kysymys???

bensa/diesel

aloittelijana kyselen tällaista asiaa...kun,olen etsimässä halpaa matkailuautoa,ja on tarjolla bensaa ja dieseliä,turbolla,ja ilman.
eli kannattaako bensavehkeitä edes harkita,vaikka ajelisi vähemmän.onko kestävyyttä,ja mikä kulutus on.varmaan dieseliä isompi?
ja noista turbokoneista ei ole hyvää sanottu,vai pitääkö paikkansa niiden kestävyys?
mutta kaiketi jokainen kehuu omaansa=)

ja onko paljonko on dieselvero matkailuautossa?

4

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu hyväksi!

Jos kerran löydät sopivan auton niin väliäkö sillä on onko "turbo" onko "diesel" vai mikä vaan.

Jos matkailet pitkiä matkoja ja paljon ulkomailla niin "iso diesel" on ainut oikea koska se vie vähän polttoainetta ja on sitkeä viemään eteenpäin.

Mutta jos dollareita löytyy niin iso "V-8" on hyvä auto koska se on voimakas ja "hiljanen"

Dieselvero on auton koon mukaan mutta ei niin suuri että sen takia kannattaa ostaa bensa.

Itse ostin keväällä Mersu V-6 diesel 3,0l automaatti ja parempaa asutoautoa en ole ajannut.
      Kulutus pyörii siinä 13,5litraa/100km ja auton kokonaismassa on 4000kg.

• Varsinaisiin kysymyksiisi et oikein ole saanut vastausta. Tässä saat kuitenkin yhden mielipiteen.

Matkailuautosta joudut maksamaan seuraavia veroja jos olen oikein ymmärtänyt, verot on laskettu 3500 kg omamassalle:
      Käyttövoimavero: n. 115 €/vuosi
      Perusvero: n. 128 €/vuosi

Käyttövoimavero on massasta riippuvainen = 0,9c/päivä/100kg kokonaismassasta

Pääosa matkailuautoista on dieseleitä. Syynä lienee polttoaineen hinta ja kulutus sekä suurempi vääntö ja sitkeys. Painotan kuitenkin omasta näkökulmastani taloudellisia seikkoja.

Kun matkaa kertyy vuosittain minullekin yleensä 20000 - 25000 km/v alkaa sillä pienelläkin erolla polttoaineen hinnassa olla vaikutusta. Jos ostat mökiksi on vaunu aina edullisempi.

Turbohan on vain jonkinlainen puhallin jolla nostetaan imuilman painetta jolloin saadaan suurempi täyttö sylinteriin. Nykyään ei taida enää saada matkailuautoa ilman, paitsi jotain Mooseksen aikuisia. Itse en ole kokeillut turbotonta kuin noin kilometrin kun turbon letku irtosi kesemmällä. Tehot putosivat pienen poksauksen jälkeen ja max nopeus alle 60 km/h. Hieman ensin säikähdin mutta L-A pysäkillä homma selvisi ja letkunkiristimen kiristyksen jälkeen tehot taas palasivat. Tapahtuma kuitenkin osoitti turbon tärkeyden. Tietysti jos moottori on suunniteltu ilman turboa se myös toimii omalla tavallaan ilmankin.

Olen nyt ajanut noin 250000 km kahdella eri matkailuautolla 2,5 ja 2,8 litraisilla Fiatin turbovehkeillä ilman ongelmia jos tuota letkuhommaa ei lasketa. Toiset ajavat vielä enemmän, miksi siis edes arvella turbon käyttökelpoisuutta?

Jos aiot ostaa oikein halvan ei moottorilla leine suurta merkitystä, tuurista se silloin on enemmän kiinni, matka joka sillä ajetaan ilman suuria muita kuluja voi jäädä lyhyeksikin tai sitten ei. Toivotan kuitenkin tervetulleksi tähän joskus hieman omalla tavallaan pöljäänkin porukkaan ja sitä tuuria, että mitä sitten ostatkin se täyttäisi toiveitasi sen verran että et joudu katumaan, ainakaan paljoa.

• on tietysti...

vaikeaa olen itse ajanut alkovimallista bensakoneella varustettua ja myöhemmin td-autoa, kyllähän td-autossa voimaa on enemmän. Bensakoneen kulutus oli muuistaakseni 12-15l/100km, riippuen tuulista ja nopeuksista.
      Tietysti vähillä kilometreillä bensakone tulee edullisemmaksi huoltojen hinnan avulla, jos löydät hyvän yksilön niin moottorin polttoine ei liene ratkaisevaa. Integroituna pienempi tästä http://www.netticaravan.fi/hakuri/details.php?id=31447 Soliferistä kuluttaa 10-12l/100km.
      Joten ei kun etsimään yksilöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10330
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3525
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      52
      3268
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2865
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      205
      2230
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2023
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1446
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe