Kuinka tyhmä ihminen voi olla?

marrasmamma

Taustaa; olen 25 mies 30, naimisissa vuosi, esikoisemme syntyy marraskuussa eli olen viimeisilläni raskaana. Mies muuten ok mutta käyttää alkoa vähän liikaa (juo viikollakin vaikka menee 7 töihin seuraavana aamuna). Rahatilanne suht tiukka tuon juomisen vuoksi...

Eilen taisi tulla viimeinen niitti avioeron hakuun. Mies otti taas normaaliin tapaan perjantaikännit (tiistai-, keskiviikko- ja torstaikännien perään). Minun raskaus on ollut todella vaikea enkä enää jaksaisi hetkeäkään. En saa nukuttua, en voi istua kunnolla enkä kävellä (selkä vaivaa). Olin eilen illalla todella väsynyt ja olisin halunnut vain nukkua. Menin klo 22.00 makuuhuoneeseen nukkumaan (meillä kaksio), mies käänsi radion päälle olohuoneessa seinän takana. Pyysin että laittaa hiljemmalle, laittoi yhden pykälän. En saanut unta kun musiikki pauhasi, kävin laittamassa yhden pykälän lisää hiljemmalle. Meni kolme minuuttia niin mies kävi kääntämässä radiota isommalle. En tykkää muutenkaan että radiota soitetaan illalla klo 22.00 jälkeen lujalla sillä meidän kerrostalossa asuu kolmivuorotyön tekijöitä ja tahtoisin kunnioittaa heidän nukkumarauhaa.

Minulla tuli itku, kävin laittamassa radion pois päältä ja menin takaisin nukkumaan. Mies laittoi radion päälle ja vielä lujemmalle (olemme monesti jutelleet radion soitosta kännissä illalla ja selvin päin on aina luvannut olla soittamatta seuraavalla kerralla). Kiukustuin totaalisesti, kävelin olohuoneeseen ja revin radion virtajohdon irti ja heitin sen miestäni päin joka istui sohvalla (en osunut).

Hän raivostui silmittömästi, nousi sohvalta ja rupesi karjumaan mitä sinä huora kuvittelet tekeväsi. Tuli minun luo, otti kurkusta kiinni ja rämäytti minut seinää vasten ylös päin nostaen (löin pääni takana olleeseen peiliin). Hetken piti minua siinä ja sitten päästi irti, livahdin itkien makuuhuoneeseen. Meni hetki ja hän tuli makuuhuoneeseen radion johdon kanssa. Hän taittoi sen kahtia ja löi minua selkään kolmekertaa, lujaa. Hän palasi takaisin olohuoneeseen karjuen samalla että mikä sinä huora oikein kuvittelet olevasi.

Istuin jähmettyneenä sängyllä ja itkin. Pelkäsin niin minun, vauvan ja meidän kissojen puolesta (jotka olivat olohuoneessa mutta onneksi ne ovat hyviä piiloutumaan). Mies tuli muutaman kerran takasin makuuhuoneeseen ja istu sängyn laidalle, hän ei sanonut sanaakaan tai tehnyt mitään, istui vaan. Ensimmäistä kertaa elämässäni otin puhelimen käteen ja näppäilin valmiiksi 112 jotta edes joku kuulee jos minulle ja vauvalle tapahtuu jotain...

Miten tyhmä sitä ihminen voi olla? Mistä saan voimaa erota tuosta miehestä? Miten voin estää tuota hullua näkemästä omaa lastaan? En ole kertonut kenellekään näistä ongelmista, kaikki kuvittelevat että meillä menee hyvin enkä tiedä uskoisiko kukaan minua jos kertoisin. Vanhempani murtuvat jos saavat kuulla miten minua kohdellaan, anoppi taitaa olla ainoa joka ehkä ymmärtää. Elihän hän 30 vuotta mieheni isän kanssa ja taisi saada ainakin viikoittain (jos ei jopa pääivittäin) turpaan. Kaikkein parasta on se että äitini täyttää tänään 60-vuotta ja pitäisi mennä heidän kanssaan syömään, iloisena perheenä. Hyvää syntymäpäivää äiti.

En tahdo että lapseni elää tällaisessa perheessä enkä enää itsekään jaksa mutta mistä voimat tehdä se lopullinen päätös? Ja miten ihmeessä uskallan sen tuolle miehelle sanoa, sehän voi tehdä mitä vaan...

43

5743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxx

      meilla ollut myos tuollaista.Mulla laskettu aika viikon paasta.Nyt tilanne rauhoittunut koska mies ei ole juonut.Lisaksi koska olen soittanut poliisin paikalle jossain tapauksessa myos lastensuojeluviranomaiset ovat puuttuneet asiaan.Mulla entisesta liitosta 8v tytto.Jos asut paakaupunkiseudulla,suosittelen kaymaan kriisikeskuksessa kertomassa nama asiat.Siita ei viela tule sanktioita jos et itse niin halua.Tallaisessa tilanteessa olisi vaan hyva jos olisi joku taho joka tietaa asiasta ja kirjaa ne ylos.Poliisin sekoittaminen asiaan johtaa sinne lastensuojeluviranomaisiin.En suosittele etta viela kerrot miehellesi kayneesi kertomassa, jos han suuttuu lisaa.Onko tata tapahtunut usein...tosin mielestani yksi kerta riittaa.opin sen kantapaan kautta.Jos et voi luottaa siihen etta miehesi ei kay enaa vakivaltaseksi ja todella tahdot eron ja ettei han naa lastasi,sinun on paras hoitaa asia kriisn ja ehka turvakodin kautta,Uskon etta sita kautta myos asunto jarjestyy.Jos haluat etta han ei naa lastasi, voit tehda lahestymiskiellon ja vedota vakivaltaan.Viranomaiset kylla ymmartavat.Kun haet tavaroitasi asunnosta,ala mene yksin.pyyda joku kriisista mukaan, he kylla tulevat.Minakaan en haluaisi sekoittaa vanhempiani asiaan.Huolestuvat vaan.Tama siis jos et halua jatkaa miehen kanssa.Ja suosittelen ikava kylla etta et koska ei ole kiva hoitaa vauvaa ja lisaksi pelata omassa kodissaan.. niin, onko tata kaynyt ennen..

