Hyviä kokemuksia e-pillereistä??

MindyLee

Vakituisessa parisuhteessa olen harkinnut e-pillereiden hankkimista. Sitä varten hain taustatietoa eri valmisteista, niiden mahdollisista sivuvaikutuksista ja muiden käyttäjien mielipiteistä. Paljon negatiivisia mielipiteitä luin monista eri valmisteista mutta positiivisiin kommentteihin en juuri törmännyt, mikä sai miettimään, että onko tyytyväisiä e-pillereiden käyttäjiä lainkaan olemassa? Vai ovatko kaikki pilsuihin tyytyväiset vain pysyneet hiljaa?

Joten nyt kaikki sellaiset naiset, jotka ovat olleet tyytyväisiä e-pillereihinsä, olkaa ystävällisiä ja kertokaa kokemuksistanne. Minkä niminen valmiste, kuinka kauan käytetty ja kuinka vähäisinä sivuoireet ovat pysyneet? Varmasti tämä asia askarruttaa monia muitakin tyttöjä. Negatiivista palautetta kyllä löytää mutta sen avulla voi vain sulkea taas yhden valmisteen pois lukuisista mahdollisuuksista. Tämä tieto minua ainakin auttaisi paljon enemmän.

8

10248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan

      niitä positiivisia vaikutuksia mm. se että on ehkäisy joka ei vaadi muuta kuin sen että muistaa ottaa sen pilsun. Jos on runsaat menkat se niukentaa niitä, jos on aknea se hillitsee sitä. Negatiivisista puolista en rupea edes puhumaan, koska olet varmaan niistä itsekkin lukenut.

      Kun puhutaan hormonista joka on ns. keinotekoista, niin kun lopetat pilsut, saattaa oma hormonitoiminta olla ihan sekaisin. Menkat heittää häränpyllyä, naama puhkeaa akneen vaikket olis koskaan sitä sairastanut..

      Itse käytin pilsuja vain 3 kk, mutta jotenkin en uskalla edes kokeilla pilsuja enää, kun tuntuu että ne vaan sotkee kaiken. Paitsi tietty sen ehkäisyn. Mutta kun itsekin vakituisessa parisuhteessa olen ni ei hirveesti innosta mikään kortsujen kanssa leikkiminen..

    • ---

      Siinä vain on sellainen juttu, että merkki, joka toiselle aiheuttaa oireita, ei tee sitä toiselle ja toisinpäin. Et voi mitenkään perustella jonkin merkin poissulkemista sillä, että se on jollekin/joillekin aiheuttanut oireita. Se ei vaan mene niin. Lisäksi on vielä huomioitava, että lääkäri/hoitaja tekee päätöksen minkä pillerimerkin sinulle määrää, et sinä. Voit toki keskustella asiasta ja esittää toiveita, mutta loppupeleissä se on silti lääkäri joka päättää.

      Mitä taas tulee positiivisten kokemusten puuttumiseen, niin harva kokee tarvetta keskustella ehkäisystä, jos ei ole mitään ongelmaa sen kanssa. En ole itsekään törmännyt yhteenkään aloitukseen, joka alkaisi "Minusta x on niin ihana ehkäisymenetelmä, että..." tai "Ihanaa, kun voi luottaa täysin ehkäisyyn ja kaikki on kunnossa". Tällaiset palstat keräävät ihmisiä, joilla on jotakin kysyttävää ehkäisyvälineistä eli ihmisiä, joilla on jokin ongelma. Yleensä ongelma aiheutuu juuri ehkäisyvälineestä. Toinen yleinen avaus koskee ehkäisyvälineen käyttöön liittyviä ongelmia (miten aloitetaan/miten toimitaan jne.).

      Itse olen syönyt kahta eri merkkiä pillereitä. Mercilonit jouduin vaihtamaan pois sivuvaikutusten takia. Meliane on sopinut hyvin. Ei mitään muuta ongelmaa kuin se, etten pysty siirtämään pillereillä menkkoja. Todennäköisesti jossain vaiheessa nämäkin pillerit alkavat vuotaa läpi eli vuoto alkaa ennen taukoviikkoa. Sitten vaihdan taas uuteen merkkiin.

      Mutta ei siitä sen enempää. Jos päätyisit esimerkiksi minun vuokseni Melianeen ja lääkäri sen reseptiin kirjoittaisi, niin sinähän voisit saada samasta merkistä vaikka mitä oireita. Jokainen ihminen kun on yksilö.

    • positiivinen kokemus

      En tunne ketään jolla olisi negatiiviset kokemukset e-pillereistä! Nuo kertomukset johtuu siitä perisuomalaisesta tavasta että vain negatiiviset asiat kerrotaan eikä mitään positiivista saa kertoa tai se lytätään heti.
      Itse olen käyttänyt e-pillereitä vuosikausia, samoin monet ystäväni eikä kenelläkään ole ollut mitään epämääräisiä sivuoireita niistä. Jos niistä olisi vain negatiivista kerrottavaa, niin tuskin miljoonat naiset ympäri maailmaa niitä käyttäisivät...

      Nyt olen käyttänyt Yasmineja tämän vuoden (pidin pari vuotta taukoa kun en ollut vakituisessa suhteessa). Mitään sivuoireita ei ole, ellei sellaiseksi lasketa kuukautiskipujen häviämistä ja niukentunutta vuotoa.

      • zartza19

        asioitahan voi aina kaunistella:)


      • ...

        Minäkin söin yasmineja 10kk, ja puolet ajasta kaikki olikin todella hyvin! Kuukautiskivut lieventyivät ja vuodot niukentuivat. Laihduin heti alussa tosta noin vain jopa n. 5kg. Kuitenkin puolivälin jälkeen viimeistään alkoi pikkuhiljaa limakalvot kuivua koko ajan pahemmin..lopussa en voinut olla yhdynnässä ilman että emättimen alaosa repeää hieman enkä kostunut sitten millään vaikka kuinka kiihottunut olisin ollut. Oli aika ikävää.. Kaikki oli kohdallani alussa ehkä vähän liiankin hyvin.. :/ Toivon nyt että jonkin muu merkki sopisi minulle paremmin ensi viikolla gynelle!

        Mutta kuten joku jo sanoikin, niin se on tosi yksilöllistä kelle tulee niitä huonoja sivuoireita tietystä merkistä ja kelle ei tule, joten kokeilemaan vaan =) Kuitenkin jos on vakituisessa suhteessa niin on se kivempi jtn niin yksinkertaista ehkäisymuotoa, kuten pillereitä käyttää kun että aina jtn säätäis niitten kortsujen kanssa..


    • ..................

      Mä muistan kuinka pillereitä hankkiessani luin kauheesti kaikenlaista negatiivista niistä, ja olin ihan kauhuissani, että nyt musta tulee lihava ja hullu hormonipesä ja ties mitä, mutta kun tuossa viime keväänä hankin elämäni ensimmäiset yhdistelmäpillerit (Yasmin) niin ne osoittautuivat tosi hyviks. Eli ensinnäkin ehkäisyteho on huippu, iho on parantunut, menkkakivut pienentynyt ja vuoto niukentunut huomattavasti, minkä johdosta vuoto siis kestää vähemmän aikaa, ennen viikko nykyään n.4 pv. Rinnanympärys kasvoi ehkä parilla sentillä ja musta on tullut itkuherkempi, mutta en lue tuota huonoksi puoleksi. Muuta muutosta ei ole ollut. Mä olen todella tyytyväinen näihin ja varmaan käyttäisin vaikken vakituisessa suhteessa oliskaan. :)

    • Suski*

      Oon siis käyttäny Mercilon merkkisiä e-pillereitä n. 3 vuotta. (välissä ollu muutaman kuukauden tauko.) En oo huomannu minkäänlaisia negatiivisia sivuvaikutuksia, kun ehkä vähän jonkinlaisia mielialanvaihteluja (ei pahoja kuitenkaan). Enimmäkseen positiivisia vaikutuksia vaan -ollu varma ehkäsykeino, iho parantunu, kuukautiskivut vähentyny (oli ennen tosi pahat), kuukautiskierto säännöllistyny.

      Mut kaikki merkithän ei käy kaikille. Se mikä sopii juuri Sulle, selviää vaan kokeilemalla. Mä olin onnekas.. Mercilon oli nimittän ensimmäinen merkki mitä kokeilin :) Eikä oo juuri kun positiivista sanottavaa siitä!

    • pillereitä

      Vastaan sulle vaikka lienenkin eivan eri ikäluokkaa. Aikanaan nuorempana käytin Trikvilaria ja nyt keski-iän lähestyessä Femilar. Pillerit ovat sopineet mainiosti. Kuukautiskivut nuorena jäi pois, vuoto väheni ( jossain välissä pidin pitkän tauon ja tuona aikana kuukautisvuoto on ihan tolkutonta ja seurauksena oli anemia), nyt vanhempana vuoto on taukojen aikan minimaalista, Kaksi raskautta vuosia sitten ( raskaudet alkoi melkein eka kierroksella).

      Eli ainoa haitta on ollut hinta. Laskin juuri että jos tämän päivän hinnan mukaan laskee 21 x 12kk x n.12 euroa/kk = 3024 euroa!! Eli nuoret naiset tasatkaa ehkäisy kulut kumppanin kanssa ainakin vakituisessa suhteessa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe