Mulla on nykyään melkein aina kurkku kipeä. Yleensä ääni saattaa olla mennyt kun puhun, mutta sitten taas laulaessa ihan normaali. Mietin vaan, että johtuukohan se väärästä laulu- tai puhetyylistä. Vai esim. nielenkö väärin, kun monesti, jos vaikka syön purkkaa eli nielen paljon, niin tulee kurkku kipeäksi... Se on todella ärsyttävää. Laulan kahdessa kuorossa ja sen lisäksi harjoittelen myös paljon kotona. Voiko ääni siis rasittua ihan vain liiasta laulamisesta vai mikä voisi olla syynä??
Vastaukset 5
- laulupedagogia
Minulle löytyi vika väärästä äänentuotosta, vaikka olenkin puheen ja laulamisen ammattilainen, mutta kun ryhtiäni tarkistettiin, huomasin että tilanne parani. Kunnon laulupedagogi voi tarkistaa äänenkäyttösi, hengitystekniikkasi ja ryhtisi. Jos ne ovat kunnossa, kannattaa käydä lääkärillä ja pyytää lähete erikoilääkärille, joka voi tarkistaa, ettei äänihuulissa tai nielurisoissa ole mitään vikaa. Ääni voi kyllä rasittua pelkästä laulamisesta, äänihuuletkin ovat lihakset, jotka tarvitsevat lepoa. Ethän tupakoi? Myös fyysinen liikunta varsinkin ennen laulamista rasittää ääntä. Muista juoda paljon vettä, jotta kosteus säilyy suun ja nielun limakalvoilla.
- sopranos-91
Tuota olisi kyllä varmaankin hyvä koettaa, mutta paljonko pedagogilla käynti maksaa? Kun ei ole rahaa kovin paljon... :( Tietääkö joku?
- anni 62
sopranos-91 kirjoitti:
Tuota olisi kyllä varmaankin hyvä koettaa, mutta paljonko pedagogilla käynti maksaa? Kun ei ole rahaa kovin paljon... :( Tietääkö joku?
Hei !
Tyttärenion tällä hetkellä kohta 20 vuotias musiikkiluokat, kuorot ja nyt musiikkilukiossa opiskeleva ja laulanun pienen ikänsä. Kesän aikana hän valitti jatkuvaa kurkkukipua ja kävi terveyskeskuslääkärillä jolta ei saanut apuja. Varasimme ajan Meihiläisestä kurkku- korva- ja nenätautien dosentilta joka on myös kirurgi. Paljon kouluja käynyt ja kokemusta omaava. Diagnoosi oli että hänellä on kurkunpään ja nielun paha tulehdus. Hoitona kolmen kuukaden kurkun refluksi hoito eli lääke joka otetaan aamuisin tuntia ennen syöntiä. Kolmen kuukauden aikana, ei kahvia,teetä,suklaata,isoja ruoka-annoksia, minttupastilleja eikä alkoholia. - Veikko H
anni 62 kirjoitti:
Hei !
Tyttärenion tällä hetkellä kohta 20 vuotias musiikkiluokat, kuorot ja nyt musiikkilukiossa opiskeleva ja laulanun pienen ikänsä. Kesän aikana hän valitti jatkuvaa kurkkukipua ja kävi terveyskeskuslääkärillä jolta ei saanut apuja. Varasimme ajan Meihiläisestä kurkku- korva- ja nenätautien dosentilta joka on myös kirurgi. Paljon kouluja käynyt ja kokemusta omaava. Diagnoosi oli että hänellä on kurkunpään ja nielun paha tulehdus. Hoitona kolmen kuukaden kurkun refluksi hoito eli lääke joka otetaan aamuisin tuntia ennen syöntiä. Kolmen kuukauden aikana, ei kahvia,teetä,suklaata,isoja ruoka-annoksia, minttupastilleja eikä alkoholia.No kuullostaa liialta laulamiselta, huonolta tai puutteelluseta/keskeneräiseltä laulutekniikalta määrään ja musiikin vaikeuteen nähden Ja jos vielä huudatetaan liian kovaa sekä liian korkealta ts. äänijänteet liian kireällä, paine liian suuri ja tekniikkapuutteen vuoksi kurkun pää nousee liian ylös - tulehdus on väistämätön. Vastuu kuuluu opettajalle, hänen pitäisi nämä asiat tietää ja osata kuunnella laulajien ääniä sillä korvalla.
- Anonyymi
anni 62 kirjoitti:
Hei !
Tyttärenion tällä hetkellä kohta 20 vuotias musiikkiluokat, kuorot ja nyt musiikkilukiossa opiskeleva ja laulanun pienen ikänsä. Kesän aikana hän valitti jatkuvaa kurkkukipua ja kävi terveyskeskuslääkärillä jolta ei saanut apuja. Varasimme ajan Meihiläisestä kurkku- korva- ja nenätautien dosentilta joka on myös kirurgi. Paljon kouluja käynyt ja kokemusta omaava. Diagnoosi oli että hänellä on kurkunpään ja nielun paha tulehdus. Hoitona kolmen kuukaden kurkun refluksi hoito eli lääke joka otetaan aamuisin tuntia ennen syöntiä. Kolmen kuukauden aikana, ei kahvia,teetä,suklaata,isoja ruoka-annoksia, minttupastilleja eikä alkoholia.Moi! Löytykö apu tuosta kurkkurefluksin hoidosta? Ite 3kk ollut kurkku ärtynyt ja ei ole voinut laulaa lainkaan. Flunssan ja koronan jälkioireita, ajattelin alunperin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2061242- 84796
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti48732Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va210725Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä47641Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan52639- 81601
- 24585
- 39569
- 106560
- 46550
Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa
Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja294541Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös
Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko57534Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.45526Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27513Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan74511Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64509Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?
En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U47504Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt33489Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.91466