uskallanko ostaa yksityiseltä

kysymyksiä

käytetyn auton kun en ymmärrä autoista oikein mitään?
Onko tapana käyttää auto jossain arvioitavana? Voiko myyjää pyytää näyttämään autosta tehdyn luotettavan ulkopuolisen tekemän kunto/hinta-arvion vai onko ostajan vietävä auto arvioitavaksi itse? Saakohan toisen autoa edes viedä autotohtorille...
Entä jos ostaa auton käytettyjä myyvästä liikkeestä, pitäisikö silloin itse jotenkin testauttaa auto, kun en itse pysty arvioimaan sen mahd. vikoja?
Kiitos jos vastaatte. Kysymyksiä on paljon kun en ennen ole tehnyt autokauppoja :)

21

8642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoliike

      Yksityiseltä ostettaessa ei mikään kuluttajansuoja ole mukana auton mahdollisesti ollessa muussa kuin myyjän esittämässä kunnossa. Eli ostajan pitää olla tarkkana jotta tietää mitä on ostamassa. Autotohtorit ja muut tutkimukset kannattaa sopia myyjän kanssa, saattaa jopa myyjä maksaa esim puolet kuluista.
      Autoliike taas vastaa myymistään kikottimista joten aivan paskaa eivät ainakaan merkkiliikkeet laske käsistään. Tosin tässäkin on poikkeuksia.
      Jos et autoista ymmmärrä oikein mitään, kuten itse mainitsit, suosittelen hankkimaan auton liikkeestä. Ja sittenkin ota joku mukaan potkimaan renkaita.

      • Turisti2007

        Autoliike kyllä lupaa ennen kauppaa mitä vaan,mutta maksun jälkeen asiat unohtuu.

        Tee näin:

        Etsi itsellesi sopiva auto vaikka www.nettiauto.com

        Ota yhteyttää myyjään (jos vastaa puhelimeen haloo niin unohda se auto)
        Sovi myyjän kanssa viimeinen hinta ja sanomalla että haluat käyttää auton kuntotarkastajalla ennen kauppaa. Sinä tietysti maksat tuon tarkastuksen. Jos tarkastus ei sovi niin unohda se auto.
        Yksityiseltä saa usein halvemmalla käytetyn auton, autoliikkeen takuu on usein aika heikko käytetyissä autoissa.
        Nyt on ostajan markkinat eli hinnasta voi aina neuvotella.


      • ed.kirj.
        Turisti2007 kirjoitti:

        Autoliike kyllä lupaa ennen kauppaa mitä vaan,mutta maksun jälkeen asiat unohtuu.

        Tee näin:

        Etsi itsellesi sopiva auto vaikka www.nettiauto.com

        Ota yhteyttää myyjään (jos vastaa puhelimeen haloo niin unohda se auto)
        Sovi myyjän kanssa viimeinen hinta ja sanomalla että haluat käyttää auton kuntotarkastajalla ennen kauppaa. Sinä tietysti maksat tuon tarkastuksen. Jos tarkastus ei sovi niin unohda se auto.
        Yksityiseltä saa usein halvemmalla käytetyn auton, autoliikkeen takuu on usein aika heikko käytetyissä autoissa.
        Nyt on ostajan markkinat eli hinnasta voi aina neuvotella.

        On tietysti monia tapoja tehdä kauppaa mutta itse en ota kovinkaan vakavasti mitään ostotarjouksia jos kaveri lupaa maksaa x-määrän euroja näkemättä koko laitetta. Se on totta että yksityiseltä ostettaessa ei ole välistävetäjiä kun taas autoliikkeet ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä.
        "Nyt on ostajan markkinat eli hinnasta voi aina neuvotella." Totta. Autoliikkeet ovat nyt pullollaan vaihtoautoja, jotka luistavat hyvinkin hinnasta jos et tyrkytä vaihdokkia tilalle.


      • cine2
        ed.kirj. kirjoitti:

        On tietysti monia tapoja tehdä kauppaa mutta itse en ota kovinkaan vakavasti mitään ostotarjouksia jos kaveri lupaa maksaa x-määrän euroja näkemättä koko laitetta. Se on totta että yksityiseltä ostettaessa ei ole välistävetäjiä kun taas autoliikkeet ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä.
        "Nyt on ostajan markkinat eli hinnasta voi aina neuvotella." Totta. Autoliikkeet ovat nyt pullollaan vaihtoautoja, jotka luistavat hyvinkin hinnasta jos et tyrkytä vaihdokkia tilalle.

        Jos ostat auton yksityiseltä, saat sen halvemmalla. Mutta ota aina mukaan tuttu, joka tietää autoista. Hän on samalla todistajana, jos sinulle syötetään puppua. Sitä voi joutua kuulemaan autoliikkeissäkin.
        Auton voi viedä "autotohtorille", jos niin haluaa. Jos myyjä ei siihen suostu, silloin on hänellä "ketunhäntä plakkarissa." Unohda koko auto.Tarkastusmaksun voi vaatia hyvitettäväksi kauppahinnassa. Näin pitää olla liikkeesäkin.


      • toinen tulkinta
        ed.kirj. kirjoitti:

        On tietysti monia tapoja tehdä kauppaa mutta itse en ota kovinkaan vakavasti mitään ostotarjouksia jos kaveri lupaa maksaa x-määrän euroja näkemättä koko laitetta. Se on totta että yksityiseltä ostettaessa ei ole välistävetäjiä kun taas autoliikkeet ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä.
        "Nyt on ostajan markkinat eli hinnasta voi aina neuvotella." Totta. Autoliikkeet ovat nyt pullollaan vaihtoautoja, jotka luistavat hyvinkin hinnasta jos et tyrkytä vaihdokkia tilalle.

        Kyllä minä tulkitsin tuon neuvon ihan normaaliksi käytännöksi. Auto käydään katsomassa ja koeajamassa jonka jälkeen ruvetaan tinkimään hinnasta.

        Jos ja kun hinnasta päästään yhteisymmärrykseen, sovitaan ehdollinen kauppa joka vahvistetaan kun ostaja käyttää omalla kustannuksellaan auton autotohtorilla eikä mitään kallista vikaa löydy.

        Viimeisen kakkosauton kaupan yhteydessä minulla kävi niin että autotohtori löysi jarruista muutaman satasen edestä remontoitavaa ja myyjä suostui antamaan alennusta jo valmiiksi sovitusta kauppahinnasta.

        Yleensä sovitaan vielä niin että myyjä saa autotohtorin raportin maksamalla tarkastuksen hinnan jos kauppa purkaantuu johonkin isoon vikaan.

        Rehellinen myyjä tietenkin korjaa vian ja näyttää korjauksen kuitit sekä autotohtorin raportin seuraavalle ostajalle tai pudottaa hintaa korjauksen verran. Epärehellinen kehottaa työntämään raportin sinne mihin valo ei paista mutta se nyt ei ole enää sinun ongelmasi.


    • ..myös liikkeestä

      ..ostettaessa. Eli asiakkaan tulee koeajaa auto ja tutustua huoltokirjaan, huomata itsestäänselvyyksiä ( risa tuulilasi, huonot renkaat, kolinoita ajettaessa tms.) Näitä asioita voi sitten käyttää tinkimisen perusteina. Toki asiallisesti toimivan liikkeen ( lue: vaihdossa auton ottaneen myyjän ) tulee auto koeajaa ja sen verran tutustua aiheeseen, jotta ihan kamalia pommeja ei pääse huomaamatta vaihdokiksi ilman että korjauskuluja on arvioitu. Ja myös kaikki mitä autossa TIEDETÄÄN olevan vikaa tulee myös asiakkaalle kertoa ja siis mahdollisesti korjata tai sopia hinnanalennuksesta.

      Kävipä tuossa juuri tapaus, jossa arvioin asiakkaan autoa ja huomasin korjaustarvetta n. 800 euron edestä ( joka luonnollisesti hyvityshinnasta vähennetään - kukas muu sen korjauksen maksaa ?? ) Asiakas siihen, että " ei ne noissa muissakaan liikkeissä välittänyt noista viosta" ts. hyvittävät sen n. 800 ekee enemmän.

      No - tällaisesta liikkestä auton ostava varmaan sitten saakin loistavia kunnostettuja vaihtoautoja sopivaan ylihintaan ja viosta on turha tulla marisemaan... Myyjät arvioivat asiakkaan auton näkemättä/tutkimatta ja jos oikeasti korjauttavat autosta jotain ja maksavat asiakkaalle "täyden hinnan", niin onkohan tuollaisen auton pyyntihinta taas sitten ihan markkinoiden edullisimmasta päästä, kun otetaan korj.kustannukset, kate, tinkivara ja hulppea ostohinta huomioon ??

