunut sitä vastaan, ja kuitenkin hän oli yksi kiivaimpia perimätiedon puolustajia. Kuinka eivät hänen vastustajansa, lapsenkastajat, olisi lyöneet häntä hänen omilla aseillaan, jos olisivat voineet!
        Mutta sitä paitsi on huomattava, että jo ennen Origeneksen aikaa oli apostolisena perimätietona hyväksytty paljon sellaista, jota eivät lapsen kastajatkaan meidän päivinämme tahdo oikeaksi myöntää. Sellaisia tapoja olivat: perkeleen manaaminen ulos ihmisestä kasteessa; kastettavan voiteleminen öljyllä sekä suolan, maidon ja hunajan antaminen hänelle; kasteen jälkeen ei yhteen viikkoon saanut kylpeä, vaikka se muuten oli jokapäiväinen tapa; sunnuntaisin rukoiltaessa ei saanut polvistua jne. Näitä puolustaa myös Tertullianus, mutta ei lapsenkastetta.
        Jos siis riidanalainen Origeneksen lausunto olisikin oikea, ei se todistaisi muuta, kuin että muiden väärinkäytösten ohessa lapsenkastekin oli korotettu apostoliseksi säädökseksi.
        Mutta nyt ei yhdessäkään Origeneksen alkuperäisten kirjoitusten kohdassa puhuta mitään rintalasten kastamisesta; päinvastoin selviää monesta kohdasta, että lapsenkaste ei ollenkaan sisältynyt hänen oppijärjestelmäänsä.
        Vastakohtana sille lausunnolle, joka on ainoastaan kääntäjän teoksissa, että “kirkko on apostoleilta saanut perimätiedon, että pikkulapsillekin on annettava kaste”, esitämme seuraavan, joka on olemassa myös alkukielellä ja siis varmasti on Origeneksen oma lausunto:
        “Me kehotamme syntisiä tulemaan osallisiksi siitä opetuksesta, joka opettaa heitä olemaan syntiä tekemättä, ja ymmärtämättömiä tulemaan osallisiksi siitä, mikä antaa ymmärrystä, ja pieniä lapsia kohoamaan ajatuksen nousussa (ymmärryksen kehityksessä) miehiksi... Mutta kun kehotuksen saaneista ne, jotka edistyvät, osoittavat, että he ovat Sanan kautta puhdistuneet ja, mikäli mahdollista, ovat eläneet parempaa elämää, silloin kutsumme heitä vihkiytymään meidän kanssamme.”
        72

Siinä hiukan lukemista. Historiallista FAKTAA KIRKKOISISTÄ. Huomaa se pyrkimys VÄÄRISTELLÄ ESIM. ORIGENEEN TEKSTEJÄ, KUN NIITÄ KÄÄNNETTIIN. Sellainen on suoranaista VALEHTELUA JA EPÄREHELLISYYTTÄ, MITÄ KIRKKO EDELLEEN HARRASTAA. Olenhan näilläkn palstoilla lukenut noita samoja VÄÄRIÄ TODISTUKSIA.

• uskis

hyvin, etten pysty sitä kiistattomasti ja 100 prosentin varmuudella todistamaan.

Jos kysyisin sinulta, pysytkö todistamaan täydellisen varmaksi sen, että perhekunnissa EI ollut pieniä lapsia, et sinäkään pysyitsi sitä kiistatta Raamatulla todistamaan.

Kaste taitaa olla mysteeri. Siihen ei löydy täysin loogista ja aukotonta selitystä mielestäni KUMMALTAKAAN kannalta, ei lapsikastekäytännöstä EIKÄ uudesti kasteesta.

Kristillinen usko ei perustukaan järkeen ja loogisuuteen. Vain Jumalan Henki voi avata kirjoituksista Jumalan todellisen tarkoituksen. Olisi paljon rakentavampaa ja evankeliumille otollisempaa rukouksessa ja rakkaudessa keskittyä kuuntelemaan Jumalan Hengen ääntä, kuin täällä retostella omalla, "paremmalla" tiedollaan. Tällä tarkoitan myös itseäni.

• Kilvoituksessa
        uskis kirjoitti:

hyvin, etten pysty sitä kiistattomasti ja 100 prosentin varmuudella todistamaan.

Jos kysyisin sinulta, pysytkö todistamaan täydellisen varmaksi sen, että perhekunnissa EI ollut pieniä lapsia, et sinäkään pysyitsi sitä kiistatta Raamatulla todistamaan.

Kaste taitaa olla mysteeri. Siihen ei löydy täysin loogista ja aukotonta selitystä mielestäni KUMMALTAKAAN kannalta, ei lapsikastekäytännöstä EIKÄ uudesti kasteesta.

Kristillinen usko ei perustukaan järkeen ja loogisuuteen. Vain Jumalan Henki voi avata kirjoituksista Jumalan todellisen tarkoituksen. Olisi paljon rakentavampaa ja evankeliumille otollisempaa rukouksessa ja rakkaudessa keskittyä kuuntelemaan Jumalan Hengen ääntä, kuin täällä retostella omalla, "paremmalla" tiedollaan. Tällä tarkoitan myös itseäni.

sitä SELVÄÄ KÄYTÄNTÖÄ, MIKÄ OLI APOSTOLEILLA JA JEESUKSELLA?

>>>hyvin, etten pysty sitä kiistattomasti ja 100 prosentin varmuudella todistamaan.

• uskis

sitä SELVÄÄ KÄYTÄNTÖÄ, MIKÄ OLI APOSTOLEILLA JA JEESUKSELLA?

>>>hyvin, etten pysty sitä kiistattomasti ja 100 prosentin varmuudella todistamaan.

Eli perhekuntiin kuului siis pieniä lapsia ja hyvin todennäköisesti myös imeväisiä. Raamatun mukaan koko perhekunta kastettiin, ei siellä eroteltu ihmisiä ikäryhmittäin. Voihan sitä sanoa, että ehdottomasti imeväisiä ja pieniä lapsia (esim 1-2 vuotiaita) ei kastettu, mutta Raamatussa siitä ei ole mitään todisteita.

Kirjoitit: "MIKSI ET REHELLISESTI MYÖNNÄ, ETTÄ RAAMATTU EI OPETA VAUVOJA KASTAMAAN, VAAN USKOVIA."

Jeesus käski tehdä KAIKKI kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla.

Kysymys sinulle: On melko toden näköistä, että Raamatussa kastetuissa perhekunnissa oli imeväisiä, tai ainakin pieniä lapsia. Esimerkiksi 1-2 vuotiaalla ei voi olla sen enempää ymmärrystä teologiasta kuin vastasyntyneellä.

Väität siis, että heidät jätettiin ilman kastetta.Miten todistat sen Raamatulla? Siellä mainitaan monessa perhkuntakastekohdassa, että "heidät kaikki kastettiin". Siis KOKO perhuknta kastettiin. Ei mainita, että tietyn iän alittavat jätettiin kastamatta.

Vaikka omia selityksiä keksisistkin, tiedän ettet pysty tätä aukottomasti selittämään. Kuten en minäkään pysty omaa kantaani. Siispä edelleenkin olen sillä kannalla, että olisi kaikin puolin rakentavampaa rakkaudessa ja yhteisymmärryksessä tutkia näitä asioita Jumalan Sanan alle nöyrtyen, eikä kiistellä täällä. Mikä sen hyödyttömämpää?

Siksi lopetankin tämän keskustelun tähän. Siunausta sinulle ja kaikille muillekin.

• Kilvoituksessa
        uskis kirjoitti:

Eli perhekuntiin kuului siis pieniä lapsia ja hyvin todennäköisesti myös imeväisiä. Raamatun mukaan koko perhekunta kastettiin, ei siellä eroteltu ihmisiä ikäryhmittäin. Voihan sitä sanoa, että ehdottomasti imeväisiä ja pieniä lapsia (esim 1-2 vuotiaita) ei kastettu, mutta Raamatussa siitä ei ole mitään todisteita.

Kirjoitit: "MIKSI ET REHELLISESTI MYÖNNÄ, ETTÄ RAAMATTU EI OPETA VAUVOJA KASTAMAAN, VAAN USKOVIA."

Kysymys sinulle: On melko toden näköistä, että Raamatussa kastetuissa perhekunnissa oli imeväisiä, tai ainakin pieniä lapsia. Esimerkiksi 1-2 vuotiaalla ei voi olla sen enempää ymmärrystä teologiasta kuin vastasyntyneellä.

Väität siis, että heidät jätettiin ilman kastetta.Miten todistat sen Raamatulla? Siellä mainitaan monessa perhkuntakastekohdassa, että "heidät kaikki kastettiin". Siis KOKO perhuknta kastettiin. Ei mainita, että tietyn iän alittavat jätettiin kastamatta.

Vaikka omia selityksiä keksisistkin, tiedän ettet pysty tätä aukottomasti selittämään. Kuten en minäkään pysty omaa kantaani. Siispä edelleenkin olen sillä kannalla, että olisi kaikin puolin rakentavampaa rakkaudessa ja yhteisymmärryksessä tutkia näitä asioita Jumalan Sanan alle nöyrtyen, eikä kiistellä täällä. Mikä sen hyödyttömämpää?

Siksi lopetankin tämän keskustelun tähän. Siunausta sinulle ja kaikille muillekin.

Katso nyt ne hedelmät: Kirkkosi "kastaa" AINOASTAAN vauvoja TÄÄLLÄ SUOMESSA. Niinkö sinun raamattusi opettaa. JÄTTIKÖ JEESUS TAHALLAAN JA TIETÄMÄTTÖMYYTTÄÄN NE pikkulapset, jotka hänen luokseen tulivat, kastamatta? Ottiko Hän tietoisen riskin, ettei heitä ehkä kastettaisikaan lainkaan, kun elinikä ei ollut tiedossa. Miksi Raamattu EI OPETA LAPSIKASTETTA, VAAN USKOVIEN KASTEEN?

Et sinä ole, anteeksi vaan, REHELLINEN TUOLLAISILLA KÄSITYKSILLÄ kikkaillessasi. Perustelet oppiasi väärillä raamatunkäännöksillä ja -tulkinnoilla vaan toistuvasti. Eikö sinulla ole useampikielisiä Raamattuja, että voisit tarkistella niistä?

loppu

• on niin selvä,
        uskis kirjoitti:

ettei näin tärkeässä asiassa tarvitse olettaa tai
        luulotella. Sanot:

"Väität siis, että heidät jätettiin ilman kastetta.Miten todistat sen Raamatulla? Siellä mainitaan monessa perhkuntakastekohdassa, että "heidät kaikki kastettiin". Siis KOKO perhuknta kastettiin. Ei mainita, että tietyn iän alittavat jätettiin kastamatta."

Tässä todisteet:
        Koko Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan
        Ap 8:14.
        Kuitenkin vain MIEHET JA NAISET KASTETTIIN Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka ju-
        listi evankeljumia Jumalan valtakunnasta ja Jee-
        suksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kas-
        teen, SEKÄ MIEHET, ETTÄ NAISET."

Väitätkö, ettei Samariassa olisi ollut myös vau-
        voja, mutta heitä EI KASTETTU!

Miksi et usko todisteisiin?

• single.
        on niin selvä, kirjoitti:

ettei näin tärkeässä asiassa tarvitse olettaa tai
        luulotella. Sanot:

"Väität siis, että heidät jätettiin ilman kastetta.Miten todistat sen Raamatulla? Siellä mainitaan monessa perhkuntakastekohdassa, että "heidät kaikki kastettiin". Siis KOKO perhuknta kastettiin. Ei mainita, että tietyn iän alittavat jätettiin kastamatta."

Tässä todisteet:
        Koko Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan
        Ap 8:14.
        Kuitenkin vain MIEHET JA NAISET KASTETTIIN Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka ju-
        listi evankeljumia Jumalan valtakunnasta ja Jee-
        suksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kas-
        teen, SEKÄ MIEHET, ETTÄ NAISET."

Väitätkö, ettei Samariassa olisi ollut myös vau-
        voja, mutta heitä EI KASTETTU!

Miksi et usko todisteisiin?

Eihän tuossa sanota mitään, että juuri nuo puheena olleet kastetut Samarialaiset miehet ja naiset olisivat olleet edes perheellisiä! Mitään siihen viittaavaa ei mainita.

Silloin kun perheellinen kastettiin niin sanotaan, että koko perhekunta kastettiin saman tien.

Ap. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

• single. kirjoitti:

Eihän tuossa sanota mitään, että juuri nuo puheena olleet kastetut Samarialaiset miehet ja naiset olisivat olleet edes perheellisiä! Mitään siihen viittaavaa ei mainita.

Silloin kun perheellinen kastettiin niin sanotaan, että koko perhekunta kastettiin saman tien.

Ap. t. 16:33

Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.

...kastettiin heti - yhdellä, ainoalla ja oikealla kasteella, ei vain vedellä valelulla (vrt. uskomattomien fariseusten pakkotekemät uskomattomien/Sanaa ymmärtämättömien vauvojen "hätäkasteetkin"!) - se on uskovien kasteen pää- ja yleissääntö sekä -esimerkki läpi Jumalan Raamatun, Jumalan Sanan - eikä sitä siten tarvitse jokaisessa yksityiskohdassa juurta jaksain erikseen aina eritellä ("perhekunta"/omaiset)! Ja vaikka lapsetkin olisi kastettu tuolloin poikkeustapauksissa samalla aikuisten uskovien mukana, ei se poista eikä risitiriitaista eikä tee tyhjäksi itse pääsääntöä, perusedellytystä ja -vaadetta: Kristukseen uskovien kastetta puhtaassa vedessä/'kokovartalovedellä' - tasan päinvastoin!