      • marrasmamma

        vielä koskaan tapahtunut mutta läpsimistä ja huorittelua on ollut ennenkin, kaikki kännissä.

        Mieheni on todella hyvä manipuloimaan ja asiaa on auttanut se että olen todella kiltti ihminen. Hän on osannut syyllistää minua oikein ja saanut minut luulemaan että kaikki on minun vikaa. Tiedän järjellä että hän on syyllinen eikä minuun saisi koskea mutta silti ilmeisesti häpeän takia en tahdo myöntää tätä kenellekään ja sen vuoksi suojelen miestäni. Minähän olen epäonnistunut kun olen tällaisen miehen itselleni valinnut ja vielä lapsen sen kanssa tehnyt.

        En asu pk-seudulla vaan vähän pohjoisemmassa. En tiedä tämän paikkakunnan turvakodeista mutta aion ottaa selvää, saako niihin ottaa eläimiä mukaan? En millään voi jättää meidän kashta kissaa miehen armoille, eilenkin illalla pelkäsin että se tekee niille jotain. Vielä tämän viikonlopun elän "normaalisti" ja maanantaina teen päätöksen. Tämä normaalisti eläminen sen vuoksi että en tahdo pilata äitini syntymäpäiväjuhlia.


      • xxxxx
        marrasmamma kirjoitti:

        vielä koskaan tapahtunut mutta läpsimistä ja huorittelua on ollut ennenkin, kaikki kännissä.

        Mieheni on todella hyvä manipuloimaan ja asiaa on auttanut se että olen todella kiltti ihminen. Hän on osannut syyllistää minua oikein ja saanut minut luulemaan että kaikki on minun vikaa. Tiedän järjellä että hän on syyllinen eikä minuun saisi koskea mutta silti ilmeisesti häpeän takia en tahdo myöntää tätä kenellekään ja sen vuoksi suojelen miestäni. Minähän olen epäonnistunut kun olen tällaisen miehen itselleni valinnut ja vielä lapsen sen kanssa tehnyt.

        En asu pk-seudulla vaan vähän pohjoisemmassa. En tiedä tämän paikkakunnan turvakodeista mutta aion ottaa selvää, saako niihin ottaa eläimiä mukaan? En millään voi jättää meidän kashta kissaa miehen armoille, eilenkin illalla pelkäsin että se tekee niille jotain. Vielä tämän viikonlopun elän "normaalisti" ja maanantaina teen päätöksen. Tämä normaalisti eläminen sen vuoksi että en tahdo pilata äitini syntymäpäiväjuhlia.

        makin olen saanut kuulla etta mun vikaa ym.ja lisaksi olen havennyt etta olen ottanut sellaisen miehen..mutta totuus on etta voit suojella vain itseasi ja kohta vauva on sinun vastuullasi...kukapa niita muut suojelee kun me aidit.Toivoisin etta otat vakavasti sen uhan ja mietit kaikki puolet tarkasti.Meilla mennyt nyt vaan huonompaan suuntaan kun jain mieheni kanssa. Vakivalta teki minulle pahaa ja en tieda rakastanko enaa.Ainakaan vakivaltaa ei rakkaudella voi selittaa.Kylla meidan miehilla on jotain isoja ongelmia itsellaan ja pahasti.Kerro maanantaina mita paatit...Mulla on sama tilanne edessa, nyt en jaksa kun on enaa vko synnytykseen.. Kerro kuulumiset!tsemppia


      • marrasmamma
        xxxxx kirjoitti:

        makin olen saanut kuulla etta mun vikaa ym.ja lisaksi olen havennyt etta olen ottanut sellaisen miehen..mutta totuus on etta voit suojella vain itseasi ja kohta vauva on sinun vastuullasi...kukapa niita muut suojelee kun me aidit.Toivoisin etta otat vakavasti sen uhan ja mietit kaikki puolet tarkasti.Meilla mennyt nyt vaan huonompaan suuntaan kun jain mieheni kanssa. Vakivalta teki minulle pahaa ja en tieda rakastanko enaa.Ainakaan vakivaltaa ei rakkaudella voi selittaa.Kylla meidan miehilla on jotain isoja ongelmia itsellaan ja pahasti.Kerro maanantaina mita paatit...Mulla on sama tilanne edessa, nyt en jaksa kun on enaa vko synnytykseen.. Kerro kuulumiset!tsemppia

        niin elämään kuin synnytykseenkin. Täytyis uskaltaa kertoa tästä neuvolassa mutta se häpeä...


      • <Mies29>
        marrasmamma kirjoitti:

        vielä koskaan tapahtunut mutta läpsimistä ja huorittelua on ollut ennenkin, kaikki kännissä.

        Mieheni on todella hyvä manipuloimaan ja asiaa on auttanut se että olen todella kiltti ihminen. Hän on osannut syyllistää minua oikein ja saanut minut luulemaan että kaikki on minun vikaa. Tiedän järjellä että hän on syyllinen eikä minuun saisi koskea mutta silti ilmeisesti häpeän takia en tahdo myöntää tätä kenellekään ja sen vuoksi suojelen miestäni. Minähän olen epäonnistunut kun olen tällaisen miehen itselleni valinnut ja vielä lapsen sen kanssa tehnyt.

        En asu pk-seudulla vaan vähän pohjoisemmassa. En tiedä tämän paikkakunnan turvakodeista mutta aion ottaa selvää, saako niihin ottaa eläimiä mukaan? En millään voi jättää meidän kashta kissaa miehen armoille, eilenkin illalla pelkäsin että se tekee niille jotain. Vielä tämän viikonlopun elän "normaalisti" ja maanantaina teen päätöksen. Tämä normaalisti eläminen sen vuoksi että en tahdo pilata äitini syntymäpäiväjuhlia.

        "? En millään voi jättää meidän kashta kissaa miehen armoille, eilenkin illalla pelkäsin että se tekee niille jotain"

        Äläkä nyt sitten herran tähden mene käyttämään noita kissoja tekosyynä sille, että jäät! Kyllä ne jonnekin saa hoitaa ja jos ei saa niin sitten ei saa! Äärimmäisessä tapauksessa vie vaikka lääkärille nukutettavaksi, lapsesi terveys on etusijalla! Kissoja saa aina uusia, mutta jos lapsi juopon miehesi takia vammautuu niin sitä ei korjata!


      • Lähtenyt!
        marrasmamma kirjoitti:

        vielä koskaan tapahtunut mutta läpsimistä ja huorittelua on ollut ennenkin, kaikki kännissä.

        Mieheni on todella hyvä manipuloimaan ja asiaa on auttanut se että olen todella kiltti ihminen. Hän on osannut syyllistää minua oikein ja saanut minut luulemaan että kaikki on minun vikaa. Tiedän järjellä että hän on syyllinen eikä minuun saisi koskea mutta silti ilmeisesti häpeän takia en tahdo myöntää tätä kenellekään ja sen vuoksi suojelen miestäni. Minähän olen epäonnistunut kun olen tällaisen miehen itselleni valinnut ja vielä lapsen sen kanssa tehnyt.

        En asu pk-seudulla vaan vähän pohjoisemmassa. En tiedä tämän paikkakunnan turvakodeista mutta aion ottaa selvää, saako niihin ottaa eläimiä mukaan? En millään voi jättää meidän kashta kissaa miehen armoille, eilenkin illalla pelkäsin että se tekee niille jotain. Vielä tämän viikonlopun elän "normaalisti" ja maanantaina teen päätöksen. Tämä normaalisti eläminen sen vuoksi että en tahdo pilata äitini syntymäpäiväjuhlia.

        "Vielä tämän viikonlopun elän "normaalisti" ja maanantaina teen päätöksen. Tämä normaalisti eläminen sen vuoksi että en tahdo pilata äitini syntymäpäiväjuhlia."

        Tuo on usein virhe! Älä lykkää päätöksentekoa enää! Itse jäin väkivaltaisen miehen luokse juuri lykäten päätöksentekoa viikonlopun yli, yön yli, miten milloinkin. Näiden päivien aikana mies jo saikin minut manipuloitua jäämään. Ja pian tuli taas "hivenen" kuristelua ja heittelyä... Mitä pidempään lykkäät lähtöäsi, sitä vaikeampaa se on. Juuri NYT on se aika hakea apua, sen voit tehdä mieheltäsi salaa jos sinulla oma kännykkä on. Jos miehesi käy päivisin töissä, lähde hakemaan apua, HETI eikä viikonlopun jälkeen. Soita ystäville, kerro heille. Sinun ei tarvitse hävetä. Älä anna häpeän tuhota elämääsi ja tulevan lapsesi elämää! Nyt on tosi kyseessä jos on kurkkuun jo käyty kiinni. Ei miehen tarvitse edes kovaa ottaa kiinni, kun voi käydä huonosti, sekä sinulle että lapsellesi. Kurkunpää voi murtua, voit tukehtua. Älä antaudu miehesi vakuuttelun valtaan, usko pois, väkivalta on aina tekijän vastuulla. Sinä et millään tavalla ole siihen syyllinen, jokaisella on oikeus saada elää kodissaan pelkäämättä ja rauhassa.

        Mielestäni et voi pilata äitisi syntymäpäiväjuhlia jos lähdet pois alkoholisoituneen ja väkivaltaisen miehen luota. Luulen, että äitisi olisi vain erittäin helpottunut kun päätät lähteä.

        Tarinasi kuulostaa myös minun tarinaltani, raskautta lukuun ottamatta. Minä lähdin kun mies uhkasi minua leipäveitsellä. Toivon syvästi, että saat rohkeutta lähteä NYT eikä ensi viikolla. Väkivalta ei lakkaa, väkivaltaisen miehen on käytännössä mahdoton muuttua. Ihan pieni prosentti heistä kykenee muuttumaan, sekin vaatii pitkää terapiaa ja ongelmiensa myöntämistä. Käsitän, että miehesi ei myönnä ongelmiaan.


    • kasaan

      ja lähdet kun hän on töissä. uskallatko ottaa sen riskin että hän kännipäissään satuttaa vauvaa vaikka vahingossa. jos et itseäsi arvosta niin ajattele lasta. kerrot myös omille sukulaisille tilanteen. miksi suojelet miestä? eihän siinä ole mitään järkeä!
      soitat ensikotiin ja kerrot tilanteen. menet sinne odottelemaan synnytystä. voimia isolla V:llä!

    • sinä olet

      mennyt tekemään lapsen tuollaisen kanssa?

      • marrasmamma

        tietäisi... Tyhmyyttä, itsekkyyttä, heikkoutta onko riittävästi syitä.

        Mies on todella hyvä puhumaan ja manipuloimaan ja kun minä tyhmä haluan aina uskoa kaikista hyvää ja luottaa lupauksiin niin tässä sitä sitten ollaan.


      • xxxxx
        marrasmamma kirjoitti:

        tietäisi... Tyhmyyttä, itsekkyyttä, heikkoutta onko riittävästi syitä.

        Mies on todella hyvä puhumaan ja manipuloimaan ja kun minä tyhmä haluan aina uskoa kaikista hyvää ja luottaa lupauksiin niin tässä sitä sitten ollaan.

        jotkuthan menee hakemaan miehensa vankilasta asti.Me ei sentaan...


      • marrasmamma
        xxxxx kirjoitti:

        jotkuthan menee hakemaan miehensa vankilasta asti.Me ei sentaan...

        ei sentään vankilasta tarvinut hakea, on noita hulluja näköjään vielä vapaanakin liikkeellä...


      • xxxxx
        marrasmamma kirjoitti:

        ei sentään vankilasta tarvinut hakea, on noita hulluja näköjään vielä vapaanakin liikkeellä...

        huono itsetunto tai onko epavarma...miten kuvailisit.Mun ukko on hirveen epavarma ja huono itsetuntoinen.Lisaksi varmaan joku naistenvihaaja koska meillakin se huora ja haista vittu lentelee tietyissa yhteyksissa. Lisaksi olen huomannut nyt etta emme oikein osaa keskustella tai ne eivat tuota tulosta vaan ukko alkaa lapsellisesti kiukuttelemaan


      • marrasmamma
        xxxxx kirjoitti:

        huono itsetunto tai onko epavarma...miten kuvailisit.Mun ukko on hirveen epavarma ja huono itsetuntoinen.Lisaksi varmaan joku naistenvihaaja koska meillakin se huora ja haista vittu lentelee tietyissa yhteyksissa. Lisaksi olen huomannut nyt etta emme oikein osaa keskustella tai ne eivat tuota tulosta vaan ukko alkaa lapsellisesti kiukuttelemaan

        tutulta.

        Miehellä on huono itsetunto. Isänsä on haukkunut, mollannut ja hakannut koko pienen ikänsä ja miehen veljet pitävät miestäni ihan arvottomana ihmisenä (ovat suoraan sanoneet että sä olet ihan eri kastia kun me vaikka meillä menee esim. taloudellisesti paljon paremmin kuin miehen veljillä). Ollaan puhuttu tuosta huonosta itsetunnosta ja se sen myöntää ongelmaksi. On myös välillä todella mustasukkainen vaikka ja täten vaikea.

        Naisvihaa en ihan suoranaisesti tunnista, on todella feministi joissain tilanteissa (esim nyt hehkuttaa Tehyä 100-0) eikä selvin päin huorittele.

        Lievää maanis-depressiivisyyttä on diagnosoitu mutta lääkitystä ei ole vielä saatu päälle (lääkäri vasta 9.11). Aika tavalla olen laittanut toivon tuon lääkityksen päälle että silllä vähän rauhoittuisi mutta en voi enää odottaa.

        Tyhmä kun olen niin rakastan tuota paskaa mutta jotain on tehtävä. En halua jatkaa miehen sukuperinnettä eli isä hakkaa ja juo, äiti pelkää ja pakenee.


      • se vain olikin
        marrasmamma kirjoitti:

        tietäisi... Tyhmyyttä, itsekkyyttä, heikkoutta onko riittävästi syitä.

        Mies on todella hyvä puhumaan ja manipuloimaan ja kun minä tyhmä haluan aina uskoa kaikista hyvää ja luottaa lupauksiin niin tässä sitä sitten ollaan.

        jos kerran olet hyvä uskomaan, miksi lakkasit juuri nyt uskomasta?
        Etkö voisi uskoa edelleen, koska kai miehesi on hyvä manipuloimaan ja puhumaan edelleen? Vai eikö sekään enää yhtäkkiä osaa?


      • xxxxx
        marrasmamma kirjoitti:

        tutulta.

        Miehellä on huono itsetunto. Isänsä on haukkunut, mollannut ja hakannut koko pienen ikänsä ja miehen veljet pitävät miestäni ihan arvottomana ihmisenä (ovat suoraan sanoneet että sä olet ihan eri kastia kun me vaikka meillä menee esim. taloudellisesti paljon paremmin kuin miehen veljillä). Ollaan puhuttu tuosta huonosta itsetunnosta ja se sen myöntää ongelmaksi. On myös välillä todella mustasukkainen vaikka ja täten vaikea.

        Naisvihaa en ihan suoranaisesti tunnista, on todella feministi joissain tilanteissa (esim nyt hehkuttaa Tehyä 100-0) eikä selvin päin huorittele.

        Lievää maanis-depressiivisyyttä on diagnosoitu mutta lääkitystä ei ole vielä saatu päälle (lääkäri vasta 9.11). Aika tavalla olen laittanut toivon tuon lääkityksen päälle että silllä vähän rauhoittuisi mutta en voi enää odottaa.

        Tyhmä kun olen niin rakastan tuota paskaa mutta jotain on tehtävä. En halua jatkaa miehen sukuperinnettä eli isä hakkaa ja juo, äiti pelkää ja pakenee.

        kuulostat kylla niin fiksulta etta varmasti selviat kavi miten kavi...mieti nyt sit viela miten saat itsesi kovetettua kun kerrot etta et enaa jaa sinne...ne niin monesti lupaa etta oli vika kerta ym. saattavat osata hellyyttaa meidat. viimeksi ukko oikein itki.


      • xxxxx
        xxxxx kirjoitti:

        kuulostat kylla niin fiksulta etta varmasti selviat kavi miten kavi...mieti nyt sit viela miten saat itsesi kovetettua kun kerrot etta et enaa jaa sinne...ne niin monesti lupaa etta oli vika kerta ym. saattavat osata hellyyttaa meidat. viimeksi ukko oikein itki.

        etta olenko vaan saalista ollut tassa kun en oikein enaa rakkautta tunne


      • marrasmamma
        xxxxx kirjoitti:

        etta olenko vaan saalista ollut tassa kun en oikein enaa rakkautta tunne

        mutta aika moisia mielistelyitä on nähty.

        Niin, tiedä vaikka itsekin sekoitan rakkauden sääliin. Tiedän miten alas tuo mies vajoaa jos lähden kävelemään, olisi katuojassa ilman minua. Mutta ei ole minun tehtäväni pelastaa aikuista miestä kun ei se taida edes apua loppujen lopuksi haluavan.

        Miehellä on ollut pitkiäkin juomattomia putkia ja silloin meillä menee todella hyvin mutta kun jotain vähän vaikeampaa tulee eteen niin se ratkeaa. Joudun tämänkin takia elämään varpaillani, jotta ei vaan putki aukea sen takia kun huomautan tyhjistä maitotölkeistä raskaan työpäivän jälkeen.

        Katsotaan ja mitetitään. Tuolla se nyt makkarissa makaa krapulaansa, parasta tässä on se että sillä ei ole 99,9% varmuudella mitään muistikuvaa eilisestä käytöksestä. Saas nähdä miten käy kun saa kuulla tekosensa (tulee kohta kysymään mitä eilen oikein tapahtui, on niin tuttu rutiini että osaan ennustaa sen kulun).


      • jo liikaa
        marrasmamma kirjoitti:

        mutta aika moisia mielistelyitä on nähty.

        Niin, tiedä vaikka itsekin sekoitan rakkauden sääliin. Tiedän miten alas tuo mies vajoaa jos lähden kävelemään, olisi katuojassa ilman minua. Mutta ei ole minun tehtäväni pelastaa aikuista miestä kun ei se taida edes apua loppujen lopuksi haluavan.

        Miehellä on ollut pitkiäkin juomattomia putkia ja silloin meillä menee todella hyvin mutta kun jotain vähän vaikeampaa tulee eteen niin se ratkeaa. Joudun tämänkin takia elämään varpaillani, jotta ei vaan putki aukea sen takia kun huomautan tyhjistä maitotölkeistä raskaan työpäivän jälkeen.

        Katsotaan ja mitetitään. Tuolla se nyt makkarissa makaa krapulaansa, parasta tässä on se että sillä ei ole 99,9% varmuudella mitään muistikuvaa eilisestä käytöksestä. Saas nähdä miten käy kun saa kuulla tekosensa (tulee kohta kysymään mitä eilen oikein tapahtui, on niin tuttu rutiini että osaan ennustaa sen kulun).

        "Miehellä on ollut pitkiäkin juomattomia putkia ja silloin meillä menee todella hyvin mutta kun jotain vähän vaikeampaa tulee eteen niin se ratkeaa."
        Niin, onko toi sitten reilua. Normaalissa parisuhteessa tuetaan toisiaan vaikeina hetkinä, mutta teillä mies vaan lisää sunkin taakkaa. Ansaitsisitkohan vähän parempaa?
        Alkkikset on muuten yllättävän sitkeitä, joten älä hänen puolestaan murehdi. Itsestäsi saisit kyllä olla huolissasi!


    • kuunteliko ne

      sitä radioo ? Vai menikö ne nukkumaan ?

    • kännistä

      varsinkaan, kun olet raskaana ja vastuussa lapsesikin hyvinvoinnista. Muista, että miehesikin on stressaantunut lähestyvän perheenlisäyksen ja väsyneeksi ja hermostuneeksi muuttuneen vaimon takia.
      Sinua ja lastasi ei auta millään tavoin, vaikka me kaikki vuodattaisimme sinulle myötätuntoamme ja parjaisimme ukkoasi.
      Yritä rauhoittaa tilanne loppuraskautesi ajaksi. Lepää aina kun voit, pane vaikka pumpulia korviisi. Tässä vaiheessa ei kannata tehdä mitään paniikkiliikkeitä, esimerkiksi hakea avioeroa. Muuten tulee liian monta muutosta elämään, ja stressipisteiden määrä kasvaa yli sietokyvyn.
      Jos mies käy vielä kimppuusi, hakeudu turvakotiin.

      • kettu.nen

        pumpulia korviin ja sillä hyvä?
        Munaton juoppo luuseri ei ansaitse vaimoa saatika lasta, toivottavasti kirjoittaja tajuaa lähteä ja pian, koska tuollaiset tyypit ei muutu IKINÄ ja kohta siinä on vielä viaton lapsikin kärsimässä ja imemässä vaikutteita moisesta puuttuvasta linkistä.


    • sääliä kerjäten

      onko sulla sitten kaikki mitä haluat?Entä mitä ansaitsisit itse tällä käytökselläsi?

      • terve lapsi terve elämä

        Tuo että tulee perässä ja hakkaa sinua vielä johdoilla ensin lyötyään sut peiliin .. Hyvänen aika .
        Juoppoja on monenlaisia mutta kyllä nyt oman elämäsi takia.Ethän halua invalidiksi miehesi takia ??

        Mene ja ota selvää paikkakuntasi mobiili tai ensikodeilta saa myös apua.

        Saat aikuisten näkökohdan miten vauvasi ja sinun hyvinvointi taataan..
        Isänsä kännissä vammauttamaa lasta joutuisit sitten pahimmassa tapauksessa elättämään koko iän yksin..
        Nyt kannattaa olla selkeesti realisti tulevaisuuden suhteen..
        Ensikodin numerot saat 020202 tai muista numeropalveluista samoin tän netin kautta..

        Tsemppiä ja tervettä vauvaa
        odottaen


      • on paljon
        terve lapsi terve elämä kirjoitti:

        Tuo että tulee perässä ja hakkaa sinua vielä johdoilla ensin lyötyään sut peiliin .. Hyvänen aika .
        Juoppoja on monenlaisia mutta kyllä nyt oman elämäsi takia.Ethän halua invalidiksi miehesi takia ??

        Mene ja ota selvää paikkakuntasi mobiili tai ensikodeilta saa myös apua.

        Saat aikuisten näkökohdan miten vauvasi ja sinun hyvinvointi taataan..
        Isänsä kännissä vammauttamaa lasta joutuisit sitten pahimmassa tapauksessa elättämään koko iän yksin..
        Nyt kannattaa olla selkeesti realisti tulevaisuuden suhteen..
        Ensikodin numerot saat 020202 tai muista numeropalveluista samoin tän netin kautta..

        Tsemppiä ja tervettä vauvaa
        odottaen

        todennäköisempi vauvan vammauttaja kuin isä.


    • ryhdy toimeen

      laita ero vireille, tässä lomakemalli, muokkaa sitä
      http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/mallit/rtf/avioerohakemus1.rtf

      allekirjoita ja toimita käräjäokeudelle, osoite löytyy oikeusministeriön sivuilta

      http://www.oikeus.fi/9228.htm

      Tässä tietoa turvakodeista, mene sinne kun olet hakemuksen jättänyt. Vie kissat hoitoon. Älä vaaranna omaa ja lapsesi elämää enää enempää. Puhu asiasta neuvolassa. Sinulla ei ole mitään hävettävää eikä hävittävää. Toimi!

      www.turvakoti.net

      • tuollaista

        tarkottanut! Sehän EI halua erota ja etsii palstan besservissereitten kanssa nyt hyviä syitä miksi pitää jäädä liittoonsa ja millä selittää jäämisensä uteliaille. Kissat on hyvä syy ja toistaiseksi ainut minkä aloittaja on keksinyt itse.
        Sekin on yleisesti hyväksytty selitys, ettei uskalla erota väkivallan pelossa (VOI VIDE MIKÄ LOGIIKKA!!!!!)ja kolmanneksi voi koettaa selittää vaikka sillä, että rakastaa "sitä paskaa". Neljäs HYVÄ syy on itsetunnon menetys, iskuja vastaanottamallahan se tunnetusti kasvaa vaan, miksi siis lähteä pois?
        Onhan noita. Jumalauta mitä pellejä.


      • aikansa ennen kuin
        tuollaista kirjoitti:

        tarkottanut! Sehän EI halua erota ja etsii palstan besservissereitten kanssa nyt hyviä syitä miksi pitää jäädä liittoonsa ja millä selittää jäämisensä uteliaille. Kissat on hyvä syy ja toistaiseksi ainut minkä aloittaja on keksinyt itse.
        Sekin on yleisesti hyväksytty selitys, ettei uskalla erota väkivallan pelossa (VOI VIDE MIKÄ LOGIIKKA!!!!!)ja kolmanneksi voi koettaa selittää vaikka sillä, että rakastaa "sitä paskaa". Neljäs HYVÄ syy on itsetunnon menetys, iskuja vastaanottamallahan se tunnetusti kasvaa vaan, miksi siis lähteä pois?
        Onhan noita. Jumalauta mitä pellejä.

        ihminen on kypsä tekemään päätöksensä. Nyt olisi jo päätöksen aika.

        Haukkuminen ei auta, jokaisen on käytävä oma prosessinsa, saatava riittävä voiman tunne.. sitä ei haukkuminen ja syyllistäminen edistä.


    • turvakotiin

      Lähde turvakotiin mitä pikimmiten. Miehellesi et kerro aikeesta yhtään mitään (tai voi mennä henki)- etkä kerro myöskään etukäteen aikeestasi erota hänestä.

      Joten, etsi paikallisen turvakodin osoite.
      Katso myös www.turvakoti.net.

      Soita sinne turvakotiin ja neuvottele henkilökunnan kanssa ja mene (mahdollisimman pian),mikäli vain mahdollista.
      Voit mennä taksilla, turvakoti maksa taksilaskun.

      Turvakodissa saat levätä sekä fyysisesti ja henkisesti. Saat henkilökunnalta neuvoja ja ohjeita.
      Saat koota voimiasi synnytykseen,koska sen jälkeen tarvitset paljon jaksamista lapsen kanssa.

      Ota yhteys kotikuntasi sosiaalipuoleen, niin alkavat järjestää sinulle vuokra-asuntoa. Saat sellaisen varmasti, kun sinulle on lapsikin tulossa.
      Joudut varmaan neuvottelemaan samassa virastossa myös lapsenhuoltoasioista.

      Jos olet naimisissa, käynnistä avioero.
      Turvakodin henkilökunta varmaan neuvoo lisää
      tässä asiassa.

      Hanki poliisilta lähestymiskielto miehellesi pikana. Tarvitset nyt turvaa ja rauhaa, että jaksat lapsen kanssa.

      Miehellesi et tosiaan puhu suunnitelmistasi mitään. Toimit vaan.
      Älä ajattele maallisia (omaisuutta, huonekaluja, vaatteita yms.). Ne kyllä tarvittaessa saadaan entisestä kodista vaikka poliisien avustuksella sinulle.

      Päätät, että, kun lähdet, et enää koskaan mene puolisosi kanssa saman katon alle - vaikka hän ryhtyisi minkälaisia seireenilauluja sinulle laulamaan.
      Se, että palaisit takaisin - kun hän lupaa sinulle viittä hyvää ja kuutta kaunista - voi olla sinulle ja lapselle hengenvaarallista.
      Tällaisen paluun jälkeen lähisuhdeväkivalta vaan kovenee ja raaistuu.

      Miehesi saa itse funtisi miten elämänsä järjestää. Sinä ET palaa enää entiseen kotiisi.

      Voit ilmoittaa jossain sopivassa vaiheessa omille vanhemmillesi yms. miten asiat ovat.
      He varmaan ovat mielellään apuna sinulle,kun sellaista apua tarvitset.

      Tärkeintä on nyt koota itsensä ja vältäämättömät tarvikkee tmukaasi ja lähteä pois. Sinähän et ole mikään nyrkkeilysäkksi, vaan pian pienen vauvan äiti.

      Tsemppiä Sinulle !

      • kannattaa lukea

        Tosiaan älä rupea mitään "rakkaudentunnustuksia" mieheltäsi kuuntelemaan.
        Niiden tarkoitus on saada sinut uudestaan samaan ansaan (entiseen kotiin), vaikka muuta lupaisi. Se pahoinpitely alkaa muutaman päivän kuluessa uudestaan. kerran väkivaltainen, aina väkivaltainen. Kynnys alenee joka lyönnin jäleen....

        Usko vain tekoja. Älä usko sanoja.

        Miehesi on jollain tavalla vinksahtanut, ehkä persoonallisuushäiriöinen. Tuo heikko itsetunto, väkivaltataipumus, pahoinpitelyt ja manipulointikyky viittavat sellaiseen.
        Alkoholikäyttö vielä lisänä kaikkeen muuhun pahaan.

        Tuon miehen kanssa ET tule koskaan aikaansaamaan turvallista kaevuympäristöä sinulle ja lapselle.

        Lopeta kaikki tunteilu miestäsi kohtaan. Ajattele vain kylmällä järjellä. Sääli on myös turhaa tässä yhteydessä.
        Kyllä hän selviää ja, jos ei selviäisi, niin sossu kyllä hoitaa hänelle välttämättömän perusvarustuksen ja ruokarahan.

        Ajattele ennen kaikkea itseäsi, omaa turvallisuuttasi ja lastasi.

        Katso myös www.narsistienuhrientuki.info
        Siellä hyvää vertaitukea keskustelupalstalla. Voit myös kertoaoman tarinasi sinne,jos haluat - tietenkin anonyyminä.


      • sinä olet
        kannattaa lukea kirjoitti:

        Tosiaan älä rupea mitään "rakkaudentunnustuksia" mieheltäsi kuuntelemaan.
        Niiden tarkoitus on saada sinut uudestaan samaan ansaan (entiseen kotiin), vaikka muuta lupaisi. Se pahoinpitely alkaa muutaman päivän kuluessa uudestaan. kerran väkivaltainen, aina väkivaltainen. Kynnys alenee joka lyönnin jäleen....

        Usko vain tekoja. Älä usko sanoja.

        Miehesi on jollain tavalla vinksahtanut, ehkä persoonallisuushäiriöinen. Tuo heikko itsetunto, väkivaltataipumus, pahoinpitelyt ja manipulointikyky viittavat sellaiseen.
        Alkoholikäyttö vielä lisänä kaikkeen muuhun pahaan.

        Tuon miehen kanssa ET tule koskaan aikaansaamaan turvallista kaevuympäristöä sinulle ja lapselle.

        Lopeta kaikki tunteilu miestäsi kohtaan. Ajattele vain kylmällä järjellä. Sääli on myös turhaa tässä yhteydessä.
        Kyllä hän selviää ja, jos ei selviäisi, niin sossu kyllä hoitaa hänelle välttämättömän perusvarustuksen ja ruokarahan.

        Ajattele ennen kaikkea itseäsi, omaa turvallisuuttasi ja lastasi.

        Katso myös www.narsistienuhrientuki.info
        Siellä hyvää vertaitukea keskustelupalstalla. Voit myös kertoaoman tarinasi sinne,jos haluat - tietenkin anonyyminä.

        Aloittajan mies on maanis-depressiivinen eikä sillä ole mitään tekemistä persoonallisuushäiriön saatikka narsismin kanssa! Kummallista että joidenkin on pakko tehdä olemassa olevasta diagnoosista toinen vaikka väkisin.
        Tästä syystä sinun persoonallisuushäiriösi diagnoosi on kyllä aika selvä; olet narsku!


    • Mutta ellet lähde nyt ennen lapsen syntymää,joudut yhä vaikeampaan tilanteeseen ja ajattele,millaisessa ilmapiirissä lapsesi joutuisi varttua. Onneksi anoppisi ymmärtää ja varmaan auttaa. Tee jotain itse.-Minä en kärsisi hetkeäkään,sillä tuo tauti pahenee vanhetessaan,ellei tule esim.uskoon.

      • Voimia Sulle toivoen!

        Ainoa asia, johon tarvitset nyt voimaa, on kävellä ovesta ulos ilman, että miehesi on tietoinen minne menet, sano vaikka että lähdet kävelylle, kauppaan tms. tavallista, mitä yleensä teet. Voit vaikka kaupassa soittaa numerotiedusteluun, kysyt paikallisen turvakotisi numeroa, he yhdistävät puhelun turvakotiin, tilaa taksi ja pyydä häntä ajamaan suoraa tietä turvakotiin.

        Älä jää odottamaan, että jotain pahaa ehtii tapahtumaan. Kaikessa muussa saat apua TAKUUVARMASTI, Sinua ei jätetä yksin asioidesi kanssa, et tarvitse voimia toistaiseksi kuin siihen, että kävelet talostasi ja soitat puhelun, lopussa Sinua autetaan heti.

        Vaikka ikävistä asioista huolimatta Sinulla on tunteita mieheesi, ajattele tällä hetkellä omaa ja lapsesi henkeä, olette hengenvaarassa.

        Ajattele itseäsi, vauvaa ja läheisiäsi, nyt vain kävelet vaikka tältä seisomalta ulos ja soitat puhelun, sen jälkeen et ole yksin.

        Muista, että kukaan ei voi puolestasi kävellä ulos, mutta sen jälkeen kun pyydät apua sillä puhelinsoitolla, olen turvassa vauvasi kanssa ja voit olla huoleti.

        Toivon sydämeni pohjasta, että hankit apua itsellesi. Tee se, oikeasti, tee se! Pää pystyyn, nyt kävele vain ulos ja soita puhelu, enempää sinun ei tarvitse nyt jaksaa. Halaus ja paljon onnea, sen tekemällä et voi kuin saada parempaa. Ja senhän sinä ja vauvasi tarvitsette ja ansaitsette!


      • jatkoa edelliseeen
        Voimia Sulle toivoen! kirjoitti:

        Ainoa asia, johon tarvitset nyt voimaa, on kävellä ovesta ulos ilman, että miehesi on tietoinen minne menet, sano vaikka että lähdet kävelylle, kauppaan tms. tavallista, mitä yleensä teet. Voit vaikka kaupassa soittaa numerotiedusteluun, kysyt paikallisen turvakotisi numeroa, he yhdistävät puhelun turvakotiin, tilaa taksi ja pyydä häntä ajamaan suoraa tietä turvakotiin.

        Älä jää odottamaan, että jotain pahaa ehtii tapahtumaan. Kaikessa muussa saat apua TAKUUVARMASTI, Sinua ei jätetä yksin asioidesi kanssa, et tarvitse voimia toistaiseksi kuin siihen, että kävelet talostasi ja soitat puhelun, lopussa Sinua autetaan heti.

        Vaikka ikävistä asioista huolimatta Sinulla on tunteita mieheesi, ajattele tällä hetkellä omaa ja lapsesi henkeä, olette hengenvaarassa.

        Ajattele itseäsi, vauvaa ja läheisiäsi, nyt vain kävelet vaikka tältä seisomalta ulos ja soitat puhelun, sen jälkeen et ole yksin.

        Muista, että kukaan ei voi puolestasi kävellä ulos, mutta sen jälkeen kun pyydät apua sillä puhelinsoitolla, olen turvassa vauvasi kanssa ja voit olla huoleti.

        Toivon sydämeni pohjasta, että hankit apua itsellesi. Tee se, oikeasti, tee se! Pää pystyyn, nyt kävele vain ulos ja soita puhelu, enempää sinun ei tarvitse nyt jaksaa. Halaus ja paljon onnea, sen tekemällä et voi kuin saada parempaa. Ja senhän sinä ja vauvasi tarvitsette ja ansaitsette!

        että jätä kissasi siksi aikaa kotiin, kun haet apua itsellesi, voit sitten virkavallan kanssa hakea ne. Uskon, että lähipiiristäsi löytyy joku, joka on valmis auttamaan ja pitämään hoidossa kissojasi, jos niitä ei saa turvakotiin ottaa. Varmasti saat asiasi järjestykseen, kun vain haet apua. Älä jää odottamaan kissojen tms. takia. Kyllä ne virkavallan kanssa saadaan haettua pois sinun ensin lähdettyä ja apua haettua. En halua kuulostaa kylmäkiskoiselta, mutta kyllä Sun nyt olisi otettava kokonaistilanne sen verran huomioon, että jos ihmishenkiä on hengenvaarassa, niin ei sitä voi kissojen takia jäädä. Nyt vain menoksi ja kohti parempaa elämää! Vaihda salainen numero ja osoite, saat asunnon nopeasti ja varmasti uuden turvallisen elämän. Kaikkea hyvää sinulle, kuulostat fiksulta naiselta, joten nyt vain toimeksi!


    • äläkä takaisin mene

      Mene vaikka vanhempiesi luokse.kerrot mitä tapahtunut,ja pyydät että majoittasitvat siksi aikaa kun löydät oman asunnon.Minä olen seurannut samanmoista hommaan erään läheiseni elämästä jo 20vuotta ja sama jatkuu,nainen ei osaa pakoon lähteä kun pelkää että sen jälkeen mies tappaa itsensä tai hänet-jos ei jo tapa ennen kuin ehtii lähteä.viimeksi yritti vasaralla lyödä--että näin.
      mieti mihin se tosiaankin voi johtaa ja mitä mies voi vauvalle suutuspäissään tehdä.
      miehesi on nähnyt vain tuota elämää omassa kodissaan ja "luulee" että se on normalia-mieti myös,haluatko lapsesi kasvavan tuollaista elämää-et-etkä sinä-Sinulla on arvot kohdallaan ja pidä ne-lähde ennen kuin sinulle ja vauvalle sattuu jotain,ja kerro kaikille millainen miehesi on,jos kysyvät ja ihmettelevät lähtöäsi.Mitä sinä siinä enää menetät?saapahan miehesikin ajattelmisen aihetta sen jälkeen....

    • jep.

      Joo, äkkiä pois, ennenkuin sinä JA lapsesi vahingoittuvat vakavasti!!!

    • et itseäsi

      ajattelisi, ajattele lastasi.

      Haluatko lapsestasi samanlaisen hakkaavan paskan kuin isänsä on? Ehkä jonain päivänä lapsesi hakkaakin sitten sinut??

      Joitain asioita pitää vaan ajatella järjellä eikä tunteella.

    • kokenut
    • joutas

      vankilaan. poliisille tekemään rikosilmotus ennenkuin pahempaa tapahtuu. voi hakata myös syntyvän vaavanki.

    • uusi elama

      Hei!

      Vakivaltaisesta suhteesta eroon paasseena voin kokemuksesta sanoa tekisin sinuna seuraavan:

      a) Tiedosta etta tilanne ei korjaannu itsestaan
      B) Tee asiasta julkinen: Puhu avoimesti sukulaisille. Tama joskus aiheuttaa parannuksen teon vakivaltaisessa (ei laheskaan aina)
      C) Seuraavasta kerrasta vihella peli poikki ja muuta valiaikaisesti pois vaikka Turvakotiin. Tama jos ei saikayta miesta ja peli jatkuu niin sitten ei mikaan.
      D) Perheterapia tai ero: Mies valitkoon.

      Sinun vastuusi on tassa tilanteessa puolustaa itseasi ja laittaa mies seinaa vasten. jollet tee sita niin tilanne ei tule muuttumaan. Mita arhakammin tahan reagoit heti alusta asti, sita paremmat mahdollisuudet teilla on voittaa vakivalta ja miehen muuttaa kaytostaa joka ei siis viela ole tullut tavaksi. Mita kauemmin annat tilanteen jatkua sita todennakoisemmin saat selkaasi loppuelamasi. Ainoa joka sai aikoinaan minun exani muuttamaan vahan kaytostaan oli pois muuttaminen.. Sen jlk onnea jatkui taas hetken ja rumba alkoi alusta. Mina menetin kuusi vuotta elamastani exan lepyttelemiseen. Olin vakivallan alkaessa myos raskaana viimeisillani, joten sympatiat sinne. Nykyisin 13v tytto ei tapaa isaansa ollenkaan koska isa menetti tapaamisoikeudet 4 vuotta sitten. Jos haluat niin laita meileiosoitteesi jos voin olla tukena. Tunnen aika hyvin jarkestelman ja byrokratian..

    • Lähtenyt

      Olisi kiva kuulla, mihin päätökseen tulit! Toivon että olet lähtenyt kuten minäkin!

    • HartJu

      Ei näin, tämä käytös mitä vihaan ylikaiken. Ihminen = väkivaltainen, tyhmä, idiootti, ELÄIN!!! Mikä saa ihmisen käyttäytymään niiin kuin ihminen nykyään tässä maailmassa käyttäytyy.. Mielestäni se on sairasta, ihminen tappaa, murhaa, raiskaa, joutumatta menettää omaa henkeään ja se on mielestäni niin väärin. Tälläinen kuristaminen kännissä, se mies saa vielä kärsiä tuplasti sen mitä aiheutti sinulle.

      -1990 synt nuori mies jkl.

    • Anonyymi

      Ellei mikään muu saa sinua poistumaan tuon pedon luota, mieti kuinka VOIT elää itsesi kanssa kun täysin tietoisesti sallit tuon pedon vioittaa vielä syntymätontä ihmistä!

      Tuolloin sinä tietoisesti olet osasyyllinen tapaturmaan!

      Silloin selitykset ja " ku mää oon liian kiltti ja haluun uskoo ihmisistä vain hyvää" ei lennä kovin kauas. Tiedät itsekin ettet usko tuohon, kuten ei kukaan muukaan.
      "mutku äidillä on syntymvpäivä, nii mää ehkä lähdenkin ensi viikolla" - hahahaa miten mauton selitys.

      Vain, ole hyvä, avaa nyt heti ovesi ja poistu!

      • Anonyymi

        Niin eihän tästä ole kuin 16 vuotta. 😕 mutta surullinen tarina kyllä. Toivottavasti olisi asiat nyt hyvin.


    Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe