30 vuotta samaa työtä takana, alko-ongelma, avioero,
mutta vielä terve 52 v., miten uutta elämään. Talo-
usasiat sinäänsä ok, vaikka tarkemmalla haarukalla
pitää tulla toimeen. Miten löytää tekemistä päiviin, sosiaaliset kontaktit olivat työperäisiä ja
nyt kaikki on ikäänkuin lavaistu pois - kukaan ei ota työtöntä tosissaan...
Mitä tehdä ?
9
589
Vastaukset
- kuokkis....
annat muitten
vaikuttaa mielialaasi,älä välitä,viittaa kintaalla,nauti elämästä ja tee kaikkea sitä,mitä aina AIOIT työssä ollesasi tehdä " sitten kun olen eläkkeellä" Siirrä se tähän päivään,"nyt kun olen työtön,minulla on aikaa mennä uimahalliin..kirjastoon lukusaliin...taidenäyttelyyn keskellä päivää...lenkille mihin aikaan vaan..!- kuokkija.muualta (;
elä sure! Joku tulee ja noukkii!
Naisena minun on ehkä vaikea antaa ohjeita miehelle, mutta vihjeeksi voin kertoa vain omia keinojani, joita käytin työttömyyspätkissäni.
Aikataulutus, aikaisin ylös ja mitä tahansa fyysistä toimintaa. Säännölliset ruoka-ajat ja nukkumisajat. Pahimpana ahdistuksen kautena kirjoitin elämänkertaa tietokoneen muistitikkuun. Silloin meni kylläkin sitä alkoakin, mutta ehkä kirjoittaminen ja alko selvittivät yhdessä ajatuksia kuitenkin. Siitä oli selkeää apua.
Otin erään keskustelupalstan vakikäyttöön, ei kuitenkaan tämä, ja aloin täysin vakituisesti jakamaan siellä toisille kannustusta, toivoa ja myötätuntoa. Jotenkin arvelin, että kaunniit ajatukset ja toisen tukeminen ikäänkuin kasvattaisi jotain positiivista omassakin tilanteessa.
Nyt aloitin syksyllä uuden työn eräänlainen projektityö ja kestää vähintään kaksi vuotta.
Tsemppiä vaan ja yritää keksiä mitä tahansa puuhaa, mikä auttaa sinua tuntemaan itsesi tärkeäksi.- eerjar
Kiitos ! Hyviä vinkkejä. Aikaisin ylös ja normaali
aikataulu yleensä ovat kyllä kaiken a ja o. Nyt olen ajatellut myös enemmän kaikenlaista kuluttamis-
ta, ennen ei ollut niin väliä. Nyt miettii, että voi säästää ilmastoa ajamalla vähemmän autolla. Voi
muutenkin säästää oman talouden oheella muutenkin,
ostamalla vähemmän " kaikkea ihminen tarvitsee, mutta tuleekohan ilman toimeen ". Itseasiassa tämäntyyppisten asioiden ajattelu vie eteenpäin. Mulla on myös oma elämänkerta työnalla, ainakin lap-
sia varten, mistä on tultu jne. - leinikki
hyviä ohjeita, enpä osaa tuohon listaan muuta lisätä. Säännöllinen päiväohjelma työttömälle on tärkeää, ei saa jäädä sohvan pohjalle. Itse olen nyt vapaaehtoisella eläkevakuutuksella ja todella tyytyväinen valintaani. Nyt on aikaa harrastaa kaikenlaista ja viikko-ohjelmani onkin aika täynnä.
- mahtuu sinne
eihän sulla niin huonosti ole asiat, pikkasen täytyy aina rahanmenoa jarrutella mutta siihenkin tottuu, jos yksin olet niin siitä vaan tansseihin ym. menoihin ottajia on kyllä, miehillä, itselleni jo riittää, nähty on, mutta yritä.
- mies-v57
Kun itse otat itsesi tosissasi,muutkin ottavat.Sinusta itsestä kiinni.Me jokainen
rakennetaan oma imago,ego.Ei sitä muut tee.
Rakenna pala palata uusi elämä.Älä liian paljon yhtenä päivänä.Mutta aina jotain.Siitä se uusi voima löytyy ja usko.
Positiivista mieltä ja myönteitä näkemystä.Elämä jatkuu ja voittaa.Siitä olen ihan varma.
Iloa ja voimia iltaasi! vapaaehtoistyö esim. kerran viikossa, oman verkoston laajentaminen ja joihinkin uusiin ryhmiin liittyminen? Opiskelu, uusi harrastus, järjestöt...
Tuttavani sai leskeksi jäätyään neuvoksi: "Pitä huoli, että suljet kotiovesi ainakin kolme kertaa päivässä - ulkoapäin". Ehkä se sopisi sinullekin.
Kirjoittaminen on mielestäni hyvä tapa myös omien ajatusten selvittelyyn ja hyvien ideoiden kirjaamiseksi. Tai ehkä historiakertomuksestasi käynnistyy uusi ura seuraaville 30 vuodelle?- Pirre*
itsetunto ei ole korkeimmillaan työttömäksi jäätyään, eikä tuo alko -ongelma korjaa sitä, nimittäin jos sinulla on vielä se ongelma...
Minä alkaisin harrastaa jotain yhteisöllistä, joista voisin löytää uusia ystäviä - yksin ei kuitenkaan pitäisi jäädä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721137
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37551Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45482- 49477