Hampaiden röntgenkuvauksessahan täytyy ottaa kaikki korut pään ja kaulan alueelta pois, mutta koskeeko ohje muovista huulikorua? (ylähuulessa sivulla)
Olisi tarkoitus ottaa tuo koru ensi viikolla ja röntgenkuvaus on parin viikon kuluttua, joten mietin tässä muita vaihtoehtoja, kuin lävistyksen ottamista vasta röntgenin jälkeen...
Toivottavasti joku osaa vastata, sillä asia on tosi tärkeä ja kiireellinen minulle! Kiitos! =)
Hampaiden röngenkuvauksesta!
14
4437
Vastaukset
- ei oikein ymmärrä..
Siis tosi tärkeä juttu se muovikorun lävistys sinulle??!!
Hei halloo!
Tähän samaan aikaan miljardi lasta kärsii nälkää ja turvattomuutta tulevaisuudestaan tällä meidän pallolla..
Meneeköhän meillä Suomessa oikeasti aivan liian hyvin, kun vähäinenkin suhteellisuudentaju tuntuu kadonneen aivan kokonaan?
Nää sivut on kai hammasterveyteen tarkoitettuun asialliseen keskusteluun ajatellut sivut, vai ovatko sittenkään? Huh, huh sentään..- naurettavaa...
En nyt ota kantaa alkuperäisen kirjoittajan viestin tärkeellisyyteen, mutta eiköhän ole pikkuisen lapsellista ja naurettavaa käyttää noita nälkäänäkeviä lapsia perusteena? Jos länsimaissa koko ajan ajateltaisiin nälkää näkeviä lapsia niin ei täällä voisi tehdä yhtään mitään ilman huonoa omatuntoa. Jos sinäkin todella ajattelisit niitä lapsia niin olisit siellä jakamassa niille ruokaa etkä täällä kirjoittelemassa joutavanpäiväisiä tuomitsevia viestejä nettiin. Kaikki on suhteellista ja ihminen on itsekäs olento, turha tässä on ruveta muita ylenkatsomaan kun kuitenkin joka ikinen meistä ajattelee ensin omaa napaansa.
- en käsitä
Jos se lävistys on sinulle tärkeä, niin mene toki ottamaan se kiireellisesti ja jätä vaikka röntgeniin menemättä. Itsehän sinä elämäsi valinnat teet terveytesi ja hampaistosi suhteen.
Suurin osa varmaan on sitä mieltä, että jätä sellainen lävistys kokonaan ottamatta ja keskity terveyteesi. Se, mitä lähinnä tulee mieleen, on se, että mieti sitä lävistyksen ottoa vaikka pari vuotta, niin mielesi saattaa kokonaan muuttua tai kysy hammaslääkäriltä, millaista tuhoa hän on suussa nähnyt huulikorujen vaurioitettua limakalvoja ja hampaita.
Läväreitä ei ole pakko ottaa, röntgeniin ei ole pakko mennä ja sitä rataa...
En ymmärrä asian tärkeellisyyttä ja kiireellisyyttä, sorry vaan! - jaksa uskoa
huulikorun olevan esteenä hampaiden tai yleensä muullekkaan röntgenkuvaukselle.
Varmista kuitenkin kuvauspaikasta.- ehoeho
uskoa ettei korut ym muutu rtgkuvassa näkymättömiksi
- fysisti
ehoeho kirjoitti:
uskoa ettei korut ym muutu rtgkuvassa näkymättömiksi
korun ei kyllä paljon pitäisi haitata. Muovi ei hajauta rtg-säteitä sillä tavalla, että se kontaminoisi kuvaa ainakaan poski/takahampaiden osalta. Varmuudeksi itse lykkäisin korun laittoa, jos jostain syystä pitäisi etu- tai kulmahampaiden juuria katsella.
- hhoitaja
Minä en ko. korua laittaisi sillä se voi antaa väärän kuvan rtg kuvaan. Muutenkaan en ymmärrä moisia koruja. Olen oman tyttäreni kanssa keskustellut asiasta ja olen ehdottomasti sitä mieltä että ei. Valitettavasti niitä ikävyyksiä mitä on suun aluella olevista koruista tullut ei kerrota laajemmin. Onko se edes kaunis ????
- n:mmÖDML
No. Mikäli röntgenkuvat otetaan niin, että filmi/kuvalevy/sensori sijaitsee suun sisällä kuvaushetkellä, ei korusta ole todennäköisimmin haittaa (paitsi jos kuvataan esim ko. puolen hampaiden juuria).
Mikäli on tarkoitus ottaa leukapanoraamakuva (eli OPTG/PTG/ortto jne. tai jokin muu kuten joku kallokuva) näkyy koru varmasti kuvassa. Kuvassa näkyy pehmytkudosvarjotkin niin aivan varmasti näkyy myös koru. Leukapanoraamakuvassa koru aiheuttaa kaksi varjoa liittyen kuvauksessa käytettyyn pyörähdysliikkeeseen.
No kokonaan eri asia sitten on otatko korua pois. Hoitaja/kuvaaja varmasti sitä pyytää, mutta ei sitä sinulta huulesta tulla "väkisin" pois ottamaan. Jokin asia (esim. karies yms. ) voi jäädä näkymättä kuvassa.- hammashoitaja
""No. Mikäli röntgenkuvat otetaan niin, että filmi/kuvalevy/sensori sijaitsee suun sisällä kuvaushetkellä, ei korusta ole todennäköisimmin haittaa (paitsi jos kuvataan esim ko. puolen hampaiden juuria). ""
Anteeksi vaan mutta montako rtg kuvaa olet ottanut????
Ei se ihan noin mene. Se putki jolla otetaan kuvia niin ne ei todellakaan mahdu suuhun. - potilasvaan
hammashoitaja kirjoitti:
""No. Mikäli röntgenkuvat otetaan niin, että filmi/kuvalevy/sensori sijaitsee suun sisällä kuvaushetkellä, ei korusta ole todennäköisimmin haittaa (paitsi jos kuvataan esim ko. puolen hampaiden juuria). ""
Ei se ihan noin mene. Se putki jolla otetaan kuvia niin ne ei todellakaan mahdu suuhun.Mulla on otettu kahdet kuvat erilaisella laitteella. Toisessa leuka piti asettaa alustalle ja toisessa suu laitettiin semmoseen tötterön ja ihan hyvin mahtu sinne.
Sit vielä hammaslääkäri otti semmosella ihme filmijutulla, joka tungettiin suuhun siihen kohtaan mistä kuva haluttiin. - hhoitaja
potilasvaan kirjoitti:
Mulla on otettu kahdet kuvat erilaisella laitteella. Toisessa leuka piti asettaa alustalle ja toisessa suu laitettiin semmoseen tötterön ja ihan hyvin mahtu sinne.
Sit vielä hammaslääkäri otti semmosella ihme filmijutulla, joka tungettiin suuhun siihen kohtaan mistä kuva haluttiin.Tuossa ensimmäisessä tapauksessa sinulta on otettu koko leuan rtg eli ortpantomo kuva. Siinä sinun pääsi asetetaan paikoilleen ja tarkistetaan että puret hampaasi kärjet vastakkain. Filmi kiertää sinun ympäri. En usko että sinun suuhusi on laitettu mitään muuta kuin korkeintaan vanurulla etuhampaiden väliin että hampaasi pysyvät kohdallaan.
Tuossa toisessa sinulta on otettu pikkukuva/rtgfilmi joka laitetaan suuhun sisään ikäänkuin hampaiden taakse ja kuvaputki asetetaan suun ulkopuolelle lähelle hammasta.
Jolloin rtg säteet menevät putkesta hampaan läpi filmille. Tällöin hammas saadaan kuvattua. - n:mmÖDML
hammashoitaja kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Se putki jolla otetaan kuvia niin ne ei todellakaan mahdu suuhun.En kai sanonut että röntgenputki tulisi asettaa potilaan suuhun? Mikäli sanoin en sitä todellakaan tarkoittanut.
Intraoraalikuvauksessa (bitewing-, periapikaali- ja okklusaali-kuvat) filmi/sensori/kuvalevy asetetaan toki suuhun ja röntgenputki potilaan iholle (suun/pään ulkopuolelle). Tällöin koruista ei ole haittaa, mikäli ei tähdätä niin, että koru olisi röntgensädekeilassa.
Ekstraoraalikuvissa (filmi ja röntgenputki suun/pään ulkopuolella) korut (vaikkakin muovia )näkyvät kuvassa. piste. - potilasvaan
hhoitaja kirjoitti:
Tuossa ensimmäisessä tapauksessa sinulta on otettu koko leuan rtg eli ortpantomo kuva. Siinä sinun pääsi asetetaan paikoilleen ja tarkistetaan että puret hampaasi kärjet vastakkain. Filmi kiertää sinun ympäri. En usko että sinun suuhusi on laitettu mitään muuta kuin korkeintaan vanurulla etuhampaiden väliin että hampaasi pysyvät kohdallaan.
Tuossa toisessa sinulta on otettu pikkukuva/rtgfilmi joka laitetaan suuhun sisään ikäänkuin hampaiden taakse ja kuvaputki asetetaan suun ulkopuolelle lähelle hammasta.
Jolloin rtg säteet menevät putkesta hampaan läpi filmille. Tällöin hammas saadaan kuvattua.Tuo ensimmäinen meni oikein, mutta kuten selitin, että olen myös ollut semmosessa kuvauksessa, missä suuhun laitettiin joku ihme tötterö, joka oli laitteessa itsessään kiinni ja pömpeli kiesi ja kuvasi hampaat.
Ja tuo yksi siis oli erikseen, missä oli se pikkufilmi juttu, joka otettiin suoraan hammaslääkärin tuolissa. Nuo kaksi muuta oli siis ihan röntgenaikoja.
- haittaa?????..
Minulla on hammaskoru, onnistuuko kuvaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779