"Vauvakaste" ei ole koskaan mikään "yksi" ja siis siten muka ainoa tarpeellinen kaste, koska se ei ole se Kristukseen uskovien 'vesikaste', jota Raamattu/Sana/Jumala/Jeesus tarkoittaa ja Häneen uskovilleen opettaa ja nimenomaan tähdentää!

Kaikki kastetut ko. samarialaiset miehet ja naiset olivat joko perheellisiä tai perheettömiä - ei kasteessa kysellä oletko naimisissa vai et, onko sinulla lapsia vai ei - kyse oli siitä ketkä kastettiin - tuli kastaa -ja ketkä pääsääntöisesti ei.

Kun koko Samaria oli ottanut vastaan Jumalan Sanan - uskoneet siihen - siis "perhekunnatkin"! - eivät siihen, Jumalan Sanaan uskovien ryhmään luonnollisesti suinkaan kuuluneet vauvat eivätkä Sanaa ymmärtämättömät lapset. - Mutta kuka taas toisaalta kieltääkään kastamasta uskovia perheitä lapsinensakin - mutta jostain kummasta syystähän (?) vaan nykyisin jätetään uskomattomat isät ja äidit tuosta "traditiosta" täysin paitsi ja syrjään - kuten jalkojen pesustakin sun muista mirhameista...

Alkuperäisessä Raamatussa ei puhuta toisaalta mitään "perhekunnasta", vaan "hänen kaikki", "kaikki" (Apt 16:33), ja taas: "taloineen" (Apt 16:34), ja joka jae samalla selventää keistä kastetuista edellisessä jakeessa olikaan oikein kysymys: "iloitsi taloineen uskoon tulleena Jumalaan". Jälleen ikuisiksi ajoiksi myönteisesti vastaamatta jäävä kysymys kuuluu: tulivatko tällöinkin uskoon kaikki ko. vauvat ja muut vain 'pärisevät pikkuvesselit'?? Oliko silloin kyseessä ko. vesikasteen merkityksen, Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikana uskovien vesikaste - kaikki kastekohdathan, suorina esimerkkeinä olleina osoittavat kyseessä olleen uskovan henkilön veteenupotuskasteen (esim. Apt 8:37) - jaa, eikös kaikilta löydykään Raamatuista tuota jaetta - miksikähän? Ja missähän Filippus kastoikaan hoviherran? Uskovatkohan vauvelit siihen, että Jeesus Kristus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika??

Ettei tuudittauduta vain tuiki vaaralliseen ikiuneen, valheelliseen "turvallisuudentunteeseen": "olen "yhdellä", "oikealla", "riittävällä" "kasteella" kastettu, en tarvitse todellista, aitoa kääntymystä, en parannusta, en todellista, yksilöllistä, riippumatonta, en ylhäältä armosta lahjaksi saatua uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraamme Jumalan Poikana, ainoaan Vapahtajaamme Jumalan kunniaksi - "riittää" vain muka yksi 'pakkoriistoinen', vieras-/ulkouskoinen, "ulkokummijainen" vauvakastelu...

Kukahan näinollen riemuitsee tuosta todellisesta valheopista - suuresta eksytyksestä (monia muitakin!), kuka taas siitä päinvastoin suree, vaikeroi ja itkee??

Niin single: aivan oikein: perhekuntien kasteet Raamatussa ovat todellakin vain yksinäisiä, yksittäisiä tapauksia - oivia kaste-esimerkkejä toisaalta siltikin! - mutta eivät ne riitä kasteen pää-, eikä yleissäännöiksi: kyseessä on yleisesti ottaen aina yksilön, yksittäisen ihmisen uskoontulo, Jumalan lapseksi uudestisyntyminen, uskovan kasteen jälkeen Jeesuksen opetuslapsena evankeliumin ilosanoman levittäminen kaikkialle Jeesuksen jalanjälkiä, Hänen tekojaan, ja Pyhän Hengen johdatuksessa, Rakkaudessa iloiten ja riemuiten Häntä pian omiansa yläilmoihin noutamaan palaavaksi seuraten - ei suinkaan aina 'joukkokaste'!

Ilkka Hyttinen

• Matti E Simonaho

NIMEEN ei viittaa pelkästään nimeen, vaan myös mitä NIMI on SANONUT. Esim Lujan ja meidän välisen Liiton Ehtoja (10 käkyä) ei saa rikkoa. Jokaisessa kasteessa niin kuitenkin tehdään.

• Ulkoinen vesikaste on jäseneksiotto seurakuntaan. Jos joku henkilö lähtee seuraamaan Jeesusta eikä kuulu mihinkään seurakuntaan, on luonnollista ja oikeaa, että hän liittyy sellaiseen ja kastetaan aikuisena. Itse olin uskoon tultuani jo ennestään ev.lut. kirkon jäsen,enkä ole aikeissa vaihtaa toiseen kirkkoon, joten en tarvitse enää uutta kastetta. Se todellinen vesikaste, joka jotakin merkitsee, annettiin Jumalalta jo uudestisyntymisen yhteydessä. Se oli se uudestisyntyminen vedestä, josta Jeesuskin puhui.

• tapahtuu...

..."YLHÄÄLTÄ" tulevan Jumalan SANAN ja HENGEN kautta, ei siis veden kautta!

Raamattu ei tunne ilmoituksessaan kirkollista valelemalla tapahtuvaa lapsikastetta!
        "Valelukaste" on kreikaksi "ranoo", mutta sellaista ilmaisia ei löydy uudentestamentin Kreikankielen alkutekstin sanastosta!

Kaikki kasteen ilmaisut ovat "baptizoo/baptisma" jne...! Sana merkitsee sekä konkreettista veteen "upottamista", että myös symboolista, asiayhteydestä riippuen!

• anabaptismi.

Jos menet toiselle kasteelle, tuolle lahkolaiskasteelle, niin saat sisällesi vieraan hengen ja lapsena kasteessa saamasi Pyhä Henki poistuu sinusta.

"Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte."

• sekoilee taas

""Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet,"

Mehän nimenomaa julistamme SAMANLAISTA KASTETTA,KUIN
        MILLÄ JEESUS KASTETTIIN!!

Eihän Häntä kastettu vauvana. Sehän on se toinen kaste!

• yksi kaste
        sekoilee taas kirjoitti:

""Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet,"

Mehän nimenomaa julistamme SAMANLAISTA KASTETTA,KUIN
        MILLÄ JEESUS KASTETTIIN!!

Eihän Häntä kastettu vauvana. Sehän on se toinen kaste!

Johanneksen kaste oli pelkkä vesikaste.

Kristillinen kaste, jolla kristityt kastavat heti lapsensa pieninä on kaste, jossa sanan ja veden lisäksi on mukana Pyhä Henki ja Kristuksen veren osallisuus.

Jeesus asetti pyhän kasteen vasta kuolemansa jälkeen.
        Matt.28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• vielä kolmas
        yksi kaste kirjoitti:

Kristillinen kaste, jolla kristityt kastavat heti lapsensa pieninä on kaste, jossa sanan ja veden lisäksi on mukana Pyhä Henki ja Kristuksen veren osallisuus.

Matt.28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

kaste?
        Tarkoitako hätäkastetta?

Koeta nyt ratkaista, millä kasteella Jeesus kastettiin. Se muuten kerrotaan Raamatussa. Ei
        kannata lukea niitä sekoittavia kastekirjoja.

• jeps.
        vielä kolmas kirjoitti:

kaste?
        Tarkoitako hätäkastetta?

Koeta nyt ratkaista, millä kasteella Jeesus kastettiin. Se muuten kerrotaan Raamatussa. Ei
        kannata lukea niitä sekoittavia kastekirjoja.

Jeesuksen kastetta ei edeltänyt mikään uskoontulon kokemus, koska Jeesus oli siinnyt Pyhästä Hengestä.
        Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään. Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin kuin kristittyjen lapsen kasteessa tapahtuu.

Hepr. 1:5

Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

Hepr. 5:5

Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
        --

Nämäkin 12 miestä Efesossa oli kastettu Johanneksen vesikasteella, mutta heidät piti kastaa kristillisellä uuden liiton kasteella, jotta he saisivat Pyhän Hengen ja syntyisivät uudesti vedestä ja Hengestä.

2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

• yksi kaste kirjoitti:

Matt.28

Jumalan Poikana uskovien kaste.

Opetuslapsi on nimensä mukaisesti kaikesta Raamatun Sanasta opetusta ennen ja jälkeen kasteen saanut uudestisyntynyt Jumalan lapsi, ei pelkkä lapsi, saati vauva. Ellei ole ensin saanut riittävästi perusopetusta Raamatusta, evenkeliumeista, jne. ei voi ymmärtää kristillisen, Raamatullisen kasteen merkitystäkään, eikä voi näinollen mennä oikealle kasteellekaan. Vauva ei ole opetuslapsi - viive voi olla iäisyydenkin mittainen!! Vauvakaste on antikristillinen pelkkä initiaatioriitti.

Matt 28:19 alkuperäisen käännöksen mukaan kuuluu: "Mennen siis tehkää opetuslapsiksi kaikki kansat, kastaen [kastettuanne] heidät nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen". Siis opetuslapsiksi ei ketään tehdä vain kastamalla (kuten helposti ilman tuota lisämäärettä, tarkennusta voisi luullakin!), vaan opetuslapsiksi tullaan/tulemme uskoon tulon ja sen jälkeisen "vahvistavaksi merkiksi", siunaukseksi, jne. kasteen kautta, kuten vastaavista muista ristiriidattomista Raamatunkohdista ilmenee. Vain antikristus uskottelee käärmeen tavoin ristiriitaistaen: "uskokaa vain tämä asiayhteyksistään (kaikista!) irtireväisty Raamatunkohta - älkää katsoko, älkää lukeko muita kohtia lainkaan"...Mm. Matt 24:14 :stä ilmenee nimenomaan suoraan tämän evankeliumin ensisijainen opetuslapsien saarna-/todistuskäsky, kasteella on siihen nähden toisjälkeinen merkitys, kuten monesta muustakin Raamatun vastaavasta asiayhteyskohdasta ilmenee:

"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (Mark 16:15,16). Joka muuta väittää, muuta järjestystä "todistelee", hänen kohtalonsa on eo. mainittu. Uskooko Kristukseen Jumalan Poikana vauva, puhetta ymmärtämätön lapsi? Eihän 'keskenmennyt' tai abortoitu lapsikaan tarvitse kastetta, vauvakaan välttämättä "hätäkastettakaan" , ei edes 'aikuisten uskoa', sillä jokaisella ihmistaimella, 'vähäisimmällä ihmisveljellä ja -siskollakin', Jumalan Sanasta, myös evankeliumeistakin täysin tietämättömällä on omatuntonsa, hän kykenee valitsemaan oikean ja väärän, hyvän ja pahan, rakkauden ja vihan väliltä. Evakeliumia - oikeaa! - kuitenkin silti tarvitaan synkimpään viidakonsopukkaankin asti - kunnes Kristukseen lapseudenuskomme - ei lapsellisuuden!! - pian muuttuu ja me sen mukana - niin, miksikähän ja millaisiksi?

Ilkka Hyttinen

• ja kastetaan

se pelastuu.Joka ei USKO on jo tuomittu kadotukseen
      Markuksen evankeliumi 16:15-16

• melissa2001

Minusta pienelle lapselle riittää lapsen siunaaminen nimen saannin yhteydessä, vaikka pienellä lapsella uskoa jo olisikin sisimmässään.
        Lapsi ei voi kuitenkaan meille sisintään kertoa ,joten se vauvan usko Jumalaan jää kyllä ainakin minulle arvoitukseksi.
        Minusta vauva on sellaisenaan taivaskelpoinen.

Tärkeintä on se, että vanhemmat uskoisivat , olisivat tietoisia Jeesuksesta ja kykenisivät ohjaamaan ja opettamaan lasta Taivas tielle.

Muistelen ,että itsellänikin oli lapsena usko Jumalaa ,mutta vanhemmiltani en saanut muistaakseni koskaan tukea, opastusta tuohon asiaan.
        Nuorena taas , tansseihin kyllä kehoitettiin menemään.

• pukeminen
        melissa2001 kirjoitti:

Minusta pienelle lapselle riittää lapsen siunaaminen nimen saannin yhteydessä, vaikka pienellä lapsella uskoa jo olisikin sisimmässään.
        Lapsi ei voi kuitenkaan meille sisintään kertoa ,joten se vauvan usko Jumalaan jää kyllä ainakin minulle arvoitukseksi.
        Minusta vauva on sellaisenaan taivaskelpoinen.

Tärkeintä on se, että vanhemmat uskoisivat , olisivat tietoisia Jeesuksesta ja kykenisivät ohjaamaan ja opettamaan lasta Taivas tielle.

Muistelen ,että itsellänikin oli lapsena usko Jumalaa ,mutta vanhemmiltani en saanut muistaakseni koskaan tukea, opastusta tuohon asiaan.
        Nuorena taas , tansseihin kyllä kehoitettiin menemään.

Raamatun mukaan vastasyntyt vauva "brefos" uskoo Jeesukseen.
        Vauvalle tulee pukea valkea vaate päälle kasteessa. Kristuspuku ja häävaate. Kaikki häävieraat on puettu valkeihin vaatteisiin.
        "Sillä kaikki te, jotka olette Krisukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
        Gal.3:27

Oikeat Kristityt on kastattu lapsensa Jeesukselle jo 2000v. Raamatussa alkuseurakunnan eli uuden liiton ajalta ei ole yhtään tapausta eikä mainintaa, että lapsia olisi jätetty pelkän ihmisen siunauksen varaan maailmaan, pyhän kasteen korvikkeena. Kastaminen tapahtui perhekunnittain, perheet lapset kastettiin samalla kertaa kuin aikuisetkin.

• Kilvoituksessa
        pukeminen kirjoitti:

Vauvalle tulee pukea valkea vaate päälle kasteessa. Kristuspuku ja häävaate. Kaikki häävieraat on puettu valkeihin vaatteisiin.
        "Sillä kaikki te, jotka olette Krisukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."

Oikeat Kristityt on kastattu lapsensa Jeesukselle jo 2000v. Raamatussa alkuseurakunnan eli uuden liiton ajalta ei ole yhtään tapausta eikä mainintaa, että lapsia olisi jätetty pelkän ihmisen siunauksen varaan maailmaan, pyhän kasteen korvikkeena. Kastaminen tapahtui perhekunnittain, perheet lapset kastettiin samalla kertaa kuin aikuisetkin.

Luulojenko kirjassa? Vai arvausten tunnetussa kirjassa, jonka kirjoitti TOHTORI M. LUTHER? Ei ainakaan Raamatussani lue niin missään kohdassa.

Sinunko mielestäsi Jeesus menetteli taitamattomasti, kun JÄTTI NE LUOKSEEN TULLEET LAPSET PELKÄN SIUNAUKSEN VARAAN?

Eihän tuo sanojen asettelusikaan ole oikein, kun vertaat sitä Raamatun sanaan: "olette Kristuksen päällenne pukeneet", - sisältää ajatuksen OMAKOHTAISESTA PUKEMISESTA, EI TOINEN VOI TOISELLE KRISTUSTA PÄÄLLE PUKEA.
        Jos voisi, niin minulla olisi jo KOVA KIIRE MENNÄ ROIVIMAAN VETTÄ IHMISTEN NISKAAN JA SANOA, ETTÄ "NYT OLET PUETTU KRISTUKSEEN!" Jaa mutta tehän teettekin juuri niin, mutta teette sen vain vauvoille, jotka eivät kykene antamaan 'luuvitosta' maksuksi moisesta tempusta. Ja kirkollisverovelvollisia lisääntyy, kun lisää vauvoja tehdään sellaisiksi!

• kirjoitukssesi:
        pukeminen kirjoitti:

Huom Olette Kristuksen päällenne pukeneet. ITSE
        Ei käsketä pukemaan vauvoja vaan itsensä.

• mathetes
        pukeminen kirjoitti:

Kirjoitat-
        >>"Sillä kaikki te, jotka olette Krisukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal.3:27>26 "Sillä te olette kaikki "uskon kautta" Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa"!>Oikeat Kristityt on kastattu lapsensa Jeesukselle jo 2000v.>Kastaminen tapahtui perhekunnittain, perheet lapset kastettiin samalla kertaa kuin aikuisetkin.>Vauvalle tulee pukea valkea vaate päälle kasteessa. Kristuspuku ja häävaate.

• eräs tutkija.
        mathetes kirjoitti:

Kirjoitat-
        >>"Sillä kaikki te, jotka olette Krisukseen Jeesukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Gal.3:27>26 "Sillä te olette kaikki "uskon kautta" Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa"!>Oikeat Kristityt on kastattu lapsensa Jeesukselle jo 2000v.>Kastaminen tapahtui perhekunnittain, perheet lapset kastettiin samalla kertaa kuin aikuisetkin.>Vauvalle tulee pukea valkea vaate päälle kasteessa. Kristuspuku ja häävaate.

Nimimerkki Uskonharhailija kirjoitti aloituskirjotuksessaan erittäin hyvin.
        Parjaajien suosima termi "uudelleen kastamisesta" itää kuitenkin erottaa
        totuudellisuudesta.
        Uskoon tulleen kaste Jeesuksen nimeen upottamalla vedessä ei ole uudelleen
        kastamaista. Se on ensimmäinen kristillinen kaste.
        Ennen uskoon tuloa tapahtunut lapsikaste on toinen, toisenlainen kaste.
        Lapsikaste ei siis ole kristillinen ja raamatullinen.

http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/kaste.htm

• ja Raamatun
        mathetes kirjoitti:

Kirjoitat-

sanan, totuuden mukaisesta vastauksesta.Jumalan sanalla, Raamatulla perusteltuna.

Siunausta ja valoa edelleen elämääsi, veljesi Herrassa :)

• Öljy
        ja Raamatun kirjoitti:

sanan, totuuden mukaisesta vastauksesta.Jumalan sanalla, Raamatulla perusteltuna.

Siunausta ja valoa edelleen elämääsi, veljesi Herrassa :)

Pakanuskoisten ja lahkouskoisten kastamattomat lapset on niitä tyhmiä neitykäisiä, joilta puuttuu kokonaan Öljy eli Pyhä Henki, koska kaste on estetty ja laiminlyöty. Eikä heitä enää sitten ehditä kastaa oikeissa kirkoissa, kun Ylkä tulee hakemaan seurakuntaansa äkkiarvaamatta. Kastamaton kun ei kuulu morsiusseurakuntaan. Häävieraat, valkeat vaatteet kaikilla päällä on.

Kristuksen Mors, valkeihin vaatteisiin puettu KASTEESSA.

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

• brefos
        mathetes kirjoitti:

Kirjoitat-

Joh. 6:29 "Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Vastasyntynyt Jeesuksen syliin nostettu vauva=brefos sai uskon Jeesukselta, ei keneltäkään ihmiseltä. Lääkäri Luukas käyttää sana "Brefos", mikä tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa. Samaa sanaa "brefos" käytetään myös sikiöstä.

Luuk. 18:15
        "Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia."

"Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin"myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."

Jeesuksen "kosketus" vauvalle on merkitykseltään sama kuin uuden liiton kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Jeesus antoi kastekäskyn kastaa kaikki lapset jotka kansoihin kuuluvat, vasta kuolemansa jälkeen. Ja kristillinen kaste alkoi helluntaina, kun kasteeseen tuli veden ja sanan lisäksi mukaan Pyhä Henki ja Kristuksen veren osallisuus.

Perhekasteista kerrotaan Apt.16-luvussa.

• kyllä meidät on
        Öljy kirjoitti:

Pakanuskoisten ja lahkouskoisten kastamattomat lapset on niitä tyhmiä neitykäisiä, joilta puuttuu kokonaan Öljy eli Pyhä Henki, koska kaste on estetty ja laiminlyöty. Eikä heitä enää sitten ehditä kastaa oikeissa kirkoissa, kun Ylkä tulee hakemaan seurakuntaansa äkkiarvaamatta. Kastamaton kun ei kuulu morsiusseurakuntaan. Häävieraat, valkeat vaatteet kaikilla päällä on.

Kristuksen Mors, valkeihin vaatteisiin puettu KASTEESSA.

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

kastettu!
        Ja se on tapahtunut Raamatun mukaisesti.
        Ensin Jumalan lahjoittama usko Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen.
        Ja sen jälkeen Raamatun mukainen upotus kaste. KIITOS JUMALALLE!AAMEN.

• katsomaan aamububiin
        brefos kirjoitti:

Joh. 6:29 "Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Vastasyntynyt Jeesuksen syliin nostettu vauva=brefos sai uskon Jeesukselta, ei keneltäkään ihmiseltä. Lääkäri Luukas käyttää sana "Brefos", mikä tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa. Samaa sanaa "brefos" käytetään myös sikiöstä.

Luuk. 18:15
        "Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia."

"Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin"myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."

Jeesuksen "kosketus" vauvalle on merkitykseltään sama kuin uuden liiton kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Jeesus antoi kastekäskyn kastaa kaikki lapset jotka kansoihin kuuluvat, vasta kuolemansa jälkeen. Ja kristillinen kaste alkoi helluntaina, kun kasteeseen tuli veden ja sanan lisäksi mukaan Pyhä Henki ja Kristuksen veren osallisuus.

Perhekasteista kerrotaan Apt.16-luvussa.

noita vauva kastettuja! Silmät punaisena ja kaljaa kittaamassa, makujuomia mastelemassa aamu krapulaan.
        Noitako tarkoitat?

• kysyn.
        katsomaan aamububiin kirjoitti:

noita vauva kastettuja! Silmät punaisena ja kaljaa kittaamassa, makujuomia mastelemassa aamu krapulaan.
        Noitako tarkoitat?

Knytbyn pappi?

• yleensä on
        kysyn. kirjoitti:

Knytbyn pappi?

paljon homopappeja ja ompa pari lesbokirkkoherraakin.
        Ruotsin kirkkokin siunaa homoliitot.
        Siihen se vauvojen valelu johtaa!

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4398
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      152
      3221
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2512
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      51
      2465
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      102
      2154
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1893
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1642
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      161
      1484
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      35
      1261
    Aihe