    • Ebro64

      En paljoa ymmärrä auton tekniikasta. Kuitenkin olen kahdenkymmenen vuoden aikana ostanut/omistanut seitsemän autoa, joista kuusi olen ostanut käytettynä yksityisiltä henkilöiltä - kolme Suomesta ja kolme ulkomailta ns. tuontiautoja. Olen aina etsinyt hyvässä kunnossa olevaa, max kaksi edellistä omistajaa, kohtuu kilometreillä ajettua ja huollot/korjaukset dokumentoitua autoa.

      Aika paljon näkyy päälle päin kuinka autoa oikeasti on pidetty ja uskottavat huolto-/korjausdokumentit kertovat paljon autosta. Lisäksi, jos omistajan suulliset kertomukset auton historiasta ovat täsmänneet auton kunnon ja dokumenttien kanssa, olen ostanut haluamani auton.

      Olen omistanut viisi erittäin hyvää käytettyä autoa, joissa ei ole ollut mitään ylläriä ja yhden erittäin huonon käytetyn auton, jonka ostin hyvän ystäväni isältä. Kuuntelin vain tarinoita hyvin pidetystä riisel mersusta, mutta en paljoa katsonut autoa enkä tutkinut dokumenttejä = luotin vain tarinoihin. Sitten kun kahden kuukauden remonttirupeaman jälkeen soitin auton aikaisempaan huoltoon, kuulin huoltajalta, että kyllä autoa oli säännöllisesti käytetty huollossa, mutta mitään ei autolle ollut saanut tehdä ja jos oli tehtykin, niin käytetyillä osilla.

      Näin jälkeen päin katsottuna, olen ostanut kaikki viisi hyvää käytettyä autoa n. 30 vuotiailta nuorilta miehiltä, joilla on ollut aikaa/rahaa pitää autosta huolta ja pahin revityskausi on ollut takanapäin.

      Huom! "Huijareita*" on paljon niin Suomessa kuin ulkomailla, mutta kyllä ne on melko helppo havaita. Hyvän käytetyn auton etsimiseen joutuu käyttämään melko paljon aikaa.

      Toiset ostavat liikkeistä, mutta minä en ole raaskinut maksaa sitä muutama tonnia ylimääräistä varsinkin kun liikkeissäkin olen törmännyt samanlaisiin "huijareihin*" kuin yksityisellä puolella.

      Jos vielä testautat autosi tohtorilla, riski ylimääräisiin ylläreihin on minimaalinen.

      t.Ebro64

      * Auton myyjä, joko kertoo myyntikohteesta positiivisempiä tarinoita kuin missä kunnossa auto käytännössä on.

    • Pihi Erkki

      Tietysti Kaveri osti x-merkkisen auton yksityiseltä kuukausi sitten hintaan 3200eur ja vastaavat autot samoilla kilsoilla maksoi autoliikeissä 7000-8900eur.
      Aika paljon jää käytettyyn autoon kunnostus rahastoon euroja kun ostaa yksityiseltä.

    • Yksityiset liikkeitä rehell...

      Olen ostanut kaikki autoni käytettynä ja yksityiseltä suoraan. Samoin myynyt. Riitaa tai edes jälkipuheita ei ole syntynyt yhdestäkään. Katso auto ja sen paperit yleisesti ja erityisesti katso Myyjä. Ne kertovat jo paljon.

      Viimeisimmän möin pussihousuporukalle. Kauppa puhelimessa, näyttämään setämiehelle Malmille. Romaanipappa kiersi auton ympäri, kuunteli moottoria, jutteli hetken ja soitti veljenpojalle: "Rehelline mies tää on... osta auto pois kuleksimasta..." ja antoi puhelimen minulle. Auto haettiin ja maksettin vielä samana iltana.

    • kysymyksiä

      Tosi paljon hyvää tietoa on tullut, kiitos kaikille vastanneille.
      Mutta mutta, nyt heräsi taas uusia kysymyksiä.
      Mitä auton papereista pitäisi tarkistaa? Entä jos huoltokirjaa ei ole?
      Voiko jostain tarkistaa onko auto tosiaan ollut vain yhdellä omistajalla kuten myyjä väittää?
      Alan kyllä kallistua yksityiseltä ostamiseen kun monilla tuntuu olleen hyviä kokemuksia eikä se raha kasva puussa...

      • ...minkäänmoista

        ..huoltokirjaa / kuiteeja tehdyistä huolloista ikinä - niin en koskisi moiseen ainakaan täydellä hinnalla. Sama koskee alusta asti kuulakynällä täytettyjä huoltokirjoja joista puuttuu kaikki leimat - ts. joku sinänsä varmasti päteväkin kaveri/kyläseppä on öljyt ja filtterit vaihdellut ilman kuittia, mutta auton huoltoon yleensä kuuluu vähän muutakin toimenpidettä ainakin jossain vaiheessa auton elinkaarta...

        Auton omistushistorian voi kysyä AKEn maksullisesta palvelunumerosta tai lähteä soittelemaan ensin edelliselle omistajalle jak ysyä mistä auto hänelle tullut jne.. Moni ei tosin välttämättä tykkää kyselijöistä - eikä autoon historialla sinänsä elävässä elämässä ole suurensuurta merkitystä - vanha auto voi olla saanut kenkää tai sitten ei omistajien lukumäärästä riippumatta - nykykunto ratkaisee, johon tuo Autotohtorin laajempi kuntotarkastus on ihan omiaan ( pyrkii myös ennakoimaan mahdollisia lähitulevaisuudessa edessä olevia remontteja, kuten jarrut, ruosteet, nivelet, iskarit yms.. )


      • tarkista omistaja

        jos huoltokirja on päässyt "häviämään", sulje puhelin siihen paikkaan. Älä haaskaa noihin hetkäkään vaan siirry seuraavaan ehdokkaaseen. Käytetyt autot eivät tästä maasta lopu kesken.

        Vaikka autossa olisikin huoltokirja, kaarra koeajolla merkkihuollon pihaan ja kävele rekisteriotteen kanssa huollon tiskille. Päätteeltä näkee mutterin tarkkuudella kaikki osat ja huollot jotka autoon on tehty. Huollossa osaavat myös kertoa onko tulossa jokin satoja euroja maksava iso huolto kuten nokkahihnan vaihto.

        Jopa tekstiviestillä saat selvitettyä auton tiedot eli auton tarkan tyypin, käyttöönottopäivän ja nykyisen omistajan sekä ajan jonka auto on ollut tällä.

        Tämä tiedustelu kannattaa AINA tehdä ennen kuin edes soitat myyjälle. Jos rekisterinumero on piilotettu nettisivun kuvasta, hylkää auto siihen paikkaan. Rehelliset yksityiset myyjät täyttävät AINA ilmoitukseen oikean nimensä, henkilötietonsa ja auton rekisterinumeron. Vain noihin kannattaa ottaa yhteyttä.


      • Draivari
        tarkista omistaja kirjoitti:

        jos huoltokirja on päässyt "häviämään", sulje puhelin siihen paikkaan. Älä haaskaa noihin hetkäkään vaan siirry seuraavaan ehdokkaaseen. Käytetyt autot eivät tästä maasta lopu kesken.

        Vaikka autossa olisikin huoltokirja, kaarra koeajolla merkkihuollon pihaan ja kävele rekisteriotteen kanssa huollon tiskille. Päätteeltä näkee mutterin tarkkuudella kaikki osat ja huollot jotka autoon on tehty. Huollossa osaavat myös kertoa onko tulossa jokin satoja euroja maksava iso huolto kuten nokkahihnan vaihto.

        Jopa tekstiviestillä saat selvitettyä auton tiedot eli auton tarkan tyypin, käyttöönottopäivän ja nykyisen omistajan sekä ajan jonka auto on ollut tällä.

        Tämä tiedustelu kannattaa AINA tehdä ennen kuin edes soitat myyjälle. Jos rekisterinumero on piilotettu nettisivun kuvasta, hylkää auto siihen paikkaan. Rehelliset yksityiset myyjät täyttävät AINA ilmoitukseen oikean nimensä, henkilötietonsa ja auton rekisterinumeron. Vain noihin kannattaa ottaa yhteyttä.

        Tänä päivinä moni huoltaa autonsa muuallakin kuin merkkihuollossa. Nykyään on hyvätasoisia yleismerkki korjaamoitakin. Ja niiden veloitukset ovat edullisempia kuin merkkiliikkeissä. Esimerkiksi autossani tuulilasin vaihto oli puolta halvempi autolasiliikkeessä kuin merkkikorjaamossa. tekisi mieli sanoa auton merkkihuolto, mutta olkoon. Siis rahaa ei kannata levitellä turhan takia.


      • ihme selitystä
        Draivari kirjoitti:

        Tänä päivinä moni huoltaa autonsa muuallakin kuin merkkihuollossa. Nykyään on hyvätasoisia yleismerkki korjaamoitakin. Ja niiden veloitukset ovat edullisempia kuin merkkiliikkeissä. Esimerkiksi autossani tuulilasin vaihto oli puolta halvempi autolasiliikkeessä kuin merkkikorjaamossa. tekisi mieli sanoa auton merkkihuolto, mutta olkoon. Siis rahaa ei kannata levitellä turhan takia.

        yritätkö ihan vakavissasi selittää että ne villit huollot pakottavat laittamaan huoltokirjan silppuriin?

        Sekö muka selittää huoltokirjan katoamisen että autoa on huollettu muuallakin kuin merkkihuollossa?

        Ehei, kyllä ne villit huollotkin laittavat omat puumerkkinsä huoltokirjaan ja rehellinen myyjä esittää huoltoliikkeiden kuitit merkintöjen tueksi. Huoltokirjan "katoamiseen" on vain ja ainoastaan yksi selitys...

        Merkkihuolto on siinä mielessä parempi että siellä tehdyt työt ja myös tekemättä jääneet (!!) näkee suoraan päätteeltä halusi myyjä sitä tai ei.


      • neuvoja ole
        ...minkäänmoista kirjoitti:

        ..huoltokirjaa / kuiteeja tehdyistä huolloista ikinä - niin en koskisi moiseen ainakaan täydellä hinnalla. Sama koskee alusta asti kuulakynällä täytettyjä huoltokirjoja joista puuttuu kaikki leimat - ts. joku sinänsä varmasti päteväkin kaveri/kyläseppä on öljyt ja filtterit vaihdellut ilman kuittia, mutta auton huoltoon yleensä kuuluu vähän muutakin toimenpidettä ainakin jossain vaiheessa auton elinkaarta...

        Auton omistushistorian voi kysyä AKEn maksullisesta palvelunumerosta tai lähteä soittelemaan ensin edelliselle omistajalle jak ysyä mistä auto hänelle tullut jne.. Moni ei tosin välttämättä tykkää kyselijöistä - eikä autoon historialla sinänsä elävässä elämässä ole suurensuurta merkitystä - vanha auto voi olla saanut kenkää tai sitten ei omistajien lukumäärästä riippumatta - nykykunto ratkaisee, johon tuo Autotohtorin laajempi kuntotarkastus on ihan omiaan ( pyrkii myös ennakoimaan mahdollisia lähitulevaisuudessa edessä olevia remontteja, kuten jarrut, ruosteet, nivelet, iskarit yms.. )

        toisaalta kaikki tuo penkominen ja tohtorilla käynti maksaa! mutta kuka tulkitsee vikalistan? tämä onneton epävarma ostajako? mistä hän tietää mitä siinä lukee oikeasti? ja mikä mitäkin maksaa ja miten kunto arviodaan! jos ostaja on noin epävarma omasta arvionti kyvystään, ihmettelen vaan miten maitokaupassa käynti sujuu tai yleisillä kulkeminen? ei auton osto ole mitään sen kummempaa kuin miten toimitaan jossakin muussa kaupassa. johonkin on luotettava ja joltain on ostettava! varsinkin mämä typeryksien hylkää heti perusteet ovat täysin hihasta heitetty!
        jos auto ei ole ollut kuin 2-päivää omistuksessa,mitä sitten?
        aina tarkoitus on päästä esim vaihtoautosta eroon ja monasti välittäjällä on se vaihe että eroon on päästävä, seisonut liian kauan, eikä se että autoa ei ole saaty myytyä (6kk), ei sille ole mitään pätevää selvitystä!
        eli kun myyjä ei ole rakastunut tai maksanut iseään kipeäksi ko autosta,voi hän myydä millähintaa haluaa ja usein tekeekin niin,joten ei aina kannata luuria korvaan lyödä! mutta se vaatii tietenkin keskustekutaitoa,että sulle tarjotaan sopivasti.ainoa oikea tapa löytää hyvä ja halpa on käydä katsomassa ko. tuote, ei se puhelimessa selviä missäkunnossa auto on? mutta keskinäinen kemia kyllä!
        autoa ostettaessa lopputulokseen vaikuttaa moni asia,paikkakunnasta lähtien, ei siihen ole muuta oikeaa neuvoa,muu kuin miltä itsestä tuntuu.
        mikä on käytettävissä oleva raha! jos olet ostamassa 2000 autoa,käy paikanpäällä ja katso tuote jos se toimii hyvin ja muutenkin miellyttää ja sopii lompakolle osta se! pikkuvia takia ei kannata heti hylätä.
        aina käytettyjäautoja saa korjailla jälkikäteen 500-1000€. varaudu siihen niin elämä on helpompaa! jos se ei sovi ajatteluusi älä osta halpaa tarjouautoa.vaan etsi silloin kunnollinen, mielellään takuuauto liikkeestä, yksityisenkautta tulee vain mielpahaa.


    • kuten autoliikkeissäkin

      Ensimmäiseksi kannattaa muistaa että ne autoliikkeiden käytetytkin ovat kaikki olleet yksityisillä. Ihan samoja autoja ne ovat, hinta vain on yleensä toinen.

      Ero on vain siinä että autoliike ottaa välistä oman katteensa mutta joutuu tarjoamaan tietyn takuun jonka laatu ja kattavuus on käytännössä valitettavasti murto-osa siitä mitä liikkeet mielellään antavat ymmärtää.

      Autoliikkeissä käytetyt on "fiksattu" ammattimaisesti jolloin saadaan piilotettua todella huonon pidon aiheuttamat jäljet mihin yksityinen ei ylenesä pysty tai viitsi. Autoliikkeen käytetystä ei siis äkkivilkaisulla huomaa millaisella omistajalla auto on viimeksi ollut.

      Loppujen lopuksi kyse on vain hinnasta. Jos saat yksityiseltä muutamaa tonnia autoliikettä halvemmalla silminnähden hyvin pidetyn auton jossa on täysi merkkiliikkeen huoltokirja ja kyseessä on ensimmäinen omistaja niin siitä vain kaupoille.

      Kyllä ihan maalaisjärjellä huomaa onko myyjä rehellinen ja autorekisterikeskuksesta voi tarkistaa että auto todella on ollut hänellä viimeiset kolme vuotta. Sitten vielä käynti autotohtorilla ja ei kun kauppoja tekemään.

      Jos omistaja haiskahtaa vähänkään jobbarilta ja näyttö sovitaan esson pihalle eikä rekisterinumeroa näy ilmoituksessa tai tarkistus osoittaa auton olleen vain viikkoja nykyisen omistajan hallussa, älä haaskaa sekuntia enempää tähän autoon vaan siirry seuraavaan.

    • puolueettoman tutkimuslaito...

      Autoliikkeet myyvät autot siisteinä, ehjinä ja luotettavina. Näin kertovat tutkimustulokset. Monet yksityiset eivät ole omistusaikana jaksaneet huolehtia autostaan lainkaan, joten auto voi olla miten huonossa kunnossa tahansa. Siksi auto kannattaa ostaa auto liikkeestä, jotta tulevien kilometrien suhteen voi olla rauhallisin mielin. Tulet vaikka tänne minun verkkoaidattuun liikeeseeni. Pelto on täynnä valiovaihdokkeja.

      • verkkohäkeistä ei yhtään mi...

        Hehheh.

        Autot, joita EI kannata ostaa:

        1. Liikkeiden entiset esittelyautot sekä laina-autot, jotka ovat olleet mm. huollon ajan asiakkailla lainassa. Näitä on "tyypätty" elikkä revitetty aivan säälittä alusta alkaen. Pitäähän sitä testata, että toimiiko kierroksenrajoitin ja saako vaihdettua kytkintä käyttämättä yms.

        2. (varauksin) ex leasing autot. Useimmilla liisurin käyttäjillä on asenteena, ettei ole penniäkään kiinni. Onhan näihinkin tehty huollot ohjelman mukaan, mutta mm. öljyt olisi hyvä tarkastaa useammin kuin kerran vuodessa...

        Liisuri on myös se auto, jolla perheen juuri ajokortin saaneiden jäsenten on hyvä opetella rallikuskin elkeitä (luonnollisesti isäpapan tietämättä).


    • poa

      Riippuu aivan minkä hintaista on ostamassa. autoliikkeissäkään ei ole mitään (melkein) takuuta mitään alle 2000e autoihin, älä koskaan osta 1999e autoa jos et ymmärrä asiasta. kalliimmat kannattaa käyttää tohtorilla.

    • Anonyymi

      Vie autotohtorille se.

      • Anonyymi

        Kun ostat suoraan yksityiseltä niin teet liikkeelle palveluksen. Aina kun auto menee yksityiseltä suoraan toiselle niin liikkeen ei tarvitse korjata piilovikoja mitkä ilmenee aina seuraavalla yksityisellä näin liike säästää rahaa ja kaikki voittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe