Mitä oli ennen

ekivaari

alkuräjähdystä? Kävin lukemassa otsikon mukaisen, professori Kari Enqvistin pitämän luennon Wikipediasta, mutta hän jätti siinä sanomatta, mitä oli ennen alkuräjähdystä.

Antoi kyllä ymmärtää että alkupiste on ääretön, äärettömän kuuma ja maailmankaikkeudessa rajattomasti kaikkialla samanaikaisesti.

Hivenen huvittavaa tässä on se, että myös Raamattu vertaa Jumalaa ja luojaa kuluttavaksi tuleksi:

5. Moos. 9:3
"Niin tiedä nyt, että Herra, sinun Jumalasi, käy sinun edelläsi niinkuin kuluttava tuli"

Hepr. 12:29
"sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli".

Jeesus ja apostolit opettivat, että myös meidän ihmisten pitäisi tulla mieleltämme tuon kuluttavan tulen kaltaiseksi, sillä totuus ja Jumalan tunteminen on iankaikkinen elämä, joka ei pala tulessakaan!

25

516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • umpihetero.

en minä tiedä. mutta sano sinä mikä oli ennen jumalaa...

• vai kuis on?

Aika on yksi tämän maailmankaikkeuden ulottuvuuksista. Aika on suhteellinen kuten ovat kaikki muutkin luonnonlait. Kukin luonnonlaeista on vuorovaikutussuhteessa muiden luonnonlakien kanssa. Kun puhutaan Raamatun Jumalasta , niin Jumala on siellä se, josta kaikki olevainen on luotu, eli Jumala on kaiken mahdollisesti olemassaolevan summa. Jumala on Raamatussa lyhykäisesti "MINÄ OLEN" eli itse OLEMASSAOLO.

• jotakii? Ei ennen Jumalaa ole ketää ollut eikä Jumalan jälkehen ketään tule olemahan, koska Jumala on aina ollut ja on aina oleva! Keksi parempi selitys jos osaat!

• ekivaari kirjoitti:

jotakii? Ei ennen Jumalaa ole ketää ollut eikä Jumalan jälkehen ketään tule olemahan, koska Jumala on aina ollut ja on aina oleva! Keksi parempi selitys jos osaat!

Ja vieläkin Aamen !!! : )

• usko_mato
        ekivaari kirjoitti:

jotakii? Ei ennen Jumalaa ole ketää ollut eikä Jumalan jälkehen ketään tule olemahan, koska Jumala on aina ollut ja on aina oleva! Keksi parempi selitys jos osaat!

teoria, jolla on tiedepiireissä varsin laaja hyväksyntä.

Kristinuskon Jumalan (sekä kaikkien muiden uskontojen jumalien) ja luomiskertomuksen puolesta ei ole minkäänlaisia todisteita. "Todisteita" kyllä on, tiedän. Ei tarvitse kerrata.

Teoriat, kuten BB ja e- teoria ovat uskottavia nimen omaan siksi, että niitä korjaillaan ja täydennetään aina, kun uutta tietoa saadaan.

Jumalan sana kirjoitettiin joskus tuhansia vuosia sitten, ja sitä pidetään uskovaisten keskuudessa muuttumattomana totuutena. Mm. siksi se on niin perin juurin epäluotettava.

• usko-vaan
        usko_mato kirjoitti:

teoria, jolla on tiedepiireissä varsin laaja hyväksyntä.

Kristinuskon Jumalan (sekä kaikkien muiden uskontojen jumalien) ja luomiskertomuksen puolesta ei ole minkäänlaisia todisteita. "Todisteita" kyllä on, tiedän. Ei tarvitse kerrata.

Teoriat, kuten BB ja e- teoria ovat uskottavia nimen omaan siksi, että niitä korjaillaan ja täydennetään aina, kun uutta tietoa saadaan.

Jumalan sana kirjoitettiin joskus tuhansia vuosia sitten, ja sitä pidetään uskovaisten keskuudessa muuttumattomana totuutena. Mm. siksi se on niin perin juurin epäluotettava.

Miksi korjaileminen ja täydentäminen tekee teorioista uskottavia?

Miksi tuhansia vuosia vakaana ja muuttumattomana pysyvä luomiskertomus on epäuskottava?
        Siksikö että se on jo niin vanha vai ettei sitä voi muuttaa uusimmankaan tiedon ja tutkimusten avulla miksikään vai siksikö että uskovaiset uskovat sen olevan totuus?

Uskon määrittelee v.1938 Raamattu näin: "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen. Uskon kautta me ymmärrämme että maailma on rakennettu Jumalan sanalla niin että se mikä nähdään ei ole syntynyt näkyväisestä." Hebrealaiskirje 11:1-3
        (Uudempi käännös on tässä epäselvä, uskon määrittely muuttunut täysin ja toinen jae ristiriidassa koko luvun kanssa!)
        Luottamus ja usko ovat siis sama asia.

Molemmissa tapauksissa on kyse siitä mihin ihmiset uskovat, eli luottavat tai mihin eivät.
        Uskominen ei ole kiinni tieteellisistä todisteista, koska nekin voidaan saada tukemaan omaa uskoa. Se on vain omasta tahdosta kiinni mihin ja miten halutaan ruveta uskomaan. Vaikka suureen kurpitsaan jos se miellyttää eniten. Toinen uskoo siihen koska pitää sen mausta, toinen ei juuri sen takia tahdo uskoa. Kolmannen mielestä väri on se joka ratkaisee kaiken kurpitsasta.

• Että Rukoilaan Hewrätystä !!!

Niin että tämä päivä tulee tänään meille Uskovia eikä kauhustuxinaan eränä Tuomiopäivänä? Jolloin kaikki on menetetty ??? --->

1. Kor. 3:13

niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.

---------------------------------------

Luuk. 12:49

Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!

Näin Jeesus lausuu Herätyxestä joka oli tuleva uskoville,, joka polttaa synnintuskassa niin että me judutaan kääntymään Jeesuxen sovitustyön puolesta missä tulle esiin Vapahtaja joka on tullut ottamaan pois maailman synnin !!

Olkaa siunattuja sinä Rukouxessa joka Voi paljon kun se on Harras ja kestävä odotellessa Vapahtaja !

• minä tykkään, kun ne kehottavat kääntymään Herran puoleen kaikissa vaikeuksissa. Niissä on jotakin Jeremian tyylistä:

Jeremia 9
      23 "Näin sanoo Herra: Älköön viisas kerskatko viisaudestansa, älköön väkevä kerskatko väkevyydestänsä, älköön rikas kerskatko rikkaudestansa;
      24 vaan joka kerskaa, kerskatkoon siitä, että hän on ymmärtäväinen ja tuntee minut: että minä, Herra, teen laupeuden, oikeuden ja vanhurskauden maan päällä. Sillä senkaltaisiin minä mielistyn, sanoo Herra".

• Ja se on kyllä vaarallista !! Vaikka en usko että tietoisesti halua mua helvettiin kun mun pääkoppa alkaa savua ja silmistä alkaa lipput heilua ja ylistän mukamaylistyslauluja Herralle vaikka kiemureillaan omassa savutuxissa ja hienoisuudessa peppu heiluen? Niin et tätä multa halua,,, kyllä mä sen aavistan,: )

Mutta lausutaan varmuuden vuoxi !! Armosta olen mitä olen mikä olen,, enkä sille mitään mahda !! Hihhulihullu kun olen ja en ajattelee mitään ja en tiedä mihin olen menossa enkä mistä olen tulossa !!! Mutta näen sitä huolmatta että jotain väkevämpi on minut saanut ja vie kaikkista huolimatta Taivasta kohti !!

Ole oikein siunattu rakas Ekivaari !!! : )

• umpihetero.

pitäisikö suomen tieteessä lähteä sille linjalle mitä teidän käsityksenne edustaa? eli siis hylätä evoluutio, hylätä alkuräjähdys, hylätä eisteinin suhteellisuusteoria? kieltää filosofissa materialistisen suuntauksen esittelyn? kieltää filosofiassa satren eksistentialismi? kieltää marxin oppien luennoimisen?

ja nyt minä VAADIN vastausta. suoria ja selkeitä vastauksia edellä esitteyihin kysymyksiin. ei mitään raamatun lauseita vaan suoria vastauksia. vai meneekö pupu pöksyyn...

• umpihetero. kirjoitti:

pitäisikö suomen tieteessä lähteä sille linjalle mitä teidän käsityksenne edustaa? eli siis hylätä evoluutio, hylätä alkuräjähdys, hylätä eisteinin suhteellisuusteoria? kieltää filosofissa materialistisen suuntauksen esittelyn? kieltää filosofiassa satren eksistentialismi? kieltää marxin oppien luennoimisen?

ja nyt minä VAADIN vastausta. suoria ja selkeitä vastauksia edellä esitteyihin kysymyksiin. ei mitään raamatun lauseita vaan suoria vastauksia. vai meneekö pupu pöksyyn...

pakkokieltämistä mutta suosittelen kaiken väkivallan ja pahuuden hylkäämistä kaikille kreationisteille ja evoluution edustajille.

Uskovaisille suosittelen, etteivät kovin tiukasti vänkäisi luomistyötä luonnollisten päivien mittoihin, sillä luomistyöt on tehty ymmärryksen- eikä auringon valossa [2.Kor.4:6,]

Sananl. 3:19
        "Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut".

Alkuräjähdys tai jopa -räjähdyksetkin saattavat olla mahdollisia, mutta mikä se räjähti, on tiedemiehiltäkin jäänyt selvittämättä.

Einsteinin suhteellisuusteoria vahvistettiin kokeellisesti silloin kun räjäytettiin ensimmäinen ydinpommi. Uskon myös juuri ja juuri sen verran tähtitieteilijöiden laskelmiin, että en usko kovin nuoreen maailmankaikkeuteen, sillä silloin oman galaksimme ulkopuolisten tähtien valo ei olisi ehtinyt vielä katseltavaksemme.

Raamatunkin mukaan ymmärrystä vailla olevat ihmiset pitää verrata omaan turmelukseensa hukkuviin eläimiin, [Ps.49:12,(13)20,(21)] mutta Jumalasta syntynyt luonneihminen on laupias ja armahtavainen, Luojansa kuvan mukaan.

• umpihetero.
        ekivaari kirjoitti:

pakkokieltämistä mutta suosittelen kaiken väkivallan ja pahuuden hylkäämistä kaikille kreationisteille ja evoluution edustajille.

Uskovaisille suosittelen, etteivät kovin tiukasti vänkäisi luomistyötä luonnollisten päivien mittoihin, sillä luomistyöt on tehty ymmärryksen- eikä auringon valossa [2.Kor.4:6,]

Sananl. 3:19
        "Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut".

Alkuräjähdys tai jopa -räjähdyksetkin saattavat olla mahdollisia, mutta mikä se räjähti, on tiedemiehiltäkin jäänyt selvittämättä.

Einsteinin suhteellisuusteoria vahvistettiin kokeellisesti silloin kun räjäytettiin ensimmäinen ydinpommi. Uskon myös juuri ja juuri sen verran tähtitieteilijöiden laskelmiin, että en usko kovin nuoreen maailmankaikkeuteen, sillä silloin oman galaksimme ulkopuolisten tähtien valo ei olisi ehtinyt vielä katseltavaksemme.

Raamatunkin mukaan ymmärrystä vailla olevat ihmiset pitää verrata omaan turmelukseensa hukkuviin eläimiin, [Ps.49:12,(13)20,(21)] mutta Jumalasta syntynyt luonneihminen on laupias ja armahtavainen, Luojansa kuvan mukaan.

evoluutio pahuutta?

• umpihetero. kirjoitti:

evoluutio pahuutta?

Mitä saa ylpeitä ihmisiä aikaan? Evo-kirkko?

• umpihetero. kirjoitti:

evoluutio pahuutta?

ylpeilevät, jotkut sanovat tuntevansa oman pienuutensa tutkimustensa tuloksena.

• 2Puolustaja

Toinen alkuräjähdys, jossa oli toisenlainen maailmankaikkeus, toiset luonnon (fysiikan) lait. Näin "tiedemihet" väittävät. Mutta palataanpa todellisuuteen. Se mitä tiede on kokeellisesti mittausten perusteella todennut, sitä ei voida kiistää. Mutta selitykset ovat aina selityksiä. Niitä on aina varaa kritisoida. Ja mitä tulee Raamattuun. Se ei ole tieteellinen dokumentti, vaan uskonnollisten kirjojen kokoelma (sisältää 66 eri kirjaa).

• "taivasten taivaista" ja "iankaikkisuuksien iankaikkisuuksista", joten kukapa tietää, kuinka monta ja miten laajoja ne ovat aikojen saatossa olleet?

Raamattu myös kertoo, että "taivaat kääritään kokoon niin kuin kirjakäärö", joten saattaa vaikka kuulua universumin luonteeseen välillä supistua kokoon ja välillä laajentua!

Koska tiedemiehetkin arvailevat, niin saanee myös tavallinen Havukka-ahon ajattelija arvailla?

• Kadun*Nainen

Kari E. jätti kertomatta sen, minkä on kyllä kertonut myöhemmin ihan omin sanoin, eli ihminen ei voi tutkia alkuräjähdyksen hetkeä ja juuri sen vuoksi että valon nopeus estää sen. Valon nopeus on kuitenkin aika hidas kosmologiassa ja siksi tuosta hetkestä tuleva valo on vielä matkalla tänne, jossakin kaukana. Valoa on tullut kuitenkin 13.7 miljardin vuoden päästä ( huom auringonvalo kestää 8 min.) ja tiedemiehet ovat laskeneetkin tuon hetkisen universumin iäksi 380.000 vuotta. Kauemmaksi historiaan ei tosiaan nähdä, vaan vastaan tulee plasmakerros, jonka on läpinäkymätön, kuuma ja samanlainen jokapuolella, täältä katsottuna. Jos maailmankaikkeuden laajeneminen vielä ylittää valon nopeuden jossakin vaiheessa, tuo hetki jää horisontin taakse lopullisesti.
      Uskon että tämä tieto ei lakaise Jumalaa pois.

• Ja eihän tämä maailmankaikkeus välttämättä ainoa ole.
        Maailmankaikkeuden takana kun ei ole seinää ja jos olisi seinä niin jotain senkin takana on.

Sä olet sentään järkevästi asioihin suhtautuva uskovainen ja lueskelet tiedettäkin joka on mielestäni harvinaista.

Jotkut tiedemiehet on arvioineet että maailmankaikkeuden alkuaineista jopa 90% on plasmamaisessa muodossa eli atomeista on irronnut elektroneita.
        Atomit ja aineet on lähes kokonaan tyhjää tilaa kun ytimen ympärillä olevat elektronit muodostavat atomia kiertäessään ison tyhjän pallon.

Osaatko muuten sanoa kuinka kauan sähkövirralla vie aikaa kulkea Imatralta Helsinkiin?
        Sähkövirtahan on elektronien liikettä aineessa eli Imatralta laitetaan elektroni johtoon niin kaunanko menee ennen kuin se on helsingissä?

• 2Puolustaja
        Pe.ku kirjoitti:

Ja eihän tämä maailmankaikkeus välttämättä ainoa ole.
        Maailmankaikkeuden takana kun ei ole seinää ja jos olisi seinä niin jotain senkin takana on.

Sä olet sentään järkevästi asioihin suhtautuva uskovainen ja lueskelet tiedettäkin joka on mielestäni harvinaista.

Jotkut tiedemiehet on arvioineet että maailmankaikkeuden alkuaineista jopa 90% on plasmamaisessa muodossa eli atomeista on irronnut elektroneita.
        Atomit ja aineet on lähes kokonaan tyhjää tilaa kun ytimen ympärillä olevat elektronit muodostavat atomia kiertäessään ison tyhjän pallon.

Osaatko muuten sanoa kuinka kauan sähkövirralla vie aikaa kulkea Imatralta Helsinkiin?
        Sähkövirtahan on elektronien liikettä aineessa eli Imatralta laitetaan elektroni johtoon niin kaunanko menee ennen kuin se on helsingissä?

Noin 0.001 sekuntia.

• Kadun*Nainen
        Pe.ku kirjoitti:

Ja eihän tämä maailmankaikkeus välttämättä ainoa ole.

mä olen siis paremminkin kriittinen ja kun tietää nyt joitakin perusasioita, niin se ei
        romahduta omia siltoja. Suosittelen myös toisinpäin tutkimaan asioita, ennakkoluulottomasti. Niinhän sitä arvellaan, että ulottuvuuksia ja maailmankaikkeuksia olisi useita, siitä saakin aikaan hurjia skenaarioita mm. sielunvaellukseen uskovat.

tuohon ac/dc- kysymykseesi en osaa vastata, nopeasti se virta menee Imatran voimalaitokselta Hesaan, lähes valon nopeudella
        kaiketi jos kaapeli on sopiva ja töpseli seinässä. Sähkömagnetismi on meidän kaiken arkisen teoria, sillä kaikki viisi aistiammekin generoituu lopulta sähkömagnetismiksi.

• Kadun*Nainen kirjoitti:

mä olen siis paremminkin kriittinen ja kun tietää nyt joitakin perusasioita, niin se ei
        romahduta omia siltoja. Suosittelen myös toisinpäin tutkimaan asioita, ennakkoluulottomasti. Niinhän sitä arvellaan, että ulottuvuuksia ja maailmankaikkeuksia olisi useita, siitä saakin aikaan hurjia skenaarioita mm. sielunvaellukseen uskovat.

tuohon ac/dc- kysymykseesi en osaa vastata, nopeasti se virta menee Imatran voimalaitokselta Hesaan, lähes valon nopeudella
        kaiketi jos kaapeli on sopiva ja töpseli seinässä. Sähkömagnetismi on meidän kaiken arkisen teoria, sillä kaikki viisi aistiammekin generoituu lopulta sähkömagnetismiksi.

Sähkövirta etenee kuparijohdossa n. 1mm/s eli aikaa matkaan kuluu n. 8 vuotta.

Käytännössä virta kyllä tuntuu Helsingissä samaan aikaa.

Täytyy muistaa että johto on valmiiksi täynnä atomeja elektroneineen ja johdossa tapahtuu ketjureaktio eli kun elektroni laitetaan Imatralla johtoon niin samaan aikaan joku toinen elektroni tulee Helsingissä ulos.
        Sisään laitettu elektroni työntää kyseisessä atomissa olevan elektronin seuraavaan atomiin jne.

• Pyhän Hengen tuli, ja se ei ole kuluttavainen laintuli, mistä Jumala puhuu noissa sitaateissa.

PH-tuli ei kuluta, vaan antaa uutta voimaa ja vahvistaa jaksamaan, jota Henkeä ei jumalattomilla ole.
      Tuottaa Hengen hedelmät, ja on Rakkaus, joka on Hengen hedelmistä suurin.

Laintuli, ja leimuavat miekat jotka vartioi paratiisia, ovat Jumalan pyyttäilmaiseva, jota ei ihminen, edes eläimetkään voi lähestyä kuolematta.
      Vain Jeesuksessa voimme kohdata Jumalan, joka myös kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, mutta eri tulta, kuin Jumalan leimuava pyhyyden tuli!

• pitää varautua kaikesta maallisesta kuonasta luopumaan:

1. Korinttolaiskirje 3
      13 "niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
      14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
      15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi".

1. Piet. 1:7
      "että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä".

Siis kaikkien meidän usko koetellaan sellaisella tulella joka erottelee, mikä on katoavaista ja mikä pysyvää!

• Sitä Pyhän Hengen tulesta on väänetty? Oikein ? Onko sulla mitään käsitystä siitä? Ei niistä helluntaina sanottu että ne olivat täynnä tulta vaan makeeta viiniä ikään kuin humalassa? On se kaananan-kieli niin harhaanjohdattava ja kieron exyttävä että....

Hyvä huomenta Rakas Ekivaari ! Siunausta !!

• savonarola kirjoitti:

Sitä Pyhän Hengen tulesta on väänetty? Oikein ? Onko sulla mitään käsitystä siitä? Ei niistä helluntaina sanottu että ne olivat täynnä tulta vaan makeeta viiniä ikään kuin humalassa? On se kaananan-kieli niin harhaanjohdattava ja kieron exyttävä että....

Hyvä huomenta Rakas Ekivaari ! Siunausta !!

majamme kun kuuluu siihen Herran tulemuksessa vaikeroiviin "maan sukukuntiin", [Ilm.1:7 ja 2.Piet.3:9-12]

Mutta Jumalasta syntynyt ihminen on tulen kestävä, jota tuli ei polta eikä vesi hukuta,

Jes. 43:2
        "Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta".

2. Kor. 5:1
        "Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty".

Hyvää päivän jatkoa ja siunausta Sinulle, Savis!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      241
      2064
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      40
      789
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      780
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      761
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe