Suuripalkkaiset

köyhä vain

Näitä palstoja lukeneena en voi enää hillitä uteliaisuuttani ja siksi kysynkin, mistä ihmeen hommista porukka tienaa kuussa ne 4-5 tonnia ???
Itellä jää käteen kuussa n. 1000 euroa ja olen kuitenkin käynyt kouluja lukion päälle 4 vuotta. Tosin asun pienellä paikkakunnalla jossa työpaikkoja ei ole noin vain saatavilla. Mitkä ovat niitä kovapalkkaisia hommia, tahtoo myös sellaisen työn ?!

58

10559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JanneJanoinen

      Esimerkiksi DI on semmoinen kivapalkkainen ammatti. Keskipalkka noin 4500e/kk.

      • on elämää?

        Etenkin jos tekee tärkeää työtä Nokialle suunnitellen uusia operatiivisia mahdollisuuksia kännyköihin. Jihaa, miten mahtavan tärkeää työtä. Välillä tuntuu että burgerin paistamisestakin olisi enemmän ylpeä.

        Mutta näinhän se tässä elämässä menee, mitä eettisempi työ, sitä vähemmin maksetaan. Mitä turhempi, kaupallisempi ja markkinoiden mukaisin työ sen enemmän hilloa. Kai sen minuutensa menettämisestä sitten...


      • Anonyymi
        on elämää? kirjoitti:

        Etenkin jos tekee tärkeää työtä Nokialle suunnitellen uusia operatiivisia mahdollisuuksia kännyköihin. Jihaa, miten mahtavan tärkeää työtä. Välillä tuntuu että burgerin paistamisestakin olisi enemmän ylpeä.

        Mutta näinhän se tässä elämässä menee, mitä eettisempi työ, sitä vähemmin maksetaan. Mitä turhempi, kaupallisempi ja markkinoiden mukaisin työ sen enemmän hilloa. Kai sen minuutensa menettämisestä sitten...

        Et kirjoittelisi täällä moisia, ellei meillä olisi dippainssejä!

        Eettisempi työ? Lääkäri? Lääkäreillä on iso palkka ja heidänkin työntekoaan ohjaa raha; jos jossain maksetaan paremmin, vaihdetaan varmasti paikkaa.

        Minuus on muutakin kuin työntekoa. Olen nähnyt ammatilleen sitoutuneita teknokraatteja ja täysin ammatiinsa tympääntyneitä esim. lastenhoitajia, joilla ei ole etiikasta mitään tietoa. Ovat töissä kun muuhun ei pääse, ei huvita kouluttautua mutta palkka on jostain revittävä.


    • lähipiirissä

      Voi olla, että nuo palkkaluvut ovat kuitenkin aika harvinaisia.

      Itse olen jo reilu 30. Ammattikorkeatutkinnon omaava teknisen puolen nuorempi suunnittelija ja ansaitsen vaivaiset 1800/kk:ssa. Ja lisää on pyydetty, voit olla varma. Toisaalta pidän työstäni todella paljon ja siihenhän työnantaja luottaakin.

      Lähipiirissäni on hyvin koulutettuja ihmisiä erilaisissa työtehtävissä. Osa heistä on AMK:N käyneet, osa eri alojen maistereita ja myös yksi dibl.inssi on kuvassa mukana. Itse asiassa inssi juuri tienaa meistä parhaiten. Hänen palkkansa on jo tuon 4000 ja rapiat päälle. Työnantajana kukas muu kuin Nokia.

      Me muut tienaamme keskiarviolta heittäen n. 2500 e/kk:ssa. Joten voit arvata, että tämä hoitajien "palkkapula" -keskustelu vähän huvittaa.

    • yrittäjä31

      Mitä merkitystä sillä on missä ammatissa, tehtävässä tai kenen palkkalistoilla ansaitaan eniten?! Miksi et opettele jotain minkä sitten osaat ja hallitset hyvin ja teet sitä yrittäjänä. Itse ryhdyin yrittäjäksi 2003. Sitä ennen olin varastomiehenä vajaat 7 vuotta. Tietenkin kun ikää tulee enemmän ja tottuu tietynlaiseen elämänrytmiin se on vaikeampaa mutta tee päätös ja pysy siinä, ei se ole sen vaikeampaa. Olin tuolloin 27 vuotias joten se ei ollut kovin dramaattinen muutos, asuntovelka toki mietitytti ja emäntäkään ei hirveästi tykännyt ajatuksesta mutta ota nämä tekijät huomioon ja päätä. Työllistän vain itseni joten sosiaalista tämä ei ole ja työ mitä teen on jotain minkä itse olen oppinut eli tätä ei opeteta missään oppilaitoksessa, toki joitakin asioita yliopistossa käydään läpi mutta noin 90% asioista on itse opeteltava. Kirjallisuuttakin on jonkin verran mutta ne eivät kerro koko totuutta mutta voin toki suositella jos haluat. Tässä on se hyvä puoli ettei kukaan valvo eli itse pidät kaikesta huolen, työaikani ovat minun päätettävissä, asiakastyytyväisyydestäkään ei tarvitse välittää koska asiakkaita ei yksinkertaisesti ole. Nyt joku valopää tietenkin miettii mikä sellainen yritys on jolla ei ole asiakkaita, siinähän mietit. Takasin asiaan myös työstä tuleva korvaus on minusta itsestä kiinni, ansaitsen viikossa 4000-8000 dollaria euroissa se on 2800-5600. Et tietenkään usko mitä olen kirjoittanut joten KYSY, opastan parhaani mukaan. Vastaan vain ASIALLISIIN KYSYMYKSIIN, yksikin haistatteleva viesti ja se mitä voisit oppia jää sinulta oppimatta. Täällä ihmiset jauhavat paskaa ansioistaan mutta minä seison sanojeni takana. En ole DI, maisteri tai korkeakoulututkinnon suorittanut. Olen ylioppilas. VASTAAN VAIN JA AINOASTAAN ASIALLISIIN KYSYMYKSIIN. Kertaa edellinen lause kunnes ymmärrät mitä se tarkoittaa.

      • ei yritys

        Pokerin pelaaminen ei ole = yritys. No ok, omalla tavallaan yritys menestyä. Ja niin on moni myös tehnyt. Mutta yrittämistä korkeintaan, ei yrityksen pyörittämistä.

        Miksi muuten kauhea uho ja toisen ihmisen älyllisyyden vähättely? Jos kerran menestyt, mistä moinen negatiivisuus?

        "VASTAAN VAIN JA AINOASTAAN ASIALLISIIN KYSYMYKSIIN. Kertaa edellinen lause kunnes ymmärrät mitä se tarkoittaa."

        Ikävä asenne muita kohtaan ei aikaansaa mitään hyvää. En siis halua vastaustasi, vaan halusin vain kommentoida. Onnea valitsemallasi tiellä! Tiedän, ei kyse ole onnesta, vaan taidoista....


      • ei yritys kirjoitti:

        Pokerin pelaaminen ei ole = yritys. No ok, omalla tavallaan yritys menestyä. Ja niin on moni myös tehnyt. Mutta yrittämistä korkeintaan, ei yrityksen pyörittämistä.

        Miksi muuten kauhea uho ja toisen ihmisen älyllisyyden vähättely? Jos kerran menestyt, mistä moinen negatiivisuus?

        "VASTAAN VAIN JA AINOASTAAN ASIALLISIIN KYSYMYKSIIN. Kertaa edellinen lause kunnes ymmärrät mitä se tarkoittaa."

        Ikävä asenne muita kohtaan ei aikaansaa mitään hyvää. En siis halua vastaustasi, vaan halusin vain kommentoida. Onnea valitsemallasi tiellä! Tiedän, ei kyse ole onnesta, vaan taidoista....

        Pahoittelen jos koet viestini uhoamisena en myöskään väheksy toisen ihmisen älyä se ei ollut tarkoitukseni. Halusin esitettävän asiallisia kysymyksiä ja miksei myös vastaväitteitä perusteluineen, mielestäni se ei ole liikaa pyydetty. Negatiivinen? Pikemminkin pessimistinen ja se johtuu puhtaasti tästä alasta, en valehtele kun sanon optimismin johtavan vararikkoon. Tällä alalla seuraavat tunteet hidastavat kehitystäsi, ahneus, pelko ja toivo. Olet ymmärtänyt jotain hyvin tärkeätä kyse on juuri niinkun sanoit, taidosta ei onnesta harva oivaltaa tämän. Kyseessä ei ole pokeri. Pokerin ja työni välillä on kaksi suurta eroa. A)Pokerissa jos häviät, häviät aina panoksesi. Tässä sen voi rajata, kuinka paljon/vähän olet valmis häviämään. B)Pokerissa voito on rajoitettu siihen mitä pöydällä on, tässä työssä sitä ei ole rajoitettu. Tämä ala muuttaa ihmistä siltä ei voi välttyä. En pidä kaikista muutoksista joita olen käynyt läpi, minusta on tullut pessimistinen, laskelmoiva ja jossain määrin tunteeton. Koet asenteeni ikävänä sille en voi mitään. Kuten haluat vastaus jääköön antamatta.


      • ei yritys kirjoitti:

        Pokerin pelaaminen ei ole = yritys. No ok, omalla tavallaan yritys menestyä. Ja niin on moni myös tehnyt. Mutta yrittämistä korkeintaan, ei yrityksen pyörittämistä.

        Miksi muuten kauhea uho ja toisen ihmisen älyllisyyden vähättely? Jos kerran menestyt, mistä moinen negatiivisuus?

        "VASTAAN VAIN JA AINOASTAAN ASIALLISIIN KYSYMYKSIIN. Kertaa edellinen lause kunnes ymmärrät mitä se tarkoittaa."

        Ikävä asenne muita kohtaan ei aikaansaa mitään hyvää. En siis halua vastaustasi, vaan halusin vain kommentoida. Onnea valitsemallasi tiellä! Tiedän, ei kyse ole onnesta, vaan taidoista....

        Tämä on yksinäistä työtä, istun ja tuijotan näyttöä. 99% prosenttia ajasta odotan joten minulla on aikaa ajatella asioita. Ei tämä työ ole yksinomaan negatiivisesti vaikuttanut. Tarkemmin ajatellen ominaisuudet jotka luettelin, pessimistisyys, tuntettomuus ja laskelmoiva eivät nämä ole huonoja asioita. Tietoisesti tai tiedostamattani ne auttavat tekemään työni paremmin niin yksikertaista se on. Hyvinä puolina pidän seuraavia, tavoitteellinen ja itsetietoinen...Perjantai hiljainen päivä. Hinta on polkenut paikallaan viimeiset puolitoistatuntia nyt näyttäisi alkavan tapahtumaan. Tämän tyyppistä markkinatilannetta kutsun "nukkuvaksi karhuksi" sitten kun se herää on aika juosta. Amerikkalaiset kutsuvat sitä "consolidation period". "Nukkuva karhu" on parempi, suomenkieli on värikkäämpi. Tämä analyysi koskee kengurumaata. Tekno on liikkunut ihan kivasti tänään 13.39 antoi merkin. Katsotaan miten alas mennään. Nämä eivät ole osakkeita.


      • winclubista
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Pahoittelen jos koet viestini uhoamisena en myöskään väheksy toisen ihmisen älyä se ei ollut tarkoitukseni. Halusin esitettävän asiallisia kysymyksiä ja miksei myös vastaväitteitä perusteluineen, mielestäni se ei ole liikaa pyydetty. Negatiivinen? Pikemminkin pessimistinen ja se johtuu puhtaasti tästä alasta, en valehtele kun sanon optimismin johtavan vararikkoon. Tällä alalla seuraavat tunteet hidastavat kehitystäsi, ahneus, pelko ja toivo. Olet ymmärtänyt jotain hyvin tärkeätä kyse on juuri niinkun sanoit, taidosta ei onnesta harva oivaltaa tämän. Kyseessä ei ole pokeri. Pokerin ja työni välillä on kaksi suurta eroa. A)Pokerissa jos häviät, häviät aina panoksesi. Tässä sen voi rajata, kuinka paljon/vähän olet valmis häviämään. B)Pokerissa voito on rajoitettu siihen mitä pöydällä on, tässä työssä sitä ei ole rajoitettu. Tämä ala muuttaa ihmistä siltä ei voi välttyä. En pidä kaikista muutoksista joita olen käynyt läpi, minusta on tullut pessimistinen, laskelmoiva ja jossain määrin tunteeton. Koet asenteeni ikävänä sille en voi mitään. Kuten haluat vastaus jääköön antamatta.

        Eli et ole oikea yrittäjä vaan pikemminkin pyramidihuijauksessa mukana oleva. Jokainen yrittäjä yrittää myydä jotain; asiantuntemusta, tavaroita, tietoa jne. Winclubissa kyse on kusetuksesta, ei yrittämisestä.


      • winclubista kirjoitti:

        Eli et ole oikea yrittäjä vaan pikemminkin pyramidihuijauksessa mukana oleva. Jokainen yrittäjä yrittää myydä jotain; asiantuntemusta, tavaroita, tietoa jne. Winclubissa kyse on kusetuksesta, ei yrittämisestä.

        Lue mitä olen kirjoittanut tänne. Kerron siitä mitä teen omaa hyvyyttäni ja ilmaiseksi, en halua keneltäkään rahaa! Minulle ei kukaan maksa että jaan osaamistani ja kokemuksiani, tuliko tämä selväksi. Netissä on huijareita sehän on itsestään selvä asia, järjenkäyttö on sallittua ja suositeltavaa. En tiedä mitä winclub tai pyramidihuijaus ovat eikä kiinnosta. Tässä on kyse FOREX markkinoista, valuuttamarkkinoista. Nordea, osuuspankki, kaupthing, sampo, svenska handelsbank, ym. tekevät kaikki kauppaa näillä markkinoilla ja niin myös minäkin. Ryhdyin kahdesta syystä kirjoittamaan tänne A) Halusin tutustua muihin samaa työtä tekeviin, jakaa kokemuksia heidän kanssaan ja oppia heiltä B) Antaa tietoa suomenkielellä FOREXista, koska 99% on englanniksi. Eivät kaikki osaa englantia. Annan ihmisille mahdollisuuden ottaa asiasta selvää, kuinka moni edes tietää että FOREX on olemassa tai rahassa mitattuna kyseessä ovat maailman suurimmat markkinat? Kukin tehköön tiedoilla mitä haluaa. Selkeästi sinä et tiedä mikä forex on etkä edes viitsi ottaa asiasta selvää.


      • Tosi on
        winclubista kirjoitti:

        Eli et ole oikea yrittäjä vaan pikemminkin pyramidihuijauksessa mukana oleva. Jokainen yrittäjä yrittää myydä jotain; asiantuntemusta, tavaroita, tietoa jne. Winclubissa kyse on kusetuksesta, ei yrittämisestä.

        1100 irtisanotaa,tässä sinulle faktaa.Tässä sinulle tutkimisen aihetta,kun olet kerran huolestunut muiden ihmisten asiosta?.


      • Kusettajako
        Tosi on kirjoitti:

        1100 irtisanotaa,tässä sinulle faktaa.Tässä sinulle tutkimisen aihetta,kun olet kerran huolestunut muiden ihmisten asiosta?.

        Ei oikein osu tuo sinun näppäimistöltä kakaistu oksennuksesi maaliin. En ole lainkaan huolissani jos tämä yrittäjä12345 tms. laittaa rahansa pyramidihuijaukseen eikä siitä ollut kysekään. Minua huolestuttavat kaikki huijarit ja koijarit, jotka yrittävät manipuloida muita mukaan kauppaamalla paskaa tai paskoja konsepteja.

        Tänään tuli postissa magneettikorumainos. Siinä on oikein paraatiesimerkki puoskaroinnista. Kehotan kaikkia rahaa haluavia opiskelemaan ja tekemään kunnolla töitä. Sen on varmin tapa ansaita kohtuullinen leipä.


      • JHH_

        yrittäjä31, keskimäärinkö tuon 2800-5600 viikossa tienaat, esim viimeisen 3 vuoden aikana? Todella kovaa tulosta 5000€ pääomalla. Ilmeisesti marginaali 1-2%? Itsellä noin 10000-20000€ pääomat, kun summa tuplaantuu voitot uudestaan peliin ja sama toistetaan parikertaa (esim. 15000--->30000--->60000--->120000--->rahat pois). Sitten koko potti pois, josta jätetään treidaukseen sama 10000-20000€ ja voitot sijoitetaan johonkin muuhun. Tappiot rajataan pieniksi ja voitot katsotaan rauhassa kauanko oikeaan suuntaan jaksaa mennä niin ei tuo kummoista hommaa ole...


      • JHH_ kirjoitti:

        yrittäjä31, keskimäärinkö tuon 2800-5600 viikossa tienaat, esim viimeisen 3 vuoden aikana? Todella kovaa tulosta 5000€ pääomalla. Ilmeisesti marginaali 1-2%? Itsellä noin 10000-20000€ pääomat, kun summa tuplaantuu voitot uudestaan peliin ja sama toistetaan parikertaa (esim. 15000--->30000--->60000--->120000--->rahat pois). Sitten koko potti pois, josta jätetään treidaukseen sama 10000-20000€ ja voitot sijoitetaan johonkin muuhun. Tappiot rajataan pieniksi ja voitot katsotaan rauhassa kauanko oikeaan suuntaan jaksaa mennä niin ei tuo kummoista hommaa ole...

        Ansaitsin keskimäärin 2800-5600 viikossa vuonna 2007. Vuonna 2006 tienasin vähemmän kuin myös sitä edellisellä... Tänä vuonna 6300-11700 per viikko, tämä on alustava arvio koska ollaan vielä vuoden alkupuoliskolla(tammi ja helmikuu olivat keskimääräistä parempia aikasempiin vuosiin verrattuna). Pääomani juuri nyt tällä kellon lyömällä on noin 641000..En tiedä miten sait käsityksen että 5000 pääomalla tienaisin edellä mainittuja summia, se oli aloituspääoma. Riski per kauppa vaihtelee, käyn kauppaa 6-18 standardi lotilla eli EUR/USD 0.0010 vaihtelun arvo on 600-1800 dollaria. En täysin ymmärrä ajatustasi tuplata pääoma muutaman kerran ja aloittaa alusta. Eikö vaivattomampaa olisi kasvattaa pääomaa ja vastaavasti lottien määrää?


      • JHH_
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Ansaitsin keskimäärin 2800-5600 viikossa vuonna 2007. Vuonna 2006 tienasin vähemmän kuin myös sitä edellisellä... Tänä vuonna 6300-11700 per viikko, tämä on alustava arvio koska ollaan vielä vuoden alkupuoliskolla(tammi ja helmikuu olivat keskimääräistä parempia aikasempiin vuosiin verrattuna). Pääomani juuri nyt tällä kellon lyömällä on noin 641000..En tiedä miten sait käsityksen että 5000 pääomalla tienaisin edellä mainittuja summia, se oli aloituspääoma. Riski per kauppa vaihtelee, käyn kauppaa 6-18 standardi lotilla eli EUR/USD 0.0010 vaihtelun arvo on 600-1800 dollaria. En täysin ymmärrä ajatustasi tuplata pääoma muutaman kerran ja aloittaa alusta. Eikö vaivattomampaa olisi kasvattaa pääomaa ja vastaavasti lottien määrää?

        Jostain syystä kun pääomat kasvavat kaupankäynnistä ei tule enään mitään, en tiedä mistä johtuu. Ehkä kokemuksen puutetta/turhaa hermoilua. Taidan olla keskimääräistä nuorempi näissä hommissa (22v), siitäkin voi johtua. Olen tähän asti käynyt kauppaa MoneyForexilla ja tutkinu myös muita välittäjiä esim. Oandaa ja Dukascopya. Osaatko sanoa miten Oandalla saa one-clickin päälle, eli kauppa toteutus yhdellä klikkauksella. En ole löytänyt sitä mistään...


    • vaan niin

      Et siellä maksetaan missä on varaa. Siis jos maksetaan. Omistajien ahneus on mennyt siihen et mikään ei riitä. Sijoitettuun pääomaan riitti ennen 12% ja se oli hyvin nyt pitää olla 20% tai porukkaa liputetaan ulos tai vielä parempaa meidän firma tekee tulosta yli 350 miljoonaa euroa voitto verojen jälkeen. Vähentää ,koska huonot ajat lähenee !? Aivan perseestä minusta !!Pidettiin koulutuspäiviä ja kerrottiin parhaasta tuloksesta koskaan ja tämä on todella pitkä voitollinen putki ,mut kun käyrä kääntyy yhtään alas niin on lama mukamas.
      Tosi hienoo kuunnella et ei ole varaa mihinkään kaikesta pitää säästää ketään ei palkata mihinkään vaan vähennetään ym. ym.
      Ymmärrän täysin et missä tehdään rahaa vois maksaa ,mut kun sielläkään ei makseta niin mietin kanssa missä maksetaan ?
      Tottakait isot pomot saa isoa palkkaa onhan firmassa n.1000 henkeä ,mut muut ei nyt ihmeitä tienaa.
      Verovaroin ei minusta koskaan voida palkkoja edes ajatella mihinkään hyviin vaan ns. varmoihin töihin alle keskitason palkkoihin.Sen takia ihmettelen hoitajien narinaa ,koska palkat ovat keskitasoa.!?
      Kyllä sen duunarin/suorittavan henkilöstön peruspalkat ovat tasoa 1400-2200€/kk vuorolisin ja ylitöin pääsee kuka minne pääsee.
      "Pikku pomot" saa siihen jonkun satasen päälle.
      Muutamat muut ns. huiput firmassa saa hyvää palkkaa. 3000-4000€/kk
      Johtajat ovat omassa kastissaan tietenkin...
      Markkinatalous sanelee ,jos ei tuota joko se lopetetaan tai tuodaan halvemmat tekijät...!

      • sori sori

        Tottakait on niitä ketkä saa vielä vähemmän siivoojat tekstiilityöntekijät pesulat ym. ym. ei pääse 1400€/kk liksoihin mitenkään yksityisellä.
        Palvelualat usein ovat siellä häntäpäässä ,kun ei ole mitään lisiäkään..
        Siivoojien vuositulot siellä 11000-13000€ brutto se on surkeeta.


      • myyntimies_maailmalta
        sori sori kirjoitti:

        Tottakait on niitä ketkä saa vielä vähemmän siivoojat tekstiilityöntekijät pesulat ym. ym. ei pääse 1400€/kk liksoihin mitenkään yksityisellä.
        Palvelualat usein ovat siellä häntäpäässä ,kun ei ole mitään lisiäkään..
        Siivoojien vuositulot siellä 11000-13000€ brutto se on surkeeta.

        Itse tienaan bruttona 3850e / kk, nettona reilut 2400e / kk, toki auto-, puhelin- ja lounasetu löytyy myös. Vuosibonukset tulee tuohon vielä lisäksi.

        Koulutusta 2 vuotta ja sekin eri alan ammattikoulu.

        Arvaatko alan?


    • joni8666

      Kävin tsekkaamas su sivun ihan asiallist tekstiä, sä myyt ja ostat rahaa eiks se näin mee? Paljo sul oli ku alotit? Oon nähny tost joskus juttuu mut enkku on aika huono. Kaks vuotta varasto duunii alkaa riittää paska liksa kova duuni. Sä kävit lukio eli vaik oon amiksen käyny ei este? hidaste heh;) ei hirveesti lukeminen nappais. Oon kokki mut liksa tosi huono eikä duuni mitää kivaa. näkyillää.

      • Kyllä, ostan ja myyn rahaa. Aloitin sivutoimisesti 1000 dollarilla. Kokopäiväisenä laitoin kaikki säästöni ja korotin summan noin 5000 dollariin. Toiminta perustuu velkavipuun. 1:50 tarkoittaa että 1000 dollarilla saat 50000 dollarin edestä ostovoimaa ja 5000 dollaria vastaavasti 250000 dollarin ostovoiman. Nykyinen meklarini tarjoaa 1:100 velkavipua. Tämän alan kauneus piilee siinä ettei kolutuksella tai varakkuudella ole merkitystä. Kuka vaan voi oppia tämän ja aloittaa vaikkapa 100 dollarilla. Valitettavasti lukeminen on ainoa tapa oppia alan perusteet, jos näitä ei ymmärrä ei myöskään voi menestyä. Suurin osa saatavilla olevasta tiedosta on englanniksi jos et jotain asiaa ymmärrä voit aina kysyä. Netistä löytyy hyvin paljon roskaa tai harhaan johtavaa informaatiota mutta yksi sivusto jota suosittelen on www.BABYPIPS.com Se on huumorilla tehty mutta asiapitoinen.


      • harjakauppias
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Kyllä, ostan ja myyn rahaa. Aloitin sivutoimisesti 1000 dollarilla. Kokopäiväisenä laitoin kaikki säästöni ja korotin summan noin 5000 dollariin. Toiminta perustuu velkavipuun. 1:50 tarkoittaa että 1000 dollarilla saat 50000 dollarin edestä ostovoimaa ja 5000 dollaria vastaavasti 250000 dollarin ostovoiman. Nykyinen meklarini tarjoaa 1:100 velkavipua. Tämän alan kauneus piilee siinä ettei kolutuksella tai varakkuudella ole merkitystä. Kuka vaan voi oppia tämän ja aloittaa vaikkapa 100 dollarilla. Valitettavasti lukeminen on ainoa tapa oppia alan perusteet, jos näitä ei ymmärrä ei myöskään voi menestyä. Suurin osa saatavilla olevasta tiedosta on englanniksi jos et jotain asiaa ymmärrä voit aina kysyä. Netistä löytyy hyvin paljon roskaa tai harhaan johtavaa informaatiota mutta yksi sivusto jota suosittelen on www.BABYPIPS.com Se on huumorilla tehty mutta asiapitoinen.

        Vilkaisin nopeasti - kyse on siis valuuttamarkkinoista? Tämä on kaikkea muuta kuin helppoa rahaa - vaikka olisi reaaliaikainen markkinatieto alla ja ammattilainen. Nämä markkinat ovat erittäin lyhytjänteisiä, kilpailet näillä robottien ja isojen pankkien tradingsalien kanssa. Et todellakaan ehdi reagoida uutisiin ennen markkinoita - sorry vaan.


      • on päällä?
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Kyllä, ostan ja myyn rahaa. Aloitin sivutoimisesti 1000 dollarilla. Kokopäiväisenä laitoin kaikki säästöni ja korotin summan noin 5000 dollariin. Toiminta perustuu velkavipuun. 1:50 tarkoittaa että 1000 dollarilla saat 50000 dollarin edestä ostovoimaa ja 5000 dollaria vastaavasti 250000 dollarin ostovoiman. Nykyinen meklarini tarjoaa 1:100 velkavipua. Tämän alan kauneus piilee siinä ettei kolutuksella tai varakkuudella ole merkitystä. Kuka vaan voi oppia tämän ja aloittaa vaikkapa 100 dollarilla. Valitettavasti lukeminen on ainoa tapa oppia alan perusteet, jos näitä ei ymmärrä ei myöskään voi menestyä. Suurin osa saatavilla olevasta tiedosta on englanniksi jos et jotain asiaa ymmärrä voit aina kysyä. Netistä löytyy hyvin paljon roskaa tai harhaan johtavaa informaatiota mutta yksi sivusto jota suosittelen on www.BABYPIPS.com Se on huumorilla tehty mutta asiapitoinen.

        Teetkö pääosin fx-forwardeja vai -optioita? Mitä mieltä olet tämän hetken markkinoista? Minä olen edelleen long EURUSD , enkä usko että taala palautuu kovin helposti: vahvistuminen olisi katastrofi US-taloudelle. Toisaalta korkospreadin kapeneminen vs. EUR vahvistaisi taalaa.

        Miten olet pelannut USDJPY:n? Onneksi ei ollut carry-tradejä, muutama iso peluri paloi niissä alkusyksystä.


      • on päällä? kirjoitti:

        Teetkö pääosin fx-forwardeja vai -optioita? Mitä mieltä olet tämän hetken markkinoista? Minä olen edelleen long EURUSD , enkä usko että taala palautuu kovin helposti: vahvistuminen olisi katastrofi US-taloudelle. Toisaalta korkospreadin kapeneminen vs. EUR vahvistaisi taalaa.

        Miten olet pelannut USDJPY:n? Onneksi ei ollut carry-tradejä, muutama iso peluri paloi niissä alkusyksystä.

        Ei optioita tai futuureja. En muodosta mielipidettä markkinoista, en arvaile. En myöskään harrasta carry tradeja. En "pelaa" USD/JPY paria enkä muita, saat sen kuulostamaan spekulaatiolta? En ole fundamentalisti olen teknikko, käyn kauppaa hinnalla tulkitsen hintakäyttäytymistä siinä kaikki. Käyn kauppaa 1-5 minuutin chartilla ja pidän maksimissaan 3-4 tuntia, ei lähelläkään carrya. Meillä taitaa olla aika eri tavat käydä kauppaa.


      • harjakauppias kirjoitti:

        Vilkaisin nopeasti - kyse on siis valuuttamarkkinoista? Tämä on kaikkea muuta kuin helppoa rahaa - vaikka olisi reaaliaikainen markkinatieto alla ja ammattilainen. Nämä markkinat ovat erittäin lyhytjänteisiä, kilpailet näillä robottien ja isojen pankkien tradingsalien kanssa. Et todellakaan ehdi reagoida uutisiin ennen markkinoita - sorry vaan.

        Ei ole helppoa rahaa vaatii osaamista. En myöskään käy kauppaa uutisten perusteella, sitä kutsutaan spekulaatioksi. Hinta on se mitä ostan ja myyn. Tästä saa juuri niin lyhyt- tai pitkäjänteistä kuin itse haluaa. Carry trading on esimerkki pitkäjänteisyydestä. Scalping on taas lyhytjänteistä toimintaa. Valitse itsellesi sopiva aikajänne.


      • harjakauppias
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Ei ole helppoa rahaa vaatii osaamista. En myöskään käy kauppaa uutisten perusteella, sitä kutsutaan spekulaatioksi. Hinta on se mitä ostan ja myyn. Tästä saa juuri niin lyhyt- tai pitkäjänteistä kuin itse haluaa. Carry trading on esimerkki pitkäjänteisyydestä. Scalping on taas lyhytjänteistä toimintaa. Valitse itsellesi sopiva aikajänne.

        Carry trading on yhtälailla spekulatiivista - sanoisin että kaikki valuuttakaupat jotka tehdään valuuttakaupan vuoksi ovat spekulatiivisia. Oletetaan että kasvatat vipua jeni-lainalla ostat näillä t-bondin - jeni korko alempi kuin usd-korko = varma tuotto? Ei, sillä spekuloit usd/jpy kurssilla. Jos kova vipu & usd heikkenee jpy:tä vastaan -> tulee nopeasti takkiin ja kovaa. Carry trade strategia on hyvä niin kauan kuin a) korkoero on merkittävä ja b) valuutat ovat stabiileja.


      • harjakauppias kirjoitti:

        Carry trading on yhtälailla spekulatiivista - sanoisin että kaikki valuuttakaupat jotka tehdään valuuttakaupan vuoksi ovat spekulatiivisia. Oletetaan että kasvatat vipua jeni-lainalla ostat näillä t-bondin - jeni korko alempi kuin usd-korko = varma tuotto? Ei, sillä spekuloit usd/jpy kurssilla. Jos kova vipu & usd heikkenee jpy:tä vastaan -> tulee nopeasti takkiin ja kovaa. Carry trade strategia on hyvä niin kauan kuin a) korkoero on merkittävä ja b) valuutat ovat stabiileja.

        Jotta menestyt markkinoilla sinulla pitää olla toimiva systeemi, itsekuria noudattaa sitä ja riskinhallinta kohdallaan. En pysty nukkumaan jos minulla on positio auki yön yli joten teen vain päiväkauppaa mutta henkilö joka toimii carry trading tyylisesti hänellä on hyvä RISKINHALLINTA ja näkemys markkinoista jonka pohjalta toimii. Annan sinulle esimerkin riskinhallinnasta. Tässä on lähtökohdat, tilillä on 10000 dollaria, parina mainitsemasi USD/JPY (kurssi 114.30), velkavipu 1:100, pitoaika 30 päivää, palkkiot tai spread eivät ole mukana(se on realistinen oletus) ja valuuttamuutos 0.01=10 dollaria. Lähdetään siitä että pahin tapahtuu, käytännössä sitä ei tule koska margin call tulee kuvaan. Päätän ostaa USD/JPY. Kysymys kuuluu kuinka paljon, montako lottia? Mitä jos ostan yhden standardilotin ja laitan stop lossin 113.30 tasolle. Jos olen väärässä häviän tuhat dollaria eli 10% pääomasta, se on ok (vähän liikaa) mutta ongelma on siitä että stop loss on liian lähellä hintaa. USD/JPY tippuu tuon verran muutamassa tunnissa joten se ei ole realistinen. Siirrän stop lossin 111.30 se on parempi. Nyt jos kauppa menee pieleen häviän 3000 dollaria eli 30% pääomasta sitä en hyväksy mutta olen tyytyväinen stop loss tasoon, miten etenen? Vastaus, ostan minilotteja vaikkapa 3,33 kappaletta. Nyt ostohinta on sama 114.30, stop loss on 111.30, rahassa mitattuna pahin mahdollinen tappio on 1000 eli 10%. Toiselle yli 2% riskitaso on liikaa. Voin hyödyntää näkemystäni pienentämällä riskin sellaiseksi että se sopii minulle. Carry trading on juuri tätä, muodostat näkemyksen teelehdistä, heität kolikkoa tai perehdyt maiden talouksiin ja teet omat johtopäätöksesi(fundamentalistit tekevät tätä se ei ole spekulaatiota) ja toteutat kaupan asettamalla riskinhallinnan kohdalleen. Totta "voi tulla takkiin" mutta se on hallinnassa, toisaalta mistä tiedät ettei sieltä tule seuraavaa maksuerää asuntolainaasi? Korkoerot, odotetut muutokset sen tasossa ym. ne otetaan huomioon ennen kaupan tekemistä, päätös edeltää toteutusta. Riskinhallinta mahdollistaa toteutuksen mielekkäällä tavalla. Se mitä korkoero tuo on sivutuloa/meno, suurin osa rahoista tulee vaaluuttaparin muutoksesta. Tässä ostetaan rahaa rahalla ei velkakirjoja, osakkeita ym. Puhut siitä mitä Soros, Buffet ja heidän kaverinsa tekevät se on asia erikseen, unohdinko mainita että olen piensijoittaja? Mikään ei ole varmaa, jokainen joka tekee tätä tietää sen. Tiedän myös sen ettei ilman riskiä voi voittaa, ihmiset ovat erilaisia kaikille tamä ala ei sovi.


      • ADayTrader
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Kyllä, ostan ja myyn rahaa. Aloitin sivutoimisesti 1000 dollarilla. Kokopäiväisenä laitoin kaikki säästöni ja korotin summan noin 5000 dollariin. Toiminta perustuu velkavipuun. 1:50 tarkoittaa että 1000 dollarilla saat 50000 dollarin edestä ostovoimaa ja 5000 dollaria vastaavasti 250000 dollarin ostovoiman. Nykyinen meklarini tarjoaa 1:100 velkavipua. Tämän alan kauneus piilee siinä ettei kolutuksella tai varakkuudella ole merkitystä. Kuka vaan voi oppia tämän ja aloittaa vaikkapa 100 dollarilla. Valitettavasti lukeminen on ainoa tapa oppia alan perusteet, jos näitä ei ymmärrä ei myöskään voi menestyä. Suurin osa saatavilla olevasta tiedosta on englanniksi jos et jotain asiaa ymmärrä voit aina kysyä. Netistä löytyy hyvin paljon roskaa tai harhaan johtavaa informaatiota mutta yksi sivusto jota suosittelen on www.BABYPIPS.com Se on huumorilla tehty mutta asiapitoinen.

        Puhut BS:ää. Et voi carry tradeta 50:1 vivulla, koska jo 2% vaihtelu heivaa sinut ulos markkinoilta. Suckerit pois Babypipseistä ja MarkkinaVelhot -kirja käteen!


    • yövaksi

      Vartijana saan vajaat 2000 euroa kuukaudessa ylitöineen ja mä teen pelkkää yövuoroa. Onko edes mahdollista vain lukion käyneenä ansaita se 2500 VIIKOSSA? Mulla on sentään tradenomin paperit. Se tekee 120000 vuodessa en jaksa uskoo tohon. Yliopistoa käyneetkään ei ansaitse niin paljoa. Tiedän tiedän palkkaa ei makseta koulutuksen perusteella mutta epäilen. Teet vuodessa sen mitä mä teen viidessä, ei ole oikeudenmukaista. Jos kerran ansaitset rutosti miksi tuhlaat aikaas täällä?...Ei millään pahalla ei vaan mahdu mun päähän. Lähen tekeen rundin. Riku.

      • on mahdollista.

        jos on älliä sijoittamiseen. Täytyy osata visioita ja nähdä sopiva hetki, haistella tuulia...tuostahan ne parhaat rahat kertyy.
        Minä en ole yrittäjä, mutta lähtisin tuolle linjalle, jos älliä riittäisi.
        Tiedät hyvin, että Suomessa on muutamia äkkirikastuneita sijoittajia. Alalla pyörii isot rahat, on vain osattava panostaa oikeaan aikaan.
        Se ei ole tuurin kauppaa, kun hallitsee homman.


      • jotkut tekevät
        on mahdollista. kirjoitti:

        jos on älliä sijoittamiseen. Täytyy osata visioita ja nähdä sopiva hetki, haistella tuulia...tuostahan ne parhaat rahat kertyy.
        Minä en ole yrittäjä, mutta lähtisin tuolle linjalle, jos älliä riittäisi.
        Tiedät hyvin, että Suomessa on muutamia äkkirikastuneita sijoittajia. Alalla pyörii isot rahat, on vain osattava panostaa oikeaan aikaan.
        Se ei ole tuurin kauppaa, kun hallitsee homman.

        Johdannaiskauppaa eli warranttejahan sitä pyöritellään jos noin työnsä kuvaa kuten yrittäjä31. Onnea ja menestystä vaan. Mutta onko tuossa mitään yritysmuotoa takana, toisinsanoen miten tuo yrittäjyys asiaan kuuluu?


      • jotkut tekevät kirjoitti:

        Johdannaiskauppaa eli warranttejahan sitä pyöritellään jos noin työnsä kuvaa kuten yrittäjä31. Onnea ja menestystä vaan. Mutta onko tuossa mitään yritysmuotoa takana, toisinsanoen miten tuo yrittäjyys asiaan kuuluu?

        Kyseessä ei ole johdannaiskauppa. Valuuttafutuurit ovat asia erikseen toki olen näillä käynyt kauppaa mutta siinä on omat puolensa/haittansa. Käyn puhdasta valuuttakauppaa, foreign exchange markets lyhyesti FOREX. Tällä nimellä markkinoita kutsutaan. Minulla ei ole yhtiömuotoa. Ansaitsen yksityishenkilönä, kirjanpitoni hoitaa tilitoimisto ja verotus tapahtuu pääomaverotuksen muodossa. Toimintaani liittyy riskejä, tuottoja, kuluja ja omalla työpanoksellani saan kaiken aikaiseksi. Edellä mainitut piirteet kuuluvat myös yritystoimintaan. Termi yrittäjä ajaa asiansa ja on suomenkielinen.


      • Laskit aivan oikein. Mitä teen täällä se on hyvä kysymys. Olen itseoppinut. Oppimista on tapahtunut kolmella tavalla, kokeilemalla, kantapäänkautta ja sattumalta. Jälkikäteen ajatellen olisin voinut säästää itseäni ja rahojani jos olisi ollut kokeneempi henkilö neuvomassa. Kenties voin tarjota sinulle uuden tavan katsoa ongelmaa tai esittää kysymyksen johon vastausta etsimällä oivallat jotain arvokasta, ymmärrätkö. Jos kysyt mitä kannattaa ostaa/myydä et saa minulta vastausta. Toiseksi haluan tehdä alaa tunnetummaksi. Mielestäni olisi hienoa jos olisi yksi paikka josta saisi tietoa suomenkielellä, sellaista ei nimittäin ole. Tämä on loistava foorumi siihen tarkoitukseen. Mikä on oikeudenmukaista, se että olisin vieläkin varastomiehenä 1800 euron kuukausipalkalla vai se että näin vaivaa opetellakseni jotain joka on parantanut elämääni. Tutustu tähän sivustoon www.BABYPIPS.com


      • yritys hyvä 10
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Kyseessä ei ole johdannaiskauppa. Valuuttafutuurit ovat asia erikseen toki olen näillä käynyt kauppaa mutta siinä on omat puolensa/haittansa. Käyn puhdasta valuuttakauppaa, foreign exchange markets lyhyesti FOREX. Tällä nimellä markkinoita kutsutaan. Minulla ei ole yhtiömuotoa. Ansaitsen yksityishenkilönä, kirjanpitoni hoitaa tilitoimisto ja verotus tapahtuu pääomaverotuksen muodossa. Toimintaani liittyy riskejä, tuottoja, kuluja ja omalla työpanoksellani saan kaiken aikaiseksi. Edellä mainitut piirteet kuuluvat myös yritystoimintaan. Termi yrittäjä ajaa asiansa ja on suomenkielinen.

        Mitäs olet tästä kirjoituksesta mieltä? http://taloussanomat.fi/omatalous/2007/10/10/Miten ly%F6n rahoiksi halvalla dollarilla%3F/200724989/322

        kantaa siis otetaan juuri piensijoitustoimintaa valuuttamarkkinoilla vastaan. Verrattuna siis osakemarkkinoille sijoittamisen suhteen.

        Sinänsä asuntovelkaisena(kin) sijoitustoiminnan harjoittaminen on itseänikin lähellä sydäntä - tosin pyrin vain marginaalisesti (hajauttamalla) voittamaan lainan kustannukset - mutta eräs työkaverini käy johdannaiskauppaa ja puhui 50-60% vuosituottoa saavuttavansa. Tällöin ainakin kannattaa asuntovelkaisenkin sijoittaa.


      • yritys hyvä 10 kirjoitti:

        Mitäs olet tästä kirjoituksesta mieltä? http://taloussanomat.fi/omatalous/2007/10/10/Miten ly%F6n rahoiksi halvalla dollarilla%3F/200724989/322

        kantaa siis otetaan juuri piensijoitustoimintaa valuuttamarkkinoilla vastaan. Verrattuna siis osakemarkkinoille sijoittamisen suhteen.

        Sinänsä asuntovelkaisena(kin) sijoitustoiminnan harjoittaminen on itseänikin lähellä sydäntä - tosin pyrin vain marginaalisesti (hajauttamalla) voittamaan lainan kustannukset - mutta eräs työkaverini käy johdannaiskauppaa ja puhui 50-60% vuosituottoa saavuttavansa. Tällöin ainakin kannattaa asuntovelkaisenkin sijoittaa.

        En tunne kirjoittajaa Tomi Saloa, treidaako hän osakkeita, valuuttaa? Kirjoitus on yksi näkökulma alaan, siinä oli toki muutama virheellinen käsitys. Ensinnäkin piensijoittaja ja "ammattilainen" ovat samalla viivalla. "Ammattilaisella" on mielestäni vain yksi etu hänellä on kokeneempi henkilö tukenaan. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö piensijoittaja voi pärjätä paremmin, se on itsestä kiinni. Jos luet netissä mitä valluuttarahastot tuottavat, siellä ollaan tyytyväisiä kun tehdään 30% tai 40%, eräs hedgefund teki 300% mikä mielestäni on loistavaa kun ajattelen millaisia rahasummia käsittelevät. Ensimmäisenä vuonna tein vähän alle 600% eli kasvatin 5000/28000 dollariin, tämä johtaa kolmanteen kohtaan. Piensijoittajat tekevät pieniä tuottoja, spread sekä preemiot syövät lopulta nekin? Mihin tämä väite perustuu, oli kyseessä valuutta- tai osakemarkkinat spread ja preemiot ovat sijoittaa vastaan aina. Ne ovat kuluja ja ilman kuluja ei tule voittoja ei sen kummempaa. Poikkeus on olemassa olen nähnyt EUR/USD kohdalla spreadin muuttuvat negatiiviseksi, harvinaista mutta tapahtuu. Valuuttamarkkinat ovat likvidit, auki 5 päivää viikossa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Mitä osakemarkkinat tarjoavat? Toki näillä markkinoilla voi spekuloida sama pätee osakemarkkinoihin, mielummin menen kioskille ja täytän veikkauskupongin siinä on edes jonkinmoinen todennäköisyys voittaa. Yhden asian kirjoittaja ymmärsi oikein tämä on matematiikkaa ja kun yksi voittaa se toiselta pois. Osake- ja valuuttamarkkinoita ei tule asettaa vastakkain, ne tarjoavat eri vaihtoehtoja ja palvelevat eri asiakkaita. Parhaassa tapauksessa ne yhdistyvät, esim. Ostat dollareita ja laitat ne Yahoon osakkeisiin. Se että dollari heikkenee tai vahvistuu on samantekevää tärkeintä että se liikkuu siitä se raha tulee. Jos epäilet negatiivista spreadia avaa itsellesi tili vaikka demo-tili, se on ilmainen ja katso miten eur/usd liikkuu. Toivottavasti tästä oli apua. www.EFXGROUP.com


    • on autoedun

      kanssa peruspalkka 4700 eur. Käteen jää 2320 eur.Huomaatko jotain näitten kahden luvun erossa.Jep alle 50% palkasta jää käteen.Näin meillä kannustetaan...

      • mies27v

        Mites tuo yhtälö toimii? Veronalainen palkkatulo 4700e/kk ja käteen 2320e.

        Itse saan saman verran käteen ja mulla on bruttoliksa vain 3100e/kk ( "autoetu" tulee verottomista km-korvauksista noin. 600e/kk käteen).


      • se autoetukin mm.

        Mulla jää 3000 € brutosta käteen 2200. Mutta ei ole autoetua vaan oma auto. Joten autolainaerien ja käyttö/huolto/vakuutuskustannuksiin menee n. 700 €/kk eli jää 1500 €/kk.


    • Jos haluat tietää enemmän, ole hyvä ja vilkaise sivuani eli klikkaa sinistä YRITTÄJÄ31. Laitoin tärkeimmät nettisivut joilta löytyy mielestäni hyvää tietoa ja työvälineet joita itse käytän. Oandalla on ilmainen ohjelma, kutsutaan demoksi. Demolla voitte harjoitella ilmaiseksi. Meklareita on useampikin mutta oandalla on hyvä aloittaa. Oandalla on yksi huono piirre, se ottaa palkkionsa spreadista. On sillä toinenkin mutta tässä vaiheessa se ei ole olennainen, jos ja kun avaatte oikean tilin voin suositella jompaa kumpaa käyttämistäni meklareista. Pienillä summilla Oanda on ihan toimiva mutta suuremmilla summilla en suosittele. Kokemukset ovat subjektiivisia joten sinulla voi olla parempia kokemuksia kuin mitä minulla oli. Oppimisen iloa.

    • treidaaja

      Olet positiivinen poikkeus suomi24 keskustelu palstalla, jatka samaan malliin. Olen päivätreidaaja kuten sinäkin. Treidaan 2-3 osaketta, shorttia longia 5-10 kertaa päivässä. Käytkö samanaikaisesti kaikilla pareilla kauppaa? Eur-usd puuttuu listastasi vai jätitkö sen tarkoituksella pois? Tulen ottamaan asiasta enemmän selvää työsi kuulostaa mielenkiintoiselta ja vaatii vähemmän pääomaa. Velkavipu 1:100 vaikuttaa erittäin korkealta, ymmärrän että se mahdollistaa suuret voitot vastaavasti tappiot voivat myös olla suuria eikö? Miten käyt kauppaa esim. Käytätkö indikaattoreita, rsi, slowta, ym. Oletko scalppaaja? Johannes

      • Kiitos on aina ilo saada positiivista palautetta. Mistä arvasit että olen päivätreidaaja? Sinulla on selvännäkijäkykyjä. Pitää paikkansa seuraan samanaikaisesti kaikkia pareja, neljä näyttöä tekee työn helpommaksi. Käyn toki muillakin kauppaa kuten EUR/USD tai GBP/JPY, se on lopulta maku kysymys. Pidän pareista joilla spread on tiukka eli suurimman osan ajasta 1-2 pip. Totta velkavipu on kaksiteräinen miekka, se mahdollistaa suuret voitot suhteessa omaanpääomaan ja toisaalta voi lohkaista ison palan. Riskiä voit pienentää käyttämällä minilotteja jos standardilotit tuntuvat liian suurilta, tärkeintä on löytää oma riskitaso jonka kanssa olet sinut. Ei en käytä indikaattoreita, käytin alussa RSI mutta lopetin. Indikaattoreissa on se huono puoli että ne laahavat mutta jokaisella on oma tyylinsä. En ole scalppaaja, jos otan 2-5 pipin voiton se johtuu ihan siitä syystä etten tiedä mitä sillä hetkellä markkinoilla tapahtuu ja näen parhaaksi sulkea position. Tätä tapahtuu aika usein päivinä kun fedi päättää koroista tai työttömyyslukuja ja inflaatio tietoja päivitetään. Yleensä vältän käymästä kauppaa sellaisina päivinä. Ymmärrän ajatuksen scalppaamisessa mutta minusta ei siihen ole aivan liian stressaavaa mutta teen kauppaa samoilla ajanjaksoilla 1/3/5 minuutit. Olisi ihan mielenkiintoista tietää pystyykö treidaaja scalppaamaan yhtäjaksoisesti 20 vuotta, voisin kuvitella että siinä palaa loppuun mutta en mene vannomaan koska en tiedä sen tarkemmin. Nauttikaa auringosta.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Kiitos on aina ilo saada positiivista palautetta. Mistä arvasit että olen päivätreidaaja? Sinulla on selvännäkijäkykyjä. Pitää paikkansa seuraan samanaikaisesti kaikkia pareja, neljä näyttöä tekee työn helpommaksi. Käyn toki muillakin kauppaa kuten EUR/USD tai GBP/JPY, se on lopulta maku kysymys. Pidän pareista joilla spread on tiukka eli suurimman osan ajasta 1-2 pip. Totta velkavipu on kaksiteräinen miekka, se mahdollistaa suuret voitot suhteessa omaanpääomaan ja toisaalta voi lohkaista ison palan. Riskiä voit pienentää käyttämällä minilotteja jos standardilotit tuntuvat liian suurilta, tärkeintä on löytää oma riskitaso jonka kanssa olet sinut. Ei en käytä indikaattoreita, käytin alussa RSI mutta lopetin. Indikaattoreissa on se huono puoli että ne laahavat mutta jokaisella on oma tyylinsä. En ole scalppaaja, jos otan 2-5 pipin voiton se johtuu ihan siitä syystä etten tiedä mitä sillä hetkellä markkinoilla tapahtuu ja näen parhaaksi sulkea position. Tätä tapahtuu aika usein päivinä kun fedi päättää koroista tai työttömyyslukuja ja inflaatio tietoja päivitetään. Yleensä vältän käymästä kauppaa sellaisina päivinä. Ymmärrän ajatuksen scalppaamisessa mutta minusta ei siihen ole aivan liian stressaavaa mutta teen kauppaa samoilla ajanjaksoilla 1/3/5 minuutit. Olisi ihan mielenkiintoista tietää pystyykö treidaaja scalppaamaan yhtäjaksoisesti 20 vuotta, voisin kuvitella että siinä palaa loppuun mutta en mene vannomaan koska en tiedä sen tarkemmin. Nauttikaa auringosta.

        Huomaat netistä löytyvän yhtä jos toista metodia ja strategiaa. Osa on maksullisia, toisissa luvataan 100% tuottoja ja osa on ilmaisia. Varmasti osa systeemeistä on ihan toimivia mutta ei mikään ole 100%. Parhaan saat kun itse kokoat sen, tällä tavalla tiedät miten se toimii, vahvuudet, heikkoudet ja mahdolliset asiat joita voit tulevaisuudessa parantaa. Systeemi ei ole kuin nippu sääntöjä, milloin ostat/myyt, lottimäärät, miten käsittelet voitot ja tappiot. Omani olen laatinut A4 paperille, sääntöjä on 16 ja lyhyt selitys jokaisen kohdalla. Tappiot jotka tapahtuvat sääntöjen puitteissa ovat hyväksyttäviä. Häviö ei tarkoita ettei strategia toimi, opi siitä kaikki mahdollinen muuten toistat sen joko tietoisesti/tiedostamattasi. Tulee myös tappioita joihin ei ole syytä, tämä on minulle yksi vaikeimmista asioista hyväksyä. Se mitä en hyväksy on jos rikon sääntöjäni, siinä tapauksessa rankaisen itseäni. Yleensä en tee kauppaa päivään tai kahteen. Ajattele vaikka kehonrakentajaa joka laihduttaa kisakuntoon jos kuri pettää ja ahmii kilon suklaata todennäköisyys voittaa pienenee verrattuna kilpailijaan joka oli riittävän kurinalainen pysyäkseen suunnitelmassaan. Kun noudatan sääntöjäni kerta toisensa jälkeen, hiljalleen kertyy kokemusta. Kokemus on sitä kun tilaisuus näyttää täydelliseltä ja täyttää kaikki sääntöni mutta vatsan pohjassa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, en tee kauppaa. Kokemus auttaa myös kehittämään strategiaa, viime vuonna huomasin etten tarvitse RSI indikaattoria( relative strenght indicator). Huomasin tekeväni selkeämpiä päätöksiä jättämällä sen pois. Jossakin olen nähnyt lyhenteen KISS( keep it simple stupid) se pitää paikkansa, systeemi ei saa olla liian monimutkainen. Suunnitellessani strategiaa käytin aivojani mutta kun käyn kauppaa lakkaan ajattelemasta ja toimin vain sääntöjeni mukaan, vaisto tekee poikkeuksen. En osaa sanoa missä vaiheessa tulisi antaa painoarvoa vaistolle. Olen alkanut luottamaan omaani vasta viimeisen kahden vuoden aikana, suuhteellisen uusi asia minulle ja sekin erehtyy.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Huomaat netistä löytyvän yhtä jos toista metodia ja strategiaa. Osa on maksullisia, toisissa luvataan 100% tuottoja ja osa on ilmaisia. Varmasti osa systeemeistä on ihan toimivia mutta ei mikään ole 100%. Parhaan saat kun itse kokoat sen, tällä tavalla tiedät miten se toimii, vahvuudet, heikkoudet ja mahdolliset asiat joita voit tulevaisuudessa parantaa. Systeemi ei ole kuin nippu sääntöjä, milloin ostat/myyt, lottimäärät, miten käsittelet voitot ja tappiot. Omani olen laatinut A4 paperille, sääntöjä on 16 ja lyhyt selitys jokaisen kohdalla. Tappiot jotka tapahtuvat sääntöjen puitteissa ovat hyväksyttäviä. Häviö ei tarkoita ettei strategia toimi, opi siitä kaikki mahdollinen muuten toistat sen joko tietoisesti/tiedostamattasi. Tulee myös tappioita joihin ei ole syytä, tämä on minulle yksi vaikeimmista asioista hyväksyä. Se mitä en hyväksy on jos rikon sääntöjäni, siinä tapauksessa rankaisen itseäni. Yleensä en tee kauppaa päivään tai kahteen. Ajattele vaikka kehonrakentajaa joka laihduttaa kisakuntoon jos kuri pettää ja ahmii kilon suklaata todennäköisyys voittaa pienenee verrattuna kilpailijaan joka oli riittävän kurinalainen pysyäkseen suunnitelmassaan. Kun noudatan sääntöjäni kerta toisensa jälkeen, hiljalleen kertyy kokemusta. Kokemus on sitä kun tilaisuus näyttää täydelliseltä ja täyttää kaikki sääntöni mutta vatsan pohjassa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, en tee kauppaa. Kokemus auttaa myös kehittämään strategiaa, viime vuonna huomasin etten tarvitse RSI indikaattoria( relative strenght indicator). Huomasin tekeväni selkeämpiä päätöksiä jättämällä sen pois. Jossakin olen nähnyt lyhenteen KISS( keep it simple stupid) se pitää paikkansa, systeemi ei saa olla liian monimutkainen. Suunnitellessani strategiaa käytin aivojani mutta kun käyn kauppaa lakkaan ajattelemasta ja toimin vain sääntöjeni mukaan, vaisto tekee poikkeuksen. En osaa sanoa missä vaiheessa tulisi antaa painoarvoa vaistolle. Olen alkanut luottamaan omaani vasta viimeisen kahden vuoden aikana, suuhteellisen uusi asia minulle ja sekin erehtyy.

        Kellonajoilla ei ole merkitystä, forex on 24 tuntia auki. Otan ajan huomioon strategiassa. Normaalisti olen markkinoilla 8-19, Eurooppa heräilee, Lontoo tulee perässä ja hännän huippuna New York. Olen nukkumassa kun Aasia tulee mukaan. Kysymys kuuluu miten tämä tapahtuu? Kun käyn kauppaa 8-19 kaikki parit liikkuvat enemmän tai vähemmän mutta kello 19 jälkeen markkinat hidastuvat. Hinnat ovat aina liikkeessä kun sanon hidastuu se tarkoittaa ettei voitot/tappiot tule yhtä nopeasti niiden kehittyminen vie enemmän aikaa. Kun Eurooppa ja Lontoo ovat auki EUR ja GPB pohjaiset liikkuvat mielestäni paremmin ja kun New York aukeaa jatkan USD pohjaisilla. Aasian aikaan JPY pohjaiset ovat aktiivisia. Haluan kaikin tavoin välttää tilannetta jossa olen tehnyt kaupan mutta pari ei liiku suntaan tai toiseen tai matelee. Nopeasti sisään, ulos ja rahat pois. Mitä pidemmän aikaa rahani ovat kiinni valuuttaparissa sitä suuremmalle riskille altistun. Ystäväni Matias oli sitä mieltä ettei voi käydä kauppaa koska on päivätyössä, joten päätin kertoa miten hyödynnän eri kellonaikoja jos sattumalta muita ihmisiä jotka kokevat tämän ongelmaksi. Jos olisin 8-16 töissä ja tulen 17 aikoihin kotiin. Keskittyisin USD/JPY pariin. Onko kellonaikoja jolloin en käy kauppaa, silloin kun nukun.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Kellonajoilla ei ole merkitystä, forex on 24 tuntia auki. Otan ajan huomioon strategiassa. Normaalisti olen markkinoilla 8-19, Eurooppa heräilee, Lontoo tulee perässä ja hännän huippuna New York. Olen nukkumassa kun Aasia tulee mukaan. Kysymys kuuluu miten tämä tapahtuu? Kun käyn kauppaa 8-19 kaikki parit liikkuvat enemmän tai vähemmän mutta kello 19 jälkeen markkinat hidastuvat. Hinnat ovat aina liikkeessä kun sanon hidastuu se tarkoittaa ettei voitot/tappiot tule yhtä nopeasti niiden kehittyminen vie enemmän aikaa. Kun Eurooppa ja Lontoo ovat auki EUR ja GPB pohjaiset liikkuvat mielestäni paremmin ja kun New York aukeaa jatkan USD pohjaisilla. Aasian aikaan JPY pohjaiset ovat aktiivisia. Haluan kaikin tavoin välttää tilannetta jossa olen tehnyt kaupan mutta pari ei liiku suntaan tai toiseen tai matelee. Nopeasti sisään, ulos ja rahat pois. Mitä pidemmän aikaa rahani ovat kiinni valuuttaparissa sitä suuremmalle riskille altistun. Ystäväni Matias oli sitä mieltä ettei voi käydä kauppaa koska on päivätyössä, joten päätin kertoa miten hyödynnän eri kellonaikoja jos sattumalta muita ihmisiä jotka kokevat tämän ongelmaksi. Jos olisin 8-16 töissä ja tulen 17 aikoihin kotiin. Keskittyisin USD/JPY pariin. Onko kellonaikoja jolloin en käy kauppaa, silloin kun nukun.

        Unohdin laittaa miten käytännössä yhdistän kellonajat ja valuuttaparit. 8-12 välillä keskityn pariin EUR/JPY. 10-15 keskityn taas GBP/USD pariin. 15-19 USD/CAD ja 15-8 USD/JPY saavat huomioni. Riippuen mihin aikaan istun päätteen ääressä nämä ovat ne joita pidän silmällä muut valuuttaparit tulevat siinä sivussa. Minulta meni vuosi ennen kuin oivalsin tämän, sitä ennen yritin kaikkea mikä vain liikahti vaihtelevalla menestyksellä.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Unohdin laittaa miten käytännössä yhdistän kellonajat ja valuuttaparit. 8-12 välillä keskityn pariin EUR/JPY. 10-15 keskityn taas GBP/USD pariin. 15-19 USD/CAD ja 15-8 USD/JPY saavat huomioni. Riippuen mihin aikaan istun päätteen ääressä nämä ovat ne joita pidän silmällä muut valuuttaparit tulevat siinä sivussa. Minulta meni vuosi ennen kuin oivalsin tämän, sitä ennen yritin kaikkea mikä vain liikahti vaihtelevalla menestyksellä.

        - John Murphy, Technical analysis of financial markets

        - Steve Nison, Japanese candlestick charting techniques

        - Jukka Pekkarinen, Pekka Sutela, Kansantalaoustiede

        Nämä kirjat löytyvät hyllystäni. Olen lukenut enemmänkin mutta ei sitä varten kirjoja tarvitse ostaa, kirjasto on sitä varten. Tietääkseni kahta ensiksi mainittua ei löydy kirjastosta jos ei sitten yliopiston kokoelmista. Joka vuosi tulee uusia teoksia, sisältö pysyy samana vain sen esittäjä muuttuu. Itse kaupanteko on hyvin yksinkertaista mutta perehtymällä kansantalouteen olen saanut tästä mieleenkiintoista ja ymmärrän paremmin asioita jotka vaikuttavat hintoihin, vaikka käytännössä siitä ei ole hyötyä mutta ei se haitaksikaan ole.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        - John Murphy, Technical analysis of financial markets

        - Steve Nison, Japanese candlestick charting techniques

        - Jukka Pekkarinen, Pekka Sutela, Kansantalaoustiede

        Nämä kirjat löytyvät hyllystäni. Olen lukenut enemmänkin mutta ei sitä varten kirjoja tarvitse ostaa, kirjasto on sitä varten. Tietääkseni kahta ensiksi mainittua ei löydy kirjastosta jos ei sitten yliopiston kokoelmista. Joka vuosi tulee uusia teoksia, sisältö pysyy samana vain sen esittäjä muuttuu. Itse kaupanteko on hyvin yksinkertaista mutta perehtymällä kansantalouteen olen saanut tästä mieleenkiintoista ja ymmärrän paremmin asioita jotka vaikuttavat hintoihin, vaikka käytännössä siitä ei ole hyötyä mutta ei se haitaksikaan ole.

        Vaimoni löysi muutaman videon scalping tekniikkaa käyttävistä treidaajista. Videot ovat enimmäkseen futuuri markkinoista. Hyvä systeemi toimii kaikilla markkinoilla olivat ne osake-, futuuri- tai valuuttamarkkinat.

        www.YOUTUBE.com
        hakusanaksi: scalping
        - Dayvejohnson hänellä on 2 mielenkiintoista E-mini kauppaa. Näyttää suosivan keltneriä, itse käytän bollingeria mutta pohjimmiltaan sama ajatus. Hallitsee itsensä hienosti. Ne kerrat kun olen scalpannut käteni hikoavat ja minuutit tuntuvat tunneilta, opittavaa on vielä paljon.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Vaimoni löysi muutaman videon scalping tekniikkaa käyttävistä treidaajista. Videot ovat enimmäkseen futuuri markkinoista. Hyvä systeemi toimii kaikilla markkinoilla olivat ne osake-, futuuri- tai valuuttamarkkinat.

        www.YOUTUBE.com
        hakusanaksi: scalping
        - Dayvejohnson hänellä on 2 mielenkiintoista E-mini kauppaa. Näyttää suosivan keltneriä, itse käytän bollingeria mutta pohjimmiltaan sama ajatus. Hallitsee itsensä hienosti. Ne kerrat kun olen scalpannut käteni hikoavat ja minuutit tuntuvat tunneilta, opittavaa on vielä paljon.

        Viikonloppuna tuli puheeksi netissä myytävät kirjat ja kurssit. Mielestäni perusasiat voi oppia ilmaiseksi, babypips ja forexfactory soveltuvat tähän tarkoitukseen. Minulla ei ole kokemusta kursseista tai e-kirjoista. Tässä on kysymyksiä jotka askarruttvat minua, jos kerran henkilö menestyy forex markkinoilla miksi kirjoittaa kirja. Eikö järkevämpää olisi pitää tieto itsellään? Toisaalta jos systeemi on 97.5% tarkka ja sitä myydään 200 dollarilla, kaikki ei ole kohdallaa se aivan liian edullinen ollakseen totta. Ihmiset jotka todella tekevät rahaa ja se miten sen tekevät eivät paljasta sitä, näin minä ajattelen. Kurssit ja e-kirjat ovat tapoja viedä ihmisiltä rahat ennen kun he edes aloittavat. Toki on mahdollista että joku on laittanut menestyksensä kirjalliseen muotoon mutta mistä sen erottaa kaikesta siitä paskasta mitä netissä on tarjolla? Näin tällä kertaa.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Huomaat netistä löytyvän yhtä jos toista metodia ja strategiaa. Osa on maksullisia, toisissa luvataan 100% tuottoja ja osa on ilmaisia. Varmasti osa systeemeistä on ihan toimivia mutta ei mikään ole 100%. Parhaan saat kun itse kokoat sen, tällä tavalla tiedät miten se toimii, vahvuudet, heikkoudet ja mahdolliset asiat joita voit tulevaisuudessa parantaa. Systeemi ei ole kuin nippu sääntöjä, milloin ostat/myyt, lottimäärät, miten käsittelet voitot ja tappiot. Omani olen laatinut A4 paperille, sääntöjä on 16 ja lyhyt selitys jokaisen kohdalla. Tappiot jotka tapahtuvat sääntöjen puitteissa ovat hyväksyttäviä. Häviö ei tarkoita ettei strategia toimi, opi siitä kaikki mahdollinen muuten toistat sen joko tietoisesti/tiedostamattasi. Tulee myös tappioita joihin ei ole syytä, tämä on minulle yksi vaikeimmista asioista hyväksyä. Se mitä en hyväksy on jos rikon sääntöjäni, siinä tapauksessa rankaisen itseäni. Yleensä en tee kauppaa päivään tai kahteen. Ajattele vaikka kehonrakentajaa joka laihduttaa kisakuntoon jos kuri pettää ja ahmii kilon suklaata todennäköisyys voittaa pienenee verrattuna kilpailijaan joka oli riittävän kurinalainen pysyäkseen suunnitelmassaan. Kun noudatan sääntöjäni kerta toisensa jälkeen, hiljalleen kertyy kokemusta. Kokemus on sitä kun tilaisuus näyttää täydelliseltä ja täyttää kaikki sääntöni mutta vatsan pohjassa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, en tee kauppaa. Kokemus auttaa myös kehittämään strategiaa, viime vuonna huomasin etten tarvitse RSI indikaattoria( relative strenght indicator). Huomasin tekeväni selkeämpiä päätöksiä jättämällä sen pois. Jossakin olen nähnyt lyhenteen KISS( keep it simple stupid) se pitää paikkansa, systeemi ei saa olla liian monimutkainen. Suunnitellessani strategiaa käytin aivojani mutta kun käyn kauppaa lakkaan ajattelemasta ja toimin vain sääntöjeni mukaan, vaisto tekee poikkeuksen. En osaa sanoa missä vaiheessa tulisi antaa painoarvoa vaistolle. Olen alkanut luottamaan omaani vasta viimeisen kahden vuoden aikana, suuhteellisen uusi asia minulle ja sekin erehtyy.

        Mistä tiedät toimiiko rakentamasi systeemi? Minulla on 3 systeemiä ja ne pohjautuvat maalaisjärkeen. Tämä ei kerro paljoa, joten tässä on muutama asia joita en ymmärrä miksi niitä sovelletaan kaupankäyntiin. Fibonacci tasot 38.2/50/61.8/78.6. Miksi on hyvä tilaisuus ostaa jos hinta tippuu 38.2%/61.8%/78.6%, mihin tämä perustuu? Jos hinta tippuu 50% se on ainoa lukema joka mielestäni on jollakin tavalla looginen ja pätee ihan jokapäiväiseen elämään. Alennusmyynnissä jos löydän kivat farkut ja hinta on puolitettu se on mielestäni hyvä ostos. Slow stochastic on toinen hämärä käsite, totta puhuakseni niitä on useampikin mutta en jaksa kirjoittaa kaikista. Jos indikaattori on yli 80 tason valuutta on yliostettu ja vastaavasti alle 20 ylimyyty? Monesti hinta jatkaa menojaan vaikka ollaan kyseisillä alueilla. Toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa. Baktesting on tapa tutkia miten strategia olisi pärjännyt esim. viimeisen vuoden aikana eli vertaat menneeseen hintatietoon. Tämä on vain suuntaa antava ei muuta. Ei ole 100% tapaa ennustaa miten strategiasi tulee toimimaan, vain aika näyttää.


      • Jaris.
        yrittäjä31 kirjoitti:

        Mistä tiedät toimiiko rakentamasi systeemi? Minulla on 3 systeemiä ja ne pohjautuvat maalaisjärkeen. Tämä ei kerro paljoa, joten tässä on muutama asia joita en ymmärrä miksi niitä sovelletaan kaupankäyntiin. Fibonacci tasot 38.2/50/61.8/78.6. Miksi on hyvä tilaisuus ostaa jos hinta tippuu 38.2%/61.8%/78.6%, mihin tämä perustuu? Jos hinta tippuu 50% se on ainoa lukema joka mielestäni on jollakin tavalla looginen ja pätee ihan jokapäiväiseen elämään. Alennusmyynnissä jos löydän kivat farkut ja hinta on puolitettu se on mielestäni hyvä ostos. Slow stochastic on toinen hämärä käsite, totta puhuakseni niitä on useampikin mutta en jaksa kirjoittaa kaikista. Jos indikaattori on yli 80 tason valuutta on yliostettu ja vastaavasti alle 20 ylimyyty? Monesti hinta jatkaa menojaan vaikka ollaan kyseisillä alueilla. Toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa. Baktesting on tapa tutkia miten strategia olisi pärjännyt esim. viimeisen vuoden aikana eli vertaat menneeseen hintatietoon. Tämä on vain suuntaa antava ei muuta. Ei ole 100% tapaa ennustaa miten strategiasi tulee toimimaan, vain aika näyttää.

        Miten aloitan systeemini rakentamisen? Avasin demotilin onko se samanlainen kuin oikea tili? Kerroit että sinulla oli huonoja kokemuksia oandasta?


      • Jaris. kirjoitti:

        Miten aloitan systeemini rakentamisen? Avasin demotilin onko se samanlainen kuin oikea tili? Kerroit että sinulla oli huonoja kokemuksia oandasta?

        Päätä aikajänne millä käyt kauppaa, itse käyn päiväkauppaa eli avaan ja suljen position samana päivänä. Aikajänne määrittelee millä päivityksellä teet kauppaa, eli oandassa muistaakseni on 5 sekunnista 1 päivään. Esimerkiksi päiväkaupassa 1 ja 15 minuutin päivitys on sopiva, jos taas haluat pidemmällä aikavälillä käytä 1 tunnin ja 3 tunnin päivityksiä. Carry trading tyyppiseen päivän päivitys on sopiva. Mitä pidemmälle menet päivityksissä sitä vähemmän tilaisuuksia tulee ja toiminta muistuttaa enemmän sijoittamista. Perehdy eri indikaattoreihin rsi, slow, macd, sma ym. ja valitse enintään 2-3 joiden pohjalta teet päätökset. Mitä enemmän indikaattoreita sitä sekavammaksi ja monimutkaisemmaksi se muuttuu. Tarkoitus on pitää homma yksikertaisena eli vaikkapa macd leikkaa ylös ja rsi on yli 50, osta. Tiedoksi jos laitat kaksi liukuvaakeskiarvoa siinä on 2 indikaattoria. Selvitä indikaattorin heikkoudet ja paikkaa ne toisella indikaattorilla, niiden pitää toimia yhdessä paremmin kuin erikseen. Aloitin 3 indikaattorilla ja nyt minulla on vain hinta näytöllä, se ei suinkaan tarkoita tämä on paras tapa se vain sattuu sopimaan minulle parhaiten. Voi olla että sinulla on 10 vuoden päästä samat indikaattorit näytöllä.

        Oandan kaupankäyntiohjelma on paras mitä olen käyttänyt. Se on yksikertainen, siinä ei ole mitään turhaa. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle, missä ikinä oletkin jos vain löydät nettiyhteyden pääset tekemään kauppaa. Oanda on ollut pitkään alalla eli konkurssin todennäköisyys ei ole kovin suuri. Siinä oli hyvät puolet. Huonoja ovat keinotekoinen spread, requotes, hintapiikit hiljaisina aikoina( jotkut kutsuvat sitä stop loss hunting), ohjelma kaatuu, scalping tyylinen kaupankäynti johtaa varoitukseen ja lopulta tilin sulkemiseen. Asiakaspalvelussa on ystävällisiä ihmisiä mutta ei niitä fiksuimpia. Oanda sai syksyllä 100 miljoonaa dollaria ehkä siitä tulee vielä hyvä meklari jos se muuttaa toimintatapojaan. Olen ollut efxgroupin asiakas joulukuusta 2006 ja edellä mainittuja ongelmia en ole kokenut. On tässäkin huonot puolensa mutta huomattavasti parempi kuin Oanda. Oandalla on hyvä aloittaa.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Päätä aikajänne millä käyt kauppaa, itse käyn päiväkauppaa eli avaan ja suljen position samana päivänä. Aikajänne määrittelee millä päivityksellä teet kauppaa, eli oandassa muistaakseni on 5 sekunnista 1 päivään. Esimerkiksi päiväkaupassa 1 ja 15 minuutin päivitys on sopiva, jos taas haluat pidemmällä aikavälillä käytä 1 tunnin ja 3 tunnin päivityksiä. Carry trading tyyppiseen päivän päivitys on sopiva. Mitä pidemmälle menet päivityksissä sitä vähemmän tilaisuuksia tulee ja toiminta muistuttaa enemmän sijoittamista. Perehdy eri indikaattoreihin rsi, slow, macd, sma ym. ja valitse enintään 2-3 joiden pohjalta teet päätökset. Mitä enemmän indikaattoreita sitä sekavammaksi ja monimutkaisemmaksi se muuttuu. Tarkoitus on pitää homma yksikertaisena eli vaikkapa macd leikkaa ylös ja rsi on yli 50, osta. Tiedoksi jos laitat kaksi liukuvaakeskiarvoa siinä on 2 indikaattoria. Selvitä indikaattorin heikkoudet ja paikkaa ne toisella indikaattorilla, niiden pitää toimia yhdessä paremmin kuin erikseen. Aloitin 3 indikaattorilla ja nyt minulla on vain hinta näytöllä, se ei suinkaan tarkoita tämä on paras tapa se vain sattuu sopimaan minulle parhaiten. Voi olla että sinulla on 10 vuoden päästä samat indikaattorit näytöllä.

        Oandan kaupankäyntiohjelma on paras mitä olen käyttänyt. Se on yksikertainen, siinä ei ole mitään turhaa. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle, missä ikinä oletkin jos vain löydät nettiyhteyden pääset tekemään kauppaa. Oanda on ollut pitkään alalla eli konkurssin todennäköisyys ei ole kovin suuri. Siinä oli hyvät puolet. Huonoja ovat keinotekoinen spread, requotes, hintapiikit hiljaisina aikoina( jotkut kutsuvat sitä stop loss hunting), ohjelma kaatuu, scalping tyylinen kaupankäynti johtaa varoitukseen ja lopulta tilin sulkemiseen. Asiakaspalvelussa on ystävällisiä ihmisiä mutta ei niitä fiksuimpia. Oanda sai syksyllä 100 miljoonaa dollaria ehkä siitä tulee vielä hyvä meklari jos se muuttaa toimintatapojaan. Olen ollut efxgroupin asiakas joulukuusta 2006 ja edellä mainittuja ongelmia en ole kokenut. On tässäkin huonot puolensa mutta huomattavasti parempi kuin Oanda. Oandalla on hyvä aloittaa.

        Olen viime päivinä saanut äkäisiä puheluita parilta kaveriltani kun ovat hävinneet. Tappiot kuuluvat tähän työhön, yritä ymmärtää se. Kohta viisi vuotta olen tehnyt tätä ja teen vieläkin tappion joskus peräkkäin mutta olen toiminut samalla tavalla alusta saakka joten tiedän mitä odottaa. En oppinut tätä kuukaudessa kahdessa siihen meni oma aikansa, minulla meni vuoden verran. Keskity siihen että teet asiat oikein, seuraat pilkun tarkasti sääntöjä ja hallitset itsesi tai ainakin tiedostat miten käyttäydyt. Laskujeni mukaan ainakin neljästi rikoit sääntöjäsi, huomasin myös sen että ennakoit(uhkapeliä). Mitä varten sinulla on säännöt jos et kerran niitä noudata? Stop lossit olivat väärin. Valuutalla pitää olla liikkumavaraa et ottanut tätä huomioon, ainakaan riittävässä määrin. Jotta edes voit voittaa asennoidu häviämään hieman enemmän, juuri nyt stop loss on liian tiukka. Stop loss on aina valuuttapari ja tilannekohtainen. Tästä pitää muodostua rutiini, lopeta miettiminen/jahkailu. Epäröiti johtaa siihen että astut mukaan liian myöhään ja väistämättä häviät. Jos hypit ilosta seinille joka kerta kun voitat ja kiroat syvimpään suohon tappion tullessa, kaikki se stressi ei voi olla hyvästä! Totta kai kun omat rahat ovat kyseessä jokainen tappio tai voitto on henkilökohtainen mutta opettele ajattelemaan sitä työnä. Silloin kun istut näytön edessä teet pakolliset kuviot ja kun suljet tietokoneen, viet vaikka koiran ulos ja kuuntelet lumen narskuntaa. Minulla meni toista vuotta ennen kuin lakkasin välittämästä ja ryhdyin pitämään kesäloman, talviloman, ruokapaussin ym. siihen asti olin melkein kuin liimattu näyttöön. Tämä on Matiakselle osoitettu mutta jos saat tästä jotain irti hienoa. Pieni vinkki jos teet kaksi tappiota peräkkäin pidä pidempi tauko ja käy ne läpi. Toinen ystävistäni teki saman virheen neljä kertaa, siinä oli puolet liikaa. Tappion jälkeen älä tuplaa positiota, häviät vielä enemmän. Itse tuplaan toisinaan tappion jälkeen mutta kyse on eri asiasta. En tee sitä koska haluan voittaa häviämäni rahat takaisin vaan koska sillä hetkellä voitto on tappiota todennäköisempi.


      • yrittäjä31 kirjoitti:

        Päätä aikajänne millä käyt kauppaa, itse käyn päiväkauppaa eli avaan ja suljen position samana päivänä. Aikajänne määrittelee millä päivityksellä teet kauppaa, eli oandassa muistaakseni on 5 sekunnista 1 päivään. Esimerkiksi päiväkaupassa 1 ja 15 minuutin päivitys on sopiva, jos taas haluat pidemmällä aikavälillä käytä 1 tunnin ja 3 tunnin päivityksiä. Carry trading tyyppiseen päivän päivitys on sopiva. Mitä pidemmälle menet päivityksissä sitä vähemmän tilaisuuksia tulee ja toiminta muistuttaa enemmän sijoittamista. Perehdy eri indikaattoreihin rsi, slow, macd, sma ym. ja valitse enintään 2-3 joiden pohjalta teet päätökset. Mitä enemmän indikaattoreita sitä sekavammaksi ja monimutkaisemmaksi se muuttuu. Tarkoitus on pitää homma yksikertaisena eli vaikkapa macd leikkaa ylös ja rsi on yli 50, osta. Tiedoksi jos laitat kaksi liukuvaakeskiarvoa siinä on 2 indikaattoria. Selvitä indikaattorin heikkoudet ja paikkaa ne toisella indikaattorilla, niiden pitää toimia yhdessä paremmin kuin erikseen. Aloitin 3 indikaattorilla ja nyt minulla on vain hinta näytöllä, se ei suinkaan tarkoita tämä on paras tapa se vain sattuu sopimaan minulle parhaiten. Voi olla että sinulla on 10 vuoden päästä samat indikaattorit näytöllä.

        Oandan kaupankäyntiohjelma on paras mitä olen käyttänyt. Se on yksikertainen, siinä ei ole mitään turhaa. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle, missä ikinä oletkin jos vain löydät nettiyhteyden pääset tekemään kauppaa. Oanda on ollut pitkään alalla eli konkurssin todennäköisyys ei ole kovin suuri. Siinä oli hyvät puolet. Huonoja ovat keinotekoinen spread, requotes, hintapiikit hiljaisina aikoina( jotkut kutsuvat sitä stop loss hunting), ohjelma kaatuu, scalping tyylinen kaupankäynti johtaa varoitukseen ja lopulta tilin sulkemiseen. Asiakaspalvelussa on ystävällisiä ihmisiä mutta ei niitä fiksuimpia. Oanda sai syksyllä 100 miljoonaa dollaria ehkä siitä tulee vielä hyvä meklari jos se muuttaa toimintatapojaan. Olen ollut efxgroupin asiakas joulukuusta 2006 ja edellä mainittuja ongelmia en ole kokenut. On tässäkin huonot puolensa mutta huomattavasti parempi kuin Oanda. Oandalla on hyvä aloittaa.

        Minulta on kysytty mikä on, stop loss hunting, kiinteä spread ja miksi scalping johtaa tilin sulkemiseen.

        Kiinteä spread on kun ask ja bid hinnan erotus ei koskaan ole alle tietyn määrän, tämä erotus on se mitä meklari ottaa itselleen. Oandalla USD/JPY erotus on muistaakseni 1.8 pip. EUR/USD taisi muuttua onko se nyt 0.9 pip, en ole varma.

        Stop loss hunting tarkoittaa että asettamasi stop loss laukeaa ilman mitään sen suurempaa syytä vaikka markkinoilla on hiljaista. Jos vertaat Oandan ja EFX kursseja huomaat hintapiikkejä Oandalla mutta ei EFX:llä. Kysymys kuuluu miksi näin tapahtuu? Luultavasti tämän on Oandalle yksi tapa tehdä rahaa. Aikanaan vaadin Oandan asiakaspalvelulta vastausta, en sitä saanut.

        Scalping johtaa tilin sulkemiseen, itse sain oandalta kirjallisen varoituksen. En ole scalppaaja mutta kokeilin sitä jonkin aikaa, ilmeiseti riittävän kauan ettei siitä pidetty. Muistaakseni Oandan sivuilla sanotaan firman ottavan vastapuolen jokaisessa kaupassa. Jos tarpeeksi nopeasti avaat ja suljet positioita, järjestelmä ei pysy perässä en keksi tähän muuta syytä. Mielestäni todellinen meklari ei ota kaupan vastapuolta, yhdistelee tilauksia ei muuta. Siinä vaiheessa kun puhutaan kaupan vastapuolen ottamisesta kyseessä ei enään ole meklari vaan toinen sijoittaja. Meklari/sijoittaja hybridin kanssa pitää olla tarkka.

        Tämä ei tarkoita etteikö Oandalla voi menestyä päinvastoin. Olin muutaman vuoden heidän asiakas mutta tällä alalla todennäköisyydet ovat sinua vastaan, ilman meklarin temppuilua.


    • tiikeikei

      -Lääkärit, juristit, ekonomit ja DI:t (lienee n. 70-100.000 kpl Suomessa yhteensä)
      -Menestyvä näyttelijä, muusikko, arkkitehti, muotoilija tai taiteilija
      -Menestyvä yrittäjä, esim. ravintola-, siivous- tai maahantuontibisnes
      -Pörssiyhtiöiden conrollerit, atk-konsultit
      -Kunnanjohtaja tai ylempi virkamies
      -Ahtaaja, paperimies, huippuluokan kirvesmies
      -Ilotyttö

      Kyllä niitä kovapalkkaisia vähintään 200.000 on tässä maassa. Luku- ja muuttohalukkuutta vaaditaan, ja työntekoa ja riskinottoa.

    • saa yli 4000 €/kk

      Tilastokeskuksen mukaan v. 2005 n. 230 000 hlöä sai yli 4000 €/kk, joten nyt tuo luku lienee neljännesmiljoona.

      Muutama harva duunari voi saada 4 donaa, mutta suuremmassa mittakaavassa on neljä ryhmää, jotka ansaitsevat hyvin: ekonomit, DI:t, juristit ja lääkärit. Myös iso osa FM:stä pääsee kohtuullisille tuloille kuin myös maa- ja metsätaloustieteellisessä opiskelleet.

      Joitain poikkeuksia lukuunottamatta jos olet noita aloja opiskellut, todennäköisyys saada järkevää palkkaa on melko hyvä. Mä ja vaimoni kuulutaan ryhmään dippelit. Itse saan hiukka reilu 5000 €/kk kulukorvauksia (päivärahat, kilometrikorvaukset) tonnin, vaimoni 6500 €/kk sisältäen autoedun. Toinen on töissä teollisuudessa ja toinen konsultoinnissa.

    • AA peli

      Tienaan.. n.58K€/vuodessa josta menee kaiken maailman eläteille muut maksut reilut 20K€....
      Elikkä reilu 3000€/kk näppiin keskimäärin tilit vaihtee 2400€-> lomarahat yms. ylityö sumat.
      Sanoisin että menot kasvavat tulojen kasvun myötä.
      Hoitomaksut ovat jo 500€/kk NETTO rahaa.
      Oma talo mikä on ihan järkyttävän kallis ostaa ja sitten sitä korjauttaa ja huoltaa.
      Asuin ennen yksin palkka oli pieni mutta aina jäi säästöön(Palkka oli esim. vuonna-95 3000markkaa näppiin siintä vuokra 1500mrk ja silti jäi säästöön, aina silloin tällöin satasia vaikka baareissakin tuli oltua jonkin verran) ,mutta perheen tullessa nämä tulot ovat aivan "marjoja" ei riitä mihinkään.

      Vaimo haluaa aina jotakin sohvat matot uusi kylppäri auto verhot pussilakanat saattaa maksaa 600€ siis aivan älyttömiä juttuja.
      Toki pärjäämme kun 2 käy töissä ,mutta pakko minun katella hintoja ja laskea että riittääkö rahat.

      Hankkii yleensä töissä missä on mahdollisuus 3-vuorotöihin missä myös tehdään pyhät ja ylitöihin jos jossakin firmassa saa tehdä.
      yli 20K€ tuloistani koostuu vuorolisistä ja ylitöistä.
      Edellyttää paljon ylitöitä ja joulut juhannukset ja paljon vkl. töissä. Yötä päivää.

      Ihan "pienipalkkainen" sairaanhoitaja pääsee 58K€ ansioihin juuri näillä kuvioilla.

    • richard5

      Edmonds Laina Firm on yritys, joka on täällä tukea sinua lopettamaan teidän taloudellisia ongelmia. Annan lainaa alhaisella korolla taloudelliseen vammaisille, yksityishenkilöt, yritykset, teollisuus, yritykset ja ihmiset yhteiskunnassa ja myös sponsoroida sinua unlish lahjakkuutta ja acheive teidän goals.We antaa määrä vaihtelee $ 2,000.00 USD $ 50,000,000.00 USD ja uudelleen maksuaika 1 vuoden ja 30 vuoden kesto on 2% korko ilman ennakkomaksun.
      Asiakastyytyväisyys on meidän PRIDE.To soveltaa minuun yhteyttä sähköpostitse [email protected]

    • No vastataampa

      Ap. kysymykseen vastauksena:

      Ikää on 33v ja työkokemusta n. 10v. Ammattina projektipäällikkö isossa firmassa. Tienaan peruspalkkana 5400e/kk bonukset päälle. Vuositulot n. 75000e

      Koulutuksena yliopistotutkinto (maisteri) - ihan normiarvosanoilla, ettei tähän palkkatasoon vaadita sinänsä mitään "ihmeitä".

      Tosin yli 4000e kk-palkka tarkoittaa käytännössä yliopistotutkinnon SEKÄ koulutusta vastaavan tehtävän, usein yksityiseltä sektorilta. Yrittäjät poikkeuksena, voivat tienata paljonkin, JOS yrityksen pyörittäminen hoituu.

      Silläkin on väliä, mitä opiskelee. Ei millään pahalla, mutta humanistimaisteri ei välttämättä koskaan ylitä 4000e/kk, vaikka olisi kuinka fiksu..

      Oikeastaan siksi vastasin, että otsikko on väärin. Yli 5000e:n tuloillakaan Suomessa ei ole oikeasti suurituloinen. Tietty jokaista ruokaostosta ei tarvitse miettiä, mutta ei elämä todellakaan mitään luksusta ole. 4000e:n jälkeen verottajan progressio alkaa purra.

    • keskivertotallaaja

      yli 4000 tuloissa kannattaa jo saada tulonsa oikeasti pääomatuloista, kuten esimerkiksi meikäläinen tekee - progressio on huomattavasti mielyttävämpää.

      Mutta suuri osa työkavereistani menee tuon rajan yli, joten en kyllä pidä tuota enää mitenkään suurituoloisen merkkinä.

      Ihan vain miksi kannattaa tulot saada pääomatuloina: Eräs työkaveri osti teslan käteisvaroillaan, jotka olivat syntyneet pääomatuloista.

      Mutta oikeasti 8000 euroa kuussa on nykyään jollain tavalla jo kovan tuloksen raja.

      • Anonyymi

        Tavallinen duunari, kuten itsekin olen, ei voi muuttaa palkkojaan pääomatuloiksi, joten on aivan sama miten sitä säästäisi veroissa ottamalla palkan pääomatuloina. Tosin palkkatuloina ottamalla ne vaikuttavat tuleviin eläkkeisiin ja muihin palkkatulopohjaisiin etuuksiin, kuten esim. kelan sairauspäivärahat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe