Krooninen kurkkukipu

sopranos-91

Mulla on nykyään melkein aina kurkku kipeä. Yleensä ääni saattaa olla mennyt kun puhun, mutta sitten taas laulaessa ihan normaali. Mietin vaan, että johtuukohan se väärästä laulu- tai puhetyylistä. Vai esim. nielenkö väärin, kun monesti, jos vaikka syön purkkaa eli nielen paljon, niin tulee kurkku kipeäksi... Se on todella ärsyttävää. Laulan kahdessa kuorossa ja sen lisäksi harjoittelen myös paljon kotona. Voiko ääni siis rasittua ihan vain liiasta laulamisesta vai mikä voisi olla syynä??

5

1689

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulupedagogia

Minulle löytyi vika väärästä äänentuotosta, vaikka olenkin puheen ja laulamisen ammattilainen, mutta kun ryhtiäni tarkistettiin, huomasin että tilanne parani. Kunnon laulupedagogi voi tarkistaa äänenkäyttösi, hengitystekniikkasi ja ryhtisi. Jos ne ovat kunnossa, kannattaa käydä lääkärillä ja pyytää lähete erikoilääkärille, joka voi tarkistaa, ettei äänihuulissa tai nielurisoissa ole mitään vikaa. Ääni voi kyllä rasittua pelkästä laulamisesta, äänihuuletkin ovat lihakset, jotka tarvitsevat lepoa. Ethän tupakoi? Myös fyysinen liikunta varsinkin ennen laulamista rasittää ääntä. Muista juoda paljon vettä, jotta kosteus säilyy suun ja nielun limakalvoilla.

• sopranos-91

Tuota olisi kyllä varmaankin hyvä koettaa, mutta paljonko pedagogilla käynti maksaa? Kun ei ole rahaa kovin paljon... :( Tietääkö joku?

• anni 62
        sopranos-91 kirjoitti:

Tuota olisi kyllä varmaankin hyvä koettaa, mutta paljonko pedagogilla käynti maksaa? Kun ei ole rahaa kovin paljon... :( Tietääkö joku?

Hei !
        Tyttärenion tällä hetkellä kohta 20 vuotias musiikkiluokat, kuorot ja nyt musiikkilukiossa opiskeleva ja laulanun pienen ikänsä. Kesän aikana hän valitti jatkuvaa kurkkukipua ja kävi terveyskeskuslääkärillä jolta ei saanut apuja. Varasimme ajan Meihiläisestä kurkku- korva- ja nenätautien dosentilta joka on myös kirurgi. Paljon kouluja käynyt ja kokemusta omaava. Diagnoosi oli että hänellä on kurkunpään ja nielun paha tulehdus. Hoitona kolmen kuukaden kurkun refluksi hoito eli lääke joka otetaan aamuisin tuntia ennen syöntiä. Kolmen kuukauden aikana, ei kahvia,teetä,suklaata,isoja ruoka-annoksia, minttupastilleja eikä alkoholia.

• Veikko H
        anni 62 kirjoitti:

Hei !
        Tyttärenion tällä hetkellä kohta 20 vuotias musiikkiluokat, kuorot ja nyt musiikkilukiossa opiskeleva ja laulanun pienen ikänsä. Kesän aikana hän valitti jatkuvaa kurkkukipua ja kävi terveyskeskuslääkärillä jolta ei saanut apuja. Varasimme ajan Meihiläisestä kurkku- korva- ja nenätautien dosentilta joka on myös kirurgi. Paljon kouluja käynyt ja kokemusta omaava. Diagnoosi oli että hänellä on kurkunpään ja nielun paha tulehdus. Hoitona kolmen kuukaden kurkun refluksi hoito eli lääke joka otetaan aamuisin tuntia ennen syöntiä. Kolmen kuukauden aikana, ei kahvia,teetä,suklaata,isoja ruoka-annoksia, minttupastilleja eikä alkoholia.

No kuullostaa liialta laulamiselta, huonolta tai puutteelluseta/keskeneräiseltä laulutekniikalta määrään ja musiikin vaikeuteen nähden Ja jos vielä huudatetaan liian kovaa sekä liian korkealta ts. äänijänteet liian kireällä, paine liian suuri ja tekniikkapuutteen vuoksi kurkun pää nousee liian ylös - tulehdus on väistämätön. Vastuu kuuluu opettajalle, hänen pitäisi nämä asiat tietää ja osata kuunnella laulajien ääniä sillä korvalla.

• Anonyymi
        anni 62 kirjoitti:

Hei !

Moi! Löytykö apu tuosta kurkkurefluksin hoidosta? Ite 3kk ollut kurkku ärtynyt ja ei ole voinut laulaa lainkaan. Flunssan ja koronan jälkioireita, ajattelin alunperin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      206
      1242
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      84
      796
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      210
      725
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      52
      639
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      585
    9. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    10. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      294
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      57
      534
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      45
      526
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    16. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      511
    17. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    18. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      489
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      466
    Aihe