Milloin voimat palautuvat sairauden jälkeen?

make-

Eli olin käytännössä koko viime viikon kovassa vatsataudissa. Ripulia oli ja laattaa lensi oikein urakalla. Kropan painokin tippui 6 kiloa, kun mikään ravinto ei pysynyt millään sisällä. Tietenkään tuossa kunnossa ei salilla tullut käytyä.

Kun kävin salilla eilen tuon viikon jälkeen, huomasin, että sarjakestävyys oli tyystin kadonnut, ja esim. penkkipunnerruksessa sain vedettyä vain 2 toistoa 130kg:llä, kun ennen tuota tautia sain vedettyä 130kg:llä viisi toistoa. Kaikissa muissakin liikkeissä sama homma, eli että voima oli kadonnut. Ärsytys oli todella suuri =(

Kysynkin, että kuinka kauan tollasen sairauden jälkeen voimat palautuu entiselleen? Onko kellään kokemusta tälläsestä? Kiitos kommenteista!

5

5031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutaman viikon

sairastelun jälkeen penkki 5x90kg -> 3x70kg ja voimat oli palautuneet vasta puolen vuoden päästä, tosin olin tehnyt koko vuoden pelkkää lyhyttä sarjaa joten siinä ehkä syy...?

• Korsto

Mulla meni keuhkokuumeen jälkeen sellanen 2 kuukautta..yleensä ottaen vika on enimmäkseen siinä, että sairastelun jälkeen alotetaan treenaamaan yhtä kovaa, kuin ennen sairastelua..eikä "hiljoksiin", kuten pitäs.

• TheJone

Kovan vatsataudin seurauksena kehossa ei pysy suolat, hiilarit eikä nesteet. Eikä poistuvien tilalle saada uusia. Se syö kehon resursseja pitää lihasta tai voimaa yllä.

Jos sulla on paino pudonnut 6 kiloa ja penkki vain 3 toistoa, niin ei tuo paha ole. Kun kehoon on saatu normaali tila em. ravinteiden ja nesteiden osalta, niin tilanne on jo parempi. Tulosten palautumiseen pitäisi mennä n. 2-3 viikkoa. Joskus jopa yksi treenikerta riittää. Ellet sitten eläke ole lähempänä kuin poikuuden menetys.

Vatsataudin jälkeen melko nopeasti voi alkaa treenaamaan täysillä, ehkä eka kierto kannattaa ottaa vähän löysemmin. Vatsatauti ei sillä tavalla "syö" kehon resursseja, eikä jälkitauteihin ole suurta riskiä. Eri asia on sitten flunssat, kuumeet yms.

• Anonyymi

Bullshittiä. Mä oksennan vatsataudissa joka kerta 10 minuutin välein melkein vuorokauden, niin, että tuntuu peräsuolikin tulevan yläkautta ulos. Vatsalihakset on pahasti maitohapoilla oksentamisesta jo paljon ennen kuin oksentamisen loppuminen on käsillä. Usein vedän täysin sänkypotilaaksi, makaan pää ämpärissä tajunnan rajamailla. Suolisto on tän rääkkäyksen jälkeen vielä pari viikkoa surkealla tolalla, suolatasapaino pielessä, eikä ravintoaineet imeydy. Minä selviydyn flunssasta paljon parempivointisena kuin mahataudeista. Flunssaisena pystyn olemaan jalkeilla ja olen kartalla ympärillä tapahtuvista asioista, suoriudun arjen pakollisista askareista, mutta mahataudissa tunnun kiikkuvan kuoleman ja elämän rajamailla. En pysty katsomaan lapsien perään, makaan vain, joko sängyssä ämpärin kanssa, tai kylpyhuoneen lattialla lattiakaivon vieressä, koska usein en enää jaksa lopulta nousta ylös vessanpytylle oksentamaan. Joten jos pitää valita, flunssa vai mahatauti, valitsen ehdottomasti ensimmäisen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bullshittiä. Mä oksennan vatsataudissa joka kerta 10 minuutin välein melkein vuorokauden, niin, että tuntuu peräsuolikin tulevan yläkautta ulos. Vatsalihakset on pahasti maitohapoilla oksentamisesta jo paljon ennen kuin oksentamisen loppuminen on käsillä. Usein vedän täysin sänkypotilaaksi, makaan pää ämpärissä tajunnan rajamailla. Suolisto on tän rääkkäyksen jälkeen vielä pari viikkoa surkealla tolalla, suolatasapaino pielessä, eikä ravintoaineet imeydy. Minä selviydyn flunssasta paljon parempivointisena kuin mahataudeista. Flunssaisena pystyn olemaan jalkeilla ja olen kartalla ympärillä tapahtuvista asioista, suoriudun arjen pakollisista askareista, mutta mahataudissa tunnun kiikkuvan kuoleman ja elämän rajamailla. En pysty katsomaan lapsien perään, makaan vain, joko sängyssä ämpärin kanssa, tai kylpyhuoneen lattialla lattiakaivon vieressä, koska usein en enää jaksa lopulta nousta ylös vessanpytylle oksentamaan. Joten jos pitää valita, flunssa vai mahatauti, valitsen ehdottomasti ensimmäisen.

Ja minulle nousee myös korkea kuume mahataudissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe